Plutowicz Jerzy (1947- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2478)
Kozioł Paweł
(2013)
Bekker Alfred
(1661)
Vandenberg Patricia
(1164)
Kotwica Wojciech
(793)
Plutowicz Jerzy (1947- )
(-)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(788)
Kowalska Dorota
(671)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(665)
Doyle Arthur Conan
(642)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(600)
Wallace Edgar
(584)
Zarawska Patrycja (1970- )
(517)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(507)
Cartland Barbara
(492)
Kochanowski Jan
(484)
Shakespeare William (1564-1616)
(471)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(464)
Shakespeare William
(464)
Christie Agatha (1890-1976)
(444)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(444)
Popławska Anna (filolog)
(441)
Dickens Charles
(440)
Buchner Friederike von
(438)
Maybach Viola
(434)
Hackett Pete
(432)
Waidacher Toni
(423)
Prus Bolesław (1847-1912)
(403)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(403)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(399)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(396)
Roberts Nora (1950- )
(396)
Verne Jules
(391)
Fabianowska Małgorzata
(385)
Drewnowski Jacek (1974- )
(376)
Konopnicka Maria
(373)
Twain Mark
(362)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(354)
Steel Danielle (1947- )
(349)
May Karl
(345)
Poe Edgar Allan
(338)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(336)
Chotomska Wanda (1929-2017)
(331)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(318)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(308)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(305)
Ludwikowska Jolanta
(302)
Tuwim Julian (1894-1953)
(301)
London Jack
(298)
Rzehak Wojciech (1967- )
(298)
Dönges Günter
(286)
Mahr Kurt
(284)
Boy-Żeleński Tadeusz
(283)
Darlton Clark
(280)
Leśmian Bolesław
(279)
Ewers H.G
(278)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(271)
Vega Lope de
(265)
Barca Pedro Calderón de la
(264)
Донцова Дарья
(264)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(263)
Trzeciak Weronika
(262)
Kühnemann Andreas
(258)
Sienkiewicz Henryk
(258)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(254)
Zimnicka Iwona (1963- )
(254)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(249)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(248)
Krasicki Ignacy
(243)
King Stephen (1947- )
(241)
Francis H.G
(240)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(239)
Montgomery Lucy Maud
(237)
May Karol
(235)
Conrad Joseph
(234)
Austen Jane
(233)
Polkowski Andrzej (1939-2019)
(233)
Goscinny René (1926-1977)
(231)
Vlcek Ernst
(231)
Autores Varios
(229)
Barner G.F
(229)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(228)
Chávez José Pérez
(222)
Ellmer Arndt
(221)
Ławnicki Lucjan
(221)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(220)
Stevenson Robert Louis
(219)
Oppenheim E. Phillips
(215)
Palmer Roy
(215)
Kraszewski Józef Ignacy
(214)
Wyspiański Stanisław (1869-1907)
(213)
Kochanowski Jan (1530-1584)
(212)
Szulc Andrzej
(212)
Wells H. G
(212)
Balzac Honoré de
(211)
Kipling Rudyard
(211)
Szal Marek
(211)
Voltz William
(211)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(209)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Filozofia
(1)
Kultura
(1)
Literatura
(1)
Modernizm
(1)
Temat: czas
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
Gatunek
Esej
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
Książka powstała przy współpracy z Instytutem Mikołowskim.
Zadanie dofinansowane ze środków z budżetu Miasta Białegostoku.
Jerzy Plutowicz, poeta znakomity, którego twórczość uważnie śledzę od samych jej początków, napisał w moim mniemaniu książkę arcyważną, poświęconą Wielkiemu Modernizmowi, czyli tej epoce w dziejach zachodniej kultury, także polskiej - "czasobraniu" zatem, które jego zdaniem rozciągnęło się gdzieś pomiędzy 1860 a 1970 rokiem. Paradoksalny zamysł tej książki wynika stąd, że jej instrumentarium (analityczne, poznawcze) - więcej nawet: jej epistemologia, metafizyka, zmysł moralny - pochodzi jakby spoza tak wyróżnionego chronologicznego obszaru, niosąc w sobie przede wszystkim świadomość na swój sposób "romantyczną", jak też doświadczenie, cokolwiek by to miało oznaczać, "ponowoczesne": czy "postmodernistyczne" (wbrew namiętnym filipinkom autora przeciw dyktatowi tych formacji należy się zawsze do swego czasu). Powrót do Wielkiego Modernizmu, do jego stanu ducha i jego nieodpartego dziedzictwa, dokonuje się zatem w książce Jerzego Plutowicza z użyciem narzędzi przynależnych do terenów - aby trzymać się już lokalizacji czasowej, aby pozostawić w głębi temporalnego porządku - ściśle do tej epoki przyległych, stanowiących dla tak wyróżnionej formacji (w przypadku romantyzmu)"ramy modalne" i (w przypadku ponowoczesności) jej zarazem wytwór oraz pole krytycznego oglądu. Książka Jerzego Plutowicza - to znowu jej ważny paradoks - dowodzi jednak niezbicie, że owa interpretacyjna modestia "starego pisarza", że sceptyczna i niepewna swego wrażliwość, że niearbitralna prywatność myślenia i mówienia potrafi zrodzić ostatecznie, nie lękam się podobnego sądu, rozlegała opowieść, "wielką narrację", jakoś w sumie potrafiącą scalić i zobrazować literacki i nie tylko literacki (bo filozoficzny także, bo w ogóle intelektualny i artystyczny) dorobek lat 18620-1970. Mamy tutaj zatem wielką panoramę idei, ogromny korowód nazwisk, dzieł, poglądów, odwołań, aluzji, parafraz, cytatów, najeżony niebywałą wprost erudycją palimpsest rozmaitych tekstów oraz sensów zachodniej cywilizacji. Ten idealny manifest Jerzego Plutowicza, nie lękający się nieraz retoryki drastycznej i namiętnej, napisany przeciw "duchowi czasu, który się właśnie rozprzęga" (by użyć metafor Lyotarda), lecz z użyciem zarazem - jak pisałem - pewnych jego form interpretacyjnych czy narzędzi, jeszcze oczywiście żywiołowej tęsknoty. Jest marzeniem o dalekim - lecz wcale jednak nieutraconym - raju modernistycznej kultury, gdy: "Literatura objawiła się jako wola przetrwania, zapisana w trwałym nośniku, w książce. W księgach zarówno Joyce'a jak i Prousta, Musila, Kafki, Yeatsa, Becketta, Benna, Mandelsztama chociażby - u nas Gombrowicza, Witkacego, Schulza, Gomolickiego". Książka Plutowicza powstawała oczywiście w żarliwym, codziennym sporze z zakusami naszego czasu w zmaganiu z jego różnymi niepięknymi epifaniami i niepięknymi barwami. Nie zawsze i nie we wszystkim się przy tym zgadzam z autorem (tym lepiej). Ale suma sumarum jest to lektura fascynująca i istotna - właśnie dlatego, że nie przystaje do timbre'u epoki, do jej skomplikowanych mód i wytartych, obiegowych idiomów. Zbigniew Mikołejko Profesor i Kierownik Zakładu Badań nad Religią w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-108172 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej