368396
Książka
W koszyku
CZ. I. Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce: 1. Pierwsze koncepcje edukacji małego dziecka: Koncepcje edukacji małego dziecka w Oświeceniu ; Koncepcje edukacji małego dziecka w okresie Pozytywizmu ; 2. Europejskie paradygmaty wychowania przedszkolnego: Pedagogika przedszkolna Fryderyka Wilhelma Froebla (1782–1852) ; Pedagogika przedszkolna Marii Montessori (1870–1952) ; Pedagogika funkcjonalna Edwarda Claparede (1873–1940) ; Ośrodki zainteresowań Owidiusza Decroly’ego (1871–1932) ; 3. Polskie koncepcje wychowania przedszkolnego w okresie międzywojennym: Maria Weryho-Radziwiłłowiczowa (1858–1944) ; Stefania Marciszewska-Posadzowa (1874–1955) ; Natalia Cicimirska (1881–1959) ; Zofia Żukiewiczowa (1881–1956) ; Zofia Bogdanowicz (1897–1976) ; Udział polskich psychologów w budowaniu naukowości pedagogiki przedszkolnej ; Początki naukowej pedagogiki przedszkolnej w Polsce ; CZ. II. Podstawy wychowania przedszkolnego: 1. Teoretyczne konteksty wychowania przedszkolnego: Koncepcje wychowania przedszkolnego ; Modele wychowania przedszkolnego ; 2. Organizacja wychowania przedszkolnego w Polsce ; 3. Funkcje i zasady wychowania przedszkolnego ; Funkcje przedszkola wobec dziecka ; Zasady wychowania przedszkolnego ; 4. Istota programów wychowania przedszkolnego ; CZ. III. Metodyka wychowania przedszkolnego: 1. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka w wieku przedszkolnym: Definicje zabawy ; Funkcje zabawy ; Rola nauczyciela przy organizacji zabawy dzieci ; Zabawka w przestrzeni przedszkola ; 2. Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dziecka: Klasyfikacja metod według Marii Kwiatowskiej ; Klasyfikacja metod w ramach pedagogiki zabawy ; Klasyfikacja metod aktywizujących ; Strategie rozwijające myślenie dzieci ; Tutoring rówieśniczy w przedszkolu ; 3. Metodyka poszczególnych typów edukacji jako przygotowanie do integrowania wiedzy i umiejętności dzieci: Dydaktyka twórczości w przedszkolu ; Kształcenie językowe dla dzieci w wieku przedszkolnym ; Koncepcje nauczania czytania i pisania w przedszkolu ; Przedszkolna edukacja matematyczna ; Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu: Wychowanie społeczno-moralne w przedszkolu ; Przedszkolna edukacja przyrodniczo-ekologiczna ; Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu ; Metodyka edukacji plastyczno-technicznej w przedszkolu ; Metodyka edukacji zdrowotnej w przedszkolu ; Edukacja teatralna i drama w przedszkolu ; Edukacja medialna w przedszkolu ; Metodyka nauczania dzieci języka obcego ; 4. Alternatywne systemy pedagogiczne w przedszkolu: Metoda Marii Montessori we współczesnych przedszkolach ; Przedszkola waldorfskie ; Plan daltoński w przedszkolu ; Specyfika przedszkoli wielokulturowych i wielojęzycznych ; Przedszkola leśne ; 5. Problemy adaptacji dziecka do warunków przedszkola: Czynniki utrudniające dziecku adaptację do warunków przedszkola ; Trudności dziecka w procesie adaptacji do warunków przedszkola ; Warunki sprzyjające adaptacji dziecka do przedszkola ; 6. Partnerstwo we współpracy nauczycieli i rodziców ; Podstawa prawna współpracy z rodzicami na terenie przedszkola ; Problemy w zakresie współpracy przedstawicieli przedszkola i rodziców ; Czynniki sprzyjające współpracy nauczycieli i rodziców ; Zasady współpracy nauczycieli i rodziców ; Formy współpracy przedszkola i rodziców ; CZ. IV. Diagnoza przedszkolna: 1. Definicja i cel diagnozy przedszkolnej ; 2. Podstawa teoretyczna diagnozy w ujęciu historycznym ; 3. Współczesna koncepcja diagnozy przedszkolnej ; 4. Zasady w postępowaniu diagnostycznym ; 5. Etapy procesu diagnostycznego ; 6. Funkcje diagnozy ; 7. Metody procesu diagnostycznego w przedszkolu ; 8. Sfery rozwojowe dziecka jako przedmiot diagnozy ; 9. Specyfika diagnozy gotowości dziecka do podjęcia zadań szkolnych ; 10. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu ; CZ. V. Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu: 1. Przestrzeń edukacyjna i jej wybrane cechy ; 2. Aranżacja przestrzeni materialnej w przedszkolu ; 3. Zagospodarowanie czasu w przedszkolu ; 4. Aspekty społecznej przestrzeni edukacyjnej w przedszkolu ; CZ. VI. Nauczyciel wychowania przedszkolnego: 1. Współczesne oczekiwania wobec nauczyciela przedszkola: Kwalifikacje nauczycieli przedszkola ; Postulowane kompetencje nauczycieli przedszkolnych ; 2. Zarządzanie przez nauczyciela własnym rozwojem zawodowym: Planowanie własnego rozwoju zawodowego ; Innowacyjność nauczyciela przedszkola ; 3. Problemy etyczne nauczyciela przedszkola.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-373.2 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-113347 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografie przy rozdziałach. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej