Form of Work
Książki
(25)
Publikacje fachowe
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Status
only on-site
(24)
available
(2)
Branch
Czytelnia Główna (Sokoła 13)
(24)
Filia 8 (Okulickiego 3)
(1)
Filia 13 (Iwonicka 38)
(1)
Author
Rejzner Andrzej
(3)
Różycka Ewa
(3)
Łaciak Beata
(3)
Klus-Stańska Dorota
(2)
Szczepaniak Paweł (1957- )
(2)
Adamczyk Dariusz
(1)
Adamowski Jan (1948- )
(1)
Adamski Franciszek (1930- )
(1)
Andrzejewska Anna (pedagogika)
(1)
Bartnicka Kalina
(1)
Bednarek Józef
(1)
Dąbrowska-Bąk Maria
(1)
Górecki Mirosław
(1)
Jóźwiak Justyna
(1)
Kotarba-Kańczugowska Marta
(1)
Kwak Anna
(1)
Maciarz Aleksandra (1937-2011)
(1)
Matyjas Bożena
(1)
Okoń Wincenty (1914-2011)
(1)
Pankowska Krystyna
(1)
Pawełek Katarzyna
(1)
Pospiszyl Kazimierz (1938- )
(1)
Sosnowski Tomasz
(1)
Szybiak Irena (1940- )
(1)
Włoch Agnieszka
(1)
Włoch Stanisława
(1)
Żuraw Hanna
(1)
Year
2010 - 2019
(11)
2000 - 2009
(14)
Time Period of Creation
2001-
(1)
Country
Poland
(24)
Language
Polish
(22)
Subject
Pedagogika
(5)
Dziecko
(4)
Biblioterapia
(3)
Nauczanie
(3)
Rodzina
(3)
Arteterapia
(2)
Drama (pedagogika)
(2)
Leczenie
(2)
Muzykoterapia
(2)
Nauczyciele
(2)
Pedagogika resocjalizacyjna
(2)
Przemoc w szkole
(2)
Szkolnictwo
(2)
Wychowanie
(2)
Wychowanie w rodzinie
(2)
Agresywność
(1)
Automatyka
(1)
Autyzm
(1)
Choreoterapia
(1)
Cukrzyca
(1)
Cyberterroryzm
(1)
Diagnoza pedagogiczna
(1)
Dysleksja i dysgrafia
(1)
Dziecko chore
(1)
Dziecko krzywdzone emocjonalnie
(1)
Dziecko przewlekle chore
(1)
Dziecko seksualnie wykorzystywane
(1)
Dziecko trudne
(1)
Edukacja medialna
(1)
Feminizm
(1)
Innowacje
(1)
Integracja społeczna
(1)
Internet
(1)
Konkubinat
(1)
Kształcenie
(1)
Małżeństwo
(1)
Mitologia
(1)
Multimedia
(1)
Myślenie twórcze
(1)
Młodociani przestępcy
(1)
Młodzież
(1)
Nauczanie na odległość
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nieletni przestępcy
(1)
Niepełnosprawni
(1)
Obyczaje
(1)
Ojcostwo
(1)
Osoby bezdzietne
(1)
Padaczka
(1)
Pedagogika penitencjarna
(1)
Pedagogika specjalna
(1)
Postawy
(1)
Przemoc
(1)
Przestępczość nieletnich i młodocianych
(1)
Przestępstwo komputerowe
(1)
Reklama internetowa
(1)
Rzeczywistość wirtualna
(1)
Serial filmowy polski
(1)
Socjoterapia
(1)
Sztuka
(1)
Terapia poznawczo-behawioralna
(1)
Twórczość
(1)
Uzależnienie od komputera
(1)
Wolontariat
(1)
Wsparcie społeczne
(1)
Wychowanie estetyczne
(1)
Wychowanie fizyczne
(1)
Wychowanie przedszkolne
(1)
Zakłady poprawcze i wychowawcze
(1)
Zespół ADHD
(1)
Zmiana społeczna
(1)
Związki niesakramentalne
(1)
Subject: time
1989-2000
(4)
2001-
(1)
Genre/Form
Encyklopedie
(3)
Podręczniki akademickie
(2)
Bajka i baśń
(1)
Dane statystyczne
(1)
Literatura
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Opracowanie
(1)
Poradniki
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(1)
25 results Filter
Book
In basket
Bibliogr. przy rozdz.
Streszcz. prac w jęz. ang.
Cz. I. MOŻLIWOŚCI CYBERŚWIATA - Rozdz. I. Teoretyczne i metodologiczne podstawy badań nad człowiekiem w cyberprzestrzeni: 1. Aktualność i ważność problematyki człowieka w cyberprzestrzeni, 2. Istota i charakterystyka cyberprzestrzeni, 3. Nowy wymiar terroryzmu w cyberprzestrzeni, 4. Podstawy teoretyczne edukacji medialnej i cyberprzestrzeni, 5. Założenia metodologiczne badań nad człowiekiem w cyberprzestrzeni; Rozdz. II. Edukacja medialna a cyberprzestrzeń: 1. Założenia edukacji czytelniczo-medialnej, 2. Edukacja czytelniczo-medialna jako program nauczania, 3. Szkolne centrum informacji, 4. Biblioteka szkolna jako centrum informacji; Rozdz. III. Nauka języków obcych w cyberprzestrzeni: 1. Założenia europejskie, 2. Przydatność edukacji językowej w cyberprzestrzeni, 3. Metody nauczania języków obcych, 4. Internetowe kursy języków obcych w Polsce; Rozdz. IV. Usługi bibliotek naukowych w dostarczaniu informacji elektronicznej w edukacji na odległość: 1. Polskie biblioteki cyfrowe (w wyborze), 2. Systemy elektronicznego dostarczania dokumentów; Rozdz. V. Reklama intemetowa, jej odbiorcy oraz kierunki rozwoju: 1. Charakterystyka reklamy internetowej, 2. Nowe strategie rozwoju reklamy, 3. Reklama internetowa a jej odbiorcy, 4. Oczekiwania odbiorców reklamy internetowej; Rozdz. VI. Możliwości robotyki we współczesnym świecie i edukacji: 1. Nowe technologie a społeczeństwo z perspektywy edukacji, 2. Znaczenie sztucznej inteligencji w procesie edukacji, 3. Roboty a futurystyczna wizja człowieka. Cz. II. ZAGROŻENIA CYBERŚWIATA - Rozdz. VII. Komunikatory internetowe zagrożeniem dla dzieci: 1. Istota komunikacji internetowej, 2. Kultura języka w sieci, 3. Komunikacja międzyludzka w dobie internetu, 4. Wpływ komunikatorów internetowych na dzieci, 5. Komunikatory internetowe - niebezpieczeństwem dla dzieci; Rozdz. VIII. Świat wirtualny - kreatorem rzeczywistości dziecka: 1. Teoretyczny kontekst cyberprzestrzeni - wirtualnej rzeczywistości, 2. Komputer łącznikiem ze światem wirtualnym, 3. Internet wirtualną otchłanią, 4. Świat wirtualny - sposobem na życie; Rozdz. IX. Media a problem uzależnień: 1. Istota i mechanizmy uzależnienia, 2. Media jako czynnik kształtowania osobowości uzależnionej, 3. Media jako obiekt uzależnień, 4. Kształtowanie uzależnionej osobowości we współczesnym systemie edukacyjnym, 5. Wychodzenie z uzależnień od mediów elektronicznych; Rozdz. X. Zagrożenia dla osób niepełnosprawnych związane z korzystaniem z mediów elektronicznych: 1. Zagrożenia dla zdrowia somatycznego i sprawności motorycznej osób niepełnosprawnych, 2. Zagrożenia dla dobrostanu i zdrowia psychicznego osób niepełnosprawnych; Rozdz. XI. Ryzyko uzależnień dzieci i młodzieży od mediów cyfrowych: 1. Istota i specyfika uzależnienia, 2. Rodzaje i charakterystyka uzależnień, 3. Przyczyny uzależnień, 4. Objawy i przebieg uzależnień; Rozdz. XII. Problem agresji i przemocy w multimediach elektronicznych - aspekty psychologiczne i etyczne: 1. Agresja i przemoc - wyjaśnienie terminologiczne, 2. Multimedia elektroniczne jako źródło agresji i przemocy, 3. Argumenty wskazujące na korzyści psychologiczno-społeczne związane z agresją i przemocą zawartą w przekazach multimedialnych, 4. Argumenty wskazujące na konsekwencje psychologiczno-społeczne związane ze zjawiskiem agresji i przemocy multimedialnej, 5. Pedagogiczny kontekst problemu agresji i przemocy zawartej w przekazach multimedialnych; Rozdz. XIII. Agresja w filmach rysunkowych dla dzieci - aspekty psychologiczne i pedagogiczne: 1. Psychologiczno-pedagogiczne ujęcie agresji w programach telewizyjnych, 2. Filmy animowane źródłem agresji, 3. Prezentowanie agresji w spotach reklamowych; Rozdz. XIV. Cyberpornografia i cyberseks: 1. Istota i specyfika cyberprzestępczości, 2. Pojęcie i charakterystyka przestępstw seksualnych, 3. Pornografia w internecie, 4. Cyberseks naturalnym elementem ciągle zmieniającej się rzeczywistości; Rozdz. XV. Gry i gierki w komunikacji społecznej. Informacyjne uwikłania i zależności: 1. Źródła, 2. Kręgi na powierzchni, 3. Pływanie w oceanie; Rozdz. XVI. Cyberterrorystyczna internetyzacja: 1. Klasyfikacja terroryzmu i miejsce zajmowane przez cyberterroryzm, 2. Cyberterroryzm i infoterroryzm, 3. Symulacje cyberterrorystyczne i próby ataku, 4. Rodzaje ataków cybernetycznych; Rozdz. XVII. Prawne aspekty przestępczości teleinformatycznej: 1. Przestępstwa przeciwko ochronie informacji, 2. Przestępstwa przeciwko mieniu prywatnemu i publicznemu, 3. Przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, 4. Przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu powszechnemu w tym Rzeczpospolitej Polskiej, 5. Łamanie praw autorskich.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-93593 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. [311]-323.
WPROWADZENIE ; CZĘŚĆ I. SZKOŁA RZĄDZENIA, ROZKAZYWANIA I KSZTAŁTOWANIA CHARAKTERU CZY SZKOŁA OPRESJI? PODSTAWY TEORETYCZNE: R. 1 Szkoła jako element wychowującego społeczeństwa: Kilka uwag o szkole i prawie ; Wychowanie przez nauczanie: -Treści, -Poziom: Uczeń a szkoła, Rodzice a szkoła ; -Rygory, -Organizacja ; Jacek Woroniecki - czyli czego nam brakuje? ; R. 2 Władza w szkole w ujęciu Jacka Woronieckiego: Kilka uwag o umiejętności rządzenia i rozkazywania: -Co znaczy dobrze rządzić?, -Jak dobrze rozkazywać?, -O dobrym karceniu ; Wady sprawowania władzy: -Wady rządzenia, -Wady rozkazywania, -Wady karcenia ; R. 3 Opresja - wyzwolona siła: Kilka uwag o naturze duchowej sytuacji czasu ; Opresja w polu bezpośredniego użycia siły: -Przymus, -Agresja: Przykładowe kategoryzacje agresji z uwzględnieniem szkoły ; Pomostowy charakter agresji instrumentalnej ; Przemoc: Lęk i krzywda, -Kategorie przemocy, -Mobbing i bullying ; Opresja w polu pośredniego użycia siły: Przemoc strukturalna ; Przemoc symboliczna ; CZĘŚĆ II. UDRĘCZONA SZKOŁA: R. 4 Opresja w polu bezpośredniego użycia siły: Gimnazjaliści i zachowania dewiacyjne: -Okres dorastania - kilka refleksji, -Cel i metoda badań ; Zachowania dewiacyjne gimnazjalistów - atak na osoby i mienie: Agresja fizyczna i werbalna, -Niszczenie mienia-wandalizm ; Klimaty szkolnego bezprawia - inne zachowania dewiacyjne: -Kontakt ze środkami odurzającymi: -Palenie tytoniu, -Picie napojów alkoholowych, -Używanie innych substancji psychoaktywnych ; Kradzież ; Drobne nieuczciwości ; Gimnazjum - krótka dyskusja ; R. 5 Opresja w polu pośredniego użycia siły: Kształt źródeł prawa, czyli u podstaw oświatowej opresji: Megalegalizm ; Nadaktywność reorganizacyjna ; Mitręga legislacyjna ; Centralizacja ; Dyrektor wśród przepisów: -Wybór dyrektora szkoły, -Dyrektorskie uprawnienia i możliwości ; R. 6 Władza w szkole, czyli co blokuje rządzenie, rozkazywanie i karcenie: Rządzenie: Cele i treści ; Poziom - blokady edukacyjne: ocenianie, klasyfikowanie, promowanie ; Organizacja: -Planowanie, -Arkusz organizacyjny, -System klasowo-lekcyjny ; Rozkazywanie: -Na tropie ekscesów nieroztropności, -W matni motywowania ; Karcenie: -Kontrola, -Testomania ; CZĘŚĆ III. SZCZĘŚLIWA SZKOŁA: R. 7 Szkoła dobrze rządzona i zorganizowana: Autonomiczna szkoła: Poziom i organizacja: -Dysedukacja, -Nauczyciel, -Czas, -Zblokowanie, -Egzaminowanie i promowanie ; Rygory: -Strategie profilaktyczne na poziomie klasy, -Strategie profilaktyczne na poziomie szkoły ; Likwidacja klimatów bezprawia: -Liczebność ; Statut ; Interwencje w sytuacjach konfliktowych: Strategie zorientowane na nauczyciela ; Strategie zorientowane na wspólnotę ; R. 8 Kształtowanie charakteru według Juliusza Payota: Wolność i siła człowieka ; Co zagraża wolności człowieka? ; Praca przeciw siłom nieprzyjaznym, współdziałanie z innymi i obowiązki społeczne ; Jak w pełni się rozwinąć, żyjąc szlachetnie i szczęśliwie?
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-101534 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. przy pracach.
Dokąd zmierza polska szkoła? - pytania o ślepe uliczki, kierunki, konteksty; Polska pedagogika szkolna wobec politycznych projektów oświatowych; Szkoła - jaka jest, każdy widzi, jaka ma być, każdy wie, ale jaka mogłaby być, podpowiada Neil Postman; Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju; Doświadczanie transformacji społecznej i edukacyjnej przez nauczycieli - rekonstrukcja narracji; Nauczyciele polskiej szkoły w poszukiwaniu samoświadomości; Widmo absolutu - głos w dyskusji wokół etycznych konsekwencji funkcjonowania pedagogicznego mitu ostatecznych rozwiązań; Codzienność szkolna ukryta za niejawnym wymiarem wybranych rytuałów i przestrzeni - próba dekonstrukcji antropologicznej; Strategia przejścia czy przetrwania, czyli dokąd zmierza ocenianie szkolne?; Egzaminy szkolne jako gra; Feminizm i wczesna edukacja - niebezpieczne związki?; Wybrane determinanty rozwoju nauczycielskiego profesjonalizmu, czyli konteksty bycia nauczycielem-nowatorem; Rozpoznawanie paradygmatów w pedagogice a świadomość własnego uwikłania w ich fundamentalizm. Rozważania na marginesie praktyki pedagogicznej; Szkoła zapytująca miejscem rozwijania dziecięcych sposobów rozumienia; Kim uczyniła mnie szkoła. Własne doświadczenia dydaktyczne w perspektywie konstruktywizmu.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-93592 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. [374]-401. Indeks.
1. Chaos jako perspektywa analizy dydaktyki ; 2. Dydaktyka między wiedzą potoczną a naukową ; 3. Niejednoznaczność pojęć i koncepcji dydaktycznych ; 4. Zawirowania teoretyczne ; 5. Chaos dydaktyczny - podsumowanie z metaforą w tle.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-94237 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. 155-158.
1. Zakres i treść pojęcia innowacja pedagogiczna; 2. Innowacje pedagogiczne a kierunki przeobrażania się modelu szkoły tradycyjnej. Zarys modelu szkoły jako organizacji nowatorskiej; 3. Innowacje pedagogiczne w międzynarodowych raportach edukacyjnych. Wprowadzenie, Innowacje pedagogiczne w wybranych międzynarodowych raportach edukacyjnych; 4. Innowacje pedagogiczne w polskim systemie oświatowym. Regulacje prawne; 5. Wnioski końcowe - kierunki przeobrażania się modelu szkoły tradycyjnej; Załączniki: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki, 2. Struktura dokumentu opisującego działalność innowacyjną, 3. Karta wdrożenia innowacji, 4. Karta innowacji.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-93590 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. [391]-410.
Wprowadzenie ; Procesy zmieniające rzeczywistość małżeństwa i rodziny ; Cz. I DOBROWOLNA BEZDZIETNOŚĆ PAR MAŁŻEŃSKICH: R. I. Bezdzietność – bezdzietni: 1. Teoretyczne podstawy wyjaśniania zjawiska bezdzietności: Wybrane perspektywy teoretyczne ; Teoria preferencji Catherine Hakim ; 2. Bezdzietność jako zjawisko społeczne; Zarys rozwoju zjawiska bezdzietności ; Bezdzietność-rozważania definicyjne ; Homogeniczność czy heterogeniczność grupy bezdzietnych z wyboru ; 4. Dobrowolna bezdzietność – perspektywa zmiany i zależności ; 3. Trendy w odbiorze dobrowolnej bezdzietności: Drogi do dobrowolnej bezdzietności ; Postawy wobec bezdzietności i osób dobrowolnie bezdzietnych ; Dobrowolna bezdzietność - forma alternatywnego stylu życia ; R. II. CZY IDZIEMY W KIERUNKU BEZDZIETNOŚCI? ANALIZA OPINII: 1. Zmiany w modelu prokreacyjnym ; 2. Dziecko i małżeństwo - czy nadal istotny związek?: Dziecko jako cel małżeństwa ; Ważność dziecka dla małżeństwa - zmiana czy stałość? ; Powinność i przymus posiadania dziecka w małżeństwie ; 3. Bezdzietność z wyboru w małżeństwie: Wybór bezdzietności w małżeństwie - jedna z opcji na życie ; Komu bardziej zależy na byciu wolnym od dziecka w małżeństwie? ; Lepiej mieć dziecko czy nie mieć dziecka? ; 4. Tendencje w ocenie dobrowolnie bezdzietnych małżeństw: Przyzwolenie społeczne na dobrowolną bezdzietność w małżeństwie ; Małżeństwo wolne od dziecka - szansa na model małżeństwa w przyszłości? ; Cz. II WSPÓŁCZESNE WYBORY - KOHABITACJA, MAŁŻEŃSTWO, LAT: R. III. Fenomen rozwojowy zjawiska koabitacji: 1. Kohabitacja w kontekście teorii rozpowszechniania ; 2. Przebieg rozwoju kohabitacji jako zjawiska społecznego ; 3. Kohabitacja, małżeństwo, bycie singlem w procesie formowania związków ; 4. Zmieniająca się rola koabitacji: Sposoby rozumienia kohabitacji ; Nietrwałość związków kohabitacyjnych ; Oczekiwanie przejścia w małżeństwo ; R. IV. KOHABITACJA A MAŁŻEŃSTWO: 1. Kohabitacja i małżeństwo - jakościowe różnice związków ; 2. Kohabitacja w procesie dochodzenia do małżeństwa ; 3. Ocena związków kohabitacyjnych i małżeńskich. Analiza opinii: Czy kohabitacja jest takim samym związkiem jak małżeństwo? ; Porównawcze wartościowanie związków - kohabitacja czy małżeństwo? ; Kohabitacja a członkostwo w rodzinie ; R. V. Małżeństwo a kohabitacja: 1. Małżeństwo w kontekście przemian społecznych ; 2. Małżeństwo, kohabitacja - kierunki rozwoju związków ; 3. Ranga małżeństwa współcześnie. Analiza opinii ; R. VI. LAT (Living Apart Together) - rozważania o naturze związków: 1. LAT - zawiłości w określaniu związków ; 2. Rozmiar zjawiska LAT i jego odbiorcy ; 3. Różnice i podobieństwo postaw osób ze związków LAT, kohabitacyjnych, małżeńskich ; 4. Specyfika związków LAT ; 5. Starsze pokolenie w układzie LAT.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-102377 (1 egz.)
Book
In basket
Mat. z konferencji, która odbyła się w ramach Roku Korczakowskiego w Warszawie 27 września 2012 r.
Bibliogr. przy ref.
Podmiotowe traktowanie dziecka ; Dwa modele socjalizacji ; Prezydent Maciuś Pierwszy ; Dawne i obecne obrazy dzieciństwa na wsi ; Między samodzielnością a pułapką migracyjną - praca nieletnich Polaków na obczyźnie ; Miasto (nie) dla dzieci? Przestrzeń miejska i problem dziecięcej partycypacji ; Małe dzieci w przestrzeni publicznej ; Dziecko jako konsument na przykładzie rynku usług dla dzieci w Warszawie ; Serialowe wizerunki dzieci i relacji z dziećmi ; Dziecięce wyobrażenia o Bogu i Szatanie ; Trzy bajkowe modele opisywania świata społecznego. Od świata porządku dzieckc przez świat porządku dorosłych do świata porządku przedmiotów i ich zaczarowania ; Niemożliwy Piotruś Pan. Poza normę i z powrotem: przedstawienie płci, seksualności, rodziny w powieści Jamesa M. Barriego ; Szczupła mistrzyni logistyki domowej, czyli dziecięce postrzeganie roli kobiety ; Między infantylnością a dorosłością: moda dla dzieci ; Utracone dzieciństwo. Merkantylizm czy nowa seksualność.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-99086 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. 400-[411].
Rozdział I. SERIALE - STAN BADAŃ, POLSKA SPECYFIKA: Seriale i ich publiczność jako przedmioty badań ; Polskie seriale - problemy definicyjne ; Krótka historia polskich seriali ; Seriale z perspektywy twórców ; Rola stacji telewizyjnych ; Kim są polscy scenarzyści ; Serial w opiniach scenarzystów - realizm kontra bajka ; Edukacja przez serial - deklaracje scenarzystów dotyczące przekazu ; Polskie badania seriali ; Moja propozycja badawcza ; Charakterystyka badanego materiału ; Rozdział II. SERIALOWE KONSTRUOWANIE RZECZYWISTOŚCI SPOŁECZNEJ: Serialowy wizerunek społeczeństwa: Struktura społeczna - kategorie społeczno-zawodowe ; Wizerunki biznesmenów ; Obraz klasy niższej ; Biedni, trwałe bezrobotnie, bezdomni ; Duchowni - serialowa kategoria nadreprezentowana ; Obraz przedstawicieli władz samorządowych ; Władza na szczeblu centralnym ; Urzędnicy w instytucjach państwowych ; Mniejszości narodowe, etniczne i religijne w Polsce ; Cudzoziemcy w Polsce ; Obraz społeczeństwa konsumpcyjnego ; Inwestycje i kredyty ; Product placement ; Stare i nowe problemy społeczne: Przeszłość polityczna ; Korupcja w polityce, biznesie i nie tylko ; Przestępczość ; Narkomania i dyskurs o używkach ; Alkoholizm ; Prostytucja ; Służba zdrowia ; Przeszczep, transplantacja, krwiodawstwo, profilaktyka zdrowotna ; Niepełnosprawność dziecka ; Niepełnosprawność fizyczna dorosłych ; Niepełnosprawność umysłowa ; AIDS i zakażenie wirusem HIV ; Przemoc wobec dzieci ; Przemoc wobec kobiet ; Przemoc seksualna ; Molestowanie seksualne ; Sekty ; Serialowe dyskursy o drażliwych kwestiach: Adopcja - promocja postaw i dyskurs o bezpłodności ; Aborcja jako problem nieistniejący ; Homoseksualizm ; Transseksualizm ; Serialowy głos w sprawie aktualnych kwestii społecznych: Hazard ; Wizerunki mediów i dziennikarzy ; Chirurgia plastyczna ; Wojna w Iraku i Afganistanie ; Wyjazdy za granicę do pracy ; Działalność społeczna ; Zwierzęta, ekologia ; Internet i jego wykorzystanie ; Stalking ; Podsumowanie ; Rozdział III. ODBIÓR SPOŁECZNYCH TREŚCI PRZEZ WIDZÓW: Dekodowanie i jego znaczenie ; Analizowany materiał i jego zróżnicowanie ; Sympatia, niechęć, krytycyzm ; Realizm i jego brak ; Baśniowa miłość - dominujące oczekiwanie widzów ; Obraz struktury społecznej i społecznych relacji ; Zróżnicowanie wieku ; Wątki przeszłości politycznej ; Odbiór prawa, prawników i innych funkcjonariuszy państwowych ; Obraz służby zdrowia ; Kościół i religia ; Cudzoziemcy ; Profilaktyka zdrowotna, niepełnosprawność ; Niepełnosprawność umysłowa ; Choroby psychiczne ; Ciąża, macierzyństwo, aborcja ; Adopcja ; Alkoholizm ; Narkomania ; AIDS ; Homoseksualizm ; Prostytucja ; Przemoc domowa ; Molestowanie seksualne i gwałt ; Hazard ; Pochwała lub odrzucenie dydaktyzmu ; Product placement ; Poziom odczytań - fikcja, realizm ; Podsumowanie ; Rozdział IV. CO WYNIKA Z ANALIZY SERIALI DLA SOCJOLOGA?
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-99782 (1 egz.)
Book
In basket
(Seria Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Socjologicznego)
Publikacja ukazuje się w ramach Serii Wydawniczej Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, Edycja IV - "Co po kryzysie?".
Bibliogr. przy rozdz.
Kurczewski, Łóżko i kuchnia. Od socjologii obyczajów do socjologii moralności i z powrotem ; "Czas" i "przestrzeń" w kulturoznawczej refleksji nad współczesną obyczajowością polską ; Popularne sposoby upamiętniania przeszłości, czyli głos w dyskusji na temat detradycjonalizacj / retradycjonalizacji obyczajowości ; Retradycjonalizacja obyczajów rycerskich na przykładzie Inwestytury Zakonu Rycerzy Drohickich ; Historie i pamiątki rodzinne we wspomnieniach i przekazach ustnych ; Sikorska, "Tradycyjni" versus "ponowocześni" - rosnąca polaryzacja wzorów życia rodzinnego we współczesnej Polsce ; Zderzenie nowoczesności i tradycji, czyli obyczajowość polskiej rodziny w serialu Rodzinka.pl ; Przełamywanie tabu, czyli co w edukacji seksualnej dzieci trudno wyrazić słowami ; Tabu związane z żywnością wśród współczesnych Polaków ; Obyczajowość sieciowa. U podstaw teorii zmiany kulturowej ; Zwyczaje pogrzebowe online - e-nekropolie i wirtualne miejsca pamięci.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-102376 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. przy rozdz.
1. Dziecko z naruszoną potrzebą przywiązania ; 2 Dziecko krzywdzone w rodzinie przemocą seksualną ; 3. Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową ; 4. Dziecko z trudnościami w uczeniu się ; 5. Dziecko z małą odpornością somatopsychiczną ; 6. Dziecko z autyzmem ; 7. Dziecko z przewlekłą chorobą - na przykładzie cukrzycy ; 8. Dziecko z padaczką ; 9. Trudne rodzicielstwo.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-92782 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. 409-440.
I. DZIECIŃSTWO JAKO KATEGORIA SPOŁECZNO-PEDAGOGICZNA: Historia badań nad dzieciństwem - próba syntezy ; Dzieciństwo na przełomie wieków: XIX-XX-XXI ; Dziecko i dzieciństwo w różnych epokach i kulturach ; Współczesne rozumienie dzieciństwa i jego obrazy. II. DZIECIŃSTWO W KRYZYSIE W SKALI GLOBALNEJ: Globalizacja i dzieciństwo - nadzieja i zagrożenia ; Sytuacja dzieci we współczesnym świecie ; Oblicza nędzy ; "Ludzie jednorazowego użytku" ; Zmuszani do nierządu ; Dzieci wojny ; Niemowlęta (dzieci) na "eksport" ; Zabijani na "części zamienne" ; W awangardzie zbrodni ; Zagrożenie dzieciństwa przez cyberkulturę ; Dzieci i telewizja ; Zagrożenia związane z użytkowaniem przez dzieci komputera ; Internet w życiu dziecka ; Zagrożenia płynące z gier komputerowych. III. KRYZYS W RODZINIE - POJĘCIE, TYPOLOGIA, ŹRÓDŁA I DIAGNOWA: Pojęcie kryzysu w naukach społecznych ; Typologia rodzin w kryzysie ; Źródła kryzysów we współczesnych rodzinach ; Diagnoza kryzysu w rodzinie ; Interwencja kryzysowa wobec rodziny. IV. DZIECIŃSTWO NA TLE WYBRANYCH SYTUACJI KRYZYSOWYCH W RODZINIE: Założenia interpretacyjne i badawcze ; Doświadczenia dzieciństwa w sytuacji bezrobocia rodziców ; Dzieciństwo w biedzie i ubóstwie ; Dzieciństwo nierównych szans edukacyjnych ; Dzieciństwo w chorobie i niepełnosprawności ; dzieciństwo w rodzinie niepełnej ; Rodzina samotnej matki jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze ; Wypełnianie zadań opiekuńczo-wychowawczych przez samotnych ojców ; Obrazy dzieciństwa w rodzinach rozłączonych (niepełnych czasowo) ; Rozwód a dziecko i jego dzieciństwo ; Alkoholizm rodzica(ów) jako przyczyna kryzysu rodzinnego (dzieciństwa) ; Dzieciństwo w przemocy ; Dzieciństwo osierocone ; Dzieciństwo w domu dziecka w świetle analizy indywidualnych przypadków. V. POMOC I WSPARCIE DZIECI W RODZINACH W SYTUACJI KRYZYSU: Założenia polityki rodzinnej ; Instrumenty polityki rodzinnej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-92552 (1 egz.)
Book
In basket
Wydanie książki na podstwie opracowania z roku 1999.
Bibliografia Wincentego Okonia na stronach 379-386.
1. W POSZUKIWANIU SAMODZIELNOŚCI: Problem samodzielności myślenia i działania. Struktura i problem w procesie kształcenia. Wiadomości, wiedza i działanie. Proces samokształcenia. 2. OD ROZUMU DO MĄDROŚCI: Homo sapiens - podmiot edukacji szkolnej. O kulturze pedagogicznej. Kształcenie przez całe życie. 3. OD HETERONOMII DO AUTONOMII: Autonomia człowieka jako cel i szansa edukacyjna. Edukacja intelektualna a rozwój osobowości. Jedność osobowości a wielostronność wychowania. Problem wielostronności w nauczaniu literatury. 4. INNE DROGI WYCHOWANIA: Warunki reformowania pracy wychowawczej szkoły. O koncepcji wychowania zdrowotnego. Praca a inne formy działalności człowieka. Wychowawcza funkcja podręcznika szkolnego. Wychowawcze wartości pracy grupowej. 5. NAUCZYCIEL CZY WYCHOWAWCA: Problem osobowości nauczyciela. O twórczości nauczycielskiej. Nowe tendencje w kształceniu nauczycieli. Doskonalenie nauczycieli czy doskonalenie szkół. 6. KU SZKOLE NOWOCZESNEJ: Funkcje szkoły i ich przemiany. Poczynania innowacyjne w systemie szkolnym. Szkoła jako przedmiot badań porównawczych. Nauki o wychowaniu a system edukacji narodowej. Nowy wariant reformy szkolnej.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. F.8-37 (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. F.13-37 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. przy art.
Streszcz. ang.
TWÓRCZOŚĆ I SZTUKA: Postrzeganie dzieł sztuki jako proces tworzenia ; Kilka uwag na temat twórczości i jej rezultatów ; Awangardowość tańca na przełomie XX i XXI wieku ; Realizacja postulatu "otwierania umysłu" w sztuce Zbigniewa Libery ; WYCHOWANIE PRZEZ SZTUKĘ I TWÓRCZOŚĆ: Historia i młodość w polskim kinie współczesnym ; Twórczość jako droga do pokoju ; Sztuka tworzenia ciała - eugenika symboliczna ; TWÓRCZOŚĆ I SZTUKA W SZKOLE: Szkoły twórcze Nowego Wychowania jako inspiracja dla współczesnej pedagogiki ; Szkoła Aktywności Twórczej - tradycja i współczesność.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-103641 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. 224-[228].
Cz. I WYBOISTA DROGA DO RAJSKIEGO OGRODU ; R. I DRAMAT NARCYZA. AKT PIERWSZY SPEKTAKLU USPOŁECZNIENIA ; R. II PUŁAPKI I ZAKRĘTY NA DRODZE ROZWOJU KOBIETY: Kompleks czy strategia Kopciuszka? ; Małżeńskie perypetie Psyche: Zespalająca moc tajemnic małżeńskich ; Znaczenie teściowych i krewnych ; Pomylone kroki tańca ojca z córką: Nieobecny ojciec - tęskniąca córka ; Córka jako ofiara agresji ojca ; Rozpieszczający ojciec - rozpuszczona córka ; Pigmalion i Galatea, czyli dominujący ojciec podatnej na jego wpływy córki ; Ojciec pechowiec i opiekująca się nim córka ; Cierpiący ojciec - złośliwa córka ; R. III CIERNISTA DROGA DOJRZEWANIA MĘŻCZYZNY: Determinacja Św. Jerzego w pokonaniu smoka ; Symboliczne rany Króla Rybaka ; Narodziny męstwa jako ideału męskości: Matka w życiu mężczyzny ; Sygnały atrakcyjności męskiego świata ; Terminowanie w sztuce hartowania charakteru ; Odźwierna brama rajskiego ogrodu ; Cz. II SCENARIUSZE KILKU DRAMATÓW: R.IV ANTYRODZINNE TYSY PORTRTU NARCYZA. UWAGI NA MARGINESIE "PORTRETU DORIANA GRAYA": Homoseksualne tło portretu ; Kształtowanie narcystycznej osobowości Doriana Graya ; Cechy zachowania Doriana Graya ; R. V FRANKENSTEIN. DRAMAT NIEUDANEGO DZIECKA ; R. VI NIEPOSŁUSZNY SYN KARĄ ZA GRZECHY OJCA (W ŚWIETLE MITU O DEDALU I IKARZE) ; R. VII PIERŚCIEŃ DESTRUKTYWNOŚCI I MOCY UZDROWICIELSKIEJ RODZINY (FAMILIOLOGICZNE ASPEKTY "PIERŚCIENIA NIEBELUNGA): Ideał "Pierścienia i jego pierwsze interpretacje ; Dominacja jako efekt sponiewieranej żądzy (zawiązanie dramatu rodziny dysfunkcjonalnej) ; Nieposłuszeństwo drogą wejścia człowieka w boską walkę o władzę ; Deficyt lęku cechą pogromcy bogów ; Zmierzch patriarchalnego świata ; R. VIII PERSEUSZ OSWOBODZICIELEM PEGAZA (RODZINNE UWARUNKOWANIA KREATYWNOŚCI): Treść mitu ; Analiza mitu.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-99982 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. przy pracach.
Autonomia i uwikłanie transdyscyplinowe pedagogiki resocjalizacyjnej; Badania integralnokulturowe w resocjalizacji i terapii; Resocjalizacja i terapia resocjalizacyjna w zderzeniu z nowymi tendencjami przestępczymi i typami zachowań destrukcyjnych; Twórcza resocjalizacja - od korekcji do rozwoju; Znaczenie pojęcia terapii w pedagogice specjalnej; Konsultacja terapeutyczna - nowa perspektywa w resocjalizacji; Terapia poznawczo-behawioralna w resocjalizacji; Aggression Replacement Training (ART) jako przykład zastosowania komponentu behawioralno-poznawczego w resocjalizacji nieletnich; Afirmacja sensu życia w kontekście współczesnej arteterapii (teoretyczne podstawy leczenia sztuką); Drama stosowana jako interwencja społeczna; Muzykoterapia jako element resocjalizacji nieletnich; Terapeutyczna funkcja biblioterapii w resocjalizacji i profilaktyce społecznej; Rozwój konceptualizacji środków probacyjnych i kształtowanie się metod resocjalizacyjnych; Prawne problemy dotyczące działań terapeutycznych w postępowaniu ze skazanymi odbywającymi karę pozbawienia wolności; Diagnozowanie i rozwiązywanie sytuacji konfliktowych między nieletnim sprawcą przestępstwa a ofiarą przez postępowanie mediacyjne.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-93254/cz.1 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. przy pracach.
Resocjalizacja a terapia; Milieu therapy w resocjalizacji nieletnich; Dążenie do modelu terapii sztuką artystyczną uczniów niedostosowanych społecznie; Działania interwencyjno-korekcyjne skierowane do dzieci i młodzieży wychowujących się na ulicy; Praca na wyjątkach na podstawie modelu terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach; Socjoterapia w pracy w środowiskach marginalizowanych; Choreoterapia i muzykoterapia jako techniki arteterapeutyczne skierowane do osób nieprzystosowanych społecznie (propozycje ćwiczeń); Bliskość emocjonalna w terapii i resocjalizacji na przykładzie zbadanej grupy osób kolczykujących swoje ciało - propozycja modelu; Narracja w dramie; Terapia w więzieniu? Refleksja pedagogiczna; Resocjalizacja skazanych w warunkach terapeutycznego systemu odbywania kary pozbawienia wolności; Znaczenie podmiotów wsparcia społecznego w procesie resocjalizacji penitencjarnej; Funkcjonowanie więziennego systemu terapeutycznego dla skazanych uzależnionych od środków psychoaktywnych; System pomocy skazanym uzależnionym od środków psychoaktywnych odbywającym karę pozbawienia wolności; Specyficzne i niespecyficzne funkcje wychowania fizycznego resocjalizującego; Biblioterapia w resocjalizacji więźniów - wybrane problemy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-93254/cz.2 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. 201-[203].
1. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle danych statystycznych; 2. Sytuacja dziecka w zakresie funkcjonowania resortu edukacji; 3. Aktywność ekonomiczna młodzieży; 4. Nieletni przebywający w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, interwencyjnych i resocjalizacyjnych; 5. Przestępczość nieletnich na podstawie statystyk policyjnych; 6. Postępowanie z nieletnimi w świetle danych sądowych.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-93254/cz.3 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. 208-217.
Rozdz. I. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY EDUKACJI DZIECKA: 1. Wyzwania współczesnej edukacji wobec dzieci, 2. Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci w procesie kształcenia i wychowania, 3. Kompetencje diagnostyczne nauczycieli wczesnej edukacji; Rozdz. II. UWARUNKOWANIA ROZWOJU W OKRESIE DZIECIŃSTWA: 1. Fragmentaryczne deficyty i zaniedbania w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, 2. Opóźnienia i deficyty rozwoju motorycznego, 3. Fragmentaryczne zaburzenia procesów intelektualno-poznawczych, 4. Zaburzenia procesów emocjonalnych, 5. Zaburzenia procesów dynamiki nerwowej; Rozdz. III. DIAGNOZA W EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ I WCZESNOSZKOLNEJ: 1. Pojęcie diagnozy, 2. Diagnoza całościowa (holistyczna) i jej struktura, 3. Znaczenie diagnozy całościowej (holistycznej) w procesie kształcenia i wychowania; Rozdz. IV. METODY DIAGNOZOWANIA I SPOSOBY ICH WYKORZYSTANIA W PRAKTYCE: 1. Obserwacja jako metoda diagnozowania, 2. Analiza wytworów dziecka, 3. Dialog (rozmowa) w diagnozie dziecka; Rozdz. V. METODY DIAGNOZOWANIA ŚRODOWISKA DZIECKA: 1. Wywiad w diagnozowaniu środowiska, 2. Rysunek w diagnozowaniu środowiska rodzinnego, 3. Rozmowa z dzieckiem w diagnozie środowiskowej, 4. Dokumentoskopia - analiza dokumentów; Przykładowa diagnoza całościowa (holistyczna).
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-93589 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-92555 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. [326]-357. Indeks.
OD FILANTROPII GRECKIEJ DO WOLONTARIATU INSTYTUCJONALNEGO: Realizacja dobra wspólnego - przesłanki teoretyczne ; Prototypy wolontariatu ; Rozwój dobroczynności i filantropii ; Idea wolonotariatu instytucjonalnego ; Pomoc społeczna w okresie II wojny światowej ; Działalność społeczna w warunkach ustrojowych Polski Ludowej ; WOLONTARIAT - KŁOPOTY DEFINICYJNE: Wolontariat a terminy bliskoznaczne ; Pojęcie wolontariatu ; MISJA WOLONTARIUSZA: Status społeczny wolontariusza ; Rekrutacja, wprowadzenie i szkolenie adeptów ; Podłoże motywacyjne działalności wolontariackiej ; Funkcje wolontariatu ; REGULACJA PRAWNA AKTYWNOŚCI WOLONTARIACKIEJ: Formy prawne organizacji pozarządowych ; Stowarzyszenia ; Fundacje ; Działalność pożytku publicznego ; Organizacje pożytku publicznego ; Status prawny wolontariusza ; WOLONTARIAT W POLITYCE SPOŁECZNEJ DEMOKRATYCZNEGO PAŃSTWA PRAWA: Rozwój idei społeczeństwa obywatelskiego ; Udział społeczeństwa w życiu społecznym po przełomie ustrojowym w 1989 r. ; Organizacje społeczne w strukturze instytucjonalnej społeczeństwa obywatelskiego ; Ogólna charakterystyka trzeciego sektora i wolontariatu w organizacjach pozarządowych w Polsce ; Wolontariat w wybranych modelach polityki społecznej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. A-99471 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again