Indeks.
NA SKRZYDŁACH BURZY I SZAŁU. MY Z NIEGO WSZYSCY: Kiewicz, czyli początki filozofii narodowej ; A priori: Drzewo genealogiczne. CZĘŚĆ I. POŻEGNANIE Z UTOPIĄ: Ontogeneza geniuszu ; Pierwsze wątpliwości ; Kolejne wątpliwości ; Nadzieja za oceanem. CZĘŚĆ II. TROCHĘ ROMANTYCZNEGO EGZYSTENCJALIZMU: Tukaj, albo Hiob prowincjonalny ; Liryczne pokrzykiwanie z głębi duszy. CZĘŚĆ III. ETYKA W ŚWIECIE BALLAD: Szukanie sprawiedliwości w świecie i w zaświatach ; Heroizm i patriotyzm ; Naród a wartości (nawet poznawcze) ; Dialektyka indywidualizmu i patriotyzmu. CZĘŚĆ IV. ROZUMNI SZAŁEM. GNOSEOLOGIA MICKIEWICZA: Czucie czy szkiełko ; Rehabilitacja szału. Poeta jako wieszcz ; Klęska Konrada - szaleństwo źle użyte ; Droga księdza Piotra ; Mesjanizm (w trybie warunkowym) i rewolucja rosyjska ; Ostatnia wojna i idea wiecznego pokoju. CZĘŚĆ V. METAFIZYKA POETY: Niepewny, niematerialny fundament. CZĘŚĆ VI. ANTROPOLOGIA PONAD CZASEM I PRZESTRZENIĄ, CZYLI SŁOWO O WĘDRÓWCE DUSZ. CZĘŚĆ VII. METAFILOZOFIA, CZYLI O POŻYTKACH Z MISTYCYZMU: Metempsychiczna definicja narodu ; Wyrozumiałość dla sprzeczności ; Prozaiczne funkcje poezji. CZĘŚĆ VIII. EGZOTERYCZNA I EZOTERYCZNA (POLICYJNA) WERSJA TOWIAŃSZCZYZNY: Cud zastępczy ; Pierwsze wątpliwości ; Trzecia tajemnica ; Wierność Jana Chrzciciela ; Drugi kryzys - list Chodźki ; Zerwanie ; Wersja ezoteryczna. Tajemnica tajemnic ; Wyklęcie. CZĘŚĆ IX. FILOZOFIA PRAKTYKI - DROGA WYSOCKIEGO: Legion „artystów i duchów” ; Spowiedź przed walką ; Konstytucja Królestwa Bożego w Polsce ; Walka o utopię ; Rewolucja, socjalizm i Święte Przymierze Ludów ; Ostatnie dni Legionu. ZAPOMNIEĆ O NIM TO ZAPOMNIEĆ O POLSCE. CZĘŚĆ I. KRYTYKA, CZYLI NADBUDÓWKA LITERATURY: z Bojańca do „Karmelitów” ; Jak doszło do wielkiej wpadki ; Memoriał karmelicki ; Publicystyka formy różnorodne ; Głos obywatela. CZĘŚĆ II. BÓJ O ROMANTYZM: Pierwszy ważny spór. Sprawozdanie z niedokończonej kłótni ; Zaskakujący głos Mickiewicza ; Mochnacki o romantyczności świata ; Pierwsze pogłębienie dyskusji - o problemach gnoseologicznych ; Wszyscy jesteśmy poetami ; Do trzech źródeł: Skandynawowie - źródło na północy, Poezja rycerska - źródło w przeszłości, Poezja gminna - źródło tuż poza miastem ; Krytyk jako wtajemniczony i wtajemniczający. CZĘŚĆ III. NATURA I PARĘ PROBLEMÓW: Myśl o literaturze a właściwie o ontologii, może nawet o teologii ; Muzyka i metafizyka. CZĘŚĆ IV. TRAGIZM ISTNIENIA: Historia jako dramat - rozważania o wolności. CZĘŚĆ V. UZNANIE SIĘ W SWOIM JESTESTWIE. Uznanie się natury w swoim jestestwie. Droga do światła ; Uznanie się natury w swoim jestestwie. Droga do człowieka. Człowiek w swoim jestestwie ; W wymiarze narodu. Uznanie się narodu w swoim jestestwie. CZĘŚĆ VI. POEZJA CZYNU, CZYLI FILOZOFIA PRAKTYCZNA: Życie codzienne Insurekcji, czyli nikt nie lubi Kassandry ; Krytyka życia praktycznego ; Terroryzm nierozumu ; Rewolucja w służbie insurekcji ; Wojna zaczepna ; Bagnetem i znowu piórem. CZĘŚĆ VII. PISANIE POEZJI KRWIĄ: Powstanie pod postacią muzyki ; Tajemnicza panna S ; Emigracyjny testament ; Ostatnie dni. WYBITNI I NAJWYBITNIEJSI. SIÓDMY DZIEŃ TWORZENIA. CZĘŚĆ I. PROCES O ABSOLUT: Młodość i emigracja ; Do Damaszku ; Tajemnice historii ; Trochę sprawozdawczości ; I jeszcze trochę ; Rywalizacja z Kantem. CZĘŚĆ II. ODWRÓT KOPERNIKAŃSKI: Byt, Wiedza, Twórczość (Etre, Savoir, Virtualite creatrice) ; Dygresja. CZĘŚĆ III. ILIADA I ODYSEJA ABSOLUTU: Architektonika rzeczywistości ; Koncepcja rozumu ludzkiego ; Filozofia w walce ze śmiercią. CZĘŚĆ IV. TWÓRCZOŚĆ W MARSZU: Trochę romantycznej scholastyki ; Epoki, ery i periody rozwoju ; Dwa okresy nadziei ; Kilka fragmentów pod lupa. Fragment samotworzenia ; Fragment podpatrywania Absolutu ; Wątpliwości p. Ludwika ; Pedagogika ; Odrzucenie socjalizmu. ROMANTYZM WIELOPIĘTROWY AUGUSTA CIESZKOWSKIEGO. CZĘŚĆ I. TAJEMNICA PSEUDOHISTORYCZNEGO ROMANSU: Parę słów o młodym Cieszkowskim ; Interwencjonizm i dialektyka („Du credit et de la circulation”) ; Senat kooplatywny, arystokracja demokratyczna i wciąż ta dialektyka ; Dzieło życia. Dwa źródła ; Prolegomena do sporu o wędrówkę dusz ; Początki mozolnej i nie widowiskowej drogi ; Manifest komunistyczny Cieszkowskiego ; Drogi ducha ; Unguibus et rosto. CZĘŚĆ II. HEGEL JAKO DIALEKTYKA („PROLEGOMENA”): Historia jako organizm, prawda jako szkielet. CZĘŚĆ III. SPÓR O BOGA I WĘDRÓWKĘ DUSZ: „Gott ind Palimgenesie” ; Przyczynek do legendy ; Powrót do sporu. CZĘŚĆ III. A. Z (KRYTYCZNA): ZASTĘPCZA WOJNA Z MICHELETEM („OSTATNIA ŁUSKA”): Walka o nieśmiertelność duszy ; Tajemnica drugiego tomu. CZĘŚĆ III. B (POZYTYWNA). CZYN I ETER O PALINGENEZIE I WĘDRÓWCE DUSZ - PRZEZ PLANETY I GWIAZDY: Zmartwychwstanie, czyli eter dla zasłużonych ; Wędrówka dusz poprzez ciała. I to wcale nie koniec ; Dygresja o komizmie ; O Chrystusie ; Chór błogosławionych. CZĘŚĆ IV. SPÓR O BOGA I WĘDRÓWKĘ DUSZ. Tom I. Kto panią a kto służką. (Jeszcze „O drogach ducha”) ; gdzie ten Raj („Wstęp”). Tom II-III. Modlitwa jako klucz do historii ; „Ojcze nasz” ; „Któryś jest w niebiosach” ; Niebiosa są realnym Boga przybytkiem, niebiosa są wszędzie ; Wywód nieskończoności i odrzucenia panteizmu, na rzecz… ; Panteizm do potęgi, czyli sancto-spirytualizm. Jeszcze w tomie II: Po wezwaniu: „Ojcze nasz” w tomie drugim pojawia się pierwsza prośba: „Święć się Imię Twoje”. Tom III. Druga prośba: „Przyjdź Królestwo Twoje” ; Trzecia prośba: „Bądź wola Twoja jako w niebie, tak i na ziemi” ; Czwarta prośba: „Chleba naszego powszedniego daj nam co dzień” ; Sakralny charakter przyszłej wspólnoty ; Piąta prośba: „I odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom. Szósta prośba: „I nie wódź nas na pokuszenie” ; Siódma prośba: „ale nas zbaw ode zła” ; Amen. Zakończenie. PO TRUPIE HEGLA: PO TRUPIE HEGLA - W PRZYSZŁOŚĆ. ŚWIAT JAKO DZIEŁA SZTUKI: Początek dróg. CZĘŚĆ I. WYOBRAŹNIA PRZECIW ROZUMOWI: Krytyka idealizmu ; Um ; Umnictwo. CZĘŚĆ II. ESTETYKA FIZYCZNA: Etyczne źródła filozofii. CZĘŚĆ III. POPLĄTANE DROGI: Życie niejawne - jawnie przerwane ; Z lochów na barykady ; Znowu powrót i znowu klęska. CZĘŚĆ IV. ŚWIAT BOŻY I ŚWIAT LUDZKI: Hierarchia władz. Władze poznawcze, inspirujące i wykonawcze ; Odrzucenie panteizmu na rzecz… ; Świat tajemniczych sił ; Duży Stwórca i mały twórca. CZĘŚĆ V. ZARYS FILOZOFII WOLI: Filozofia słowiańska. UNIWERSALIZM JAKO PROGRAM FILOZOFII NARODOWEJ. CZĘŚĆ I. Z PODLASIA DO FRYBURGA: Kontrowersje ; Pole bitwy, pole filozofii. CZĘŚĆ II. FILOZOFIA FILOZOFII: Idea różno jedni ; Mysł ; Metoda sejmowa. CZĘŚĆ II. PRZECIW HEGLOWI: Zupełnie inny wszechświat ; Jaźń. Wielki i mały Bóg ; Znalezisko z czasów Platona ; Dialog heidelberski o wolności. CZĘŚĆ IV. BÓG I METAMORFOZY: Najważniejsze, czyli Bóg w trzech (?) osobach ; Wychowywanie Boga ; Parę konsekwencji. CZĘŚĆ V. WIECZNOŚĆ PRZESYPUJĄCYCH SIĘ KAMIENI: Pożyczanie ciała i dusze ; Zaczas, a nie zaświat ; Kamieniejąc wraz ze swym czasem. CZĘŚĆ VI. WIARA I RELIGIA TRENTOWSKIEGO: Bogini z piersią otwartą ; Plusy i minusy. CZĘŚĆ VII. PROGRAM POLITYKI WEWNĘTRZNEJ TRENTOWSKIEGO: Czyn i zbiór ; Nobilitacja ; Rząd moralny. CZĘŚĆ VII. PROGRAM POLITYKI ZEWNĘTRZNEJ TRENTOWSKIEGO. Zakończenie. ROMANTYZM BEZ ZŁUDZEŃ: Więc parę słów o życiu. CZĘŚĆ I. POCZĄTEK DROGI: W Warszawie i w Poznaniu. CZĘŚĆ II. POŻEGNANIE ZE STARYM MĘDRCEM, CZYLI ZMIANA PARADYGMATU: Trochę teorii, a nawet metateorii ; Chaos świata jako wyzwanie. Etap 1. Obrona starego wzorca. Etap 2. Poszerzanie wzorca: Stanowisko przyszłości filozofii, czyli myśl to uczucie a byt to twórczość ; Kilka myśli o eklektyzmie, czyli jeszcze kilka myśli o bycie, celu i postępie. Etap 3. Odrzucenie, czyli nowa triada: Etap 3a. Jedna z dróg. W górę i w kosmos. Etap 3b. Droga na lewo - w stronę ateizmu. Etap 3c. Przegląd paradygmatów i nowa filozofia. Nowe pojęcie religii; Przepis na filozofię narodową. CZĘŚĆ III. CZAS SYNTEZY - RZECZPOSPOLITA OBYWATELI: Ostatnie przygotowanie - pierwsze walki ; W Krakowie ; Próba realizacji Rzeczpospolitej Obywateli ; Założenie Klubu Rewolucyjnego Polskiego ; O postępach rewolucji. ROMANTYZM PRACY HENRYKA KAMIEŃSKIEGO. CZĘŚĆ I. ABSOLUTOWI ŚWIECZKĘ: Filozofia ekonomi materialnej - uwagi wstępne ; Per aspera ad astra ; Prokrustowe łoże denifinicji ; Przypiski ważniejsze niż tekst główny. CZĘŚĆ II. CZŁOWIECZENSTWU POCHODNIĘ: Ten mniejszy absolut, czyli chodzący paradoks: Z punktu widzenia ontologii był bytem duchowo-cielesnym, z punktu widzenia gnoseologii był podmiotem poznająco-twórczym. CZĘŚĆ III. FILOZOFIA EKONOMII MATERIALNEJ: Trzy ekonomie - zwłaszcza jedna: Ekonomia moralna ; Ekonomia materialna ; Ekonomia polityczna. CZĘŚĆ IIIA. EKONOMIA MATERIALNA - DOPOWIEDZENIA: Podstawowe pytania ekonomii ludzkiej ; Człowieczenie i odczłowieczenie ; Godność pracy ; „Ekonomie przymusu” i ekonomie dobrej woli ; O własności. CZĘŚĆ IV. CZEGO NIE MOŻNA POMINĄĆ: Tajemnica aresztowania ; Podejrzani mniej lub bardziej romantyczni. CZĘŚĆ V. PRAWDY ŻYWOTNE, PRAWDY ŚMIERTELNE: Kolejny Skarga - romantycznego pokolenia ; Clausewitz wojny powstańczej. CZĘŚĆ IV. PRZESŁANIE - KILKA PRAWD NAJWAŻNIEJSZYCH: Etyczny wymiar czynów ; Geniusz i zwykły śmiertelnik w historii. POEZJA JAK WYŻSZY STOPIEŃ FILOZOFII. WĘDRÓWKA DUSZY SŁOWACKIEGO: Prolog: nawrócenie i bunt brata Juliusza. CZĘŚĆ I. POETY PROBLEMY EGZYSTENCJALNE: Różowa wiara ; Przygoda z historią ; Nicość i nuda, czyli egzystencjonalizm avant la Littre ; Intermedium: dramat jako zadośćuczynienie i jako mitologia. CZĘŚĆ II. RZECZY JAKO LITERY DUCHA: Bunt kosmiczny ; Trójce ; Początki ewolucji: prehistoria ; Historia ; Drogi autokreacji: polityka ; Droga autokreacji: religia ; Droga autokreacji: sztuka. Pedagogika Słowackiego ; Legion Chrystusów. CZĘŚĆ III. METEMPSYCHICZNA ODPOWIEDŹ: Idealizm jako fundament indywidualizm ; Idealizm jako fundament patriotyzmu ; Idealizm jako formuła godząca indywidualizm z patriotyzmem. ZBAWIENIE W TRYBIE WARRUNKOWYM - METAFIZYKA W PRACY CYPRIANA NORWIDA. Zamiast wstępu: Młodość w cieniu legend ; Szkoły ; Wyjazd ; Czas powiedzieć o niej kilka słów ; W Paryżu i jeszcze dalej. CZĘŚĆ I. POEZJA JAKO INSTRUMENT. POLITYKA NORWIDA: Modyfikacje dźwiękowe ; Modyfikacje graficzne ; Modyfikacje znaczeniowe: 1. Definicje, 2. Makaronizmy, 3. Neologizmy itp., 4. Asocjacje, 5. Alegorie i symbole. Parabole. Ironia, serio, fałszywe serio. Prawo sztuki do kłamstwa. Wnioski. CZĘŚĆ II. FORMAT TO JEST PIĘKNO: Zguby szukanie ; Prawo piękna, prawo kwitnienia ; Piękno a praktyka ; Problem oryginalności ; Nowe piękno ; Sztuka stosowana. CZĘŚĆ II. GNOSEOLOGIA NORWIDA: Antysystemowość ; Przybliżenie ; Teoria przemilczeń. CZĘŚĆ IV. TREŚĆ TO JEST DOBRO. ETYKA NORWIDA: Sens prac ludzkich ; Zło ; Asocjacja, ilość i jakość - ewolucja i regres ducha ; Nienawiść i miłość ; Praca ; Zło kultury współczesnej ; Struktura dobra ; Kongresy międzynarodowe ; Felicytologia - sens życia. CZĘŚĆ V. ŚWIATŁOŚĆ OBU - PRAWDA. PROFETYKA NORWIDA: Prawda objawiona, preegzystująca ; Pierwotna jedność w prawdzie ; Rewelacja historii ; Epoki dziejów ludzkich według Norwida.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.