369744
Książka
W koszyku
Kapitał społeczny i edukacja / Piotr Mikiewicz. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014. - 355, [1] s. : il. ; 21 cm.
CZ. I EDUKACJA I JEJ ZWIĄZEK ZE STRUKTURĄ SPOŁECZNĄ W SPOŁECZEŃSTWIE PÓŹNEJ NOWOCZESNOŚCI: R. 1. Edukacja i struktura społeczna ; R. 2. Ekspansja edukacyjna i jej społeczne konsekwencje ; R. 3. Od czego zależy nasz edukacyjny los - mechanizmy warunkowania selekcji społecznych w edukacji ; CZ. II METAFORYKA KAPITAŁU SPOŁECZNEGO JAKO NARZĘDZIE WŁĄCZENIA SZERSZEGO KONTEKSTU SPOŁECZNEGO DO ANALIZ EDUKACYJNYCH: R. 4. Kapitał społeczny jako perswazyjna metafora - o "modzie" na kapitał społeczny i ekonomizacji nauk społecznych ; Kapitał społeczny - próba ogólnego zdefiniowania ; Dlaczego koncepcja kapitału społecznego budzi wątpliwości? ; R. 5. Różne teoretyczne umocowania pojęcia kapitału społecznego: 1. Kapitał społeczny jako zasób w grze habitusów w polu – teoria Pierre‘a Bourdieu: Pole, habitus i klasa społeczna. Kapitały (ekonomiczny, kulturowy, społeczny i symboliczny). Strategiczna gra kapitałem społecznym w polu ; 2. Kapitał społeczny jako zasób i gwarant wymiany - teoria Jamesa S. Colemana: Aktorzy i zasoby, interesy i kontrola. Struktury działania. Wymiana społeczna. Proste i złożone relacje. Potrzeba norm. Kapitał społeczny - jego formy i funkcje. Powstawanie, utrzymywanie i destrukcja kapitału społecznego ; 3. Demokracja i kapitał społeczny - podejście Roberta D. Putnama: Kapitał społeczny jako fundament efektywnej demokracji - wnioski z badań nad wzajemnym uwarunkowaniem polityki i ekonomii. Bonding i bridguig - definicja i wymiary kapitału społecznego. Dopełnienie i rozwinięcie teorii - kapitał społeczny w ujęciu Michaela Woolcocka i Davida Halperna ; 4. Sieci i dziury strukturalne - kapitał społeczny w perspektywie teorii sieci w ujęciu Nana Lina: Trzy teorie kapitału. Kapitał społeczny jako podstawa organizacji struktury społecznej. Osiąganie statusu i kapitał społeczny. Kapitał społeczny i kreowanie się struktury społecznej - dążenie do zdobycia większych zasobów jako mechanizm generowania porządku społecznego ; R.6. Cztery teorie - cztery kapitały? ; CZ. III KONSEKWENCJE EMPIRYCZNE ODMIENNEJ METAFORYKI W BADANIACH EDUKACYJNYCH: R. 7. Znaczenie struktur rodzinnych i międzyrodzinnych dla efektywności szkoły - edukacja w perspektywie teorii Jamesa S. Colemana: 1. Przykład I: Rodzina i zbiorowość w badaniu zagrożenia odpadem szkolnym ; 2. Przykład II: Wpływ kapitału społecznego na przechodzenie przez progi selekcyjne ; 3. Przykład III: Relacje rodziców ze szkołą ; 4. Przykład IV: Szkolny i rodzinny kapitał społeczny ; 5. Podsumowanie: charakterystyka badań realizowanych przez pryzmat teorii Jamesa S. Colemana ; R. 8. Znaczenie klasy społecznej dla aktywności rodziny w podnoszeniu szans edukacyjnych jednostek - kapitał społeczny w polu edukacji według Pierre‘a Bourdieu: 1. Przykład I: Kapitał społeczny na rynku edukacyjnym ; 2. Przykład II: "Obcość" i "swojskość" kultury szkolnej dla rodzin z różnych klas społecznych ; 3. Przykład III: Zaangażowane wychowanie vs swobodny rozwój, czyli klasowe różnice w wykorzystaniu kapitału społecznego ; 4. Przykład IV: Klasy rodzicielskiego wyboru i przypadkowego zapisu ; 5. Przykład V: Szkoła jako miejsce budowania kapitału społecznego dla uczniów pochodzących z niższych warstw ; 6. Przykład VI: Dlaczego próby budowy kapitału społecznego w środowiskach zagrożonych wykluczeniem nie przynoszą spodziewanych efektów ; 7. Podsumowanie: Charakterystyka sposobu wykorzystania koncepcji kapitału społecznego w badaniach inspirowanych teorią Pierre‘a Bourdieu ; R. 9. Edukacja i społeczność lokalna - kapitał społeczny i edukacja według Roberta D. Putnama: 1. Przykład I: Wpływ wykształcenia na poziom kapitału społecznego ; 2. Przykład II: Edukacja i kapitał społeczny na różnych poziomach organizacji struktury społecznej ; 3. Przykład III: Wpływ społeczności na ukończenie szkoły w planowanym terminie ; 4. Przykład IV: Związek kapitału społecznego z edukacją w Diagnozie Społecznej ; 5. Przykład V: Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla w perpektywie biograficznej ; 6. Podsumowanie: Charakterystyka sposobu prowadzenia badań inspirowanych teorią Roberta D. Putnama ; R. 10. Teoria sieci Nana Lina - sieci dla edukacji: Przykład I: Dostęp do wsparcia instytucjonalnego dzięki sieciom społecznym ; 2. Przykład II: Sieci w różnych klasach społecznych ; 3. Przykład III: Sieci społeczne w środowisku wiejskim ; 4. Przykład IV: Współbieżne aspiracje oraz działania rodziców i dzieci ; 5. Przykład V: Sieci społeczne w elitarnej uczelni ; 6. Podsumowanie: Charakterystyka realizacji badań inspirowanych teorią sieci Nana Lina ; R. 11. Kapitał czy kapitały? Jakie konsekwencje analityczne i pragmatyczne wynikają z zastosowania odmiennych modeli?
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-103069 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 339-[352]. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej