369253
Książka
CD
W koszyku
Literatura i muzyka : korespondencja sztuk / Alina Biała. - Warszawa ; Bielsko-Biała : ParkEdukacja : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2011. - 592 s. : il. (gł. kolor.), fot., nuty ; 28 cm + dysk optyczny (CD-ROM).
OD CISZY DO DŹWIĘKU: Cisza - głucha, niema? (Cyprian Kamil Norwid, Cisza) ; Cisza absolutna (Anna Kamieńska, Cisza) ; Tylko dźwięki (John Cage, 4'33'' tacet - Andrzej Chłopecki, Brzmienie ciszy) ; Cóż wiesz o dźwięku? (Miron Białoszewski, Postukiwanie) ; SŁUCHANIE SŁYSZALNEGO: Wieczna cisza i dźwięk mroku (Ludwig van Beethoven, VI Symfonia F-dur [Pastoralna], op. 68 - Janusz L. Wiśniewski, S@motność w sieci; André Gide, Symfonia pastoralna) ; Słyszalne słuchać (Ludwig van Beethoven, VII Symfonia A-dur, op. 92 - Adam Zagajewski, W cudzym pięknie) ; Głuchy maestro (Ludwig van Beethoven, Sonata cis-moll [Księżycowa], op. 27 nr 2 - Romain Rolland, Życie Beethovena; Ludwig van Beethoven, Testament heiligenstadzki; Zbigniew Herbert, Beethoven; Joanna Kulmowa, Beethoven) ; OD DŹWIĘKU NATURY DO DŹWIĘKU MUZYKI: Dźwięki: odgłosy, głosy, muzyka (Johann Sebastian Bach, Wariacje Goldbergowskie, BWV 988 - Maria Gołaszewska, Estetyka słuchu) ; O zjawisku muzycznym (Igor Strawiński, O zjawisku muzycznym) ; Słowik solista (Olivier Messiaen, Katalog ptaków - Julian Tuwim, Słowik) ; Koncert natury (Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz) ; Muzyka pór roku (Antonio Vivaldi, Cztery pory roku, op. 8 - Anonim, wiosna; Lato; Jesień; Zima) ; Wiatr harfiarz (Jarosław Marek Rymkiewicz, Harfa eolska) ; Ziemia - stary instrument (Konstanty Ildefons Gałczyński, Wietrzna symfonia) ; Muzyczne nastroje jesieni (Paul Verlaine, Piosenka jesienna [1]) ; MUZYKA: Próba definicji muzyki (Fryderyk Chopin, Definicje muzyki) ; Mowa bez mowy (Rainer Maria Rilke, Muzyka) ; Dźwięk słowa a dźwięk muzyki (Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Muzyka) ; Siostry bliźniacze? (Thomas Mann, Doktor Faustus) ; Muzyczne źródło poetyckiej kreacji (Adam Mickiewicz, wielka Improwizacja) ; Literatura i muzyka - oddzielnie (Soren Kierkegaard, Albo - albo) ; Literatura i muzyka - razem (Artur Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawinie) ; Nad literaturą (Hipolit Taine, Sztuka nad sztukami) ; Muzyka i liczba (Friedrich Wilhelm Joseph Schelling, Muzyka niebieska; Jarosław Iwaszkiewicz, Sława i chwała) ; Czy nastąpi kres melodii? (Siergiej Prokofjew, Czy melodie mogą się wyczerpać?) ; Muzyka programowa i muzyka absolutna (Richard Strauss, Symfonia alpejska, op. 64 - Jerzy Waldorff, Programowa czy absolutna?) ; Co jest muzyką? (Cyprian Kamil Norwid, Bogumił) ; Awangardowe uszy (Arnold Schönberg, Klavierstücke, op. 11, 23, 25, 33; Anton Werben, Passacaglia, op. 1; Pierre Henry, Pierre Schaeffer, Symfonia samotnego człowieka; Jean-Michael Jarre, Oxygene - Jerzy Waldorff, Historia nut) ; JUŻ STAROŻYTNI: Narodziny muzyki (Bogusław Śmiechowski, Hipotezy dotyczące powstania muzyki; Bogusław Schaeffer, Początki muzyki) ; Muzyka staroegipskiego obrzędu (Bolesław Prus, Faraon) ; O czym śpiewały syreny (Claude Debussy, Nokturn nr 3, Syreny, L 91/3 - Homer, Odyseja; Wacław Kubacki, Dziennik 1944-1958) ; Śpiew aojdów (Homer, Odyseja) ; Muzyka i miłość (Krzysztof Kamil Baczyński, Orfeusz w lesie) ; Helleński Caruso (Zbigniew Herbert, Arijon) ; WESPÓŁ Z MUZYKĄ: Literatura i muzyka - miejsca wspólne (Witold Wirpsza, Poezja a muzyka) ; Ze źródeł słowa i muzyki: epos Homera i oda Pindara (Homer, Iliada; Pindar, Olimpijska II oda) ; Lira i liryka (Cyprian Kamil Norwid, Liryka i druk) ; Muzyczne ziarno tragedii (Friedrich Nietzsche, Narodziny tragedii) ; Wejście chóru (Sofokles, Antygona) ; Muzyka gotyckiej katedry: chorał gregoriański (Hildegarda z Bingen, Kyrie - Adam Zagajewski, Szybki wiersz) ; Taneczna opowieść łabędzi (PiotrCzajkowski, Jezioro łabędzie, suita z cz. III. Taniec łabędzi - Libretto Jeziora łabędziego) ; Nie tylko literatura i muzyka - opera (Wolfgang Amadeus Mozart, duet La ci darem la mano z opery Don Giovanni, KV 527 - Soren Kierkegaard, Albo - albo) ; O marzeniu pewnego muzyka (Witold Wirpsza, Napisać muzykę do tekstu poetyckiego ; POETYKA DŹWIĘKU: Dalla sua pace albo W Dallas siepacze (łapacze, Apacze) (Wolfgang Amadeus Mozart, duet La ci darem la mano i aria Dalla sua pace z opery Don Giovanni, KV 527 - Stanisław Barańczak, Fonet) ; Słowo - brzmienie i znaczenie (Edward Kozikowski, Ballada o młynie; Władysław Sebyła, Młyny. Sonata nieludzka) ; Melodia głosek (Leopold Staff, Deszcz jesienny) ; Rytm wiersza (Bolesław Leśmian, U źródeł rytmu; Bolesław Leśmian, Dąb) ; Tańczące słowa (Wolfgang Amadeus Mozart, Eine kleine Nachtmusik, KV 525 - Wisława Szymborska, Ruch) ; MUZYCZNOŚĆ JĘZYKA: Gra poeta (Thomas Stearns Eliot, Muzyka poezji) ; Poezjo-muzyk: Konstanty Ildefons Gałczyński (Konstanty Ildefons Gałczyński, Spotkanie z Chopinem) ; Wiersza słuchanie (Jarosław Iwaszkiewicz, VI) ; PARTYTURA LITERACKA: Wiersz dźwiękowy (Stanisław Młodożeniec, Moskwa) ; Tekst o niczym (John Cage, Lecture on Nothing [Odczyt o niczym]) ; Partytura teatralna (Miron Białoszewski, Imiesłów. Gramat) ; Teatr instrumentalny (Bogusław Schaeffer, Kwartet SG; TIS MW2; Kompozycja sceniczna dla aktora, mima, tancerki i pięciu muzyków - Bogusław Schaeffer, Teatr instrumentalny; Kaczo) ; Projekt powieści umuzykalnionej (Aldous Huxley, Kontrapunkt) ; LITERACKI PRZEKŁAD MUZYKI: Chopin wierszem (Fryderyk Chopin, Mazurek a-moll, op. 7 nr 2 - Kornel Ujejski, Zakochana [Dzieło 7. Mazur 2.[) ; Wagner Żeromskiego (Richard Wagner, Tannhäuser - Stefan Żeromski, Dzienniki) ; Słowa są bezsilne (Johann Sebastian Bach, Preludium i Fuga C-dur, BWV 547;Fryderyk Chopin, Nokturn cis-moll, op. 27 nr 1 - Jarosław Iwaszkiewicz, Jan Sebastian Bach; Chopin) ; DZIEŁO LITERACKIE O MUZYCE: Morze muzyki i egzystencji (Charles Baudelaire, Muzyka) ; Śladami nieuchwytnego (Hector Berlioz, Z pamiętników; Marcel Proust, W poszukiwaniu straconego czasu) ; Nastroje głębi duszy (Stanisław Przybyszewski, Z psychologii jednostki twórczej) ; Ekscytacja muzyką (Ludwig van Beethoven, Sonata A-dur [Kreutzerowska], op. 47 - Lew Tołstoj, Sonata Kreutzerowska) ; Rozum czy emocje? (Thomas Mann, Czarodziejska góra) ; Sztuka podrzędna, służebna, pomocnicza? (Józef Weyssenhoff, Syn marnotrawny) ; Sztuka jak nauka (Honoré de Balzac, Gambara) ; Czysta muzyka (Stanisław Ignacy Witkieiwcz, Sonata Belzebuba) ; Deformacja formy (Witold Gombrowicz, Dziennik 1957-1961) ; Estetyka hałasu (Zbigniew Herbert, Pan Cogito a pop) ; Literackie opisy muzyki (Piotr Czajkowski, VI Symfonia h-moll [Patetyczna], op. 74 - Thomas Mann, Buddenbrookowie; Stefan Żeromski, Dzieje grzechu) ; DZIEŁO LITERACKIE O DZIELE MUZYCZNYM: Ojczyzna muzyka (Johannes Brahms, Koncert skrzypcowy D-dur, op. 8 - Maria Kuncewiczowa, Cudzoziemka) ; Stanisława Barańczaka Podróż zimowa (Franz Schubert, Podróż zimowa, op. 89 D 911 - Stanisław Barańczak, I) ; Zew muzyki (Fryderyk Chopin, Mazurek gis-moll, op. 33 nr 1 - Jarosław Iwaszkiewicz, Mazurek gis-moll) ; Muzyka ostatniej drogi (Fryderyk Chopin, Sonata b-moll, op. 35 - Jan Lechoń, B-moll) ; W mateczniku wiersza (Gustaw Mahler, V Symfonia cis-moll - Jarosław Marek Rymkiewicz, Ogród w Milanówku. Trauermarsch. Wie ein Kondukt. Jak u Mahlera) ; LITERACKIE INSPIRACJE DZIEŁA MUZYCZNEGO: Pasja według Krzysztofa Pendereckiego (Krzysztof Penderecki, Pasja według św. Łukasza - Krzysztof Penderecki, Libretto Pasji według św. Łukasza) ; Magia słowa i muzyki (Paul Dukas, Uczeń czarnoksiężnika - Johann Wolfgang Goethe, Uczeń czarnoksiężnika) ; Zakochana Małgorzata (Franz Schubert, Małgorzata przy kołowrotku, op. 2 D 118 - Johann Wolfgang Goethe, Faust) ; Od ballady do pieśni (Stanisłąw Moniuszko, Czaty - Adam Mickiewicz, Czaty) ; Marzenie fauna (Claude Debussy, Popołudnie fauna - Stéphane Mallarmé, Popołudnie fauna. Sielanka) ; LITERACKIE NAWIĄZANIE DO FORMY I GATUNKU MUZYCZNEGO: Literacka i muzyczna: ballada (Franz Schubert, Król olch, op. 1 D 328 - Johann Wolfgang Goethe, Król olch) ; Żartobliwe dźwięki (Ludwig van Beethoven, V Symfonia c-moll, op. 67, cz. III. Scherzo - Julian Tuwim, Scherzo) ; Preludium deszczowe (Fryderyk Chopin, Preludium Des-dur [Deszczowe], op. 28 nr 15 - Artur Oppman, Deszcz. Preludium) ; W nasroju nocy (Fryderyk Chopin, Nokturn G-dur, op. 37 nr 2 - Leopold Staff, Nokturny; Władysław Sebyła, Nokturny) ; Kołami dźwięków, kołami słów (Ludwig van Beethoven, Rondo a capriccio G-dur [Złość z powodu zagubionego grosza], op. 129 - Ludwik Jerzy Kern, Czym jest muzyka?) ; Fuga śmierci (Johann Sebastian Bach, Sztuka fugi, BMV 1080 - Paul Celan, Fuga śmierci ; Dwa bieguny nieskończoności: symfonia i wariacje (Milan Kundera, Księga śmiechu i zapomnienia) ; Symfonia dziejów (Julian Tuwim, Symfonia wieków) ; Narodziny jazzu (Duke Ellington, Harlem Airshaft - Leopold Tyrmand, U brzegów jazzu) ; PIÓREM O INSTRUMENCIE MUZYCZNYM: Naturalny instrument (Witold Hulewicz, Ludzki głos; Wisława Szymborska, Przewodnik operowy) ; Na początku była lira i liryka (Zygmunt Kubiak, Orfeusz i lira) ; Płynie dźwięk harfy (Jan Lechoń, Harfa w nocy) ; Do lutni o lutni (Denis Gaultier, La rhétorique des dieux - Franciszek Dionizy Kniaźnin, Do lutni) ; Strunowe, dęte, perkusyjne (Jan Antoni Homa, Altowiolista) ; Sekret skrzypiec (Niccolo Paganini, Kaprys a-moll, op. 1 nr 24 - Anatolij Winogradow, Potępienie Paganiniego) ; Smutek wiolonczeli (Johann Sebastian Bach, Suita wiolonczelowa D-dur, BWV 1012 - Adam Zagajewski, Wiolonczela) ; Słuchaj i patrz - organy (Stefan Chwin, Organy oliwskie) ; Instrument ze skrzydłem (Witold Hulewicz, Fortepian) ; Wirtuoz trąbki - Louis Armstrong (Louis Armstrong, La Vie En Rose; When the Saints Go Marching In - Ryszard Kapuściński, *** [Trąbka Armstronga]) ; Fagot wagabunda (Antonio Vivaldi, Koncert d-moll na fagot z orkiestrą, RV 481 - Witold Hulewicz, Fagot) ; Melodia sioła (Jerzy Liebert, Na fujarce) ; Instrument zespół (Witold Hulewicz, Perkusja) ; Katarynka Katarzynka (Bułat Okudżawa, Katarynka - Bułat Okudżawa, Katarynka) ; MUZYKA I HISTORIA: Hymn średniowiecznej Polski (Anonim, Bogurodzica - Anonim, Bogurodzica; Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy) ; Literacki koncert muzyki ilustracyjnej (Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz) ; Doskonałość muzyki i okrucieństwo historii (Cyprian Kamil Norwid, Fortepian Szopena) ; Muzyka jako dzieje burzliwe (Jan Lechoń, Mochnacki) ; Muzyczny symbol tożsamośći Polaków (Anonim, Mazurek Dąbrowskiego - Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego) ; LITERACKI OBRAZ MUZYKA: Muzyka gwiaździstego nieba (Konstanty Ildefons Gałczyński, Wielkanoc Jana Sebastiana Bacha) ; Maestro Mozart (Bułat Okudżawa, Piosenka o Mozarcie - Bułat Okudżawa, Piosenka o Mozarcie - Bułat Okudżwawa, Piosenka o Mozarcie) ; Moja muzyka, życie moje (Ludwig van Beethoven, Missa Solemnis, op. 123 - Czesław Miłosz, Mistrz) ; Ten diabelski Paganini (Niccolo Paganini, Kaprys a-moll, op. 1 nr 24 - Maurycy Mochnacki, Paganini; Wisława Szymborska, Paganini) ; Próba rekonstrukcji obrazu Chopina (Zbigniew Herbert, Chopin na obrazie i na fotografii) ; Portret z muzyki (Włodzimierz Słobodnik, Noce odwiedziny pana Brahmsa) ; Muzyczna drabina Jakubowa (Stanisław Barańczak, Tenorzy) ; LITERACKI OBRAZ ODBIORCY: Słuchanie muzyki (Jarosław Iwaszkiewicz, Sława i chwała) ; Dźwięk jako treść (Stefan Żeromski, Promień) ; Beethovena słucham (Ludwig van Beethoven, Koncert skrzypcowy D-dur, op. 61; V Symfonia c-moll, op. 67 - Maria Dąbrowska, Dzienniki) ; DYRYGENT, ORKIESTRA, KONCERT: Dyrygent dyktator (Johann Strauss syn, Nad pięknym modrym Dunajem, op. 314 - Elias Canetti, Dyrygent) ; Przed koncertem (Juliusz Kaden-Bandrowski, Music-hall) ; Od fenomenu orkiestry do fenomenu muzyki (Czesław Miłosz, Muzyka) ; Przed koncertem i po nim (Witold Hulewicz, Cisza po muzyce) ; LITERATURA NA TEMAT ZWIĄZKÓW MUZYKI ZE SZTUKĄ: Patronka z przypadku (Wojciech Wencel, Przepis na arcydzieło) ; Skrzypek, wiatr i kostucha (Emil Zegadłowicz, Na dnie skrzypiec) ; Dźwięk, mowa i muzyka architektury (Ernest Niemczyk, Od akustyki wnętrz do ich proporcji) ; Fotografia kwintetu rodzinnego (Witold Wirpsza, Muzyka).
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. AF-96679 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Księg 2239 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.6-Czyt.82(091) (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Na okł. inf.: Płyta CD z utworami muzycznymi, objaśnienia muzykologów, dzieła literackie, impresje autorskie, informacje o kompozytorach i pisarzach.
Na okł. nazwa dystr.: Wydawnictwa Popularnonaukowe Sfinks.
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [575]-577. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej