Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(35)
Forma i typ
Książki
(35)
Poradniki i przewodniki
(14)
Publikacje fachowe
(10)
Publikacje naukowe
(7)
Publikacje dydaktyczne
(5)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(52)
wypożyczone
(9)
nieokreślona
(2)
Placówka
Wypożyczalnia Główna dla dor. i mł. od 15 r. ż. (Dąbrowskiego 33a)
(15)
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(13)
Wypożyczalnia Muzyczna (Żeromskiego 2)
(3)
Oddział dla Dzieci i Młodzieży (Słowackiego 11)
(5)
Filia 1 (Bohaterów 5)
(1)
Filia 3 (Krzyżanowskiego 6)
(2)
Filia 4 (Ofiar Katynia 15)
(3)
Filia 5 (Budziwojska 194)
(2)
Filia 6 (Podwisłocze 6)
(2)
Filia 7 (Osmeckiego 51)
(1)
Filia 8 (Okulickiego 3)
(2)
Filia 9 (Czackiego 5)
(1)
Filia 10 (Podchorążych 1)
(3)
Filia 13 (Iwonicka 38)
(2)
Filia 15 (Lwowska 60)
(4)
Filia 16 (Gromskiego 10c)
(2)
Filia 17 (Paderewskiego 154)
(1)
Filia 20 (Solarza 9a)
(1)
Autor
Okuniewski Juliusz
(6)
Pałynyczko-Ćwiklińska Agnieszka
(4)
Attwood Tony (1952- )
(3)
Sawicka-Chrapkowicz Anna (1967- )
(3)
Ayres A. Jean (1920-1988)
(2)
Błeszyński Jacek (1963- )
(2)
Gray Carol (1952- )
(2)
Lillard Paula Polk (1931- )
(2)
Masłowska Katarzyna
(2)
Baczała Ditta
(1)
Ball James (1962- )
(1)
Bereda-Rosołek Katarzyna
(1)
Bobkowicz-Lewartowska Lucyna
(1)
Bogdanowicz Marta (1943- )
(1)
Borkowska Maria (pediatra)
(1)
Bowers Keri
(1)
Delaney Tara
(1)
Dziak Artur (1933- )
(1)
Gordon Edwin (1927-2015)
(1)
Grzywna-Tunk Grażyna
(1)
Jessen Lynn Lillard
(1)
Johnson Maggie (1955- )
(1)
Kaleńska-Rodzaj Julia
(1)
Kalicka-Karpowicz Zuzanna
(1)
Karwowska Aleksandra
(1)
Klimas-Kuchtowa Ewa
(1)
Klus-Stańska Dorota
(1)
Knapp Julie
(1)
Kotowska Adrianna
(1)
Lara Joanne
(1)
Lawendowski Rafał
(1)
Lorens Gabriela
(1)
Melillo Robert
(1)
Moran Paddy-Joe
(1)
Nowicka Marzenna (1962- )
(1)
Pikiel Sylwia
(1)
Pluta-Wojciechowska Danuta
(1)
Roberts Jacqueline
(1)
Sambor Barbara
(1)
Sher Barbara (1935- )
(1)
Shore Stephen M. (1961- )
(1)
Skowrońska Emilia
(1)
Speck Otto (1926- )
(1)
Teitelbaum Osnat
(1)
Teitelbaum Philip
(1)
Timmins Siobhan
(1)
Trusiewicz Marlena
(1)
Truszkowska Maria
(1)
Turnbull Carolline
(1)
Voss Angie
(1)
Williams Katrina (pediatra)
(1)
Wintgens Alison
(1)
Więcek-Poborczyk Izabela
(1)
Wiśniewska Marta (pedagog)
(1)
Zielińska Monika (psycholog)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(5)
2010 - 2019
(30)
Okres powstania dzieła
2001-
(28)
1901-2000
(3)
1945-1989
(2)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(35)
Język
polski
(35)
Odbiorca
Rodzice
(15)
Nauczyciele
(9)
Psycholodzy
(5)
Terapeuci zajęciowi
(4)
Logopedzi
(3)
Psychoterapeuci
(3)
Terapeuci
(3)
Pedagodzy
(2)
0-5 lat
(1)
6-8 lat
(1)
9-13 lat
(1)
Dzieci
(1)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Nauczyciele przedszkoli
(1)
Nauczyciele szkół podstawowych
(1)
Temat
Dziecko autystyczne
(9)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(9)
Autyzm
(6)
Integracja percepcyjno-motoryczna
(5)
Dziecko z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego
(3)
Dziecko z zespołem Aspergera
(3)
Leczenie
(3)
Nauczanie początkowe
(3)
Osoby z autyzmem
(3)
Wychowanie
(3)
Zespół Aspergera
(3)
Dziecko z zaburzeniami mowy
(2)
Komunikacja interpersonalna
(2)
Metoda Montessori
(2)
Muzyka
(2)
Osoby z zespołem Aspergera
(2)
Psychoterapia
(2)
Terapia logopedyczna
(2)
Terapia narracyjna
(2)
Terapia zajęciowa
(2)
Zaburzenia integracji sensorycznej
(2)
Zaburzenia mowy
(2)
Zmysły
(2)
Agresywność
(1)
Audiacja
(1)
Choreoterapia
(1)
Czas wolny od pracy
(1)
Diagnoza logopedyczna
(1)
Dzieci
(1)
Dziecko niedostosowane społecznie
(1)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(1)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(1)
Dziecko w wieku wczesnoszkolnym
(1)
Dziecko z mutyzmem wybiórczym
(1)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(1)
Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej
(1)
Dziecko z zaburzeniami lękowymi
(1)
Dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD)
(1)
Integracja sensoryczna
(1)
Interakcje społeczne
(1)
Kompetencje społeczne
(1)
Komunikacja niewerbalna
(1)
Komunikacja wspomagająca
(1)
Korekcja mowy
(1)
Logopedia
(1)
Lęk
(1)
Medycyna
(1)
Metoda Dobrego Startu
(1)
Metody aktywizujące (pedagogika)
(1)
Mutyzm wybiórczy
(1)
Muzycy
(1)
Muzyka tła
(1)
Muzykoterapia
(1)
Młodzież
(1)
Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną
(1)
Niedorozwój umysłowy
(1)
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną
(1)
Profilaktyka zdrowotna
(1)
Przezwyciężanie lęku
(1)
Psychoedukacja
(1)
Psychologia
(1)
Publiczność
(1)
Reforma oświaty
(1)
Rehabilitacja medyczna
(1)
Spostrzeganie
(1)
Stosowana analiza zachowania
(1)
Szkolnictwo podstawowe
(1)
Słuchanie
(1)
Terapia behawioralna
(1)
Terapia poznawczo-behawioralna (CBT)
(1)
Terapia zabawą
(1)
Trudności wychowawcze
(1)
Uczenie się
(1)
Uczniowie
(1)
Układ nerwowy
(1)
Umuzykalnianie
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Wychowanie przedszkolne
(1)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(1)
Zaburzenia integracji percepcyjno-motorycznej
(1)
Zaburzenia lękowe
(1)
Zaburzenia zachowania
(1)
Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD)
(1)
Zachowanie
(1)
Świadczenia zdrowotne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Gatunek
Poradnik
(16)
Opracowanie
(5)
Podręcznik
(3)
Gry i zabawy ruchowe
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Kompendia i repetytoria
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Dziedzina i ujęcie
Psychologia
(17)
Medycyna i zdrowie
(13)
Edukacja i pedagogika
(12)
Kultura i sztuka
(2)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(2)
Językoznawstwo
(1)
Opracowanie
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
35 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Montessori : from the start" 2003.
Bibliografia na stronach 285-286. Indeks.
Rodzice zachwycają się korzyściami, jakie czerpią ich dzieci z edukacji Montessori, a współczesne badania potwierdzają odkrycia włoskiej lekarki. A co jeśli chcesz stworzyć dziecku warunki rozwoju oparte na myśli Marii Montessori już od samych narodzin? Czy istnieje metoda Montessori dla niemowląt? Co mogą zrobić rodzice, aby pomóc swoim dzieciom w zadaniu samotworzenia od pierwszych miesięcy życia? Niniejsza książka zawiera odpowiedzi na te i wiele innych pytań. Paula Polk Lillard i Lynn Lillard Jessen wykorzystały teorię Marii Montessori na temat wychowywania najmłodszych, aby przedstawić pełny program przeznaczony dla dzieci do trzeciego roku życia, uwzględniający wyposażenie i narzędzia, które Montessori obmyśliła dla niemowląt: od projektu sypialni, przez odpowiedniego rozmiaru stolik i krzesełko, dietę i przygotowanie posiłków, po ubrania i ruch. Autorki dają wskazówki, jak stworzyć piękne i funkcjonalne otoczenie, które ułatwi dziecku koncentrację uwagi. Biorąc pod uwagę okresy wrażliwe, omawiają pojęcia i czynności, takie jak ubieranie się, przygotowywanie jedzenia oraz nauka korzystania z toalety. Wypełniona życiowymi przykładami i zachętami, napisana jasno i przejrzyście, książka Montessori od początku stanowi praktyczny i przydatny poradnik, jak wychować spokojne, mądre i pewne siebie dzieci. [bonito.pl, 2020]
Oś czasu przedstawiająca rozwój dziecka ; Człowiek w pełni ; Powitanie noworodka ; Odkrywanie świata ; Dłoń i mózg ; Od raczkowania do koordynacji ; Praktyczne życie ; Higiena osobista ; Język i inteligencja ; Rozwój woli.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 8 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-37 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.1-37 (1 egz.)
Egzemplarze są obecnie niedostępne: sygn. F.3-37
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.5-37 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.6-37 (1 egz.)
Brak informacji o dostępności: sygn. F.9-37 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.16-37 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.20-37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 153-[159].
Fonemy - czyli podstawowe jednostki systemu językowego ; Budowa i funkcjonowanie narządów mowy ; Ogólna charakterystyka głosek języka polskiego ; Opis gestów obrazujących ruchy artykulatorów - ©GORA ; Wykorzystanie gestów ©GORA w terapii logopedycznej ; Wybrane metody gestowe wspierające terapię logopedyczną ; Przykładowe scenariusze zajęć logopedycznych wspartych gestami ©GORA ; ©GORAw praktyce terapeutów i rodziców.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-105102 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka SI)
Tytuł oryginału: "Everyday Games for Sensory Processing Disorder" 2016.
Indeks.
Osoby z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego wykazują podwyższoną lub obniżoną wrażliwość na określone bodźce, co w różny sposób wpływa na ich codzienność. Dla rodziców zapewnienie odpowiedniego wsparcia dzieciom z trudnościami sensorycznymi może stanowić nie lada wyzwanie. Niniejsza publikacja zawiera propozycje sprawdzonych zabaw, które wzmocnią nie tylko układ sensoryczny dziecka, lecz także więzi rodzinne. W książce znajdziesz: sto prostych, wesołych i skutecznych zabaw dla dzieci i rodziców; krótkie omówienie zaburzeń przetwarzania sensorycznego w przyjaznej formie; niebanalne pomysły, jak zainteresować dzieci zabawą, wykorzystując materiały, które są łatwo dostępne w każdym domu; jasne wskazówki dotyczące wieku uczestników gier oraz modyfikacje wybranych zabaw dla starszych dzieci. [Harmonia Universalis, 2018]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.17-159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 332-366.
I. HISTORYCZNY ROZWÓJ POMOCY SPOŁECZNEJ I PEDAGOGICZNEJ: 1. Mityczna obrona i selekcja społeczna ; 2. Oświecenie i pierwsze teorie pedagogiczne ; 3. Ośrodki opieki i szkoły specjalne ; 4. Darwinizm społeczny i wykluczenie w kwestii kształcenia ; 5. Przyznanie prawa do nauki i tworzenie szkół dla osób ; z niepełnosprawnością intelektualną ; 6. Tendencje integracyjne ; 7. Rozwój oligofrenopedagogiki ; II. NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA – WYJAŚNIENIE I KLASYFIKACJA POJĘCIA: 1. Intelekt a mózg -podejście neurobiologiczne ; 2. Problem klasyfikacji ; 3. Specjalistyczne podejście i koncepcje definicji ; III. PODSTAWY ANTROPOLOGICZNE, ETYCZNE I SPOŁECZNE: 1. Niepełnosprawność intelektualna - obraz człowieka i ludzka godność ; 2. Sporna wartość życia - kiedyś i dziś ; 3. Etyka szanowania każdej istoty ludzkiej ; 4. Etos pedagogiki terapeutycznej - pełnia obecności ; 5. Autonomia – samookreślenie ; 6. Zależność i związanie ; 7. Pomoc międzyludzka ; 8. Społeczne zaangażowanie - integracja/inkluzja ; 9. Religijne samookreślenie ; 10. Inkluzja jako prawo społeczno-polityczne ; IV. PODSTAWY PSYCHOLOGICZNE - PROCESY ROZWOJU I UCZENIA SIĘ: 1. Niepełnosprawność intelektualna a rozwój ; 2. Związki z rozwojem małych dzieci niedotkniętych niepełnosprawnością ; 3. Społeczne wkraczanie w relacje ; 4. Rozwój osobowości ; 5. Rozwój a teorie uczenia się ; V. OCENA PEDAGOGICZNO-PSYCHOLOGICZNA: 1. Zadania diagnostyki pedagogiczno-psychologicznej ; 2. Obszary i metody diagnostyczne ; VI. PROCESY WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA: PODSTAWOWE POJĘCIA: 1. Ogólna potrzeba wychowywania ; 2. Indywidualne różnice zdolności edukacyjnych ; 3. Wychowanie i kształcenie jako jedność ; 4. Orientacja w świecie społecznym - koncepcja humanoekologiczna w kontekście pedagogiki terapeutycznej ; VII. CELE PROCESÓW WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA: 1. Cel indykatywny: możliwość życia jako pełnowartościowy człowiek - integracja personalno-społeczna ; 2. Podcele procesów wychowania i kształcenia ; VIII. PROCESY KSZTAŁCENIA I UCZENIA SIĘ: 1. Kształtujące uczenie się jako praktyczne uczenie się ; 2. Uczenie się przez doświadczenie ; 3. Całościowe uczenie się poprzez działanie ; 4. Uczenie się poprzez ćwiczenie ; 5. Modyfikacja zachowania-specjalne techniki nauczania ; IX. SYSTEM WYCHOWANIA I INSTYTUCJE EDUKACYJNE: 1. Wczesna interwencja ; 2. Przedszkole ; 3. Szkoła ; X. PROCES KSZTAŁCENIA (NAUCZANIA - UCZENIA SIĘ): 1. Szkoła jako świat uczenia się i świat społeczny ; 2. Szkoła specjalna jako kooperatywny ośrodek specjalistyczny ; 3. Treści nauczania - obszary uczenia się ; 4. Od modelu rozwoju do modelu działania ; 5. Zasady dydaktyczne ; 6. Emocjonalność w toku procesu kształcenia ; 7. Specjalne formy kształcenia ; 8. Pedagogiczne wsparcie dzieci i młodzieży dotkniętych głębszą niepełnosprawnością intelektualną ; 9. Niewerbalne techniki komunikacji ; 10. O technikach szkolnych ; 11. Organizacja nauczania w szkole specjalnej wspierającej rozwój intelektualny ; 12. Organizacja uczenia się w szkole inkluzyjnej ; 13. Zaburzenia zachowania w klasie ; XI. RELACJA WYCHOWAWCZA: 1. Ogólne znaczenie interakcji pedagogicznej ; 2. Relacja dialogowa (Martin Buber) ; 3. "Bezinteresowna" pomoc a "wypalenie zawodowe" ; XII. RODZICE I RODZINA: 1. Emocjonalne obciążenie postaw rodzicielskich ; 2. Procesy zachodzące w rodzinie ; 3. Pomoc dla rodziców – współpraca ; 4. Wychowanie w rodzinie ; XIII. WYCHOWANIE W ZAKŁADZIE OPIEKI ; XIV. KSZTAŁCENIE W WIEKU DOROSŁYM: 1. Wkraczanie w dorosłość ; 2. Wsparcie edukacyjne dla osób dorosłych ; 3. Pomoc starszym osobom z niepełnosprawnością intelektualną w ich codziennym życiu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. WG-376 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Fenomen czasu wolnego / Maria Truszkowska-Wojtkowiak. - Gdańsk : Harmonia Universalis, cop. 2012. - 292 s. : wykr. ; 24 cm.
Bibliogr. s. 273-288. Indeks.
Ewolucja pojęcia czasu wolnego i jego kulturowe implikacje ; Próby kategoryzacji pojęcia czasu wolnego ; Aspekty czasu wolnego - perspektywa różnych dziedzin nauki ; Determinanty kultury czasu wolnego.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-37 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-98790 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka SI)
Bibliografia na stronach 155-167.
Wprowadzenie ; I. Rekomendacja w obszarze diagnozy i terapii metodą integracji sensorycznej ; II. Podstawy teoretyczne diety sensorycznej i programów aktywności sensorycznych: 1. Klasyfikacja zaburzeń przetwarzania sensorycznego według Lucy J. Miller ; 2. Zaburzenia samoregulacji według klasyfikacji diagnostycznej zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa DC:0-3 R ; 3. Reaktywność, aktywność i progi pobudzenia neuronalnego ; 4. Przestymulowanie ; III. Model czterech kwadratów Winnie Dunn ; IV. Dynamiczny model procesów sensorycznych i pasmo optymalnego zaangażowania w ocenie pacjentów z zaburzeniami modulacji ; V. Model STEP-SI jako próba rozumowania klinicznego w zaburzeniach modulacji: 1. Zabawa jako prymarna terapia ; 2. Model STEP-SI całościowe rozumowanie kliniczne ; VI. Dieta sensoryczna (DS): 1. Cele diety sensorycznej ; 2. Składowe diety sensorycznej ; 3. Programy aktywności sensorycznej (PAS) ; 4. Krótka charakterystyka wybranych zaburzeń integracji sensorycznej ; VII. Diagnoza w kierunku ustalenia diety sensorycznej - poznanie profilu sensorycznego pacjenta ; VIII. Praktyczne sugestie odnośnie do stosowania diety sensorycznej i programów aktywności sensorycznej ; IX. Hiperraktywność i hiporeaktywność ; X. Dieta sensoryczna a zachowania trudne ; XI. Programy aktywności sensorycznych w ramach diety sensorycznej a współpraca z rodzicami i specjalistami ; XII. Efektywność stosowania diety sensorycznej i programów aktywności sensorycznych ; XIII. Wspierające środowisko sensoryczne a samoregulacja ; XIV. Jak uczyć świadomość włsnych stanów behawioralnych i kształtować zdolność do autoregulacji ; XV. Praktyczne rozwiązania podczas stosowania programów aktywności sensorycznych i diety sensorycznej w domu oraz w placówce ; XVI. Konstruowanie programów aktywności sensorycznych i diet sensorycznych dla grup uczniów (grupy przedszkolne i klasy szkolne) ; XVII. Interwencja terapeutyczna w przypadku pacjentów dorosłych ; XVIII. Programy domowe zgodne ze zidentyfikowanym profilem sensorycznym ; XIX. Sprzęt oraz drobne pomoce terapeutyczne ułatwiające realizację programów aktywności sensorycznych oraz diety sensorycznej ; XX. Problemy codzienne i propozycje rozwiązań ; XXI. Jak realizować programy aktywności sensorycznych i dietę sensoryczną w codziennych czynnościach ; XXII. Przykład diagnozy oraz propozycja interwencji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-112332 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jak reagować na agresję uczniów? : skuteczne techniki radzenia sobie z problemem / Monika Zielińska. - Wydanie III, dodruk. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2021. - 167 stron : ilustracje, wykresy ; 21 cm.
(Behawioryzm dla Nauczycieli)
Bibliografia na stronach 141-166.
ZACHOWANIA TRUDNE U DZIECI: Kontekst teoretyczny ; Zachowania trudne ; Przyczyny pojawiania się zachowań trudnych u dzieci ; Behawioralne techniki kierowania klasą ; SKUTECZNOŚĆ ZAPROPONOWANYCH PROCEDUR: Zastosowanie procedury time-out w redukowaniu zachowań autoagresywnych. Badanie 1 ; Redukowanie poważnych zaburzeń zachowania u dzieci w sytuacji szkolnej. Badanie 2 ; Skuteczność czasowego ograniczenia w badaniach indywidualnych i grupowuch ; Standardowe postępowanie nauczyciela a redukcja zachowań niepożądanych u dzieci w sytuacji szkolnej. Badanie 3.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-159.922.7/.8 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka SI)
Bibliografia na stronach [355]-376. Indeks.
R. I. OMÓWIENIE: Podstawy ; Podstawowe założenia ; Ograniczona przydatność badań nad zwierzętami ; Zasady rozwoju mózgu ; R. II. KILKA OGÓLNYCH ZASAD FUNKCJONOWANIA MÓZGU: Funkcjonalna współzależność struktur mózgowych ; Mechanizmy działania mózgu ; Plastyczność układu nerwowego ; Synapsa ; Stymulacja sensoryczna ; Interakcja pomiędzy organizmem a środowiskiem ; R. III. PROCES INTEGRACJI: Natura integracji ; Kojarzenie róznych modalności ; Oddziaływanie ośrodkowe ; Sensoryczne sprzężenie zwrotne ; Procesy hamowania ; Integracja przez ruch ; R. IV. POZIOMY FUNKCJONOWANIA OŚRODKA UKŁADU NERWOWEGO: Rdzeń kręgowy ; Pień mózgu ; Móżdżek ; Jądra podstawowe ; Stara kora lub układ limbiczny ; Kora nowa ; Zasady związane z poziomem funkcjonowania ; R. V. MODALNOŚĆ SENSORYCZNA: Układ przedsionkowy ; Układ dotykowy ; Propriocepcja ; Układ słuchowy ; Węch ; Wzrok ; R. VI. REAKCJE POSTURALNE I FUNKCJE POKREWNE: Rola grawitacji ; Neuronalny poziom organizacji ; Sekwencja rozwojowa ; Mięśnie i ich główne receptory ; Mechanizmy posturalne i sterowanie zewnętrznymi mięśniami gałki ocznej ; Reakcja mięśni zewnętrznych gałki ocznej i rozwój wzrokowej percepcji przestrzeni ; R. VII. PARAMETRY, ZESPOŁY I UKŁADY NEURONALNE: Koncepcja zespołów lub układów neuronalnych ; Zespoły lub określone układy neuronalne ; R. VIII. KLINICZNA EWOLUCJA DYSFUNKCJI INTEGRACJI SENSORYCZNEJ: Prymitywne odruchy posturalne ; Współskurcze mięśni antagonistycznych ; Napięcie mięśniowe ; Kontrola nad mięśniami zewnętrznymi gałki ocznej ; Ocena funkcjonowania układu przedsionkowego ; Integracja funkcji obu stron ciał a ; Ruchy plącowiczo-atetotyczne ; R. IX. OGÓLNE ZASADY I METODY INTERWENCJI: Oddziaływanie na bodźce i reakcje ; Stymulacja dotykowa ; Stymulacja przedsionkowa ; Inne bodźce proprioceptywne ; Reakcja przystosowawcza ; Środki ostrożności ; R. X. ZABURZENIA INTEGRACJI POSTURALNEJ I DWUSTRONNEJ: Opis zespołu ; Badania poświęcone układowi nerwowemu ; Program korekcyjny ; R. XI. APROKSJA ROZWOJOWA: Rozwój i natura praksji ; Opis zespołu ; Zagadnienia neurologiczne ; Plan i zasady terapii ; Sugerowane ćwiczenia poprawiające praksę: Ćwiczenia na deskorolce ; Ogólne zajęcia rozwijające praksję ; R. XII. PERCEPCJA KSZTAŁTU I PRZESTRZENI: Opis zaburzeń percepcji kształtu i przestrzeni ; Neuroanatomiczne aspekty percepcji wzrokowej ; Rozwój percepcji wzrokowej u człowieka ; Hipoteza dwoistego trybu widzenia ; Terapia rozwijająca percepcję kształtu i przestrzeni ; R. XIII. OBRONNOŚĆ DOTYKOWA I POKREWNE REAKCJE BEHAWIORALNE: Kwestie neuroanatomiczne i fizjologiczne ; Kwestie rozwojowe ; Program terapeutyczny ; R. XIV. ZAEPÓŁ NIEUWAGI STRONNEJ I FUNKCJONOWANIE PRAWEJ PÓŁKULI MÓZGOWEJ: Definicja zespołu ; Kwestie teoretyczne ; Inne funkcje prawej półkuli ; Program interwencji ; R. XV. ZABURZENIA SŁUCHOWO-JĘZYKOWE: Natura zespołu ; Neuronalne podstawy słuchu i języka ; Program interwencji ; R. XVI. PREFERENCJA JEDNEJ RĘKI I LATARALIZACJA FUNKCJI MÓZGOWYCH: Lateralizacja złożonej funkcji ruchowej jako proces rozwojowy ; Nieustalenie preferencji ręki ; Kwestie istotne przy wybieraniu dla dziecka ręki wiodącej ; Studia przypadków ; R. XVII. SZTUKA TERAPII: Wewnętrzne dążenie do integracji sensorycznej ; Czynniki budujące samodzielność ; Poszukiwania z przewodnikiem ; Uporządkowane poszukiwania ; Podobieństwa pomiędzy psychoterapią a terapią SI.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-612 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107752 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Early intervention and autism : real-life questions, real-life answers" 2008.
Bibliografia na stronach 383-386.
„Wczesna interwencja może radykalnie odmienić los dziecka i poprawić jakość nie tylko jego życia, ale także całej jego rodzi­ny. Tak ogromny bywa jej wpływ. Jeśli od najwcześniejszych lat życia dziecka zaczniemy kłaść solidne fundamenty pod przyszłe procesy uczenia się, to zwiększymy jego szanse na odniesienie sukcesu w wieku dorosłym. Niestety często dzieje się tak, że po przeprowadzeniu diagnozy dziecka rodzice zostają z nią sami, pozbawieni istotnych informacji poruszają się po omacku, nie wiedząc, od czego zacząć. Niniejsza książka będzie światełkiem, które wskaże wam drogę i rozjaśni mrok tych pierwszych, często przerażających chwil”. [z przedmowy dr Temple Grandin]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.4-61 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka SI)
Bibliografia, netografia na stronach 207-212.
Dla specjalistów, osób przygotowujących się do kursów i szkoleń z zakresu SI, wszystkich zainteresowanych poszerzeniem wiedzy o zmysłowo-ruchowym rozwoju dziecka.
I. Receptory: 1. Rodzaje i lokalizacja receptorów ; II. Zmysły i ich rola: 1. Zmysł czucia ; 2. Układ przedsionkowy (zmysł równowagi) ; 3. Zmysł słuchu ; 4. Zmysł wzroku ; 5. Zmysł powonienia ; 6. Zmysł smaku ; 7. Synestezja ; III. Podstawowe wiadomości z anatomii i fizjologii układu nerwowego: 1. Ośrodkowy układ nerwowy ; 2. Obwodowy układ nerwowy ; 3. Autonomiczny układ nerwowy ; IV. Rozwój wewnątrzłonowy. Rozwój układu nerwowego: 1. Początki rozwoju wewnątrzłonowego ; 2. Początkowe fazy rozwoju układu nerwowego ; 3. Dalszy rozwój układu nerwowego ; 5. Odruchy ; 6. Napięcie mięśni ; 7. Sensoryczny rozwój dziecka: 1. Geneza i koncepcja ruchu ; 2. Rozwój strategii ruchowej ; 3. Prawidłowy (typowy) sensoryczny rozwój dziecka ; VIII. Neuroplastyczność: 1. Pamięć ; 2. Uczenie się ; IX. Stres oraz jego wpływ na zdrowie człowieka i rozwój dziecka: 1. Definicja. Rodzaje stresu ; 2. Powstawanie reakcji stresowej. Drogi przebiegu odpowiedzi na działanie stresorów.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. WG-159.922.7/.8 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. AF-107753 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka SI)
Tytuł oryginału: "101 games and activities for children with autism, Asperger's and sensory processing disorders" 2009.
Bibliografia na stronach 197-[199].
W książce 101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej doświadczona terapeutka zajęciowa Tara Delaney podpowiada, jakie rodzaje aktywności sprzyjają rozwojowi dzieci i jak można się uczyć, świetnie się przy tym bawiąc. Zajęcia proponowane w książce zapewnią dziecku rozrywkę oraz prawidłową stymulację – a wiele z ćwiczeń można wykonywać zarówno w domu, jak i na dworze! [Harmonia Universalis, 2018]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp-37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Autism Movement Therapy® method : waking up the brain!"2016.
Bibliografia, netografia na stronach 147-149.
Autism Movement Therapy® (AMT) to metoda terapii, która wykorzystuje ruch i muzykę do stymulowania pracy mózgu. Jej celem jest zharmonizowanie funkcjonowania półkul mózgowych, wspieranie integracji sensorycznej, rozwijanie umiejętności motorycznych oraz niwelowanie zachowań niepożądanych u dzieci z autyzmem. AMT umożliwia również dzieciom wyrażanie siebie poprzez taniec i kształtuje ich wrażliwość, zapewniając kontakt ze sztuką. "Kluczem do sukcesu programu Autism Movement Therapy jest dobra zabawa! Dzięki połączeniu procedur terapii integracji sensorycznej, ćwiczeń ruchowych mających konkretną strukturę, muzyki, modelowania zachowań oraz programu Wspierania Pozytywnych Zachowań (ang. Positive Behavior Support, PBS) osoby angażujące się w ćwiczenia AMT trenują mózg, by rozwinąć większą świadomość swojego ciała i lepiej je kontrolować. Ta zwiększona sprawność powoduje poprawę komunikacji, interakcji społecznych, samooceny, a także innych obszarów u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu". Z przedmowy dr. Stephena M. Shore’a [Grupa Wydawnicza Harmonia, 2017]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WM-Ksieg 3665 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Autism : the scientific truth about preventing, diagnosing, and treating autism spectrum disorders - and what parents can do now" 2012.
Bibliografia, netografia na stronach 291-296. Indeks.
POSZUKIWANIE PRZYCZYN: Epidemia autyzmu: kontrowersje a rzeczywistość ; Przyczyny autyzmu: geny a środowisko ; Co się dzieje w mózgu dziecka z autyzmem ; Czynniki ryzyka: co wynika z badań naukowych ; POSZUKIWANIE ROZWIĄZAŃ: Jaki masz styl poznawczy? ; Pomiar nierównowagi mózgu ; Słuchaj swego ciała: badanie diagnostyczne objawów ; Tryb życia i reakcja stresowa ; Gdy zaburzona zostaje równowaga w układzie odpornościowym ; Jak ograniczyć czynniki ryzyka, czyli plan 10 kroków przed poczeciem dziecka ; Program Brain Balance dla przyszłych rodziców ; WCZESNE WYKRYWANIE: Poszukiwanie wczesnych oznak autyzmu. Co możemy zrobić? ; Uwagi końcowe. Jak odzyskać prawą półkulę, czyli umysł w pełni?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-616.89 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Communicating better with people on the autism spectrum" 2016.
Najpierw osoba, potem zaburzenie - czy słowa mają znaczenie? ; Unikaj protekcjonalnego tonu ; Używaj języka dostosowanego do wieku rozmówcy ; Stosuj neutralny język ; Nie wiesz, jakiej terminologii używać? Zapytaj! ; Zrezygnuj ze słowa "normalny" ; Zespół Aspergera to nie "łagodna" odmiana autyzmu ; Stosuj wyrażenie "ze spektrum autyzmu" ; Zwracaj się bezpośrednio do danej osoby ; Mów do rodziców po imieniu ; Przystosowanie języka i sposobu mówienia ; To, co mówisz, traktujemy dosłownie ; Sarkazm ; Etykietowanie związane z funkcjonowaniem ; Niewerbalny i prewerbalny ; Schematy myślowe ; Pozory mogą mylić ; Triada upośledzeń ; Nie każdy ma wyjątkowy talent ; Autyzm to schorzenie neurologiczne ; Osoba, a nie pacjent z autyzmem ; Nie ma powodu do rozpaczy ; Autysta jako zagadka ; Wyraz twarzy ; Mowa ciała ; Otoczenie ; Kontakt fizyczny ; Określ czas sesji terapeutycznej ; Proponuj przerwy podczas sesji ; Wyjaśnij plan spotkania ; Trzymaj się planu ; Zadawaj konkretne pytania, unikaj pytań otwartych ; Nie mów za szybko ; Alternatywa dla komunikacji niewerbalnej ; Zastanów się, zanim zaproponujesz coś do jedzenia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-616.89 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliografia, netografia przy pracach i na stronach 405-456. Indeks.
Streszczenie angielskie przy pracach
R. I Jaka jest współczesna logopedia i dokąd zmierza? ; R. II Język w diagnozowaniu umysły. Terapia logopedyczna a poznawcza i interakcyjna funkcja języka ; R. III Logopedia na świecie u progu XXI wieku ; CZ. I TEORETYCZNE PODSTAWY LOGOPEDII: R. IV Dyskusja na temat klasyfikacji zaburzeń mowy i języka dzieci ; R. V Wybrane źródła wspólnych inspiracji w logopedii i lingwistyce edukacyjnej (na przykładzie skuteczności komunikacyjnej) ; R. VI "Trzi krziwe krziże" - cecha wymowy, błąd wymowy czy wada wymowy? ; R. VII Społeczno-kulturowy kontekst wielospecjalistycznej diagnozy i terapii osób niesłyszących ; R. VIII Diagnoza specyficznego zaburzenia języjowego (SLI) ; R. IX Terminologiczne dyskusje wokół sygmatyzmu i jego rodzajów - na przykładzie sygmatyzmu lateralnego ; CZ. II DIAGNOZA LOGOPEDYCZNA: Fenomen czy sylaba? Co w diagnozie percepcji słuchowej jest istotne? ; R. XI Pomiędzy słowem, frazą i zdaniem, czyli o pozycji Inter-Speech w normie i patologii ; R. XII Czynniki ryzyka występowania nieprawidłowości w kształtowaniu się mowy u dzieci urodzonych przed terminem (wcześniaków) ; R. XIII Kompensacja jako pozytywne zjawisko w artykulacji u osób po nowotworach jamy ustnej ; R. XIV Funkcjonowanie słuchu fonematycznego i kinestezji artykulacyjnej w eksperymentalno-klinicznym badaniu logopedycznym dzieci z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami mózgowymi ; R. XV Zaburzenia rezonansu jako kategoria diagnozy i terapii zaburzeń realizacji fonemów ; R. XVI Zastosowanie "Profilu sprawności grafomotorycznych" w badaniach longitudinalnych ; R. XVII Ocena dysfunkcji orofacjalnych u dzieci z urazowym uszkodzeniem mózgu - studium przypadku ; R. XVIII Związek pomiędzy etiologią i symptomatologią afazji pierwotnej postępującej a nabytym zaburzeniem zdolności liczenia: akalkulią ; CZ. III TERAPIA LOGOPEDYCZNA: Dysfagia i ryzyko żywieniowe w chorobie Parkinsona ; R. XX Wykorzystanie muzyki w rehabilitacji: terapia śpiewem jako leczenie dyzartrii u pacjentów po udarze mózgu ; R. XXI Mój dwulatek nie mówi! Co mogę zrobić? ; R. XXII Wsparcie osób jąkających się w przestrzeni akademickiej - propozycja rozwiązań ; R. XXIII Anatomia i fizjologia układu o-f-a podstawą planowania skutecznej terapii głosu ; R. XXIV O praktycznych możliwościach wykorzystania wybranych technik/metod NLP w terapii logopedycznej ; R. XXV GORA - Gesty Obrazujące Ruchy Artykulatorów ; R. XXVI Poczucie zdrowienia jako jeden z elementów kompleksowej diagnozy i terapii osób jąkających się ; R. XXVII Czytanie ze zrozumieniem i świadomość fonemowa młodzieży z dysleksją. Wyniki badań w języku słowackim.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. WG-376 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A-105296 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka SI)
Tytuł oryginału: "Understanding your child's sensory signals" 2011.
Zachowanie dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego nierzadko dziwi, a nawet niepokoi ich bliskich. W tej przystępnie napisanej książce terapeutka Angie Voss podpowiada, jak poradzić sobie z konkretnymi objawami - sygnałami sensorycznymi wysyłanymi przez dziecko. Omówienie każdego sygnału składa się z dwóch części: krótkiego wyjaśnienia przyczyn nietypowego zachowania oraz szczegółowych wskazówek dla rodziców. Dzięki poradom czytelnicy mogą się szybko dowiedzieć, jak dostosować informacje sensoryczne docierające do dziecka - i kiedy należy to zrobić. Na końcu książki omówiono podstawowe zagadnienia dotyczące integracji sensorycznej. [Harmonia, 2017]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp-61 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Understanding autism : the essential guide for parents" 2015.
Netografia przy rozdziałach. Indeks.
W ostatnich latach pojawiło się wiele badań na temat autyzmu i jego prawdopodobnych przyczyn oraz różnych interwencji terapeutycznych. Jednak rodzice, którzy dowiadują się o autyzmie dziecka, często mają problem, by odnaleźć się w ogromie wiedzy, i skarżą się, że trudno im dotrzeć do aktualnych i wiarygodnych źródeł informacji. Autorki książki rzeczowo odpowiadają na pytania, z którymi zetknęły się podczas wieloletniej pracy z osobami z autyzmem i ich rodzinami. W przystępny sposób omawiają diagnozę oraz zachowania, które mogą się pojawić na kolejnych etapach rozwojowych, a także przedstawiają najskuteczniejsze sposoby radzenia sobie z problemami. [Grupa Wydawnicza Harmonia, 2019]
1. Natura autyzmu ; 2. Poznajemy kilka osób z autyzmem ; 3. Ocena i diagnoza ; 4. Dbanie o siebie ; 5. Okres poniemowlęcy i przedszkolny ; 6. Problemy w okresie przedszkolnym ; 7. Szkoła podstawowa ; 8. Problemy w szkole podstawowej ; 9. Szkoła ponadpodstawowa ; 10. Rozumienie nowych informacji.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. WG-616.89 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.7-159.9 (1 egz.)
Książka
CD
W koszyku
Nowe historyjki społeczne / Carol Gray ; przekład Juliusz Okuniewski. - Wydanie 3. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia Universalis, 2017. - 317 stron : ilustracje kolorowe ; 30 cm + 1 płyta audio (CD).
Tytuł oryginału: "The new social story book" 2010.
Na okładce: Ponad 150 historyjek, które uczą umiejętności społecznych dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i ich rówieśników.
Bibliografia, netografia na stronach 313-317.
Zwykle, gdy dowiaduję się, że Carol Gray pracuje nad nową publikacją, nie mogę się doczekać chwili, w której będę mógł przeczytać, co nowego ma do powiedzenia na temat tego, jak dzieci z ASD postrzegają i odbierają świat. Wiem, że innowacyjne pomysły i strategie jej autorstwa wykorzystam w praktyce klinicznej, a publikację będę polecał nauczycielom, rodzicom i współpracownikom. Czytając Nowe historyjki społeczne jeszcze przed ich oficjalnym wydaniem, pomyślałem sobie: „Carol, znowu ci się udało!”, trzymałem bowiem w dłoniach kolejną wyjątkową pozycję, dzięki której dzieci z ASD lepiej pojmą siebie i swoje miejsce w społeczeństwie. Carol doskonale rozumie świat osób z autyzmem oraz jednostek neurotypowych, a jej historyjki przydają się obu stronom, wspierając wzajemne zrozumienie, komunikację i akceptację. Z PRZEDMOWY dr. Tony’ego Attwooda
W środku znajdziesz pogrupowane tematycznie historyjki z następujących działów: • Historyjki uczą • Zmiana • Błędy • Ja i moje uczucia • Święta i prezenty • Umiejętności interpersonalne i przyjaźń • Dręczenie • Zrozumieć dorosłych • Dom i otoczenie • Szkoła • Planeta Ziemia. Historyjki społeczne nareszcie po polsku. Metoda opracowana przez Carol Gray, choć prosta, okazuje się zaskakująco skuteczna w usprawnianiu funkcjonowania społecznego osób ze spektrum autyzmu.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp-37 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.10dz-61 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.13-61 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Does your baby have autism? : detecting the earliest signs of autism" 2008.
Autorzy poświęcili prawie dwadzieścia lat pracy, aby poprzez analizę rozwoju motorycznego dziecka na wczesnych etapach życia stworzyć metody wykrywania sygnałów ewentualnego autyzmu i zespołu Aspergera. Obserwując u prawidłowo rozwijających się dzieci takie zachowania, jak: przewracanie się z pleców na brzuch, siadanie, raczkowanie i chodzenie, a następnie porównując je z zachowaniem dzieci, u których potem zdiagnozowano autyzm, badacze dokładnie wskazali wzorce ruchowe będące symptomami autyzmu i zespołu Aspergera. [Harmonia Universalis, 2012]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 4 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-616.89 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp-61 (2 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.4-61 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.10-61 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Successful Social StoriesTM for Young Children with Autism" 2016.
Bibliografia na stronach 237-238.
Historyjki społeczne są uznawane za jedną z najskuteczniejszych metod nauczania dzieci z autyzmem zagadnień dotyczących funkcjonowania społecznego. Doktor Siobhan Timmins w swoich historyjkach społecznych - opracowanych dla jej syna i innych młodszych dzieci - opisuje tę problematykę przystępnie i błyskotliwie, ukazując ją z perspektywy dziecięcej. Od nauki podstawowych umiejętności społecznych, takich jak słuchanie, cierpliwe oczekiwanie i dzielenie się, aż po radzenie sobie z lękami, książka ta wskazuje, w jaki sposób stworzyć spójny zestaw historyjek, które dziecko zrozumie i do których będzie mogło się odnosić w miarę dorastania. [Wydawnictwo Harmonia Universalis - Grupa Wydawnicza Harmonia, 2018]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp-37 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej