Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(7)
Forma i typ
Książki
(7)
Publikacje popularnonaukowe
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Publikacje naukowe
(1)
Publikacje religijne
(1)
Dostępność
dostępne
(6)
wypożyczone
(1)
Placówka
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(7)
Autor
Tylus Piotr (1970- )
(4)
Ousset Jean (1914-1994)
(3)
Berthe Augustin (1830-1907)
(1)
Beściak Marcin (1990- )
(1)
Golonka Wojciech (1984- )
(1)
Martin Xavier (1945- )
(1)
Woroniecki Jacek (1878-1949)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(7)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
1901-2000
(3)
1945-1989
(3)
Kraj wydania
Polska
(7)
Język
polski
(7)
Temat
Kościół katolicki
(2)
Państwo
(2)
Rewolucja
(2)
Ruchy społeczne
(2)
Adwokaci
(1)
Bolszewizm
(1)
Chesterton, G. K. (1874-1936)
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Demokracja
(1)
Dialektyka
(1)
Ekonomia
(1)
Filozofia francuska
(1)
Filozofia oświecenia
(1)
Filozofia polityczna
(1)
Filozofowie
(1)
Garcia Moreno, Gabriel (1821-1875)
(1)
Humanizm (prąd)
(1)
Ideologia
(1)
Jezus Chrystus
(1)
Katolicka nauka społeczna
(1)
Komunizm
(1)
Kontrrewolucja
(1)
Marksizm
(1)
Materializm dialektyczny
(1)
Nauczanie papieskie
(1)
Polityka oświatowa
(1)
Prezydenci
(1)
Problemy społeczne
(1)
Religia
(1)
Rewolucja francuska (1789)
(1)
Rewolucja październikowa (1917)
(1)
Rodzina
(1)
Sprawiedliwość
(1)
Szkolnictwo
(1)
Teoria polityki
(1)
Tolerancja
(1)
Utopia
(1)
Wolter (1694-1778)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(3)
1701-1800
(2)
1801-1900
(2)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Ekwador
(1)
Gatunek
Opracowanie
(4)
Artykuł publicystyczny
(1)
Biografia
(1)
Esej
(1)
Kompendia i repetytoria
(1)
Dziedzina i ujęcie
Polityka, politologia, administracja publiczna
(5)
Historia
(3)
Filozofia i etyka
(2)
Religia i duchowość
(2)
Edukacja i pedagogika
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
7 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
G. K. Chesterton, Polska i polityka / Wojciech Golonka. - [Kraków] : Andegavenum, copyright 2021. - 154, [5] stron : faksymilia, fotografie ; 21 cm.
Miejsce wydania na podstawie serwisu e-ISBN.
Współfinansowanie: Instytut Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego
Gwoli wstępu - dlaczego ta książka? ; CZ. I. CHESTERTON I POLSKA: ZARYS TEMATU ; CZ. II. FILOZOFIA POLITYCZNA GILBERTA KEITHA CHESTERTONA: R. I. Filozofia G.K. Chestertona w ogóle ; R. II. Ogólna charakterystyka filozofii politycznej Chestertona ; R. III. Chestertonowy model państwa: 1. Chestertonowa demokracja ; 2. Upadek współczesnych demokracji ; 3. "Brzytwa Chestertona" czyli ocena tego modelu ; 4. Rozmiar "polis", czyli państwo narodowe ; 5. Wijna sprawiedliwa ; 6. Anarchia ; R. IV. Ekonomia tożsamościowa: dystrybucjonizm ; R. V. Rodzina: 1. Podstawowa komórka społeczeństwa ; 2. Nierozerwalność małżeństwa ; 3. Kwestia edukacji ; R. VI. Chesterton personalistą? ; CZ. III. GILBERT KEITH CHESTERTON A "MYŚL NOWOCZESNA": 1. Uwaga wstępna odnośnie do przedmiotu mniejszej części ; R. II. Główne cechy "myśli nowoczesnej" według G.K. Chestertona: 1. Myśl, która nie jest ani wolna, ani płodna ; 2. Sofizmat koniecznego postępu ; 3. Obojętność na prawdę ; 4. Antydemokratyczna nietolerancja ; 5. Nierozsądek i szaleństwo ; R. III. Chesterton wizjonerem historii współczesnej: 1. G.K. Chesterton a prusjanizm: Kult rasy ; Neopogański kult przemocy i wizja II wojny światowej ; 2. Turbulencje społeczne i przemiany XX wieku ; Dodatek: Sentymentalny stosunek Chestertona do Rewolucji francuskiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-110344 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Miejsce wydania na podstawie serwisu e-ISBN.
Bibliografia na stronach 413-[423].
Współfinansowanie: Minister Edukacji i Nauki
Wprowadzenie ; R. 1. Niewyobrażalna nienawiść do ludzi ; Prymitywne bydlęta nazywane ludźmi ; Epikurejski elityzm ; Apologia przyjemności światowych i korzystania na całego ; Prawda..? Ależ bez przesady szanowni państwo! ; Kłamać jak diabeł - 22; Kultura pogardy ; Plwocina humanisty ; R. 2. Nędzarze i śmierdzące bydlęta ; Pobieranie próbek ; Arabowie zwani Żydami ; Welchy oraz inne śmierdzące bydlęta ; R. 3. Nędzny uciekinier ze Sewennów: Brzęk kluczy i zgrzytanie rygli ; Uparty naganiacz do więzień, zwany Wolterem ; Zmiażdżyć skorpiony ; Jest pan, proszę pana, okrutnym człowiekiem ; Autoportret ; Wolontariusz w policji myśli ; Trzeba rozgnieść tę gąsienicę ; Łasuch na okazje ; Potwierdzone konszachty z policją ; R. 4. Zmiażdżyć Fryderyka?: Nienawiść na każdej stronie jego tekstów ; Nadmiar żółci ; Nie można zbyt wcześnie odtrąbić zwycięstwa ; Słodka zemsta ; Złe okulary politologa ; Fryderyk w łańcuchach i kajdanach? ; Szczypta nienawiści? ; Nienawidzę wszystkich bohaterów ; Niemożliwa misja R. 5. Rozedrgany piewca tolerancji: Jedyny możliwy sposób myślenia ; Napady wściekłości ; Opinia lekarska ; Nieco nadpobudliwy przypadek ; Człowiek o najbardziej oschłym sercu ; Żeby mną pogardzano i nienawidzono mnie w moim wieku?! ; R. 6. Konsorcjum fanatyków?: Fanatyczna i okrutna tyrania ; Przyjemniej ich czytać niż spotykać się z nimi ; Prześladowcza wściekłość wymierzona w systemy ; Dystyngowana elita ; Wolna wymiana pogardy i nienawiści ; Dwójka dobrych starych przyjaciół? ; Czy tylko jej przypada przyjemność nienawidzenia innych? ; Przede wszystkim potrzeba kochania ; R. 7. Obrzydliwość i jej podwiązka: Polecam obrzydliwość świętej nienawiści szanownej pani ; Patriarcha zgniataczy ; Zedrzeć sobie gardło podczas kolacji, wrzeszcząc przeciwko obrzydliwości? ; Ale zgniatać trzeba powolutku ; Leksykalna swawola ; Szatan ich wspólnym ojcem ; Jedyny odkupiciel ; Oczyścić ziemię z tych głupstw ; Jednak obrzydliwość ma poczciwy charakter ; Papież będzie mnie bronił, kiedy tylko zechcę ; Doczesny ojciec kapucynów ; Prałat niedowiarek ; Rozgniatacz na głodzie obrzydliwości ; R. 8. Zaszczyt nienawidzenia Półksiężyca: Jedyna sekta, której brakuje w tym kraju ; ; Tolerancja i pogarda są ze sobą sprzęgnięte ; Islam wyśmiany ; Niecierpliwy pożeracz marmolady ; Nienawiść tej grubej świni ; Ludobójczy humanizm ; Dodatkowa garść nieprzyzwoitych zachowań ; R. 9. Rousseau bękartem psa Diogenesa?: Bardzo obiecujące partnerstwo ; Potpourri dla Sralucha w peruce ; Deszcz uprzejmości ; Genealogiczne przypuszczenia ; R. 10. Małpie wygłupy i autoironia: Nie jest pan tym, za kogo pana uważają ; Kotłowanie się zwierząt człekokształtnych ; Małpa, puchacz, szczur, upieczone jabłko? ; Makabryczne skoki ze sterty gnoju prosto do grobu ; Nieszczęście przyjścia na świat ; Diabelska nienawiść wobec ludzkości ; R. 11. Zbrodnicze zapędy: Strzelać kulami do pastorów ; Obdzierać ze skóry, wybebeszać, deptać, dusić, wieszać ; Gdyby tylko miał zęby ; Kary na opamiętanie dla bawolich głów ; Fantazjowanie o eksterminacji. Przypadek Żydów - pierwsza odsłona ; Przypadek Żydów - druga odsłona ; Wynalazca i propagator maszyny do siekana mięsa ; A jednak nic by nie kosztowało spróbować ; Fantazjowanie o eksterminacji. Przypadek Turków ; Lekcja dobrych manier ; R. 12. Spalenie jego książki nie wystarczy: Fanatyczny oskarżyciel o rzekome bluźnierstwa ; Niebywałe przejawy hipokryzji ; Ukrywanie wstydliwej prawdy ; Pozwólcie mi być dobrym Samarytaninem ; R. 13. Każdy ma swój charyzmat: Dzielę rodzaj ludzki na dwie części ; Och to stado baranów! ; Nienawidzić człowieka niewykształconego ; Nikt nie jest zobowiązany do rzeczy niemożliwych ; Nie mogę obejść się bez ludzi, którymi gardzę ; Samowystarczalny przypadek ; R. 14. Wiek nienawiści?: Nienawistne i nieżyczliwe stulecie już z samej definicji ; Więcej o czasach nienawiści ; Wzajemne wyżynanie się było zapowiedziane ; Definitywnie dokonać eksterminacji całej rasy ; R. 15. Gdy nastał zmierzch wieku nienawiści: Zaciekłość wobec zmarłych ; Piękne oblicze ; Prekursor padlinożerców? ; Niereformowalny ; Obowiązek składania przysięgi nienawiści na całą wieczność ; Zaszczyt odrzucenia nienawiści ; Droga królewska.
Panuje powszechne przekonanie, że francuskich filozofów osiemnastowiecznych popychała do działania wielka troska o bliźnich zarówno współziomków, jak i braci-ludzi bez względu na ich narodowość. Ten stan ducha i umysłu, przysparzający im chwały, doskonale współgrał z ideałami tolerancji, równości i wolności, które z uporem umieli promować i uświetniać, co również wobec nich budzi podziw. Właśnie w takim świetle zazwyczaj ukazują ich podręczniki na wszystkich poziomach nauczania, tematy maturalne, retoryka socjo-polityczna i wszystko, co we Francji sprzyja kształtowaniu opinii społecznej. Czy tak rzeczywiście było? Kiedy konsekwentnie zaczynamy badać ich twórczość, odsłania się przed nami nieco inny obraz. Pogarda czy nienawiść wyzierają z ich pism niezwykle często, są zatem wpisane w ich mentalność i w sposób decydujący ukierunkowują ich myślenie, jednak na ten aspekt zazwyczaj spuszcza się zasłonę milczenia. Jeśli chcemy lepiej poznać tych pisarzy, którzy często wydają się atrakcyjni, i uchwycić autentyczną esencję ich myśli filantropijnej, należy więc koniecznie zwrócić uwagę na te dwa kluczowe elementy składowe ich ekosystemu kulturowego: nienawiść i pogardę. (…) Dodajmy, że niniejsze dzieło w żadnym razie nie aspiruje do ukazania pełnego portretu Woltera. Cechy powszechnie znane w przypadku tej postaci, które tworzą legion, w ogóle się tutaj nie pojawiają. Natomiast Czytelnik znajdzie to, co dotychczas jest niepoznane - a nie chodzi tutaj o rzecz bagatelną. Trudno powiedzieć, czy znawcy Woltera o tym nie wiedzą, czy też darują sobie rozpisywanie się na ten temat, ze względów najwyraźniej enigmatycznych. (fragment z Wprowadzenia)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-113729 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Miejsce wydania na podstawie serwisu e-ISBN.
Tytuł oryginału: "Pour qu'il regne" 1959.
Współfinansowanie: Instytut Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego
„Królestwo moje nie jest z tego świata” - Jezus mówi do Piłata - ale to nie znaczy, że nie rozciąga się nad tym światem. Otóż słowa wypowiedziane przez zmartwychwstałego Chrystusa, zgodnie z przekazem św. Mateusza, nie pozostawiają tutaj najmniejszych złudzeń: „Dana mi jest wszelka władza na niebie i na ziemi”. Bóg jako Stwórca nie może nie być Panem swojego stworzenia: w prawach, w obyczajach, w polityce i gospodarce, w życiu jednostek, rodzin i państw. Taka jest absolutna, niepodważalna prawda, którą Jean Ousset wykazuje na kartach swej książki, kierując się nie tylko wiarą, ale także żelazną logiką. Dokonuje drobiazgowej analizy lekcji ewangelicznej oraz nauczania papieży, którzy nigdy nie przestawali głosić tej prawdy z mocą. Autor znajduje potwierdzenie tej tezy również w twórczości najważniejszych pisarzy katolickich XIX i XX wieku. Jeżeli państwa i narody chcą zakończyć swój karkołomny, samobójczy bieg, i znaleźć wreszcie odpocznienie, muszą pozwolić Chrystusowi królować w życiu społecznym, rodzinnym, indywidualnym. Bóg jest bardzo delikatnym gościem, którego łatwo wyprosić. Ale Rewolucja nie tyle Boga wyprasza, co wyrzuca, wydziera z ludzkich serc, z obyczajów, z kodeksów praw, z parlamentarnych ustaw, całkowicie zmieniając tkankę życia społecznego. Rewolucja w książce Jeana Ousseta staje się personifikacją o diabolicznych rysach, gdyż takie właśnie jest jej pochodzenie. Nie chodzi jedynie o Rewolucję 1789 czy 1917, czy 1968. Są to tylko bardziej drastyczne przejawy wywrotowości, natomiast Rewolucja jest zjawiskiem permanentnym, począwszy od wystąpienia Lutra, który doprowadził do pęknięcia chrześcijańskiego świata na pół, a skończywszy na rewolucji kulturalnej, której obecnie stajemy się ofiarami. Ta wojna rozpoczyna się już na kartach Ewangelii, czyli u samego zarania cywilizacji chrześcijańskiej - ten rys buntu i odrzucenia Boga. Jednak nie tylko Rewolucja jawi się jako wróg społecznego panowania Chrystusa. Także piąta kolumna Rewolucji odgrywa bardzo negatywną rolę - niektórzy ludzie Kościoła deformujący jego nauczanie - oraz my sami, poprzez naszą obojętność i nasze zaniedbania. Książka Jeana Ousseta nie jest pesymistyczna, wręcz przeciwnie, ukazuje przed nami szeroki horyzont i skąpany w promieniach słonecznych błękit nieba. Autor odsłania przed nami drogę, zaprasza nas do działania na rzecz społecznego panowania Chrystusa i omawia sposoby, dzięki którym możemy do tego stanu doprowadzić. Każdy katolik, któremu leży na sercu przyszłość jego kraju, powinien tę książkę przeczytać i żyć tą ideą, która jako jedyna we współczesnym, na różne sposoby okaleczonym świecie, jest w stanie zapewnić pokój, prawdziwy pokój i odpocznienie. [capitalbook.com.pl, 2022]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A-110360 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Działanie / Jean Ousset ; przełożył z francuskiego Marcin Beściak. - [Kraków] : Andegavenum, copyright 2021. - 366, [2] strony ; 21 cm.
Tytuł oryginału: "L'Action".
Miejsce wydania na podstawie serwisu e-ISBN.
Współfinansowanie: Instytut Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego
CZ. I. O działaniu w ogólności: 1. Zasady podstawowe ; CZ. II. Ludzie: 1. Decydujący kapitał 2. Ludzie w swoich sieciach ; 3. Duchowieństwo ; 4. Znaczenie niektórych sieci i związane z nimi zagrożenia ; 5. Oddziaływanie na masy ; CZ. III. Narzędzia i metody: Uwagi wstępne ; 1. Doktryna i pieniądz ; 2. Środki działania ; 3. Widzieć ; 4. Słyszeć ; 5. Spotykać się ; 6. Trudności do rozwiązywania ; 7. Formuła działania na masach ; 8. Rozwiązania siłowe i tajne organizacje ; 9. Stosować wszystko w należnym porządku ; CZ. IV. Okoliczności: 1. Sytuacje, okoliczności ; 2. Cztery najbardziej charakterystyczne rodzaje okoliczności ; 3. Przypadek naszych pluralistycznych państw ; CZ. V. Wnioski i perspektywy: 1. Elita ; 2. Pewien styl działania ; 3. Wskazówki dla działania indywidualnego (stopień pierwszy) ; 4. Wskazówki dla działania bardziej ograniczonego (stopień drugi) ; 5. Wskazówki dla tych, którzy poświęcają się szczególnie planowanemu "stylowi działania" (stopień trzeci).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-110347 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Marksizm i Rewolucja / Jean Ousset ; przełożył z francuskiego Piotr Tylus. - [Kraków] : Andegavenum, copyright 2021. - 277, [3] strony : fotografie ; 21 cm.
Miejsce wydania na podstawie serwisu e-ISBN.
Tytuł oryginału: "Marxisme et révolution" 1970.
Indeks.
CZ. I. MARKSIZM A CYWILIZACJA NOWOCZESNA: R. I. Świat, który utracił smak prawdy ; R. II. Filozofia sprzeczności ; R. III. Dialektyka ; R. IV. Alienacja ; CZ. II. ILUSTRACJE: R. I. Materializm o charakterze dialektycznym, "humanizm pracy" i "permanentna Rewolucja" ; R. II. Marksizm-leninizm wobec nauki, moralności i działania taktycznego ; R. III. Marksizm-leninizm wobec problemu Boga i religii ; Konkluzja "Dwa sztandary" ; Posłowie ; Aneks I. Marksizm jako spadkobierca "myśli nowożytnej i nowoczesnej" ; Aneks II. Komunizm ; Aneks III. Pobieżne obalenie kilku tez komunistycznych ; Konkluzja.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-110345 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Państwo i szkoła : rozprawa z etatyzmem kulturalnym / o. Jacek Woroniecki OP. - [Kraków] : Andegavenum, 2021. - 164, [3] strony : ilustracja ; 17 cm.
Miejsce wydania na podstawie serwisu e-ISBN.
Współfinansowanie: Instytut Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego
CZ. 1. PAŃSTWO, JEGO POCHODZENIE, ISTOTA I ZASADNICZE FUNKCJE: I. Wstęp i metoda ; II. Pochodzenie państwa ; III. Istotne cechy państwa ; IV. Podstawowe funkcje państwa ; CZ. 2. ROZPRAWA Z ETATYZMEM KULTURALYM, USPOŁECZNIENIE I ODPAŃSTWOWIENIE SZKOLNICTWA: I. Geneza etatyzmu ; II. Rozprawa z etatyzmem gospodarczym ; III. Etatyzm kulturalny w szczególności w dziedzinie szkolnictwa ; IV. Źródła utrzymana szkolnictwa ; V. Sedno sporu o szkołę publiczną i prywatną ; VI. Wizja przyszłego szkolnictwa ; VII. Tradycja Komisji Edukacji Naukowej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-110527 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Miejsce wydania na podstawie siedziby wydawcy.
Tytuł oryginału: "Garcia Moreno, président de l'Équateur, vengeur et martyr du droit chrétien (1821-1875)" 1890.
Współfinansowanie: Instytut Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego
W dniu 6 sierpnia 1875 roku Gabriel García Moreno, prezydent Ekwadoru, zostaje zamordowany, kiedy wychodzi z kościoła, przez grupę mężczyzn, z których jeden jest uzbrojony w maczetę, a pozostali - w rewolwery. [Instytut Dziedzictwa Europejskiego Andegavenum, 2021]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-110362 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej