Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(37)
Forma i typ
Książki
(37)
Publikacje naukowe
(5)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Dostępność
dostępne
(38)
wypożyczone
(3)
Placówka
Wypożyczalnia Główna dla dor. i mł. od 15 r. ż. (Dąbrowskiego 33a)
(2)
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(32)
Wypożyczalnia Muzyczna (Żeromskiego 2)
(4)
Filia 6 (Podwisłocze 6)
(1)
Filia 8 (Okulickiego 3)
(2)
Autor
Baran Bogdan (1952- )
(8)
Kunicka Anna
(6)
Minois Georges (1946- )
(4)
Eco Umberto (1932-2016)
(3)
Kania Ireneusz (1940- )
(3)
Klenczon Wanda
(3)
Potocka Maria Anna (1950- )
(2)
Pucek Robert
(2)
Scholem Gershom Gerhard (1897-1982)
(2)
Sloterdijk Peter (1947- )
(2)
Tołstoj Lew (1828-1910)
(2)
Vigarello Georges (1941- )
(2)
Aries Philippe (1914-1984)
(1)
Baran Zuzanna
(1)
Bauman Janina (1926-2009)
(1)
Bauman Zygmunt (1925-2017)
(1)
Benjamin Walter (1892-1940)
(1)
Borowska Natalia
(1)
Carrilho Manuel Maria Ferreira (1951- )
(1)
Cioran Emil (1911-1995)
(1)
Danto Arthur Coleman (1924-2013)
(1)
Drzazgowska Ewa
(1)
Eagleton Terry (1943- )
(1)
Flusser Vilém (1920-1991)
(1)
Graves Robert (1895-1985)
(1)
Haas Agnieszka
(1)
Heidegger Martin (1889-1976)
(1)
Higman B. W. (1943- )
(1)
Jurkowlaniec Grażyna
(1)
Kooijmans Luuc (1956- )
(1)
Kot Karolina
(1)
Kotkin Joel
(1)
Leyk Anna
(1)
Maniecki Jacek
(1)
Meyer Michel (1950- )
(1)
Middelaar Luuk van (1973- )
(1)
Mizera Janusz
(1)
Muschg Walter (1898-1965)
(1)
Nabokov Vladimir Vladimirovič (1899-1977)
(1)
Nietzsche Friedrich (1844-1900)
(1)
Ochab Maryna (1946- )
(1)
Soliński Wojciech (1948- )
(1)
Szczubiałka Michał
(1)
Szwarcman-Czarnota Bella (1945- )
(1)
Timmermans Benoît
(1)
Tokarska-Bakir Joanna (1958- )
(1)
Uglik Jacek (1976- )
(1)
Wilson Edward Osborne (1929- )
(1)
Yalom Marilyn (1932- )
(1)
Zawojski Piotr (1963- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(28)
2000 - 2009
(7)
Okres powstania dzieła
2001-
(7)
1901-2000
(2)
1989-2000
(2)
1801-1900
(1)
Kraj wydania
Polska
(35)
Francja
(1)
Język
polski
(35)
Przynależność kulturowa
Literatura rosyjska
(2)
Temat
Antropologia filozoficzna
(3)
Antropologia społeczna
(3)
Filozofia
(3)
Literatura
(3)
Filozofia religii
(2)
Kabała (religia)
(2)
Mistyka
(2)
Obyczaje
(2)
Religia
(2)
Semiotyka
(2)
Sens życia
(2)
Sztuka
(2)
Abulafia, Abraham ben Samuel (1240-1291?)
(1)
Alienacja
(1)
Anarchizm
(1)
Aristoteles (384-322 a.C.)
(1)
Ateizm
(1)
Bakunin, Mihail Aleksandrovič (1814-1876)
(1)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(1)
Chasydyzm
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Dramat grecki
(1)
Dziecko
(1)
Eremici
(1)
Estetyka
(1)
Etyka
(1)
Etyka lekarska
(1)
Ewolucja
(1)
Fotografowie
(1)
Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832)
(1)
Halucynacje
(1)
Haszysz
(1)
Higiena
(1)
Integracja europejska
(1)
Islam
(1)
Israel ben Elieser (ca 1700-1760)
(1)
Judaizm
(1)
Język
(1)
Języki sztuczne
(1)
Kant, Immanuel (1724-1804)
(1)
Kobieta
(1)
Konflikt społeczny
(1)
Kościół katolicki
(1)
Kultura klasyczna
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Luria, Icchak ben Salomon (1534-1572)
(1)
Małżeństwo
(1)
Medycyna
(1)
Metafizyka
(1)
Miasta
(1)
Mitologia
(1)
Monoteizm
(1)
Nabokov, Vladimir Vladimirovič (1899-1977)
(1)
Nauka
(1)
Nauki przyrodnicze
(1)
Negacja
(1)
Nieświadomość
(1)
Odpowiedzialność moralna
(1)
Pisarze amerykańscy
(1)
Pisarze rosyjscy
(1)
Plato (427-347 a.C.)
(1)
Postawy
(1)
Poznanie
(1)
Przestępstwo przeciw wolności seksualnej i obyczajności
(1)
Retoryka
(1)
Rodzina
(1)
Samotność
(1)
Spostrzeganie
(1)
Styl życia
(1)
Swammerdam, Jan (1637-1680)
(1)
Szkolnictwo
(1)
Szydzenie
(1)
Tematy i motywy
(1)
Teologia judaistyczna
(1)
Teozofia
(1)
Tołstoj, Lew (1828-1910)
(1)
Tożsamość (filoz.)
(1)
Tragizm
(1)
Unia Europejska (UE)
(1)
Uzdrowienia
(1)
Wolność
(1)
Zgwałcenie
(1)
Śmiech
(1)
Życie
(1)
Życie codzienne
(1)
Żywność
(1)
Temat: czas
1801-1900
(6)
1901-2000
(5)
1-100
(4)
100-1 p.n.e.
(4)
1001-1100
(4)
101-200
(4)
1101-1200
(4)
1201-1300
(4)
1301-1400
(4)
1401-1500
(4)
1501-1600
(4)
1601-1700
(4)
1701-1800
(4)
200-101 p.n.e.
(4)
2001-
(4)
201-300
(4)
300-201 p.n.e.
(4)
301-400
(4)
400-301 p.n.e.
(4)
401-500
(4)
500-401 p.n.e.
(4)
501-600
(4)
601-700
(4)
701-800
(4)
801-900
(4)
901-1000
(4)
600-501 p.n.e.
(3)
700-601 p.n.e.
(3)
800-701 p.n.e.
(3)
do 801 p.n.e.
(2)
1601-
(1)
1801-
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Europa
(2)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Gatunek
Fotografia
(2)
Opracowanie
(2)
Szkice
(2)
Aforyzmy francuskie
(1)
Esej
(1)
Literatura
(1)
Monografia
(1)
Publicystyka
(1)
Rozprawa naukowa
(1)
Szkic literacki
(1)
Szkice literackie
(1)
Słownik biograficzny
(1)
Wywiady
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(7)
Filozofia i etyka
(6)
Religia i duchowość
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
37 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Histoire de l'athéisme" 1998.
ATEIZM W STAROŻYTNOŚCI I ŚREDNIOWIECZU: Co było na początku: wiara czy niewiara? ; Ateizmy grecko-rzymskie ; Średniowieczny ateizm? ; RENESANS: ATEIZM WYWROTOWY: Kontekst niewiary w renesansie ; Świadectwa ateizmu w XVI wieku ; Ateizm krytyczny (1500-1600) ; MIĘDZY DWOMA KRYZYSAMI ŚWIADOMOŚCI (1600-1730): Pierwszy europejski kryzys świadomości: libertyni sceptycy (1600-1640) ; Niewiara jako rewers Wielkiego Wieku (1640-1690) ; Drugi kryzys świadomości europejskiej: rozum i ateizm (1690-około 1730) ; WIEK XVIII, wiek niewiary: Maniferst księdza Mesliera (1729) ; Irreligia i społeczeństwo ; Podważenie fundamentów chrześcijaństwa i wahania deizmu ; Afirmacja materializmu ateistycznego ; STULECIE, W KTÓRYM BÓG UMARŁ (XIX WIEK): Rewolucyjna dechrystianizacja: wybuch ateizmu ludowego ; wzrost ateizmu praktycznego i jego zmagania ; Od wiary do niewiary: zastępcze wierzenia ; Ateizmy systemowe albo ideologie śmierci Boga ; KONIEC PEWNIKÓW (XX WIEK): Ateizm i wiara: od wojny do rozejmu? ; Hipoteza Boga: przebrzmiały problem? ; Niewiara po dwóch tysiącach lat chrześcijaństwa: jaki bilans? ; Czy wiek XXI będzie irreligijny?
Po obszernej "Historii samotności" (Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2018) niezwykle płodnego francuskiego historyka Georges’a Minois (ur. 1946) polski czytelnik otrzymuje jego monumentalną, prawie 800-stronicową Historię ateizmu. Autor zaczyna ją od starożytności, by poprzez średniowiecze i renesans dotrzeć do nowożytnej Francji, której z natury rzeczy poświęca najwięcej uwagi, i do czasów najnowszych. Zwyczajem elity nowoczesnych francuskich historyków nie tyle relacjonuje zdarzenia, ile na podstawie materiału historycznego stara się rozpoznać i określić przedmiotowe zjawisko. W tym sensie uprawia historię mentalności i poniekąd filozofię, akurat w przypadku kwestii ateizmu nie do pominięcia. Lektura pozwoli zapoznać się nie tylko z procesem przemian postaw w najszerszym sensie ateistycznych, lecz także z ich subtelną analizą, która wydobywa niuanse ich historycznego i filozoficznego zróżnicowania. Atrakcją książki są nowe wyniki badań i nieznane dotąd fakty, zwłaszcza dotyczące XVIII wieku i rewolucji francuskiej. Minois nie stroni też od diagnozy obecnego stanu ateizmu. Dochodzi do wniosku, że przynajmniej w Europie Zachodniej napięcie między wiarą a niewiarą zanikło, a problem wiary (i niewiary) uległ rozmyciu: wierzący często postępuje jak niewierzący, a niewierzący zawsze w coś wierzy, jeśli nawet nie w osobowego Boga. Pozostaje (sceptyczne) pytanie, czy ta diagnoza jest słuszna także w naszej części Europy. [Wydaw. Aletheia, 2019]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-108493 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Histoire de la solitude et des solitaires" 2013.
Starożytność pogańska: człowiek jest zwierzeciem społecznym ; Ojcowie pustyni i złudzenia samotności (III-VI wiek) ; Średniowieczni wykluczeni, rekluzi i eremici: samotność pod kontrolą ; Renesans i reformacja: czynniki samotności humanistycznej (XIV-XVI wiek) ; Wiek XVII: człowiek godny i samotność w dobrym towarzystwie ; Czasy samotników z Port-Royal: ucieczka od świata i duchowość w XVII wieku ; Od światowca do "samotnego wędrowca": oświecenie a samotność ; Wiek indywidualizmu i liberalizmu: człowiek jest sam (1800-1900) ; Romantyzm i realizm: prestiż samotności (1800-1900) ; Samotność, obsesja intelektualistów? (XX wiek) ; Jutro: siedem miliardów samotnych ludzi podłączonych do sieci? Samotność w społeczeństwie czasu hiperkomunikacji.
Historia człowieka poucza nas o jego (naszej) naturze. Georges Minois (ur. 1946) kontynuuje dzieło kilku już pokoleń francuskich historyków, którzy zajęli się rekonstrukcją historii życia codziennego, zwykłej powszedniości spoza wielkich wydarzeń. Pola jego zainteresowań nie stanowi już jednak kultura materialna, lecz historia mentalności. Jest autorem kilkunastu książek o historii depresji, samobójstwa, śmiechu czy drwiny. Niniejsza opowieść o samotnikach i samotnictwie jako zjawisku historycznym rysuje zarazem syntetyczny obraz dziejów naszej kultury. W motywacji do samotnego życia odzwierciedla się ona nadzwyczaj dobitnie od religijnej decyzji pustelnika po gest poety romantycznego. Autor przeprowadza czytelnika przez dzieje samotnictwa od momentu, w którym jednostki mogły sobie pozwolić na ten „luksus” bezpiecznego oderwania się od wspólnoty, po czasy dzisiejsze, w których, jak twierdzi, samotność nie oznacza świadomego wyboru w imię domniemanego lepszego życia, lecz niewidoczne, skryte zagrożenie w samym sercu aktywności na forach „społecznościowych”. Na prawie sześciuset stronach zebrana została fascynująca historia samotnictwa obfitująca w sensacyjne niekiedy fakty jak choćby ten, że anachoreci wczesnego chrześcijaństwa znali samotność tylko z marzeń, otoczeni tysiącami gapiów i podobnych „pustelników”. Skłonność do samotności, czy to w imię spotkania z Bogiem, czy z sobą, stanowi wyróżnik człowieczeństwa i o tyle ta historia samotnika przechodzi niepostrzeżenie w jego filozofię. [Aletheia, 2018]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-108429 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Histoire du rire et de la dérision" 2000.
Wybitny francuski historyk Georges Minois (ur. 1946) zasłynął wieloma monografiami, które zgłębiają zjawiska z pogranicza życia duchowo-umysłowego i codzienności, takie jak samotność, praktyki religijne i zdrowotne, melancholia czy depresja, a w niniejszym tomie śmiech, tj. różne formy „wesołego” życia. Ich ukazana tu historia od starożytności do dziś jest dwuwątkowa. Z jednej strony, autor śledzi historię świąt, karnawałów, różnych odmian zbiorowej zabawy ludności, a z drugiej, zmienny z biegiem dziejów stosunek władz, zwłaszcza kościelnych, do śmiechu i wesołości. Rzecz nie była oczywista i na przykład starożytni uważali śmiech za boski, wyraz najwyższej wolności bogów, ale we wczesnych wiekach chrześcijaństwa uchodził on za domenę diabelską. Jednocześnie średniowiecze pełne było rubasznego śmiechu jako wytchnienia od rygorów doktryny. Jest jeszcze trzeci wątek, niejako filozoficzny, historii śmiechu. To forma reakcji na świat: sceptyczny śmiech Demokryta, kyniczny Diogenesa, satyra, zwłaszcza polityczna, wreszcie czasy najnowsze z dominacją ironii. Dzieło Minois jest tyleż historią co prawdziwą encyklopedią zjawisk społecznych skupionych wokół śmiechu i drwiny. Jak zwykle u tego autora zdumiewają przywoływane przez niego, mało znane fakty z historii, którym towarzyszy zniuansowana kulturowa interpretacja. Na szczęście dla nas historia śmiechu ma szczęśliwy finał i dziś śmiejemy się bez wyrzutów sumienia, nawet jeśli krytycy epoki głoszą, że śmiech dzisiejszych kultur maskuje utratę sensu. [Fundacja Aletheia, 2021]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-109649 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-94535 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: "Strong opinions" 1973.
„Fikcja stwarza mi tak rzadko okazję do dzielenia się własnym zdaniem, że cieszą mnie te nagłe nawałnice pytań”, wyznaje Vladimir Nabokov (1899–1977), rosyjsko-amerykański klasyk literatury XX wieku, i przedstawia nam, co „własnym zdaniem”, a nie zdaniem bohaterów jego powieści, ma do powiedzenia o świecie, a przede wszystkim o sobie. Wypowiada się w zebranych tu wywiadach, listach i artykułach rzucających sporo światła na niezwykłą osobowość tego pisarza. Rosyjski arystokrata pozbawiony przez rewolucję bolszewicką majątku i środków do życia, emigrant, obywatel świata, dumny posiadacz paszportu USA, który nie tęsknił do Rosji ani tym bardziej do jej radzieckiej wersji, ale przełożył całego Puszkinowskiego "Oniegina", autor słynnej "Lolity", a zarazem kompetentny naukowiec, badacz motyli, wygłasza tu także radykalne sądy o literaturze i jej twórcach. Z wywiadów (które w sumie niezbyt są wywiadami, lecz spisanymi odpowiedziami na zadane wcześniej pytania, bo Nabokov nie znosił występować „na żywo”) czytelnik dowie się rzeczy, które może go zaszokują, ale zapewne dadzą też do myślenia – jak opinia, że Balzac, Stendhal i Sartre to „przeceniane miernoty”, Dostojewski – „melodramatyczny bełkot i pretensjonalny mistycyzm”, a najwybitniejsi to Joyce, Kafka i… Herbert Wells. Radykalne opinie Nabokova mierzą wszelkie pisarstwo konkretną miarą „mrowienia w krzyżu” – czystego pisania wolnego od wszelkich symbolizmów, ideologii i innych zewnętrznych alibi. [Wydaw. Aletheia, 2016]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-104053 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.6-82(091) (1 egz.)
Książka
W koszyku
"Fotografia" to trzecia (po Malarstwie i Rzeźbie) książka Marii Anny Potockiej o mediach sztuki. Pokazuje, jak wynalazek techniczny przeistoczył się w możliwość artystyczną. Ewolucja medium rozważana jest w kontekście najważniejszych tematów fotografii: dokumentu, portretu, aktu oraz w odniesieniu do fotografii prasowej, amatorskiej i eksperymentalnej, również w kontekście fotografii-sztuki. Tok rozumowania nie jest liniowy i każdy rozdział przyjmuje trochę inny kąt widzenia. Momentami dodatkowo podkreśla to zmiana strategii językowych. Książka zawiera listę kilkuset fotografów z całego świata, ukazując w sposób maksymalnie lakoniczny, jak twórczość każdego z nich poszerzyła możliwości twórcze fotografii. Dla ułatwienia dołączono obszerny słownik terminów fotograficznych.
Fenomenalne medium ; Prawda o fotografii ; Historia idei ; Tematy fotografii ; Fotografia amatorska ; Fotografia portretowa ; Fotografia prasowa ; Fotografia dokumentalna ; Fotografia aktu ; Fotografia eksperymentalna ; Fotografia-sztuka ; Fotomontaż ; Fotografowie XIX wieku ; Fotografowie XX wieku ; Chronologia ; Słownik techniczny.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-Inf.-77 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Wyp.Muz.Księg 2625 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
O intuicji ; Do praw dla liczb różnej wielkości ; Najbardziej podstawowe rozmyslania o sztuce ; dlaczego w sztuce nie ma problemu prawdy i dobra, tylko jest problem piękna? ; Trzy pytania sztuki ; Rzeczywistość i realizm ; Czy sztuka jest niewolnicą wartości? ; Ideologia artysty, odbiorcy i sztuki ; Jak patrzymy na sztukę? Po co piszemy o sztuce? Jak piszemy o sztuce? O jakiej sztuce piszemy? Język sztuki ; Sztuka i religia. Sojuszniczki czy przeciwniczki? ; Szok ; Pożyteczne kłamstwa ; Parametry geniusza ; Obraz ; Media klasyczne. Wywiad popularny ; O rodzajach rysunku ; Czym było i czym stało się malarstwo ? ; Z czgo powstał fenomen Fluxusu? ; Jak sztuka doszła do instalacji? ; Nowe media i życie ; Daj spokój, to tylko sztuka ; Prywatna studnia - publiczny umysł ; Nowe marzenie sztuki: być pożądaną przez przestrzeń publiczną ; Manieryzm po modernizmie ; Komu i dlaczego sztuka nowoczesna sprawia kłopoty? ; Uprawianie poezji ; Pre-partytura ; Polowanie na Dargera ; Antytożsamość ; Globalizacja: nadzieja, groźba czy kłamstwo? ; Subiektywno-artystyczny słowniczek pojęć i problemów komputerowych.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-92422 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Wyp.Muz.Księg 1974 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [479]-496.
1. Ogólna charakterystyka mistyki żydowskiej ; 2. Mistyka merkawy i gnoza żydowska ; 3. Średniowieczny chasydyzm niemiecki ; 4. Abraham Abulafia i kabała profetyczna ; 5. Zohar - Tekst i jego autor ; 6. Zohar - Teozoficzna doktryna ; 7. Izaak Luria i jego szkoła ; 8. Sabbataizm i herezja mistyczna ; 9. Chasydyzm w Polsce - ostatnia faza mistyki żydowskiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-92419 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Szi'ur koma - mistyczny obraz bóstwa ; 2. Sitra achra - dobro i zło w ujęciu kabalistycznym ; 3. Cadik, czyli sprawiedliwy ; 4. Szechina - bierno-żeński moment w Bóstwie ; 5. Gilgul - wędrówka i sympatia dusz ; 6. Celem - wyobrażenie ciała astralnego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-95159 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Gottes Eifer : vom Kampf der drei Monotheismen" 2007.
Peter Sloterdijk (ur. 1947), jeden z kilku najważniejszych dziś intelektualistów niemieckich, filozof kultury, w pierwszej dekadzie XXI wieku poświęcił kilka prac kwestii religii. Niniejsza książka jest pod tym względem najbogatsza treściowo i intelektualnie. Trzy monoteizmy wywodzące się "od Abrahama", judaizm, chrześcijaństwo i islam, dzielą dziś między siebie większość ogółu wierzących na świecie, a nawet obejmują w sumie większość ludzkiej populacji. Swoim zelotyzmem "gorliwością" stanowią dla świata i dla siebie nawzajem niemałe ryzyko, gdyż każdy z nich asoiryje do monopolu na prawdę i rywalizuje o nią z pozostałymi. Jako dopełnienie obrazu współczesności czwartym "monoteizmem" okazuje się komunizm. Sloterdijk przeprowadza gładką analizę natury tych ruchów oraz możliwości i ryzyka konfrontacji. Rozważa szanse sprowadzenia ich na "drogę cywilizacyjną" i wykonując rozmaite eksperymenty myśleniowe, jak ten z powrotem do nieksenofobicznych religii przedmonoteistycznych, poszukuje możliwości "rozładowania" nagromadzonego w monoteizmach potencjału walki. Rysowany tu obraz religii nie jest wizją Nietzschego: solidarnego stowarzyszenia słabych, lecz wydobywa aspekty ksenofobii, dogmatyzmu i nieprzejednania. Historyczne i współczesne dowody na te aspekty są mocne. Czy podlegają one ucywilizowaniu, i czy wyczerpują obraz monoteizmów, to pytanie do rozstrzygnięcia na dziś i kwestia nadziei na jutro. [Wydawnictwo Aletheia, Anna Kunicka-Goldfinger, 2013]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-108373 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł jest rozmyślnie dwuznaczny i sugeruje masy jako pogardzane, a zarazem pogardzające. W społeczeństwach masowych, jakie współcześnie dominują, jedna i druga pogarda organizują wokół siebie potężne siły, choć polityczna poprawność i zwykłe wymogi współistnienia utrudniają mówienie o tym wprost. [www.azymut.pl, 2013]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-98793 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Po sukcesie „Anny Kareniny” (1877) resztę życia najsłynniejszy rosyjski pisarz i myśliciel Lew Tołstoj poświęcił przede wszystkim na dociekania filozoficzno-religijne. W 1886 roku (kiedy ukazała się jego znana nowela Śmierć Iwana Ilicza) zaczął pisać „O życiu”, w pewnym sensie kontynuację rozważań ze „Spowiedzi” (1879; Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2011). I „Spowiedź”, i „O życiu” z powodu cerkiewnej cenzury spotkał ten sam los: zakaz rozpowszechniania. „O życiu” ukazało się po rosyjsku i w przekładach za granicą, a w Rosji dopiero w 1913 roku, już po śmierci Tołstoja, który zmarł w 1910 roku. W tej rozprawce żarliwość i szczerość poszukiwania prawdy o sensie życia sprawia, że autor odrzuca wszelką kościelną dogmatykę, a nawet wiarę, i prawdy o „nieskończonym życiu” szuka w swojej „rozumnej świadomości”. W tym na wskroś religijnym tekście Tołstoj nie mówi w ogóle o Bogu ani o zbawieniu, a jego spekulacje nie mają teologicznego charakteru. Nie można ich też przypisać popularnej w tym okresie na Zachodzie filozofii życia. Sam autor zaliczył te rozważania do najważniejszych swoich pism. Bławatska uznała go za prawdziwego teozofa, a z rosyjskiej Cerkwi został wykluczony. [www.azymut.pl, 2021]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.8-82-4 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Ispoved'" 1906.
Lew Tołstoj (1828–1910), rosyjski klasyk światowej literatury, w latach siedemdziesiątych XIX wieku przeżywał egzystencjalny kryzys, rozważał sens, a właściwie bezsens swojego życia i prawdy szukał w religii, do której wcześniej miał obojętny stosunek. W tym okresie miał już za sobą dwa główne dzieła: „Wojnę i pokój” oraz „Annę Kareninę”. Od kilkunastu lat mieszkał w Jasnej Polanie, cieszył się poważaniem i sławą. Nieortodoksyjne eksperymenty z religią doprowadziły do wykluczenia go z Cerkwi, ale nastąpiło to dopiero w 1901 roku, na razie zaś wynikiem rozmyślań nad sensem życia stał się ich zapis w postaci tej „Spowiedzi”, dokonany w 1879 i 1882 roku, ale z racji niecenzuralności (religijnej) opublikowany dopiero w 1884 roku w Szwajcarii, a w Rosji w 1906. Tołstoj cofa się do podstawowego „pytania życiowego” sformułowanego najprościej, jak to tylko możliwe: po co żyję i co po mnie zostanie? Dramatyczna opowieść o poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie, poruszająco szczera, choć zarazem dzieło pisarza świadomego swej sztuki, ma uniwersalny sens i przemówi także do dzisiejszego czytelnika z innej epoki, innej cywilizacji. [www.azymut.pl, 2021]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.8-82-4 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [231]-240. Indeksy.
I. Michał Bakunin a filozofia rosyjska ; II. Formowanie filozofii negacji ; III. Rozwój filozofii negacji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-92423 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Z Wagą)
Wyd. z 1996 i 1998 pt. "Czystość i brud".
Cz. 1. OD WODY ODŚWIĘTNEJ DO WODY BUDZĄCEJ NIEPOKÓJ: 1. Woda, która się wsącza: Ziejąca skóra, Toaleta na sucho ; 2. Zanik niektórych praktyk: Łaźnie i kąpieliska publiczne, "Zrobić sobie kąpiel" ; 3. Dawne przyjemności związane z wodą: Plątanina ciał, Transgresje, "Nadmiar dóbr Bożych". Cz. 2. BIELIZNA, KTÓRA MYJE: 1. To, co okrywa, i to, co jest widoczne: Robactwo, Twarz i ręce, Bielizna i to, co niewidoczne, Ciała i przestrzenie ; 2. Skóra i biel bielizny: Bielizna i pot, Bielizna i spojrzenia, Częstotliwość, Gra z powierzchnią ; 3. Pozory: Czystość, która wyróżnia, Perfumy, które "czyszczą". Cz. 3. OD WODY, KTÓRA WNIKA W CIAŁO, DO WODY, KTÓRA JE WZMACNIA: 1. Miłe doznania na skórze: Kąpiel jako nowość i rzadkość, Praca wrażliwości, "Wygody" ; 2. Zimno i nowe rodzaje tężyzny: Wyobrażenia związane z zimną kąpielą, Jakie praktyki?, Wyobrażenia ciała naładowanego energią ; 3. Natura i sztuczność: Zdrowie a kosmetyki, Podwójna rola perfum, To, co wewnętrzne, a wygląd ; 4. Wyziewy plebejskie i miejskie: Kwantyfikacja śmierci, Lokalizacja tego, co niezdrowe, Woda poprawiająca powietrze ; 5. Kąpiele i ablucje częściowe: Więcej kąpieli, Ablucje częściowe. Cz. 4. WODA, KTÓRA CHRONI: 1. Funkcjonalność skóry: Wprowadzenie słowa "higiena", Skóra a równowaga energetyczna, Opór wstydliwości ; 2. Wędrówki wody: Woda i obrona przed epidemią, Obieg wody a higiena publiczna, Społeczna hierarchizacja kąpieli ; 3. "List pasterski" do nędzarzy: Umoralnienie czystości, Metody nauczania, Arsenał środków regeneracji ; 4. Potomkowie Pasteura: "Niewidzialne potwory", Poza zasięgiem wzroku ; 5. Akcesoria a intymność: Przedłużenie sypialni, System komórek, Dynamika.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-98188 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Historia)
1. PRZEMOC I BLUŹNIERSTWO: Przemoc jak każda inna? ; Poniżenie maskujące przemoc ; Nieobecność podmiotu maskująca przemoc. 2. REWOLUCJA I BEZSILNOŚĆ KODEKSÓW: Opinia publiczna, "libertyni" i ofiary u schyłku XVIII wieku ; Wyodrębnienie gwałtu na dziecku. 3. PRAWO NOWOŻYTNE I SKALA CZYNÓW: Pierwsze przejawy zainteresowania na początku XIX wieku ; Zdefiniować zniewagę i czyn nierządny ; Dostrzec "przemoc psychiczną" ; Więcej gwałtów, mniej przemocy?. 4. STWORZYĆ GWAŁCICIELA: Gwałt-zabójstwo: koniec XIX wieku ; Zbadać gwałciciela ; Niepokój i margines ; Raczkująca psychologia ; Ku współczesnej wizji przemocy seksualnej?. 5. DEBATA OBYCZAJOWA: GWAŁT I SPOŁECZEŃSTWO DZISIAJ: Od sądu nad gwałcicielem do sądu nad gwałtem ; Rozpad dawnego porządku ; Groźba odpowiedzialności prawnej: karać, leczyć.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-95171 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: "The meaning of human existence" 2014
I. DLACZEGO ISTNIEJEMY: Znaczenie znaczenia ; Rozwiązywanie zagadki gatunku ludzkiego ; Ewolucja a nasz konflikt wewnętrzny ; II. JEDNOŚĆ WIEDZY: Nowe oświecenie ; Doniosłość humanistyki ; Siła napędowa ewolucji społecznej ; III. INNE ŚWIATY: Ludzkość zagubiona w świecie feromonów ; Superorganizmy ; Dlaczego mikroorganizmy rządzą galaktyką ; Portret E.T. ; Zapaść bioróżnorodności ; IV. IDOLE UMYSŁU: Instynkt ; Religia ; Wolna wola ; V. LUDZKA PRZYSZŁOŚĆ: Samotni i wolni we wszechświecie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-104243 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Historia żony / Marilyn Yalom ; przełożyła Anna Kunicka. - Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2019. - 497 stron : ilustracje, portrety ; 21 cm.
Wstęp. Czy żona to gatunek zagrożony? ; 1. Żony w świecie starożytnym. Modele biblijne, greckie i rzymskie ; 2. Żony w Europie średniowiecznej, 1100-1500 ; 3. Protestanckie zony w Niemczech, Anglii i Ameryce, 1500-1700 ; 6. Republikańskie żony w Ameryce i Francji ; 5. Wiktoriańskie żony po obu stronach Atlantyku ; 6. Wiktoriańskie żony na amerykańskim Dzikim Zachodzie ; 7. Kwestia kobieca i Nowa Kobieta ; 8. Seks, antykoncepcja i aborcja w Stanach Zjednoczonych, 1840-1940 ; 9. Żony, wojna i praca, 1940-1950 ; 10. W stronę nowej żony, 1950-2000.
Żona jest nowym faktem społecznym. Oczywiście żona w dzisiejszym sensie, podobnie jak inne elementy prywatnego życia: rodzina, gospodarstwo domowe, dziecko, dzieciństwo. Jeszcze kilkaset lat temu ognisko domowe wyglądało zupełnie inaczej. Rodzina nuklearna, małżeństwo z miłości, a nie jako interes załatwiany przez rodziców ponad głowami przyszłych małżonków, intymność życia domowego z dzieckiem jako jego hołubionym centrum to dość nowe „wynalazki”. Francuscy badacze historii życia codziennego (Ariès, Vigarello, Flandrin i inni) położyli ogromne zasługi w odtworzeniu, nowożytnych zwłaszcza, przemian instytucji rodziny. Autorce niniejszego tomu Marilyn Yalom (ur. 1932), amerykańskiej badaczce tych zagadnień z Uniwersytetu Stanforda, z natury rzeczy bliższa jest kultura anglosaska. Historię żony zaczyna jednak od czasów biblijnych, by poprzez średniowieczną i nowożytną Europę dotrzeć ze swoją opowieścią na kontynent amerykański. Opowieść Yalom jest szczególnie frapująca, ponieważ nieakademicka, za to obficie udokumentowana materiałem źródłowym, by wspomnieć choćby relacje kobiet z XIX wieku o szczegółach ich pożycia małżeńskiego. Co cenne, autorka skupia się nie tyle na instytucji małżeństwa, ile na jej najwrażliwszym elemencie, żonie, i to jej oddaje głos. Pokazuje drogę emancypacji kobiet-żon, trudną nawet dziś w społeczeństwie demokratycznym, a pełną dramatyzmu i opresji wcześniej, i czyni to z wielkim talentem literackim wspartym równie wielką erudycją. [Aletheia, 2019]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-316 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107925 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Drugie miejsce wydania według siedziby wydawcy.
Tzw. "Seria z Klepsydrą".
Nowa książka francuskiego historyka Georges’a Minois (ur. 1941) podejmuje tematykę po trosze już obecną w jego Historii ateizmu (wydanie polskie: Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2019), mianowicie kwestię relacji Kościoła katolickiego ze światem świeckim. Teraz chodzi konkretnie o medycynę i o niezwykle ważny proces stosunków między „uzdrowicielami duszy” a leczącymi ciało. Minois zaczyna opowieść od starożytności, by pokazać, że od samego początku medycyna uchodziła za domenę boską, nie ludzką. Wyzdrowienie zależało raczej od woli bóstwa niż od umiejętności medyka. Chrześcijaństwo wsparło tę perspektywę swoim doloryzmem, tj. akceptacją choroby jako dopustu Bożego i jej afirmacją jako Bożego daru służącego zbawieniu. Dzięki fascynującej jak zwykle u Minois relacji o niewiarygodnych czasem epizodach wielowiekowych zmagań duchowieństwa z medycyną czytelnik może się zapoznać z przebiegiem jej „emancypacji”. Dzięki postępom nauki i ogólnej zmianie klimatu intelektualnego medycyna zdobyła sobie autonomiczną pozycję w dziedzinie leczenia ciała, a na dodatek sięgnęła do sfery zastrzeżonej uprzednio dla teologii - do sfery jeśli nie duszy, to w każdym razie sfery duchowej, obejmując leczeniem także psychikę. Na pozór ten proces zakończył się (choć dopiero w XX wieku) zwycięstwem medycyny, lecz fundamentalna kontrowersja pozostała i stale daje o sobie znać: jak dalece człowiek może ingerować w porządek, którego nie stworzył, lecz który otrzymał i otrzymuje nadal? [www.azymut.pl, 2020]
Dziedzictwo: medycyna pogańska i biblijne uzdrowienia ; Debata w Kościele pierwszych wieków: do czego służy medycyna? ; Kościół a średniowieczna medycyna: w zdrowym ciele zdrowy duch ; Lekarz między Bogiem a diabłem ; Dżuma i syfilis: Bóg, diabeł czy ciała niebieskie? (XIV-XVI wiek) ; Humanizm, wiara a medycyna. Nowy pogląd na zdrowie fizyczne (XVI wiek) ; Reformacja i kontrreformacja: czasy herezji w medycynie i religii (XVI wiek) ; Poglądy medycyny na religię: pragnienie niezależności (XVII wiek) ; Poglądy Kościoła na medycynę: nieufność i sceptycyzm (XVII wiek) ; Kruche przymierze między nauką a sumieniem (XVII wiek) ; Kontekst epoki oświecenia: medycyna ujawnia swoje ambicje (XVIII wiek) ; Wokół człowieka-maszyny: medycyna w awangardzie ateizmu (XVIII wiek) ; Pojedynek inokulacji i wakcynacji: praktyki medyczne a moralność chrześcijańska (XVIII-XIX wiek) ; Wielkie wyrównanie rachunków (I). Ksiądz: cudowne uzdrowienia a religia katolicka (XIX wiek) ; Wielkie wyrównanie rachunków (II). Lekarz na drodze do zdobycia dominacji socjokulturowej (XIX wiek) ; Epilog. Od moralności chrześcijańskiej do bioetyki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-108393 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej