369113
Książka
W koszyku
Przedmowa ; Wprowadzenie ; Konflikty technologiczne i ich znaczenie dla bezpieczeństwa w epoce wielkich wyzwań ; R. 1. POJĘCIE KONFLIKTU TECHNOLOGICZNEGO I NAUKOWE ZAINTERESOWANIA TYM ZJAWISKIEM ; R. II. WSPÓŁCZESNE ARENY KONFLIKTÓW TECHNOLOGICZNYCH: 1. Makrokonflikty technologiczne i ich modelowe przykłady: Konflikt wokół energetyki jądrowej ; Konflikty wokół inżynierii genetycznej i genetycznie modyfikowanych organizmów (GMO) ; Konflikty wokół technologii łączności bezprzewodowej piątej generacji (5G) ; 2. Mikrokonflikty technologiczne i ich modelowe przykłady: Konflikt wokół rozbudowy lotniska we Frankfurcie nad Menem ; Konflikt wokół elektrowni jądrowej Krümmel ; Konflikt wokół składowiska odpadów atomowych w Gorleben ; R. III. GENEZA KONFLIKTÓW TECHNOLOGICZNYCH: 1. Ambiwalencje technologii, społeczeństwo ryzyka, wygrani i przegrani ; 2. Normalne katastrofy. Zagrożenia systemowe, kombinacyjne i skumulowane ; 3. Normalna nauka, pułapki obliczalności, pokusy komercjalizacji i „fałszywe” obietnice bezpieczeństwa ; 4. Przemysł ryzyka, zorganizowana nieodpowiedzialność, niepewność faktów i domniemanie niewinności ; 5. Powściągliwość administracji publicznej, pasywne bezpieczeństwo, reagowanie kryzysowe i uczenie się „po szkodzie” ; 6. Prywatyzacja ryzyka, syndrom NIMBY, nauka obywatelska i media społecznościowe jako nowe pole walki ; R. IV. WEWNĘTRZNA STRUKTURA KONFLIKTÓW TECHNOLOGICZNYCH I ICH ODNIESIENIA. WSTĘP DO ANALIZY KONFLIKTU TECHNOLOGICZNEGO: 1. Konflikty poznawcze ; 2. Konflikty aksjonormatywne (konflikty wartości) ; 3. Konflikty dystrybucyjne (konflikty interesów) ; R. V. ZAPOBIEGANIE KONFLIKTOM TECHNOLOGICZNYM, KTÓRE TRUDNO PRZEZWYCIĘŻYĆ: 1. Społeczna ocena technologii - nowa „postnormalna” oferta nauki dla świata polityki i administracji ; 2. Wewnętrzne systemy alarmowania (whistleblowing) w przedsiębiorstwach i instytucjach nadzoru - próba odbudowy zaufania poprzez wymuszanie odpowiedzialności ; 3. Partycypacyjne procedury zarządzania technologiami - od informowania (informing), poprzez włączanie (involving), angażowanie (engaging), aż do pełnego upodmiotowienia - upełnomocnienia - współdecydowania (empowering) ; R. VI. PRZEZWYCIĘŻANIE KONFLIKTÓW TECHNOLOGICZNYCH, KTÓRYM TRUDNO ZAPOBIEC: 1. Tradycyjne sposoby rozstrzygania konfliktów - autorytarne decyzje i konfrontacje na sali sądowej ; 2. Alternatywne sposoby polubownego rozwiązywania konfliktów (ADR): Arbitraż ; Postępowania rozjemcze ; Mediacje ; Negocjacje, okrągłe stoły ; R. VII. MEDIACJE W ZGIEŁKU ULICZNYCH PROTESTÓW - ANALIZA EGZEMPLARYCZNA: 1. Istota i cele mediacji oraz typowy przebieg postępowania mediacyjnego ; 2. Doświadczenia z mediacjami w rozwiązywaniu konfliktów technologicznych ; 3. Wady i zalety mediacji jako sposobu przezwyciężania konfliktów technologicznych ; 4. Warunki powodzenia mediacji i wymagania stawiane mediatorom oraz pozostałym uczestnikom postępowań mediacyjnych ; 5. Prawnoadministracyjne i cywilistyczne aspekty wykorzystywania mediacji w rozwiązywaniu konfliktów technologicznych w warunkach polskich.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-005.574 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-109297 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.13-0 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia na stronach [231]-251.
Uwaga dotycząca przeznaczenia czytelniczego
Publikacja adresowana do szerokiego grona odbiorców : teoretyków, analiityków i komentatorów współczesnych zjawisk społecznych ; praktyków zajmujących się zarządzaniem technologiami i projektami infrastrukturalnymi, zarządzaniem kryzysowym i ochroną ludnośći, relacjami publicznymi i komiunikacją społeczną lub działalnością rozjemczą.
Uwaga dotycząca finansowania
Publikacja dofinansowana ze środków Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza w Rzeszowie.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej