369113
Książka
W koszyku
(Acta Musicologica Universitatis Cracoviensis ; 21)
Kształtowanie się toposu muzyka cygańskiego; CZĘŚĆ I. DWA MODELE DYSKURSU O MUZYCE CYGAŃSKIEJ: A. MODEL ASYMILACYJNY - IDEA MUZYKI NARODOWEJ A PROBLEM MUZYKI CYGAŃSKIEJ: 1. Wokół idei węgierskiej muzyki narodowej: 1.1. Tradycje muzyki cygańskiej na terenach węgierskich, 1.2. Franza Liszta wizja węgierskiej muzyki narodowej, 1.3. Muzyka cygańska i węgierska muzyka ludowa w pismach Béli Bartóka, 2. Wokół idei hiszpańskiej muzyki narodowej: 2.1. Muzyczne tradycje Gitanos w Hiszpanii, 2.2. Fenomen flamenco, 2.3. Idea muzyki narodowej w Hiszpanii ; B. MODEL NIEASYMILACYJNY - MUZYKA CYGAŃSKA A KONCEPCJA EGZOTYKI I RASY: 3. Topos Cygana i muzyki cygańskiej a pojęcie egzotyki: 3.1. Kategoria egzotyki w europejskiej kulturze muzycznej, 3.2. Kwestie cygańskie w świetle koncepcji egzotyki, 4. Muzyka cygańska w orbicie dyskusji o rasie: 4.1. Pojęcie 'rasy' w piśmiennictwie muzykologicznym, 4.2. Kontrowersje wokół muzyki cygańskiej. CZĘŚĆ II. TOPOS MUZYKI CYGAŃSKIEJ W TWÓRCZOŚCI KOMPOZYTORÓW XIX I POCZĄTKU XX WIEKU: C. DZIEŁA SCENICZNE WYKORZYSTUJĄCE WĄTKI CYGAŃSKIE: 5. Funkcjonowanie idiomu cygańskiego w operach: 5.1. Kontekst pseudonarodowy i egzotyczny: "Carmen" Georgesa Bizeta, 5.2. Od sielanki do komedii: "Jawnuta" i "Ideał" Stanisława Moniuszki oraz "Duch wojewody" Ludwika Grossmana, 5.3. Obraz Cygana w Polsce: "Manru" Ignacego Jana Paderewskiego, 5.4. Żywioł narodowy: "La vida breve" Manuela de Falli, 6. Tematyka cygańska w operetkach i wodewilach: 6.1. Rola Johanna Straussa, 6.2. Spadkobiercy Johanna Straussa: Franz Lehar i Imre Kálmán, 6.3. "Cygański" wodewil Konstantego Krumłowskiego, 7. Wątki cygańskie w baletach: 7.1. Motywy cygańskie w baletach europejskich, 7.2. "Cygańskie" balety Manuela de Falli ; D. CHARAKTERYSTYKA DZIEŁ NIESCENICZNYCH ODWOŁUJĄCYCH SIĘ DO KULTURY CYGAŃSKIEJ: 8. Tematyka cygańska w utworach wokalno-instrumentalnych: 8.1. Tradycje pieśni o inspiracjach cygańskich w pierwszej połowie XIX wieku, 8.2. Pieśni inspirowane kulturą cygańską w drugiej połowie XIX wieku, 8.3. Przeobrażenia pieśni cygańskiej w wieku XX, 9. Motywy cygańskie w utworach instrumentalnych: 9.1. Wczesne miniatury instrumentalne o cygańskich konotacjach, 9.2. Cygańskie pieśni bez słów, 9.3. Cygańskie miniatury taneczne, 9.4. Różnorodność gatunkowa miniatur odwołujących się do toposu muzyki cygańskiej, 9.5. Aspekt narodowy miniatur instrumentalnych nawiązujących do toposu cygańskiego.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Ksieg 3240 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia na stronach [399]-414. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej