Wizualizacja (grafika)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(4)
Forma i typ
Książki
(4)
Publikacje naukowe
(2)
Publikacje fachowe
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(5)
Placówka
Wypożyczalnia Główna dla dor. i mł. od 15 r. ż. (Dąbrowskiego 33a)
(1)
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(4)
Autor
Geis Irving (1908-1997)
(1)
Grabias Magdalena
(1)
Głażewska Ewa
(1)
Huff Darrell (1913-2001)
(1)
Janiak Małgorzata (bibliotekoznawca)
(1)
Sagalara Leszek
(1)
Unterschuetz Alicja
(1)
Wilke Claus O (1972- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(4)
Język
polski
(4)
Temat
Kobieta
(5234)
Literatura polska
(4583)
Płyty gramofonowe
(4556)
Polska
(3984)
Przyjaźń
(3680)
Wizualizacja (grafika)
(-)
Rodzina
(3654)
II wojna światowa (1939-1945)
(3055)
Poezja polska
(2595)
Miłość
(2547)
Relacje międzyludzkie
(2438)
Powieść polska
(2400)
Zwierzęta
(2380)
Tajemnica
(2104)
Powieść amerykańska
(2015)
Wojsko
(1927)
Muzyka polska
(1920)
Filozofia
(1882)
Magia
(1865)
Pisarze polscy
(1789)
Język polski
(1661)
Dziewczęta
(1549)
Żydzi
(1535)
Pamiętniki polskie
(1479)
Rodzeństwo
(1442)
Nastolatki
(1336)
Śledztwo i dochodzenie
(1309)
Kultura
(1300)
Uczniowie
(1288)
Życie codzienne
(1245)
Literatura
(1200)
Polacy za granicą
(1171)
Małżeństwo
(1170)
Polityka
(1166)
Powieść angielska
(1137)
Dzieci
(1114)
Sztuka
(1072)
Uczucia
(1051)
Psy
(1037)
Publicystyka polska
(1004)
Władcy
(987)
Wsie
(986)
Ludzie a zwierzęta
(982)
Muzyka niemiecka
(982)
Teatr polski
(970)
Nauka
(946)
Literatura dziecięca polska
(942)
Trudne sytuacje życiowe
(940)
Historia
(906)
Duchowieństwo katolickie
(886)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(880)
Powieść obyczajowa amerykańska
(880)
Literatura młodzieżowa polska
(870)
Boże Narodzenie
(857)
Arystokracja
(851)
Zabójstwo
(848)
Opowiadanie polskie
(842)
Chłopcy
(829)
Turystyka
(824)
Koty
(816)
Politycy
(815)
Kościół katolicki
(809)
Dziecko
(792)
Policjanci
(787)
Sekrety rodzinne
(783)
Dziennikarze
(779)
Podróże
(726)
Polityka międzynarodowa
(718)
Szlachta
(717)
Wychowanie w rodzinie
(716)
Postawy
(709)
Osoby zaginione
(705)
Prywatni detektywi
(704)
Wybory życiowe
(692)
Uprowadzenie
(686)
Opowiadanie dziecięce przygodowe
(678)
Prawo
(668)
Młodzież
(667)
Przestępczość zorganizowana
(662)
Wojna
(654)
Przedsiębiorstwo
(651)
Poszukiwania zaginionych
(647)
Muzyka
(646)
Religia
(644)
Etyka
(639)
Miasta
(639)
Wychowanie
(636)
Społeczeństwo
(634)
Dramat polski
(629)
Nauczyciele
(629)
Relacja romantyczna
(624)
Topografia
(620)
Matki i córki
(612)
Walka dobra ze złem
(610)
Chrześcijaństwo
(603)
Powieść obyczajowa polska
(603)
Mężczyzna
(602)
Sztuka polska
(594)
Szkolnictwo
(581)
Muzyka rozrywkowa polska
(579)
Ruch oporu
(578)
Temat: czas
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
Gatunek
Opracowanie
(3)
Grafika komputerowa
(1)
Poradnik
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Informatyka i technologie informacyjne
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Matematyka
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Psychologia
(1)
4 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
(Ścieżki Kultury, ISSN 2719-3527 ; t. 1)
Bibliografia przy pracach.
Streszczenia angielskie przy pracach.
Koniec wieku XX i pierwsze dekady XXI stulecia często określane są pogardliwie mianem „epoki kultury obrazkowej”. Współczesnym czasom zarzuca się detronizację kultury wysokiej i zabójstwo słowa. Wraz z szybko postępującym rozwojem technologii, zmieniającą się sytuacją polityczno-społeczną i globalnym rozpowszechnieniem massmediów badania potwierdzają stale zwiększającą się fascynację kulturą wizualną. Wizualność odgrywa wielką rolę w sposobie postrzegania i rozumienia współczesnego społeczeństwa. Relacja między obrazem a patrzącym odbiorcą znajduje się w centrum zainteresowania kultury wizualnej. U Johna Bergera czytamy: „Obraz to widok, który został odtworzony lub zreprodukowany. Obraz to wygląd rzeczy lub zbiór wyglądów, wyrwany z pierwotnego kontekstu, w którym powstał, i utrwalony - na kilka sekund lub na kilka stuleci. Każdy obraz ucieleśnia jakiś sposób widzenia”. Ta teza pozwala na umiejscowienie obrazu - wytworu kultury wizualnej w dowolnej formie - na piedestale. Staje się on swoistym „axis mundi”, wokół którego wirują wszelkie zależności i zjawiska. Niniejsza książka ukazuje wielowymiarowość kultury wizualnej z perspektywy końca drugiej dekady XXI wieku. Prezentowane w tomie teksty ukazują gamę problemów badawczych w obrębie sztuk pięknych, fotografii, kinematografii, cyfryzacji oraz mediów społecznościowych - różne sposoby ich ujmowania i rozumienia. Mamy nadzieję, że głos naukowców zabrzmi wyraziście w dyskusji na temat współczesnych tendencji kultury wizualnej i że te badania zobrazują rozległość problemu i jego złożoność. Ewa Głażewska i Magdalena Grabias
Ewa Niestorowicz, Dotyk sztuki. Sztuka a percepcja dotykowa ; Stefan Münch, Angielskie wizualizacje ; Marta Kubiszyn, Wizualne reprezentacje przestrzeni miejskiej: fotografie lubelskiej dzielnicy żydowskiej jako źródło historyczne i jako teksty kultury ; Wojciech Bernatowicza, Poetyka musicalu filmowego lat 70. XX wieku ; Piotr Szczypa, Cyfrowe obrazy: mise-en-scène wirtualnej rzeczywistości w amerykańskim i kanadyjskim kinie science-fiction ; Magdalena Grabias, Humanity, Gender, Tradition and Family Values: Female Vampires in Contemporary Yauth Oriented Cinema and TV ; Andrzej Radomski, Kulturomika - nowy paradygmat w naukach o kulturze ; Ewa Głażewska, Męska wirtualna "communitas". Internetowe odsłony syndromu kuwady ; Radosław Bomba, GIF-y w kulturze. Animacja komputerowa jako strategia przetwarzania zasobów dziedzictwa kulturowego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-108558 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dlaczego statystyki kłamią / Darrell Huff ; ilustrował Irving Geis ; przekład Alicja Unterschuetz. - Wydanie I. - Poznań : Zysk i S-ka Wydawnictwo, © 2023. - 162, [1] strona : ilustracje, mapy, wykresy ; 21 cm.
Tytuł oryginału: "How to lie with statistics" 1954.
Zwięzła i przejrzysta analiza metod manipulacji statystykami, która wyjaśnia, dlaczego żyjemy w epoce terroru wszelkiej maści liczbowych zestawień. Jeśli chcesz przechytrzyć lisa, poznaj jego sztuczki — autor wyjaśnia dokładnie, jak to zrobić w swoim książkowym klasyku "Dlaczego statystyki kłamią". Od podkręconych wykresów i tendencyjnych prób badawczych, po wprowadzające w błąd uśrednienia — istnieją niezliczone statystyczne tricki, po które sięgnąć może każdy, kto ma w tym jakiś interes lub produkt do sprzedania. Dzięki licznym przykładom i zabawnym ilustracjom żywy i wciągający elementarz Darrella Huffa prezentuje podstawowe zasady statystyki i wyjaśnia, w jaki sposób są one wykorzystywane do przedstawiania informacji w sposób nie do końca uczciwy. Współcześnie, w naszym opartym na danych świecie, książka ta stała się jeszcze bardziej niezastąpiona niż w dniu pierwszej publikacji – sięgały po nią dotąd całe pokolenia czytelników, którzy nie chcieli dać się oszukać. Książka działa niczym kubeł zimnej wody wylany na głowy „zwykłych” ludzi nieprzywykłych do analizowania niekończącego się strumienia liczb płynących z reklam, serwisów telewizyjnych i internetowych. [Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2023]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-311 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-113318 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nauka, Dydaktyka, Praktyka = Science, Didactics, Practice ; 190)
Tytuł z dodatkowej strony tytułowej: Digital collections constructs vizualizations.
Bibliografia, netografia na stronach 385-403. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego
Spis treści także w języku angielskim.
WSTĘP: Ogólna wizja kolekcji cyfrowych i typologie systemów informacyjnych ; Elementy wizualizacyjne w rozważaniach naukowych ; Metody badawcze, ulokowanie analiz w paradygmatach oraz układ książki. ROZDZIAŁ 1. WIZUALIZACJA: 1. Wizualizacja – terminologia. 1.1. Projektowanie informacji: termin pokrewny. 1.2. Komunikacja wizualna i alfabetyzm wizualny. 2. Wizualizacja jako proces . 3. Zastosowanie wizualizacji i jej podstawowe elementy. 3.1. Elementy wizualizacyjne. 3.2. Wizualizacja w systemach pełno tekstowych. 3.3. Wizualizacja danych, informacji, wiedzy. 3.4. Wizualizacja wielu danych i dataizm. ROZDZIAŁ 2. TERMINOLOGIA DOTYCZĄCA KOLEKCJI CYFROWYCH I JEJ WIZUALIZACJA: 1. Charakterystyka źró deł analizowanej terminologii dotyczącej kolekcji cyfrowych. 2. Wizualizacje wybranych terminów dotyczących kolekcji cyfrowych. 2.1. Biblioteka cyfrowa, biblioteka wirtualna. 2.1.1. Terminy w ogólnych słownikach języka polskiego oraz w ustawie o bibliotekach oraz ich wizualizacje. 2.1.2. Terminy w słownikach z zakresu bibliologii i informatologii oraz ich wizualizacje. 2.1.3. Terminy w piśmiennictwie naukowym z zakresu bibliologii i informatologii oraz ich wizualizacje. 2.2. Kolekcja cyfrowa, zasób cyfrowy. 2.2.1. Terminy w ogólnych słownikach języka polskiego oraz ich wizualizacje. 2.2.2. Terminy w słownikach z zakresu bibliologii i informatologii oraz ich wizualizacje. 2.2.3. Terminy w piśmiennictwie naukowym z zakresu bibliologii i informatologii oraz ich wizualizacje. 2.3. Repozytorium. 2.3.1. Termin w ogólnych słownikach języka polskiego oraz jego wizualizacje. 2.3.2. Termin w słownikach z zakresu bibliologii i informatologii oraz jego wizualizacje. 2.3.3. Termin w piśmiennictwie naukowym z zakresu bibliologii i informatologii oraz jego wizualizacje. 2.4. Archiwum cyfrowe. 2.4.1. Termin w ogólnych słownikach języka polskiego oraz jego wizualizacje. 2.4.2. Termin w słownikach z zakresu bibliologii i informatologii oraz jego wizualizacje. 2.4.3. Termin w piśmiennictwie naukowym z zakresu bibliologii i informatologii oraz jego wizualizacje. 3. GLAM i wizualizacja terminów związanych z instytucjami GLAM. 3.1. Terminy: muzeum cyfrowe, galeria cyfrowa w słownikach i w ustawie o muzeach oraz ich wizualizacje. 3.1.1. Muzeum. 3.1.2. Galeria. 3.2. GLAM – Galleries, Libraries, Archives, Museums. 3.3. Galerie, wystawy, kolekcje, muzea – możliwości wykorzystania zasobów: kultura remiksu i mashup. ROZDZIAŁ 3 EWOLUCJA MODELI KOLEKCJI CYFROWYCH I ICH WIZUALIZACJE: ANALIZA I PORÓWNANIE: 1. Model. 2. Wizualizacja w odniesieniu do bibliotek i kolekcji cyfrowych – przegląd piśmiennictwa naukowego. 3. Modele bibliotek (kolekcji) cyfrowych – do początku XXI wieku. 3.1. Pierwsze modele kolekcji cyfrowych: biblioteczny system informacyjny, baza danych oraz system dzielenia się wiedzą. 3.1.1.Internetowy system komunikacyjny Roberta E. Kahna i Vintona G. Cerfa. 3.1.2. Elementy i architektura bibliotek cyfrowych z 1995 i 1998 r. (IFLA). 3.1.3. Podstawowe założenia dla bibliotek cyfrowych: David M. Levy i Catherine C. Marshal. 3.1.4. Typologia zasobów i zakresy pierwszych spojrzeń na bibliotekę cyfrową Stephen’a P. Harter’a. 3.1.5.‘Sharium’ Gary’ego Marchionini’ego. 3.1.6. Model biblioteki cyfrowej z 2001 r. – baza danych. 3.2. Kolekcja cyfrowa jako wszechobecne środowisko wiedzy oraz system rozproszonych zasobów. 3.2.1. Rozproszona biblioteka cyfrowa – protokół OAI-PMH. 3.2.2. Interoperacyjna biblioteka cyfrowa z 2002 r. 3.2.3. Projekty badań dla rozwoju bibliotek cyfrowych – Dagobert Soergel. 3.2.4. Raport NSF – National Science Digital Library. 3.2.5. Ewolucja wiedzy w zespole – Collaborative Knowledge Evolution Support System – CKESS. 3.2.6. INVENT (INteractive Visual ENvironmenTs) Framework. 4. Modele bibliotek (kolekcji) cyfrowych w XXI wieku. 4.1. Modele trójdzielne. 4.1.1. Delos. 4.1.2. The Digital Library Reference Model. 4.2. Model czterodzielny. 4.3. Model pięciodzielny. 5. Typologie bibliotek cyfrowych i repozytoriów. 6. Modele repozytorium. 7. Modele archiwum cyfrowego. 8. Systemy dla różnorodnych danych i instytucji. 8.1. Systemy Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego. 7.2. Model GLAM – system Phaidra. 7.3. Europeana. 9. Porównanie modeli. 10. Model holistyczny. ROZDZIAŁ 4 PIŚMIENNICTWO NAUKOWE O KOLEKCJACH CYFROWYCH JAKO SYSTEM INFORMACYJNY I MOŻLIWOŚCI WIZUALIZACJI JEGO ANALIZ: 1. Charakterystyka piśmiennictwa naukowego stanowiącego podstawę badań oraz wybór danych do analiz. 2. Piśmiennictwo zagraniczne w Library, Information Science & Technology Abstracts (LISTA) oraz wizualizacje wybranych terminów dotyczących kolekcji cyfrowych. 2.1. Digital libraries. 2.2. Digital collections. 2.3. Repository. 3. Piśmiennictwo zagraniczne w BABIN – Bibliografii Analitycznej Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej oraz wizualizacje wybranych terminów dotyczących kolekcji cyfrowych.324. 3.1. BABIN w bazie MAK oraz BABIN 2.0 – ‘biblioteki cyfrowe (‘digital libraries’) i repozytorium (‘repository’). 4. Piśmiennictwo polskie w Polskiej Bibliografii Bibliologicznej – PBB oraz wizualizacje wybranych terminów dotyczących kolekcji cyfrowych. 5. Piśmiennictwo polskie w Bibliografii Narodowej oraz wizualizacje wybranych terminów dotyczących kolekcji cyfrowych. 6. Piśmiennictwo naukowe o instytucjach ‘GLAM’ i jego wizualizacja. 7. Analiza zawartości czasopism Zagadnienia Informacji Naukowej i Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej – wizualizacja wyników badań. 8. Podsumowanie analiz: znaczenie wizualizacji piśmiennictwa naukowego o kolekcjach cyfrowych dla badań z zakresu informatologii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107638 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na stronie redakcyjnej ISBN oryginału: 9781492031086.
Bibliografia na stronach 313-319.
1. Wprowadzenie. Brzydkie, złe i błędne wykresy ; CZ. I. OD DANYCH DO WIZUALIZACJI: 2. Wizualizacja danych - estetyczne odwzorowywanie danych: Estetyka a typy danych ; Estetyczne odwzorowywanie wartości danych przy użyciu skal ; 3. Układy współrzędnych i osie: Układ współrzędnych kartezjańskich ; Osie nieliniowe ; Krzywoliniowe układy współrzędnych ; 4. Skale kolorów: Kolor jako narzędzie do odróżniania ; Kolory jako reprezentacja wartości danych ; Kolor jako narzędzie do wyróżniania ; 5. Spis wizualizacji: Wielkości ; Rozkłady ; Proporcje ; Relacje x – y ; Dane geoprzestrzenne ; Niepewność ; 6. Wizualizacja wielkości: Wykresy słupkowe ; Słupki zgrupowane i stosowe ; Wykresy kropkowe i mapy cieplne ; 7. Wizualizacja rozkładów: histogramy i wykresy gęstości ; Wizualizacja pojedynczego rozkładu ; Jednoczesna wizualizacja wielu rozkładów ; 8. Wizualizacja rozkładów: dystrybuanty empiryczne i wykresy Q-Q: Dystrybuanty empiryczne ; Rozkłady o wysokim współczynniku skośności ; Wykresy kwantylowo-kwantylowe ; 9. Wizualizacja wielu rozkładów jednocześnie: Wizualizacja rozkładów wzdłuż osi pionowej ; Wizualizacja rozkładów wzdłuż osi poziomej ; 10. Wizualizacja proporcji: Przypadek dla diagramów kołowych ; Przypadek dla słupków sąsiadujących ; Przypadek dla słupków stosowych i gęstości stosowych ; Oddzielne wizualizacje proporcji jako części składowych całości ; 11. Wizualizacja zagnieżdżonych proporcji: Błędna prezentacja zagnieżdżonych proporcji: Wykresy mozaikowe i mapy drzewa ; Zagnieżdżone diagramy kołowe ; Zestawy równoległe ; 12. Wizualizacja powiązań między zmiennymi ilościowymi: Wykresy punktowe ; Korelogramy ; Redukcja wymiarów ; Dane sparowane ; 13. Wizualizacja szeregów czasowych i innych funkcji zmiennej niezależnej: Pojedyncze szeregi czasowe ; Wiele szeregów czasowych i krzywe dawka-odpowiedź ; Szeregi czasowe dwóch lub więcej zmiennych zależnych ; 14. Wizualizacja trendów: Wygładzanie ; Pokazywanie trendów za pomocą zdefiniowanej postaci funkcyjnej ; Usuwanie trendu i dekompozycja szeregu czasowego ; 15. Wizualizacja danych geoprzestrzennych: Odwzorowania ; Warstwy ; Kartogramy ; Anamorfozy ; 16. Wizualizacja niepewności: Ramowanie prawdopodobieństw jako częstotliwości ; Wizualizacja niepewności estymacji punktowych ; Wizualizacja niepewności dopasowań krzywych ; Wykresy hipotetycznych wyników ; CZ. II. ZASADY PROJEKTOWANIA WYKRESÓW: 17. Zasada proporcjonalnego atramentu: Wizualizacje wzdłuż osi liniowych ; Wizualizacje wzdłuż osi logarytmicznych ; Bezpośrednie wizualizacje obszarów ; 18. Postępowanie z nakładającymi się punktami: Częściowa przezroczystość i wibrowanie ; Histogramy 2D ; Izolinie ; 19. Częste niebezpieczeństwa powodowane używaniem kolorów: Kodowanie zbyt wielu lub nieistotnych informacji ; Używanie niemonotonicznych skal kolorów do kodowania wartości danych ; Niedostosowanie do osób z zaburzeniami rozpoznawania barw ; 20. Kodowanie nadmiarowe: Projektowanie wykresów z kodowaniem nadmiarowym ; Projektowanie wykresów bez legendy ; 21. Wykresy wielopanelowe: Małe wielokrotności ; Wykresy zestawione ; 22. Tytuły, podpisy i tabele: Tytuły i podpisy wykresu ; Tytuły osi i legend ; Tabele ; 23. Zachowanie równowagi między danymi i kontekstem: Zapewnienie odpowiedniej ilości kontekstu ; Siatka tła ; Dane połączone w pary ; Podsumowanie ; 24. Używaj większych etykiet osi ; 25. Unikaj rysowania konturów ; 26. Nie idź w 3D: Unikaj nieuzasadnionej trójwymiarowości ; Unikaj trójwymiarowych skali położenia ; Właściwe zastosowanie wizualizacji 3D ; CZ. III. INNE ZAGADNIENIA: 27. Najpopularniejsze formaty plików graficznych: Bitmapa a grafika wektorowa ; Bezstratna i stratna kompresja grafiki bitmapowej ; Konwersja pomiędzy formatami obrazów ; 28. Wybór odpowiedniego oprogramowania wizualizacyjnego: Odtwarzalność i powtarzalność ; Analiza danych kontra prezentacja danych ; Oddzielenie zawartości od projektu ; 29. Opowiadanie historii i wysuwanie wniosków: Czym jest historia? ; Twórz wykresy dla generałów ; Przechodź stopniowo do bardziej złożonych wykresów ; Spraw, aby Twoje wykresy zapadały w pamięć ; Zachowaj spójność, ale nie powtarzaj się.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-108797 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej