Filozofia nowożytna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(5)
Forma i typ
Książki
(5)
Publikacje naukowe
(4)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(5)
Placówka
Wypożyczalnia Główna dla dor. i mł. od 15 r. ż. (Dąbrowskiego 33a)
(1)
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(4)
Autor
Urbankowski Bohdan (1943- )
(2)
Bednarek Joanna (1982- )
(1)
Bobko Aleksander (1960- )
(1)
Brague Rémi (1947- )
(1)
Dłuski Wiktor (1939- )
(1)
Sorell Tom (1951- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(2)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(4)
1989-2000
(4)
2001-
(4)
1945-1989
(2)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(4)
angielski
(1)
Temat
Kobieta
(5234)
Literatura polska
(4583)
Płyty gramofonowe
(4556)
Polska
(3984)
Przyjaźń
(3680)
Filozofia nowożytna
(-)
Rodzina
(3654)
II wojna światowa (1939-1945)
(3055)
Poezja polska
(2595)
Miłość
(2547)
Relacje międzyludzkie
(2438)
Powieść polska
(2400)
Zwierzęta
(2380)
Tajemnica
(2104)
Powieść amerykańska
(2015)
Wojsko
(1927)
Muzyka polska
(1920)
Filozofia
(1882)
Magia
(1865)
Pisarze polscy
(1789)
Język polski
(1661)
Dziewczęta
(1549)
Żydzi
(1535)
Pamiętniki polskie
(1479)
Rodzeństwo
(1442)
Nastolatki
(1336)
Śledztwo i dochodzenie
(1309)
Kultura
(1300)
Uczniowie
(1288)
Życie codzienne
(1245)
Literatura
(1200)
Polacy za granicą
(1171)
Małżeństwo
(1170)
Polityka
(1166)
Powieść angielska
(1137)
Dzieci
(1114)
Sztuka
(1072)
Uczucia
(1051)
Psy
(1037)
Publicystyka polska
(1004)
Władcy
(987)
Wsie
(986)
Ludzie a zwierzęta
(982)
Muzyka niemiecka
(982)
Teatr polski
(970)
Nauka
(946)
Literatura dziecięca polska
(942)
Trudne sytuacje życiowe
(940)
Historia
(906)
Duchowieństwo katolickie
(886)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(880)
Powieść obyczajowa amerykańska
(880)
Literatura młodzieżowa polska
(870)
Boże Narodzenie
(857)
Arystokracja
(851)
Zabójstwo
(848)
Opowiadanie polskie
(842)
Chłopcy
(829)
Turystyka
(824)
Koty
(816)
Politycy
(815)
Kościół katolicki
(809)
Dziecko
(792)
Policjanci
(787)
Sekrety rodzinne
(783)
Dziennikarze
(779)
Podróże
(726)
Polityka międzynarodowa
(718)
Szlachta
(717)
Wychowanie w rodzinie
(716)
Postawy
(709)
Osoby zaginione
(705)
Prywatni detektywi
(704)
Wybory życiowe
(692)
Uprowadzenie
(686)
Opowiadanie dziecięce przygodowe
(678)
Prawo
(668)
Młodzież
(667)
Przestępczość zorganizowana
(662)
Wojna
(654)
Przedsiębiorstwo
(651)
Poszukiwania zaginionych
(647)
Muzyka
(646)
Religia
(644)
Etyka
(639)
Miasta
(639)
Wychowanie
(636)
Społeczeństwo
(634)
Dramat polski
(629)
Nauczyciele
(629)
Relacja romantyczna
(624)
Topografia
(620)
Matki i córki
(612)
Walka dobra ze złem
(610)
Chrześcijaństwo
(603)
Powieść obyczajowa polska
(603)
Mężczyzna
(602)
Sztuka polska
(594)
Szkolnictwo
(581)
Muzyka rozrywkowa polska
(579)
Ruch oporu
(578)
Temat: czas
1501-1600
(3)
1601-1700
(3)
1701-1800
(3)
1801-1900
(3)
1401-1500
(2)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1901-2000
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Francja
(1)
Gatunek
Esej
(2)
Monografia
(2)
Antologia
(1)
Opracowanie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(5)
Historia
(5)
5 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Współfinansowanie: Stowarzyszenie Zbiorowego Zarządzania Prawami Autorskimi Twórców Dzieł Naukowych i Technicznych KOPIPOL
Thinking between Tradition and Modernity. Introduction ; THE KANTIAN TRADITION: Augustine and Kant: Two Founders of Modern Thinking ; Kant’s Ethics as Philosophy of Goodness ; The Relationship between Ethics and Religion in Kant’s Philosophy ; Axiological Justification of Objective Norm by Heinrich Rickert ; THE CHRISTIAN TRADITION: Philosophical Anthropology as the Main Thread of Tischner’s Work ; The Religious ; Perspective in Tischner’s Philosophy ; Philosophical Background to the Thought of Pope John Paul II ; CHALLENGES OF MODERNITY: Freedom of Speech - European Tradition and New Challenges ; Evolution of the Concept of Justice - from Objective Measure to Aesthetic Evaluation ; The Idea of Human Rights - Tradition and the Present Time ; 21 Gdańsk Demands - a Political Monument ; Common European Values - University Philosophical Reflections on Death ; Axiological Approach to the Problem of Sexual Education.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-112005 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Teologii Politycznej ; t. 22)
Tytuł oryginału: "Le règne de l'homme : genèse et échec du projet moderne".
Bibliografia na stronach 431-466. Indeks.
Książka ta to ostatni tom trylogii Rémiego Brague’a, po „Prawie Boga” oraz „Mądrości świata”, stawiającej pytanie o kondycję człowieka w poszczególnych epokach ludzkości, od starożytności do nowożytności. W „Królestwie człowieka” autor zastanawia się nad ideą, która przyświeca człowiekowi w nowoczesności, kiedy to został odrzucony porządek kosmiczny i boskie prawo, dotychczas pomagające w realizacji człowieczeństwa. Odrzucenie przez człowieka wszelkiego kontekstu swojego istnienia i postawienie w centrum samego siebie, tworzy owe tytułowe „królestwo człowieka”. Projekt ten – zdaniem Rémiego Brague’a – jest już w swoim założeniu skazany na klęskę, a jego realizacja obraca się przeciwko człowiekowi. [https://ksiegarnia.teologiapolityczna.pl/biblioteka-teologii-politycznej/361-112-remi-brague-krolestwo-czlowieka.html, dostęp 23.11.2022]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-1 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Książka
W koszyku
Kartezjusz / Tom Sorell ; przekład Joanna Bednarek. - Wydanie I. - Warszawa : PWN, 2023. - 142, [1] strona : faksymile, ilustracje ; 19 cm.
(Krótki Kurs Filozofii)
Tytuł oryginału: "Descartes : a very short introduction" 2000.
Na stronie tytułowej i okładce także nazwa wydawcy oryginału: Oxford University Press.
Na stronie redakcyjnej wyłącznie błędny ISBN.
Indeks.
René Descartes, zwany Kartezjuszem to jeden z najwybitniejszych intelektualistów XVII wieku francuski uczony, matematyk, fizyk i filozof. Powszechnie uznawany za ojca filozofii nowożytnej. Swoje słynne rozumowanie, z którego jest najbardziej znany, czyli "Cogito ergo sum" przedstawił wychodząc z zasadniczego zwątpienia o wszystkim, co nazywane bywa poznaniem, doszedł do stwierdzenia, iż jedynie uświadomienie sobie zwątpienia jest bezwzględnie pewne; wątpienie jest aktem myśli. Zajmował się głównie teorią poznania, filozofią umysłu i filozofią religii. Jako filozof otworzył nowożytny przewrót ku podmiotowi.Jego działalność wydatnie przyczyniła się do porzucenia dawnych metod filozofowania, zarówno charakterystycznych dla filozofii średniowiecznej, jak i renesansowego platonizmu. Przejście to określa się czasem zmiany paradygmatu filozofii, z paradygmatu ontologicznego na mentalistyczny Autor publikacji, Tom Sorell jest kanadyjskim profesorem filozofii, mieszkającym w Wielkiej Brytanii, wykładowcą czołowych uniwersytetów. W barwnym przewodniku błyskotliwie wprowadza Czytelnika w kluczowe prace, tezy i najważniejsze idee filozofii Kartezjusza. [www.wuw.pl, 2023]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-113449 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Habent sua fata libelli... Kilka wspomnień zamiast wstępu; Z MROKU: NA POCZĄTKU BYŁO ŚWIATŁO: Cz. I. Czarnoksiężnik Wytelo: 1. Kilka hipotez, 2. Związki ze Śląskiem, 3. Prowincja, Paryż i Birkenmajer: Tabernakulum otoczone wodami, Neoplatonizm (ale ochrzczony!), Filozoficzne tło wiedzy, Awerroizm.Teoria dwóch prawd, Gradualizm, Aleksandrynizm, czyli prapanteizm, Albertynizm, Metafizyka światła czy herezja światła, Trust mózgów papieża Urbana, 4. Ostatnie zagadki i Padwa: Śląskie multi-kulti, Znikający czarownik, 5. Istniejące i nieistniejące dzieła, Cz. II. Metafizyka światła: 1. Fizyka i metafizyka, 2. Głębsze znaczenie optyki. Wzmianka o teorii dwóch prawd, 3. Dziesięć ksiąg. Przegląd treści, 4. Czy okradziono Witelona?, 5. Próba rekonstrukcji estetyki, Cz. III. O demonach: 1. Dwa w jednym - kilka uwag o liście filozoficznym Witelona: Asekuracja: prawda teologii i prawda nauki, Klasyfikacja demonów wedle urody, zamieszkania i sprośnych obyczajów, 2. Demony a upadłe anioły. Dyskretna polemika z Biblią, 3. Demony szaleńców, epileptyków i Platona: Zjawy, Demony właściwe, 4. Nie ma dziury w hierarchii bytów, czyli matematyczno-filozoficzny dowód istnienia demonów, 5. Polemika z Platonem, czyli o głodnych, mokrych i kopulujących demonach, 6. Jeszcze słowo o opętaniach, Cz. IV. Fundament, czyli rozważania o duszy: 1. Dusza potrójna, 2. Ale czy nieśmiertelna?, 3. Upadek i wzlot duszy: Ineligibilność i amabilność, czyli o czym dobrze wychowani filozofowie nie mówią, 4. Sumienie: Prawdziwe jest dobre, Sumienie czynne, Sprzężenie zwrotne, 5. Podsumowanie. Pośmiertne przygody mistrza Witelona. POLSKIE SZKOŁY: POLSKA SZKOŁA FILOZOFII PRAWA: Cz. I. Budowanie domu dla nauki: Miasto 25-letniego króla, Wzory dalekie i wysokie, Nie za chlebem, za wiedzą!, Dwie drogi filozofii europejskiej, Restauracja marzeń, Desant z Pragi, Pionierzy, Pomieszanie królestw, Krucjata przeciw armii Antychrysta, Cz. II. Trzech olbrzymów ; STANISŁAW ZE SKARBIMIERZA: Przypadki mistrza Stanisława, Kazania mistrza Stanisława, 1. Sermones super gloria in excelsis etc., 2. Z okazji - czasem smutnych, 3. Traktaty w formie kazań, 4. Kazania uniwersyteckie, Ad 1. Umocnienie prawd wiary, Ad 2. Na pograniczu wiary, filozofii i teodycei, Ad 3. Mądrość jako siła boska, Ad. 4. Pochwała uczelni i uczonych - nowa antropologia ; U ŹRÓDEŁ PRAW CZŁOWIEKA - PAWŁA WŁODKOWICA REWOLUCJA MORALNA W PRAWODAWSTWIE: Tractatus de potestate papae et imperatoris respectu infidelium, Wstęp i dopowiedzenie, I. Tolerancja z wyjątkiem, II. Dygresja na temat dwóch rodzajów władzy, Dygresja o pochodzeniu władzy na ziemi, Wnioski, III. De ordine cruciferorum et de bello polonorum contra dictos fraters (O Zakonie Krzyżaków i o wojnie Polaków), Tractatus de annatis camerae apostolicae solvendis ; URZĘDNIK IDEALNY: Sejm i sądy, Monarchia suwerenna, ingerująca, konstytucyjna, Obronność. Pospolite ruszenie całego narodu, Kilka wniosków na zakończenie, Post scriptum ; POLSKIE QUATROCENTO: Archipelag ludzi mądrych, Zagraniczni ambasadorowie Renesansu ; GRZEGORZ Z SANOKA, CZYLI RENESANS DLA WTAJEMNICZONYCH: Trochę o życiu i dziełach, Czy Kallimach wymyślił Grzegorza, Miasto - ogród, czyli filozofia w praktyce, Filozofia: naturalizm przeciw scholastyce, Leki przeciw wyrokom gwiazd, Prawo, natura i szczypta mądrego relatywizmu, Filozofia praktycznego szczęścia, Ciekawostka prehistoryczna, Religia, Tajemnica do dyspozycji wtajemniczonych, W stronę pointy ; KALLIMACH DLA POLSKI: Dyskretny atak filozofii na teologię, Ficino, czyli co nam może demon i kto się za nim czai, Pico, czyli ciało jest bezgrzeszne ; KOPERNIK, CZYLI ODWAGA WYOBRAŹNI: Cz. I. Geniusz z prowincji: 1. Spory o pochodzenie, 2. Studia zagraniczne, 3. Znów w Polsce, 4. Olsztyn, 5. Wojna z Zakonem Niemieckim, 6. Powrót do pracy na ziemi i wśród gwiazd, Cz. II. Kopernik jako ekonomista: 1. Słuszna cena chleba - etyczne fundamenty gospodarki, 2. Ekonomia jako oręż. Sprawa pieniądza, Cz. III. Dalszy i niezupełnie poprawny bieg życia mistrza Mikołaja: 1. Powrót do gwiazd, 2. Portret z konwalią w dłoni, 3. O spóźnionej miłości, 4. Na granicy seksu i herezji, 5. Ostatnie dni, Cz. IV. Wszechświat doskonały - więc kulisty i nie ma dokąd uciec: 1. Przedmowa i list, 2. Traktat o świecie kulistym, 3. Układ odniesienia, Cz. V. Makro i mikrokosmos. Niebo nie ma dokąd uciec: 1. Mistrza Mikołaja dyskretne uwagi o metodzie, 2. Makrokosmos. Życie w bezgranicznej i nieruchomej kuli, 3. Mikrokosmos, 4. Antycypacje, Cz. VI. Antropologia Kopernika: 1. Etyka promieniująca z kart traktatów, 2. Dwa światy, dwie antropologie, 3. Jeszcze parę słów o Koperniku ; OJCOWIE POLSKIEJ DEMOKRACJI: Cz. I. Andrzej Frycz Modrzewski - przewrót kopernikański w naukach społecznych: Okres I - do "Mów o karze za mężobójstwo", Okres II: O Naprawie Rzeczypospolitej: Dzieło de Republica emendanda, Rządzi prawo, nie urzędnicy, Zło jest ludzkie, Dygresja o racjonalizmie i irracjonalizmie. Roztropność, Księga druga "O prawach", czyli rządy mądrości, a nie praw, Prawdziwa wolność - ludzka, nie zwierzęca, Księga trzecia "O wojnie", Nowa szlachta - elita narodu, a nie stanu, Najbardziej kontrowersyjna księga IV, V księga "O szkole", Miasta Słońca i Wyspy nieistniejące, Lata ostatnie, Cz. II. Jakub Przyłuski - czyli o prawie, sumieniu i demokracji elitarnej: Państwo, władza i dwa rodzaje sprawiedliwości, Dalsze podziały, Sumienie, Kapłani sprawiedliwości, Elitaryzm jako sprawiedliwość, Religia jako źródło religii ; PAŁAC I OFICYNY: Cz. I. Polskie echa burz niszczących Euroipę, Polskie Ateny, Exodus, Cz. II. Najwybitniejsi: Piotr z Goniądza - (1525-1573). Minister z awansu, trochę skandalista, Grzegorz Paweł z Brzezin (ok. 1521-1591). Prekursor socjalizmu (utopijnego), Erazm Otwinowski (1529-1614). Poeta, skandalista i feminista pobożny, Szymon Budny (1530-1593). Pod pewnym względem Homer, Marcin Czechowic (1532-1613). Obrońca zwierząt, Faust Socyn (1539-1604). Trudności życia i trudności życia pośmiertnego, Andrzej Wiszowaty (1608-1678). Gramatyka religii, Racjonalizm świata, Racjonalizm Biblii, Gramatyka religii w marszu. Ogólniki i uszczegółowienia, Cz. III. Szablą i piórem: Potocki, czyli stary pies, Zbigniew Morsztyn (ok. 1625-1689). Zasługuje na specjalną uwagę ; DWIE MYŚLI O SARMATYZMIE: O POETACH, KTÓRZY RYWALIZOWALI Z BOGAMI: Maciej Kazimierz Sarbiewski (1595-1640), Cz. I. Rys Życia: Wykształcenie wszechstronnie jezuickie, Dolce far niente ; O MŁODYM SZLACHCICU, KTÓRY ZMARŁ NIESZCZĘŚLIWIE W ŚWIĘTA BACHANALIÓW, Cz. II. Klimaty: Treść formy - klimat cywilizacyjny, Barok jako synteza, Klimat religijny, Klimat artystyczny, Klimat baśniowy. Genealogia Sarmatów, Klimat etyczny, Klimat filozoficzny. Sarmaty portret przedtrumienny, Czas, Lekarstwo (poczwórne) w chorobie, Patriotyzm, Heroizm. Życie wielkimi podwoić czyny, Cz. III. Poetyka tworzenia światów: Poeta na granicy filozofii, religioznawstwa i herezji, Kilka prezentacji, Poezja jako teoria poznania - początki polskiej estetyki, Bóg w swoim świecie. Coś więcej niż estetyka, PS ; FREDRO, CZYLI SARMATYZM BEZ ZŁUDZEŃ: Rys życia, Cz. I. Ułomności ludzkiej i polskiej natury: Stoicyzm skorygowany, "Icon ingeniorum". Od psychologii do politologii, Pisarstwo czasu zbiorowej choroby, Cz. II. Wyjaśnienia: mimo wszystko sarmatyzm: Obce ordery, twierdze i parę innych pomysłów, "Głupia" obrona liberum veto, Republikanizm, sparta i wiara w złoty wiek, Cz. III. Pana Fredry filozofia polityki skutecznej: Polityk idealny, Polityk i plebs. Manipulujący i manipulowani, Budowanie stronnictwa - rola księży i w ogóle sacrum, Zasady walki - aneks techniczny, Elita moralna może działać niemoralnie, Cz. IV. Państwo idealne: Republika średniej wielkości, Republikanizm jako postawa. WYBITNI I NAJWYBITNIEJSI: ŚWIATŁA PRZED EPOKĄ ŚWIATEŁ. I PO: Cz. I. Ostatnie rozbłyski sarmatyzmu: Sapere auso... Requiescat in pace, Antoni Wiśniewski. W stronę philosophiae recentiorum, Cz. II. Klasycyzm stanisławowski i poststanisławowski: 1. KEN, 2. Jaroński, czyli jakiej filozofii Polacy potrzebują, Cz. III. Mędrcy i celebryci: 1. Hugo, 2. Józef Kalasanty, 3. Ignacy [Adam Ignacy Zabellewicz - Zubelewicz, Zubellewicz]: Ścieżkami Kartezjusza i Kanta, Przeciw materializmowi i nihilizmowi, Wolność, natura i zbawienie się człowieka, PS, Klasycyzm postanisławowski ; ARYSTOTELES CZYNU [Stanisław Staszic]: Cz. I. Parę szczegółów z życia, czyli z pracy: Szkoły średnie, wyższe i najwyższe, Korepetytor doskonały, Uwagi o "Uwagach", TPN, W Księstwie i w Królestwie, Cz. II. Spadek nieoceniony: 1. "Uwagi nad życiem Zamoyskiego": Czysta tablica i utopia edukacyjna, Moralność a religia, Filozofia pracy i jej moralne środowisko. Historia jako moralność w działaniu, Pragmatyzm. Wychowanie fizyczne, przysposobienie wojskowe, nauka konkretnych zawodów, Nowicjat obywatelski i ograniczenie wyjazdów, Polityka i ekonomia. Ustroje. Kraj Samostarczalny, Oświecony despotyzm i monarchia dziedziczna, Polityka zewnętrzna, 2. "Przestrogi dla Polski z teraźniejszych politycznych Europy związków z praw natury wypadające": Natura i parę wniosków. Treść ustaw Natury, Treść ustaw Natury, Prawo człowieka, czyli o związkach człowieka z światem, z sobą samym i z innymi ludźmi. Równość i nierówność ludzi. Bariery rozwoju, Kontrakty. Naród i jednostka. Naród a naród, Wolność, równość i własność, Jeszcze o narodzie, Filozofia a raczej moralność polityki. Wschód, Zachód i Polska, Król, Kościół, wojsko, czynsz i problem chłopski, Problem asymilacji Żydów. Wspólne wychowanie - wspólna republika, 3. Dwa pisma mniejsze, ale ważne: Instytucje, Naród, 4. "Ród ludzki": Parę słów o genezie i formie dzieła, Metaproblemy, Teologia dziejów. Bóg, stworzenie świata, opatrzność, dusza, Historia degeneracji rodzaju ludzkiego, Religia: zabobon i opinia, Prawdziwa religia, Utopia. Zrzeszenie narodów. Wieczny pokój, Cz. III. Kultura czynu: Motor nauki, Ojciec górnictwa, Towarzystwo Rubieszowskie, czyli utopia zrealizowana, Dom zarobkowy, czyli pośmiertna praca Staszica ; DEKADENT OŚWIECENIA [Jan Śniadecki]: Cz. I. Jak wykształcić się na geniusza, Cz. II. Śniadecki - dekadent Oświecenia: "O filozofii", a właściwie o Kancie i o teologach, "Przydatek do pisma O filozofii", "Filozofia umysłu ludzkiego, czyli rozważny wywód sił i działań umysłowych" - 1822, Człowiek, Ład i Mądrość Najwyższa, Agnostycyzm i płynące z niego dowody, Cz. III. Władze umysłu. Próba anatomii ducha: Część pierwsza - o początkowych i prostych władzach umysłu, Uwaga, Odrywanie, czyli abstrakcja, Pamięć (memoria), przypominanie (reminiscentia), rozpamiętywanie (recordatio), Język, Nawijanie się myśli, Cz. IV. O wyższych i zawilszych władzach umysłu: Rozum (Ratio). Jeszcze o teorii poznania, Smak, czyli zalążki estetyki, Imaginacja, Sen i wolność. Pochwała imaginacji, Wola, Cz. V. Metafizyka naukowa: "O metafizyce", Założenia metafizyki naukowej: 1. Minimalizm i agnostycyzm. Pogodzić się z tajemnicą, 2. Punkt wyjścia wiedzy możliwej. Gra wrażeń i rozumu, 3. Metoda tworzenia metafizyki naukowej, czyli metodologia Śniadeckiego, Cz. VI. "O rachunku losów", Życie wedle rachunku. Pochwała matematyki, Cz. VII. Racjonalna etyka i religia rozumu, Zakończenie: Pomiędzy epokami: "O pismach klasycznych i romantycznych", Dwa rodzaje wyobraźni.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107371/t.1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
NA SKRZYDŁACH BURZY I SZAŁU. MY Z NIEGO WSZYSCY: Kiewicz, czyli początki filozofii narodowej ; A priori: Drzewo genealogiczne. CZĘŚĆ I. POŻEGNANIE Z UTOPIĄ: Ontogeneza geniuszu ; Pierwsze wątpliwości ; Kolejne wątpliwości ; Nadzieja za oceanem. CZĘŚĆ II. TROCHĘ ROMANTYCZNEGO EGZYSTENCJALIZMU: Tukaj, albo Hiob prowincjonalny ; Liryczne pokrzykiwanie z głębi duszy. CZĘŚĆ III. ETYKA W ŚWIECIE BALLAD: Szukanie sprawiedliwości w świecie i w zaświatach ; Heroizm i patriotyzm ; Naród a wartości (nawet poznawcze) ; Dialektyka indywidualizmu i patriotyzmu. CZĘŚĆ IV. ROZUMNI SZAŁEM. GNOSEOLOGIA MICKIEWICZA: Czucie czy szkiełko ; Rehabilitacja szału. Poeta jako wieszcz ; Klęska Konrada - szaleństwo źle użyte ; Droga księdza Piotra ; Mesjanizm (w trybie warunkowym) i rewolucja rosyjska ; Ostatnia wojna i idea wiecznego pokoju. CZĘŚĆ V. METAFIZYKA POETY: Niepewny, niematerialny fundament. CZĘŚĆ VI. ANTROPOLOGIA PONAD CZASEM I PRZESTRZENIĄ, CZYLI SŁOWO O WĘDRÓWCE DUSZ. CZĘŚĆ VII. METAFILOZOFIA, CZYLI O POŻYTKACH Z MISTYCYZMU: Metempsychiczna definicja narodu ; Wyrozumiałość dla sprzeczności ; Prozaiczne funkcje poezji. CZĘŚĆ VIII. EGZOTERYCZNA I EZOTERYCZNA (POLICYJNA) WERSJA TOWIAŃSZCZYZNY: Cud zastępczy ; Pierwsze wątpliwości ; Trzecia tajemnica ; Wierność Jana Chrzciciela ; Drugi kryzys - list Chodźki ; Zerwanie ; Wersja ezoteryczna. Tajemnica tajemnic ; Wyklęcie. CZĘŚĆ IX. FILOZOFIA PRAKTYKI - DROGA WYSOCKIEGO: Legion „artystów i duchów” ; Spowiedź przed walką ; Konstytucja Królestwa Bożego w Polsce ; Walka o utopię ; Rewolucja, socjalizm i Święte Przymierze Ludów ; Ostatnie dni Legionu. ZAPOMNIEĆ O NIM TO ZAPOMNIEĆ O POLSCE. CZĘŚĆ I. KRYTYKA, CZYLI NADBUDÓWKA LITERATURY: z Bojańca do „Karmelitów” ; Jak doszło do wielkiej wpadki ; Memoriał karmelicki ; Publicystyka formy różnorodne ; Głos obywatela. CZĘŚĆ II. BÓJ O ROMANTYZM: Pierwszy ważny spór. Sprawozdanie z niedokończonej kłótni ; Zaskakujący głos Mickiewicza ; Mochnacki o romantyczności świata ; Pierwsze pogłębienie dyskusji - o problemach gnoseologicznych ; Wszyscy jesteśmy poetami ; Do trzech źródeł: Skandynawowie - źródło na północy, Poezja rycerska - źródło w przeszłości, Poezja gminna - źródło tuż poza miastem ; Krytyk jako wtajemniczony i wtajemniczający. CZĘŚĆ III. NATURA I PARĘ PROBLEMÓW: Myśl o literaturze a właściwie o ontologii, może nawet o teologii ; Muzyka i metafizyka. CZĘŚĆ IV. TRAGIZM ISTNIENIA: Historia jako dramat - rozważania o wolności. CZĘŚĆ V. UZNANIE SIĘ W SWOIM JESTESTWIE. Uznanie się natury w swoim jestestwie. Droga do światła ; Uznanie się natury w swoim jestestwie. Droga do człowieka. Człowiek w swoim jestestwie ; W wymiarze narodu. Uznanie się narodu w swoim jestestwie. CZĘŚĆ VI. POEZJA CZYNU, CZYLI FILOZOFIA PRAKTYCZNA: Życie codzienne Insurekcji, czyli nikt nie lubi Kassandry ; Krytyka życia praktycznego ; Terroryzm nierozumu ; Rewolucja w służbie insurekcji ; Wojna zaczepna ; Bagnetem i znowu piórem. CZĘŚĆ VII. PISANIE POEZJI KRWIĄ: Powstanie pod postacią muzyki ; Tajemnicza panna S ; Emigracyjny testament ; Ostatnie dni. WYBITNI I NAJWYBITNIEJSI. SIÓDMY DZIEŃ TWORZENIA. CZĘŚĆ I. PROCES O ABSOLUT: Młodość i emigracja ; Do Damaszku ; Tajemnice historii ; Trochę sprawozdawczości ; I jeszcze trochę ; Rywalizacja z Kantem. CZĘŚĆ II. ODWRÓT KOPERNIKAŃSKI: Byt, Wiedza, Twórczość (Etre, Savoir, Virtualite creatrice) ; Dygresja. CZĘŚĆ III. ILIADA I ODYSEJA ABSOLUTU: Architektonika rzeczywistości ; Koncepcja rozumu ludzkiego ; Filozofia w walce ze śmiercią. CZĘŚĆ IV. TWÓRCZOŚĆ W MARSZU: Trochę romantycznej scholastyki ; Epoki, ery i periody rozwoju ; Dwa okresy nadziei ; Kilka fragmentów pod lupa. Fragment samotworzenia ; Fragment podpatrywania Absolutu ; Wątpliwości p. Ludwika ; Pedagogika ; Odrzucenie socjalizmu. ROMANTYZM WIELOPIĘTROWY AUGUSTA CIESZKOWSKIEGO. CZĘŚĆ I. TAJEMNICA PSEUDOHISTORYCZNEGO ROMANSU: Parę słów o młodym Cieszkowskim ; Interwencjonizm i dialektyka („Du credit et de la circulation”) ; Senat kooplatywny, arystokracja demokratyczna i wciąż ta dialektyka ; Dzieło życia. Dwa źródła ; Prolegomena do sporu o wędrówkę dusz ; Początki mozolnej i nie widowiskowej drogi ; Manifest komunistyczny Cieszkowskiego ; Drogi ducha ; Unguibus et rosto. CZĘŚĆ II. HEGEL JAKO DIALEKTYKA („PROLEGOMENA”): Historia jako organizm, prawda jako szkielet. CZĘŚĆ III. SPÓR O BOGA I WĘDRÓWKĘ DUSZ: „Gott ind Palimgenesie” ; Przyczynek do legendy ; Powrót do sporu. CZĘŚĆ III. A. Z (KRYTYCZNA): ZASTĘPCZA WOJNA Z MICHELETEM („OSTATNIA ŁUSKA”): Walka o nieśmiertelność duszy ; Tajemnica drugiego tomu. CZĘŚĆ III. B (POZYTYWNA). CZYN I ETER O PALINGENEZIE I WĘDRÓWCE DUSZ - PRZEZ PLANETY I GWIAZDY: Zmartwychwstanie, czyli eter dla zasłużonych ; Wędrówka dusz poprzez ciała. I to wcale nie koniec ; Dygresja o komizmie ; O Chrystusie ; Chór błogosławionych. CZĘŚĆ IV. SPÓR O BOGA I WĘDRÓWKĘ DUSZ. Tom I. Kto panią a kto służką. (Jeszcze „O drogach ducha”) ; gdzie ten Raj („Wstęp”). Tom II-III. Modlitwa jako klucz do historii ; „Ojcze nasz” ; „Któryś jest w niebiosach” ; Niebiosa są realnym Boga przybytkiem, niebiosa są wszędzie ; Wywód nieskończoności i odrzucenia panteizmu, na rzecz… ; Panteizm do potęgi, czyli sancto-spirytualizm. Jeszcze w tomie II: Po wezwaniu: „Ojcze nasz” w tomie drugim pojawia się pierwsza prośba: „Święć się Imię Twoje”. Tom III. Druga prośba: „Przyjdź Królestwo Twoje” ; Trzecia prośba: „Bądź wola Twoja jako w niebie, tak i na ziemi” ; Czwarta prośba: „Chleba naszego powszedniego daj nam co dzień” ; Sakralny charakter przyszłej wspólnoty ; Piąta prośba: „I odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom. Szósta prośba: „I nie wódź nas na pokuszenie” ; Siódma prośba: „ale nas zbaw ode zła” ; Amen. Zakończenie. PO TRUPIE HEGLA: PO TRUPIE HEGLA - W PRZYSZŁOŚĆ. ŚWIAT JAKO DZIEŁA SZTUKI: Początek dróg. CZĘŚĆ I. WYOBRAŹNIA PRZECIW ROZUMOWI: Krytyka idealizmu ; Um ; Umnictwo. CZĘŚĆ II. ESTETYKA FIZYCZNA: Etyczne źródła filozofii. CZĘŚĆ III. POPLĄTANE DROGI: Życie niejawne - jawnie przerwane ; Z lochów na barykady ; Znowu powrót i znowu klęska. CZĘŚĆ IV. ŚWIAT BOŻY I ŚWIAT LUDZKI: Hierarchia władz. Władze poznawcze, inspirujące i wykonawcze ; Odrzucenie panteizmu na rzecz… ; Świat tajemniczych sił ; Duży Stwórca i mały twórca. CZĘŚĆ V. ZARYS FILOZOFII WOLI: Filozofia słowiańska. UNIWERSALIZM JAKO PROGRAM FILOZOFII NARODOWEJ. CZĘŚĆ I. Z PODLASIA DO FRYBURGA: Kontrowersje ; Pole bitwy, pole filozofii. CZĘŚĆ II. FILOZOFIA FILOZOFII: Idea różno jedni ; Mysł ; Metoda sejmowa. CZĘŚĆ II. PRZECIW HEGLOWI: Zupełnie inny wszechświat ; Jaźń. Wielki i mały Bóg ; Znalezisko z czasów Platona ; Dialog heidelberski o wolności. CZĘŚĆ IV. BÓG I METAMORFOZY: Najważniejsze, czyli Bóg w trzech (?) osobach ; Wychowywanie Boga ; Parę konsekwencji. CZĘŚĆ V. WIECZNOŚĆ PRZESYPUJĄCYCH SIĘ KAMIENI: Pożyczanie ciała i dusze ; Zaczas, a nie zaświat ; Kamieniejąc wraz ze swym czasem. CZĘŚĆ VI. WIARA I RELIGIA TRENTOWSKIEGO: Bogini z piersią otwartą ; Plusy i minusy. CZĘŚĆ VII. PROGRAM POLITYKI WEWNĘTRZNEJ TRENTOWSKIEGO: Czyn i zbiór ; Nobilitacja ; Rząd moralny. CZĘŚĆ VII. PROGRAM POLITYKI ZEWNĘTRZNEJ TRENTOWSKIEGO. Zakończenie. ROMANTYZM BEZ ZŁUDZEŃ: Więc parę słów o życiu. CZĘŚĆ I. POCZĄTEK DROGI: W Warszawie i w Poznaniu. CZĘŚĆ II. POŻEGNANIE ZE STARYM MĘDRCEM, CZYLI ZMIANA PARADYGMATU: Trochę teorii, a nawet metateorii ; Chaos świata jako wyzwanie. Etap 1. Obrona starego wzorca. Etap 2. Poszerzanie wzorca: Stanowisko przyszłości filozofii, czyli myśl to uczucie a byt to twórczość ; Kilka myśli o eklektyzmie, czyli jeszcze kilka myśli o bycie, celu i postępie. Etap 3. Odrzucenie, czyli nowa triada: Etap 3a. Jedna z dróg. W górę i w kosmos. Etap 3b. Droga na lewo - w stronę ateizmu. Etap 3c. Przegląd paradygmatów i nowa filozofia. Nowe pojęcie religii; Przepis na filozofię narodową. CZĘŚĆ III. CZAS SYNTEZY - RZECZPOSPOLITA OBYWATELI: Ostatnie przygotowanie - pierwsze walki ; W Krakowie ; Próba realizacji Rzeczpospolitej Obywateli ; Założenie Klubu Rewolucyjnego Polskiego ; O postępach rewolucji. ROMANTYZM PRACY HENRYKA KAMIEŃSKIEGO. CZĘŚĆ I. ABSOLUTOWI ŚWIECZKĘ: Filozofia ekonomi materialnej - uwagi wstępne ; Per aspera ad astra ; Prokrustowe łoże denifinicji ; Przypiski ważniejsze niż tekst główny. CZĘŚĆ II. CZŁOWIECZENSTWU POCHODNIĘ: Ten mniejszy absolut, czyli chodzący paradoks: Z punktu widzenia ontologii był bytem duchowo-cielesnym, z punktu widzenia gnoseologii był podmiotem poznająco-twórczym. CZĘŚĆ III. FILOZOFIA EKONOMII MATERIALNEJ: Trzy ekonomie - zwłaszcza jedna: Ekonomia moralna ; Ekonomia materialna ; Ekonomia polityczna. CZĘŚĆ IIIA. EKONOMIA MATERIALNA - DOPOWIEDZENIA: Podstawowe pytania ekonomii ludzkiej ; Człowieczenie i odczłowieczenie ; Godność pracy ; „Ekonomie przymusu” i ekonomie dobrej woli ; O własności. CZĘŚĆ IV. CZEGO NIE MOŻNA POMINĄĆ: Tajemnica aresztowania ; Podejrzani mniej lub bardziej romantyczni. CZĘŚĆ V. PRAWDY ŻYWOTNE, PRAWDY ŚMIERTELNE: Kolejny Skarga - romantycznego pokolenia ; Clausewitz wojny powstańczej. CZĘŚĆ IV. PRZESŁANIE - KILKA PRAWD NAJWAŻNIEJSZYCH: Etyczny wymiar czynów ; Geniusz i zwykły śmiertelnik w historii. POEZJA JAK WYŻSZY STOPIEŃ FILOZOFII. WĘDRÓWKA DUSZY SŁOWACKIEGO: Prolog: nawrócenie i bunt brata Juliusza. CZĘŚĆ I. POETY PROBLEMY EGZYSTENCJALNE: Różowa wiara ; Przygoda z historią ; Nicość i nuda, czyli egzystencjonalizm avant la Littre ; Intermedium: dramat jako zadośćuczynienie i jako mitologia. CZĘŚĆ II. RZECZY JAKO LITERY DUCHA: Bunt kosmiczny ; Trójce ; Początki ewolucji: prehistoria ; Historia ; Drogi autokreacji: polityka ; Droga autokreacji: religia ; Droga autokreacji: sztuka. Pedagogika Słowackiego ; Legion Chrystusów. CZĘŚĆ III. METEMPSYCHICZNA ODPOWIEDŹ: Idealizm jako fundament indywidualizm ; Idealizm jako fundament patriotyzmu ; Idealizm jako formuła godząca indywidualizm z patriotyzmem. ZBAWIENIE W TRYBIE WARRUNKOWYM - METAFIZYKA W PRACY CYPRIANA NORWIDA. Zamiast wstępu: Młodość w cieniu legend ; Szkoły ; Wyjazd ; Czas powiedzieć o niej kilka słów ; W Paryżu i jeszcze dalej. CZĘŚĆ I. POEZJA JAKO INSTRUMENT. POLITYKA NORWIDA: Modyfikacje dźwiękowe ; Modyfikacje graficzne ; Modyfikacje znaczeniowe: 1. Definicje, 2. Makaronizmy, 3. Neologizmy itp., 4. Asocjacje, 5. Alegorie i symbole. Parabole. Ironia, serio, fałszywe serio. Prawo sztuki do kłamstwa. Wnioski. CZĘŚĆ II. FORMAT TO JEST PIĘKNO: Zguby szukanie ; Prawo piękna, prawo kwitnienia ; Piękno a praktyka ; Problem oryginalności ; Nowe piękno ; Sztuka stosowana. CZĘŚĆ II. GNOSEOLOGIA NORWIDA: Antysystemowość ; Przybliżenie ; Teoria przemilczeń. CZĘŚĆ IV. TREŚĆ TO JEST DOBRO. ETYKA NORWIDA: Sens prac ludzkich ; Zło ; Asocjacja, ilość i jakość - ewolucja i regres ducha ; Nienawiść i miłość ; Praca ; Zło kultury współczesnej ; Struktura dobra ; Kongresy międzynarodowe ; Felicytologia - sens życia. CZĘŚĆ V. ŚWIATŁOŚĆ OBU - PRAWDA. PROFETYKA NORWIDA: Prawda objawiona, preegzystująca ; Pierwotna jedność w prawdzie ; Rewelacja historii ; Epoki dziejów ludzkich według Norwida.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107371/t.2 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej