Mańkowska Joanna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2478)
Kozioł Paweł
(2013)
Bekker Alfred
(1648)
Vandenberg Patricia
(1164)
Kotwica Wojciech
(793)
Mańkowska Joanna
(-)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(788)
Kowalska Dorota
(671)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(665)
Doyle Arthur Conan
(648)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(600)
Wallace Edgar
(584)
Zarawska Patrycja (1970- )
(517)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(507)
Cartland Barbara
(491)
Kochanowski Jan
(484)
Shakespeare William (1564-1616)
(471)
Shakespeare William
(466)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(464)
Christie Agatha (1890-1976)
(444)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(444)
Dickens Charles
(443)
Popławska Anna (filolog)
(440)
Buchner Friederike von
(438)
Maybach Viola
(434)
Hackett Pete
(432)
Waidacher Toni
(423)
Prus Bolesław (1847-1912)
(403)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(403)
Verne Jules
(400)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(399)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(396)
Roberts Nora (1950- )
(396)
Fabianowska Małgorzata
(385)
Drewnowski Jacek (1974- )
(376)
Konopnicka Maria
(373)
Twain Mark
(359)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(354)
Steel Danielle (1947- )
(349)
May Karl
(345)
Poe Edgar Allan
(341)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(336)
Chotomska Wanda (1929-2017)
(331)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(318)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(308)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(305)
Ludwikowska Jolanta
(302)
Tuwim Julian (1894-1953)
(301)
Rzehak Wojciech (1967- )
(298)
London Jack
(297)
Dönges Günter
(286)
Mahr Kurt
(284)
Boy-Żeleński Tadeusz
(283)
Darlton Clark
(280)
Leśmian Bolesław
(279)
Ewers H.G
(278)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(271)
Vega Lope de
(265)
Barca Pedro Calderón de la
(264)
Донцова Дарья
(264)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(263)
Trzeciak Weronika
(262)
Kühnemann Andreas
(258)
Sienkiewicz Henryk
(258)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(254)
Zimnicka Iwona (1963- )
(254)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(249)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(248)
Krasicki Ignacy
(243)
King Stephen (1947- )
(241)
Francis H.G
(240)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(239)
Conrad Joseph
(237)
Montgomery Lucy Maud
(237)
Austen Jane
(234)
May Karol
(234)
Polkowski Andrzej (1939-2019)
(233)
Goscinny René (1926-1977)
(231)
Vlcek Ernst
(231)
Autores Varios
(229)
Barner G.F
(229)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(228)
Chávez José Pérez
(222)
Stevenson Robert Louis
(222)
Ellmer Arndt
(221)
Ławnicki Lucjan
(221)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(220)
Oppenheim E. Phillips
(215)
Palmer Roy
(215)
Kraszewski Józef Ignacy
(214)
Balzac Honoré de
(213)
Wyspiański Stanisław (1869-1907)
(213)
Kipling Rudyard
(212)
Kochanowski Jan (1530-1584)
(212)
Szulc Andrzej
(212)
Wells H. G
(212)
Szal Marek
(211)
Voltz William
(211)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(209)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Temat
Don Juan (postać fikcyjna)
(1)
Literatura
(1)
Mężczyzna
(1)
Postawy
(1)
Tematy i motywy
(1)
Gatunek
Monografia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografie na stronach [479]-495.
Wstęp ; Cz. I. MIT DON JUANA OD SWYCH NARODZIN DO KOŃCA XIX WIEKU, CZYLI OD BAROKOWEGO ZWODZICIELA DO ROMANTYCZNEGO POSZUKIWACZA ABSOLUTU W CIELE KOBIETY: I. Wprowadzenie do mitu Don Juana: Objaśnienia wstępne ; Czym jest mit? ; Próba zdefiniowania mitu literackiego ; Historia Don Juana jako mit literacki ; II. Narodziny i krystalizacja mitu Don Juana: 1. Prapoczątki postaci Don Juana i mitu, którego jest bohaterem ; 2. Zwodziciel z Sewilli i Kamienny Gość ; 3. Formowanie się mitu ; 4. Donjuanowski mityczny scenariusz ; III. „Śmierć” mitu Don Juana czy jedynie romantyczne transformacje?: 1. Poszukiwacz absolutu w ciele kobiety ; 2. Skruszony grzesznik ; 3. Zakochany w śmierci? Przypadek Don Juana Puszkina ; 4. Don Juan lorda Byrona zbuntowany przeciw konwencjom społecznym, hipokryzji i opresji, uwodzony przez kobiety i unoszony przez swe przeznaczenie ; 5. Podsumowanie nowego modelu: coraz dalej od barokowego wzorca ; 6. Reakcja antyromantyczna. Don Juan tradycyjny ; 7. Reakcja antyromantyczna. Don Juan mieszczański ; Cz. II. RÓŻNE TWARZE DON JUANA W LITERATURZE EUROPEJSKIEJ XX I XXI WIEKU MIT, TYP, SYMBOL: I. Don Juan XX i XXI wieku wobec donjuanowskiej tradycji ‒ tak blisko, a tak daleko: 1. Teologia i egzystencjalizm: Don Juan Gonzala Torrente Ballestera ; 2. Don Juan, który nie zwodzi: El Burlador que no se burla (Zwodziciel, który nie kpi) Jacinta Graua ; 3. „Mężczyzna bez imienia” i utajony homoseksualizm: L’homme et ses fantômes (Mężczyzna i jego upiory) Henri-René Lenormanda ; 4. „Prywatne dramaty” w scenerii Zwodziciela z Sewilli: Don Juan Charlesa Bertina i Le Burlador (Zwodziciel) Suzanne Lilar ; 5. Mężczyzna 1003 kobiet, poniechana wolność i Komandor-sumienie: Kaмiнний гocподар (Kamienny gospodarz) Łesi Ukrainki ; 6. Gwiazda futbolu i kara, która przychodzi z zaświatów: Juan Tenorio Javiera Sahuquilla ; 7. Donjuanowskie kompendium i poprawność polityczna: Don Juan Juana Ignacia Ferrerasa ; II. Przemiany Zmarłego-Komandora i Grupy kobiet, ofiar Don Juana-Bohatera: 1. Komandor jako reprezentant Anny przemienionej w Izoldę: Kroki Komandora Aleksandra Błoka, Don Juans Tod (Śmierć Don Juana) Georga Trakla, Błękit nieba Georges’a Bataille’a, Orfeusz, Don Juan, Tristan, Maurice’a Blanchota, Nieznośna lekkość bytu Milana Kundery ; 2. Grupa kobiet w roli Komandora? Initiales D.J. (Inicjały D.J.) Jean-Marca Lanteriego ; 3. Postać z farsy w świecie bez Boga: Don Juan Gonzala Torrente Ballestera ; 4. Śmierć i Wielki Kolekcjoner w jednym: Sympozjon i Doktor Havel w dwadzieścia lat później ; 5. Komandor jako metafora dyktatora: Representacion del Tenorio a cargo del carro de las meretrices ambulantes (Przedstawienie Don Juana Tenorio zaprezentowane na wozie wędrownych kurtyzan) Luisa Riazy ; 6. Komandor jako Faust, Faust jako Komandor: D.J. Jerónima Lópeza Mozo ; III. Nowy, XX-wieczny paradygmat donjuanowskiego bohatera – problem tożsamości i indywidualnej wolności w obliczu oczekiwań otoczenia, że sprosta legendzie: Demitologizacja i remitologizacja (?) ; 1. Don Juan w roli kupidyna i wieczny powrót w wielkim teatrze świata: Hermano Juan o el mundo es teatro (Brat Juan albo świat jest teatrem) Miguela de Unamuna ; 2. Don Juan jako świadoma braku swej oryginalności kopia donjuanowskich poprzedników: Don Juan último (Don Juan ostatni) Vicente Moliny Foixa ; 3. Don Juan bez tożsamości: Variación y fuga de una combra (Wariacja i fuga pewnego cienia) José Bergamína ; 4. Don Juan z problemem ambiwalentnej seksualności: D.J. Jerónima Lópeza Mozo ; 5. Don Juan – nieświadoma swej rzeczywistej natury marionetka: La dernière nuit de Don Juan (Ostatnia noc Don Juana) Edmonda Rostanda ; IV. Don Juan ‒ dekonstrukcje: 1. Stary grzesznik, skruszony lub nie: Sonatas (Sonaty) Ramóna del Vallé-Inclána i Don Juan Azorína ; 2. Don Juan jako rewolucjonista, społeczny i obyczajowy: Człowiek i Nadczłowiek George’a Bernarda Shawa i G. Johna Bergera ; 3. Donjuanowska układanka: Noc Don Juana Ferenca Karinthyego ; V. Donjuanowski mit w krzywym zwierciadle: 1. Upadły Don Juan w podrzędnym burdelu: Niedzielny garnitur nieboszczyka Ramóna del Valle-Inclána ; 2. Wszędzie jest grane to samo przedstawienie: Representación del Tenorio a cargo del carro de las meretrices ambulantes Luisa Riazy ; 3. Don Juan to teraz on i ona działający razem: d.juan@simetrico.es (La burladora de Sevilla y el Tenorio del siglo XXI) (d.juan@symetryczny.jest (Zwodzicielka z Sewilli i Tenorio XXI wieku)) Jesúsa Camposa Garcíi ; 4. Dźwigając brzemię niezawodnego kochanka: D.J. Jerónima Lópeza Mozo ; 5. Odgrywając Don Juana w lupanarze: Don Juan ou les Amants chimériques (Don Juan albo chimeryczni kochankowie) Michela de Ghelderode’a ; 6. „Parodia – synteza”: Don Juan albo miłość do geometrii Maxa Frisha ; 7. Don Juan – bardziej człowiek niż mityczny bohater albo Don Juan, który nie zwodzi: La mort qui fait le trotoir (Don Juan) (Śmierć, która wystaje pod latarnią (Don Juan)) Henry’ego de Montherlanta ; VI. Don Juan jako symbol (Azorín, Maeztu, Ortega y Gasset, Zambrano, Madariaga, Rank) VII. Don Juan – typ społeczny, czyli donżuan (Lafora, Marañón, Pérez de Ayala).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-109422 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej