369113
Książka
W koszyku
CZ. I. PRAWO NATURY - NATURALNE. PRZESŁANKI HISTORYCZNE: Rozdział I. Zarys systematyczno-historyczny prawa natury. Uwagi wstępne. 1. Prawo natury przedmiotem filozofii prawa. 1.1. Przedmiot, funkcja i znaczenie filozofii prawa. 1.1.1. Przedmiot filozofii prawa. 1.1.2. Funkcje filozofii prawa. 1.2. Systematyzacja koncepcji filozofii prawa i teorii prawa natury – naturalnego. 1.2.1. Klasyfikacja teorii prawa natury w ujęciu Marii Szyszkowskiej. 2. Rozumienie i ewolucja znaczenia pojęcia - prawo natury (naturalne). 2.1. Prawo natury w starożytnych kulturach i cywilizacjach Bliskiego Wschodu. 2.1.1. Babilon. 2.1.2. Egipt. 2.1.3. Izrael. 2.2. Greckie źródła prawa natury - Themis, Dike, Nomos. 2.2.1. Prawo natury w filozofii przedsokratejskiej. 2.2.2. Sofiści o prawie natury. 2.2.3. Sokrates, Platon i Arystoteles - uwagi o prawie natury. 2.2.4. Stoicy. 2.2.5. Cyceron i legalizm Rzymu. 2.3. Teocentryzm, teologizm i teokracja. 2.3.1. Augustyn z Hippony. 2.3.2. Św. Tomasz z Akwinu. 2.4. Odrodzenie i nowożytność. 2.4.1. Polska szkoła prawa natury - prawa narodów. 2.4.2. Hugo Grotius (1583-1645 r.). 2.4.3. Racjonalizm i „naturalizacja" prawa natury. 2.4.4. Thomas Hobbes (1588-1679 r.). 2.4.5. John Locke (1632-1704 r.). 2.4.6. Karol Monteskiusz (1689-1755 r.). 2.4.7. Jan Jakub Rousseau (1712-1778 r.). 2.4.8. Immanuel Kant (1724-1804 r.). 2.5. Wiek XIX - szkoła historyczna i pozytywizm prawniczy. 2.5.1. Szkoła historyczna - Friedrich Karl von Savigny (1779-1861 r.). 2.5.2. Prawo pozytywne - John Austin (1790-1859 r.). CZ. II. PRAWO NATURY - NATURALNE W KONTEKŚCIE SPOŁECZNO-KULTUROWYM: Rozdział II. Metafizyczno-religijne ujęcie prawa naturalnego. Uwagi wstępne. 1. Momenty konstytutywne metafizyczno-religijnej teorii prawa naturalnego. 1.1. Teologiczna droga poznania prawa naturalnego. 1.2. Filozoficzna droga poznania prawa naturalnego. 2. Prawo naturalne w dokumentach Kościoła. 2.1. Sobór Watykański II o prawic naturalnym. 2.2. Papieże posoborowi o prawie naturalnym. 2.2.1. Etyczno aspekty prawa naturalnego w ujęciu Jana Pawia II. 2.2.2. Prawo naturalne w katechezie Benedykta XVI. 2.2.3. Papież Franciszek o prawie naturalnym w „świetle wiary”. 3. W poszukiwaniu etyki uniwersalnej: nowe spojrzenie na prawo naturalne. 3.1. Prawo naturalne a ustrój społeczno-polityczny. 3.2. Dobro wspólne. 3.3. Zasada pomocniczości. 3.4. Zasada solidarności. 4. Prawo naturalne podstawą „nowej ewangelizacji". 4.1. Prawo naturalne narzędziem ewangelizacyjnym inkulturacji. 4.2. Prawo naturalne - odpowiedź na redukcję sacrum . 4.3. Ewangelizacja a sekularyzacja. Rozdział III. Społeczno-kulturowe ujęcie prawa naturalnego. Uwagi wstępne. 1. Rozumienie pojęcia kultura. 1.1. Kultura - momenty konstytutywne i status teoretyczny. 2. Prawo natury o zmiennej treści prawem kultury. 2.1. Prawo natury jako prawo słuszne - Rudolf Stammler. 2.2. Prawo natury w filozofii i polityce prawa Leona Petrażyckiego. 2.3. Prawo ponadustawowe wobec ustawowego bezprawia -Gustav Radbruch. 3. Antropoteliczna koncepcja prawa natury. 3.1. Antropotelizm - nowa formuła ujęcia człowieka. 3.2. Anateliczne ujęcie prawa natury jako prawa kultury. 4. Prawo natury prawem kultury Europy Zachodu. 4.1. Prawo natury uzasadnieniem myśli polityczno-prawnej.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-104841 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr., netogr. s. 223-[240]. Indeks.
Uwaga dotycząca języka
Streszcz. ang., niem.
Spis treści także ang., niem.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej