369834
Książka
W koszyku
I. PROCESY STARZENIA SIĘ I POTRZEBA ROZWIJANIA GEROKINEZJOLOGII: 1. Starzenie się ludności - ocena zjawiska i konsekwencje ; 2. Prognozowanie pomyślnego starzenia się ; 3. Dziedziczność a starzenie się ; 4. Wskazania do podejmowania aktywności fizycznej przez osoby starsze ; 5. Gerokinezjologia - obszar badań naukowych i wyzwania. II. PROMOCJA ORAZ SPOŁECZNE I ORGANIZACYJNE ASPEKTY AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ OSÓB STARSZYCH: 1. Rola promocji i wspierania aktywności fizycznej ; 2. Reguły postępowania w kształtowaniu postaw prosomatycznych i prozdrowotnych ; 3. Społeczne i organizacyjne aspekty w programie aktywności fizycznej ; 4. W trosce o zintegrowane programy aktywności fizycznej starszych osób. III. PODSTAWY TWORZENIA PROGRAMÓW ĆWICZEŃ DLA OSÓB STARSZYCH: 1. Wielostronne znaczenie aktywności fizycznej dla osób w starszym wieku ; 2. Odrębność celów oraz indywidualne fizyczne i fizjologiczne progi sprawności ; 3. Specyficzne potrzeby i zasady stosowania ćwiczeń ; 4 Zalecenia dotyczące doboru form aktywności fizycznej i jej intensywności ; 5. Wstępna ocena stanu zdrowia i kondycji fizycznej oraz kwalifikacja do programu ; 6. Podstawowe wskazania żywieniowe. IV. POSTĘPOWANIE DIAGNOSTYCZNO-EWALUACYJNE W ZAKRESIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ I FUNKCJONALNEJ ORAZ AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ: 1. Diagnoza i ewaluacja w programie aktywności fizycznej osób starszych ; 2. Koncepcja health-related fitness (H-RF) jako teoretyczna podstawa programu aktywności fizycznej osób w starszym wieku ; 3. Znaczenie poszczególnych komponentów w ramach koncepcji H-RF ; 4. Pojęcie i koncepcja struktury sprawności funkcjonalnej ; 5. Pomiary i testy sprawności fizycznej oraz sprawności funkcjonalnej w programie aktywności fizycznej osób starszych. V. TRENING WYDOLNOŚCIOWY (AEROBOWY): 1. Troska o fizjologiczne aspekty zdrowego starzenia się jako podstawa treningu wydolnościowego ; 2. Znaczenie oraz pojęcie wydolności i zdolności wytrzymałościowych ; 3. Specyfika przemian i klasyfikacja wysiłków wytrzymałościowych ; 4. Ocena wydolności oraz zdolności wytrzymałościowych ; 5. Podstawowe wskazania do kształcenia zdolności aerobowych - częstotliwość, intensywność, czas oraz typ treningu ; 6. Typ (forma) aktywności fizycznej. VI. TRENING OPOROWY (SIŁOWY): 1. Potrzeby, korzyści i ogólne wskazania do treningu oporowego ; 2. Rodzaje skurczów oraz zagadnienie pomiaru siły mięśniowej ; 3. Zagadnienia adaptacji oraz wielostronnych efektów treningu oporowego ; 4. Wielkość obciążenia w treningu oporowym ; 5. Ustalenie programu i różne typy treningu oporowego ; 6. Bezpieczeństwo i środki ostrożności ; 7. Przykłady ćwiczeń oporowych (siłowych). ĆWICZENIA UKIERUNKOWANE NA WZMACNIANIE SIŁY MIĘŚNI. VII. KSZTAŁTOWANIE GIBKOŚCI CIAŁA: 1. Zmiany zachodzące w procesie starzenia oraz potrzeby kształtowania ruchomości ; 2. Pomiar gibkości ciała ; 3. Wskazania i metody treningu gibkości ciała ; 4. Przykłady ćwiczeń gibkościowych. ĆWICZENIA UKIERUNKOWANE NA ROZWÓJ GIBKOŚCI CIAŁA. VIII. KSZTAŁTOWANIE RÓWNOWAGI ORAZ ZAPOBIEGANIE UPADKOM: 1. Uwarunkowania stabilności postawy w starszym wieku ; 2. Zwiększające się ryzyko upadków ; 3. Ocena stabilności posturalnej ; 4. Program ukierunkowany na poprawę równowagi oraz zapobieganie upadkom ; 5. Przykłady ćwiczeń równowagi. ĆWICZENIA UKIERUNKOWANE NA POPRAWĘ RÓWNOWAGI CIAŁA. IX. PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY I SKUTKI AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ OSÓB STARSZYCH: 1. Zmiany funkcji poznawczych i neurologicznych w wieku starszym ; 2. Aktywność fizyczna a stan psychicznego dobrostanu ; 3. Mózg - korzyści wynikające z ćwiczeń - 4. Aktywność fizyczna a jakość życia w starszym wieku ; 5. Mity i stereotypy związane z aktywnością fizyczną osób starszych. X. AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA A WYBRANE UWARUNKOWANIA ZDROWOTNE W OKRESIE STARZENIA SIĘ: 1. Aktywność fizyczna w chorobach układu sercowo-naczyniowego (choroba wieńcowa serca, nadciśnienie, udar mózgu) ; 2. Aktywność fizyczna w chorobach płuc i układu oddechowego (astma, przewlekła obturacyjna choroba płuc) ; 3. Aktywność fizyczna w cukrzycy ; 4. Uwarunkowania mięśniowo-szkieletowe (osteoporoza, zwyrodnieniowe reumatoidalne zmiany stawów, zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa) ; 5. Aktywność fizyczna osób ze schorzeniami neurologicznymi i w sferze poznawczej (choroba Parkinsona, choroba Alzheimera, stwardnienie rozsiane). XI. UMIEJĘTNOŚĆ PROWADZENIA PROGRAMU I WYMAGANIA DOTYCZĄCE INSTRUKTORA AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ OSÓB STARSZYCH: 1. Przygotowanie oraz cechy osobowości instruktora aktywności fizycznej osób starszych ; 2. Umiejętności i postępowanie instruktora aktywności fizycznej osób starszych ; 3. Kształcenie i wymagania dotyczące instruktorów aktywności fizycznej osób starszych.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-613 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 252-266. Indeks.
Recenzje:
Inne wydania:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej