Teoria wychowania
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(3)
Forma i typ
Książki
(3)
Publikacje naukowe
(2)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(7)
Placówka
Wypożyczalnia Główna dla dor. i mł. od 15 r. ż. (Dąbrowskiego 33a)
(3)
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(2)
Filia 6 (Podwisłocze 6)
(1)
Filia 13 (Iwonicka 38)
(1)
Autor
Chrost Sławomir (1967- )
(1)
Dąbrowska Teresa Elżbieta
(1)
Wojciechowska-Charlak Barbara
(1)
Łobocki Mieczysław (1929-2012)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(1)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(3)
Język
polski
(3)
Odbiorca
Nauczyciele
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Wychowawcy placówek opiekuńczo-wychowawczych
(1)
Temat
Kobieta
(5234)
Literatura polska
(4583)
Płyty gramofonowe
(4556)
Polska
(3984)
Przyjaźń
(3680)
Teoria wychowania
(-)
Rodzina
(3654)
II wojna światowa (1939-1945)
(3055)
Poezja polska
(2595)
Miłość
(2547)
Relacje międzyludzkie
(2438)
Powieść polska
(2400)
Zwierzęta
(2380)
Tajemnica
(2104)
Powieść amerykańska
(2015)
Wojsko
(1927)
Muzyka polska
(1920)
Filozofia
(1882)
Magia
(1865)
Pisarze polscy
(1789)
Język polski
(1661)
Dziewczęta
(1549)
Żydzi
(1535)
Pamiętniki polskie
(1479)
Rodzeństwo
(1442)
Nastolatki
(1336)
Śledztwo i dochodzenie
(1309)
Kultura
(1300)
Uczniowie
(1288)
Życie codzienne
(1245)
Literatura
(1200)
Polacy za granicą
(1171)
Małżeństwo
(1170)
Polityka
(1166)
Powieść angielska
(1137)
Dzieci
(1114)
Sztuka
(1072)
Uczucia
(1051)
Psy
(1037)
Publicystyka polska
(1004)
Władcy
(987)
Wsie
(986)
Ludzie a zwierzęta
(982)
Muzyka niemiecka
(982)
Teatr polski
(970)
Nauka
(946)
Literatura dziecięca polska
(942)
Trudne sytuacje życiowe
(940)
Historia
(906)
Duchowieństwo katolickie
(886)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(880)
Powieść obyczajowa amerykańska
(880)
Literatura młodzieżowa polska
(870)
Boże Narodzenie
(857)
Arystokracja
(851)
Zabójstwo
(848)
Opowiadanie polskie
(842)
Chłopcy
(829)
Turystyka
(824)
Koty
(816)
Politycy
(815)
Kościół katolicki
(809)
Dziecko
(792)
Policjanci
(787)
Sekrety rodzinne
(783)
Dziennikarze
(779)
Podróże
(726)
Polityka międzynarodowa
(718)
Szlachta
(717)
Wychowanie w rodzinie
(716)
Postawy
(709)
Osoby zaginione
(705)
Prywatni detektywi
(704)
Wybory życiowe
(692)
Uprowadzenie
(686)
Opowiadanie dziecięce przygodowe
(678)
Prawo
(668)
Młodzież
(667)
Przestępczość zorganizowana
(662)
Wojna
(654)
Przedsiębiorstwo
(651)
Poszukiwania zaginionych
(647)
Muzyka
(646)
Religia
(644)
Etyka
(639)
Miasta
(639)
Wychowanie
(636)
Społeczeństwo
(634)
Dramat polski
(629)
Nauczyciele
(629)
Relacja romantyczna
(624)
Topografia
(620)
Matki i córki
(612)
Walka dobra ze złem
(610)
Chrześcijaństwo
(603)
Powieść obyczajowa polska
(603)
Mężczyzna
(602)
Sztuka polska
(594)
Szkolnictwo
(581)
Muzyka rozrywkowa polska
(579)
Ruch oporu
(578)
Gatunek
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Podręcznik
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(3)
Filozofia i etyka
(1)
3 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Podstawy pedagogii osoby / Sławomir Chrost. - Warszawa : Difin, 2022. - 161, [1] strona ; 20 cm.
(Engram)
Bibliografia, netografia na stronach 149-161.
Współfinansowanie: Uniwersytet Jana Kochanowskiego (Kielce)
W książce autor przedstawił fundamenty pedagogii osoby, nakreślił, w jaki sposób definiowana jest osoba, czym jest majeutyka jako sztuka (samo) wychowania osoby oraz zaprezentował, jakie są główne cele pedagogii osoby i w jaki sposób były/są realizowane. Monografia składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy zatytułowany „Osoba ludzka – próby definicji” przedstawia rozwój historyczny i treściowy pojęcia „osoba” w trzech odsłonach: od Ojców Kapadockich do Tomasza z Akwinu, od Kartezjusza do Husserla oraz od Maritaina do Tischnera. Rozdział drugi noszący tytuł „Majeutyka osoby” wprowadza w teoretyczne rozumienie tego pojęcia oraz określa rolę tej metody w pedagogii osoby. Ostatni, trzeci rozdział publikacji to podstawowa charakterystyka pedagogii osoby w inspiracji katolickiej. Określa najważniejsze cele i sposoby realizacji procesu wychowawczego w pedagogii osoby. W pracy wykorzystano refleksję filozoficzną i pedagogiczną wybranych myślicieli – pedagogów. Dobór wyznaczony został zgodnie z tradycją personalizmu teistycznego i polskiej myśli pedagogicznej. Wśród autorów, których refleksja podana została analizie i krytyce (oprócz klasyków personalizmu, takich jak: Augustyn, Boecjusz, Husserl, Kierkegaard, Maritain, Mounier, Spaemann, Tomasz z Akwinu), warto wymienić personalistów z Italii (Basti, Bellingreri, D’Arcais, Guardini, Possenti, Rigobello, Sanna, Stefanini, Vico) czy Polski (Blachnicki, Chudy, Gogacz, Granat, Krąpiec, Szołtysek, Tarnowski, Tischner, Wojtyła, Woroniecki). [Difin, 2022]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-37 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-111471, A-111858 (2 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.13-37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia przy rozdziałach.
I. TEORIA WYCHOWANIA JAKO DYSCYPLINA PEDAGOGICZNA: 1. Teoria wychowania na tle pedagogiki XIX-XX wieku, 2. Podstawowe terminy i pojęcia teorii wychowania, 3. Przedmiot i zadania teorii wychowania ; II. CELE WYCHOWANIA: 1. Aksjologiczne podstawy celów wychowania, 2. Rodzaje celów wychowania, 3. Funkcje celów wychowania ; III. METODY WYCHOWANIA: 1. Pojęcie "metody wychowania", 2. Zasady klasyfikacji metod wychowania, 3. Klasyfikacja metod wychowania w ujęciu H. Muszyńskiego, 4. Klasyfikacja metod wychowania w ujęciu K. Konarzewskiego ; IV. FORMY PRACY WYCHOWAWCZEJ: 1. Formy oddziaływań werbalnych, 2. Formy oddziaływań niewerbalnych, 3. Formy oddziaływań doraźnych ; V. PODMIOTOWOŚĆ W WYCHOWANIU: 1. Podmiotowość i jej wychowawczy kontekst, 2. Nauczyciel i uczeń w wychowaniu podmiotowym ; VI. WYCHOWANIE W PROCESIE UCZENIA: 1. Współudział uczniów w planowaniu lekcji, 2. Przygotowywanie lekcji przez uczniów, 3. Udział uczniów w prowadzeniu lekcji, 4. Kontrola i ocena pracy uczniów, 5. Rola współudziału uczniów w organizowaniu lekcji ; VII. NAUCZYCIEL: 1. Zmieniający się model nauczyciela-wychowawcy w literaturze pedeutologicznej, 2. Nauczyciel - animator czy wychowaca?, 3. Style i postawy w pracy wychowawczej, 4. Rola nauczyciela w integrowaniu wpływów wychowawczych szkoły i domu rodzinnego ucznia ; VIII. SZKOŁA JAKO ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE: 1. Szkoła jako system społeczny, 2. Klasa szkolna jako grupa społeczna, 3. Charakterystyka zjawisk grupowych w klasie szkolnej, 4. Współdziałanie szkoły z innymi instytucjami, 5. Próby reformowania szkolnictwa ; IX. UDZIAŁ UCZNIÓW W ŻYCIU KLASY I SZKOŁY: 1. Imprezy i uroczystości, 2. Tradycje, obrzędowość i symbolika w klasie oraz szkole, 3. Przepływ informacji, 4. Prace uczniów, 5. Wycieczki szkolne ; X. RODZINA JAKO ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE: 1. Rodzina jako komponent środowiska wychowawczego, 2. Typy rodzin a prawidłowość przebiegu procesu wychowawczego, 3. Podstawowe funkcje rodziny i ich przemiany, 4. Postawy rodzicielskie i ich wpływ na wychowanie ; XI. TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZE: 1. Znaczenie i istota trudności wychowawczych, 2. Przejawy trudności wychowawczych u dzieci i młodzieży, 3. Przyczyny powstawania trudności wychowawczych, 4. Sposoby pracy wychowawczej w przezwyciężaniu trudności ; XII. SPOSOBY ROZPOZNAWANIA SYTUACJI SZKOLNEJ UCZNIA: 1. Rozpoznawanie, czyli diagnoza, 2. Znaczenie diagnozy w działalności pedagogicznej, 3. Typy diagnoz, 4. Sposoby poznawania uczniów i ich sytuacji wychowawczej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-37 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Książka
W koszyku
Teoria wychowania w zarysie / Mieczysław Łobocki. - Wydanie 7. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2010. - 342, [1] strona ; 24 cm.
Bibliografia na stronach 325-[343].
Książka adresowana szczególnie do studentów pedagogiki, również studentów studiów nauczycielskich, psychologii i socjologii oraz czynnych zawodowo nauczycieli wszystkich typów szkół i wychowawców placówek opiekuńczo-wychowawczych.
I. TEORIA WYCHOWANIA JAKO DYSCYPLINA PEDAGOGICZNA: 1. Ogólna charakterystyka teorii wychowania, 2. Z historii teorii wychowania, 3. Sposoby uprawiania teorii wychowania, 4. Perspektywy teorii wychowania ; II. POJĘCIE WYCHOWANIA I JEGO CECHY: 1. Wstępne refleksje nad wychowaniem, 2. Wychowanie jako oddziaływanie bezpośrednie lub pośrednie, 3. Wychowanie a socjalizacja i inkulturacja, 4. Wychowanie a opieka, 5. Cechy wychowania ; III. WYCHOWANIE W ŚWIETLE KONCEPCJI PSYCHOLOGICZNYCH I PEDAGOGICZNYCH: 1. Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej, 2. Wychowanie według koncepcji humanistycznej, 3. Wychowanie według koncepcji psychospołecznej, 4. Wychowanie w koncepcjach pedagogicznych ; IV. WARTOŚCI ŹRÓDŁEM WYCHOWANIA: 1. Określenie wartości i sposoby ich istnienia, 2. Klasyfikacja wartości, 3. Rola wartości w wychowaniu, 4. Wartości preferowane w wychowaniu, 5. Prymat wartości nad celami wychowania ; V. CELE WYCHOWANIA: 1. Ogólne uwagi o celach wychowania, 2. Kontrowersje wokół celów wychowania, 3. W poszukiwaniu wiarygodnych celów wychowania, 4. Wnioski o stanowieniu i formułowaniu celów wychowania ; VI. PSYCHOSPOŁECZNE WARUNKI SKUTECZNEGO WYCHOWANIA: 1. Podmiotowe traktowanie dzieci i młodzieży, 2. Demokratyczny styl kierowania wychowawczego, 3. Praca nad sobą wychowawców i nauczycieli, 4. Poznawanie dzieci i młodzieży, 5. Unowocześnienie kształcenia pedagogicznego ; VII. METODY WYCHOWANIA: 1. Metoda modelowania, 2. Metoda zadaniowa, 3. Metoda perswazyjna, 4. Metoda nagradzania, 5. Metoda karania, 6. Metody oddziaływań grupowych ; VIII. TECHNIKI ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH: 1. Techniki wymiany opinii, 2. Techniki oparte na dramatyzacji, 3. Techniki wzmacniania pozytywnego i negatywnego, 4. Techniki oddziaływań niewerbalnych, 5. Techniki organizowania czasu wolnego ; IX. DZIEDZINY WYCHOWANIA: 1. Wychowanie moralne, 2. Wychowanie estetyczne, 3. Wychowanie seksualne, 4. Wychowanie patriotyczne, 5. Inne dziedziny wychowania ; X. PODSTAWOWE ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZE: 1. Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze, 2. Szkoła jako intencjonalne środowisko wychowawcze, 3. Klasa szkolna jako grupa społeczna.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-37 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-97045 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.6-Czyt.37 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej