367586
Książka
W koszyku
(Seria Historia Sztuki / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0556-1019 ; nr 33)
I. PRZEDMIOT/PODMIOT PRACY: 1. Trzy znaczenia polemiczności ; 2. Autor i polski kontekst ; 3. Teoria współczesnej historii sztuki: stan badań: 3.1. 1970 - pierwsze syntezy ; 3.2. Niemieckie "Einführung" (i jego pokłosie): paradygmat polemicznej historii sztuki ; 3.3. Apologia (polemicznego) "status quo" ; 3.4. Z konieczności cnota, czyli "model myślowy" Thomasa Zaunschirma ; 3.5. Ku rewizjonistycznej (polemicznej) historii sztuki ; 3.6. "Nowa" (polemiczna) historia sztuki jako paradygmat: w stronę "Critical Terms for Art History" ; 3.7. Jonathan Harris i jego apologia "radykalnej" (polemicznej) historii sztuki ; 3.8. Harris a "sprawa polska". II. OSTATNI SYSTEM HISTORII SZTUKI: KURT BADT I JEGO POLEMIŚCI: 1. "Allgemeine Kunstwissenschaft" jako systematyczna historia sztuki. Hamann versus Tietze ; 2. Historia sztuki jako nauka "ścisła". Sedlmayr versus Hempel ; 3. "Wissenschaftslehre der Kunstgeschichte" Kurta Badta jako ostatni system historii sztuki: 3.1. W stronę ontologii sztuki - Heidegger jako odniesienie ; 3.2. W stronę teorii historii sztuki - "mądrość dyscypliny" jako odniesienie ; 4. Werckmeister: Badt w świetle "Ideologiekritik" ; 5. Dittmann i Gosebruch: "boska podstawa" sztuki i refleksja "wyższej rangi" ; 6. Niedostrzeżona alternatywa: "konserwatywna" versus "postępowa" krytyka dyscypliny około 1970 roku. III. EMANCYPACJA I MODERNIZACJA DYSCYPLINY OKOŁO 1970 ROKU. W STRONĘ POLEMICZNEJ HISTORII SZTUKI: 1. "Sposoby widzenia" Johna Bergera: historia sztuki jako mistyfikacja: 1.2. "Anty-Berger": casus Petera Fullera ; 2. Kolonia AD 1970: historia sztuki między nauką i "Ideologiekritik" ; 3. Co po Kolonii? Konsolidacja i instytucjonalizacja polemicznej historii sztuki w RFN. IV. FUNKKOLLEG "KUNST": DOJRZAŁA FAZA NIEMIECKOJĘZYCZNEJ POLEMICZNEJ HISTORII SZTUKI W NIEMCZECH I JEJ KRYTYKA: 1. "Funkkolleg Kunst przedstawia się": autoprezentacja i autoocena ; 2. Busch i "historyczno-funkcjonalny" paradygmat badań sztuki ; 3. Historia czy sztuka: Boehm versus Sauerländer ; 4. Obrona i uzupełnienie: ku paradygmatowi funkcjonalno-kontekstowo-recepcyjnemu ; 5. Estetyka recepcji Wolfganga Kempa - między widzem i kontekstem ; 6. Między aktualnością paradygmatu i aktualnością jego krytyki. V. NEW ART HISTORY: KRYSTALIZACJA ANGLO-AMERYKAŃSKIEJ POLEMICZNEJ HISTORII SZTUKI: 1. "New Art History": polemiczna historii sztuki zyskuję nazwę ; 2. Znaczenie zamiast percepcji: Bryson i uspołecznienie widza ; 3. "The New Criterion" versus "New Art History": polemiczna historia sztuki jako przedmiot "wojen kulturowych": 3.1. "The New Criterion": tradycyjny paradygmat i jego wrogowie ; 3.2. Clark - Alpers - Krauss: w polemicznym ogniu Kramera i Kimballa ; 3.3. Na barykadach "Culture Wars" - "zwycięstwo albo śmierć (dyscypliny)". VI. RETHINKING ART HISTORY: POLEMICZNE PRZEDSIĘWZIĘCIE PREZIOSIEGO I JEGO KRYTYKA: 1. Preziosi versus Art History: poststrukturalistyczna archeologia tradycyjnej historii sztuki polemicznie przedstawiona ; 2. Dwa bieguny krytyki RAH: konserwatywny i radykalny ; 3. Davis versus Preziosi: "skryta" autopolemika polemicznej historii sztuki. VII. MOXEY I ETLIN: POSTSTRUKTURALIZM JAKO TEORIA POLEMICZNEJ HISTORII SZTUKI I "OBRONA HUMANIZMU" JAKO STRATEGIA TRADYCYJNEJ HISTORII SZTUKI: 1. "The Practice of Theory": ku poststrukturalistycznej historii sztuki: 1.1. PT w ogniu polemik ; 2. Zdrowy rozsądek versus poststrukturalizm: Etlin i jego "obrona humanizmu": 2.1. Humanizm jako wartość: tradycyjna estetyka zaktualizowana ; 2.2. Poststrukturalizm jako anty-humanizm: w obronie (historii) sztuki. VIII. HERMENEUTYKI W HISTORII SZTUKI: MIĘDZY ALTERNATYWĄ A PRZYSWOJENIEM: 1. Ikonika Maxa Imdahla i zniesienie tradycyjnych dychotomii: 1.1 "Guernica" Picassa w świetle ikoniki ; 1.2. "Guernica" Imdahla w świetle polemicznej historii sztuki ; 2. Gottfried Boehm i projekt hermeneutyki obrazu: 2.1. Schneider versus Boehm: hermeneutyka jako przestarzałość. IX. HANS BELTING I JEGO ADWERSARZE: POLEMICZNY KONIEC HSITORII SZTUKI: 1. "Koniec historii sztuki" jako koniec tradycyjnego paradygmatu dyscypliny ; 2. Obraz i kult - polemiczna historia sztuki w poszukiwaniu swej tożsamości ; 3. Koniec historii sztuki po raz drugi - polemiczna historia sztuki w "epoce po sztuce": 3.1. Między proroctwem i mistyfikacją: polemiczna recepcja "rewizji po latach". X. MEDIUM OBRAZU VERSUS MEDIUM DZIEŁA (SZTUKI): MIĘDZY ANTROPOLOGIĄ OBRAZU I HERMENEUTYKĄ: 1. Antropologia obrazu jako wewnętrzna alternatywa polemicznej historii sztuki "po modernizmie" ; 2. Medium-dzieło-absolut: dylematy hermeneutycznej teorii medium (sztuki). XI. MICHAEL BRÖTJE - KU EGZYSTENCJALNO-HERMENEUTYCZNEJ ALTERNATYWIE POLEMICZNEJ HISTORII SZTUKI: 1. "Zwierciadło sztuki" - przeciw historycznej świadomości dyscypliny ; 2. Język obrazu i intuicyjne rozumienie - przeciw refleksyjno-dyskursywnej świadomości dyscypliny ; 3. Brötje - etyczny wymiar alternatywnej historii sztuki. XII. TRZY MODELE: POLEMICZNA HISTORIA SZTUKI DZISIAJ: 1. Historia sztuki pod presją: feminizm, teoria queer i imperatyw "zmiany społecznej" ; 2. Studia kultury wizualnej: polemiczna historia sztuki poza historią sztuki: 2.1. Mieke Bal: Visual Culture Studies i krytyka "wizualnego esencjalizmu" ; 2.2. Pollock versus Bal: polemiczna historia sztuki nie poddaje się ; 3. Horst Bredekamp: polemiczna historia sztuki jako historyczno-krytyczna nauka o obrazach. XIII. ZAKOŃCZENIE. W STRONĘ SUWERENNEJ HISTORII SZTUKI.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-93396 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [694]-704. Indeks.
Uwaga dotycząca języka
Streszcz. ang.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej