Filozofowie
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(99)
Forma i typ
Książki
(98)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(21)
Publikacje naukowe
(18)
Publikacje popularnonaukowe
(4)
Proza
(3)
Komiksy i książki obrazkowe
(2)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Starodruki
(2)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Audiobooki
(1)
Poezja
(1)
Publikacje promocyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(134)
tylko na miejscu
(13)
wypożyczone
(7)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna dla dor. i mł. od 15 r. ż. (Dąbrowskiego 33a)
(38)
Czytelnia Główna (Sokoła 13)
(13)
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(43)
Wypożyczalnia Muzyczna (Żeromskiego 2)
(1)
Oddział dla Dzieci i Młodzieży (Słowackiego 11)
(3)
Filia 1 (Bohaterów 5)
(5)
Filia 2 (Fredry 5)
(2)
Filia 3 (Krzyżanowskiego 6)
(4)
Filia 4 (Ofiar Katynia 15)
(3)
Filia 5 (Budziwojska 194)
(1)
Filia 6 (Podwisłocze 6)
(6)
Filia 7 (Osmeckiego 51)
(3)
Filia 8 (Okulickiego 3)
(6)
Filia 9 (Czackiego 5)
(3)
Filia 10 (Podchorążych 1)
(2)
Filia 11 (Dębicka 170)
(2)
Filia 12 (Beskidzka 5)
(1)
Filia 13 (Iwonicka 38)
(5)
Filia 15 (Lwowska 60)
(3)
Filia 16 (Gromskiego 10c)
(5)
Filia 17 (Paderewskiego 154)
(2)
Filia 18 (Łukasiewicza 78)
(1)
Filia 20 (Solarza 9a)
(3)
Autor
Tatarkiewicz Władysław (1886-1980)
(5)
Urbankowski Bohdan (1943- )
(4)
Bonowicz Wojciech (1967- )
(3)
Grimal Pierre (1912-1996)
(3)
Kuliniak Radosław
(3)
Pandura Mariusz
(3)
Bayarri Jordi (1972- )
(2)
Bednarek Joanna (1982- )
(2)
Cieplińska Halina
(2)
Göschen Georg Joachim (1752-1828)
(2)
Kaczyński Jerzy Roman
(2)
Kania Ireneusz (1940- )
(2)
Ostrowska Agata (1990- )
(2)
Ratajczak Łukasz
(2)
Russell Bertrand (1872-1970)
(2)
Seijas Dani
(2)
Skoczek Anna
(2)
Thoreau Henry David (1817-1862)
(2)
Urbańska Bożena
(2)
Wieland Christoph Martin (1733-1813)
(2)
Wieland Christoph Martin (1733-1813). Sämmtliche Werke
(2)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(2)
Adamska Janina Immakulata (1922-2007)
(1)
Andrzejewski Bolesław (1946- )
(1)
Arendt Hannah (1906-1975)
(1)
Artin Anna S
(1)
Arustowicz Krystyna
(1)
Barnes Jonathan (1942- )
(1)
Barycz Henryk (1901-1994)
(1)
Bazylow Ludwik (1915-1985)
(1)
Biernacka Jadwiga
(1)
Bieńkowska Wiera (1912-1995)
(1)
Bocheński Józef Maria (1902-1995)
(1)
Bolibok Adriana
(1)
Borkowska Flora
(1)
Brożek Bartosz (1977- )
(1)
Brzeziecki Andrzej (1978- )
(1)
Brzuska Barbara
(1)
Bąkowska Eligia (1907-1994)
(1)
Chmielewski Adam (1959- )
(1)
Chrobak Karol (1974- )
(1)
Chudoba Wiesław (1956- )
(1)
Chwistek Leon (1884-1944)
(1)
Citko Henryk (1964- )
(1)
Collinson Diané (1930- )
(1)
Corbin Henry (1903-1978)
(1)
Courtine-Denamy Sylvie (1947- )
(1)
Cumft-Pieńkowska Maria
(1)
Dembiński Bogdan
(1)
Deržavin Konstantin Nikolaevič (1903-1956)
(1)
Diogenes Laertius
(1)
Domosławski Artur (1967- )
(1)
Drużbicki Kasper (1590-1662). Rekolekcje sandomierskie (pol.)
(1)
Dąmbska Izydora (1904-1983)
(1)
Engels Friedrich (1820-1895)
(1)
Eribon Didier (1953- )
(1)
Fedorowicz Andrzej (dziennikarz)
(1)
Funk Rainer (1943- )
(1)
Gaupp Otto
(1)
Giedroyc Jerzy (1906-2000)
(1)
Gilson Étienne (1884-1978)
(1)
Grosglik A
(1)
Gurczyńska Katarzyna
(1)
Habura Adrian
(1)
Harassek Stefan (1890-1952)
(1)
Heidegger Martin (1889-1976)
(1)
Heller Michał (1936- )
(1)
Heller Michał (1936- ). Nauka w wielkim stylu
(1)
Heryng Zygmunt (1854-1931)
(1)
Hettner Hermann (1821-1882)
(1)
Horodyski Władysław (1885-1920)
(1)
Hołówka Jacek (1943- )
(1)
Höffding Harald (1843-1931)
(1)
Ingarden Roman (1893-1970)
(1)
Jaworski Marek (1937- )
(1)
Jeżewski Władysław
(1)
Johnson Christopher (1958- )
(1)
Kaczmarek Stefan (1911-1997)
(1)
Kelles-Krauzowa Maria (1885-1969)
(1)
Kopania Jerzy (1945- )
(1)
Kornhauser Jakub (1984- )
(1)
Korpanty Jerzy
(1)
Kozłowska-Świątkowska Elżbieta (1954- )
(1)
Kozłowski Władysław Mieczysław (1858-1935). Rousseau i Polska
(1)
Krajewski Marek (1966- )
(1)
Kristeva Julia (1941- )
(1)
Krońska Irena (1915-1974)
(1)
Krzywicka Irena (1904-1994)
(1)
Ksenofont (ok. 430-ok. 355 p.n.e.)
(1)
Kunicki Wojciech (1955- )
(1)
Köhler Joachim (1952- )
(1)
Kępkiewicz Jerzy (1932- )
(1)
Kłoczowski Paweł (1952- )
(1)
Laignel-Lavastine Alexandra (1966- )
(1)
Lamża Łukasz (1985- )
(1)
Lanuza-Navarro Tayra. Kto jest kim w świecie Hypatii
(1)
Lenin Włodzimierz (1870-1924). Imperializm a rozłam w socjalizmie
(1)
Lenin Włodzimierz (1870-1924). Losy historyczne nauki K. Marksa
(1)
Lenin Włodzimierz (1870-1924). Marksizm a rewizjonizm
(1)
Lenin Włodzimierz (1870-1924). Przemówienie na uroczystości odsłonięcia pomnika Marksa i Engelsa 7 listopada 1918 r
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(18)
2010 - 2019
(25)
2000 - 2009
(11)
1990 - 1999
(15)
1980 - 1989
(3)
1970 - 1979
(4)
1960 - 1969
(5)
1950 - 1959
(6)
1940 - 1949
(1)
1920 - 1929
(4)
1910 - 1919
(2)
1900 - 1909
(1)
1890 - 1899
(1)
1840 - 1849
(1)
1790 - 1799
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(29)
1901-2000
(21)
1945-1989
(11)
1989-2000
(7)
1918-1939
(5)
1801-1900
(2)
1901-1914
(1)
1939-1945
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
Kraj wydania
Polska
(93)
Niemcy
(2)
Francja
(1)
Włochy
(1)
Język
polski
(94)
niemiecki
(2)
Odbiorca
6-8 lat
(3)
Dzieci
(3)
9-13 lat
(2)
Studenci
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(11)
Literatura francuska
(2)
Literatura hiszpańska
(2)
Literatura rosyjska
(1)
Temat
Kobieta
(5249)
Literatura polska
(4584)
Płyty gramofonowe
(4556)
Polska
(3980)
Przyjaźń
(3692)
Filozofowie
(-)
Rodzina
(3673)
II wojna światowa (1939-1945)
(3063)
Poezja polska
(2595)
Miłość
(2561)
Relacje międzyludzkie
(2450)
Powieść polska
(2399)
Zwierzęta
(2395)
Tajemnica
(2119)
Powieść amerykańska
(2014)
Wojsko
(1927)
Muzyka polska
(1920)
Filozofia
(1882)
Magia
(1874)
Pisarze polscy
(1789)
Język polski
(1666)
Dziewczęta
(1563)
Żydzi
(1540)
Pamiętniki polskie
(1477)
Rodzeństwo
(1447)
Nastolatki
(1344)
Śledztwo i dochodzenie
(1311)
Kultura
(1301)
Uczniowie
(1299)
Życie codzienne
(1249)
Literatura
(1198)
Polacy za granicą
(1171)
Małżeństwo
(1170)
Polityka
(1168)
Powieść angielska
(1136)
Dzieci
(1119)
Sztuka
(1072)
Uczucia
(1053)
Psy
(1047)
Publicystyka polska
(1004)
Wsie
(991)
Władcy
(991)
Ludzie a zwierzęta
(986)
Muzyka niemiecka
(982)
Teatr polski
(971)
Nauka
(947)
Trudne sytuacje życiowe
(944)
Literatura dziecięca polska
(942)
Historia
(903)
Duchowieństwo katolickie
(889)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(880)
Powieść obyczajowa amerykańska
(880)
Literatura młodzieżowa polska
(869)
Boże Narodzenie
(857)
Arystokracja
(856)
Zabójstwo
(853)
Chłopcy
(842)
Opowiadanie polskie
(841)
Turystyka
(824)
Koty
(818)
Politycy
(815)
Kościół katolicki
(810)
Policjanci
(793)
Dziecko
(790)
Sekrety rodzinne
(790)
Dziennikarze
(781)
Podróże
(731)
Polityka międzynarodowa
(719)
Szlachta
(718)
Wychowanie w rodzinie
(716)
Postawy
(715)
Osoby zaginione
(706)
Prywatni detektywi
(705)
Wybory życiowe
(695)
Uprowadzenie
(690)
Opowiadanie dziecięce przygodowe
(677)
Młodzież
(667)
Prawo
(667)
Przestępczość zorganizowana
(664)
Wojna
(658)
Przedsiębiorstwo
(652)
Poszukiwania zaginionych
(650)
Muzyka
(647)
Religia
(643)
Etyka
(641)
Miasta
(640)
Wychowanie
(636)
Społeczeństwo
(633)
Nauczyciele
(631)
Dramat polski
(629)
Relacja romantyczna
(625)
Topografia
(620)
Matki i córki
(617)
Walka dobra ze złem
(614)
Chrześcijaństwo
(603)
Mężczyzna
(603)
Powieść obyczajowa polska
(602)
Sztuka polska
(598)
Szkolnictwo
(584)
Muzyka rozrywkowa polska
(579)
Ruch oporu
(579)
Temat: dzieło
O śmierci Peregrina
(1)
Symposion
(1)
Temat: czas
1901-2000
(26)
1801-1900
(16)
1945-1989
(11)
1701-1800
(10)
2001-
(10)
1918-1939
(9)
1939-1945
(7)
1989-2000
(7)
400-301 p.n.e.
(7)
1501-1600
(6)
1601-1700
(6)
500-401 p.n.e.
(5)
1001-1100
(3)
1101-1200
(3)
1201-1300
(3)
1301-1400
(3)
1401-1500
(3)
1901-
(3)
300-201 p.n.e.
(3)
301-400
(3)
401-500
(3)
1-
(2)
1-100
(2)
100-1 p.n.e.
(2)
101-200
(2)
1901-1914
(2)
1914-1918
(2)
200-101 p.n.e.
(2)
201-300
(2)
501-600
(2)
600-501 p.n.e.
(2)
601-700
(2)
701-800
(2)
801-900
(2)
901-1000
(2)
1401-
(1)
1701-
(1)
1801-
(1)
1939-
(1)
2001-0
(1)
401-
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(21)
Francja
(5)
Starożytna Grecja
(3)
Rosja
(2)
Rzym
(2)
Aleksandria (Egipt)
(1)
Ateny (Grecja)
(1)
Niemcy
(1)
Opracowanie
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Reims (Francja)
(1)
Rzeszów (woj. podkarpackie)
(1)
Starożytny Rzym
(1)
Tatry (góry)
(1)
Warszawa
(1)
Wielka Brytania
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Gatunek
Biografia
(31)
Biografie
(13)
Opracowanie
(12)
Monografia
(5)
Pamiętniki i wspomnienia
(5)
Dzienniki
(2)
Komiks biograficzny
(2)
Listy polskie
(2)
Pamiętniki amerykańskie
(2)
Pamiętniki angielskie
(2)
Pamiętniki francuskie
(2)
Pamiętniki polskie
(2)
Powieść obyczajowa
(2)
Starodruki
(2)
Słownik biograficzny
(2)
Antologia
(1)
Dialog
(1)
Kalendarium
(1)
Katalog wystawy
(1)
Kryminał
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Laudacja
(1)
Listy
(1)
Listy amerykańskie
(1)
Listy angielskie
(1)
Listy niemieckie
(1)
Literatura
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Materiały pomocnicze dla szkół
(1)
Mowy
(1)
Mowy pogrzebowe
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Pamiętniki niemieckie
(1)
Podręcznik
(1)
Powieść
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Publicystyka
(1)
Spisy osobowe
(1)
Traktat
(1)
Wiersze
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Wydawnictwo źródłowe
(1)
Wywiady
(1)
Źródła historyczne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(34)
Filozofia i etyka
(29)
Socjologia i społeczeństwo
(5)
Religia i duchowość
(3)
Kultura i sztuka
(2)
Literaturoznawstwo
(2)
Nauka i badania
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Fizyka i astronomia
(1)
99 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Historia filozofii. T. 1, Filozofia starożytna i średniowieczna / Władysław Tatarkiewicz. - Wydanie 15. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997. - 386, [2] strony, [22] strony tablic : fotografie, portrety ; 25 cm.
Bibliografia na stronach 316-[382].
CZ. 1: FILOZOFIA STAROŻYTNA: Poprzednicy filozofów. PIERWSZY OKRES FILOZOFII STAROŻYTNEJ: Tales i początek filozofii ; Jońscy filozofowie przyrody (Anaksymander i Anaksymenes) ; Heraklit ; Parmenides i szkoła elejska ; Empedokles ; Anaksagoras ; Demokryt i atomiści ; Pitagorejczycy. DRUGI OKRES FILOZOFII STAROŻYTNEJ: Protagoras i sofiści ; Sokrates ; Uczniowie sofistów i Sokratesa ; Platon ; Arystoteles. TRZECI OKRES FILOZOFII STAROŻYTNEJ: Stoicy ; Epikur i epikurejczycy ; Sceptycy ; Koniec filozofii hellenistycznej. OKRES KOŃCOWY FILOZOFII STAROŻYTNEJ: Filon ; Plotyn i neoplatończycy ; Zamknięcie: starożytny pogląd na świat. FILOZOFIA CHRZEŚCIJAŃSKA (W OKRESIE POPRZEDZAJĄCYM ŚREDNIOWIECZE): Patrystyka ; Gnostycy ; Apologeci Wschodu ; Orygenes ; Grzegorz Nysseńczyk ; Tertulian ; Św. Augustyn ; Koniec patrystyki. CZ. 2: FILOZOFIA ŚREDNIOWIECZNA. PIERWSZY OKRES FILOZOFII ŚREDNIOWIECZNEJ: Eriugena i prąd panteistyczny ; Św. Anzelm i początki scholastyki ; Św. Bernard i początki mistyki średniowiecznej ; Hugon od św. Wiktora i synteza scholastyki i mistyki ; Abelard i spór o uniwersalia ; Szkoła w Chartres. Humanizm wczesnego średniowiecza ; Filozofowie arabscy. DRUGI OKRES FILOZOFII ŚREDNIOWIECZNEJ: Arystotelicy i awerroiści ; Św. Bonawentura i augustyniści XIII wieku ; Roger Bacon i empiryzm średniowieczny ; Św. Tomasz z Akwinu ; Duns Szkot. KOŃCOWY OKRES FILOZOFII ŚREDNIOWIECZNEJ: Ockham i krytycyzm średniowieczny ; Eckhart i mistycyzm XIV w. ; Filozofia scholastyczna w Polsce.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-1(091) (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.8-1 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.13-1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Historia filozofii. T. 2, Filozofia nowożytna do roku 1830 / Władysław Tatarkiewicz. - Wydanie 15. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997. - 294, [2] strony, [30] stron tablic ; 25 cm.
Bibliografia na stronach 240-[289].
FILOZOFIA NOWOŻYTNA. PIERWSZY OKRES FILOZOFII NOWOŻYTNEJ: Humaniści ; Bruno i renesansowa filozofia przyrody ; Franciszek Bacon ; Naturalny system kultury ; Suarez i modernizacja scholastyki ; Polska filozofia Odrodzenia. DRUGI OKRES FILOZOFII NOWOŻYTNEJ: Galileusz ; Kartezjusz ; Pascal ; Malebranche (okazjonaliści) ; Hobbes ; Spinoza ; Leibniz ; Newton ; Filozofia w Polsce w wieku XVII. TRZECI OKRES FILOZOFII NOWOŻYTNEJ. POCZĄTEK STULECIA: FILOZOFIA OŚWIECENIA W ANGLII: Locke i podstawy empiryzmu ; Berkeley ; Hume ; Shaftesbury ; Początki utylitaryzmu. ŚRODEK STULECIA: FILOZOFIA OŚWIECENIA WE FRANCJI: Wolter i filozofia Oświecenia ; La Mettrie i materializm ; Condillac i sensualizm ; D'Alembert i pozytywizm ; Helvetius i etyka Oświecenia ; Rousseau ; Reid i szkoła szkocka. KONIEC STULECIA: FILOZOFIA KRYTYCZNA W NIEMCZECH: Wolff i filozofia wieku w Niemczech ; Kant ; Oświecenie i kantyzm w Polsce. CZWARTY OKRES FILOZOFII NOWOŻYTNEJ: Radykalizm filozoficzny ; Fichte ; Schelling ; Hegel ; Schopenhauer ; Maine de Biran i spirytualizm francuski ; Filozofia mejsjanistyczna w Polsce. PERSPEKTYWA NA DALSZY ROZWÓJ FILOZOFII.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-1(091) (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.8-1 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.13-1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Historia filozofii. T.3. Filozofia XIX wieku i współczesna / Władysław Tatarkiewicz. - Wydanie 12. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997. - 544, [3] strony, [46] stron tablic : portrety ; 25 cm.
Bibliografia na stronach 380-[436]. Indeksy.
CZ. 1: FILOZOFIA XIX WIEKU. FAZA PIERWSZA: 1830-1860: Comte i pozytywizm ; J. St. Mill i empiryzm ; Herbart i realizm ; Feuerbach i naturalizm ; Marks, Engels i materializm dialektyczny ; Indywidualizm i elitaryzm ; Fizlozofia wiary. FAZA DRUGA: 1860-1880: Spencer i ewolucjonizm ; Scjentyzm ; Parcelacja filozofii ; Teoria poznania w Niemczech ; Metafizyka w dobie pozytywizmu ; Taine i humanistyka pozytywizmu ; Renan i sceptycyzm w pozytywizmie. FAZA TRZECIA: 1880-1900: Opozycja w teorii przyrodoznawstwa ; Opozycja wśród humanistów ; Idealizm anglosaski ; Brentano ; Nietzsche ; Filozofia XIX wieku w Polsce. CZ. 2.: FILOZOFIA XX WIEKU. FAZA PIERWSZA: 1900-1918: Pragmatyzm ; Bergson ; Fenomenologia ; Brytyjska szkoła analityczna i realizm ; Odnowienie scholastyki ; Szkoła marburska i jej idealizm ; Croce i nowy idealizm ; Marksizm-leninnizm. FAZA DRUGA: 1918-1930: Zagadnienia filozoficzne w nowej logice ; Zagadnienia filozoficzne w fizyce ; Zagadnienia filozoficzne w psychologii ; Zagadnienia filozoficzne w socjologii ; Whitehead i filozofia przyrody ; Nicolai Hartmann. FAZA TRZECIA: 1930-1945: Neopozytywizm ; Egzystencjalizm ; Filozofia polska XX w.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp-1 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.8-1 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.13-1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.7-2 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. WG-821.111(73)(091) (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej : XIX wiek ; 10)
Bibliogr. s. 377
Jest to zapis wrażeń i przemyśleń związanych z egzystencją z dala od miejskiego zgiełku, próba oceny z tej perspektywy dotychczasowych przeżyć i poczynań autora. To przede wszystkim wspaniały zapis przewartościowań, świadectwo nowego spojrzenia na szereg istotnych problemów. To także krytyka o niespotykanej wcześniej mocy, tak jakby czasowe oddalenie od społeczeństwa jeszcze wyraźniej zarysowało proces jego deprawacji. Książka ta, to niepowtarzalny zapis obcowania człowieka z przyrodą, człowieka niezwykle wrażliwego na jej piękno, znakomitego znawcy przyrody, jednak w sposób bardziej metafizyczny niż akademicki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. WG-821.111(73)(091) (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wiosna, lato, jesień, zima. Dawniej to natura wyznaczała rytm życia człowieka. Człowiek się do niej dostosowywał, a jednocześnie musiał się z nią zmagać. Połączenie tych dwóch elementów – harmonii i walki – stworzyło niepowtarzalną kulturę i styl życia, które nazywamy góralszczyzną. Ksiądz Józef Tischner był zawsze mocno związany z górami. Cała jego filozofia była przepełniona mądrością ludzi gór. Miał zwyczaj mawiać, że jeśli czegoś nie da się przełożyć na góralski, to znaczy, że w ogóle nie warto się tym zajmować. Jego myśli inspirują, pobudzają do refleksji. W świecie rozdzieranym konfliktami przywracają pokój i poczucie sensu. [Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2019]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-272 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-108685 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-83110 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Habent sua fata libelli... Kilka wspomnień zamiast wstępu; Z MROKU: NA POCZĄTKU BYŁO ŚWIATŁO: Cz. I. Czarnoksiężnik Wytelo: 1. Kilka hipotez, 2. Związki ze Śląskiem, 3. Prowincja, Paryż i Birkenmajer: Tabernakulum otoczone wodami, Neoplatonizm (ale ochrzczony!), Filozoficzne tło wiedzy, Awerroizm.Teoria dwóch prawd, Gradualizm, Aleksandrynizm, czyli prapanteizm, Albertynizm, Metafizyka światła czy herezja światła, Trust mózgów papieża Urbana, 4. Ostatnie zagadki i Padwa: Śląskie multi-kulti, Znikający czarownik, 5. Istniejące i nieistniejące dzieła, Cz. II. Metafizyka światła: 1. Fizyka i metafizyka, 2. Głębsze znaczenie optyki. Wzmianka o teorii dwóch prawd, 3. Dziesięć ksiąg. Przegląd treści, 4. Czy okradziono Witelona?, 5. Próba rekonstrukcji estetyki, Cz. III. O demonach: 1. Dwa w jednym - kilka uwag o liście filozoficznym Witelona: Asekuracja: prawda teologii i prawda nauki, Klasyfikacja demonów wedle urody, zamieszkania i sprośnych obyczajów, 2. Demony a upadłe anioły. Dyskretna polemika z Biblią, 3. Demony szaleńców, epileptyków i Platona: Zjawy, Demony właściwe, 4. Nie ma dziury w hierarchii bytów, czyli matematyczno-filozoficzny dowód istnienia demonów, 5. Polemika z Platonem, czyli o głodnych, mokrych i kopulujących demonach, 6. Jeszcze słowo o opętaniach, Cz. IV. Fundament, czyli rozważania o duszy: 1. Dusza potrójna, 2. Ale czy nieśmiertelna?, 3. Upadek i wzlot duszy: Ineligibilność i amabilność, czyli o czym dobrze wychowani filozofowie nie mówią, 4. Sumienie: Prawdziwe jest dobre, Sumienie czynne, Sprzężenie zwrotne, 5. Podsumowanie. Pośmiertne przygody mistrza Witelona. POLSKIE SZKOŁY: POLSKA SZKOŁA FILOZOFII PRAWA: Cz. I. Budowanie domu dla nauki: Miasto 25-letniego króla, Wzory dalekie i wysokie, Nie za chlebem, za wiedzą!, Dwie drogi filozofii europejskiej, Restauracja marzeń, Desant z Pragi, Pionierzy, Pomieszanie królestw, Krucjata przeciw armii Antychrysta, Cz. II. Trzech olbrzymów ; STANISŁAW ZE SKARBIMIERZA: Przypadki mistrza Stanisława, Kazania mistrza Stanisława, 1. Sermones super gloria in excelsis etc., 2. Z okazji - czasem smutnych, 3. Traktaty w formie kazań, 4. Kazania uniwersyteckie, Ad 1. Umocnienie prawd wiary, Ad 2. Na pograniczu wiary, filozofii i teodycei, Ad 3. Mądrość jako siła boska, Ad. 4. Pochwała uczelni i uczonych - nowa antropologia ; U ŹRÓDEŁ PRAW CZŁOWIEKA - PAWŁA WŁODKOWICA REWOLUCJA MORALNA W PRAWODAWSTWIE: Tractatus de potestate papae et imperatoris respectu infidelium, Wstęp i dopowiedzenie, I. Tolerancja z wyjątkiem, II. Dygresja na temat dwóch rodzajów władzy, Dygresja o pochodzeniu władzy na ziemi, Wnioski, III. De ordine cruciferorum et de bello polonorum contra dictos fraters (O Zakonie Krzyżaków i o wojnie Polaków), Tractatus de annatis camerae apostolicae solvendis ; URZĘDNIK IDEALNY: Sejm i sądy, Monarchia suwerenna, ingerująca, konstytucyjna, Obronność. Pospolite ruszenie całego narodu, Kilka wniosków na zakończenie, Post scriptum ; POLSKIE QUATROCENTO: Archipelag ludzi mądrych, Zagraniczni ambasadorowie Renesansu ; GRZEGORZ Z SANOKA, CZYLI RENESANS DLA WTAJEMNICZONYCH: Trochę o życiu i dziełach, Czy Kallimach wymyślił Grzegorza, Miasto - ogród, czyli filozofia w praktyce, Filozofia: naturalizm przeciw scholastyce, Leki przeciw wyrokom gwiazd, Prawo, natura i szczypta mądrego relatywizmu, Filozofia praktycznego szczęścia, Ciekawostka prehistoryczna, Religia, Tajemnica do dyspozycji wtajemniczonych, W stronę pointy ; KALLIMACH DLA POLSKI: Dyskretny atak filozofii na teologię, Ficino, czyli co nam może demon i kto się za nim czai, Pico, czyli ciało jest bezgrzeszne ; KOPERNIK, CZYLI ODWAGA WYOBRAŹNI: Cz. I. Geniusz z prowincji: 1. Spory o pochodzenie, 2. Studia zagraniczne, 3. Znów w Polsce, 4. Olsztyn, 5. Wojna z Zakonem Niemieckim, 6. Powrót do pracy na ziemi i wśród gwiazd, Cz. II. Kopernik jako ekonomista: 1. Słuszna cena chleba - etyczne fundamenty gospodarki, 2. Ekonomia jako oręż. Sprawa pieniądza, Cz. III. Dalszy i niezupełnie poprawny bieg życia mistrza Mikołaja: 1. Powrót do gwiazd, 2. Portret z konwalią w dłoni, 3. O spóźnionej miłości, 4. Na granicy seksu i herezji, 5. Ostatnie dni, Cz. IV. Wszechświat doskonały - więc kulisty i nie ma dokąd uciec: 1. Przedmowa i list, 2. Traktat o świecie kulistym, 3. Układ odniesienia, Cz. V. Makro i mikrokosmos. Niebo nie ma dokąd uciec: 1. Mistrza Mikołaja dyskretne uwagi o metodzie, 2. Makrokosmos. Życie w bezgranicznej i nieruchomej kuli, 3. Mikrokosmos, 4. Antycypacje, Cz. VI. Antropologia Kopernika: 1. Etyka promieniująca z kart traktatów, 2. Dwa światy, dwie antropologie, 3. Jeszcze parę słów o Koperniku ; OJCOWIE POLSKIEJ DEMOKRACJI: Cz. I. Andrzej Frycz Modrzewski - przewrót kopernikański w naukach społecznych: Okres I - do "Mów o karze za mężobójstwo", Okres II: O Naprawie Rzeczypospolitej: Dzieło de Republica emendanda, Rządzi prawo, nie urzędnicy, Zło jest ludzkie, Dygresja o racjonalizmie i irracjonalizmie. Roztropność, Księga druga "O prawach", czyli rządy mądrości, a nie praw, Prawdziwa wolność - ludzka, nie zwierzęca, Księga trzecia "O wojnie", Nowa szlachta - elita narodu, a nie stanu, Najbardziej kontrowersyjna księga IV, V księga "O szkole", Miasta Słońca i Wyspy nieistniejące, Lata ostatnie, Cz. II. Jakub Przyłuski - czyli o prawie, sumieniu i demokracji elitarnej: Państwo, władza i dwa rodzaje sprawiedliwości, Dalsze podziały, Sumienie, Kapłani sprawiedliwości, Elitaryzm jako sprawiedliwość, Religia jako źródło religii ; PAŁAC I OFICYNY: Cz. I. Polskie echa burz niszczących Euroipę, Polskie Ateny, Exodus, Cz. II. Najwybitniejsi: Piotr z Goniądza - (1525-1573). Minister z awansu, trochę skandalista, Grzegorz Paweł z Brzezin (ok. 1521-1591). Prekursor socjalizmu (utopijnego), Erazm Otwinowski (1529-1614). Poeta, skandalista i feminista pobożny, Szymon Budny (1530-1593). Pod pewnym względem Homer, Marcin Czechowic (1532-1613). Obrońca zwierząt, Faust Socyn (1539-1604). Trudności życia i trudności życia pośmiertnego, Andrzej Wiszowaty (1608-1678). Gramatyka religii, Racjonalizm świata, Racjonalizm Biblii, Gramatyka religii w marszu. Ogólniki i uszczegółowienia, Cz. III. Szablą i piórem: Potocki, czyli stary pies, Zbigniew Morsztyn (ok. 1625-1689). Zasługuje na specjalną uwagę ; DWIE MYŚLI O SARMATYZMIE: O POETACH, KTÓRZY RYWALIZOWALI Z BOGAMI: Maciej Kazimierz Sarbiewski (1595-1640), Cz. I. Rys Życia: Wykształcenie wszechstronnie jezuickie, Dolce far niente ; O MŁODYM SZLACHCICU, KTÓRY ZMARŁ NIESZCZĘŚLIWIE W ŚWIĘTA BACHANALIÓW, Cz. II. Klimaty: Treść formy - klimat cywilizacyjny, Barok jako synteza, Klimat religijny, Klimat artystyczny, Klimat baśniowy. Genealogia Sarmatów, Klimat etyczny, Klimat filozoficzny. Sarmaty portret przedtrumienny, Czas, Lekarstwo (poczwórne) w chorobie, Patriotyzm, Heroizm. Życie wielkimi podwoić czyny, Cz. III. Poetyka tworzenia światów: Poeta na granicy filozofii, religioznawstwa i herezji, Kilka prezentacji, Poezja jako teoria poznania - początki polskiej estetyki, Bóg w swoim świecie. Coś więcej niż estetyka, PS ; FREDRO, CZYLI SARMATYZM BEZ ZŁUDZEŃ: Rys życia, Cz. I. Ułomności ludzkiej i polskiej natury: Stoicyzm skorygowany, "Icon ingeniorum". Od psychologii do politologii, Pisarstwo czasu zbiorowej choroby, Cz. II. Wyjaśnienia: mimo wszystko sarmatyzm: Obce ordery, twierdze i parę innych pomysłów, "Głupia" obrona liberum veto, Republikanizm, sparta i wiara w złoty wiek, Cz. III. Pana Fredry filozofia polityki skutecznej: Polityk idealny, Polityk i plebs. Manipulujący i manipulowani, Budowanie stronnictwa - rola księży i w ogóle sacrum, Zasady walki - aneks techniczny, Elita moralna może działać niemoralnie, Cz. IV. Państwo idealne: Republika średniej wielkości, Republikanizm jako postawa. WYBITNI I NAJWYBITNIEJSI: ŚWIATŁA PRZED EPOKĄ ŚWIATEŁ. I PO: Cz. I. Ostatnie rozbłyski sarmatyzmu: Sapere auso... Requiescat in pace, Antoni Wiśniewski. W stronę philosophiae recentiorum, Cz. II. Klasycyzm stanisławowski i poststanisławowski: 1. KEN, 2. Jaroński, czyli jakiej filozofii Polacy potrzebują, Cz. III. Mędrcy i celebryci: 1. Hugo, 2. Józef Kalasanty, 3. Ignacy [Adam Ignacy Zabellewicz - Zubelewicz, Zubellewicz]: Ścieżkami Kartezjusza i Kanta, Przeciw materializmowi i nihilizmowi, Wolność, natura i zbawienie się człowieka, PS, Klasycyzm postanisławowski ; ARYSTOTELES CZYNU [Stanisław Staszic]: Cz. I. Parę szczegółów z życia, czyli z pracy: Szkoły średnie, wyższe i najwyższe, Korepetytor doskonały, Uwagi o "Uwagach", TPN, W Księstwie i w Królestwie, Cz. II. Spadek nieoceniony: 1. "Uwagi nad życiem Zamoyskiego": Czysta tablica i utopia edukacyjna, Moralność a religia, Filozofia pracy i jej moralne środowisko. Historia jako moralność w działaniu, Pragmatyzm. Wychowanie fizyczne, przysposobienie wojskowe, nauka konkretnych zawodów, Nowicjat obywatelski i ograniczenie wyjazdów, Polityka i ekonomia. Ustroje. Kraj Samostarczalny, Oświecony despotyzm i monarchia dziedziczna, Polityka zewnętrzna, 2. "Przestrogi dla Polski z teraźniejszych politycznych Europy związków z praw natury wypadające": Natura i parę wniosków. Treść ustaw Natury, Treść ustaw Natury, Prawo człowieka, czyli o związkach człowieka z światem, z sobą samym i z innymi ludźmi. Równość i nierówność ludzi. Bariery rozwoju, Kontrakty. Naród i jednostka. Naród a naród, Wolność, równość i własność, Jeszcze o narodzie, Filozofia a raczej moralność polityki. Wschód, Zachód i Polska, Król, Kościół, wojsko, czynsz i problem chłopski, Problem asymilacji Żydów. Wspólne wychowanie - wspólna republika, 3. Dwa pisma mniejsze, ale ważne: Instytucje, Naród, 4. "Ród ludzki": Parę słów o genezie i formie dzieła, Metaproblemy, Teologia dziejów. Bóg, stworzenie świata, opatrzność, dusza, Historia degeneracji rodzaju ludzkiego, Religia: zabobon i opinia, Prawdziwa religia, Utopia. Zrzeszenie narodów. Wieczny pokój, Cz. III. Kultura czynu: Motor nauki, Ojciec górnictwa, Towarzystwo Rubieszowskie, czyli utopia zrealizowana, Dom zarobkowy, czyli pośmiertna praca Staszica ; DEKADENT OŚWIECENIA [Jan Śniadecki]: Cz. I. Jak wykształcić się na geniusza, Cz. II. Śniadecki - dekadent Oświecenia: "O filozofii", a właściwie o Kancie i o teologach, "Przydatek do pisma O filozofii", "Filozofia umysłu ludzkiego, czyli rozważny wywód sił i działań umysłowych" - 1822, Człowiek, Ład i Mądrość Najwyższa, Agnostycyzm i płynące z niego dowody, Cz. III. Władze umysłu. Próba anatomii ducha: Część pierwsza - o początkowych i prostych władzach umysłu, Uwaga, Odrywanie, czyli abstrakcja, Pamięć (memoria), przypominanie (reminiscentia), rozpamiętywanie (recordatio), Język, Nawijanie się myśli, Cz. IV. O wyższych i zawilszych władzach umysłu: Rozum (Ratio). Jeszcze o teorii poznania, Smak, czyli zalążki estetyki, Imaginacja, Sen i wolność. Pochwała imaginacji, Wola, Cz. V. Metafizyka naukowa: "O metafizyce", Założenia metafizyki naukowej: 1. Minimalizm i agnostycyzm. Pogodzić się z tajemnicą, 2. Punkt wyjścia wiedzy możliwej. Gra wrażeń i rozumu, 3. Metoda tworzenia metafizyki naukowej, czyli metodologia Śniadeckiego, Cz. VI. "O rachunku losów", Życie wedle rachunku. Pochwała matematyki, Cz. VII. Racjonalna etyka i religia rozumu, Zakończenie: Pomiędzy epokami: "O pismach klasycznych i romantycznych", Dwa rodzaje wyobraźni.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107371/t.1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
NA SKRZYDŁACH BURZY I SZAŁU. MY Z NIEGO WSZYSCY: Kiewicz, czyli początki filozofii narodowej ; A priori: Drzewo genealogiczne. CZĘŚĆ I. POŻEGNANIE Z UTOPIĄ: Ontogeneza geniuszu ; Pierwsze wątpliwości ; Kolejne wątpliwości ; Nadzieja za oceanem. CZĘŚĆ II. TROCHĘ ROMANTYCZNEGO EGZYSTENCJALIZMU: Tukaj, albo Hiob prowincjonalny ; Liryczne pokrzykiwanie z głębi duszy. CZĘŚĆ III. ETYKA W ŚWIECIE BALLAD: Szukanie sprawiedliwości w świecie i w zaświatach ; Heroizm i patriotyzm ; Naród a wartości (nawet poznawcze) ; Dialektyka indywidualizmu i patriotyzmu. CZĘŚĆ IV. ROZUMNI SZAŁEM. GNOSEOLOGIA MICKIEWICZA: Czucie czy szkiełko ; Rehabilitacja szału. Poeta jako wieszcz ; Klęska Konrada - szaleństwo źle użyte ; Droga księdza Piotra ; Mesjanizm (w trybie warunkowym) i rewolucja rosyjska ; Ostatnia wojna i idea wiecznego pokoju. CZĘŚĆ V. METAFIZYKA POETY: Niepewny, niematerialny fundament. CZĘŚĆ VI. ANTROPOLOGIA PONAD CZASEM I PRZESTRZENIĄ, CZYLI SŁOWO O WĘDRÓWCE DUSZ. CZĘŚĆ VII. METAFILOZOFIA, CZYLI O POŻYTKACH Z MISTYCYZMU: Metempsychiczna definicja narodu ; Wyrozumiałość dla sprzeczności ; Prozaiczne funkcje poezji. CZĘŚĆ VIII. EGZOTERYCZNA I EZOTERYCZNA (POLICYJNA) WERSJA TOWIAŃSZCZYZNY: Cud zastępczy ; Pierwsze wątpliwości ; Trzecia tajemnica ; Wierność Jana Chrzciciela ; Drugi kryzys - list Chodźki ; Zerwanie ; Wersja ezoteryczna. Tajemnica tajemnic ; Wyklęcie. CZĘŚĆ IX. FILOZOFIA PRAKTYKI - DROGA WYSOCKIEGO: Legion „artystów i duchów” ; Spowiedź przed walką ; Konstytucja Królestwa Bożego w Polsce ; Walka o utopię ; Rewolucja, socjalizm i Święte Przymierze Ludów ; Ostatnie dni Legionu. ZAPOMNIEĆ O NIM TO ZAPOMNIEĆ O POLSCE. CZĘŚĆ I. KRYTYKA, CZYLI NADBUDÓWKA LITERATURY: z Bojańca do „Karmelitów” ; Jak doszło do wielkiej wpadki ; Memoriał karmelicki ; Publicystyka formy różnorodne ; Głos obywatela. CZĘŚĆ II. BÓJ O ROMANTYZM: Pierwszy ważny spór. Sprawozdanie z niedokończonej kłótni ; Zaskakujący głos Mickiewicza ; Mochnacki o romantyczności świata ; Pierwsze pogłębienie dyskusji - o problemach gnoseologicznych ; Wszyscy jesteśmy poetami ; Do trzech źródeł: Skandynawowie - źródło na północy, Poezja rycerska - źródło w przeszłości, Poezja gminna - źródło tuż poza miastem ; Krytyk jako wtajemniczony i wtajemniczający. CZĘŚĆ III. NATURA I PARĘ PROBLEMÓW: Myśl o literaturze a właściwie o ontologii, może nawet o teologii ; Muzyka i metafizyka. CZĘŚĆ IV. TRAGIZM ISTNIENIA: Historia jako dramat - rozważania o wolności. CZĘŚĆ V. UZNANIE SIĘ W SWOIM JESTESTWIE. Uznanie się natury w swoim jestestwie. Droga do światła ; Uznanie się natury w swoim jestestwie. Droga do człowieka. Człowiek w swoim jestestwie ; W wymiarze narodu. Uznanie się narodu w swoim jestestwie. CZĘŚĆ VI. POEZJA CZYNU, CZYLI FILOZOFIA PRAKTYCZNA: Życie codzienne Insurekcji, czyli nikt nie lubi Kassandry ; Krytyka życia praktycznego ; Terroryzm nierozumu ; Rewolucja w służbie insurekcji ; Wojna zaczepna ; Bagnetem i znowu piórem. CZĘŚĆ VII. PISANIE POEZJI KRWIĄ: Powstanie pod postacią muzyki ; Tajemnicza panna S ; Emigracyjny testament ; Ostatnie dni. WYBITNI I NAJWYBITNIEJSI. SIÓDMY DZIEŃ TWORZENIA. CZĘŚĆ I. PROCES O ABSOLUT: Młodość i emigracja ; Do Damaszku ; Tajemnice historii ; Trochę sprawozdawczości ; I jeszcze trochę ; Rywalizacja z Kantem. CZĘŚĆ II. ODWRÓT KOPERNIKAŃSKI: Byt, Wiedza, Twórczość (Etre, Savoir, Virtualite creatrice) ; Dygresja. CZĘŚĆ III. ILIADA I ODYSEJA ABSOLUTU: Architektonika rzeczywistości ; Koncepcja rozumu ludzkiego ; Filozofia w walce ze śmiercią. CZĘŚĆ IV. TWÓRCZOŚĆ W MARSZU: Trochę romantycznej scholastyki ; Epoki, ery i periody rozwoju ; Dwa okresy nadziei ; Kilka fragmentów pod lupa. Fragment samotworzenia ; Fragment podpatrywania Absolutu ; Wątpliwości p. Ludwika ; Pedagogika ; Odrzucenie socjalizmu. ROMANTYZM WIELOPIĘTROWY AUGUSTA CIESZKOWSKIEGO. CZĘŚĆ I. TAJEMNICA PSEUDOHISTORYCZNEGO ROMANSU: Parę słów o młodym Cieszkowskim ; Interwencjonizm i dialektyka („Du credit et de la circulation”) ; Senat kooplatywny, arystokracja demokratyczna i wciąż ta dialektyka ; Dzieło życia. Dwa źródła ; Prolegomena do sporu o wędrówkę dusz ; Początki mozolnej i nie widowiskowej drogi ; Manifest komunistyczny Cieszkowskiego ; Drogi ducha ; Unguibus et rosto. CZĘŚĆ II. HEGEL JAKO DIALEKTYKA („PROLEGOMENA”): Historia jako organizm, prawda jako szkielet. CZĘŚĆ III. SPÓR O BOGA I WĘDRÓWKĘ DUSZ: „Gott ind Palimgenesie” ; Przyczynek do legendy ; Powrót do sporu. CZĘŚĆ III. A. Z (KRYTYCZNA): ZASTĘPCZA WOJNA Z MICHELETEM („OSTATNIA ŁUSKA”): Walka o nieśmiertelność duszy ; Tajemnica drugiego tomu. CZĘŚĆ III. B (POZYTYWNA). CZYN I ETER O PALINGENEZIE I WĘDRÓWCE DUSZ - PRZEZ PLANETY I GWIAZDY: Zmartwychwstanie, czyli eter dla zasłużonych ; Wędrówka dusz poprzez ciała. I to wcale nie koniec ; Dygresja o komizmie ; O Chrystusie ; Chór błogosławionych. CZĘŚĆ IV. SPÓR O BOGA I WĘDRÓWKĘ DUSZ. Tom I. Kto panią a kto służką. (Jeszcze „O drogach ducha”) ; gdzie ten Raj („Wstęp”). Tom II-III. Modlitwa jako klucz do historii ; „Ojcze nasz” ; „Któryś jest w niebiosach” ; Niebiosa są realnym Boga przybytkiem, niebiosa są wszędzie ; Wywód nieskończoności i odrzucenia panteizmu, na rzecz… ; Panteizm do potęgi, czyli sancto-spirytualizm. Jeszcze w tomie II: Po wezwaniu: „Ojcze nasz” w tomie drugim pojawia się pierwsza prośba: „Święć się Imię Twoje”. Tom III. Druga prośba: „Przyjdź Królestwo Twoje” ; Trzecia prośba: „Bądź wola Twoja jako w niebie, tak i na ziemi” ; Czwarta prośba: „Chleba naszego powszedniego daj nam co dzień” ; Sakralny charakter przyszłej wspólnoty ; Piąta prośba: „I odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom. Szósta prośba: „I nie wódź nas na pokuszenie” ; Siódma prośba: „ale nas zbaw ode zła” ; Amen. Zakończenie. PO TRUPIE HEGLA: PO TRUPIE HEGLA - W PRZYSZŁOŚĆ. ŚWIAT JAKO DZIEŁA SZTUKI: Początek dróg. CZĘŚĆ I. WYOBRAŹNIA PRZECIW ROZUMOWI: Krytyka idealizmu ; Um ; Umnictwo. CZĘŚĆ II. ESTETYKA FIZYCZNA: Etyczne źródła filozofii. CZĘŚĆ III. POPLĄTANE DROGI: Życie niejawne - jawnie przerwane ; Z lochów na barykady ; Znowu powrót i znowu klęska. CZĘŚĆ IV. ŚWIAT BOŻY I ŚWIAT LUDZKI: Hierarchia władz. Władze poznawcze, inspirujące i wykonawcze ; Odrzucenie panteizmu na rzecz… ; Świat tajemniczych sił ; Duży Stwórca i mały twórca. CZĘŚĆ V. ZARYS FILOZOFII WOLI: Filozofia słowiańska. UNIWERSALIZM JAKO PROGRAM FILOZOFII NARODOWEJ. CZĘŚĆ I. Z PODLASIA DO FRYBURGA: Kontrowersje ; Pole bitwy, pole filozofii. CZĘŚĆ II. FILOZOFIA FILOZOFII: Idea różno jedni ; Mysł ; Metoda sejmowa. CZĘŚĆ II. PRZECIW HEGLOWI: Zupełnie inny wszechświat ; Jaźń. Wielki i mały Bóg ; Znalezisko z czasów Platona ; Dialog heidelberski o wolności. CZĘŚĆ IV. BÓG I METAMORFOZY: Najważniejsze, czyli Bóg w trzech (?) osobach ; Wychowywanie Boga ; Parę konsekwencji. CZĘŚĆ V. WIECZNOŚĆ PRZESYPUJĄCYCH SIĘ KAMIENI: Pożyczanie ciała i dusze ; Zaczas, a nie zaświat ; Kamieniejąc wraz ze swym czasem. CZĘŚĆ VI. WIARA I RELIGIA TRENTOWSKIEGO: Bogini z piersią otwartą ; Plusy i minusy. CZĘŚĆ VII. PROGRAM POLITYKI WEWNĘTRZNEJ TRENTOWSKIEGO: Czyn i zbiór ; Nobilitacja ; Rząd moralny. CZĘŚĆ VII. PROGRAM POLITYKI ZEWNĘTRZNEJ TRENTOWSKIEGO. Zakończenie. ROMANTYZM BEZ ZŁUDZEŃ: Więc parę słów o życiu. CZĘŚĆ I. POCZĄTEK DROGI: W Warszawie i w Poznaniu. CZĘŚĆ II. POŻEGNANIE ZE STARYM MĘDRCEM, CZYLI ZMIANA PARADYGMATU: Trochę teorii, a nawet metateorii ; Chaos świata jako wyzwanie. Etap 1. Obrona starego wzorca. Etap 2. Poszerzanie wzorca: Stanowisko przyszłości filozofii, czyli myśl to uczucie a byt to twórczość ; Kilka myśli o eklektyzmie, czyli jeszcze kilka myśli o bycie, celu i postępie. Etap 3. Odrzucenie, czyli nowa triada: Etap 3a. Jedna z dróg. W górę i w kosmos. Etap 3b. Droga na lewo - w stronę ateizmu. Etap 3c. Przegląd paradygmatów i nowa filozofia. Nowe pojęcie religii; Przepis na filozofię narodową. CZĘŚĆ III. CZAS SYNTEZY - RZECZPOSPOLITA OBYWATELI: Ostatnie przygotowanie - pierwsze walki ; W Krakowie ; Próba realizacji Rzeczpospolitej Obywateli ; Założenie Klubu Rewolucyjnego Polskiego ; O postępach rewolucji. ROMANTYZM PRACY HENRYKA KAMIEŃSKIEGO. CZĘŚĆ I. ABSOLUTOWI ŚWIECZKĘ: Filozofia ekonomi materialnej - uwagi wstępne ; Per aspera ad astra ; Prokrustowe łoże denifinicji ; Przypiski ważniejsze niż tekst główny. CZĘŚĆ II. CZŁOWIECZENSTWU POCHODNIĘ: Ten mniejszy absolut, czyli chodzący paradoks: Z punktu widzenia ontologii był bytem duchowo-cielesnym, z punktu widzenia gnoseologii był podmiotem poznająco-twórczym. CZĘŚĆ III. FILOZOFIA EKONOMII MATERIALNEJ: Trzy ekonomie - zwłaszcza jedna: Ekonomia moralna ; Ekonomia materialna ; Ekonomia polityczna. CZĘŚĆ IIIA. EKONOMIA MATERIALNA - DOPOWIEDZENIA: Podstawowe pytania ekonomii ludzkiej ; Człowieczenie i odczłowieczenie ; Godność pracy ; „Ekonomie przymusu” i ekonomie dobrej woli ; O własności. CZĘŚĆ IV. CZEGO NIE MOŻNA POMINĄĆ: Tajemnica aresztowania ; Podejrzani mniej lub bardziej romantyczni. CZĘŚĆ V. PRAWDY ŻYWOTNE, PRAWDY ŚMIERTELNE: Kolejny Skarga - romantycznego pokolenia ; Clausewitz wojny powstańczej. CZĘŚĆ IV. PRZESŁANIE - KILKA PRAWD NAJWAŻNIEJSZYCH: Etyczny wymiar czynów ; Geniusz i zwykły śmiertelnik w historii. POEZJA JAK WYŻSZY STOPIEŃ FILOZOFII. WĘDRÓWKA DUSZY SŁOWACKIEGO: Prolog: nawrócenie i bunt brata Juliusza. CZĘŚĆ I. POETY PROBLEMY EGZYSTENCJALNE: Różowa wiara ; Przygoda z historią ; Nicość i nuda, czyli egzystencjonalizm avant la Littre ; Intermedium: dramat jako zadośćuczynienie i jako mitologia. CZĘŚĆ II. RZECZY JAKO LITERY DUCHA: Bunt kosmiczny ; Trójce ; Początki ewolucji: prehistoria ; Historia ; Drogi autokreacji: polityka ; Droga autokreacji: religia ; Droga autokreacji: sztuka. Pedagogika Słowackiego ; Legion Chrystusów. CZĘŚĆ III. METEMPSYCHICZNA ODPOWIEDŹ: Idealizm jako fundament indywidualizm ; Idealizm jako fundament patriotyzmu ; Idealizm jako formuła godząca indywidualizm z patriotyzmem. ZBAWIENIE W TRYBIE WARRUNKOWYM - METAFIZYKA W PRACY CYPRIANA NORWIDA. Zamiast wstępu: Młodość w cieniu legend ; Szkoły ; Wyjazd ; Czas powiedzieć o niej kilka słów ; W Paryżu i jeszcze dalej. CZĘŚĆ I. POEZJA JAKO INSTRUMENT. POLITYKA NORWIDA: Modyfikacje dźwiękowe ; Modyfikacje graficzne ; Modyfikacje znaczeniowe: 1. Definicje, 2. Makaronizmy, 3. Neologizmy itp., 4. Asocjacje, 5. Alegorie i symbole. Parabole. Ironia, serio, fałszywe serio. Prawo sztuki do kłamstwa. Wnioski. CZĘŚĆ II. FORMAT TO JEST PIĘKNO: Zguby szukanie ; Prawo piękna, prawo kwitnienia ; Piękno a praktyka ; Problem oryginalności ; Nowe piękno ; Sztuka stosowana. CZĘŚĆ II. GNOSEOLOGIA NORWIDA: Antysystemowość ; Przybliżenie ; Teoria przemilczeń. CZĘŚĆ IV. TREŚĆ TO JEST DOBRO. ETYKA NORWIDA: Sens prac ludzkich ; Zło ; Asocjacja, ilość i jakość - ewolucja i regres ducha ; Nienawiść i miłość ; Praca ; Zło kultury współczesnej ; Struktura dobra ; Kongresy międzynarodowe ; Felicytologia - sens życia. CZĘŚĆ V. ŚWIATŁOŚĆ OBU - PRAWDA. PROFETYKA NORWIDA: Prawda objawiona, preegzystująca ; Pierwotna jedność w prawdzie ; Rewelacja historii ; Epoki dziejów ludzkich według Norwida.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107371/t.2 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
PREKURSOR. MIEĆ I UMIEĆ: Wojciecha Jastrzębskiego podręcznik realizowania marzeń. CZĘŚĆ I. BIOGRAFIA UCZONEGO: Z Mazowsza do Warszawy ; Młody uczony na wojnie ; I po. CZĘŚĆ II. WIEDZA I BYT: Hierarchia nauk ; Kolejny przewrót kopernikański ; Hierarchia bytów: pięć światów, cztery siły, trzy prawa: Trzy prawa ; Cztery stany. CZĘŚĆ III. ERGONOMIA: Apologia filozofii czynu ; Rys ergonomii ; Aksjomat: wolność człowieka ; Struktura ergonomii ; Cel i plan: Etapy pracy. CZĘŚĆ IV. ANANKONOMIA: Obraz potrzeb ; Mieć i umieć. CZĘŚĆ V. NOWY CZŁOWIEK - PRACERZ: Rycerze pracy ; Dialektyka kreacji i autokracji. CZĘŚĆ VI. DIALEKTYKA UTOPII I PRAKTYKI: Konstytucja dla Europy. DWAJ SKAZANI NA NIESTNIENIE. ISTNIEĆ CHWILĘ, TRWAĆ JESZCZE POZA TĄ CHWILĄ: Rys życia ; Początki filozofii pracy i w ogóle pozytywizmu. CZĘŚĆ I. METAFIZYKA BEZ METAFIZYKI: 1. Credo. Wiedza wiedz. 2. Deizm, a nawet agnostycyzm: Praprawo i dualizm ; Harmonia sprzecznych sił. 3. Nieśmiertelność rozkładu. 4. Życie jako rzut. CZĘŚĆ II. ŚWIAT CZŁOWIEKA. 1. Ciało, zmysły i umysł - narzędzia siły rzutu: Zmysły zwierzęce ; Mowa ; Siła duchowa. 2. Rozumność i umiar. 3. Wola: Wiedza i praca ; Wiedza i praca. Zasób społeczny. 4. O prawach II rządu: Założenie w formie metafory ; Darmośc ; Rozmaitość ; Podział pracy ; Wyścigi, czyli walka o byt ; Czynność lub bierność ; Właściwośći praw i materii. CZĘŚĆ III. FIZYKA SPOŁECZNA: 1. Zasób. 2. Moralne konsekwencje ekonomii humanistycznej. 3. Oczyszczenie przedpola. 4. Początki społeczeństwa: Trwoga, religia i poezja ; Zamiana. 5. Trzy momenta: Czas świątyń ; Czas urzędów i państw ; Czas zamków ; Domostwa i lepianki. 6. Dwie postacie społeczeństwa: Ogniwa społeczne ; Społeczeństwo: naród i państwo. HISTORIA NATURALNEGO DUCHA - AGNOSTYCYZM OPTYMISTYCZNY ERAZMA MAJEWSKIEGO. CZĘŚĆ I. PROLEGOMENA DO PROLEGOMENÓW: 1. Przygody w wymiarze S-F. 2. Niepewność oznacza nadzieję. CZĘŚĆ II. EWOLUCJA BEZ EWOLUCJI: 1. Parę słów o cywilizacji. 2. Błąd ewolucjonizmu. 3. Błąd animizmu. CZĘŚĆ III. FENEOMEN CZŁOWIECZEŃSTWA: 1. Argumenty przeciw ewolucjonistom. 2. Twórczość, zróżnicowanie psychiczne, społeczność: Twórczość ; Zróżnicowanie psychiczne ; Społeczeństwo. 4. Historia odzwierzęcania. CZĘŚĆ IV. FENOMEN ŻYCIA: 1. Hierarchia życia. 2. Tajemnica jajka. CZĘŚĆ V. CYWILIZACJA - SFERA D: 1. Mowa. 2. Dygresja o wolności. 3. Literatura i sztuka. 4. Dygresja o geniuszach. CZĘŚĆ VI. NARÓD I ZŁUDZENIA CYWILIZACJI PONADNARODOWEJ: 1. Życie w rozgwarze. 2. Trwanie i obumieranie cywilizacji. 3. Narody. 4. Fikcja zjednoczonej ludzkości. POZYTYWIZM, KTÓREGO NIE BYŁO. OCHOROWICZ, CZYLI METAFIZYKA POZYTYWIZMU. CZĘŚĆ I. WZLOT: Manifest wierszowany a bardzo prozaiczny. CZĘŚĆ II. NAUKA JAKO POEZJA, CZYLI WYNALAZKI: Powrót nad Wisłę i do Wisły. CZĘŚĆ III. ENERGETYCZNA BUDOWA ŚWIATA: 1. Poprawianie pozytywizmu: "Niewłaściwe pytania" - atak na "marzycielstwo w nauce" ; Klasyfikacja nauk. 2. Duch, mózg i energia: Siła=energia=eter ; Ewelucja energii ; Od monizmu materialistycznego do dualizmu. 3. Świat jako perpetuum mobile: Metamorfozy sił ; Pięć praw rządzących wszechświatem. CZĘŚĆ IV. NAUKA W WALCE Z POEZJĄ: 1. Parapsychologia naukowa. Podświadomość i jaźń syntetyczna: Ideoplasta ; Błędne koło pozytywizmu ; Myśl i eter ; Materia, eter i substancje jeszcze dziwniejsze ; Lewa noga Eusapii Palladino ; Stanisława, mała Stasia i Wojtek. 2. Psychologia narodowa: My i inni ; Autokreacja jednostki i narodu ; Uczucia ; Kształcenie woli - dwie siły. MYŚL PRZYZIEMNA W TROSCE O WARTOŚCI NAJWYŻSZE. CZĘŚĆ I. SMUTEK PROMETEUSZA: Powód pierwszy ; Powód drugi. 1. Żywot pozytywisty poczciwego: Prasa jako narzędzie filozofii ; Literatura jako narzędzie filozofii ; Przerywnik liryczny, czyli katastrofa rodzinna i finansowa ; Podziemna partia szachów ; Powrót do Gołotczyzny ; "Alma". 2. Manifesty, manifesty: Antyromantyzm ; Wiara w zbawczą moc nauki. 3. Wskazania polityczne: Jako Grecy Rzym ; Mądre zsolidaryzowanie się ; Legalizm, półlegalizm i trochę panslawizmu. CZĘŚĆ II. "DUMANIA PESYMISTY". CZEŚĆ III. ETNOLOGIA. DESAKRALIZACJA MORALNOŚCI: 1. Trochę porządku. 2. Parada pomysłów. 3. Ludzie i kopulujące żaby, czyli kultura i natura: Obudowywanie instynktów ; Zwyczaj, prawo, moralność. CZĘŚĆ IV. "UTOPIENIE W ROZWOJU HISTORYCZNYM": 1. Utopie. 2. Tajemnice utopii. CZĘŚĆ V. DŁUGI, DRAMATYCZNY TESTAMENT: 1. "Duchy". 2. Kilka wniosków na zakończenie: Odwrócenie kantyzmu ; Nowe szanse dla jednostek i narodów ; Nowe, liczniejsze elity ; Polskie a priopi ; Sacrum pozytywizmu ; PS. Po latach. POZYTYWISTA ERY DEKADENTYZMU. CZĘŚĆ I. POCZĄTEK DROGI: 1. Pozytywizm krakowski: Nauka? Polityka? Dziennikarstwo? ; Habilitacja - pierwsze podejści. 2. "Kraj": Błogosławiona wina ; Amalgamacja. 3. Grac, komunizm i kanibalizm: Człowiek jako camera obscura ; Koniec drogi. CZĘŚĆ II. RASIZM NAUKOWY: 1. Filozofia natury a człowiek: Założenia wstępne - MONIZM. 2. Ogólne prawa naturalne: Prawo przyczynowości ; Prawo rozwoju ; Prawo periodyczności ; Prawo skomplikowania ; Powszechna celowość ; Istotna jednakowość sił i procesów. CZĘŚĆ III. FILOZOFIA SPOŁECZNA: 1. Wieloplemienny początek ludzkości: Rasy i wykopaliska. 2. Żywioły społeczne: Horda ; Szczep gospodarczy. 3. Państwo: Czy tylko podbój ; Kultura ; Dwie dźwignie rozwoju ludzkości ; Hierarchia władzy ; Lud, naród, społeczeństwo ; Masa ; Węzły i koła społeczne. 4. Ruchy i partie polityczne w państwie: Monarchizm ; Feudalizm ; Klerykalizm ; Liberalizm ; Kapitalizm ; Socjalizm ; Agraryzm. CZĘŚĆ IV. FILOZOFIA KULTURY: Zjawiska społeczno-psychiczne: Język ; Religia ; Moralność ; Prawo. CZĘŚĆ V. FILOZOFIA CZLOWIEKA: 1. Jednostka jako płód społeczny: Indywidualizm i kolektywizm ; Jednostka a grupa. 2. Cel świata, cel państwa, cel życia. SOCJALIZM O SARMANCKIM OBLICZU. W PRZECIĄGU HISTORII. WIKTOR HELTMAN. CZĘŚĆ I. ADEPCI IZIS W SŁUŻBIE RZECZYPOSPOLITEJ: Związek Wolnych Braci Polaków. Jawne i tajne struktury: "Dekada" ; Załamanie ; Powrót. CZĘŚĆ II. UTOPIA I NATURA LUDZKA. CZĘŚĆ III. WIZJA HISTORII: Cel. WIKTOR HELTMAN. CZĘŚĆ I. ŻYCIE, CZYLI WALKA I WĘDRÓWKA: Na tułaczce. CZĘŚĆ II. SOCJALIZM WYGNANCÓW: Socjalizm a demokratyzm ; Dysputy w polskim piekle ; Socjalizm to ewangelia w działaniu (argumentacja religijna): 1. Podwójna funkcja religii. 2. Krytyka stanu natury. 3. Ewangelie - nowa jakość życia, czyli socjalizm chrześcijański Wortella. Porównanie kondycji (argumentacja ekonomiczna): 1. Dywagacje na temat własności. 2. Ekonomia a socjalizm. Personalizm (argumentacja socjologiczna): 1. Socjalizm jako zadanie. 2. "Socjalność". CZĘŚĆ III. MISJA POLSKI. FEDERACJA NARODÓW MIĘDZYMORZA. SOCJALIZM INTEGRALNY: STO LAT ŻYCIA I DZIAŁALNOŚCI BOLESŁAWA LIMANOWSKIEGO. CZĘŚĆ I. MŁODOŚĆ WYMIESZANIA ZE STAROŚCIĄ: Rosyjska młodość ; W Warszawie i we Lwowie. Młodość raz jeszcze ; Genewa: Stowarzyszenie Socjalistyczne Lud Polski ; Partia socjal-rewolucyjna "Proletariat" ; Zjazd polskich socjalistów. CZĘŚĆ II. PROGRAM NAUKOWEGO SOCJALIZMU: Pytanie o sens. CZĘŚĆ III. STATYKA I DYNAMIKA: Statyka ; Dynamika ; Wielość dusz. DWIE TAJEMNICE KRZYWICKIEGO. CZEŚĆ I. RYS ŻYCIA: Więzienie po raz pierwszy i drugi i trzeci. CZĘŚĆ II. ZARYS NAUKI: Punkt wyjścia: antypozytywizm ; Akuszeria społeczna, czyli o roli idealistów: 1. Monizm jako założenie. 2. Ani cele, ani przypadki. 3. Wyłom, czyli akuszeria historyczna. 4. Rola jednostek. Idea i życie. CZĘŚĆ III. SIC ITUR AD VIRTUTEM: Krzywickiego filozofia czynu ; Nowa etyka rycerska. W ODPOWIEDZI NA WYZWANIA WIEKU. CZĘŚĆ I. WSTĘP DO OPOWIEŚCI: Światopogląd pracy i swobody - uwagi wstępne ; Atak ; Próba obrony ; Głosy świadków. CZĘŚĆ II. JAKIEJ FILOZOFII POLACY POTRZEBUJĄ: Prolog 1903-1906 ; Do i od marksizmu ; Już był w ogródku ; "Światopogląd pracy i swobody" - sprawozdanie z wykładów ; Powrót koszmaru. CZĘŚĆ III. DZIEJE GRZECHU (PRZED I PO 1898): Dyletant, agigator, przywódca lewych i prawych filomatów ; Od prelegenta do prezesa ; Wyznanie winy ; Kultura polska jako śmietnik. CZĘŚĆ IV. POWRÓT Z SANATORIUM: Kultura polska jako skarbiec ; Dziecię wieku ; Pod ciężarem Boga ; Lista pretensji ; "Mocarz" ; Wielkie cienie ; Kultura - pole pracy, pole bitwy ; Przypadek z Sienkiewiczem, Krytyk, czyli wieszcz. CZĘŚĆ V. FILOZOFIA, CZYLI TESTAMENT: Dzieła pracy, metafizyka pracy ; Kategorie, teorie i inne przęsła ; Wolność, godność i tragizm, czyli etyka ; Wola i wolność ; Szczęście ; Naród jako dzieło sztuki (I) ; Ludzkość jako dzieło sztuki ; Życie bez objawienia. CZĘŚĆ VI. WYGNANIE (1907-1911): Drugi atak ; Proces ; Wiemy niewiele więcej. CZĘŚĆ VII. DIALEKTYKA ODEJŚĆ I POWROTÓW: Inspiracje życiowe i filozoficzne ; Metafizyczne przyspieszenie. CZĘŚĆ VIII. DWA LATA Z NEWMANEM: Przyświadczenie ; Po drugiej stronie skoku. CZĘŚĆ IX. OCHOTNIK DO VI KRĘGU: Wcielenia Brzozowskiego ; Poprawić Kościół! ; Widok z oka cyklonu ; Symbolizm ; 3 stycznia 1911 ; Halucynacje (na dodatek spóźnione) ; Metafizyka narodu ; Socjalizm ale inny, chrześcijański ; Uniwersalizm i kosmizm ; Metafilozofia, meta religia, meta kultura. A może jednak metafizyka? ; Pascendi ; Akces do potępionych. CZĘŚĆ X. UMARŁ ŚWIĘTY. ANEKS I. "FILOZOFIA CZYNU" 1903. ANEKS II. ROMANTYZM PRZECIW NIHILIZMOWI: Filozofia romantyzmu polskiego. SOCJALIZM HUMANISTYCZNY EDWARDA ABRAMOWSKIEGO: Genialny samouk ; Własną drogą ; Ostatnie prace. CZĘŚĆ I. PRZEZWYCIĘŻENIE KANTA: Pochwała bez-myślności ; Fenomenalizm ; Socjologia od podstaw ; Podwójność ; Sumienie ; Jednostka jako transformator. CZĘŚĆ II. SOCJALIZM I SUMIENIE: Popekany socjalizm: 1. Jakobini. 2. Fataliści (lenie) ; Egoarchizm Abramowskiego ; Alienacja państwa (odrzucenie jakobinizmu): 1. Antyindywidualizm. 2. Antykreatywizm. 3. Antypostępowość. 4. Wyzysk. 5. Antysocjalizm, alienacja ruchu i partii ; Krytyka "demokracji". CZĘŚĆ III. KOOPERATYZM: Po prostu wspólnoty ; Polska Rzeczypospolita Spółdzielcza ; Pomniejszyciele ojczyzny. CZĘŚĆ IV. METAFIZYKA DOŚWIADCZALNA: W świecie i zaświatach zapisanych przez Słowackiego ; Doświadczenie Niedoświadczalnego ; Idioplazma starsza niż my ; Opór zapomnianego ; Co oznaczają Bogowie ; Co oznacza człowiek: 1. Ideały ; Ciąg dalszy nastąpi: 1. Po pierwsze. Ciało już w zasadzie gotowe. 2. Po drugie. Ukryte moce, a zwłaszcza sumienie. 3. Po trzecie. Marzenia celowe ; Zakończenie. JÓZEF PIŁSUDSKI - WYZNAWANIE IDEI CZYNEM. CZĘŚĆ I. PRAKTYKA, CZYLI PRACE I DNI PIŁSUDSKIEGO: Śladami filomatów - na Sybir ; Prace ; Prace ciężkie, brudzące ręce. CZĘŚĆ II. MIĘDZY PRAKTYKĄ A TEORIĄ: Formy zniewolenia. Diagnoza: 1. Spustoszenie biologiczne. 2. Wyzysk ekonomiczny. 3. Zniewolenie oświatowe. 4. Zniewolenie religijne. 5. Degradacja socjalna. 6. Choroba ducha ; Romantyzm planów pozytywizm środków: 1. Romantyzm planów. Niepodległość i federacja. 2. Pozytywizm środków. Filozofia wojny: 1. Sojusze. 2. Tajność. 2a. Śląsk. 2b. Tajemnica wojny prewencyjnej. 3. Inicjatywa. 4. Ekonomia sił. 5. Bluff. 6. Siły i wartości - idee i pragmatyka ; Demokracja a wojsko - dygresje. CZĘŚĆ III. TEORIA, CZYLI FILOZOFIA TWÓRCZOŚCI: Teoria szukająca wsparcia w systemie: Rozpad świata i pokusy epickie: 1. Socjalizm rosyjski. 2. Socjalizm polski, czyli kłopoty z marksizmem. 3. Ekonomia i czyn - problem fatalizmu. 4. Baza czy nadbudowa - problemu fatalizmu ciąg dalszy. 5. Klasa - naród - partia. 6. Filozofia pracy ; Teoria bez systemu ; Metodologia bez metodologii ; Epistemologia bez epistemologii: O prawdopodobieństwie prawdy ; Dwie drogi i pasjans. Antropologia bez antropologii: 1. Wola. 2. Myślenie jako działanie (i namiastka działania). Historiozofia bez historiozofii: 1. Roboczy podział światopoglądów. 2. Historia jako gra, jako walka ; Teologia bez pewności Boga: Ułomność świadectw i świadków ; Kiedy zatem marszałek używa słowa Bóg? ; Kiedy Piłsudski nie używa słowa "Bóg" ; ... i bez eschatologii: W głównym nurcie Romantyzmu: człowiek jako żywioł twórczy ; Etyka bez metafizyki: Etos walki - etos pracy - i znów walki ; Stoicyzm. Cnota i pamięć ; Prawo i honor ; Rzeczpospolita - dzieło woli i dzieło sztuki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107371/t.3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
META FILOZOFIA LWOWSKO-WARSZAWSKA, MISTRZ: Zadanie pierwsze: unaukowienie filozofii ; Punkt trzeci a może nawet pierwszy: etyka naukowa ; Filozof szczęśliwy ; Spadek i spadkobiercy ; UCZNIOWIE: "O twórczości w nauce" ; Piękno jako język ; "PROFUNDYSTA": CZ. I. PARĘ SŁÓW O BOHATERZE ARTYKUŁU: Filozofia dobrego początku i wciąż tylko początku ; CZ. II. ZAGADNIENIA I KIERUNKI FILOZOFII: Prawda ; Źródła ; Granice poznania. Intencjonalność ; Pozytywizm, neopozytywizm, wąż, który zjadł ogon ; Walka z idealizmem, jeszcze bardziej, z Heglem a najbardziej z dialektyką ; Realizmy, w tym własny ; Dusza i ciało ; Determinizm i indeterminizm a naprawdę to wolność woli ; Mechanizm i finalizm ; Inny finalizm ; CZ. III. ZAGADNIENIA METAFIZYCZNE WYRASTAJĄCE Z RELIGII ; IM DALEJ OD LOGIKI: Polski Renan ; CZ. I. KRATYZM. FILOZOFIA MŁODEJ POLSKI: Ambicja ; Dwie próby zastosowania kratyzmu: 1. W świecie ludzi ; 2. W świecie sztuki ; Echo ; CZ. II. WIARA OŚWIECONYCH: Poczucie świętości ; Sądy i supozycje, emocje plus piękno ; Wiara i paraliż, nawet dwa ; CZ. III. O JEZUSIE - KRATYCZNIE: Parę uwag Witwickiego o Jezusie: 1. To nie był miękki cyklomik ; 2. Typologia Ernesta Kretschmera ; 3. Pointa ; PLATO PROWINCJONALNY: CZ. I. PARĘ SŁÓW O ŻYCIU ; CZ. II. "PODSTAWY WYCHOWANIA PAŃSTWOWEGO": Trochę nawiązań, trochę polemik ; Kolizja i etos: 1. Normatywność ; 2. Wartościowość ; 3. Pokrewieństwo etosu i mitu ; 4. Strukturalny charakter etosu ; Etosy jednostkowe, grupowe, państwowe: 1. Etos moralny i religijny ; 2. Etos grupowy ; 3. Etos państwowy ; Wychowanie państwowe ; Konstytucja i cnoty ; Misja ; SOKRATES WARSZAWSKI. TADEUSZA KOTARBIŃSKIGO. FILOZOFIA WIEDZY I DZIAŁANIA: CZ. I. ŻYCIE I DZIEŁA: Po drugiej stronie katedry ; Tajne nauczanie i trudna wolność ; Dygresja. Jak być przyzwoitym w czasach nieprzyzwoitych ; Pracowita odwilż ; CZ. II. REIZM - ATEIZM - MARKSIZM: Protokół rozbieżności ; Filozofia jako nauka o wiedzy ; Reizm. Rozprawa z przedmiotami idealnymi ; Wątpliwości na temat duszy ; CZ. III. OPUS MAGNUM REIZMU: 1. Reizm ontologiczny ; 2. Reizm semantyczny ; CZ. IV. REIZM - MATERIALIZM - PANSOMATYZM: Materializm nie jedno ma imię ; Humanistyka bez hipotez ; CZ. V. FILOZOFIA JAKO NAUKA O DZIAŁANIU: Rozwój filozofii czynu ; "Czyn" ; Z zagadnień ogólnej teorii walki ; CZ. VI. OPUS MAGNUM PRAKSEOLOGII: TRAKTAT O DOBREJ ROBOCIE: Pojęcia opisujące ; Pojęcia oceniające ; Dyrektywy działania skutecznego ; Organizacja działń wielopodmiotowych ; CZ. VII. ETYKA NIEZALEŻNA: Ideały ; Zagadnienia etyki niezależnej ; Deklaracja niezależności ; Sprawa ocen etycznych ; Ideał opiekuna spolegliwego ; Etyka a religia ; CZ. VIII. FELICYTOLOGIA: Cel życia" 1. Etyka chrześcijańska ; 2. Ewolucjonizm ; 3. Hasło życia zgodnego z Naturą ; Być sobą ; Realizm praktyczny ; Społeczny wymiar felicytologii ; Pokój nasza nadzieja ; Uciążliwość i skończoność życia ; PS ; FILOZOFOWIE ARTYŚCI: WIELKOŚĆ RZECZYWISTOŚCI LEONA CHWISTKA: CZ. I. żYCIE, DZIEŁA, PASJE: Podróże i pojedynki ; Formizm, strefizm i inne podrygi ; Jednostronna miłość filozofia do polityki ; CZ. II. CZŁOWIEK I WIELKOŚĆ RZECZYWISTOŚCI: Ciemne źródła ; Dojrzała postać ; Między ciemnotą motłochy a ciemnością metafizyków ; Antenaci i wrogowie ; Cztery rzeczywistości ; Rzeczywistość naturalna - realizm naturalny ; Rzeczywistość fizykalna - realizm fizykalny ; Rzeczywistość wrażeń - fenomenalizm ; Rzeczywistość wyobrażeń - wyrażenia reproduktywne ; Korzyści ; CZ. III. ESTETYKA: Źródła teorii wielu rzeczywistości ; Wielość rzeczywistości w sztuce ; CZ. IV. SYTUACJA DUCHOWA POLSKI: Racjonalizm krytyczny ; CZ. V. PRZESŁANIE PAŁACÓW BOGA: WITKACY ZNANY I NIEZNANY: CZ. I. WUNDERKIND ZATRZYMANY W ROZPIĘDZIE: Samo życie ; Pierwsze rozprawy filozoficzne ; Inspiracje ; Cięgi dalsze i bliższe ; Trochę oczywistości ; Pierwsze linijki dzieła życia ; Krótka dygresja o muzyce ; Malarstwo ; Klęska ma na imię awangarda ; Dzięki czy mimo? ; CZ. II. O CZYSTEJ FORMIR: Młodopolskie źródła ; Zdziwienie ; CZ. III. KRÓTKA, BO O POWIEŚCIACH ; CZ. IV. WITKACY NIE DOCENIONY: "Wyższy rodzaj materializmu" ; Ogólna nauka o Istnieniu ; Nicość ; Dedukcja kupy ; Zagadnienia psychologiczne ; CZ. V. DRAMATURG ŻYCIA: Cienie ; ŚWIATOWCY: OSTATNI HISTORIOZF: CZ. I. ŻYCIE I DZIEŁA FELIKSA KONECZNEGO: Polskie źródła ; Ostatnia prace ; CZ. II. PRZYRODA I DUCH LUDZKI: Deklaracja dualizmu ; W walce z monizmem przyrodniczym ; Krytyka monizmu filozoficznego ; Krytyka monizmu prawnego ; Czworaki stosunek przyrody i ducha ; CZ. III. TEORIA CYWILIZACJI: Rządy abstraktów ; Jak abstrakty dochodziły do władzy ; Rola tradycji i języka ; Trzy źródła abstraktów: poezja, nauka, religia ; CZ. IV. WYRÓŻNIKI CYWILIZACYJNE: Opanowanie czasu ; Trójprawo. Stosunek między prawem publicznym a prawem ; Źródła prawa i etyki ; Istnienie (lub brak) poczucia narodowego ; CZ. V. QUINMCUNX (PIĘCIOMIAN)WARTOŚCI EGZYSTENCJALNYCH: Pancerz i szkielet ; Treść pojęcia cywilizacji ; Kategoria dobra: prawo prywatne, prawo publiczne, etyka ; Kategoria prawdy ; Kategoria piękna ; Kategoria zdrowia ; Kategoria dobrobytu ; Iloczyn ; Wymiany ; CZ. VI. ŻYWE I MARTWE CYWILIZACJE: Cywilizacja bramińska ; Cywilizacja żydowska ; Cywilizacja bizantyjska ; Cywilizacja turańska ; Cywilizacja arabska ; Cywilizacja chińska ; Cywilizacja łacińska ; CZ. VII. PRAWA CYWILIZACJI: współwierność (harmonia) ; Nie można być cywilizowanym na dwa sposoby ; Nierówność ; Trwałość i ekspansja ; Syntezy i miesznki ; Prawo: niższość górą! ; CZ. VIII. KULTURA CZYNU, LOGOS A ETHOS: Nusarchia ; Twórczość a niepodległość ; Zdatność twórcza Polaków ; CZ. IX. LUDZIE WIELCY I WARTOŚCI NAJWYŻSZE: Rola świętych i wielkich ludzi ; Pokój ; ANEKS, ETYKA CZYNNA FELIKSA KONECZNEGO: Wolna wola, uczucia rozum ; Etyka a personalizacja ; Superemocja etyki w poltyce, a nawet w teologii ; Etyka jako nauka. (Próba uporządkowania pojęcia). Ogólnoludzki trzon etyczny ; Siedmiomia ; Kliny podsuwane przez chrześcijaństwo ; Etyka czynna vs bierne szczęście łatwiźniaków ; Kłopoty wyższego rzędu ; KULTURALIZM FLORIANA ZNANIECKIEGO: CZ. 1 pRZECIW NATURZE I INNYM ABSOLUTOM: Doświadczenie ; Wartość i światopogląd ; Dygresja: ontyczny status wartości ; Od humanizmu do kulturalizmu ; Rzeczy fizyczne i przedmioty kultury ; CZ. II. KONSTRUKCJA ŚWIATA KULTURY: Praktyczna organizacja rzeczywistości ; Teoretyczna organizacja rzeczywistości: porządek fizyczny, porządek psychologiczny, porządek socjologiczny, porządek idealny ; CZ. III. SOCJOLOGIA JAKO NAUKA O CZYNNOŚCIACH: Układy ; Osoby i role ; Grupy ; CZ. IV. PROGRAM KULTURALIZMU: Kulturalizm jest humanizmem ; Kulturalizm jest realizmem ; Kulturalizm jest indywidualizmem ; CZ. V. GROŹBA DESTRUKCJI KULTURY: A. Diagnoza: Upadek cywilizacji zachodniej: Panowanie nad przyrodą ; Gromadzenie dóbr ; Ideał narodowy ; Ideał walki z cierpieniem ; Ideały religijne ; Ideały estetyczne ; Ideały umysłowe ; Wzrost materializmu ; Wzrost ochlokracji ; Wzrost imperializmu rasowego ; Fala bolszewizmu ; B. Recepta: Cywilizacja przyszłości: Możliwości nowej cywilizacji ; Uduchowienie cywilizacji ; Zharmonizowanie cywilizacji ; Upłynnienie cywilizacji ; CZ. VI. LUDZIE TERAŹNIEJSI I LUDZIE PRZYSZŁOŚCI: Ludzie dobrze wychowani ; Ludzie pracy ; Ludzie zabawy ; Ludzie zboczeńcy ; Możliwości nowych ludzi ; Braterstwo twórczości ; AGNOSTYCYZM TRAGICZNY I KRÓLESTWO SYMBOLI BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO: CZ. WSTĘPNA. FILOZOF I JEGO DZIEŁA: Nauczyciele, przyjaciele oraz nauczyciele i przyjaciele jednocześnie ; Muzyka, fanfary i cisza ; Z krakowa na drugą i trzecią półkulę ; Ekonomia myślenia ; Wierzenia pierwotne ; Zwłaszcza totem ; Dualizm doświadczenia, dualizm świata ; Religia a uczucia ; Wielkie monografie ; CZ. I. CZŁOWIEK JAKO BYT ZDETERMINOWANY: Potrzeby i instytucje ; Potzrby i biologiczne jednostki ; Potrzeby i reakcje zbiorowości ; 4 Imperatywy kulturowe ; Magia, nauka i religia ; Symbolizm ; CZ. II. CZŁOWIEK JAKO BYT DETERMINUJĄCY ; CZ. III. KULTURA JAKO DAR WOLNOŚCI - WOLNOŚĆ JAKO DAR KULTURY: Rola wartości ; Wolność a edukacja ; Rola instytucji ; Wolność i polityka ; Naród i państwo ; Wolność i wojna ; CI, KTÓRZY RATOWALI HONOR: RELIGIA WARTOŚCI HENRYKA ELZENBERGA: CZ. I. ŻYCIE I PRACA: Rys życia ; Odkrycia wartości ; Racjonalizm. Przyczynek do jedności Europy ; Filozofia i niepodległości ; Rok 1966 i później ; CZ. II. A. METODA I POSTAWA. MINI ROZPRAWA O METODZIE: O wyższości racjonalizmu ; O ograniczeniach racjonalizmu ; O niższości racjonalizmu ; CZ. II. B. MINI ROZPRAWA O PODSTAWIE. SZKIELET FILOZOFII: Groza ; Wolność ; Tragizm ; Lukrecjusz jako wzór ; CZ. III. RELIGIA WARTOŚCI: Architektura świata wartości ; Mechanizmy twórczości ; Antyhedonizm ; Etyka i estetyka. Obligująca moc aksjologii ; CZ. IV. ETYKA ZAMIAST RELIGII: Etyka wyrzeczenia ; Etyka ufundowana na samobójstwie ; "Ideał zbawiania na gruncie etyki czystej" ; Melloryści i soteryści ; Homo ethicus ; Gandhi. Żywy człowiek etyczny ; CZ. V. ODJAZD DO iNDII ; CZ. VI. RELIGIA BEZ BOGA OSOBOWEGO I DUSZY NIEŚMIERTELNEJ: Teoria poznania zamiast metafizyki (Ekwiwalent objawienia) ; Nieokreślone zamiast Boga (Ekwiwalent Boga) ; Droga na skróty - dygresja ; Motor ciała (Ekwiwalent duszy) ; Raz jeszcze: kultura zamiast religii ; CZ. VII. POPIOŁY BEZ FENIKSA: Smutna historia w greckim kostium ; Iskierki nadziei ; Ale ; Małe wyspy prawdy, dobra, piękna ; Powrót z Indii, powrót z jarmarku ; FILOZOFIA NADWRAŻLIWOŚCI KAZIMIERZA DĄBROWSKIEGO: CZ. I. ŻYCIE I DZIEŁA ; CZ. II. DEZINTEGRACJA POZYTYWNA: Słownik ; Czynnik Trzeci ; Przeciwko komu filozofujemy ; Wolność. Rehabilitacja uczuć jako fundamentu wolności ; Wrażliwość. Rehabilitacja cierpienia jako ceny rozwoju ; Dramatyzm. Rehabilitacja nieprzystosowania - warunku nowatorstwa i postępu ; CZ. III. NADWRAŻLIWOŚĆ I TWÓRCZOŚĆ: Argumenty empiryczneI: analizy literackie ; Argumenty empiryczne II: rozwój najwybitniejszych ; Argumenty empiryczne III: badanie uzdolnionej młodzieży ; CZ. IV. SZCZEBLE ROZWOJU ; CZ. V. HIPOTEZY I WĄTPLIWOŚCI: Hipotezy na temat ukrytego sensu rozwoju ; Beznadzieja i nadzieja śmierci ; Wątpliwości na temat Boga ; Nadzieja w chorobie ; Nadzieja w miłości ; Nadzieja w snach i sztuce ; Bezsilność teologii i siła wiary ; Wiersz - synteza ; PS. Charakter Narodowy ; FILOZOFIA NIEŚMIERTELNEJ NADZIEI ; UNIWERSALIZM KAROLA WOJTYŁY: Zakończenie zamiast wstępu ; CZ. I. MŁODOŚĆ: Początki dróg twórczości ; Dwie drogi ; Dwa skrzydła poezji religijnej ; Miłość i odpowiedzialność ; elementarz etyczny ; Norma personalistyczna ; CZ. II. CZŁOWIEK WOLNY I GODNY. ANTROPOLOGIA KAROLA WOJTYŁY: Tło historyczne nadczasowej filozofii człowieka ; Początek: doświadczenie źródłowe ; Transcendencja osoby w czasie. Wolność ; Transcendencja osoby w czasie. Sumienie ; Integracja osoby w czynie ; Uczestnictwo ; CZ. III. WSPÓLNOTA LUDZI WOLNYCH I GODNYCH. NAUKA SPOŁECZNA KAROLA WOJTYŁY: Filozofia pracy ; "Redemptor hominis" ; "Laborem excersens" ; Kryzys, postęp i minimum praw ; "Solicitudo rei socialis" ; "Centesimus annus" - poszukiwanie trzeciej drogi ; Krytyka konsumizmu ; Rola państwa. "Ekologia ludzka" ; Zasada dobra wspólnego i pomocniczość. Interwencjonizm ; Kultura ; Ku cywilizacji miłości, solidarności, pokoju ; Ekumenizm ; CZ. IV. PRZECIW KULTURZE ŚMIERCI: ZAMIAST POSŁOWIA: Metafilozofia romantyczna ; CZ. I. FILOZOFIA W POLSCE, FILOZOFIA POLSKA: Światy i mikroświaty ; Cel, czyli kierunek i nadzieja ; Filozofia w Polsce znaczenie jawne i ukryte ; "Naród" - droga do definicji ; CZ. II. SAMOTWORZENIE NARODU: Budowa chrześcijańskiego środowiska duchowego ; Synod i koronacja ; Zjednoczenie Królestwa i powstanie polskiej szkoły filozofii prawa ; Pierwsza fala ; Druga fala. Ruch egzekucyjny ; Przekładając filozofię na ustrój ; Reformatorzy i Sarmaci ; Bracia Polsscy ; Sarmacja i tożsamość Sarmatów - awers i rewers dzieła zbiorowej twórczości ; Tradycja, addycja i misja ; Romantyzm, czyli Królestwo w IV wymiarze ; Socjaliści ; Lata przedostatnie ; Rzeczpospolita ludzi honoru. Ostatnie elementy definicji narodu ; Nie eklektyzm, nie złoty środek: złoty szczyt ; CZ. III. FILOZOFIA Z CHARAKTEREM: Cechy zepolone w charakter: 1. Syntetyzm: a) Poznanie jako różnojednia. Jeszcze o iloczynie ; b) Scholastyka, czyli zbiornik pojęć w większości zbędnych, ale mogą się przydać ; c) Kombinatorka i Transfer ; 2. Aktywizm i ideologia twórczości: a) Krótkie przypomnienie ; b) Filozofia żywa. Przedłużenie aktywistycznych koncepcji ; 3. Praktycyzm sięgający w przyszłość: a) Praktycyzm ; b) Pedagogika ; c)Polityka ; 4. Uniwersalizm: a) Kosmiczny smutek Elzenberga ; 5. Filozofia religii - religia filozofii ; 6. Prewidyzm. Filozofia przyszłości a nawet metafizyka hipotetyczna ; 7. Artyzm. Filozofia jako dobra literatury ; 8. Oryginalność - niemożliwa i możliwa ; 9. Ostrzeżenie: antologia i alienacja ; CZ. IV. NOWAHUMANIZACJA: 1. Nowy, wielowymiarowy świat matriksu: Rosja, czyli matriks totalny ; 2. Marksiści - staliniści i ponownie marksiści ; 3. Remont komunistycznego matriksu ; 4. Instytut dla każdego pokolenia ; 5. Marksizm odmłodzony i przebrany w pelerynę ; 6. Słówka o czerwonej socjologii i "historykach idei". "Wielka koalicja" - projekt młodych marksistów, trockistów głównie ; 7. Powrót zombie: a) Nowość: prawda negocjacyjna ; b) Powrót komediantów ; c) Dygresja o charakterze przejściowym ; 8. Prace niedokończone ; a) Sedlak, czyli polska filozofia świata ; b) Bocheńska o marksizmie z punktu widzenia ligiki ; c) Tischner - projekt etyki "Solidarności" ; d) Wspomnienie o filozofie, który przyszedł na sronę poezji ; e) Ingarden, czyli do czego może przydać się Husserl ; 9. Dehumanizacja. Symptomy zapaści Europa ; a) Zwyrodnienie socjalizmu ; b) Kapitalizm we własnej pułapce ; 10. Polaks, czyloi kłopoty z tożsamością elit: a) Bunt marginesu ; b) Głębokie korzenie ; c) Gender, bindu i Lejba Dawidowicz - znów filozofie w Polsce ; 11. Humanizacja. Diagnoza i prognoza: a) Rozpoznanie permanentne ; b) Planowanie strategiczne ; 12. Nowa humanizacja ; BOHDAN URBANKOWSKI: Lata szkolne ; Studia i nauka ; Praca zarobkowa ; Działalność w II obiegu ; W III RP ; Dramaty, słuchowiska, widowiska ; Imprezy, tomiki, nagrody poetyckie ; Odznaczenia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107371/t.4 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bauman : biografia / Izabela Wagner ; [Polish translation by Izabela Wagner]. - Warszawa : Wydawnictwo Czarna Owca, copyright 2021. - 838, [1] strona, [24] strony tablic : faksymilia (w tym kolorowe), fotografie (w tym kolorowe), portrety (w tym kolorowe) ; 25 cm.
Tytuł oryginału: "Bauman : a biography" 2020.
Bibliografia na stronach [695]-708. Indeks.
Głośna międzynarodowa biografia Zygmunta Baumana przetłumaczona na kilka języków w końcu w Polsce. Profesor Izabela Wagner przyjrzała się życiu jednego z najwybitniejszych polskich – i światowych – intelektualistów. Jako pierwsza dotarła do niepublikowanych wcześniej zapisków Baumana, które odsłaniają jego nowe oblicze. Zygmunt Bauman – dla jednych socjolog, pisarz, światowej sławy twórca teorii płynnej nowoczesności. Dla innych – postać w najlepszym razie kontrowersyjna, zdrajca, który aktywnie kładł fundamenty pod budowę opresyjnego systemu. Z Polski uciekał dwukrotnie, raz tuż po wybuchu II wojny światowej, potem znów w roku 1968. Dwukrotnie ucieczka wymuszana była nasilającymi się nastrojami antysemickimi i przemocą, która za nic miała życie, dokonanie i tożsamość Baumana. Mimo towarzyszących mu od najmłodszych lat przeciwności, Bauman zdołał zdobyć wykształcenie, a następnie zbudować karierę akademicką. Z uniwersytetu został usunięty przez tę samą władzę, której podobno tak gorliwie służył. Bronił idei, w które wierzył, a jego dzieła, niekiedy dojmująco pesymistyczne, zawsze miały w sobie pewnego rodzaju czułość i nadzieję. Izabela Wagner drobiazgowo analizuje kolejne wydarzenia z życia Baumana, próbując odgadnąć, kim tak naprawdę był. Z dziesiątek czy setek dokumentów, zeznań i świadectw wyłania się obraz nie tylko człowieka wyjątkowego, lecz także tego, jak my – jako polskie społeczeństwo – z tą wyjątkowością się obchodzimy. [https://www.czarnaowca.pl/kategorie/literatura-faktu/bauman,p1236737609, dostęp 1.02.2022]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-316.2 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.9-929 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Krótka historia filozofii / Nigel Warburton ; [tłumaczenie Sergiusz Lipnicki]. - Warszawa : Wydawnictwo RM, copyright 2016. - 256 stron : ilustracje ; 22 cm.
Tytuł oryginału: "A little history of philosophy, 2011".
Filozofia pyta o naturę rzeczywistości i o to, jak powinniśmy żyć. To właśnie intrygowało Sokratesa, który na ateńskim rynku stawiał ludziom niewygodne pytania i wprawiał ich w zakłopotanie, udowadniając, jak niewiele rozumieją z otaczającego ich świata. W czterdziestu krótkich rozdziałach tej fascynującej książki poznamy wielkich myślicieli europejskich i najciekawsze idee dotyczące świata oraz tego, jak w nim żyć. Dowiemy się o frapujących, często wręcz kuriozalnych historiach z życia największych filozofów, począwszy od tych, którzy działali w antycznej Grecji i debatowali na temat wolności i duszy, aż po Petera Singera, rozważającego najbardziej niepokojące etyczne problemy naszych czasów. Prześledzimy historię ludzkich przemyśleń na temat rzeczywistości i kondycji człowieka. Ta książka sprawia, że filozofia staje się zrozumiała i przystępna, a nawet pełna humoru. Inspiruje do myślenia, dyskusji, argumentowania i stawiania pytań. [Wydawnictwo RM, 2016]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. F.15-1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. AD-13388 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Peregrinus Proteus. Cz. 1 / C. M. Wieland. - Leipzig : bey Georg Joachim Göschen, 1797. - 349, [1] s., sygn. A-Y ; 8˚.
(C. M. Wielands Sämmtliche Werke ; t. 27)
Dostępny również w formie elektronicznej w Podkarpackiej Bibliotece Cyfrowej.
Tekst w jęz. niem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. ST-879 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Peregrinus Proteus. Cz. 2 / C. M. Wieland. - Leipzig : bey Georg Joachim Göschen, 1797. - 339 s., sygn. A-Y ; 8˚.
(C. M. Wielands Sämmtliche Werke ; t. 28)
Na s. tyt. dod. do cz. 2: Nebst einigen kleinen Aufsätze.
Dostępny również w formie elektronicznej w Podkarpackiej Bibliotece Cyfrowej.
Tekst w jęz. niem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. ST-880 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Szeroko otwierał drzwi Kościoła / Alfred Marek Wierzbicki. - Lublin : Gaudium, 2016. - 223, [1], [16] s. tabl. : il. (gł. kolor.), fot., portr. ; 19 cm.
Książka ta ukazuje się pięć lat po śmierci arcybiskupa Józefa Życińskiego. Rodzi się ona z poczucia wdzięczności za styl jego pasterskiej obecności, wdzięczności za to, że szeroko otwierał drzwi Kościoła. Ufam, że wspominając go, nawiązując do jego mądrej refleksji o Kościele w świecie współczesnym, ukazując filozoficzne i teologiczne tło jego postawy, mogą przyczynić się w jakimś stopniu do ukazania piękna Kościoła otwartego. (ze wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-103649 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Historya literatury polskiéj. T. 5 / Michała Wiszniewskiego. - Kraków : nakł. aut., 1843 (Kraków : Drukarnia Uniwersytecka). - XVI, 368 s., [1] k. tabl. złoż. : il. kolor. ; 22 cm.
Brak s. 161-192, 369-375.
Estr. XIX, t. 5, s. 107.
Tekst cześc. łac.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. AD-97563/t.5 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej