Adamek-Świechowska Adrianna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2478)
Kozioł Paweł
(2013)
Bekker Alfred
(1645)
Vandenberg Patricia
(1164)
Kotwica Wojciech
(793)
Adamek-Świechowska Adrianna
(-)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(788)
Kowalska Dorota
(671)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(665)
Doyle Arthur Conan
(648)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(600)
Wallace Edgar
(585)
Zarawska Patrycja (1970- )
(515)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(507)
Cartland Barbara
(490)
Kochanowski Jan
(484)
Shakespeare William (1564-1616)
(471)
Shakespeare William
(466)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(464)
Christie Agatha (1890-1976)
(444)
Dickens Charles
(444)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(444)
Popławska Anna (filolog)
(440)
Buchner Friederike von
(438)
Maybach Viola
(434)
Hackett Pete
(432)
Waidacher Toni
(423)
Prus Bolesław (1847-1912)
(403)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(403)
Verne Jules
(400)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(398)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(396)
Roberts Nora (1950- )
(396)
Fabianowska Małgorzata
(384)
Drewnowski Jacek (1974- )
(376)
Konopnicka Maria
(373)
Twain Mark
(359)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(353)
Steel Danielle (1947- )
(349)
May Karl
(345)
Poe Edgar Allan
(341)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(336)
Chotomska Wanda (1929-2017)
(330)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(318)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(308)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(305)
Ludwikowska Jolanta
(302)
Tuwim Julian (1894-1953)
(301)
Rzehak Wojciech (1967- )
(298)
London Jack
(297)
Dönges Günter
(285)
Mahr Kurt
(284)
Boy-Żeleński Tadeusz
(283)
Darlton Clark
(280)
Leśmian Bolesław
(279)
Ewers H.G
(278)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(271)
Vega Lope de
(265)
Barca Pedro Calderón de la
(264)
Донцова Дарья
(264)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(263)
Trzeciak Weronika
(262)
Kühnemann Andreas
(258)
Sienkiewicz Henryk
(258)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(254)
Zimnicka Iwona (1963- )
(254)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(249)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(248)
Krasicki Ignacy
(243)
King Stephen (1947- )
(241)
Francis H.G
(240)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(239)
Conrad Joseph
(237)
Montgomery Lucy Maud
(237)
May Karol
(235)
Austen Jane
(234)
Polkowski Andrzej (1939-2019)
(233)
Goscinny René (1926-1977)
(231)
Vlcek Ernst
(231)
Autores Varios
(229)
Barner G.F
(228)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(228)
Chávez José Pérez
(222)
Stevenson Robert Louis
(222)
Ellmer Arndt
(221)
Ławnicki Lucjan
(221)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(220)
Oppenheim E. Phillips
(215)
Palmer Roy
(215)
Balzac Honoré de
(213)
Kraszewski Józef Ignacy
(213)
Wyspiański Stanisław (1869-1907)
(213)
Kipling Rudyard
(212)
Kochanowski Jan (1530-1584)
(212)
Szulc Andrzej
(212)
Wells H. G
(212)
Voltz William
(211)
Szal Marek
(210)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(209)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Temat
Miłość
(1)
Sienkiewicz, Henryk (1846-1916)
(1)
Temat: czas
1801-
(1)
1901-
(1)
Gatunek
Powieść polska
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 121-127.
Przedmiotem ksiażki jest analiza i interpretacja obrazów miłości w światach przedstawionych w większości utworów Henryka Sienkiewicza, w kontekście klasycznych i romantycznych inspiracji estetycznych, steoretyzowanych przez panią Annę Luizę de Staël w jej pracach krytycznych O literaturze (1800) i O Niemczech (1810), a wywiedzionych od estetyków niemieckich, m. in. Schleglów, Schellinga. Opozycja Północ-Południe w kreacji wątków romansowych staje się nośnikiem znaczeń: nie tylko pozwala wyraziście zarysować historie serc, przeobrażających się pod wpływem uczuć, ale i obrazuje charakter przeciwstawień, określa znamienny dla kochanków świat wartości. Odkrycie zasady określonego rozłożenia świateł i cieni - oraz innych elementów danych estetyk - prowadzi do ujawnienia funkcji wykorzystania antytetycznych motywów o rodowodzie starożytnym w przesłaniach ideowych utworów. Sposób odwoływania się do koncepcji Północy i koncepcji Południa wskazuje przynależność kulturowa pisarza, ujawnia znaczenie inspiracji klasycznych i romantycznych w jego twórczości. Opis funkcjonowania wspomnianej opozycji służy do zarysowania portretu artysty nie tylko świadomego głoszonych idei, ale i znaczenia wyboru określonych środków wyrazu, służących ich prezentacji. Twórczość Henryka Sienkiewicza nieustannie skłania badaczy do szukania dróg, prowadzących do odkrycia sekretów warsztatu pisarskiego zjawiska literackiego, które zasługuje na miano fenomenu. Pomocna w tych zamierzeniach kategoria badawcza: antynomia Północy i Południa, pozwalają określać oblicze upodobań pisarza, jego stosunek do tradycji europejskiej, przynależność kulturową, miejsce w historii literatury. Opis funkcjonowania wspomnianej opozycji w twórczości Sienkiewicza pozwala wykazać pewne istotne, tkwiące w niej elementy artyzmu. [Ze wstępu]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-98465 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej