Sorting
Source
Katalog centralny
(8)
Form of Work
Książki
(8)
Publikacje naukowe
(8)
Publikacje fachowe
(1)
Status
available
(7)
Branch
Czytelnia Główna (Sokoła 13)
(1)
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(7)
Author
Bodzioch-Bryła Bogusława
(1)
Chmielewski Witold Jan
(1)
Dorak-Wojakowska Lilianna (1974- )
(1)
Dyndał Stanisław
(1)
Kielar-Turska Maria (1942- )
(1)
Michnik Wojciech
(1)
Seredyńska Anna
(1)
Skoczek Anna (językoznawca)
(1)
Wenklar Michał (1980- )
(1)
Świątkowski Andrzej (1944- )
(1)
Year
2020 - 2025
(5)
2010 - 2019
(3)
Time Period of Creation
2001-
(8)
Country
Poland
(8)
Language
Polish
(8)
Audience Group
Prawnicy
(1)
Subject
Allied Force
(1)
Dyskryminacja religijna
(1)
Dzieci
(1)
Edukacja kulturalna
(1)
Europejski Trybunał Praw Człowieka
(1)
Film
(1)
Funkcje poznawcze
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Interwencja (politologia)
(1)
Konflikt 1998- w Kosowie
(1)
Kościół a państwo
(1)
Kultura fizyczna
(1)
Literatura
(1)
Lęk
(1)
Mobbing
(1)
Mądrość
(1)
Młodzież
(1)
Operacja „Przywrócić nadzieję"
(1)
Osobowość
(1)
Osoby w wieku starszym
(1)
Parafia pw. Chrystusa Króla (Jarosław)
(1)
Parafie
(1)
Polityka międzynarodowa
(1)
Polityka wojskowa
(1)
Postawy
(1)
Prawa człowieka
(1)
Prawo Unii Europejskiej
(1)
Prawo kanoniczne
(1)
Prawo pracy
(1)
Przedszkola
(1)
Psychopatologia
(1)
Ratowanie Żydów i pomoc Żydom (1939-1945)
(1)
Satysfakcja (psychologia)
(1)
Socjalizacja
(1)
Starość
(1)
Strach
(1)
Symbolika religijna
(1)
Szkolnictwo podstawowe
(1)
Szkolnictwo średnie
(1)
Szkoły katolickie
(1)
Szkoły zawodowe
(1)
Tematy i motywy
(1)
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
(1)
Umysł
(1)
United States Army
(1)
Wojna iracka (1990-1991)
(1)
Wojna iracka (2003-2010)
(1)
Wojna w Afganistanie (2001-2014)
(1)
Wojna w Bośni i Hercegowinie (1991-1995)
(1)
Wolność myśli
(1)
Wolność sumienia
(1)
Wolność wyznania
(1)
Wychowanie patriotyczne
(1)
Wychowanie religijne
(1)
Zaburzenia psychiczne
(1)
Żydzi
(1)
Subject: time
1901-2000
(4)
2001-
(3)
1945-1989
(2)
1939-1945
(1)
1989-2000
(1)
Duchowieństwo katolickie
(1)
Subject: place
Polska
(2)
Afganistan
(1)
Bośnia i Hercegowina
(1)
Irak
(1)
Jarosław (woj. podkarpackie)
(1)
Kosowo
(1)
Kraje Unii Europejskiej
(1)
Somalia
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Genre/Form
Monografia
(5)
Opracowanie
(3)
Praca zbiorowa
(2)
Domain
Psychologia
(3)
Religia i duchowość
(3)
Edukacja i pedagogika
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
8 results Filter
Book
In basket
(Humanitas Studia Kulturoznawcze. Badania)
Bibliografia, netografia przy pracach. Indeks.
Publikacja dofinansowana ze środków przeznaczonych na działalność statutową Wydziału Filozoficznego Akademii Ignatianum w Krakowie
Cz. I. Psychologia, kognitywizm wobec lęku i strachu: Józef Bremer S.J, Co kognitywistka może nam powiedzieć o lęku i strachu? ; Stanisław Głaz S.J, Czy istnieje związek lęku z religijnością człowieka? ; Jacek Bielas, "Lęk w oczach" w świetle badań okulograficznych ; Jan Ceklarz, Warstwowość lęku według Antoniego Kępińskiego ; Joanna Szczotka, Błąd ciała. Wokół psychiatrii zaburzeń lękowych ; Krzysztof Korżyk, Lęk w egzystencjalnej interpretacji antypsychiatrycznej ; Jan Kutnik, Wielowymiarowość egzystencjalnego lęku - filozofia egzystencjalna jako inspiracja dla badań psychologicznych na przykładzie koncepcji Paula Tillicha ; CZ. II. Strach i lęk w filozofii: Piotr Duchliński, Atmisfera strachu i jej rola w doświadczeniu świata realnego ; Waldemar Frąc, Lęk przed sobą. "Pętla" Wojciech Jerzego Hasa wobec "Pojęcia lęku" Sørena Kierkegaarda ; Jarosław Kucharski, Strach przed etyką ; Cz. III. Literackie oblicza lęku i strachu: Bogusława Bodzioch-Bryła, Czytanie z oczu. Obraz lęku we współczesnej polskiej literaturze (i e-literaturze) ; Ewa Goczał, Pełne morze, pełne marzenie - postrzeganie lęku w wyobraźni poetyckiej Wojciecha Bonowicza ; Małgorzata Krakowiak, Niemota doświadczających? Uwagi o kilku tekstach wojennych ; Aneta Jurzysta, W niewoli lęku. Strach przed prawdą, życiem i śmiercią w najnowszej prozie Martina Walsera ; Justyna Chłap-Nowakowa, Strach w twórczości Wojciecha Albińskiego ; Katarzyna Duda, Bunt jako pokonywanie bariery strachu w państwie zniewolonym (na przykładzie wybranych utworów literatury rosyjskiej XX i XXI wieku) ; Monika Wiszniowska, Resentyment jako źródło lęku? Autorzy współczesnych polskich reportaży literackich o Rosji ; Anna Ursulenko, Symfonia lęku rozpisana na piątkę autorów. "Homo metuens" w dramacie "Detalizacja" Dymytra Ternowego ; Krzysztof Wojakowski, Lęk przed zniewoleniem wobec dewaluacji wartości kształtujących Europę w pisarstwie i życiu Andrzeja Bobkowskiego ; Cz. IV. Sztuka wobec lęku i strachu: Lilianna Dorak-Wojakowska, Doświadczenie lęku w teatrze paniki Józefa Szajny ; Beata Bigaj-Zwonek, Tragedia wyrażona klasyczną figurą. Motyw piety w sztuce współczesnej ; Anna mazela, Surrealistyczne wizje lęku w fotografiach Kaveha Hosseiniego ; Magdalena Studnicka, Nagle przychodzi wielkie umieranie. Lęk przed śmiercią w malarstwie Egona Schielego ; Łukasz Wiącek, Relację między lękiem a dziełem sztuki, czyli czego boimy się w sztuce współczesnej ; Cz. V. Strach, lęk, groza w filmie i nowych mediach: Piotr Kletowski, Groza jako dominanta współczesnej kultury audiowizualnej - próba definicji tzw. "egzystencjalnego thrillera" ; Urszula Tes, Oblicza lęku w filmach dokumentalnych "Zapora" i "Mgła" Ireny Kamińskiej ; Magdalena Grabias, Oblicza strachu we współczesnym horrorze filmowym ; Marcin M. Chojnacki, Gra ze strachem - środki wywoływania lęku u odbiorcy w grach wideo ; Anna Chudzik, Facebookowa fizjologia strachu. Obraz emocji w internetowych memach ; Cz. VI. Polityka, społeczeństwo, cywilizacji wobec strachu: Jan Rokita, Strach i polityka ; Adam Regiewicz, Cywilizacja strachu, czyli Nowe Średniowiecze ; Mariusz Sztuka, Społeczne doświadczenie strachu przed przestępczością. Pokusy interpretacyjne ; Łukasz Burkiewocz, Strach i lęk orza ich obecność we współczesnej cypryjskiej kulturze ludowej ; Sylwia Góra, Mizoginia - męska choroba, czyli starch przed kobietami ; Cz. VII. Lęki a dydaktyka: Celina Kisiel-Dorohinicka, Dorastanie w płynnym świecie. W poszukiwaniu źródeł lęków i bezsilności współczesnej młodzieży ; Danuta Łazarska, Od tekstu Tomasza Venclovy do lęków i niepokojów uczniowskich ; Kinga Anna Gajda, Lęk przed niebytem w przestrzeni publicznej i jego artykulacja w dramacie terapeutycznym ; Renata Kowalczyk, Lęk przed kobietami, brzydotą czy obawy z powodu zasad moralnych? Arteterapeutyczne "czytanie sztuki" na przykładzie obrazu Pabla Picassa.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-113221 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach [235]-245. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim i niemieckim.
1. Polityka władz wobec szkolnictwa katolickiego w drugiej połowie lat czterdziestych XX wieku ; 2. Przedszkola ; 3. Szkoły powszechne (podstawowe) ; 4. Szkoły średnie ogólnokształcące ; 5. Szkoły zawodowe.
Książka w sposób obiektywny i wyważony ukazuje cały bogaty arsenał chytrej i perfidnej walki z tą częścią szkolnictwa, która była wyznaniowa, tylko dlatego, że była katolicka. Autor osłania paradoks ówczesnej sytuacji, z jednej strony potrzebę i konieczność odbudowy systemu szkolnictwa po startach i zniszczeniach II wojny światowej, a z drugiej równoczesne organicznie oraz eliminację szkół katolickich. Całość zgromadzonego materiału została uporządkowana bardzo jasno i logicznie. Omówiono głównie założenia i politykę władz wobec szkolnictwa katolickiego, a następnie podstawowe szczeble edukacyjne i wychowawcze: przedszkola, szkoły podstawowe, średnie ogólnokształcące i zawodowe. W ten sposób bardzo wyraziście wykazano strategię walki ze szkolnictwem wyznaniowym w Polsce. Publikacja Witolda Chmielowskiego daje nowe spojrzenie na losy polskiej oświaty, szkolnictwa w początkowym okresie Polski Ludowej. Do tej pory wielu historyków nie tylko wychowania obszernie opisywało tzw. ofensywę ideologiczną w Polsce, jaka miała miejsce od roku 1949. Wiązano z nią wielki przełom. Autor swym dziełem, choć tego nie akcentuje, dowodzi, że walka o szkołę toczyła się nieustannie już od 1945 roku i łączyła w sobie nie tylko prymitywne, arogancie, ale i niezwykle wyrafinowane praz przebiegłe środki. Prof. dr hab. Julian Dybiec
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-107237 (1 egz.)
Book
In basket
(Starość Jak Ją Widzi Psychologia)
Bibliografia, netografia przy pracach.
Publikacja dofinansowana ze środków przeznaczonych na działalność statutową Wydziału Filozoficznego Akademii Ignatianum w Krakowie
Część prac w języku angielskim. Streszczenie w języku angielskim przy pracach. Spis treści także w języku angielskim.
Maria Kielar-Turska, Siła umysłu w starości. Wprowadzenie ; I. SPOSTRZEGANIE STAROŚCI: Anna Maria Manek, Bieg życia jako studium przypadku ; Grażyna Mendecka, Starość w percepcji wybitnych twórców ; Wiebren Zijlstra, Sprawność ruchowa osób starszych - w jaki sposób zdolności fizyczne i poznawcze wpływają na wykonywanie czynności związanych z utrzymywaniem sprawności fizycznej w życiu codziennym? II. NEUROKOGNITYWNE MECHANIZMY I SWOISTOŚĆ FUNKCJONOWANIA POZNAWCZEGO W STAROŚCI: Adam Zemełka, Mózg i umysł w starożytnej myśli greckiej ; Shu-Chen Li Neuroplastyczność a uczenie się w biegu życia ; Karolina Byczewska-Konieczny, Oblicza starości - o zróżnicowaniu populacji osób starszych pod względem funkcjonowania poznawczego ; Waldemar Tłokiński, Między siłą umysłu a siłą języka: relacja u schyłku życia ; III. MĄDROŚĆ CZYLI ŚWIETNE WYPOSARZENIE UMYSŁU: Stanisława Tucholska, Mądrość w perspektywie psychologicznej ; Maria Straś-Romanowska, Człowiek stary, czyli mądry (?) ; Henryk Olszewski, Dysadaptacja w starości jako forma słabości umysłu ; IV. WSPOMAGANIE UMYSŁU SENIORA: Bartosz Maciej Wiśniewski, Polityka wsparcia rozwoju umysłu: senioralna asymetria ; Jacek Bielas, Łukasz Michalczyk, Neurofeedback jako metoda usprawiedliwienia funkcjonowania poznawczego osób w wieku senioralnym - zarys problematyki ; Edyta Bonk, Wspomaganie umysłu seniora - metodyka treningów twórczości ; Iwona Sikorska, Joanna Mostowik, Natalia Lipp, Katarzyna Stadtmuller: Na tropach "ikigai". Zaangażowanie jako aspekt pomyślnego starzenia się ; Anna Seredyńska, Osoby młode i starsze w wolontariacie hospicyjnym ; V. OSOBOWOŚCIOWE I SPOŁECZNE CHARAKTERYSTYKI FUNKCJONOWANIA SENIORA: Tomasz Frąckowiak, Cechy osobowości ludzi długowiecznych ; Ludwika Wojciechowska, Ewa Szaciłło, Perspektywa temporalna a generatywność w trzech okresach dorosłości ; Joanna Cichorz-Sadowska, Kamil Jeziorski, Beta Winnicka, Generatywność, aktywność i subiektywny dobrostan w późnej dorosłości ; Paweł Brudek, Stanisława Steuden, Grzegorz Ciuła, Tomasz Korulczyk, Subiektywna ocena stanu zdrowia a wymiary psychospołecznego funkcjonowania osób w okresie wczesnej i późnej dorosłości ; Elżbieta Napora, Związki w rodzinie wielopokoleniowej w ocenie młodzieży - perspektywa polska ; Maria Ledzińska, Weronika Kłakulak-Torba, Znaczenie solidarności między pokoleniami w dobie starzenia się populacji - perspektywa edukacyjna ; IV. POCZUCIE SATYSFAKCJI Z ŻYCIA W PÓŻNEJ DOROSŁOŚCI: Elżbieta Dryll, Anna Cierpka, Urszula Tokarska, Wartości w okresie późnej dorosłości a mądrość przekazywana w "liście do wnuka" ; Czesław Walasa, Elżbieta Rydz, Religijność osób w okresie starości w ujęciu Czesława Walesy poznawczo-rozwojowej koncepcji religijności ; Hanna Liberska, Źródła satysfakcji z życia w starości ; Celina Timoszyk-Tomczak, Związki satysfakcji z życia i perspektywy czasowej w późnej dorosłości.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-107757 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia, netografia na stronach 538-553. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
MIEJSCE WYCHOWANIA RELIGIJNEGO, PATRIOTYCZNEGO, SPORTOWEGO, KULTURALNEGO W ŚWIETLE LITERATURY PRZEDMIOTOWEJ: Pojęcie wychowania religijnego, patriotycznego, sportowego, cele metody i środki ; Osobowość człowieka i fazy jej rozwoju ; Wychowanie a samowychowanie ; Wychowanie religijne, patriotyczne, sportowe i kulturalne w procesie ogólnego rozwoju dzieci i młodzieży ; Wychowanie religijne, patriotyczne, sportowe i kulturalne w procesie poznawczym i psychicznym dzieci i młodzieży ; CHARAKTERYSTYKA MATERIAŁÓW ŹRÓDŁOWYCH: Przedmiot i cel badań ; Problemy i hipotezy badawcze ; Metody, techniki i narzędzia badawcze ; Charakterystyka terenu i organizacji badań ; CHARAKTERYSTYKA ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO MIASTA JAROSŁAWIA: Parafie rzymskokatolickie w Jarosławiu ; Szkoły w Jarosławiu ; Kluby sportowe w Jarosławiu ; Typowe problemy wychowawcze dzieci i młodzieży miasta Jarosławia ; PARAFIA CHRYSTUSA KRÓLA NA TLE ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO MIASTA JAROSŁAWIA: Powstanie parafii oraz jej duszpasterze w latach 2003-2014 ; Powstanie świetlicy "U Kolpinga" ; Sekcje działające w świetlicy, wychowawcy i wolnotariusze 2003-2014 ; Specyfika programu wychowawczego w świetlicy "U Kolpinga" ; "KOLPING" MIEJSCEM WYCHOWANIA RELIGIJNEGO, PATRIOTYCZNEGO I SPOŁECZNEGO: Historia "Kolpinga" ; założenia Ruchu Kolpingowskiego ; Kolping na świecie i w Polsce ; WYCHOWANIE RELIGIJNE W PARAFII CHRYSTUSA KRÓLA ORAZ W ŚWIETLICY "U KOLPINGA" I JEGO EFEKTY: Podstawowa misja Kościoła ; Wychowanie religijne w parafii poprzez działalność ruchów, stowarzyszeń i grup działających przy parafii ; Wychowanie religijne poprzez organizację rekolekcji, obozów religijnych i pielgrzymek ; Wychowanie religijne w świetlicy "U Kolpinga" ; Wychowanie religijne w parafii i świetlicy poprzez udział w Orszaku Trzech Króli ; WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE POPRZEZ UDZIAŁ W UROCZYSTOŚCIACH PATRIOTYCZNO-RELIGIJNYCH I JEGO EFEKTYWNOŚĆ: Wychowanie patriotyczne poprzez udział w uroczystościach patriotyczno-religijnych ; Wychowanie patriotyczne poprzez organizację obozów patriotyczno-wojskowych ; Wychowanie patriotyczne poprzez organizację wieczornic i przedstawień o tematyce patriotycznej ; WYCHOWANIE POPRZEZ SPORT W PARAFII CHRYSTUSA KRÓLA I JEGO EFEKTYWNOŚĆ: Sekcje sportowe działające przy parafii Chrystusa Króla i świetlicy "U Kolpinga" w latach 2003-2014 ; Wychowanie przez zajęcia w sekcji tenisa stołowego ; Wychowanie przez zajęcia w sekcji judo ; Wychowanie przez zajęcia w sekcji karate ; Wychowanie przez zajęcia w sekcji kajakarstwa ; Wychowanie przez zajęcia w sekcji piłki nożnej ; Wychowanie przez zajęcia w sekcji upowszechniania sportu ; Wychowanie przez zajęcia w sekcji bilardowej ; Wychowanie przez zajęcia w sekcji strzeleckiej ; WYCHOWANIE PRZEZ DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNĄ W PARAFII CHRYSTUSA KRÓLA ORAZ ŚWIETLICY "U KOLPINGA" I JEGO EFEKTYWNOŚĆ: Wychowanie kulturalne przez udział w konkursach muzycznych, teatralnych i konkursach poezji ; Rozwój życia kulturalnego i wychowanie poprzez uczestnictwo w koncertach w kościele i w KCK ; Wychowanie przez tworzenie sekcji teatralnych i wystawianie przedstawień teatralnych ; WYCHOWANIE SPOŁECZNE W ŚWIETLICY "U KOLPINGA", W PARAFII CHRYSTUSA KRÓLA I JEGO EFEKTYWNOŚĆ: korepetycje i pomoc w nauce ; Wychowanie poprzez pracę i obowiązki ; Wychowanie do wdzięczności poprzez kultywowanie pamięci o ofiarodawcach placu kościelnego i fundatorach świetlicy ; Wychowanie do odpowiedzialności, pracy i troski o osoby niepełnosprawne poprzez pomoc w formacji współnoty niepełnosprawnych i udział w piknikach charytatywnych ; Analiza materiałów źródlowych - fotografii ; Analiza treści z otwartego wywiadu pogłębionego ; Analiza treści wypracowania pt.: "Jaki wpływ na wychowanie w parafii Chrystusa Krola i w świetlicy "U Kolpinga" ma według Pana (Pani) wychowanie religijne, patriotyczne, sportowe i kulturalne?" ; PODSUMOWANIE I WNIOSKI.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. R-12473 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach [353]-359.
Streszczenie w języku angielskim.
Olbrzymim atutem opracowania jest precyzyjne odzwierciedlenie w jego treści naukowego, ale i humanistycznego światopoglądu Autorek, które - zgodnie z najlepszymi współczesnymi trendami, bez wątpienia inspirowanymi teorią zbiorów rozmytych, teorią prototypów, kognitywizmem, ale i nutą dekonstrukcjonizmu - miały odwagę porzucić binarne, spolaryzowane myślenie o normie i patologii na rzecz traktowania tych kategorii jako płynnych i zależnych od kontekstu. Monografia nie jest wyłącznie refleksem postrzegania wyimka świata przez Autorki. To przede wszystkim rzetelne, konkretne, obszerne i kompletne, spójne opracowanie stricte naukowe, ze swoim celami, przedmiotem badań, pytaniami oraz metodami badawczymi i narzędziem badawczym, umożliwiającymi deskrypcję i interpretację faktów badawczych. W zwięzłym Wstępie Autorki m.in. osadzają swoją książkę w dziedzinie psychopatologii oraz artykułują dwa zasadnicze, powiązane ze sobą cele badawcze: teoretyczny, którego założeniem było zebranie wiedzy dotyczącej zaburzeń psychicznych, oraz praktyczny, służący przygotowaniu podręcznika akademickiego, który ułatwiałby studentom, głównie pedagogiki, ale nie tylko, rozpoznanie i zrozumienie przypadków schorzeń z zakresu psychopatologii właśnie. Prof. dr hab. Mirosław Michalik Autorki książki Problematyka zaburzeń psychicznych odzwierciedlona w literaturze i filmie podjęły się analizy tej niełatwej tematyki, wykazując się troską o zdrowie psychiczne człowieka, niezależnie od jego wieku. Treść książki świadczy również o ich dbałości o jakość edukacji akademickiej młodzieży przygotowującej się do odpowiedzialnego, profesjonalnego wypełniania zadań zawodowych. Dogłębna znajomość zagadnień z zakresu psychopatologii, dzięki tej pracy, z pewnością umożliwi studentom i słuchaczom zdobycie umiejętności sprawnego i wczesnego diagnozowania, stosowania odpowiedniej profilaktyki, a także optymalnej terapii zaburzeń. Zamysł Autorek polegający na ilustrowaniu wiedzy teoretycznej materiałem literackim i filmowym można uznać za dobry sposób uprzystępnienia skomplikowanych treści oraz uatrakcyjnienia przebiegu zajęć konwersatoryjnych i wykładowych. Uważam, że należy docenić ten pomysł dydaktyczny, życząc Autorkom szerokiego upowszechnienia go i praktykowania. Dr hab. Alicja Żywczok, prof. UŚ
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-113246 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 253-261.
Publikacja sfinansowana z subwencji Ministra Edukacji i Nauki przeznaczonej na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego i badawczego Akademii Ignatianum w Krakowie w 2023 roku
Streszczenie w języku angielskim.
R. I. Związki zawodowe w Kościołach i związkach wyznaniowych: 1. Uwagi wprowadzające ; 2. Status prawny księży i pracowników świeckich Kościołów oraz związków zawodowych ; 3. Wolność zrzeszania się w związkach zawodowych a autonomia Kościołów i związków wyznaniowych ; 4. Ograniczenia wykonywania prawa księży do tworzenia i przystępowania do związków zawodowych ; 5. Stanowisko mniejszości ETPCz ; 6. Uwagi końcowe ; R. II. Symbole religijne w środowisku pracy: 1. Uwagi wprowadzające ; 2. Polityka sekularyzacji i neutralności religijnej w zatrudnieniu ; 3. Konstrukcja prawna zakazów i ograniczeń dyskryminowania ze względu na religię i wyznanie ; 4. Wolność religijna pracownika a prawo pracodawcy prowadzenia działalności gospodarczej ; 5. Rodzaje dyskryminacji ; 6. Uwagi końcowe ; R. III. Unijne podejście do eksponowania przez zatrudnionych symboli religijnych w miejscu pracy: 1. Uwagi wprowadzające ; 2. Sytuacja faktyczna i stan prawny połączonych spraw ; 3. Stanowisko TSUE w odpowiedzi na postawione pytania prejudycjalne ; R. IV. Nierówne traktowanie z powodu religii lub przekonań: 1. Uwagi wprowadzające ; 2. Dyskryminacja religijna ; 3. Odstępstwa od zasady równego traktowania ; 4. Polityka neutralności religijnej ; 5. Wyroki TSUE ; R. V. Bezpośrednia dyskryminacja ze względu na religię: 1. Uwagi wprowadzające ; 2. Pytania prejudycjalne i stanowisko amici curiae ; 3. Prawo do dodatku pieniężnego za pracę świadczoną w święto religijne ; 4. Kontratyp dyskryminacji ze względu na religię ; 5. Środki pozytywne zabezpieczające równość w stosunkach pracy ; 6. Środki prawne wyrównujące dotychczasowy - niezgodny z prawem UE stan rzeczy ; 7. Rozstrzygnięcie Unijnego Trybunału Sprawiedliwości ; R. VI. Obowiązek równego traktowania nauczycieli religii: 1. Uwagi wprowadzające ; 2. Stan faktyczny sprawy i pytania prejudycjalne sądu odsyłającego ; 3. Argumenty władz Republiki Włoskiej ; 4. Odpowiedź Trybunału Sprawiedliwości UE na postawione pytania prejudycjalne ; 5. Prawne następstwa nieprzestrzegania obowiązku równego traktowania nauczycieli religii na skutek niedostosowania przepisów krajowych RW do standardów UE ; 6. Ostateczne, niepodważalne rozstrzygnięcie Trybunału UE ; R. VII. Kontratyp zakazu dyskryminacji w zatrudnieniu ze względu na religię lub światopogląd: 1. Uwagi wprowadzające ; 2. Unijne standardy prawne równouprawnienia ; 3. Podstawy rozważań nad zgodnością z prawem i zasadnością kontratypu zakazu dyskryminacji w zatrudnieniu ; 4. Konstrukcja prawna kontratypu utrzymującego w mocy zakaz dyskryminacji ; 5. Uwagi końcowe ; R. VIII. Wymagania zawodowe w systemach prawa polskiego i unijnego: 1. Uwagi wprowadzające ; 2. Pojęcie "wymagania zawodowe" w ujęciu semantycznym ; 3. Funkcja wymagań zawodowych w realizowaniu polityki personalnej pracodawcy ; 4. Wymagania zawodowe w prawie polskim ; 5. Wymagania zawodowe w systemie unijnego prawa pracy ; 6. Uwagi końcowe ; R. IX. Religia lub inne przekonania – kryterium antydyskryminacyjnym w prawie Unii Europejskiej: 1. Wprowadzenie ; 2. Istota sporu, stanowisko stron, sądu odsyłającego i pytania prejudycjalne ; 3I. Uzasadnienie wyroku TSUE ; 4. Stosowanie dla ochrony równego traktowania bardziej korzystnych krajowych przepisów antydyskryminacyjnych ; 5. Kontrowersyjna, autonomiczna koncepcja ochrony religii ; 6. Konkluzja ; R. X. Ochrona zdrowia obywateli Unii Europejskiej a ich przekonania religijne: 1. Uwagi wprowadzające ; 2. Ramy prawne wybranych unijnych przepisów zabezpieczenia społecznego w sprawach dotyczących ochrony zdrowia ; 3. Relacja podstawowych praw człowieka do ochrony zdrowia i przekonań religijnych w acquis communautaire ; 4. Polityka opieki zdrowotnej a przekonania religijne ; 5. Prawo do zwrotu kosztów transgranicznego leczenia ; 6. Uwagi końcowe ; R. XI. Przetwarzanie danych osobowych przez członków wspólnoty religijnej świadków Jehowy: 1. Uwagi wprowadzające ; 2. Stanowisko sądu odsyłającego ; 3. Wolność religii a prawo do prywatnego i pokojowego jej uzewnętrzniania ; 4. Interpretacja pojęcia "zbiór danych osobowych" ; 5. Wspólnota religijna i jej członkowie - administrator i przetwarzający dane osobowe ; 6. Trzypunktowa puenta ; R. XII. Unijny system azylowy a prawo publicznego uprawiania praktyk religijnych oraz zakaz ograniczania wolności wyznania: 1. Uwagi wprowadzające ; 2. Prawo do wolności wyznania ; 3. Naruszanie wolności wyznania ; 4. Uwagi końcowe ; R. XIII. Ograniczenie korzystania z prawa do wolności uzewnętrzniania religii ze względu na zabezpieczenie dobrostanu zwierząt: 1. Uwagi wprowadzające ; 2. Szansa na symbiozę ochrony dobrostanu zwierząt z wolnością religijną w Unii Europejskiej ; 3. Gwarancja zapewnienia przez państwa członkowskie UE dalej idącej ochrony zwierząt podczas ich uśmiercania ; 4. Zakaz utrudniania swobodnego przepływu zwierzęcych produktów pochodzących z uboju ; 5. Uwagi końcowe ; R. XIV. Unijna koncepcja wolności religijnej w orzecznictwie trybunałów europejskich. Podsumowanie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-113249 (1 egz.)
Book
In basket
(Dyskurs Politologiczny)
Bibliografia, netografia na stronach [355]-383. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
„Dlaczego Stany Zjednoczone interweniują zbrojnie? Co przesądza o tym, że decydenci w Waszyngtonie ryzykują życie amerykańskich żołnierzy, poświęcają ogromne środki finansowe i koszty polityczne na udział w konfliktach odległych o tysiące kilometrów od wybrzeży swojego kraju, w miejscach nierzadko pozbawionych strategicznego znaczenia dla Stanów Zjednoczonych? (...) Publikacja nie pretenduje do stworzenia spójnej teorii amerykańskich interwencji zbrojnych po zimnej wojnie. Stara się natomiast wyjaśniać, w jaki sposób do nich doszło, jak zmieniał się ich charakter oraz cele i jakie konsekwencje z nich wynikał” – ze wstępu do książki. „Książkę uznaję za bardzo wartościową, przejrzystą w swojej treści i konstrukcji. Każda z opisywanych interwencji została poddana dokładnej analizie z zachowaniem należytego krytycyzmu ze strony autora. Rozprawa stanowi spory wkład do nauki polskiej, tym bardziej że analiza interwencji USA po „zimnej wojnie” nie doczekała się jeszcze kompleksowego opracowania” – dr hab. Rafał Ożarowski, prof. UG.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-108853 (1 egz.)
Book
In basket
M.in. dotyczy Starej Wsi k. Brzozowa (s. 158-159).
Michał Wenklar, Wstęp ; Abraham Skorka, Pamięć pokoleń. Pomoc Kościoła dla Żydów w Polsce podczas II wojny światowej ; Tomasz Gąsowski, Sytuacja ludności żydowskiej w Polsce w przededniu II wojny światowej ; Anna Czocher, Okupacyjne uwarunkowania pomocy ukrywającym się Żydom w Generalnym Gubernatorstwie ; Katarzyna Kocik, Obraz Rady Pomocy Żydom w wybranych polskich tekstach naukowych z lat 1945-1989 ; Martyna Grędzka-Rejak, "Zapewniają, że szukają tylko Boga i swego zbawienia". Konwersje wśród Żydów w okupowanym Krakowie w latach 1939-1942 ; Stanisław Cieśla SJ, Polscy jezuici zaangażowani w pomoc Żydom w latach II wojny światowej ; Artur Franczak, Sąsiedzkie relacje w godzinie próby. Pomoc jezuitów udzielona Żydom w czasie Zagłady na terenie Nowego sącza ; Maciej Korkuć, Dwadzieścia sześć miesięcy przestępstw przeciw Rzeszy Nienieckiej. Historia kilku rodzin spod Krakowa.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-110616 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again