Sortowanie
Źródło opisu
Legimi
(42)
Katalog centralny
(23)
Forma i typ
E-booki
(42)
Książki
(23)
Proza
(8)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(4)
Komiksy i książki obrazkowe
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Dramat (rodzaj)
(1)
Poezja
(1)
Dostępność
dostępne
(29)
wypożyczone
(2)
Placówka
Wypożyczalnia Główna dla dor. i mł. od 13 r. ż. (Dąbrowskiego 33a)
(5)
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(16)
Wypożyczalnia Muzyczna (Żeromskiego 2)
(1)
Oddział dla Dzieci i Młodzieży (Słowackiego 11)
(3)
Filia 2 (Fredry 5)
(1)
Filia 5 (Budziwojska 194)
(1)
Filia 7 (Osmeckiego 51)
(1)
Filia 8 (Okulickiego 3)
(1)
Filia 16 (Gromskiego 10c)
(1)
Filia 20 (Solarza 9a)
(1)
Autor
Proust Marcel
(5)
Engelking Leszek
(2)
Kafka Franz (1883-1924)
(2)
Liao Jimmy (1958- )
(2)
Nietzsche Friedrich
(2)
Parra Eduardo Antonio
(2)
Sarek Katarzyna (1978- )
(2)
Swoboda Tomasz
(2)
Szkoła Dawid
(2)
Szkoła Dawid (1985- )
(2)
Wójcik Maja
(2)
Zeidler-Janiszewska Anna (1951-2017)
(2)
Świerkocki Maciej (1961- )
(2)
Antonin Artaud
(1)
Baudelaire Charles
(1)
Bauman Zygmunt (1925-2017)
(1)
Beata Frydryczak
(1)
Bobkowski Andrzej (1913-1961)
(1)
Bocheński Tomasz
(1)
Bufalino Gesualdo (1920-1996)
(1)
Błahy Jarosław (1966- )
(1)
Conrad Joseph
(1)
Dickinson Emily
(1)
Dwurnik Edward (1943- )
(1)
Engelking Leszek (1955- ). Melancholijny czarodziej : Jarosław Sejfert : życie, twórczość, recepcja
(1)
Engelking Leszek (1955-2022)
(1)
Fijałkowski Stanisław (1922-2020)
(1)
Flaubert Gustave
(1)
Gondowicz Jan (1950- )
(1)
Handke Peter
(1)
Heydel Magdalena (1969- )
(1)
Joseph Conrad
(1)
Joyce James
(1)
Kafka Franz
(1)
Kandinsky Wassily (1866-1944)
(1)
Konczarek Barbara
(1)
Kopacki Andrzej
(1)
Kosztolányi Dezső
(1)
Kosztolányi Dezső (1885-1936)
(1)
Kralowa Halina
(1)
Lachman Michał (1974- )
(1)
Majewski Tomasz
(1)
Majewski Tomasz Wojciech
(1)
Makarewicz Irena
(1)
Mansfield Katherine
(1)
Miklós Bánffy
(1)
Muniak Radosław Filip
(1)
Musiał Łukasz (1976- )
(1)
Musiał Łukasz (tłumacz)
(1)
Nicolas Edme Rétif de la Bretonne
(1)
Nivat Georges (1935- )
(1)
Nowicki Andrzej (1958- )
(1)
O'Brien Flann
(1)
Olaf Stapledon
(1)
Parra Eduardo Antonio (1965- )
(1)
Pasolini Pier Paolo
(1)
Pindel Tomasz
(1)
Poe Edgar Allan
(1)
Przybysławski Artur
(1)
Rejniak-Majewska Agnieszka
(1)
Rodowska Krystyna
(1)
Rousseau Jean-Jacques
(1)
Seifert Jaroslav (1901-1986)
(1)
Stapledon William Olaf (1886-1950)
(1)
Stroiński Maciej (1984- )
(1)
Walser Robert
(1)
Wechterowicz Przemysław
(1)
Wilde Oscar (1854-1900)
(1)
Wilde Oscar (1854-1900). Aforyzmy
(1)
Wilde Oscar (1854-1900). Mało ważna pani
(1)
Wilde Oscar (1854-1900). Mąż doskonały
(1)
Wilde Oscar (1854-1900). Pełna powaga
(1)
Wilde Oscar (1854-1900). Salome
(1)
Wilde Oscar (1854-1900). Tragedia florencka
(1)
Wilde Oscar (1854-1900). Wachlarz damy
(1)
Wilde Oscar (1854-1900). Święta kurtyzana
(1)
Woolf Virginia (1882-1941)
(1)
Zweig Stefan
(1)
praca zbiorowa
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(42)
2010 - 2019
(21)
2000 - 2009
(1)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(8)
1901-2000
(7)
1918-1939
(5)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(65)
Język
polski
(64)
Odbiorca
6-8 lat
(2)
9-13 lat
(2)
Dzieci
(2)
Przynależność kulturowa
Literatura angielska
(3)
Literatura chińska
(2)
Literatura polska
(2)
Literatura australijska
(1)
Literatura austriacka
(1)
Literatura meksykańska
(1)
Literatura węgierska
(1)
Literatura włoska
(1)
Temat
Holokaust
(2)
Kobieta
(2)
Literatura polska
(2)
Małżeństwo
(2)
Sztuka
(2)
Aszkenazyjczycy
(1)
Aztekowie
(1)
Biografie
(1)
Błoński, Jan (1931-2009)
(1)
Celan, Paul (1920-1970)
(1)
Chłopcy
(1)
Conrad, Joseph (1857-1924)
(1)
Degler, Janusz (1938- )
(1)
Dziewczęta
(1)
Elita społeczna
(1)
Eugenides, Jeffrey (1960- )
(1)
Gombrowicz, Witold (1904-1969)
(1)
Hatzfeld, Jean (1880-1947)
(1)
Herbert, Zbigniew (1924-1998)
(1)
Hiszpański podbój Ameryki
(1)
I wojna światowa (1914-1918)
(1)
Istoty pozaziemskie
(1)
Joyce, James (1882-1941)
(1)
Judaizm
(1)
Kafka, Franz (1883-1924)
(1)
Kara śmierci
(1)
Kombatanci
(1)
Kompozycja (sztuki plastyczne)
(1)
Konflikt pokoleń
(1)
Księżyc (satelita Ziemi)
(1)
Kultura
(1)
Leśmian, Bolesław (1878-1937)
(1)
Lipski, Leo (1917-1997)
(1)
Literatura irlandzka
(1)
Literatura pogranicza
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Littell, Jonathan (1967- )
(1)
Ludobójstwo
(1)
Malarstwo (sztuka)
(1)
Miasta małe
(1)
Nauczyciele
(1)
Niewidomi
(1)
Opowiadanie polskie
(1)
Ormianie
(1)
Osoby zaginione
(1)
Pietrasiewicz, Tomasz (1955- )
(1)
Pisarze
(1)
Pisarze austriaccy
(1)
Pisarze rosyjscy
(1)
Podróże
(1)
Podróże międzyplanetarne
(1)
Poeci czescy
(1)
Policja
(1)
Powstanie warszawskie (1944)
(1)
Przyjaźń
(1)
Przyjęcia okolicznościowe
(1)
Puzyna, Konstanty (1929-1989)
(1)
Roth, Joseph (1894-1939)
(1)
Rozterki miłosne
(1)
Samobójstwo
(1)
Samotność
(1)
Seifert, Jaroslav (1901-1986)
(1)
Solženicyn, Aleksandr Isaevič (1918-2008)
(1)
Stempowski, Jerzy (1893-1969)
(1)
Stres pourazowy
(1)
Stworzenie świata
(1)
Szkoły średnie
(1)
Teoria sztuki
(1)
Tożsamość osobista
(1)
Twierdze i fortyfikacje
(1)
Uczniowie
(1)
Wat, Aleksander (1900-1967)
(1)
Witkiewicz, Stanisław Ignacy (1885-1939)
(1)
Więźniowie
(1)
Wszechświat
(1)
Wyobraźnia
(1)
Wyspy
(1)
Żydzi
(1)
Temat: dzieło
Kręgi pamięci
(1)
Middlesex
(1)
Strategia antylop
(1)
Ulysses
(1)
Łaskawe
(1)
Temat: czas
1901-2000
(4)
1901-
(3)
1801-1900
(2)
1918-1939
(2)
1945-
(1)
Temat: miejsce
Ukraina
(2)
Austro-Węgry
(1)
Dublin (Irlandia)
(1)
Europa Wschodnia
(1)
Galicja (kraina historyczna)
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Meksyk
(1)
Podole (kraina historyczna)
(1)
Polska
(1)
Praga (Czechy)
(1)
Rio Grande (rzeka)
(1)
Sycylia (Włochy ; wyspa)
(1)
Węgry
(1)
Gatunek
Opowiadania i nowele
(3)
Antologia
(2)
Esej
(2)
Książka obrazkowa
(2)
Literatura
(2)
Powieść obyczajowa
(2)
Szkice literackie polskie
(2)
Biografia
(1)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Dzienniki
(1)
Literatura dziecięca polska
(1)
Opowiadania i nowele psychologiczne
(1)
Opowiadanie dziecięce przygodowe
(1)
Opracowanie
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Powieść
(1)
Powieść historyczna
(1)
Powieść psychologiczna
(1)
Science fiction
(1)
Traktat
(1)
Wiersze
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(4)
Historia
(3)
Filozofia i etyka
(1)
Kultura i sztuka
(1)
65 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Witkacy i reszta świata / Tomasz Bocheński ; [drzeworyty na s. tyt. rozdz. - Andrzej Nowicki]. - Łódź : Officyna, 2010. - 244, [4] s., [1] k. tabl. złoż. : il. ; 24 cm.
Nota bibliogr. s. [248]. Indeks.
Witkiewiczowie w Lovranie ; "Jedyny czyn, i tego nie móc spełnić" ; Witkacego drogi do Tajemnicy ; Ironia czasu, czyli historia Witkacowskiej autoironii ; Idealne małżeństwo ; Podróż do piekła i z powrotem ; Amuzja Witkacego ; Witkacy kompozytor ; Pisarz jako zakładnik wiedzy potocznej ; "Sądy boże" opisane przez Witkacego i Gombrowicza ; Wyczytać Puzynę z Witkacego ; Błońskiego portret wielokrotny z Witkacym ; Dobra sprawiedliwość Deglera ; Ja z jednej strony i Ja z drugiej strony "Piecyka" Aleksandra Wata ; Niemożność pocieszenia, czyli Don Żuan Leśmiana ; Określenia nicości w "Dziejbie leśnej" Bolesława Leśmiana ; Architektura dzieła i chwile wieczności - przedstawione w esejach Zbigniewa Herberta ; Drzeworyt jako nadzwyczajna realność.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-821.162.1(091)A/Z-Witkiewicz S.I. (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-94546 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Le menzogne della notte" 1988.
Forteca na niedostępnej wysepce u wybrzeży Sycylii. Czterej więźniowie, skazani na gilotynę za próbę zamachu na króla, czekają w celi śmierci na egzekucję. Aby nie myśleć o tym co ma nastąpić, postanawiają, że każdy z nich opowie taki epizod ze swego życia, który zaważył najbardziej na jego późniejszych losach. Te cztery opowieści, gdzie liryzm graniczy nieraz z drastycznymi scenami, na pozór bardzo realistyczne, wprowadzają czytelnika w dziwną, mroczną atmosferę, gdzie bliska śmierć nie tylko stawia pytanie o sens istnienia, ale podważa każdą prawdę, każdy pewnik i życie ludzkie przyrównuje do sceny, na której bezwolne marionetki odgrywają swoją żałosną komedię. Znakomicie napisana i trzymająca w napięciu (który z czterech, dla ratowania życia, okaże się zdrajcą? Kto jest kim?) powieść Bufalina, choć osadzona w XIX stuleciu, porusza problemy do dziś aktualne, stawia pytania, na które nadal szukamy odpowiedzi. Sam autor twierdzi, że Kłamstwa nocy są „metafizycznym kryminałem” lub „fantazją historyczną” i wybór pozostawia czytelnikowi. Możemy dodać, że to mała-wielka powieść. [Wydawnictwo Officyna, 2023]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A-112579 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kary / Franz Kafka ; przełożył i posłowiem opatrzył Łukasz Musiał. - Wydanie I. - Łódź : Officyna, 2024. - 123, [1] strona ; 21 cm.
(Aldyna)
Podstawa przekładu: Gesammelte Werke in zwölf Bänden nach der Kritischen Ausgabe (red. Hans- Gerd Koch), t.I: Landarzt und andere Drucke zu Lebzeiten, Frankfurt am Main 2002.
"Kary" to niewielki zbiór, o którym Kafka myślał, lecz który za jego życia nigdy się nie ukazał. W stulecie śmierci pisarza zapraszamy do lektury trzech jego najsłynniejszych opowiadań w takiej właśnie konstelacji. Co więcej, w nowych przekładach na język polski i pod nowymi tytułami: Osąd, Przemienienie, W kolonii karnej. Każdy z bohaterów tych historii zostaje poddany jakiemuś osądowi, jakiejś karze. Każdy zostaje uznany - lub uznaje się sam - za winnego. Każdy podlega jakiejś instancji sądowniczej, o mniej lub bardziej czytelnych uprawnieniach. Polscy czytelnicy odkryją tutaj na dodatek bliskie pokrewieństwo z problematyką Gombrowiczowskiej Formy. W swoich opowiadaniach Kafka bez ogródek ukazuje przecież terror społecznych konwencji. Oczywiście horyzont Kar jest znacznie rozleglejszy. A świat tych opowieści - nie tylko przygnębiająco ponury. Bo Kafka to także arcymistrz groteski, slapsticku, przewrotnego humoru. Choć szczęśliwych zakończeń z pewnością tutaj brak, nie można wykluczyć, że na widnokręgu rysuje się odrobina nadziei. [Officyna, 2024]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-115016 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Aranysárkány" 1925.
Szkoła średnia na początku XX wieku, ostatnia klasa gimnazjum. Vili Liszner, uczeń słaby, za to utalentowany sportowo, oraz Antal Novák, nauczyciel matematyki i fizyki, z sympatią odnoszący się do uczniów, lecz bardzo wymagający. Tuż przed maturą między Vilim a Novákiem dochodzi do scysji, której następstwem będą dramatyczne wydarzenia. W tle owej historii toczy się miłosna przygoda Hildy, nastoletniej córki Nováka - ekscentrycznej, zagubionej dziewczyny. "Złoty latawiec" stanowi największe osiągnięcie prozatorskie Dezső Kosztolányiego, mistrza węgierskiej literatury pięknej, znanego również w Polsce autora "Ptaszyny", "Grzechu słodkiej Anny", "Domu kłamczuchów". To książka ceniona za niezwykły obraz "chorego, upitego winem, przenikniętego smutkiem, leniwego" prowincjonalnego miasteczka i jego mieszkańców, nazywana też powieścią antypedagogiczną i omawiana jako przykład odwiecznego konfliktu pokoleń. Tropów oraz możliwości interpretacyjnych "Złotego latawca" jest dużo więcej, tyle, ilu jego czytelników. Zdaniem Kosztolányiego książka to szkielet drzemiący na półce - aby zawarte w niej aluzje i koncepty nabrały prawdziwego sensu, życia wręcz, prócz autora potrzeba jeszcze drugiej duszy. Taki właśnie dialog z czytelnikiem inicjuje Kosztolányi, udowadniając przy tym, że z codziennych epizodów potrafi stworzyć rzecz głęboką - liryczną i zarazem gorzką, uniwersalną i jednocześnie zniuansowaną - powieść, w której każdy może odnaleźć coś własnego. [Officyna, 2020]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 4 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-węg. (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.2-lit.inna (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.8-lit.węg. (1 egz.)
Biblioteka nieczynna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.20-lit.węg. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dziesięć opowiadań, z których każde zapada w pamięć. Stara kobieta dzień w dzień spogląda na drugi brzeg Río Bravo, na którym lata temu przepadł bez śladu jej mąż. Sfrustrowany dziennikarz męczy się nad artykułem o parze zamordowanych włóczęgów. Brutalni policjanci pakują do samochodu pracującą na ulicy trans-kobietę. Mieszkańcy małej wioski w górach dokonują cyklicznych samosądów. Do nocnego baru wkracza zagadkowa para, a powietrze wokół zaczyna skrzyć się erotyką. Z takich właśnie sytuacji Parra wysnuwa swoje opowiadania: gęste, intensywne, czasem lepkie od potu, czasem duszące jak pustynny wichura, mocne, przejmujące, wstrząsające. Drugi po polsku tom tekstów wybitnego meksykańskiego nowelisty potwierdza, że mamy do czynienia z literaturą naprawdę wyjątkową. [Officyna, 2024]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-821/U (1 egz.)
Książka
W koszyku
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Najwybitniejsza powieść science fiction wszech czasów. Zachwycali się nią Stanisław Lem, Doris Lessing, Arthur C. Clarke, Brian Aldiss, Virginia Woolf czy Jorge Luis Borges. Przeklinał ją C.S. Lewis. Narrator, przytłoczony widmem wojny i upadkiem moralnym ludzkości, wychodzi nocą na pobliskie wzgórze, gdzie spogląda w gwiaździste niebo. Tak rozpoczyna oszałamiającą podróż przez czas i przestrzeń, podczas której poznaje niezliczone cywilizacje – Drugich Ludzi i Symbiotyków, Szkarłupników i Nautiloidów, Arachnoidów i Ichtioidów – ich dzieje i upadki. Wraz z grupą podobnych do siebie bytów wyrusza na poszukiwanie Twórcy Gwiazd, budowniczego Kosmosu, by poznać odpowiedź na pytanie, czy za powstaniem Wszechświata kryje się miłość, nienawiść czy obojętność. „Twórca Gwiazd”, napisany w 1937 roku, to zarówno przenikliwy traktat filozoficzny, jak i wybuch nieokiełznanej wyobraźni jednego z najznamienitszych pisarzy XX wieku, który dzięki nowemu przekładowi Macieja Świerkockiego odzyskuje odpowiedni blask. [Officyna, 2024]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-821/U (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bejt znaczy dom / Dawid Szkoła. - Wydanie I. - Łódź : Officyna, 2019. - 271, [1] strona ; 21 cm.
Przynależność kulturowa
Gatunek
Dziedzina i ujęcie
M.in. dotyczy Boguchwały, Rzeszowa i Leżajska.
Na podwórku mojego rodzinnego domu stało w wielkiej donicy drzewo cytrusowe, które dzielnie rozkwitało wśród jabłoni, chwastów i agrestu. Pod nim mój dziadek w bezzębnych ustach trzymał papierosa bez filtra, podczas gdy reszta spoczywała w kieszeni na jego piersi. Czasami na ramieniu siadała mu udomowiona, kulawa sroka, która dziobem wyrywała jedną bibułkę wypełnioną tytoniem i leciała w tajemnicze miejsce schować zdobycz. Scena ta powtarzała się wielokrotnie. Na bajkę nie ma pytań – brzmiało powtarzane kiedyś żydowskie przysłowie. Cudami nie mniejszymi niż czyny Elimelecha były i to drzewo cytrusowe, i udomowiona sroka. Nie do uwierzenia była też historia mojej prababki, która przez wojnę ukrywała żydowskiego przechrztę, a następnie wzięła z nim ślub. Na tym samym podwórku, gdzie bawiłem się latami, w miejscu po starym domu i chlewiku, w którym mój przyszywany pradziad ukrywał się przed Niemcami, patrzyłem przez liście na słońce i księżyc, widziałem przemijanie i wzrastanie, całe piękno i grozę życia. Żyłem z tą przeszłością i przyszłością, prawdą i zmyśleniem, stopiony z nieskończonością, więc również nicością, która tak często spoglądała na mnie, a ja – na nią. Na początku bowiem było słowo bejt, czyli dom. [Officyna, 2019]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-lit.pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 405-409.
Książka została wydana przy wsparciu: Literature Ireland, Fundacja Kultury Irlandzkiej
"Oto skromny, krótki przewodnik, mający za zadanie ułatwić czytelnikowi poruszanie się po nowym polskim przekładzie "Ulissesa", a zatem będący i jakby przypisem do niego. Po trosze naświetla czas i miejsce akcji, przedstawia autentycznych i fikcyjnych bohaterów, czasami wyjaśnia nieco tło historyczne albo polityczne, podsuwa najczęściej spotykane interpretacje poszczególnych wydarzeń czy całych epizodów, a nawet podejmuje analizę ich stylu. Zbiór tego typu komentarzy do jednej książki często określa się w krajach anglojęzycznych terminem "companion", czyli towarzysz, i "Łódź Ulissesa" zupełnie świadomie takiego właśnie towarzysza trochę przypomina. Od klasycznego "companiona" odróżnia ją jednak to, że zawiera również dość obszerny przegląd najciekawszych potyczek translatorskich, jakie stoczył tłumacz w pracy nad przekładem, stanowi więc jednocześnie wybiórczy zapis przygód autora w drodze do jego tłumaczeniowej Itaki. Niektóre z tych jak gdyby diariuszowych zapisków mają charakter intymny, osobisty, inne – a jest ich zdecydowana większość – odsłaniają przekładową maszynerię, tłumaczą się z tłumaczenia lub pokazują meandryczną trasę, którą podążał autor ku co bardziej problematycznym albo malowniczym rozwiązaniom. Jeden z pierwszych życzliwych czytelników "Łodzi Ulissesa" nazwał ją szalupą ratunkową dla odbiorcy. Jeśli ta książka rzeczywiście spełnia taką rolę, to autor może jedynie wyrazić wdzięczność losowi, że nie okazała się nikomu niepotrzebna." Maciej Świerkocki
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-109823 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Rybka i słońce / tekst Przemysław Wechterowicz ; il. Barbara Konczarek. - Łódź : Officyna, cop. 2011. - [36] s. : il. kolor. ; 16 cm.
Przepiękna, wzruszająca bajka o rybce mieszkającej w głębinie ciemnej i cichej. Aż któregoś dnia (nocy?) postanawia odbyć podróż do słońca. Ale czy rybka może w ogóle żyć poza wodą, czy słońce jest dla niej - skrytej w głębinach. Wzruszająca opowieść o poszukiwaniu ciepła przezwyciężającego samotność. [www.azymut.pl, 2014]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 4 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp-I (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.5-II/Op (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.7-II/Op (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.16-II/Op (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zawiera: Wachlarz damy ; Salome ; Mało ważna pani ; Święta kurtyzana ' Tragedia florencka ; Mąż doskonały ; Pełna powaga ; Aforyzmy.
Nie zawsze pamiętamy, że Oscar Wilde był przede wszystkim dramatopisarzem, który najbardziej spełniał się w mowie żywej. Jego najlepsze utwory – to znaczy teksty dla sceny – wypływały z tego, co robił najlepiej, czyli z rozmawiania. Gdy się zorientował, że mówi lepiej, niż pisze, postanowił uwiecznić swe wyczyny stolikowe, słusznie przypuszczając, że to one, nie co innego, zapewnią mu nieśmiertelność. Nie mówimy oczywiście o rozmowach tak zwanych istotnych, głębokich, poważnych, bo te były poniżej oczekiwań króla londyńskiej socjety. Wilde specjalizował się w „small talku”, który wyniósł na wyżyny sztuki. W Anglii, swej drugiej ojczyźnie (pierwszą była Irlandia, a trzecią, ostatnią – Francja), jest kochany właśnie za swoje dramaty, a mniej za „Doriana Graya” czy bajki dla dzieci. Do dramatów Wilde’a przylgnęło określenie „society plays”: komedie „z towarzystwa”, sztuki salonowe, co wcale nie znaczy, że dla salonu pochwalne. Wilde uwielbiał życie towarzyskie i bywanie, gdzie się bywa, bardzo bolał, gdy to stracił, ale był na tyle światły, by w pełni dostrzegać „całą stronę ridicule” poruszania się w tych kręgach. Swymi komediami wystawił dobremu londyńskiemu towarzystwu dość dwuznaczny pomnik. Uwielbiał tych ludzi, ale uwielbiał z wysoka, za co w swoim czasie pięknie mu się odpłacili. „Sztuki” Oscara Wilde’a to pierwsze w języku polskim pełne wydanie jego najważniejszych utworów dramatycznych. Oprócz czterech „komedii z towarzystwa” zawiera „Salome” przełożoną z oryginału francuskiego oraz utwory niedokończone. [Officyna, 2024]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-115472 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Mrs Dalloway" 1925.
Sto lat temu, w połowie czerwca 1923 roku, pani Dalloway wychodzi rano z domu, by kupić kwiaty na wieczorne przyjęcie. Jeszcze nie wie, że do Londynu przyjechał właśnie Peter Walsh, jej młodzieńcza miłość. Tego samego dnia Rezia Warren Smith prowadzi swojego męża Septimusa do doktora Bradshawa, w nadziei, że sławny lekarz poradzi coś na jego dziwny stan ducha. Losy bohaterów powieści splatają się niespodziewanie, szlaki ich wędrówek po Londynie przecinają się, każda postać jest widziana przez innych, każda też inaczej postrzega siebie, pozostałych i miasto. A w mieście panuje zwykły ruch, samochody i omnibusy tłoczą się na ulicach, w powietrzu samolot wypisuje dymem jakieś hasło. Big Ben wybija godziny. Londyn w piękny czerwcowy dzień - nowoczesna stolica świata, który optymistycznie ruszył naprzód, bo przecież dopiero co skończyła się wojna. „W tej książce mam aż nazbyt wiele pomysłów. Chcę oddać życie i śmierć, zdrowie i szaleństwo; chcę poddać krytyce system społeczny i pokazać, jak działa w swych najsilniejszych przejawach” - zanotowała pisarka w dzienniku. W precyzyjnie skomponowanym i misternie splecionym utworze Woolf wykorzystuje swoją nowatorską technikę narracyjną, rozwarstwia strukturę czasu i dociera w głąb ludzkiej psychiki. Dzięki temu oraz dzięki przenikliwości obserwacji i intensywnemu, lirycznemu językowi powstała jedna z najważniejszych i najbardziej przejmujących powieści XX wieku. [www.azymut.pl, 2024]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-lit.ang. (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-67753 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-96737 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Książka ukazała sie przy wsparciu Austriackiego Forum Kultury w Warszawie
"Po co nam kolejny Kafka? Choćby po to, by przekonać się, że wbrew pozorom wcale go dobrze nie znaliśmy. Przygotowując Dzienniki do druku po raz pierwszy, wydawcy pośmiertnej spuścizny pisarza znacząco zmodyfikowali wszystko, co ich zdaniem „psuło” tekst. Co zaś wydawało się błahe, banalne, nieistotne - po prostu usuwali. Kompletne niemieckie wydanie Dzienników, w wersji zgodnej z rękopisami, ukazało się dopiero w 1990 roku. Niniejszy przekład jest pierwszym, który konsekwentnie podąża za tamtą edycją. Uzupełniają go przypisy i komentarze. W październiku 1921 roku Kafka notował: „Ten, kto za życia nie potrafi się z życiem uporać, potrzebuje ręki, by trochę odganiać rozpacz z powodu własnego losu, (…) lecz drugą ręką może zapisywać, co widzi pod gruzami, albowiem widzi inaczej i więcej od innych”. Być może właśnie taka jest główna funkcja Dzienników, gromadzić „zapiski spod gruzów”. Zgoda, życie ulega dla Kafki niepowstrzymanej erozji. Kończy się porażką, a porażka zawsze jest bolesna. Lecz porażka praktykowana starannie i troskliwie (w tym zaś, przyznajmy, pisarz osiągnął prawdziwe mistrzostwo) bywa przecież dla literatury ciekawszym zakończeniem. Znacznie ciekawszym. Literacką wartość Dzienników dostrzeżono późno. Obecnie coraz częściej uznaje się je za ważny element twórczości Kafki; za niezbywalną część jego pośmiertnej rozmowy z czytelnikami, wyjątkowo intymnej. Oto jesteśmy świadkami, jak Kafka przekształca własne życie w literaturę." Łukasz Musiał
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-111284 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Bauhausu)
Tytuł oryginału: "Punkt und Linie zu Fläche. Beitrag zur Analyse der malerischen Elemente" 1926.
"Książka Kandyńskiego pomyślana była jako podręcznik i przeznaczona przede wszystkim dla studentów. Dziś stanowi ona klasyczną pozycję w literaturze światowej, jest nieodzowną i poszukiwaną pomocą w studiach teoretycznych i w malarskiej praktyce" - Stanisław Fijałkowski. "Rozwijane na stronach tej książki analizy są odzwierciedleniem eksperymentalnej metody nauczania, przyjętej przez Kandyńskiego w czasie jego pracy w Bauhausie. W centrum tej metody pozostaje doświadczenie i obserwacja, ukierunkowana na to, co pozornie najprostsze i najbardziej elementarne. Wszystko jednak, począwszy od owych podstawowych składników formy, w toku analiz wprawione zostaje w ruch, uzmysławiając niewyczerpaną różnorodność możliwych powiązań i oddziaływań, tak w sferze plastycznej formy, jak i poza nią... Choć praca ta stanowi „przyczynek do analizy elementów malarskich”, elementy wizualne opisywane są w niej przy pomocy licznych paralel do innych sztuk: muzyki, tańca, architektury, a także form przyrodniczych. Poszukiwana przez Kandyńskiego "jedność sztuk" przejawia się tu na poziomie ekspresyjnych pokrewieństw, odkrywanych w podstawowych środkach, które artysta na powrót pragnie ożywić" - Agnieszka Rejniak-Majewska. [Wydawnictwo Officyna, 2022]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WM-Ksieg 3793 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dźwięki kolorów / Jimmy Liao ; tłumaczenie Katarzyna Sarek. - Łódź : Wydawnictwo Officyna, 2012. - [128] stron : ilustracje kolorowe ; 24 cm.
Tytuł przekładu: "Sound of colors" 2001.
Oryginał chiński.
W tej zapierającej dech, poruszającej książce, młoda niewidoma dziewczyna podróżuje od jednej stacji metra do następnej – odbywając w tym samym czasie podróż w wyobraźni, która zabiera ją do nieprawdopodobnie pięknych miejsc. Pływa z delfinami i opala się leżąc na grzbiecie wieloryba, fruwa z ptakami i jedzie na stację gdzie kończy się świat. Poetycki tekst współgra z niezapomnianymi, przepięknymi ilustracjami, razem tworzą tę wspaniałą książkę, poruszającą temat pokonującej niemoc siły wyobraźni. Francuskie wydanie „Dźwięków kolorów” zdobyło prestiżową nagrodę VERSELE (przyznane przez gremium 45 710 dzieci w wieku 9-11 lat, z Belgii). Jedną z inspiracji do tytułu był dla Liao wiersz „Wielkie to szczęście” Wisławy Szymborskiej, Którego fragment zmieścił w książce jako motto. Dźwięki kolorów wydane po chińsku w 2001 r., zostały przełożone na kilka języków. Książka doczekała się adaptacji filmowej (Wong Kar-Wai), adaptacji na deski sceniczne, powstał na jej podstawie serial TV. [www.azymut.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp-I (1 egz.)
Książka
W koszyku
Księżyc zapomniał / Jimmy Liao ; tłumaczenie Katarzyna Sarek. - Łódź : Wydawnictwo Officyna, 2012. - [144] strony : ilustracje kolorowe ; 20 cm.
Tytuł przekładu: "The moon forgets" 1999.
Oryginał chiński.
Jak to jest być księżycem? I czy można o tym zapomnieć? Jak przywrócić ludziom szczęście? I czy aby to uczynić trzeba sięgnąć gwiazd? Samotny chłopiec znajduje w trawie księżyc. Zabiera go do domu, opiekuje się nim, a księżyc stopniowo wraca do siebie. Stają się nierozłącznymi przyjaciółmi, dniem i nocą poznającymi razem świat. Ale gdy przychodzi czas by księżyc przypomniał sobie o swoim miejscu na niebie, chłopiec musi pomóc mu znaleźć drogę powrotu. Kreska Liao, tworząca niepowtarzalny nastrój – zarazem zachwytu i niepokoju – zdaje się przywoływać zarazem styl Stasysa Eidrigeviciusa i Jean-Jacquesa Sempe'go. Wydana oryginalnie po chińsku w 1999 r. książka, opowiadająca piękną historię o miłości i odwadze oraz poszukiwaniu siebie. [Wydawnictwo Officyna, 2012]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp-I (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na s. tyt. i okł. tyt. w jęz. hebr.
Indeks.
OBSZARY ZAGŁADY: Obszary Zagłady ; Sztuka w miejscu śmierci - polskie znaki pamięci w hitlerowskich obozach natychmiastowej Zagłady ; Drzewa "żywe pomniki" w Muzeum-Miejscu Pamięci w Bełżcu ; Pomnik-Droga "Oskara Hansena z zespołem - projekt na Międzynarodowy Konkurs na Pomnik Ofiar Oświęcimia ; Oskara Hansena (i zespołu) projekt oświęcimskiego pomnika "Drogi" w świetle jego teorii Formy Otwartej ; Architektura miasta w konstytucji pamięci zbiorowej. Warszawski Muranów - szkic o śladach przeszłości ; Ocaleni i ocalający - funkcjonowanie pamięci o Zagładzie w realizacjach artystycznych lubelskiego Ośrodka Brama Grodzka ; Nowoczesna przestrzeń Zagłady? ; Trzy zderzenia trzech reprezentacji z trzema świadkami ; Wokół "Twarzy innego" i jej twórcy ; LITZMANNSTADT GHETTO: Litzmannstadt Getto ; Chaim Rumkowski jako mówca ; Elementy języka propagandy w Kronice getta łódzkiego ; Środowisko literackie w getcie łódzkim ; Ostatnie drogi sióstr Franza Kafki ; Teren ; Ulice bez pamięci ; "Jude" ; Obrazy z getta [Jude] ; Raport ; Egzorcyzmowanie miasta. Public Movement w Łodzi ; Łódź Bałuty. Pamięć Zagłady w pejzażu miejskim ; Pamięć getta w Łodzi ; DYSKURS PUBLICZNY PO SHOAH: Dyskurs publiczny po Shoah ; Perspektywa filozoficzna w dyskursie publicznym na temat Zagłady ; Zachodnioniemiecka recepcja serialu "Holocaust" ; Spór o niemiecką pamięć w kontekście mowy Martina Walsera z 11.10.1998 r. (Friedenspreisrede) ; Przeszłość w austriackim dyskursie publicznym - przypadek "Heldenplatz" Thomasa Bernharda ; Shoah w austriackiej pamięci zbiorowej na przykładzie "Stecken, Stab und Stang" Elfriede Jelinek ; Lyoński proces Klausa Barbiego - rozgrywanie pęknięć pamięci ; Próby legalizacji władzy w Polsce po zniesieniu stanu wojennego: przypadek "Shoah" Claude'a Lanzmanna ; Prawdy niechciane i potrzeba ich społecznej artykulacji ; Holocaust i religia publiczna ; WOKÓŁ (NIE)PAMIĘCI ZAGŁADY: Wokół (nie)pamięci Zagłady ; Problem pamięci Zagłady na łamach prasy polskiej po roku 1989 ; Sposoby zaprzeczania Zagładzie Żydów: przypadek środowisk neoendeckich ; Czas wyboru. Publicyści "Prosto z Mostu" wobec Zagłady ; Iluzoryczne oczyszczanie pamięci stosunków polsko-żydowskich w dekadę po upadku komunizmu w Europie Wschodniej ; PUNKT ODNIESIENIA: Punkt odniesienia ; "Historiozofia Auschwitzu": od krytycznej negacji do instrumentalizacji ; Czy możliwa jest poezja po Holocauście? ; Pisanie historii, pisanie traumy ; Fikcjonalne i niefikcjonalne dyskursy historyczne: historiograficzne i literackie przedstawienia Zagłady ; O myszach i mimesis. Czytając Spiegelmana z Dornem ; Siegfried Krakauer: teoria filmu po Zagładzie ; Między pamięcią o Shoah a pamięciom obietnicy mesjańskiej ; Żydzi-chrześcijanie: dwie pamięci ; Ocaleni z Holocaustu w oczach psychiatry, czyli o milczeniu i pamięci ; Naturalna Historia Zła ; DOŚWIADCZENIE PAMIĘCI, DOŚWIADCZENIE PUSTKI: Doświadczenie pamięci, doświadczenie pustki ; Pustka i forma ; Architektura trwogi ; O nowy kształt pamięci. Muzeum Żydowskie w Berlinie ; Przestrzenie pamięci: żydowskie muzea Daniela Libeskinda ; Jasna przestrzeń, biel i szarość, historia i przyszłość ; "Auschwitz Apel" Wojciecha Prażmowskiego ; PAMIĘĆ POPRZEZ SZTUKĘ: Pamięć poprzez sztukę ; Oczy pamięci ; Implozje Holocaustu w próżnię współczesności. Kontrowersyjne wątki w dyskursie Zagłady ; Władysław Strzemiński i jego artystyczny dokument Zagłady ; Józef Szajna: nasycenie formy ; Pamięć i kontrpamięć w przekazie artystycznym. Wokół prac Christiana Boltanski'ego ; Rückleitung des Leerzuges. O malarstwie Luca Tuymansa ; Sztuka dokumentu-fotografia i trauma ; O pamięci i statusie obrazu (na przykładzie prac Zbigniewa Libery i Rolanda Schefferskiego) ; Pamięć Shoah? ; Ślady na poboczu (uwagi na temat instalacji Rolanda Schefferskiego) ; LITERATURA WOBEC ZAGŁADY: Literatura wobec zagłady ; Holocaust jako nowe doświadczenie literackie ; "Życie z gwiazdą" Jiří Weila i temat Holocaustu w literaturze czeskiej ; Literatura wobec Zagłady: w poszukiwaniu kanonu ; Słowa do ciszy. Poetyki Shoah w liryce polskiej-rekonesans ; Małe narracje o Zagładzie Shoah i literatura na "obrzeżach mowy". O prozie Michała Głowińskiego i Marka Bińczyka ; ZAGŁADA NA SCENIE I EKRANIE: Zagłada na scenie i ekranie ; Trwałe obrazy: "Ostatni etap" (1984) Wandy Jakubowskiej ; Odzyskiwanie pamięci. "Miejsce urodzenia" Pawła Łozińskiego i Sąsiedzi Agnieszki Arnold ; Jedwabne twarzą w twarz: Sąsiedzi Agnieszki Arnold i Jana Tomasza Grossa ; Sub specie mortis. Uwagi o Shoah Claude'a Lanzmanna ; "Życie jest piękne" Roberto Benigniego: Shoah jako przedstawienie symboliczne ; "Lista Schindlera": skrzyżowanie dyskursów ; "Nasza klasa", czyli słuszna sprawa ; Przedstawienie teatralne jako świadectwo. Polski teatr wobec Zagłady.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A-98560 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Autor, przyjaciel Sołżenicyna, podjął trud ukazania wielowymiarowego, trudnego do uchwycenia tytułowego fenomenu autora "Archipelagu GUŁag". Człowieka, który nieustannie prowokował, stawiał przed innym, a przede wszystkim przed sobą nowe wyzwania. To on obudził Francję z miłej komunistycznej drzemki, czy zarzucił Stanom Zjednoczonym, które go przyjęły, moralny relatywizm i rozpasaną konsumpcję. To o nim Anna Achmatowa mówiła, iż äjest jak latarnia, ze świeżością w duszy, pełen werwy, młodości, szczęścia. Zapomnieliśmy już, że istnieją tacy ludzie. Oczy ma jak szlachetne kamienieö. Georges Nivat ukazuje, iż Sołżenicyn jest autorem od którego wciąż możemy się dużo nauczyć, a możliwe, iż najważniejsza lekcja dopiero przed nami. [Wydaw. Officyna, 2011].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-97853 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Współwydane z: Melancholijny czarodziej : Jarosław Seifert : życie, twórczość, recepcja / Leszek Engelking.
Bibliografia na stronach 297-300.
Księga pocałunków to obszerny wybór wierszy jedynego jak dotąd czeskiego laureata literackiej Nagrody Nobla, Jaroslava Seiferta, o którym Roman Jakobson, znawca wielu literatur, bez śladów zawahania napisał, że jest „największym lirykiem w tysiącletniej historii literatury czeskiej”. Wybór i tłumaczenie to dzieło Leszka Engelkinga, który dorobkiem praskiego poety zajmuje się od wielu lat. Tom zawiera poezje ze wszystkich okresów twórczości Czecha, szczególnie uwypukla jednak jej trzeci, najdojrzalszy etap. Seifert osiągnął w swej późnej poezji niekwestionowaną wielkość. Utwory z ostatnich tomów, sprozaizowane, surowe, ogołocone z ozdób i poetyckich pięknostek, pisane jak gdyby z perspektywy brzegu śmierci, bliskości przeprawy na drugą stronę, ale zarazem zmysłowe i nasycone erotyzmem, pełne są ogromnej prostoty, jak wiadomo, dostępnej nielicznym pisarzom, prostoty nigdy nie ocierającej się o uproszczenia, pełne są również łagodnej autoironii i statecznej ludzkiej mądrości, za którą stoi doświadczenie całego życia w niełatwych czasach i nieuchronnego zbliżania się jego kresu. Drugi element Seifertowskiej publikacji to pełniąca rolę posłowia pierwsza w naszym kraju monografia poety. Jej autorem jest również Leszek Engelking. Wybór poezji i posłowie stanowią jedną całość, która pozwala śmiało wejść w dzieło czeskiego twórcy i od razu pogłębić wiedzę o nim i o przemianach jego poezji. [www.azymut.pl, 2022]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-82-1 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej