Don Juan (postać fikcyjna)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(2)
Forma i typ
Książki
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Dramat (rodzaj)
(1)
Dostępność
dostępne
(2)
Placówka
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(2)
Autor
Mańkowska Joanna
(1)
Molier (1622-1673)
(1)
Molière (1622-1673). Don Juan
(1)
Molière (1622-1673). Księżniczka Elidy
(1)
Molière (1622-1673). Małżeństwo z musu
(1)
Molière (1622-1673). Miłość lekarzem
(1)
Molière (1622-1673). Tattufe, czyli Świętoszek
(1)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
1950 - 1959
(1)
Okres powstania dzieła
1601-1700
(1)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Przynależność kulturowa
Literatura francuska
(1)
Temat
Kobieta
(5240)
Literatura polska
(4584)
Płyty gramofonowe
(4556)
Polska
(3984)
Przyjaźń
(3683)
Don Juan (postać fikcyjna)
(-)
Rodzina
(3659)
II wojna światowa (1939-1945)
(3058)
Poezja polska
(2595)
Miłość
(2550)
Relacje międzyludzkie
(2440)
Powieść polska
(2400)
Zwierzęta
(2385)
Tajemnica
(2108)
Powieść amerykańska
(2014)
Wojsko
(1928)
Muzyka polska
(1920)
Filozofia
(1882)
Magia
(1866)
Pisarze polscy
(1789)
Język polski
(1663)
Dziewczęta
(1552)
Żydzi
(1535)
Pamiętniki polskie
(1479)
Rodzeństwo
(1443)
Nastolatki
(1338)
Śledztwo i dochodzenie
(1309)
Kultura
(1301)
Uczniowie
(1293)
Życie codzienne
(1248)
Literatura
(1200)
Polacy za granicą
(1171)
Małżeństwo
(1170)
Polityka
(1167)
Powieść angielska
(1137)
Dzieci
(1115)
Sztuka
(1072)
Uczucia
(1051)
Psy
(1041)
Publicystyka polska
(1004)
Wsie
(987)
Władcy
(987)
Ludzie a zwierzęta
(983)
Muzyka niemiecka
(982)
Teatr polski
(971)
Nauka
(946)
Literatura dziecięca polska
(942)
Trudne sytuacje życiowe
(942)
Historia
(906)
Duchowieństwo katolickie
(887)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(880)
Powieść obyczajowa amerykańska
(880)
Literatura młodzieżowa polska
(870)
Boże Narodzenie
(857)
Arystokracja
(851)
Zabójstwo
(848)
Opowiadanie polskie
(842)
Chłopcy
(831)
Turystyka
(824)
Koty
(817)
Politycy
(815)
Kościół katolicki
(809)
Dziecko
(792)
Policjanci
(787)
Sekrety rodzinne
(783)
Dziennikarze
(780)
Podróże
(728)
Polityka międzynarodowa
(719)
Szlachta
(718)
Wychowanie w rodzinie
(716)
Postawy
(709)
Osoby zaginione
(705)
Prywatni detektywi
(704)
Wybory życiowe
(692)
Uprowadzenie
(687)
Opowiadanie dziecięce przygodowe
(678)
Prawo
(668)
Młodzież
(667)
Przestępczość zorganizowana
(662)
Przedsiębiorstwo
(654)
Wojna
(654)
Muzyka
(647)
Poszukiwania zaginionych
(647)
Religia
(644)
Etyka
(640)
Miasta
(639)
Wychowanie
(636)
Społeczeństwo
(634)
Nauczyciele
(631)
Dramat polski
(629)
Relacja romantyczna
(625)
Topografia
(620)
Matki i córki
(614)
Walka dobra ze złem
(610)
Chrześcijaństwo
(603)
Powieść obyczajowa polska
(603)
Mężczyzna
(602)
Sztuka polska
(594)
Szkolnictwo
(583)
Muzyka rozrywkowa polska
(579)
Ruch oporu
(579)
Temat: czas
1601-1700
(1)
Temat: miejsce
Paryż (Francja)
(1)
Gatunek
Komedia
(1)
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(2)
Literaturoznawstwo
(2)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografie na stronach [479]-495.
Wstęp ; Cz. I. MIT DON JUANA OD SWYCH NARODZIN DO KOŃCA XIX WIEKU, CZYLI OD BAROKOWEGO ZWODZICIELA DO ROMANTYCZNEGO POSZUKIWACZA ABSOLUTU W CIELE KOBIETY: I. Wprowadzenie do mitu Don Juana: Objaśnienia wstępne ; Czym jest mit? ; Próba zdefiniowania mitu literackiego ; Historia Don Juana jako mit literacki ; II. Narodziny i krystalizacja mitu Don Juana: 1. Prapoczątki postaci Don Juana i mitu, którego jest bohaterem ; 2. Zwodziciel z Sewilli i Kamienny Gość ; 3. Formowanie się mitu ; 4. Donjuanowski mityczny scenariusz ; III. „Śmierć” mitu Don Juana czy jedynie romantyczne transformacje?: 1. Poszukiwacz absolutu w ciele kobiety ; 2. Skruszony grzesznik ; 3. Zakochany w śmierci? Przypadek Don Juana Puszkina ; 4. Don Juan lorda Byrona zbuntowany przeciw konwencjom społecznym, hipokryzji i opresji, uwodzony przez kobiety i unoszony przez swe przeznaczenie ; 5. Podsumowanie nowego modelu: coraz dalej od barokowego wzorca ; 6. Reakcja antyromantyczna. Don Juan tradycyjny ; 7. Reakcja antyromantyczna. Don Juan mieszczański ; Cz. II. RÓŻNE TWARZE DON JUANA W LITERATURZE EUROPEJSKIEJ XX I XXI WIEKU MIT, TYP, SYMBOL: I. Don Juan XX i XXI wieku wobec donjuanowskiej tradycji ‒ tak blisko, a tak daleko: 1. Teologia i egzystencjalizm: Don Juan Gonzala Torrente Ballestera ; 2. Don Juan, który nie zwodzi: El Burlador que no se burla (Zwodziciel, który nie kpi) Jacinta Graua ; 3. „Mężczyzna bez imienia” i utajony homoseksualizm: L’homme et ses fantômes (Mężczyzna i jego upiory) Henri-René Lenormanda ; 4. „Prywatne dramaty” w scenerii Zwodziciela z Sewilli: Don Juan Charlesa Bertina i Le Burlador (Zwodziciel) Suzanne Lilar ; 5. Mężczyzna 1003 kobiet, poniechana wolność i Komandor-sumienie: Kaмiнний гocподар (Kamienny gospodarz) Łesi Ukrainki ; 6. Gwiazda futbolu i kara, która przychodzi z zaświatów: Juan Tenorio Javiera Sahuquilla ; 7. Donjuanowskie kompendium i poprawność polityczna: Don Juan Juana Ignacia Ferrerasa ; II. Przemiany Zmarłego-Komandora i Grupy kobiet, ofiar Don Juana-Bohatera: 1. Komandor jako reprezentant Anny przemienionej w Izoldę: Kroki Komandora Aleksandra Błoka, Don Juans Tod (Śmierć Don Juana) Georga Trakla, Błękit nieba Georges’a Bataille’a, Orfeusz, Don Juan, Tristan, Maurice’a Blanchota, Nieznośna lekkość bytu Milana Kundery ; 2. Grupa kobiet w roli Komandora? Initiales D.J. (Inicjały D.J.) Jean-Marca Lanteriego ; 3. Postać z farsy w świecie bez Boga: Don Juan Gonzala Torrente Ballestera ; 4. Śmierć i Wielki Kolekcjoner w jednym: Sympozjon i Doktor Havel w dwadzieścia lat później ; 5. Komandor jako metafora dyktatora: Representacion del Tenorio a cargo del carro de las meretrices ambulantes (Przedstawienie Don Juana Tenorio zaprezentowane na wozie wędrownych kurtyzan) Luisa Riazy ; 6. Komandor jako Faust, Faust jako Komandor: D.J. Jerónima Lópeza Mozo ; III. Nowy, XX-wieczny paradygmat donjuanowskiego bohatera – problem tożsamości i indywidualnej wolności w obliczu oczekiwań otoczenia, że sprosta legendzie: Demitologizacja i remitologizacja (?) ; 1. Don Juan w roli kupidyna i wieczny powrót w wielkim teatrze świata: Hermano Juan o el mundo es teatro (Brat Juan albo świat jest teatrem) Miguela de Unamuna ; 2. Don Juan jako świadoma braku swej oryginalności kopia donjuanowskich poprzedników: Don Juan último (Don Juan ostatni) Vicente Moliny Foixa ; 3. Don Juan bez tożsamości: Variación y fuga de una combra (Wariacja i fuga pewnego cienia) José Bergamína ; 4. Don Juan z problemem ambiwalentnej seksualności: D.J. Jerónima Lópeza Mozo ; 5. Don Juan – nieświadoma swej rzeczywistej natury marionetka: La dernière nuit de Don Juan (Ostatnia noc Don Juana) Edmonda Rostanda ; IV. Don Juan ‒ dekonstrukcje: 1. Stary grzesznik, skruszony lub nie: Sonatas (Sonaty) Ramóna del Vallé-Inclána i Don Juan Azorína ; 2. Don Juan jako rewolucjonista, społeczny i obyczajowy: Człowiek i Nadczłowiek George’a Bernarda Shawa i G. Johna Bergera ; 3. Donjuanowska układanka: Noc Don Juana Ferenca Karinthyego ; V. Donjuanowski mit w krzywym zwierciadle: 1. Upadły Don Juan w podrzędnym burdelu: Niedzielny garnitur nieboszczyka Ramóna del Valle-Inclána ; 2. Wszędzie jest grane to samo przedstawienie: Representación del Tenorio a cargo del carro de las meretrices ambulantes Luisa Riazy ; 3. Don Juan to teraz on i ona działający razem: d.juan@simetrico.es (La burladora de Sevilla y el Tenorio del siglo XXI) (d.juan@symetryczny.jest (Zwodzicielka z Sewilli i Tenorio XXI wieku)) Jesúsa Camposa Garcíi ; 4. Dźwigając brzemię niezawodnego kochanka: D.J. Jerónima Lópeza Mozo ; 5. Odgrywając Don Juana w lupanarze: Don Juan ou les Amants chimériques (Don Juan albo chimeryczni kochankowie) Michela de Ghelderode’a ; 6. „Parodia – synteza”: Don Juan albo miłość do geometrii Maxa Frisha ; 7. Don Juan – bardziej człowiek niż mityczny bohater albo Don Juan, który nie zwodzi: La mort qui fait le trotoir (Don Juan) (Śmierć, która wystaje pod latarnią (Don Juan)) Henry’ego de Montherlanta ; VI. Don Juan jako symbol (Azorín, Maeztu, Ortega y Gasset, Zambrano, Madariaga, Rank) VII. Don Juan – typ społeczny, czyli donżuan (Lafora, Marañón, Pérez de Ayala).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-109422 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-13670/t.3 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej