Film historyczny
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(3)
Forma i typ
Książki
(3)
Publikacje naukowe
(2)
Dostępność
dostępne
(3)
Placówka
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(2)
Wypożyczalnia Muzyczna (Żeromskiego 2)
(1)
Autor
Białous Maciej (1984- )
(1)
Kurpiewski Piotr
(1)
Śnieciński Robert Maciej (1959- )
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(3)
Język
polski
(3)
Temat
Kobieta
(5234)
Literatura polska
(4583)
Płyty gramofonowe
(4556)
Polska
(3984)
Przyjaźń
(3680)
Film historyczny
(-)
Rodzina
(3654)
II wojna światowa (1939-1945)
(3055)
Poezja polska
(2595)
Miłość
(2547)
Relacje międzyludzkie
(2438)
Powieść polska
(2400)
Zwierzęta
(2380)
Tajemnica
(2104)
Powieść amerykańska
(2015)
Wojsko
(1927)
Muzyka polska
(1920)
Filozofia
(1882)
Magia
(1865)
Pisarze polscy
(1789)
Język polski
(1661)
Dziewczęta
(1549)
Żydzi
(1535)
Pamiętniki polskie
(1479)
Rodzeństwo
(1442)
Nastolatki
(1336)
Śledztwo i dochodzenie
(1309)
Kultura
(1300)
Uczniowie
(1288)
Życie codzienne
(1245)
Literatura
(1200)
Polacy za granicą
(1171)
Małżeństwo
(1170)
Polityka
(1166)
Powieść angielska
(1137)
Dzieci
(1114)
Sztuka
(1072)
Uczucia
(1051)
Psy
(1037)
Publicystyka polska
(1004)
Władcy
(987)
Wsie
(986)
Ludzie a zwierzęta
(982)
Muzyka niemiecka
(982)
Teatr polski
(970)
Nauka
(946)
Literatura dziecięca polska
(942)
Trudne sytuacje życiowe
(940)
Historia
(906)
Duchowieństwo katolickie
(886)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(880)
Powieść obyczajowa amerykańska
(880)
Literatura młodzieżowa polska
(870)
Boże Narodzenie
(857)
Arystokracja
(851)
Zabójstwo
(848)
Opowiadanie polskie
(842)
Chłopcy
(829)
Turystyka
(824)
Koty
(816)
Politycy
(815)
Kościół katolicki
(809)
Dziecko
(792)
Policjanci
(787)
Sekrety rodzinne
(783)
Dziennikarze
(779)
Podróże
(726)
Polityka międzynarodowa
(718)
Szlachta
(717)
Wychowanie w rodzinie
(716)
Postawy
(709)
Osoby zaginione
(705)
Prywatni detektywi
(704)
Wybory życiowe
(692)
Uprowadzenie
(686)
Opowiadanie dziecięce przygodowe
(678)
Prawo
(668)
Młodzież
(667)
Przestępczość zorganizowana
(662)
Wojna
(654)
Przedsiębiorstwo
(651)
Poszukiwania zaginionych
(647)
Muzyka
(646)
Religia
(644)
Etyka
(639)
Miasta
(639)
Wychowanie
(636)
Społeczeństwo
(634)
Dramat polski
(629)
Nauczyciele
(629)
Relacja romantyczna
(624)
Topografia
(620)
Matki i córki
(612)
Walka dobra ze złem
(610)
Chrześcijaństwo
(603)
Powieść obyczajowa polska
(603)
Mężczyzna
(602)
Sztuka polska
(594)
Szkolnictwo
(581)
Muzyka rozrywkowa polska
(579)
Ruch oporu
(578)
Temat: dzieło
Wołyń (film)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1801-1900
(1)
1945-1989
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Wołyń (Ukraina)
(1)
Gatunek
Monografia
(2)
Kultura i sztuka
(1)
Opracowanie
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(2)
3 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 487-[510]. Filmografia na stronach 511-[522]. Indeks.
Co można zyskać poprzez spojrzenie na produkcję filmów historycznych z perspektywy teorii społecznej? Wydaje się, że pozwala ono przede wszystkim skuteczniej opisywać oraz wyjaśniać synchroniczne i diachroniczne relacje pomiędzy licznymi czynnikami społecznymi, mniej lub bardziej aktywnie uczestniczącymi w tworzeniu filmowej wizji przeszłości. Z tej perspektywy film historyczny 0 jego struktura, estetyka - nie jest przedmiotem zainteresowania sam w sobie, jego badanie nie ogranicza się też wyłącznie do relacji pomiędzy filmem a historiografią lub przemysłem kinematograficznym. Pytania o to, jakie treści film przekazuje, za pomocą jakich środków, konwencji, jak odnosi się to do prawdy historycznej itp., są oczywiście istotne, ale - jak sądzę - niewystarczające dla całościowego zrozumienia społecznego, jakim jest film historyczny. Jest on bowiem tekstem kultury uwikłanym jednocześnie w systemach: politycznym i ekonomicznym, związanym ze stanem wiedzy historycznej, procesami zbiorowej pamięci i zapomnienia, funkcjonującymi w społeczeństwie mitami i stereotypami. Ze Wstępu
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-106819 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Historia na ekranie Polski Ludowej / Piotr Kurpiewski. - Gdańsk ; Sopot : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2017. - 304 strony, [12] kart tablic : fotografie ; 24 cm.
(Linia Filmowa)
Bibliografia, netografia na stronach 277-291. Indeksy.
Publikacja sfinansowana z działalności statutowej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego.
1. Cele badawcze, stan badań, źródła wykorzystane w książce, konstrukcja rozprawy, selekcja materiału analitycznego ; 2. Film historyczny – trudności z gatunkową definicją. Stan badań dotyczący związku filmu i historii ; 3. Polityka historyczna Polski Ludowej – tematy wiodące. Doktrynalne aspekty polityki historycznej PRL ; 4. Z dziejów polskiego filmu historycznego przed 1939 rokiem. Odrodzenie polskiej kinematografii po drugiej wojnie światowej ; 4.1. Kino historyczne – pierwsze próby na ziemiach polskich w latach 1912–1918 ; 4.2. Polski film historyczny w dwudziestoleciu międzywojennym ; Rozdział 1. „Chłop potęgą jest i basta!” – polska kinematografia historyczna w czasach realizmu socjalistycznego oraz w okresie przełomu Października ’56 (1949–1956/1957) ; 1. Powstanie kinematografii Polski Ludowej w latach 1945–1949 ; 2. Kontekst historyczny epoki, polityka historyczna w czasach stalinizmu ; 3. Moniuszko w czerwonej Halce: 3.1. Kulisy realizacji Warszawskiej premiery ; 3.2. Recepcja Warszawskiej premiery ; 3.3. Stanisław Moniuszko twórcą ludowym, arcyludowym ; 4. Fryderyk Chopin i jego rewolucyjny entourage: 4.1. Kulisy realizacji Młodości Chopina ; 4.2. Recepcja Młodości Chopina ; 4.3. Fryderyk Chopin dojrzewa do rewolucyjnych czynów ; 5. „Nad Czorsztynem się błyska. O Kostce-Napierskim opowieść (nie)prawdziwa” ; 5.1. Kulisy realizacji Podhala w ogniu ; 5.2. Recepcja Podhala w ogniu w prasie ; 5.3. Kostka-Napierski – niestrudzonym bojownikiem o wolność dla chłopów ; 6. Wnioski ; 7. Film historyczny lat pięćdziesiątych – uwagi na temat estetyki i cech wyróżniających ; Rozdział 2. Polskie kino historyczne „małej stabilizacji” (1956/57–1971): 1. Kontekst historyczny, polityka historyczna ekipy Władysława Gomułki ; 2. W cieniu uchwały... Uchwała Sekretariatu KC a model kina historycznego w Polsce w latach sześćdziesiątych ; 3. Krzyżacy– pierwszy supergigant polskiej kinematografii ; 3.1. Kulisy realizacji filmu ; 3.2. Recepcja Krzyżaków w czasach PRL i po 1989 roku ; 3.3. Krzyżacy jako modelowy przykład antyniemieckiej propagandy ; 4. Faraon walczy z kapłanami ; 4.1. Kulisy realizacji Faraona ; 4.2. Recepcja Faraona w prasie ; 4.3. Antyreligijny wymiar Faraona– analogie do czasów PRL, Faraon jako traktat filozoficzno-polityczny ; 5. Pierwsza połowa XIX wieku na ekranie PRL: 5.1. Tonacja polemiczna – dyskutujemy o Popiołach ; 5.2. Tonacja satyryczna – farsowe ujęcie postaci Napoleona ; 5.3. Tonacja liryczna – podzwonne dla Romantycznych ; 6. Czy bronić czci Hrabiny Cosel? Romans Hrabiny Cosel z telewizją ; 7. Trylogia Henryka Sienkiewicza na ekranie PRL – problemy i kompromis ; 7.1. Czy i jak ekranizować Sienkiewicza? – problemy z warstwą sakralną Trylogii ; 7.2. Zatopiony Ford, czyli Aleksander Ford nie realizuje Potopu ; 7.3. Jerzy Hoffman realizuje pierwszą część swej idée fixe – Pan Wołodyjowski ; 8. Filmy historyczne adresowane do dzieci i młodzieży ; 8.1. Historia żółtej ciżemki ; 8.2. Dzieci muszą wiedzieć, że Panienka z okienka mieszkała w polskim Gdańsku ; 8.3. Pierścień księżnej Anny ; 9. Wnioski ; 10. Film historyczny lat sześćdziesiątych – uwagi na temat estetyki i cech wyróżniających ; Rozdział 3. Pomiędzy dawnymi a nowymi laty. Projekty filmowe realizowane w okresie zmian na szczytach władzy PRL: 1. Zmiany w rozłożeniu akcentów polityki historycznej na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ; 2. Bolesław Śmiały epigonem okresu gomułkowskiego ; 2.1. Kulisy realizacji Bolesława Śmiałego ; 2.2. Recepcja Bolesława Śmiałego w prasie ; 2.3. Ekranowa konstrukcja konfliktu o władzę – analogie do czasów PRL ; 3. Świecki Mikołaj Kopernik buntuje się przeciw Kościołowi katolickiemu. Casus Kopernika Ewy i Czesława Petelskich ; 3.1. Kulisy realizacji Kopernika ; 3.2. Recepcja Kopernika w prasie ; 3.3. „Rzeczą ludzką jest dochodzić prawdy”, świeckiej prawdy ; 4. Gniazdo– filmowa opowieść o początkach państwa polskiego ; 4.1. Kulisy realizacji Gniazda ; 4.2. Recepcja Gniazda w prasie ; 4.3. „Pierwsza Polska” Mieszka – „Druga Polska” Gierka ; 5. Wnioski ; Rozdział 4. Dekada Gierka. Próby stworzenia nowej formuły kina historycznego ; 1. Kontekst historyczny, polityka historyczna w czasach gierkowskich ; 2. Polskie kino historyczne lat siedemdziesiątych ; 3. Idée fixe Jerzego Hoffmana część druga – 535 dni Potopu ; 3.1. Kulisy realizacji Potopu ; 3.2. Recepcja Potopu ; 3.3. Potop najlepszym filmem historycznym Polski Ludowej? ; 4. Kazimierz „Edward Gierek” Wielki? Historyczny supergigant Ewy i Czesława Petelskich wyśnionym snem władz PRL ; 4.1. Kulisy realizacji Kazimierza Wielkiego ; 4.2. Recepcja Kazimierza Wielkiego – krytyczny odbiór filmu w prasie ; 4.3. Kazimierz Wielki – nieudana historyczna parabola ; 5. Komunistyczna hagiografia rewolucyjna – Jarosław Dąbrowski ; 5.1. Kulisy realizacji Jarosława Dąbrowskiego ; 5.2. Recepcja Jarosława Dąbrowskiego ; 5.3. Neosocrealizm filmowy na przykładzie Jarosława Dąbrowskiego ; 6. Nieudane powstania – przykład Pasji Stanisława Różewicza ; 6.1. Kulisy realizacji Pasji ; 6.2. Recepcja Pasji ; 6.3. Estetyczne zwycięstwo Różewicza ; 7. Historyczne żarty – o Ojcu królowej słów kilka ; 8. Produkcje osobne z historią w tle ; 8.1. Gdzie Diabeł...? ; 8.2. Jam jest Janosik ; 8.3. Warszawskie Zaczarowane podwórko ; 9. Polski film historyczny na tle przemian estetycznych zachodzących w produkcji światowej w latach siedemdziesiątych XX wieku. Uwagi na temat biografistyki filmowej ; Rozdział 5. Ostatnia dekada PRL. Kino historyczne 1980–1989 ; 1. Kontekst historyczny, polityka historyczna w ostatniej dekadzie istnienia Polski Ludowej ; 2. „Nie będziemy o różnicę wiar krwi przelewać...” – Klejnot wolnego sumienia ; 3. Skomplikowana sprawa Dantona Andrzeja Wajdy ; 4. Epitafium Polski jagiellońskiej ; 5. Sugestywny obraz powstania styczniowego – Wierna rzeka ; 5.1. Kulisy realizacji Wiernej rzeki ; 5.2. Recepcja Wiernej rzeki ; 5.3. Wierna rzeka ostatnim historycznym „półkownikiem” PRL ; 6. Historia w kostiumie. Produkcje popularno-historyczne pierwszej połowy dekady ; 7. Produkcje historyczne końca epoki Polski Ludowej ; 7.1. Desperacka rola Desperacji ; 7.2. Żelazna ręka w szlacheckiej Rzeczpospolitej ; 7.3. Napoleon Bonaparte – Jeniec Europy w ostatnich latach swego życia ; 7.4. Czarny wąwóz – opowieść o kłamstwie ; 7.5. Francois Villon – poeta spod szubienicy ; 8. Produkcje osobne z historią w tle ; 8.1. Poetyckie filmy metafizyczne ; 8.2. Alchemik – gatunkowa hybryda ; 8.3. Lawa jako adaptacja arcydzieła dramatu romantycznego ; 9. Wnioski ; 10. Film historyczny lat osiemdziesiątych – uwagi na temat estetyki i cech wyróżniających.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-105691 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Ksieg 3036 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej