Filozofia polska
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(17)
Forma i typ
Książki
(17)
Publikacje naukowe
(13)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Dostępność
dostępne
(25)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna dla dor. i mł. od 15 r. ż. (Dąbrowskiego 33a)
(3)
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(13)
Wypożyczalnia Muzyczna (Żeromskiego 2)
(2)
Filia 1 (Bohaterów 5)
(1)
Filia 2 (Fredry 5)
(1)
Filia 3 (Krzyżanowskiego 6)
(1)
Filia 4 (Ofiar Katynia 15)
(2)
Filia 6 (Podwisłocze 6)
(2)
Filia 10 (Podchorążych 1)
(1)
Autor
Urbankowski Bohdan (1943- )
(4)
Bonowicz Wojciech (1967- )
(2)
Tischner Józef (1931-2000)
(2)
Bobko Aleksander (1960- )
(1)
Hołówka Jacek (1943- )
(1)
Kot Dobrosław (1976- )
(1)
Kuliniak Radosław
(1)
Kłoczowski Jan Andrzej (1937- )
(1)
Lem Stanisław (1921-2006). Człowiek wielkich przestrzeni
(1)
Lem Stanisław (1921-2006). Hauptsturmfürher Koestnitz
(1)
Lem Stanisław (1921-2006). Krach ostateczny
(1)
Lem Stanisław (1921-2006). Kropla paląca
(1)
Lem Stanisław (1921-2006). Lubią albo muszą
(1)
Lem Stanisław (1921-2006). Musztarda po obiedzie
(1)
Lem Stanisław (1921-2006). Rozważania sylwiczne
(1)
Lem Stanisław (1921-2006). Wells, Lenin i przyszłość świata
(1)
Makuch Damian
(1)
Maślanka Tomasz (1976- )
(1)
Mentzel Zbigniew (1951- )
(1)
Noga Monika Anna
(1)
Okołowski Paweł (1963- )
(1)
Podgórski Ryszard Adam
(1)
Wójtowicz Ryszard (filozofia)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(7)
2010 - 2019
(10)
Okres powstania dzieła
2001-
(15)
1901-2000
(7)
1989-2000
(7)
1945-1989
(6)
Kraj wydania
Polska
(17)
Francja
(1)
Język
polski
(16)
angielski
(1)
Temat
Kobieta
(5234)
Literatura polska
(4583)
Płyty gramofonowe
(4556)
Polska
(3984)
Przyjaźń
(3680)
Filozofia polska
(-)
Rodzina
(3654)
II wojna światowa (1939-1945)
(3055)
Poezja polska
(2595)
Miłość
(2547)
Relacje międzyludzkie
(2438)
Powieść polska
(2400)
Zwierzęta
(2380)
Tajemnica
(2104)
Powieść amerykańska
(2015)
Wojsko
(1927)
Muzyka polska
(1920)
Filozofia
(1882)
Magia
(1865)
Pisarze polscy
(1789)
Język polski
(1661)
Dziewczęta
(1549)
Żydzi
(1535)
Pamiętniki polskie
(1479)
Rodzeństwo
(1442)
Nastolatki
(1336)
Śledztwo i dochodzenie
(1309)
Kultura
(1300)
Uczniowie
(1288)
Życie codzienne
(1245)
Literatura
(1200)
Polacy za granicą
(1171)
Małżeństwo
(1170)
Polityka
(1166)
Powieść angielska
(1137)
Dzieci
(1114)
Sztuka
(1072)
Uczucia
(1051)
Psy
(1037)
Publicystyka polska
(1004)
Władcy
(987)
Wsie
(986)
Ludzie a zwierzęta
(982)
Muzyka niemiecka
(982)
Teatr polski
(970)
Nauka
(946)
Literatura dziecięca polska
(942)
Trudne sytuacje życiowe
(940)
Historia
(906)
Duchowieństwo katolickie
(886)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(880)
Powieść obyczajowa amerykańska
(880)
Literatura młodzieżowa polska
(870)
Boże Narodzenie
(857)
Arystokracja
(851)
Zabójstwo
(848)
Opowiadanie polskie
(842)
Chłopcy
(829)
Turystyka
(824)
Koty
(816)
Politycy
(815)
Kościół katolicki
(809)
Dziecko
(792)
Policjanci
(787)
Sekrety rodzinne
(783)
Dziennikarze
(779)
Podróże
(726)
Polityka międzynarodowa
(718)
Szlachta
(717)
Wychowanie w rodzinie
(716)
Postawy
(709)
Osoby zaginione
(705)
Prywatni detektywi
(704)
Wybory życiowe
(692)
Uprowadzenie
(686)
Opowiadanie dziecięce przygodowe
(678)
Prawo
(668)
Młodzież
(667)
Przestępczość zorganizowana
(662)
Wojna
(654)
Przedsiębiorstwo
(651)
Poszukiwania zaginionych
(647)
Muzyka
(646)
Religia
(644)
Etyka
(639)
Miasta
(639)
Wychowanie
(636)
Społeczeństwo
(634)
Dramat polski
(629)
Nauczyciele
(629)
Relacja romantyczna
(624)
Topografia
(620)
Matki i córki
(612)
Walka dobra ze złem
(610)
Chrześcijaństwo
(603)
Powieść obyczajowa polska
(603)
Mężczyzna
(602)
Sztuka polska
(594)
Szkolnictwo
(581)
Muzyka rozrywkowa polska
(579)
Ruch oporu
(578)
Temat: dzieło
Kultura (czasopismo ; Paryż)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(14)
1801-1900
(9)
2001-
(8)
1701-1800
(5)
1945-1989
(4)
1601-1700
(3)
1939-1945
(3)
1201-1300
(2)
1301-1400
(2)
1401-1500
(2)
1501-1600
(2)
1901-1914
(2)
1918-1939
(2)
1989-2000
(2)
Temat: miejsce
Polska
(7)
Gatunek
Monografia
(10)
Esej
(5)
Antologia
(1)
Biografia
(1)
Opracowanie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(17)
Historia
(15)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Religia i duchowość
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
17 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Współfinansowanie: Stowarzyszenie Zbiorowego Zarządzania Prawami Autorskimi Twórców Dzieł Naukowych i Technicznych KOPIPOL
Thinking between Tradition and Modernity. Introduction ; THE KANTIAN TRADITION: Augustine and Kant: Two Founders of Modern Thinking ; Kant’s Ethics as Philosophy of Goodness ; The Relationship between Ethics and Religion in Kant’s Philosophy ; Axiological Justification of Objective Norm by Heinrich Rickert ; THE CHRISTIAN TRADITION: Philosophical Anthropology as the Main Thread of Tischner’s Work ; The Religious ; Perspective in Tischner’s Philosophy ; Philosophical Background to the Thought of Pope John Paul II ; CHALLENGES OF MODERNITY: Freedom of Speech - European Tradition and New Challenges ; Evolution of the Concept of Justice - from Objective Measure to Aesthetic Evaluation ; The Idea of Human Rights - Tradition and the Present Time ; 21 Gdańsk Demands - a Political Monument ; Common European Values - University Philosophical Reflections on Death ; Axiological Approach to the Problem of Sexual Education.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-112005 (1 egz.)
Książka
W koszyku
O państwie wynegocjowanym / Jacek Hołówka. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021. - 351 stron ; 21 cm.
(Dzienniki Filozoficzne)
Bibliografia przy rozdziałach.
1. JAK POWSTAJE PAŃSTWO WYNEGOCJOWANE? ; 2. O KONSTYTUCJI – John Locke (1632–1704) ; 3. O TRÓJPODZIALE WŁADZY – Monteskiusz (1689–1755) ; 4. O WOLI POWSZECHNEJ – Jean-Jacques Rousseau (1712–1778) ; 5. O WIECZNYM POKOJU – Immanuel Kant (1724–1804) ; 6. O DZIAŁANIU FAKCJI – James Madison (1751–1836) ; 7. O RZĄDZIE REPREZENTATYWNYM – John Stuart Mill (1806–1873) ; 8. O PARLAMENTARYZMIE – Zygmunt Balicki (1858–1916) ; 9. O LIBERALNYM KONSERWATYZMIE – Michael Oakeshott (1901–1990) ; 10. O KOMUNITARYZMIE – Daniel Bell (1919–2011) ; 11. O ANARCHII – Robert Nozick (1938–2002).
Jak najlepiej ustalić warunki społecznego współżycia? Jacek Hołówka w trzecim tomie swych „Dzienników” zajmuje się politycznymi teoriami, które nie opierają się na trwałych wzorcach, tylko szukają kompromisu. Teorie te głoszą, że warunki wspólnego życia we wszystkich dobrowolnych zbiorowościach trzeba otwarcie wynegocjować, a nie uznać za jakoś naturalnie ustanowione. Co gorsze, trzeba je negocjować, nie dysponując żadną ustaloną metodą negocjacji, a tymczasem nie każdy sposób budowania społecznego konsensusu jest równie wiarygodny. Jak rozwiązać ten problem? Autor zauważa, że w filozofii polityki dominują dwa nurty myślenia na ten temat; pierwszy kładzie nacisk na konstruowanie zasad bezstronnego, liberalnego prawa, a drugi postuluje krzewienie kultury kooperacji poprzez wpajanie pomocnych temu wartości. Zwolennikami pierwszego podejścia byli konstytucjonalista John Locke, republikanin Immanuel Kant, federalista James Madison, liberał John Stuart Mill i rzecznik parlamentaryzmu Zygmunt Balicki. Do drugiej szkoły należą natomiast zwolennik umiaru Monteskiusz, sentymentalista Jean-Jacques Rousseau, konserwatysta Michael Oakeshott, komunitarianin Daniel Bell i anarchista Robert Nozick. Choć każdy reprezentuje nieco inny punkt widzenia, Autor przekonuje, że cała dziesiątka zasługuje na wnikliwą uwagę, gdyż zasadnicza idea i wartości państwa wynegocjowanego są szczególnie potrzebne właśnie dziś, w dobie ekstremalnej polaryzacji politycznej. [Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-109824 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Pana Cogito)
Bibliografia na stronach [311]-320. Indeks.
Streszczenie i spis treści równoległe w języku polskim, angielskim.
Książka odsłania wiele wymiarów pisarstwa o. Jana Andrzeja Kłoczowskiego. Teksty powstawały z myślą o różnych odbiorcach i w różnym czasie przez niemal pół wieku. Niektóre eseje wprowadzają laików w podstawowe zagadnienia lub postacie filozofii religii, zaś inne odnoszą się do zagadnień trudnych i skomplikowanych, jak na przykład mistyka Mistrza Eckharta. Autor potrafi świetnie zmieniać rejestry wypowiedzi – zależnie do sytuacji operuje językiem prostym i przystępnym lub bardzo technicznym. Zbiór esejów w pasjonujący sposób pokazuje także różne strony aspekty działalności samego Autora. Profesor Jan Andrzej Kłoczowski OP to uważny czytelnik współczesnej filozofii religii, który prowadzi zdystansowany dialog z różnymi myślicielami (Carl Gustav Jung, Simone Weil, Edyta Stein, Dietrich Bonhoeffer, Leszek Kołakowski), ale również rasowy metodolog, który rozumie specyfikę języka religijnego i potrafi go jasno przedstawić. Jednak w książce przede wszystkim pokazuje się także jako zaangażowany filozof chrześcijański – i to na dwa odmienne sposoby. Jako duchowy potomek św. Tomasza próbuje budować mosty oraz unikać jednostronności i radykalizmu poglądów. Jednak największe wrażenie wywołują teksty pisane z ducha św. Augustyna, z ogniem pokazujące wielkość chrześcijańskiej wolności i poszukiwania prawdy. Uważny czytelnik zauważy też u ojca Kłoczowskiego wrażliwość na piękno, co raczej nie dziwi u dyplomowanego historyka sztuki. Wreszcie, pod różnorodnymi odsłonami – profesora i chrześcijańskiego myśliciela – wyłania się czasem temperament i cięty dowcip Autora. Adam Workowski.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-106306 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Daimonion)
(Fundamenta ; t. 92)
Bibliografia na stronach [343]-369. Indeks.
Streszczenie w języku niemieckim.
Po zakończeniu wojny, w roku 1945, społeczeństwo polskie zostało poddane ideologicznej indoktrynacji. Władza komunistyczna zwłaszcza stopniowo wszystkie dziedziny życia społecznego gospodarczego, kulturalnego i naukowego. Przyszedł również czas na polską filozofię. Dziedzictwo, które przenieśli filozofowie, którzy przeżyli wojnę i pozostali w kraju, wywodziło się, w głównej mierze, ze Szkoły Lwowskiej Kazimierza Twardowskiego, pryncypialnie odmiennej od obowiązującego marksizmu. Konflikt był nieunikniony. Filozofowie mieli dwa wyjścia: albo ulec obcej sobie i społeczeństwu ideologii, albo podjąć z nią beznadziejną walkę. Niektórzy ulegli, ale większość podniosła rzuconą rękawicę i jako niezłomni i niepokorni stoczyli walkę o prawdę, zasady i godność polskich naukowców i filozofów. Książka opowiada tę mało znaną historię. Dzięki monografii, kolejna biała plama historii zostaje ujawniona, a prawda może dotrzeć do szerokiego kręgu czytelników. Chronologiczny zakres dwutomowej monografii obejmuje lata 1945-1951 (tom I) oraz 1952-1965 (tom II). Część pierwsza, w oparciu o bogaty materiał źródłowy oraz dokumenty, po raz pierwszy w historiografii w tak szczegółowy sposób, opisuje obronę dziedzictwa Szkoły Lwowskiej Kazimierza Twardowskiego, w szczególnie trudnym dla całej polskiej nauki okresie stalinowskim. [Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2018]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107062/cz.1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach [344]-358. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego
Streszczenie w języku angielskim.
DIAGNOZY: Synteza dwóch światów ; Uporządkować chaos ; Fantazja o nowym człowieku ; CZ. I. MISTRZOWIE: R.1. Poprzednicy i innowatorzy ; R. 2. Antropologia idealistyczna: Bronisław Trentowski - pedagog ; Karol Libelt - systematyk ; Józef Kremer - estetyk ; R. 3. Estetyka idealistyczna ; Podsumowanie ; CZ II. NAUCZYCIELE: R. 1. Przemiany idealizmu ; R. 2. Aleksander Tyszyński: Krytyka powszechna ; Kryzysy fantazji ; R. 3. Henryk Struve: 1. Szukanie miejsca ; 2. (Nie)logika systemu ; 3. Estetyka psychologiczna ; R. 4. Franciszek Krupiński ; R. 5. Wiktor Szokalski: 1. Na pograniczu ; 2. Fantazyjne objawy zmysłowe ; R. 6. Lekarze i ich spory ; Podsumowanie ; CZ. III. WYCHOWAŃCY: R. 1. Walka o głos: Lekcja poprzedników ; Poezja, polityka i psychopatologia ; R. 2. Eliza Orzeszkowa: Zmagania z językiem idealizmu ; Fantazja jako zagrożenie ; R. 3. Piotr Chmielowski: (Współ)czujący historyk literatury ; Uwolnić romantyzm od idealizmu ; Poszukiwanie genezy fantazji ; R. 4. Julian Ochorowicz: Dyskusje z filozoficznymi autorytetami ; Trudna próba charakteru ; Estetyka psychologiczna po raz drugi ; Podsumowanie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-111963 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Jubileusze)
Publikacja wydana w ramach obchodów Roku Romana Ingardena 2020.
Bibliografia, netografia na stronach 383-397. Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
W jubileuszowym roku poświęconym Romanowi Ingardenowi Wydawnictwo Narodowego Centrum Kultury zachęca do pogłębienia analizy tego wybitnego polskiego filozofa. Wielki myśliciel, obserwator i badacz sztuki, miłośnik literatury, muzyki i fotografii był świadkiem wojen XX wieku, szaleństwa kataklizm zmów komunizmu i nazizmu - mimo to nie odrzucił wiary w wartości i w siłę człowieka. Lektura zamieszczonych w tomie esejów i artykułów znakomitych interpretatorów i znawców dorobku Ingardena otwiera przestrzeń pytań, problemów, rozważań zgodnych z jego wezwaniem do podjęcia intelektualnej pracy zmierzającej do stania się filozofem. [Narodowe Centrum Kultury, 2020]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-109539 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kołakowski : czytanie świata : biografia / Zbigniew Mentzel. - Kraków : Wydawnictwo Znak - Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2020. - 509 stron : fotografie (w tym kolorowe), portrety (w tym kolorowe) ; 25 cm.
Bibliografia na stronach [479]-494. Indeks.
Pierwsza pełna biografia geniusza, który uczył Polaków filozofii. Imponujący wiedzą mistrz. Nauczyciel, jakiego każdy chciałby dziś mieć Leszek Kołakowski, wybitny filozof i autorytet niechętnie mówiący o życiu prywatnym. Znawca chrześcijaństwa i filozofii religii do końca życia pozostający poza Kościołem. Pierwszy laureat amerykańskiej Nagrody im. Johna Klugego nazywanej filozoficznym Noblem. Pozbawiony w PRL-u prawa nauczania opuścił w 1968 roku Polskę, by wkrótce zostać profesorem prestiżowego All Souls College w Oxfordzie. Po jego śmierci Zbigniew Mentzel dotarł do bogatych archiwów udostępnionych przez rodzinę. Dzięki temu mógł opowiedzieć historię fascynującego człowieka, którego przenikliwości bał się Gomułka i partyjni towarzysze. Napisane przez Kołakowskiego Tezy o nadziei i beznadziejności w latach 70. stały się głównym źródłem intelektualnej inspiracji dla rodzącej się w Polsce opozycji demokratycznej, a Główne nurty marksizmu pozostają jedną z najważniejszych książek XX wieku. W bestsellerowych popularyzatorskich Mini wykładach o maxi sprawach i O co nas pytają wielcy filozofowie? przybliżył milionom Polaków dorobek najwybitniejszych myślicieli w historii. [www.azymut.pl]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 7 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-1A/Z-Kołakowski L. (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Wyp.Muz.Ksieg 3407 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.1-1 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.2-929 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.3-1 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.4-1 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.6-1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Jerzy Giedroyc i... : monografie)
Bibliografia, filmografia, netografia na stronach 331-356. Indeks.
Seria JERZY GIEDROYC I… to wspólne przedsięwzięcie Stowarzyszenia Instytut Literacki Kultura oraz Uniwersytetu Łódzkiego. Publikacje mają udostępniać i przybliżać historię oraz dorobek Instytutu Literackiego w Paryżu. Proponujemy Czytelnikom indywidualne i zbiorowe monografie naukowe; naukowe edycje archiwaliów i korespondencji z zasobów Archiwum Instytutu Literackiego oraz problemowe antologie tekstów z „Kultury” i „Zeszytów Historycznych”. A także reedycje wybranych książek opublikowanych w ramach Biblioteki „Kultury”. Stanisław Brzozowski w kręgu „Kultury” paryskiej to pierwsza monograficzna prezentacja spuścizny Brzozowskiego w myśli i twórczości autorów z kręgu „Kultury”: Jerzego Giedroycia, Józefa Czapskiego, Gustawa Herlinga-Grudzińskiego i Czesława Miłosza. Autorka pokazuje, jak intensywna była to obecność przez ponad pół wieku istnienia pisma, ale też zastanawia się, w czym tkwiła specyficzna siła myśli Brzozowskiego w debacie o Polsce. [Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WM-Ksieg 3796 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Głos Pana Lema : szkice z filozofii człowieka, wartości i kosmosu : w stulecie urodzin autora "Summy" / Paweł Okołowski. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", 2021. - 478, [1] strona, [8] stron tablic, [6] kart tablic : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety, wykresy ; 24 cm.
Indeksy.
Zawiera m.in.: Hauptsturmfürher Koestnitz / Stanisław Lem. Wells, Lenin i przyszłość świata / Stanisław Lem. Musztarda po obiedzie / Stanisław Lem. Krach ostateczny / Stanisław Lem. Lubią albo muszą / Stanisław Lem. Człowiek wielkich przestrzeni / Stanisław Lem. Kropla paląca / Stanisław Lem. Rozważania sylwiczne : CXXX / Stanisław Lem.
Współfinansowanie: Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
"Wiek XX nie wydał wielkich filozofów na miarę Kanta czy Leibniza, ale wśród tych wyróżniających się Lem zajmuje miejsce poczesne. Jaka jest zatem przyczyna niedostrzegania lub niedoceniania Lema-filozofa? Wskazać tu można trzy powody. Po pierwsze, w czasie największej aktywności twórczej Lema filozofia akademicka zdominowana była przez modne, ale nie posiadające większej wartości heurystycznej orientacje ideologiczno-filozoficzne. Wyższe uczelnie świata Zachodu propagowały scjentystyczną wiarę w nieustający postęp we wszystkich dziedzinach ludzkich pragnień. Ta nowa religia głosiła, że idziemy ku lepszej przyszłości; że będzie lepiej, i pod każdym względem, i dla każdego. Dzięki nauce i nowym technologiom starczy dla wszystkich. Welfare state jest tuż za progiem. Jasne jest, że na pesymizm dziejowy Lema nie było tu miejsca. Na uniwersyteckich wydziałach filozofii jak w kalejdoskopie zmieniały się fascynacje modnymi wówczas nurtami. Wykładowcy usiłowali epatować studentów neopozytywizmem, fenomenologią, egzystencjalizmem, neomarksistowską ideologią, a ostatnio postmodernizmem. W środkach masowego przekazu szalała propaganda okultyzmu, przemianowanego na „parapsychologię” lub „psychotronikę”. Forsowana była teza, że każdy może urządzić swoje życie stosownie do własnych pragnień i aspiracji. Na tle tych jałowych poznawczo doktryn (pomijając już kuriozalną „teorię myślenia pozytywnego”), czyniących w głowach młodych ludzi kolosalny zamęt, metafizyka Lema jawi się jako ożywczy powiew świeżego powietrza. Uderza tu przede wszystkim samodzielność myślenia i dociekliwość w rozpoznawaniu mechanizmów napędowych współczesnego świata. Zdumiewa także jego zdolność do antycypacji przyszłości. Dla osób, zwłaszcza młodzieży, których mózgi były wypełnione treściami parafilozoficznymi, taka filozofia była nierozpoznawalna, podobnie jak są dla monochromatyka różnice kolorów. Trzecim powodem ograniczonej znajomości filozofii Lema są trudności jej rozumienia. Przeszkodą jest tu zapewne język. Język filozofii ma swoje kody, często różni filozofowie nawet obiegowym pojęciom nadają swoiste dla siebie znaczenia. Język Lema, zwłaszcza ten z wcześniejszych jego dzieł, dla niewprawionego czytelnika rzeczywiście nie jest łatwy. Niniejsza książka napisana została z intencją zainteresowania filozofią Lema szerszych kręgów polskiego społeczeństwa. Wskazane wyżej utrudnienia w rozumieniu Lemowych idei, dzięki obszernym komentarzom autora, nie będą sprawiać kłopotów nawet nieobytym z językiem filozofii." Z recenzji Zbigniewa Musiała
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-109819 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach [199]-210. Indeks.
ROZDZIAŁ I. FILOZOFIA POZYTYWISTYCZNA W ZACHODNIOEUROPEJSKIEJ FILOZOFII NOWOŻYTNEJ: 1. Kształtowanie się paradygmatów filozofii pozytywistycznej ; 2. Idee postępu społecznego w filozofii Roberta Turgota i Nicolasa de Condorceta ; 3. Filozofia społeczna Henriego Claude’a de Saint-Simona i Augusta Comte’a ; 4. Rozwój pozytywizmu Comte’owskiego ; 5. Wielopłaszczyznowość pozytywizmu zachodnioeuropejskiego. ROZDZIAŁ II. ZACHODNIOEUROPEJSKIE IDEAŁY I WARTOŚCI POZYTYWISTYCZNE W POLSKIEJ MYŚLI SPOŁECZNEJ XIX WIEKU: 1. Rozwój pozytywizmu polskiego ; 2. Wartości społeczne pierwszych pozytywistów polskich: 2.1. Wartości narodowe Józefa Supińskiego, 2.2. Ideały i wartości Aleksandra Świętochowskiego, 2.3. Narodowy solidaryzm Jana Ludwika Popławskiego, 2.4. Filozofia społeczna Stanisława Brzozowskiego jako próba ocalenia wartości ; 3. Ideały i wartości pozytywistyczne w polskiej prasie i periodykach naukowych ; 4. Wpływ problematyki socjologicznej na rozwój ideałów pozytywistycznych i wartości społecznych. ROZDZIAŁ III. NARODOWO-SPOŁECZNY KONTEKST POLSKIEJ FILOZOFII WARTOŚCI W XIX WIEKU: 1. Polskie przeobrażenia w filozofii społecznej w XIX wieku ; 2. Pozytywistyczne ideały narodowe: 2.1. "Organiczność" jako idea narodowa, 2.2. Wartości społeczne wynikające z idei organicznej: 2.2.1. Ojczyzna jako wspólne dobro, 2.2.2. Patriotyzm narodowy ; 3. Idea narodowa "pracy u podstaw": 3.1. Kult pracy, nauki i oświaty, 3.2. Społeczna wartość filantropii, 3.3. Asymilacja mniejszości narodowych ; 4. Dziedzictwo polskiej filozofii wartości pozytywistycznych. ROZDZIAŁ IV. POLSKA A ZACHODNIOEUROPEJSKA MYŚL POZYTYWISTYCZNA. ANALIZA PORÓWNAWCZA: 1. Europejskie ideały i wartości w polskiej myśli pozytywistycznej: 1.1. Ewolucjonizm kulturowo-społeczny, 1.2. Europejski darwinizm w warunkach polskich, 1.3. Scjentyzm w europejskiej i polskiej myśli pozytywistycznej, 1.4. Naturalizm i jego konsekwencje społeczne, 1.5. Relatywizm moralny w społeczeństwie polskim ; 2. Rozwój wartości pozytywistycznych na ziemiach polskich ; 3. Wartości utylitarne w pozytywizmie europejskim i polskim ; 4. Wpływ europejskiej kultury pozytywistycznej na polską filozofię wartości ; 5. Aksjologia zachodnioeuropejska a polska myśl pozytywistyczna.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-1 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-111588 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Co to znaczy - spotkać i n n e g o? Czy inność jest tym, co oddziela mnie od drugiego, czy przeciwnie? Co jest potrzebne, żeby inny stał się bliskim? Na te i tym podobne pytania szukał odpowiedzi ks. Józef Tischner. Pod koniec życia zaczął pisać nową książkę - kontynuację Filozofii dramatu i Sporu o istnienie człowieka. Nie skończył, ale pozostawił fragmenty, które dają do myślenia. W świecie, w którym ludziom - nawet podobnym do siebie, należącym do jednej wspólnoty, ukształtowanym przez tę samą tradycję - coraz trudniej się spotkać, Tischnerowska refleksja o spotkaniu nabiera wyjątkowego znaczenia. Tym bardziej, kiedy spojrzymy szerzej, na punkty zapalne w różnych miejscach naszego globu, warto posłuchać głosu myśliciela, któremu chodziło przede wszystkim o to, by „zrozumieć człowieka i jego dramat”. [Znak, 2017]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-1 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.4-1 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.6-1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na okładce podtytuł: nieznane teksty.
„Zatrzymajmy przez chwilę uwagę przy tym słowie: ż y c i e . Jaka treść kryje się poza tym słowem? Jakie krajobrazy przywodzi nam przed oczy? Kolorowe łąki, falujące zbożem pola, ptaki w powietrzu, pasące się na polach zwierzęta… Życie jest dramatem pełnym tajemnic. Stawia ono człowieka przed jednym podstawowym pytaniem: co człowiek ma zrobić, by swego życia nie zmarnować?” Miłość, piękno i wolność, lęk i nienawiść nierozerwalnie związane są z ludzką naturą. Ksiądz Józef Tischner pokazuje, jak iść przez życie, by być szczęśliwym i spełnionym. Skłania do refleksji nad tym, co jest naprawdę ważne, co jest istotą człowieczeństwa. Jego uniwersalne rozważania, pełne mądrości ludzi gór, pomogą Ci odnaleźć spokój i wewnętrzną wolność. [Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2017]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.10-14 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Habent sua fata libelli... Kilka wspomnień zamiast wstępu; Z MROKU: NA POCZĄTKU BYŁO ŚWIATŁO: Cz. I. Czarnoksiężnik Wytelo: 1. Kilka hipotez, 2. Związki ze Śląskiem, 3. Prowincja, Paryż i Birkenmajer: Tabernakulum otoczone wodami, Neoplatonizm (ale ochrzczony!), Filozoficzne tło wiedzy, Awerroizm.Teoria dwóch prawd, Gradualizm, Aleksandrynizm, czyli prapanteizm, Albertynizm, Metafizyka światła czy herezja światła, Trust mózgów papieża Urbana, 4. Ostatnie zagadki i Padwa: Śląskie multi-kulti, Znikający czarownik, 5. Istniejące i nieistniejące dzieła, Cz. II. Metafizyka światła: 1. Fizyka i metafizyka, 2. Głębsze znaczenie optyki. Wzmianka o teorii dwóch prawd, 3. Dziesięć ksiąg. Przegląd treści, 4. Czy okradziono Witelona?, 5. Próba rekonstrukcji estetyki, Cz. III. O demonach: 1. Dwa w jednym - kilka uwag o liście filozoficznym Witelona: Asekuracja: prawda teologii i prawda nauki, Klasyfikacja demonów wedle urody, zamieszkania i sprośnych obyczajów, 2. Demony a upadłe anioły. Dyskretna polemika z Biblią, 3. Demony szaleńców, epileptyków i Platona: Zjawy, Demony właściwe, 4. Nie ma dziury w hierarchii bytów, czyli matematyczno-filozoficzny dowód istnienia demonów, 5. Polemika z Platonem, czyli o głodnych, mokrych i kopulujących demonach, 6. Jeszcze słowo o opętaniach, Cz. IV. Fundament, czyli rozważania o duszy: 1. Dusza potrójna, 2. Ale czy nieśmiertelna?, 3. Upadek i wzlot duszy: Ineligibilność i amabilność, czyli o czym dobrze wychowani filozofowie nie mówią, 4. Sumienie: Prawdziwe jest dobre, Sumienie czynne, Sprzężenie zwrotne, 5. Podsumowanie. Pośmiertne przygody mistrza Witelona. POLSKIE SZKOŁY: POLSKA SZKOŁA FILOZOFII PRAWA: Cz. I. Budowanie domu dla nauki: Miasto 25-letniego króla, Wzory dalekie i wysokie, Nie za chlebem, za wiedzą!, Dwie drogi filozofii europejskiej, Restauracja marzeń, Desant z Pragi, Pionierzy, Pomieszanie królestw, Krucjata przeciw armii Antychrysta, Cz. II. Trzech olbrzymów ; STANISŁAW ZE SKARBIMIERZA: Przypadki mistrza Stanisława, Kazania mistrza Stanisława, 1. Sermones super gloria in excelsis etc., 2. Z okazji - czasem smutnych, 3. Traktaty w formie kazań, 4. Kazania uniwersyteckie, Ad 1. Umocnienie prawd wiary, Ad 2. Na pograniczu wiary, filozofii i teodycei, Ad 3. Mądrość jako siła boska, Ad. 4. Pochwała uczelni i uczonych - nowa antropologia ; U ŹRÓDEŁ PRAW CZŁOWIEKA - PAWŁA WŁODKOWICA REWOLUCJA MORALNA W PRAWODAWSTWIE: Tractatus de potestate papae et imperatoris respectu infidelium, Wstęp i dopowiedzenie, I. Tolerancja z wyjątkiem, II. Dygresja na temat dwóch rodzajów władzy, Dygresja o pochodzeniu władzy na ziemi, Wnioski, III. De ordine cruciferorum et de bello polonorum contra dictos fraters (O Zakonie Krzyżaków i o wojnie Polaków), Tractatus de annatis camerae apostolicae solvendis ; URZĘDNIK IDEALNY: Sejm i sądy, Monarchia suwerenna, ingerująca, konstytucyjna, Obronność. Pospolite ruszenie całego narodu, Kilka wniosków na zakończenie, Post scriptum ; POLSKIE QUATROCENTO: Archipelag ludzi mądrych, Zagraniczni ambasadorowie Renesansu ; GRZEGORZ Z SANOKA, CZYLI RENESANS DLA WTAJEMNICZONYCH: Trochę o życiu i dziełach, Czy Kallimach wymyślił Grzegorza, Miasto - ogród, czyli filozofia w praktyce, Filozofia: naturalizm przeciw scholastyce, Leki przeciw wyrokom gwiazd, Prawo, natura i szczypta mądrego relatywizmu, Filozofia praktycznego szczęścia, Ciekawostka prehistoryczna, Religia, Tajemnica do dyspozycji wtajemniczonych, W stronę pointy ; KALLIMACH DLA POLSKI: Dyskretny atak filozofii na teologię, Ficino, czyli co nam może demon i kto się za nim czai, Pico, czyli ciało jest bezgrzeszne ; KOPERNIK, CZYLI ODWAGA WYOBRAŹNI: Cz. I. Geniusz z prowincji: 1. Spory o pochodzenie, 2. Studia zagraniczne, 3. Znów w Polsce, 4. Olsztyn, 5. Wojna z Zakonem Niemieckim, 6. Powrót do pracy na ziemi i wśród gwiazd, Cz. II. Kopernik jako ekonomista: 1. Słuszna cena chleba - etyczne fundamenty gospodarki, 2. Ekonomia jako oręż. Sprawa pieniądza, Cz. III. Dalszy i niezupełnie poprawny bieg życia mistrza Mikołaja: 1. Powrót do gwiazd, 2. Portret z konwalią w dłoni, 3. O spóźnionej miłości, 4. Na granicy seksu i herezji, 5. Ostatnie dni, Cz. IV. Wszechświat doskonały - więc kulisty i nie ma dokąd uciec: 1. Przedmowa i list, 2. Traktat o świecie kulistym, 3. Układ odniesienia, Cz. V. Makro i mikrokosmos. Niebo nie ma dokąd uciec: 1. Mistrza Mikołaja dyskretne uwagi o metodzie, 2. Makrokosmos. Życie w bezgranicznej i nieruchomej kuli, 3. Mikrokosmos, 4. Antycypacje, Cz. VI. Antropologia Kopernika: 1. Etyka promieniująca z kart traktatów, 2. Dwa światy, dwie antropologie, 3. Jeszcze parę słów o Koperniku ; OJCOWIE POLSKIEJ DEMOKRACJI: Cz. I. Andrzej Frycz Modrzewski - przewrót kopernikański w naukach społecznych: Okres I - do "Mów o karze za mężobójstwo", Okres II: O Naprawie Rzeczypospolitej: Dzieło de Republica emendanda, Rządzi prawo, nie urzędnicy, Zło jest ludzkie, Dygresja o racjonalizmie i irracjonalizmie. Roztropność, Księga druga "O prawach", czyli rządy mądrości, a nie praw, Prawdziwa wolność - ludzka, nie zwierzęca, Księga trzecia "O wojnie", Nowa szlachta - elita narodu, a nie stanu, Najbardziej kontrowersyjna księga IV, V księga "O szkole", Miasta Słońca i Wyspy nieistniejące, Lata ostatnie, Cz. II. Jakub Przyłuski - czyli o prawie, sumieniu i demokracji elitarnej: Państwo, władza i dwa rodzaje sprawiedliwości, Dalsze podziały, Sumienie, Kapłani sprawiedliwości, Elitaryzm jako sprawiedliwość, Religia jako źródło religii ; PAŁAC I OFICYNY: Cz. I. Polskie echa burz niszczących Euroipę, Polskie Ateny, Exodus, Cz. II. Najwybitniejsi: Piotr z Goniądza - (1525-1573). Minister z awansu, trochę skandalista, Grzegorz Paweł z Brzezin (ok. 1521-1591). Prekursor socjalizmu (utopijnego), Erazm Otwinowski (1529-1614). Poeta, skandalista i feminista pobożny, Szymon Budny (1530-1593). Pod pewnym względem Homer, Marcin Czechowic (1532-1613). Obrońca zwierząt, Faust Socyn (1539-1604). Trudności życia i trudności życia pośmiertnego, Andrzej Wiszowaty (1608-1678). Gramatyka religii, Racjonalizm świata, Racjonalizm Biblii, Gramatyka religii w marszu. Ogólniki i uszczegółowienia, Cz. III. Szablą i piórem: Potocki, czyli stary pies, Zbigniew Morsztyn (ok. 1625-1689). Zasługuje na specjalną uwagę ; DWIE MYŚLI O SARMATYZMIE: O POETACH, KTÓRZY RYWALIZOWALI Z BOGAMI: Maciej Kazimierz Sarbiewski (1595-1640), Cz. I. Rys Życia: Wykształcenie wszechstronnie jezuickie, Dolce far niente ; O MŁODYM SZLACHCICU, KTÓRY ZMARŁ NIESZCZĘŚLIWIE W ŚWIĘTA BACHANALIÓW, Cz. II. Klimaty: Treść formy - klimat cywilizacyjny, Barok jako synteza, Klimat religijny, Klimat artystyczny, Klimat baśniowy. Genealogia Sarmatów, Klimat etyczny, Klimat filozoficzny. Sarmaty portret przedtrumienny, Czas, Lekarstwo (poczwórne) w chorobie, Patriotyzm, Heroizm. Życie wielkimi podwoić czyny, Cz. III. Poetyka tworzenia światów: Poeta na granicy filozofii, religioznawstwa i herezji, Kilka prezentacji, Poezja jako teoria poznania - początki polskiej estetyki, Bóg w swoim świecie. Coś więcej niż estetyka, PS ; FREDRO, CZYLI SARMATYZM BEZ ZŁUDZEŃ: Rys życia, Cz. I. Ułomności ludzkiej i polskiej natury: Stoicyzm skorygowany, "Icon ingeniorum". Od psychologii do politologii, Pisarstwo czasu zbiorowej choroby, Cz. II. Wyjaśnienia: mimo wszystko sarmatyzm: Obce ordery, twierdze i parę innych pomysłów, "Głupia" obrona liberum veto, Republikanizm, sparta i wiara w złoty wiek, Cz. III. Pana Fredry filozofia polityki skutecznej: Polityk idealny, Polityk i plebs. Manipulujący i manipulowani, Budowanie stronnictwa - rola księży i w ogóle sacrum, Zasady walki - aneks techniczny, Elita moralna może działać niemoralnie, Cz. IV. Państwo idealne: Republika średniej wielkości, Republikanizm jako postawa. WYBITNI I NAJWYBITNIEJSI: ŚWIATŁA PRZED EPOKĄ ŚWIATEŁ. I PO: Cz. I. Ostatnie rozbłyski sarmatyzmu: Sapere auso... Requiescat in pace, Antoni Wiśniewski. W stronę philosophiae recentiorum, Cz. II. Klasycyzm stanisławowski i poststanisławowski: 1. KEN, 2. Jaroński, czyli jakiej filozofii Polacy potrzebują, Cz. III. Mędrcy i celebryci: 1. Hugo, 2. Józef Kalasanty, 3. Ignacy [Adam Ignacy Zabellewicz - Zubelewicz, Zubellewicz]: Ścieżkami Kartezjusza i Kanta, Przeciw materializmowi i nihilizmowi, Wolność, natura i zbawienie się człowieka, PS, Klasycyzm postanisławowski ; ARYSTOTELES CZYNU [Stanisław Staszic]: Cz. I. Parę szczegółów z życia, czyli z pracy: Szkoły średnie, wyższe i najwyższe, Korepetytor doskonały, Uwagi o "Uwagach", TPN, W Księstwie i w Królestwie, Cz. II. Spadek nieoceniony: 1. "Uwagi nad życiem Zamoyskiego": Czysta tablica i utopia edukacyjna, Moralność a religia, Filozofia pracy i jej moralne środowisko. Historia jako moralność w działaniu, Pragmatyzm. Wychowanie fizyczne, przysposobienie wojskowe, nauka konkretnych zawodów, Nowicjat obywatelski i ograniczenie wyjazdów, Polityka i ekonomia. Ustroje. Kraj Samostarczalny, Oświecony despotyzm i monarchia dziedziczna, Polityka zewnętrzna, 2. "Przestrogi dla Polski z teraźniejszych politycznych Europy związków z praw natury wypadające": Natura i parę wniosków. Treść ustaw Natury, Treść ustaw Natury, Prawo człowieka, czyli o związkach człowieka z światem, z sobą samym i z innymi ludźmi. Równość i nierówność ludzi. Bariery rozwoju, Kontrakty. Naród i jednostka. Naród a naród, Wolność, równość i własność, Jeszcze o narodzie, Filozofia a raczej moralność polityki. Wschód, Zachód i Polska, Król, Kościół, wojsko, czynsz i problem chłopski, Problem asymilacji Żydów. Wspólne wychowanie - wspólna republika, 3. Dwa pisma mniejsze, ale ważne: Instytucje, Naród, 4. "Ród ludzki": Parę słów o genezie i formie dzieła, Metaproblemy, Teologia dziejów. Bóg, stworzenie świata, opatrzność, dusza, Historia degeneracji rodzaju ludzkiego, Religia: zabobon i opinia, Prawdziwa religia, Utopia. Zrzeszenie narodów. Wieczny pokój, Cz. III. Kultura czynu: Motor nauki, Ojciec górnictwa, Towarzystwo Rubieszowskie, czyli utopia zrealizowana, Dom zarobkowy, czyli pośmiertna praca Staszica ; DEKADENT OŚWIECENIA [Jan Śniadecki]: Cz. I. Jak wykształcić się na geniusza, Cz. II. Śniadecki - dekadent Oświecenia: "O filozofii", a właściwie o Kancie i o teologach, "Przydatek do pisma O filozofii", "Filozofia umysłu ludzkiego, czyli rozważny wywód sił i działań umysłowych" - 1822, Człowiek, Ład i Mądrość Najwyższa, Agnostycyzm i płynące z niego dowody, Cz. III. Władze umysłu. Próba anatomii ducha: Część pierwsza - o początkowych i prostych władzach umysłu, Uwaga, Odrywanie, czyli abstrakcja, Pamięć (memoria), przypominanie (reminiscentia), rozpamiętywanie (recordatio), Język, Nawijanie się myśli, Cz. IV. O wyższych i zawilszych władzach umysłu: Rozum (Ratio). Jeszcze o teorii poznania, Smak, czyli zalążki estetyki, Imaginacja, Sen i wolność. Pochwała imaginacji, Wola, Cz. V. Metafizyka naukowa: "O metafizyce", Założenia metafizyki naukowej: 1. Minimalizm i agnostycyzm. Pogodzić się z tajemnicą, 2. Punkt wyjścia wiedzy możliwej. Gra wrażeń i rozumu, 3. Metoda tworzenia metafizyki naukowej, czyli metodologia Śniadeckiego, Cz. VI. "O rachunku losów", Życie wedle rachunku. Pochwała matematyki, Cz. VII. Racjonalna etyka i religia rozumu, Zakończenie: Pomiędzy epokami: "O pismach klasycznych i romantycznych", Dwa rodzaje wyobraźni.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107371/t.1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
NA SKRZYDŁACH BURZY I SZAŁU. MY Z NIEGO WSZYSCY: Kiewicz, czyli początki filozofii narodowej ; A priori: Drzewo genealogiczne. CZĘŚĆ I. POŻEGNANIE Z UTOPIĄ: Ontogeneza geniuszu ; Pierwsze wątpliwości ; Kolejne wątpliwości ; Nadzieja za oceanem. CZĘŚĆ II. TROCHĘ ROMANTYCZNEGO EGZYSTENCJALIZMU: Tukaj, albo Hiob prowincjonalny ; Liryczne pokrzykiwanie z głębi duszy. CZĘŚĆ III. ETYKA W ŚWIECIE BALLAD: Szukanie sprawiedliwości w świecie i w zaświatach ; Heroizm i patriotyzm ; Naród a wartości (nawet poznawcze) ; Dialektyka indywidualizmu i patriotyzmu. CZĘŚĆ IV. ROZUMNI SZAŁEM. GNOSEOLOGIA MICKIEWICZA: Czucie czy szkiełko ; Rehabilitacja szału. Poeta jako wieszcz ; Klęska Konrada - szaleństwo źle użyte ; Droga księdza Piotra ; Mesjanizm (w trybie warunkowym) i rewolucja rosyjska ; Ostatnia wojna i idea wiecznego pokoju. CZĘŚĆ V. METAFIZYKA POETY: Niepewny, niematerialny fundament. CZĘŚĆ VI. ANTROPOLOGIA PONAD CZASEM I PRZESTRZENIĄ, CZYLI SŁOWO O WĘDRÓWCE DUSZ. CZĘŚĆ VII. METAFILOZOFIA, CZYLI O POŻYTKACH Z MISTYCYZMU: Metempsychiczna definicja narodu ; Wyrozumiałość dla sprzeczności ; Prozaiczne funkcje poezji. CZĘŚĆ VIII. EGZOTERYCZNA I EZOTERYCZNA (POLICYJNA) WERSJA TOWIAŃSZCZYZNY: Cud zastępczy ; Pierwsze wątpliwości ; Trzecia tajemnica ; Wierność Jana Chrzciciela ; Drugi kryzys - list Chodźki ; Zerwanie ; Wersja ezoteryczna. Tajemnica tajemnic ; Wyklęcie. CZĘŚĆ IX. FILOZOFIA PRAKTYKI - DROGA WYSOCKIEGO: Legion „artystów i duchów” ; Spowiedź przed walką ; Konstytucja Królestwa Bożego w Polsce ; Walka o utopię ; Rewolucja, socjalizm i Święte Przymierze Ludów ; Ostatnie dni Legionu. ZAPOMNIEĆ O NIM TO ZAPOMNIEĆ O POLSCE. CZĘŚĆ I. KRYTYKA, CZYLI NADBUDÓWKA LITERATURY: z Bojańca do „Karmelitów” ; Jak doszło do wielkiej wpadki ; Memoriał karmelicki ; Publicystyka formy różnorodne ; Głos obywatela. CZĘŚĆ II. BÓJ O ROMANTYZM: Pierwszy ważny spór. Sprawozdanie z niedokończonej kłótni ; Zaskakujący głos Mickiewicza ; Mochnacki o romantyczności świata ; Pierwsze pogłębienie dyskusji - o problemach gnoseologicznych ; Wszyscy jesteśmy poetami ; Do trzech źródeł: Skandynawowie - źródło na północy, Poezja rycerska - źródło w przeszłości, Poezja gminna - źródło tuż poza miastem ; Krytyk jako wtajemniczony i wtajemniczający. CZĘŚĆ III. NATURA I PARĘ PROBLEMÓW: Myśl o literaturze a właściwie o ontologii, może nawet o teologii ; Muzyka i metafizyka. CZĘŚĆ IV. TRAGIZM ISTNIENIA: Historia jako dramat - rozważania o wolności. CZĘŚĆ V. UZNANIE SIĘ W SWOIM JESTESTWIE. Uznanie się natury w swoim jestestwie. Droga do światła ; Uznanie się natury w swoim jestestwie. Droga do człowieka. Człowiek w swoim jestestwie ; W wymiarze narodu. Uznanie się narodu w swoim jestestwie. CZĘŚĆ VI. POEZJA CZYNU, CZYLI FILOZOFIA PRAKTYCZNA: Życie codzienne Insurekcji, czyli nikt nie lubi Kassandry ; Krytyka życia praktycznego ; Terroryzm nierozumu ; Rewolucja w służbie insurekcji ; Wojna zaczepna ; Bagnetem i znowu piórem. CZĘŚĆ VII. PISANIE POEZJI KRWIĄ: Powstanie pod postacią muzyki ; Tajemnicza panna S ; Emigracyjny testament ; Ostatnie dni. WYBITNI I NAJWYBITNIEJSI. SIÓDMY DZIEŃ TWORZENIA. CZĘŚĆ I. PROCES O ABSOLUT: Młodość i emigracja ; Do Damaszku ; Tajemnice historii ; Trochę sprawozdawczości ; I jeszcze trochę ; Rywalizacja z Kantem. CZĘŚĆ II. ODWRÓT KOPERNIKAŃSKI: Byt, Wiedza, Twórczość (Etre, Savoir, Virtualite creatrice) ; Dygresja. CZĘŚĆ III. ILIADA I ODYSEJA ABSOLUTU: Architektonika rzeczywistości ; Koncepcja rozumu ludzkiego ; Filozofia w walce ze śmiercią. CZĘŚĆ IV. TWÓRCZOŚĆ W MARSZU: Trochę romantycznej scholastyki ; Epoki, ery i periody rozwoju ; Dwa okresy nadziei ; Kilka fragmentów pod lupa. Fragment samotworzenia ; Fragment podpatrywania Absolutu ; Wątpliwości p. Ludwika ; Pedagogika ; Odrzucenie socjalizmu. ROMANTYZM WIELOPIĘTROWY AUGUSTA CIESZKOWSKIEGO. CZĘŚĆ I. TAJEMNICA PSEUDOHISTORYCZNEGO ROMANSU: Parę słów o młodym Cieszkowskim ; Interwencjonizm i dialektyka („Du credit et de la circulation”) ; Senat kooplatywny, arystokracja demokratyczna i wciąż ta dialektyka ; Dzieło życia. Dwa źródła ; Prolegomena do sporu o wędrówkę dusz ; Początki mozolnej i nie widowiskowej drogi ; Manifest komunistyczny Cieszkowskiego ; Drogi ducha ; Unguibus et rosto. CZĘŚĆ II. HEGEL JAKO DIALEKTYKA („PROLEGOMENA”): Historia jako organizm, prawda jako szkielet. CZĘŚĆ III. SPÓR O BOGA I WĘDRÓWKĘ DUSZ: „Gott ind Palimgenesie” ; Przyczynek do legendy ; Powrót do sporu. CZĘŚĆ III. A. Z (KRYTYCZNA): ZASTĘPCZA WOJNA Z MICHELETEM („OSTATNIA ŁUSKA”): Walka o nieśmiertelność duszy ; Tajemnica drugiego tomu. CZĘŚĆ III. B (POZYTYWNA). CZYN I ETER O PALINGENEZIE I WĘDRÓWCE DUSZ - PRZEZ PLANETY I GWIAZDY: Zmartwychwstanie, czyli eter dla zasłużonych ; Wędrówka dusz poprzez ciała. I to wcale nie koniec ; Dygresja o komizmie ; O Chrystusie ; Chór błogosławionych. CZĘŚĆ IV. SPÓR O BOGA I WĘDRÓWKĘ DUSZ. Tom I. Kto panią a kto służką. (Jeszcze „O drogach ducha”) ; gdzie ten Raj („Wstęp”). Tom II-III. Modlitwa jako klucz do historii ; „Ojcze nasz” ; „Któryś jest w niebiosach” ; Niebiosa są realnym Boga przybytkiem, niebiosa są wszędzie ; Wywód nieskończoności i odrzucenia panteizmu, na rzecz… ; Panteizm do potęgi, czyli sancto-spirytualizm. Jeszcze w tomie II: Po wezwaniu: „Ojcze nasz” w tomie drugim pojawia się pierwsza prośba: „Święć się Imię Twoje”. Tom III. Druga prośba: „Przyjdź Królestwo Twoje” ; Trzecia prośba: „Bądź wola Twoja jako w niebie, tak i na ziemi” ; Czwarta prośba: „Chleba naszego powszedniego daj nam co dzień” ; Sakralny charakter przyszłej wspólnoty ; Piąta prośba: „I odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom. Szósta prośba: „I nie wódź nas na pokuszenie” ; Siódma prośba: „ale nas zbaw ode zła” ; Amen. Zakończenie. PO TRUPIE HEGLA: PO TRUPIE HEGLA - W PRZYSZŁOŚĆ. ŚWIAT JAKO DZIEŁA SZTUKI: Początek dróg. CZĘŚĆ I. WYOBRAŹNIA PRZECIW ROZUMOWI: Krytyka idealizmu ; Um ; Umnictwo. CZĘŚĆ II. ESTETYKA FIZYCZNA: Etyczne źródła filozofii. CZĘŚĆ III. POPLĄTANE DROGI: Życie niejawne - jawnie przerwane ; Z lochów na barykady ; Znowu powrót i znowu klęska. CZĘŚĆ IV. ŚWIAT BOŻY I ŚWIAT LUDZKI: Hierarchia władz. Władze poznawcze, inspirujące i wykonawcze ; Odrzucenie panteizmu na rzecz… ; Świat tajemniczych sił ; Duży Stwórca i mały twórca. CZĘŚĆ V. ZARYS FILOZOFII WOLI: Filozofia słowiańska. UNIWERSALIZM JAKO PROGRAM FILOZOFII NARODOWEJ. CZĘŚĆ I. Z PODLASIA DO FRYBURGA: Kontrowersje ; Pole bitwy, pole filozofii. CZĘŚĆ II. FILOZOFIA FILOZOFII: Idea różno jedni ; Mysł ; Metoda sejmowa. CZĘŚĆ II. PRZECIW HEGLOWI: Zupełnie inny wszechświat ; Jaźń. Wielki i mały Bóg ; Znalezisko z czasów Platona ; Dialog heidelberski o wolności. CZĘŚĆ IV. BÓG I METAMORFOZY: Najważniejsze, czyli Bóg w trzech (?) osobach ; Wychowywanie Boga ; Parę konsekwencji. CZĘŚĆ V. WIECZNOŚĆ PRZESYPUJĄCYCH SIĘ KAMIENI: Pożyczanie ciała i dusze ; Zaczas, a nie zaświat ; Kamieniejąc wraz ze swym czasem. CZĘŚĆ VI. WIARA I RELIGIA TRENTOWSKIEGO: Bogini z piersią otwartą ; Plusy i minusy. CZĘŚĆ VII. PROGRAM POLITYKI WEWNĘTRZNEJ TRENTOWSKIEGO: Czyn i zbiór ; Nobilitacja ; Rząd moralny. CZĘŚĆ VII. PROGRAM POLITYKI ZEWNĘTRZNEJ TRENTOWSKIEGO. Zakończenie. ROMANTYZM BEZ ZŁUDZEŃ: Więc parę słów o życiu. CZĘŚĆ I. POCZĄTEK DROGI: W Warszawie i w Poznaniu. CZĘŚĆ II. POŻEGNANIE ZE STARYM MĘDRCEM, CZYLI ZMIANA PARADYGMATU: Trochę teorii, a nawet metateorii ; Chaos świata jako wyzwanie. Etap 1. Obrona starego wzorca. Etap 2. Poszerzanie wzorca: Stanowisko przyszłości filozofii, czyli myśl to uczucie a byt to twórczość ; Kilka myśli o eklektyzmie, czyli jeszcze kilka myśli o bycie, celu i postępie. Etap 3. Odrzucenie, czyli nowa triada: Etap 3a. Jedna z dróg. W górę i w kosmos. Etap 3b. Droga na lewo - w stronę ateizmu. Etap 3c. Przegląd paradygmatów i nowa filozofia. Nowe pojęcie religii; Przepis na filozofię narodową. CZĘŚĆ III. CZAS SYNTEZY - RZECZPOSPOLITA OBYWATELI: Ostatnie przygotowanie - pierwsze walki ; W Krakowie ; Próba realizacji Rzeczpospolitej Obywateli ; Założenie Klubu Rewolucyjnego Polskiego ; O postępach rewolucji. ROMANTYZM PRACY HENRYKA KAMIEŃSKIEGO. CZĘŚĆ I. ABSOLUTOWI ŚWIECZKĘ: Filozofia ekonomi materialnej - uwagi wstępne ; Per aspera ad astra ; Prokrustowe łoże denifinicji ; Przypiski ważniejsze niż tekst główny. CZĘŚĆ II. CZŁOWIECZENSTWU POCHODNIĘ: Ten mniejszy absolut, czyli chodzący paradoks: Z punktu widzenia ontologii był bytem duchowo-cielesnym, z punktu widzenia gnoseologii był podmiotem poznająco-twórczym. CZĘŚĆ III. FILOZOFIA EKONOMII MATERIALNEJ: Trzy ekonomie - zwłaszcza jedna: Ekonomia moralna ; Ekonomia materialna ; Ekonomia polityczna. CZĘŚĆ IIIA. EKONOMIA MATERIALNA - DOPOWIEDZENIA: Podstawowe pytania ekonomii ludzkiej ; Człowieczenie i odczłowieczenie ; Godność pracy ; „Ekonomie przymusu” i ekonomie dobrej woli ; O własności. CZĘŚĆ IV. CZEGO NIE MOŻNA POMINĄĆ: Tajemnica aresztowania ; Podejrzani mniej lub bardziej romantyczni. CZĘŚĆ V. PRAWDY ŻYWOTNE, PRAWDY ŚMIERTELNE: Kolejny Skarga - romantycznego pokolenia ; Clausewitz wojny powstańczej. CZĘŚĆ IV. PRZESŁANIE - KILKA PRAWD NAJWAŻNIEJSZYCH: Etyczny wymiar czynów ; Geniusz i zwykły śmiertelnik w historii. POEZJA JAK WYŻSZY STOPIEŃ FILOZOFII. WĘDRÓWKA DUSZY SŁOWACKIEGO: Prolog: nawrócenie i bunt brata Juliusza. CZĘŚĆ I. POETY PROBLEMY EGZYSTENCJALNE: Różowa wiara ; Przygoda z historią ; Nicość i nuda, czyli egzystencjonalizm avant la Littre ; Intermedium: dramat jako zadośćuczynienie i jako mitologia. CZĘŚĆ II. RZECZY JAKO LITERY DUCHA: Bunt kosmiczny ; Trójce ; Początki ewolucji: prehistoria ; Historia ; Drogi autokreacji: polityka ; Droga autokreacji: religia ; Droga autokreacji: sztuka. Pedagogika Słowackiego ; Legion Chrystusów. CZĘŚĆ III. METEMPSYCHICZNA ODPOWIEDŹ: Idealizm jako fundament indywidualizm ; Idealizm jako fundament patriotyzmu ; Idealizm jako formuła godząca indywidualizm z patriotyzmem. ZBAWIENIE W TRYBIE WARRUNKOWYM - METAFIZYKA W PRACY CYPRIANA NORWIDA. Zamiast wstępu: Młodość w cieniu legend ; Szkoły ; Wyjazd ; Czas powiedzieć o niej kilka słów ; W Paryżu i jeszcze dalej. CZĘŚĆ I. POEZJA JAKO INSTRUMENT. POLITYKA NORWIDA: Modyfikacje dźwiękowe ; Modyfikacje graficzne ; Modyfikacje znaczeniowe: 1. Definicje, 2. Makaronizmy, 3. Neologizmy itp., 4. Asocjacje, 5. Alegorie i symbole. Parabole. Ironia, serio, fałszywe serio. Prawo sztuki do kłamstwa. Wnioski. CZĘŚĆ II. FORMAT TO JEST PIĘKNO: Zguby szukanie ; Prawo piękna, prawo kwitnienia ; Piękno a praktyka ; Problem oryginalności ; Nowe piękno ; Sztuka stosowana. CZĘŚĆ II. GNOSEOLOGIA NORWIDA: Antysystemowość ; Przybliżenie ; Teoria przemilczeń. CZĘŚĆ IV. TREŚĆ TO JEST DOBRO. ETYKA NORWIDA: Sens prac ludzkich ; Zło ; Asocjacja, ilość i jakość - ewolucja i regres ducha ; Nienawiść i miłość ; Praca ; Zło kultury współczesnej ; Struktura dobra ; Kongresy międzynarodowe ; Felicytologia - sens życia. CZĘŚĆ V. ŚWIATŁOŚĆ OBU - PRAWDA. PROFETYKA NORWIDA: Prawda objawiona, preegzystująca ; Pierwotna jedność w prawdzie ; Rewelacja historii ; Epoki dziejów ludzkich według Norwida.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107371/t.2 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
PREKURSOR. MIEĆ I UMIEĆ: Wojciecha Jastrzębskiego podręcznik realizowania marzeń. CZĘŚĆ I. BIOGRAFIA UCZONEGO: Z Mazowsza do Warszawy ; Młody uczony na wojnie ; I po. CZĘŚĆ II. WIEDZA I BYT: Hierarchia nauk ; Kolejny przewrót kopernikański ; Hierarchia bytów: pięć światów, cztery siły, trzy prawa: Trzy prawa ; Cztery stany. CZĘŚĆ III. ERGONOMIA: Apologia filozofii czynu ; Rys ergonomii ; Aksjomat: wolność człowieka ; Struktura ergonomii ; Cel i plan: Etapy pracy. CZĘŚĆ IV. ANANKONOMIA: Obraz potrzeb ; Mieć i umieć. CZĘŚĆ V. NOWY CZŁOWIEK - PRACERZ: Rycerze pracy ; Dialektyka kreacji i autokracji. CZĘŚĆ VI. DIALEKTYKA UTOPII I PRAKTYKI: Konstytucja dla Europy. DWAJ SKAZANI NA NIESTNIENIE. ISTNIEĆ CHWILĘ, TRWAĆ JESZCZE POZA TĄ CHWILĄ: Rys życia ; Początki filozofii pracy i w ogóle pozytywizmu. CZĘŚĆ I. METAFIZYKA BEZ METAFIZYKI: 1. Credo. Wiedza wiedz. 2. Deizm, a nawet agnostycyzm: Praprawo i dualizm ; Harmonia sprzecznych sił. 3. Nieśmiertelność rozkładu. 4. Życie jako rzut. CZĘŚĆ II. ŚWIAT CZŁOWIEKA. 1. Ciało, zmysły i umysł - narzędzia siły rzutu: Zmysły zwierzęce ; Mowa ; Siła duchowa. 2. Rozumność i umiar. 3. Wola: Wiedza i praca ; Wiedza i praca. Zasób społeczny. 4. O prawach II rządu: Założenie w formie metafory ; Darmośc ; Rozmaitość ; Podział pracy ; Wyścigi, czyli walka o byt ; Czynność lub bierność ; Właściwośći praw i materii. CZĘŚĆ III. FIZYKA SPOŁECZNA: 1. Zasób. 2. Moralne konsekwencje ekonomii humanistycznej. 3. Oczyszczenie przedpola. 4. Początki społeczeństwa: Trwoga, religia i poezja ; Zamiana. 5. Trzy momenta: Czas świątyń ; Czas urzędów i państw ; Czas zamków ; Domostwa i lepianki. 6. Dwie postacie społeczeństwa: Ogniwa społeczne ; Społeczeństwo: naród i państwo. HISTORIA NATURALNEGO DUCHA - AGNOSTYCYZM OPTYMISTYCZNY ERAZMA MAJEWSKIEGO. CZĘŚĆ I. PROLEGOMENA DO PROLEGOMENÓW: 1. Przygody w wymiarze S-F. 2. Niepewność oznacza nadzieję. CZĘŚĆ II. EWOLUCJA BEZ EWOLUCJI: 1. Parę słów o cywilizacji. 2. Błąd ewolucjonizmu. 3. Błąd animizmu. CZĘŚĆ III. FENEOMEN CZŁOWIECZEŃSTWA: 1. Argumenty przeciw ewolucjonistom. 2. Twórczość, zróżnicowanie psychiczne, społeczność: Twórczość ; Zróżnicowanie psychiczne ; Społeczeństwo. 4. Historia odzwierzęcania. CZĘŚĆ IV. FENOMEN ŻYCIA: 1. Hierarchia życia. 2. Tajemnica jajka. CZĘŚĆ V. CYWILIZACJA - SFERA D: 1. Mowa. 2. Dygresja o wolności. 3. Literatura i sztuka. 4. Dygresja o geniuszach. CZĘŚĆ VI. NARÓD I ZŁUDZENIA CYWILIZACJI PONADNARODOWEJ: 1. Życie w rozgwarze. 2. Trwanie i obumieranie cywilizacji. 3. Narody. 4. Fikcja zjednoczonej ludzkości. POZYTYWIZM, KTÓREGO NIE BYŁO. OCHOROWICZ, CZYLI METAFIZYKA POZYTYWIZMU. CZĘŚĆ I. WZLOT: Manifest wierszowany a bardzo prozaiczny. CZĘŚĆ II. NAUKA JAKO POEZJA, CZYLI WYNALAZKI: Powrót nad Wisłę i do Wisły. CZĘŚĆ III. ENERGETYCZNA BUDOWA ŚWIATA: 1. Poprawianie pozytywizmu: "Niewłaściwe pytania" - atak na "marzycielstwo w nauce" ; Klasyfikacja nauk. 2. Duch, mózg i energia: Siła=energia=eter ; Ewelucja energii ; Od monizmu materialistycznego do dualizmu. 3. Świat jako perpetuum mobile: Metamorfozy sił ; Pięć praw rządzących wszechświatem. CZĘŚĆ IV. NAUKA W WALCE Z POEZJĄ: 1. Parapsychologia naukowa. Podświadomość i jaźń syntetyczna: Ideoplasta ; Błędne koło pozytywizmu ; Myśl i eter ; Materia, eter i substancje jeszcze dziwniejsze ; Lewa noga Eusapii Palladino ; Stanisława, mała Stasia i Wojtek. 2. Psychologia narodowa: My i inni ; Autokreacja jednostki i narodu ; Uczucia ; Kształcenie woli - dwie siły. MYŚL PRZYZIEMNA W TROSCE O WARTOŚCI NAJWYŻSZE. CZĘŚĆ I. SMUTEK PROMETEUSZA: Powód pierwszy ; Powód drugi. 1. Żywot pozytywisty poczciwego: Prasa jako narzędzie filozofii ; Literatura jako narzędzie filozofii ; Przerywnik liryczny, czyli katastrofa rodzinna i finansowa ; Podziemna partia szachów ; Powrót do Gołotczyzny ; "Alma". 2. Manifesty, manifesty: Antyromantyzm ; Wiara w zbawczą moc nauki. 3. Wskazania polityczne: Jako Grecy Rzym ; Mądre zsolidaryzowanie się ; Legalizm, półlegalizm i trochę panslawizmu. CZĘŚĆ II. "DUMANIA PESYMISTY". CZEŚĆ III. ETNOLOGIA. DESAKRALIZACJA MORALNOŚCI: 1. Trochę porządku. 2. Parada pomysłów. 3. Ludzie i kopulujące żaby, czyli kultura i natura: Obudowywanie instynktów ; Zwyczaj, prawo, moralność. CZĘŚĆ IV. "UTOPIENIE W ROZWOJU HISTORYCZNYM": 1. Utopie. 2. Tajemnice utopii. CZĘŚĆ V. DŁUGI, DRAMATYCZNY TESTAMENT: 1. "Duchy". 2. Kilka wniosków na zakończenie: Odwrócenie kantyzmu ; Nowe szanse dla jednostek i narodów ; Nowe, liczniejsze elity ; Polskie a priopi ; Sacrum pozytywizmu ; PS. Po latach. POZYTYWISTA ERY DEKADENTYZMU. CZĘŚĆ I. POCZĄTEK DROGI: 1. Pozytywizm krakowski: Nauka? Polityka? Dziennikarstwo? ; Habilitacja - pierwsze podejści. 2. "Kraj": Błogosławiona wina ; Amalgamacja. 3. Grac, komunizm i kanibalizm: Człowiek jako camera obscura ; Koniec drogi. CZĘŚĆ II. RASIZM NAUKOWY: 1. Filozofia natury a człowiek: Założenia wstępne - MONIZM. 2. Ogólne prawa naturalne: Prawo przyczynowości ; Prawo rozwoju ; Prawo periodyczności ; Prawo skomplikowania ; Powszechna celowość ; Istotna jednakowość sił i procesów. CZĘŚĆ III. FILOZOFIA SPOŁECZNA: 1. Wieloplemienny początek ludzkości: Rasy i wykopaliska. 2. Żywioły społeczne: Horda ; Szczep gospodarczy. 3. Państwo: Czy tylko podbój ; Kultura ; Dwie dźwignie rozwoju ludzkości ; Hierarchia władzy ; Lud, naród, społeczeństwo ; Masa ; Węzły i koła społeczne. 4. Ruchy i partie polityczne w państwie: Monarchizm ; Feudalizm ; Klerykalizm ; Liberalizm ; Kapitalizm ; Socjalizm ; Agraryzm. CZĘŚĆ IV. FILOZOFIA KULTURY: Zjawiska społeczno-psychiczne: Język ; Religia ; Moralność ; Prawo. CZĘŚĆ V. FILOZOFIA CZLOWIEKA: 1. Jednostka jako płód społeczny: Indywidualizm i kolektywizm ; Jednostka a grupa. 2. Cel świata, cel państwa, cel życia. SOCJALIZM O SARMANCKIM OBLICZU. W PRZECIĄGU HISTORII. WIKTOR HELTMAN. CZĘŚĆ I. ADEPCI IZIS W SŁUŻBIE RZECZYPOSPOLITEJ: Związek Wolnych Braci Polaków. Jawne i tajne struktury: "Dekada" ; Załamanie ; Powrót. CZĘŚĆ II. UTOPIA I NATURA LUDZKA. CZĘŚĆ III. WIZJA HISTORII: Cel. WIKTOR HELTMAN. CZĘŚĆ I. ŻYCIE, CZYLI WALKA I WĘDRÓWKA: Na tułaczce. CZĘŚĆ II. SOCJALIZM WYGNANCÓW: Socjalizm a demokratyzm ; Dysputy w polskim piekle ; Socjalizm to ewangelia w działaniu (argumentacja religijna): 1. Podwójna funkcja religii. 2. Krytyka stanu natury. 3. Ewangelie - nowa jakość życia, czyli socjalizm chrześcijański Wortella. Porównanie kondycji (argumentacja ekonomiczna): 1. Dywagacje na temat własności. 2. Ekonomia a socjalizm. Personalizm (argumentacja socjologiczna): 1. Socjalizm jako zadanie. 2. "Socjalność". CZĘŚĆ III. MISJA POLSKI. FEDERACJA NARODÓW MIĘDZYMORZA. SOCJALIZM INTEGRALNY: STO LAT ŻYCIA I DZIAŁALNOŚCI BOLESŁAWA LIMANOWSKIEGO. CZĘŚĆ I. MŁODOŚĆ WYMIESZANIA ZE STAROŚCIĄ: Rosyjska młodość ; W Warszawie i we Lwowie. Młodość raz jeszcze ; Genewa: Stowarzyszenie Socjalistyczne Lud Polski ; Partia socjal-rewolucyjna "Proletariat" ; Zjazd polskich socjalistów. CZĘŚĆ II. PROGRAM NAUKOWEGO SOCJALIZMU: Pytanie o sens. CZĘŚĆ III. STATYKA I DYNAMIKA: Statyka ; Dynamika ; Wielość dusz. DWIE TAJEMNICE KRZYWICKIEGO. CZEŚĆ I. RYS ŻYCIA: Więzienie po raz pierwszy i drugi i trzeci. CZĘŚĆ II. ZARYS NAUKI: Punkt wyjścia: antypozytywizm ; Akuszeria społeczna, czyli o roli idealistów: 1. Monizm jako założenie. 2. Ani cele, ani przypadki. 3. Wyłom, czyli akuszeria historyczna. 4. Rola jednostek. Idea i życie. CZĘŚĆ III. SIC ITUR AD VIRTUTEM: Krzywickiego filozofia czynu ; Nowa etyka rycerska. W ODPOWIEDZI NA WYZWANIA WIEKU. CZĘŚĆ I. WSTĘP DO OPOWIEŚCI: Światopogląd pracy i swobody - uwagi wstępne ; Atak ; Próba obrony ; Głosy świadków. CZĘŚĆ II. JAKIEJ FILOZOFII POLACY POTRZEBUJĄ: Prolog 1903-1906 ; Do i od marksizmu ; Już był w ogródku ; "Światopogląd pracy i swobody" - sprawozdanie z wykładów ; Powrót koszmaru. CZĘŚĆ III. DZIEJE GRZECHU (PRZED I PO 1898): Dyletant, agigator, przywódca lewych i prawych filomatów ; Od prelegenta do prezesa ; Wyznanie winy ; Kultura polska jako śmietnik. CZĘŚĆ IV. POWRÓT Z SANATORIUM: Kultura polska jako skarbiec ; Dziecię wieku ; Pod ciężarem Boga ; Lista pretensji ; "Mocarz" ; Wielkie cienie ; Kultura - pole pracy, pole bitwy ; Przypadek z Sienkiewiczem, Krytyk, czyli wieszcz. CZĘŚĆ V. FILOZOFIA, CZYLI TESTAMENT: Dzieła pracy, metafizyka pracy ; Kategorie, teorie i inne przęsła ; Wolność, godność i tragizm, czyli etyka ; Wola i wolność ; Szczęście ; Naród jako dzieło sztuki (I) ; Ludzkość jako dzieło sztuki ; Życie bez objawienia. CZĘŚĆ VI. WYGNANIE (1907-1911): Drugi atak ; Proces ; Wiemy niewiele więcej. CZĘŚĆ VII. DIALEKTYKA ODEJŚĆ I POWROTÓW: Inspiracje życiowe i filozoficzne ; Metafizyczne przyspieszenie. CZĘŚĆ VIII. DWA LATA Z NEWMANEM: Przyświadczenie ; Po drugiej stronie skoku. CZĘŚĆ IX. OCHOTNIK DO VI KRĘGU: Wcielenia Brzozowskiego ; Poprawić Kościół! ; Widok z oka cyklonu ; Symbolizm ; 3 stycznia 1911 ; Halucynacje (na dodatek spóźnione) ; Metafizyka narodu ; Socjalizm ale inny, chrześcijański ; Uniwersalizm i kosmizm ; Metafilozofia, meta religia, meta kultura. A może jednak metafizyka? ; Pascendi ; Akces do potępionych. CZĘŚĆ X. UMARŁ ŚWIĘTY. ANEKS I. "FILOZOFIA CZYNU" 1903. ANEKS II. ROMANTYZM PRZECIW NIHILIZMOWI: Filozofia romantyzmu polskiego. SOCJALIZM HUMANISTYCZNY EDWARDA ABRAMOWSKIEGO: Genialny samouk ; Własną drogą ; Ostatnie prace. CZĘŚĆ I. PRZEZWYCIĘŻENIE KANTA: Pochwała bez-myślności ; Fenomenalizm ; Socjologia od podstaw ; Podwójność ; Sumienie ; Jednostka jako transformator. CZĘŚĆ II. SOCJALIZM I SUMIENIE: Popekany socjalizm: 1. Jakobini. 2. Fataliści (lenie) ; Egoarchizm Abramowskiego ; Alienacja państwa (odrzucenie jakobinizmu): 1. Antyindywidualizm. 2. Antykreatywizm. 3. Antypostępowość. 4. Wyzysk. 5. Antysocjalizm, alienacja ruchu i partii ; Krytyka "demokracji". CZĘŚĆ III. KOOPERATYZM: Po prostu wspólnoty ; Polska Rzeczypospolita Spółdzielcza ; Pomniejszyciele ojczyzny. CZĘŚĆ IV. METAFIZYKA DOŚWIADCZALNA: W świecie i zaświatach zapisanych przez Słowackiego ; Doświadczenie Niedoświadczalnego ; Idioplazma starsza niż my ; Opór zapomnianego ; Co oznaczają Bogowie ; Co oznacza człowiek: 1. Ideały ; Ciąg dalszy nastąpi: 1. Po pierwsze. Ciało już w zasadzie gotowe. 2. Po drugie. Ukryte moce, a zwłaszcza sumienie. 3. Po trzecie. Marzenia celowe ; Zakończenie. JÓZEF PIŁSUDSKI - WYZNAWANIE IDEI CZYNEM. CZĘŚĆ I. PRAKTYKA, CZYLI PRACE I DNI PIŁSUDSKIEGO: Śladami filomatów - na Sybir ; Prace ; Prace ciężkie, brudzące ręce. CZĘŚĆ II. MIĘDZY PRAKTYKĄ A TEORIĄ: Formy zniewolenia. Diagnoza: 1. Spustoszenie biologiczne. 2. Wyzysk ekonomiczny. 3. Zniewolenie oświatowe. 4. Zniewolenie religijne. 5. Degradacja socjalna. 6. Choroba ducha ; Romantyzm planów pozytywizm środków: 1. Romantyzm planów. Niepodległość i federacja. 2. Pozytywizm środków. Filozofia wojny: 1. Sojusze. 2. Tajność. 2a. Śląsk. 2b. Tajemnica wojny prewencyjnej. 3. Inicjatywa. 4. Ekonomia sił. 5. Bluff. 6. Siły i wartości - idee i pragmatyka ; Demokracja a wojsko - dygresje. CZĘŚĆ III. TEORIA, CZYLI FILOZOFIA TWÓRCZOŚCI: Teoria szukająca wsparcia w systemie: Rozpad świata i pokusy epickie: 1. Socjalizm rosyjski. 2. Socjalizm polski, czyli kłopoty z marksizmem. 3. Ekonomia i czyn - problem fatalizmu. 4. Baza czy nadbudowa - problemu fatalizmu ciąg dalszy. 5. Klasa - naród - partia. 6. Filozofia pracy ; Teoria bez systemu ; Metodologia bez metodologii ; Epistemologia bez epistemologii: O prawdopodobieństwie prawdy ; Dwie drogi i pasjans. Antropologia bez antropologii: 1. Wola. 2. Myślenie jako działanie (i namiastka działania). Historiozofia bez historiozofii: 1. Roboczy podział światopoglądów. 2. Historia jako gra, jako walka ; Teologia bez pewności Boga: Ułomność świadectw i świadków ; Kiedy zatem marszałek używa słowa Bóg? ; Kiedy Piłsudski nie używa słowa "Bóg" ; ... i bez eschatologii: W głównym nurcie Romantyzmu: człowiek jako żywioł twórczy ; Etyka bez metafizyki: Etos walki - etos pracy - i znów walki ; Stoicyzm. Cnota i pamięć ; Prawo i honor ; Rzeczpospolita - dzieło woli i dzieło sztuki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107371/t.3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
META FILOZOFIA LWOWSKO-WARSZAWSKA, MISTRZ: Zadanie pierwsze: unaukowienie filozofii ; Punkt trzeci a może nawet pierwszy: etyka naukowa ; Filozof szczęśliwy ; Spadek i spadkobiercy ; UCZNIOWIE: "O twórczości w nauce" ; Piękno jako język ; "PROFUNDYSTA": CZ. I. PARĘ SŁÓW O BOHATERZE ARTYKUŁU: Filozofia dobrego początku i wciąż tylko początku ; CZ. II. ZAGADNIENIA I KIERUNKI FILOZOFII: Prawda ; Źródła ; Granice poznania. Intencjonalność ; Pozytywizm, neopozytywizm, wąż, który zjadł ogon ; Walka z idealizmem, jeszcze bardziej, z Heglem a najbardziej z dialektyką ; Realizmy, w tym własny ; Dusza i ciało ; Determinizm i indeterminizm a naprawdę to wolność woli ; Mechanizm i finalizm ; Inny finalizm ; CZ. III. ZAGADNIENIA METAFIZYCZNE WYRASTAJĄCE Z RELIGII ; IM DALEJ OD LOGIKI: Polski Renan ; CZ. I. KRATYZM. FILOZOFIA MŁODEJ POLSKI: Ambicja ; Dwie próby zastosowania kratyzmu: 1. W świecie ludzi ; 2. W świecie sztuki ; Echo ; CZ. II. WIARA OŚWIECONYCH: Poczucie świętości ; Sądy i supozycje, emocje plus piękno ; Wiara i paraliż, nawet dwa ; CZ. III. O JEZUSIE - KRATYCZNIE: Parę uwag Witwickiego o Jezusie: 1. To nie był miękki cyklomik ; 2. Typologia Ernesta Kretschmera ; 3. Pointa ; PLATO PROWINCJONALNY: CZ. I. PARĘ SŁÓW O ŻYCIU ; CZ. II. "PODSTAWY WYCHOWANIA PAŃSTWOWEGO": Trochę nawiązań, trochę polemik ; Kolizja i etos: 1. Normatywność ; 2. Wartościowość ; 3. Pokrewieństwo etosu i mitu ; 4. Strukturalny charakter etosu ; Etosy jednostkowe, grupowe, państwowe: 1. Etos moralny i religijny ; 2. Etos grupowy ; 3. Etos państwowy ; Wychowanie państwowe ; Konstytucja i cnoty ; Misja ; SOKRATES WARSZAWSKI. TADEUSZA KOTARBIŃSKIGO. FILOZOFIA WIEDZY I DZIAŁANIA: CZ. I. ŻYCIE I DZIEŁA: Po drugiej stronie katedry ; Tajne nauczanie i trudna wolność ; Dygresja. Jak być przyzwoitym w czasach nieprzyzwoitych ; Pracowita odwilż ; CZ. II. REIZM - ATEIZM - MARKSIZM: Protokół rozbieżności ; Filozofia jako nauka o wiedzy ; Reizm. Rozprawa z przedmiotami idealnymi ; Wątpliwości na temat duszy ; CZ. III. OPUS MAGNUM REIZMU: 1. Reizm ontologiczny ; 2. Reizm semantyczny ; CZ. IV. REIZM - MATERIALIZM - PANSOMATYZM: Materializm nie jedno ma imię ; Humanistyka bez hipotez ; CZ. V. FILOZOFIA JAKO NAUKA O DZIAŁANIU: Rozwój filozofii czynu ; "Czyn" ; Z zagadnień ogólnej teorii walki ; CZ. VI. OPUS MAGNUM PRAKSEOLOGII: TRAKTAT O DOBREJ ROBOCIE: Pojęcia opisujące ; Pojęcia oceniające ; Dyrektywy działania skutecznego ; Organizacja działń wielopodmiotowych ; CZ. VII. ETYKA NIEZALEŻNA: Ideały ; Zagadnienia etyki niezależnej ; Deklaracja niezależności ; Sprawa ocen etycznych ; Ideał opiekuna spolegliwego ; Etyka a religia ; CZ. VIII. FELICYTOLOGIA: Cel życia" 1. Etyka chrześcijańska ; 2. Ewolucjonizm ; 3. Hasło życia zgodnego z Naturą ; Być sobą ; Realizm praktyczny ; Społeczny wymiar felicytologii ; Pokój nasza nadzieja ; Uciążliwość i skończoność życia ; PS ; FILOZOFOWIE ARTYŚCI: WIELKOŚĆ RZECZYWISTOŚCI LEONA CHWISTKA: CZ. I. żYCIE, DZIEŁA, PASJE: Podróże i pojedynki ; Formizm, strefizm i inne podrygi ; Jednostronna miłość filozofia do polityki ; CZ. II. CZŁOWIEK I WIELKOŚĆ RZECZYWISTOŚCI: Ciemne źródła ; Dojrzała postać ; Między ciemnotą motłochy a ciemnością metafizyków ; Antenaci i wrogowie ; Cztery rzeczywistości ; Rzeczywistość naturalna - realizm naturalny ; Rzeczywistość fizykalna - realizm fizykalny ; Rzeczywistość wrażeń - fenomenalizm ; Rzeczywistość wyobrażeń - wyrażenia reproduktywne ; Korzyści ; CZ. III. ESTETYKA: Źródła teorii wielu rzeczywistości ; Wielość rzeczywistości w sztuce ; CZ. IV. SYTUACJA DUCHOWA POLSKI: Racjonalizm krytyczny ; CZ. V. PRZESŁANIE PAŁACÓW BOGA: WITKACY ZNANY I NIEZNANY: CZ. I. WUNDERKIND ZATRZYMANY W ROZPIĘDZIE: Samo życie ; Pierwsze rozprawy filozoficzne ; Inspiracje ; Cięgi dalsze i bliższe ; Trochę oczywistości ; Pierwsze linijki dzieła życia ; Krótka dygresja o muzyce ; Malarstwo ; Klęska ma na imię awangarda ; Dzięki czy mimo? ; CZ. II. O CZYSTEJ FORMIR: Młodopolskie źródła ; Zdziwienie ; CZ. III. KRÓTKA, BO O POWIEŚCIACH ; CZ. IV. WITKACY NIE DOCENIONY: "Wyższy rodzaj materializmu" ; Ogólna nauka o Istnieniu ; Nicość ; Dedukcja kupy ; Zagadnienia psychologiczne ; CZ. V. DRAMATURG ŻYCIA: Cienie ; ŚWIATOWCY: OSTATNI HISTORIOZF: CZ. I. ŻYCIE I DZIEŁA FELIKSA KONECZNEGO: Polskie źródła ; Ostatnia prace ; CZ. II. PRZYRODA I DUCH LUDZKI: Deklaracja dualizmu ; W walce z monizmem przyrodniczym ; Krytyka monizmu filozoficznego ; Krytyka monizmu prawnego ; Czworaki stosunek przyrody i ducha ; CZ. III. TEORIA CYWILIZACJI: Rządy abstraktów ; Jak abstrakty dochodziły do władzy ; Rola tradycji i języka ; Trzy źródła abstraktów: poezja, nauka, religia ; CZ. IV. WYRÓŻNIKI CYWILIZACYJNE: Opanowanie czasu ; Trójprawo. Stosunek między prawem publicznym a prawem ; Źródła prawa i etyki ; Istnienie (lub brak) poczucia narodowego ; CZ. V. QUINMCUNX (PIĘCIOMIAN)WARTOŚCI EGZYSTENCJALNYCH: Pancerz i szkielet ; Treść pojęcia cywilizacji ; Kategoria dobra: prawo prywatne, prawo publiczne, etyka ; Kategoria prawdy ; Kategoria piękna ; Kategoria zdrowia ; Kategoria dobrobytu ; Iloczyn ; Wymiany ; CZ. VI. ŻYWE I MARTWE CYWILIZACJE: Cywilizacja bramińska ; Cywilizacja żydowska ; Cywilizacja bizantyjska ; Cywilizacja turańska ; Cywilizacja arabska ; Cywilizacja chińska ; Cywilizacja łacińska ; CZ. VII. PRAWA CYWILIZACJI: współwierność (harmonia) ; Nie można być cywilizowanym na dwa sposoby ; Nierówność ; Trwałość i ekspansja ; Syntezy i miesznki ; Prawo: niższość górą! ; CZ. VIII. KULTURA CZYNU, LOGOS A ETHOS: Nusarchia ; Twórczość a niepodległość ; Zdatność twórcza Polaków ; CZ. IX. LUDZIE WIELCY I WARTOŚCI NAJWYŻSZE: Rola świętych i wielkich ludzi ; Pokój ; ANEKS, ETYKA CZYNNA FELIKSA KONECZNEGO: Wolna wola, uczucia rozum ; Etyka a personalizacja ; Superemocja etyki w poltyce, a nawet w teologii ; Etyka jako nauka. (Próba uporządkowania pojęcia). Ogólnoludzki trzon etyczny ; Siedmiomia ; Kliny podsuwane przez chrześcijaństwo ; Etyka czynna vs bierne szczęście łatwiźniaków ; Kłopoty wyższego rzędu ; KULTURALIZM FLORIANA ZNANIECKIEGO: CZ. 1 pRZECIW NATURZE I INNYM ABSOLUTOM: Doświadczenie ; Wartość i światopogląd ; Dygresja: ontyczny status wartości ; Od humanizmu do kulturalizmu ; Rzeczy fizyczne i przedmioty kultury ; CZ. II. KONSTRUKCJA ŚWIATA KULTURY: Praktyczna organizacja rzeczywistości ; Teoretyczna organizacja rzeczywistości: porządek fizyczny, porządek psychologiczny, porządek socjologiczny, porządek idealny ; CZ. III. SOCJOLOGIA JAKO NAUKA O CZYNNOŚCIACH: Układy ; Osoby i role ; Grupy ; CZ. IV. PROGRAM KULTURALIZMU: Kulturalizm jest humanizmem ; Kulturalizm jest realizmem ; Kulturalizm jest indywidualizmem ; CZ. V. GROŹBA DESTRUKCJI KULTURY: A. Diagnoza: Upadek cywilizacji zachodniej: Panowanie nad przyrodą ; Gromadzenie dóbr ; Ideał narodowy ; Ideał walki z cierpieniem ; Ideały religijne ; Ideały estetyczne ; Ideały umysłowe ; Wzrost materializmu ; Wzrost ochlokracji ; Wzrost imperializmu rasowego ; Fala bolszewizmu ; B. Recepta: Cywilizacja przyszłości: Możliwości nowej cywilizacji ; Uduchowienie cywilizacji ; Zharmonizowanie cywilizacji ; Upłynnienie cywilizacji ; CZ. VI. LUDZIE TERAŹNIEJSI I LUDZIE PRZYSZŁOŚCI: Ludzie dobrze wychowani ; Ludzie pracy ; Ludzie zabawy ; Ludzie zboczeńcy ; Możliwości nowych ludzi ; Braterstwo twórczości ; AGNOSTYCYZM TRAGICZNY I KRÓLESTWO SYMBOLI BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO: CZ. WSTĘPNA. FILOZOF I JEGO DZIEŁA: Nauczyciele, przyjaciele oraz nauczyciele i przyjaciele jednocześnie ; Muzyka, fanfary i cisza ; Z krakowa na drugą i trzecią półkulę ; Ekonomia myślenia ; Wierzenia pierwotne ; Zwłaszcza totem ; Dualizm doświadczenia, dualizm świata ; Religia a uczucia ; Wielkie monografie ; CZ. I. CZŁOWIEK JAKO BYT ZDETERMINOWANY: Potrzeby i instytucje ; Potzrby i biologiczne jednostki ; Potrzeby i reakcje zbiorowości ; 4 Imperatywy kulturowe ; Magia, nauka i religia ; Symbolizm ; CZ. II. CZŁOWIEK JAKO BYT DETERMINUJĄCY ; CZ. III. KULTURA JAKO DAR WOLNOŚCI - WOLNOŚĆ JAKO DAR KULTURY: Rola wartości ; Wolność a edukacja ; Rola instytucji ; Wolność i polityka ; Naród i państwo ; Wolność i wojna ; CI, KTÓRZY RATOWALI HONOR: RELIGIA WARTOŚCI HENRYKA ELZENBERGA: CZ. I. ŻYCIE I PRACA: Rys życia ; Odkrycia wartości ; Racjonalizm. Przyczynek do jedności Europy ; Filozofia i niepodległości ; Rok 1966 i później ; CZ. II. A. METODA I POSTAWA. MINI ROZPRAWA O METODZIE: O wyższości racjonalizmu ; O ograniczeniach racjonalizmu ; O niższości racjonalizmu ; CZ. II. B. MINI ROZPRAWA O PODSTAWIE. SZKIELET FILOZOFII: Groza ; Wolność ; Tragizm ; Lukrecjusz jako wzór ; CZ. III. RELIGIA WARTOŚCI: Architektura świata wartości ; Mechanizmy twórczości ; Antyhedonizm ; Etyka i estetyka. Obligująca moc aksjologii ; CZ. IV. ETYKA ZAMIAST RELIGII: Etyka wyrzeczenia ; Etyka ufundowana na samobójstwie ; "Ideał zbawiania na gruncie etyki czystej" ; Melloryści i soteryści ; Homo ethicus ; Gandhi. Żywy człowiek etyczny ; CZ. V. ODJAZD DO iNDII ; CZ. VI. RELIGIA BEZ BOGA OSOBOWEGO I DUSZY NIEŚMIERTELNEJ: Teoria poznania zamiast metafizyki (Ekwiwalent objawienia) ; Nieokreślone zamiast Boga (Ekwiwalent Boga) ; Droga na skróty - dygresja ; Motor ciała (Ekwiwalent duszy) ; Raz jeszcze: kultura zamiast religii ; CZ. VII. POPIOŁY BEZ FENIKSA: Smutna historia w greckim kostium ; Iskierki nadziei ; Ale ; Małe wyspy prawdy, dobra, piękna ; Powrót z Indii, powrót z jarmarku ; FILOZOFIA NADWRAŻLIWOŚCI KAZIMIERZA DĄBROWSKIEGO: CZ. I. ŻYCIE I DZIEŁA ; CZ. II. DEZINTEGRACJA POZYTYWNA: Słownik ; Czynnik Trzeci ; Przeciwko komu filozofujemy ; Wolność. Rehabilitacja uczuć jako fundamentu wolności ; Wrażliwość. Rehabilitacja cierpienia jako ceny rozwoju ; Dramatyzm. Rehabilitacja nieprzystosowania - warunku nowatorstwa i postępu ; CZ. III. NADWRAŻLIWOŚĆ I TWÓRCZOŚĆ: Argumenty empiryczneI: analizy literackie ; Argumenty empiryczne II: rozwój najwybitniejszych ; Argumenty empiryczne III: badanie uzdolnionej młodzieży ; CZ. IV. SZCZEBLE ROZWOJU ; CZ. V. HIPOTEZY I WĄTPLIWOŚCI: Hipotezy na temat ukrytego sensu rozwoju ; Beznadzieja i nadzieja śmierci ; Wątpliwości na temat Boga ; Nadzieja w chorobie ; Nadzieja w miłości ; Nadzieja w snach i sztuce ; Bezsilność teologii i siła wiary ; Wiersz - synteza ; PS. Charakter Narodowy ; FILOZOFIA NIEŚMIERTELNEJ NADZIEI ; UNIWERSALIZM KAROLA WOJTYŁY: Zakończenie zamiast wstępu ; CZ. I. MŁODOŚĆ: Początki dróg twórczości ; Dwie drogi ; Dwa skrzydła poezji religijnej ; Miłość i odpowiedzialność ; elementarz etyczny ; Norma personalistyczna ; CZ. II. CZŁOWIEK WOLNY I GODNY. ANTROPOLOGIA KAROLA WOJTYŁY: Tło historyczne nadczasowej filozofii człowieka ; Początek: doświadczenie źródłowe ; Transcendencja osoby w czasie. Wolność ; Transcendencja osoby w czasie. Sumienie ; Integracja osoby w czynie ; Uczestnictwo ; CZ. III. WSPÓLNOTA LUDZI WOLNYCH I GODNYCH. NAUKA SPOŁECZNA KAROLA WOJTYŁY: Filozofia pracy ; "Redemptor hominis" ; "Laborem excersens" ; Kryzys, postęp i minimum praw ; "Solicitudo rei socialis" ; "Centesimus annus" - poszukiwanie trzeciej drogi ; Krytyka konsumizmu ; Rola państwa. "Ekologia ludzka" ; Zasada dobra wspólnego i pomocniczość. Interwencjonizm ; Kultura ; Ku cywilizacji miłości, solidarności, pokoju ; Ekumenizm ; CZ. IV. PRZECIW KULTURZE ŚMIERCI: ZAMIAST POSŁOWIA: Metafilozofia romantyczna ; CZ. I. FILOZOFIA W POLSCE, FILOZOFIA POLSKA: Światy i mikroświaty ; Cel, czyli kierunek i nadzieja ; Filozofia w Polsce znaczenie jawne i ukryte ; "Naród" - droga do definicji ; CZ. II. SAMOTWORZENIE NARODU: Budowa chrześcijańskiego środowiska duchowego ; Synod i koronacja ; Zjednoczenie Królestwa i powstanie polskiej szkoły filozofii prawa ; Pierwsza fala ; Druga fala. Ruch egzekucyjny ; Przekładając filozofię na ustrój ; Reformatorzy i Sarmaci ; Bracia Polsscy ; Sarmacja i tożsamość Sarmatów - awers i rewers dzieła zbiorowej twórczości ; Tradycja, addycja i misja ; Romantyzm, czyli Królestwo w IV wymiarze ; Socjaliści ; Lata przedostatnie ; Rzeczpospolita ludzi honoru. Ostatnie elementy definicji narodu ; Nie eklektyzm, nie złoty środek: złoty szczyt ; CZ. III. FILOZOFIA Z CHARAKTEREM: Cechy zepolone w charakter: 1. Syntetyzm: a) Poznanie jako różnojednia. Jeszcze o iloczynie ; b) Scholastyka, czyli zbiornik pojęć w większości zbędnych, ale mogą się przydać ; c) Kombinatorka i Transfer ; 2. Aktywizm i ideologia twórczości: a) Krótkie przypomnienie ; b) Filozofia żywa. Przedłużenie aktywistycznych koncepcji ; 3. Praktycyzm sięgający w przyszłość: a) Praktycyzm ; b) Pedagogika ; c)Polityka ; 4. Uniwersalizm: a) Kosmiczny smutek Elzenberga ; 5. Filozofia religii - religia filozofii ; 6. Prewidyzm. Filozofia przyszłości a nawet metafizyka hipotetyczna ; 7. Artyzm. Filozofia jako dobra literatury ; 8. Oryginalność - niemożliwa i możliwa ; 9. Ostrzeżenie: antologia i alienacja ; CZ. IV. NOWAHUMANIZACJA: 1. Nowy, wielowymiarowy świat matriksu: Rosja, czyli matriks totalny ; 2. Marksiści - staliniści i ponownie marksiści ; 3. Remont komunistycznego matriksu ; 4. Instytut dla każdego pokolenia ; 5. Marksizm odmłodzony i przebrany w pelerynę ; 6. Słówka o czerwonej socjologii i "historykach idei". "Wielka koalicja" - projekt młodych marksistów, trockistów głównie ; 7. Powrót zombie: a) Nowość: prawda negocjacyjna ; b) Powrót komediantów ; c) Dygresja o charakterze przejściowym ; 8. Prace niedokończone ; a) Sedlak, czyli polska filozofia świata ; b) Bocheńska o marksizmie z punktu widzenia ligiki ; c) Tischner - projekt etyki "Solidarności" ; d) Wspomnienie o filozofie, który przyszedł na sronę poezji ; e) Ingarden, czyli do czego może przydać się Husserl ; 9. Dehumanizacja. Symptomy zapaści Europa ; a) Zwyrodnienie socjalizmu ; b) Kapitalizm we własnej pułapce ; 10. Polaks, czyloi kłopoty z tożsamością elit: a) Bunt marginesu ; b) Głębokie korzenie ; c) Gender, bindu i Lejba Dawidowicz - znów filozofie w Polsce ; 11. Humanizacja. Diagnoza i prognoza: a) Rozpoznanie permanentne ; b) Planowanie strategiczne ; 12. Nowa humanizacja ; BOHDAN URBANKOWSKI: Lata szkolne ; Studia i nauka ; Praca zarobkowa ; Działalność w II obiegu ; W III RP ; Dramaty, słuchowiska, widowiska ; Imprezy, tomiki, nagrody poetyckie ; Odznaczenia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107371/t.4 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 133-140. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim. Spis treści także w języku angielskim.
Table of Contents ; Wstęp ; R. I. Leona Petrażyckiego program filozofii i polityki prawa: 1. Leona Petrażyckiego rozumienie metody i nauki: Pozytywizm ; Pojęcie nauki i założenia metodologiczne w teorii Leona Petrażyckiego ; 2. Leona Petrażyckiego rozumienie pojęcia filozofia ; 3. Petrażycjański program naukowej polityki prawa ; R. II. Znaczenie miłości wszechludzkiej w perspektywie „odrodzonego prawa natury” (naturalnego): 1. Kilka uwag o dyskusji prawno-naturalnej ; 2. Psychologia emocjonalna (impulsywizm) teorii Leona Petrażyckiego ; 3. Prawo i moralność ; R. III. Ideał społeczny w kontekście filozofii i polityki prawa Leona Petrażyckiego: 1. Znaczenie ideału ; 2. Uzasadnienie ideału miłości ; 3. Realizowalność ideałów (ewolucja i postęp) ; 4. Ideał człowieka i społeczeństwa ; Zakończenie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-109234/cz.1 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej