Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(6)
Forma i typ
Książki
(6)
Publikacje naukowe
(6)
Dostępność
dostępne
(6)
Placówka
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(6)
Autor
Urbankowski Bohdan (1943- )
(4)
Anusz Andrzej (1965- )
(2)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(6)
1901-2000
(4)
1945-1989
(4)
1989-2000
(4)
Kraj wydania
Polska
(6)
Język
polski
(6)
Temat
Filozofia polska
(4)
Filozofowie
(4)
Filozofia nowożytna
(2)
Opozycja polityczna nielegalna
(2)
Pisarze polscy
(2)
Abramowski, Edward (1868-1918)
(1)
Ajdukiewicz, Kazimierz (1890-1963)
(1)
Brzozowski, Stanisław (1878-1911)
(1)
Chwistek, Leon (1884-1944)
(1)
Cieszkowski, August (1814-1894)
(1)
Dembowski, Edward (1822-1846)
(1)
Dąbrowski, Kazimierz (1902-1980)
(1)
Elzenberg, Henryk (1887-1967)
(1)
Filozofia średniowieczna
(1)
Fredro, Andrzej Maksymilian (ok. 1620-1679)
(1)
Grzegorz z Sanoka (ok. 1407-1477)
(1)
Gumplowicz, Ludwik (1838-1909)
(1)
Heltman, Wiktor (1796-1874)
(1)
Hoene-Wroński Józef Maria (1776-1853)
(1)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(1)
Jastrzębowski, Wojciech Bogumił (1799-1882)
(1)
Kamieński, Henryk (1813-1866)
(1)
Koneczny, Feliks (1862-1949)
(1)
Kopernik, Mikołaj (1473-1543)
(1)
Kotarbiński, Tadeusz (1886-1981)
(1)
Kościół a państwo
(1)
Krzywicki, Ludwik (1859-1941)
(1)
Libelt, Karol (1807-1875)
(1)
Limanowski, Bolesław (1835-1935)
(1)
Majewski, Erazm (1858-1922)
(1)
Malinowski, Bronisław (1884-1942)
(1)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(1)
Mochnacki, Maurycy (1803-1834)
(1)
Modrzewski, Andrzej Frycz (ok. 1503-1572)
(1)
Norwid, Cyprian Kamil (1821-1883)
(1)
Ochorowicz, Julian (1850-1917)
(1)
Ostroróg, Jan (ok. 1436-1501)
(1)
PRL
(1)
Paweł Włodkowic (ok. 1370-ok. 1435)
(1)
Piłsudski, Józef (1867-1935)
(1)
Przyłuski, Jakub (ca 1512-1554)
(1)
Sarbiewski, Maciej Kazimierz (1595-1640)
(1)
Sośnicki, Kazimierz (1883-1976)
(1)
Społeczeństwo obywatelskie
(1)
Stanisław ze Skarbimierza (ok. 1360-1431)
(1)
Staszic, Stanisław (1755-1826)
(1)
Supiński, Józef (1804-1893)
(1)
Szkoła lwowsko-warszawska (filozofia)
(1)
Słowacki, Juliusz (1809-1849)
(1)
Towiański, Andrzej (1799-1878)
(1)
Trentowski, Bronisław (1808-1869)
(1)
Twardowski, Kazimierz (1866-1938)
(1)
Witelo (ok. 1230-ok. 1280)
(1)
Witkiewicz, Stanisław Ignacy (1885-1939)
(1)
Witwicki, Władysław (1878-1948)
(1)
Wojtyła, Karol (1920-2005)
(1)
Worcell, Stanisław (1799-1857)
(1)
Wydawnictwa nielegalne
(1)
Znaniecki, Florian (1882-1958)
(1)
Łukasiewicz, Jan (1878-1956)
(1)
Śniadecki, Jan (1756-1830)
(1)
Świętochowski, Aleksander (1849-1938)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(4)
1801-1900
(3)
1701-1800
(2)
1945-1989
(2)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(6)
Gatunek
Monografia
(6)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(6)
Filozofia i etyka
(4)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Religia i duchowość
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
6 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Indeks.
Habent sua fata libelli... Kilka wspomnień zamiast wstępu; Z MROKU: NA POCZĄTKU BYŁO ŚWIATŁO: Cz. I. Czarnoksiężnik Wytelo: 1. Kilka hipotez, 2. Związki ze Śląskiem, 3. Prowincja, Paryż i Birkenmajer: Tabernakulum otoczone wodami, Neoplatonizm (ale ochrzczony!), Filozoficzne tło wiedzy, Awerroizm.Teoria dwóch prawd, Gradualizm, Aleksandrynizm, czyli prapanteizm, Albertynizm, Metafizyka światła czy herezja światła, Trust mózgów papieża Urbana, 4. Ostatnie zagadki i Padwa: Śląskie multi-kulti, Znikający czarownik, 5. Istniejące i nieistniejące dzieła, Cz. II. Metafizyka światła: 1. Fizyka i metafizyka, 2. Głębsze znaczenie optyki. Wzmianka o teorii dwóch prawd, 3. Dziesięć ksiąg. Przegląd treści, 4. Czy okradziono Witelona?, 5. Próba rekonstrukcji estetyki, Cz. III. O demonach: 1. Dwa w jednym - kilka uwag o liście filozoficznym Witelona: Asekuracja: prawda teologii i prawda nauki, Klasyfikacja demonów wedle urody, zamieszkania i sprośnych obyczajów, 2. Demony a upadłe anioły. Dyskretna polemika z Biblią, 3. Demony szaleńców, epileptyków i Platona: Zjawy, Demony właściwe, 4. Nie ma dziury w hierarchii bytów, czyli matematyczno-filozoficzny dowód istnienia demonów, 5. Polemika z Platonem, czyli o głodnych, mokrych i kopulujących demonach, 6. Jeszcze słowo o opętaniach, Cz. IV. Fundament, czyli rozważania o duszy: 1. Dusza potrójna, 2. Ale czy nieśmiertelna?, 3. Upadek i wzlot duszy: Ineligibilność i amabilność, czyli o czym dobrze wychowani filozofowie nie mówią, 4. Sumienie: Prawdziwe jest dobre, Sumienie czynne, Sprzężenie zwrotne, 5. Podsumowanie. Pośmiertne przygody mistrza Witelona. POLSKIE SZKOŁY: POLSKA SZKOŁA FILOZOFII PRAWA: Cz. I. Budowanie domu dla nauki: Miasto 25-letniego króla, Wzory dalekie i wysokie, Nie za chlebem, za wiedzą!, Dwie drogi filozofii europejskiej, Restauracja marzeń, Desant z Pragi, Pionierzy, Pomieszanie królestw, Krucjata przeciw armii Antychrysta, Cz. II. Trzech olbrzymów ; STANISŁAW ZE SKARBIMIERZA: Przypadki mistrza Stanisława, Kazania mistrza Stanisława, 1. Sermones super gloria in excelsis etc., 2. Z okazji - czasem smutnych, 3. Traktaty w formie kazań, 4. Kazania uniwersyteckie, Ad 1. Umocnienie prawd wiary, Ad 2. Na pograniczu wiary, filozofii i teodycei, Ad 3. Mądrość jako siła boska, Ad. 4. Pochwała uczelni i uczonych - nowa antropologia ; U ŹRÓDEŁ PRAW CZŁOWIEKA - PAWŁA WŁODKOWICA REWOLUCJA MORALNA W PRAWODAWSTWIE: Tractatus de potestate papae et imperatoris respectu infidelium, Wstęp i dopowiedzenie, I. Tolerancja z wyjątkiem, II. Dygresja na temat dwóch rodzajów władzy, Dygresja o pochodzeniu władzy na ziemi, Wnioski, III. De ordine cruciferorum et de bello polonorum contra dictos fraters (O Zakonie Krzyżaków i o wojnie Polaków), Tractatus de annatis camerae apostolicae solvendis ; URZĘDNIK IDEALNY: Sejm i sądy, Monarchia suwerenna, ingerująca, konstytucyjna, Obronność. Pospolite ruszenie całego narodu, Kilka wniosków na zakończenie, Post scriptum ; POLSKIE QUATROCENTO: Archipelag ludzi mądrych, Zagraniczni ambasadorowie Renesansu ; GRZEGORZ Z SANOKA, CZYLI RENESANS DLA WTAJEMNICZONYCH: Trochę o życiu i dziełach, Czy Kallimach wymyślił Grzegorza, Miasto - ogród, czyli filozofia w praktyce, Filozofia: naturalizm przeciw scholastyce, Leki przeciw wyrokom gwiazd, Prawo, natura i szczypta mądrego relatywizmu, Filozofia praktycznego szczęścia, Ciekawostka prehistoryczna, Religia, Tajemnica do dyspozycji wtajemniczonych, W stronę pointy ; KALLIMACH DLA POLSKI: Dyskretny atak filozofii na teologię, Ficino, czyli co nam może demon i kto się za nim czai, Pico, czyli ciało jest bezgrzeszne ; KOPERNIK, CZYLI ODWAGA WYOBRAŹNI: Cz. I. Geniusz z prowincji: 1. Spory o pochodzenie, 2. Studia zagraniczne, 3. Znów w Polsce, 4. Olsztyn, 5. Wojna z Zakonem Niemieckim, 6. Powrót do pracy na ziemi i wśród gwiazd, Cz. II. Kopernik jako ekonomista: 1. Słuszna cena chleba - etyczne fundamenty gospodarki, 2. Ekonomia jako oręż. Sprawa pieniądza, Cz. III. Dalszy i niezupełnie poprawny bieg życia mistrza Mikołaja: 1. Powrót do gwiazd, 2. Portret z konwalią w dłoni, 3. O spóźnionej miłości, 4. Na granicy seksu i herezji, 5. Ostatnie dni, Cz. IV. Wszechświat doskonały - więc kulisty i nie ma dokąd uciec: 1. Przedmowa i list, 2. Traktat o świecie kulistym, 3. Układ odniesienia, Cz. V. Makro i mikrokosmos. Niebo nie ma dokąd uciec: 1. Mistrza Mikołaja dyskretne uwagi o metodzie, 2. Makrokosmos. Życie w bezgranicznej i nieruchomej kuli, 3. Mikrokosmos, 4. Antycypacje, Cz. VI. Antropologia Kopernika: 1. Etyka promieniująca z kart traktatów, 2. Dwa światy, dwie antropologie, 3. Jeszcze parę słów o Koperniku ; OJCOWIE POLSKIEJ DEMOKRACJI: Cz. I. Andrzej Frycz Modrzewski - przewrót kopernikański w naukach społecznych: Okres I - do "Mów o karze za mężobójstwo", Okres II: O Naprawie Rzeczypospolitej: Dzieło de Republica emendanda, Rządzi prawo, nie urzędnicy, Zło jest ludzkie, Dygresja o racjonalizmie i irracjonalizmie. Roztropność, Księga druga "O prawach", czyli rządy mądrości, a nie praw, Prawdziwa wolność - ludzka, nie zwierzęca, Księga trzecia "O wojnie", Nowa szlachta - elita narodu, a nie stanu, Najbardziej kontrowersyjna księga IV, V księga "O szkole", Miasta Słońca i Wyspy nieistniejące, Lata ostatnie, Cz. II. Jakub Przyłuski - czyli o prawie, sumieniu i demokracji elitarnej: Państwo, władza i dwa rodzaje sprawiedliwości, Dalsze podziały, Sumienie, Kapłani sprawiedliwości, Elitaryzm jako sprawiedliwość, Religia jako źródło religii ; PAŁAC I OFICYNY: Cz. I. Polskie echa burz niszczących Euroipę, Polskie Ateny, Exodus, Cz. II. Najwybitniejsi: Piotr z Goniądza - (1525-1573). Minister z awansu, trochę skandalista, Grzegorz Paweł z Brzezin (ok. 1521-1591). Prekursor socjalizmu (utopijnego), Erazm Otwinowski (1529-1614). Poeta, skandalista i feminista pobożny, Szymon Budny (1530-1593). Pod pewnym względem Homer, Marcin Czechowic (1532-1613). Obrońca zwierząt, Faust Socyn (1539-1604). Trudności życia i trudności życia pośmiertnego, Andrzej Wiszowaty (1608-1678). Gramatyka religii, Racjonalizm świata, Racjonalizm Biblii, Gramatyka religii w marszu. Ogólniki i uszczegółowienia, Cz. III. Szablą i piórem: Potocki, czyli stary pies, Zbigniew Morsztyn (ok. 1625-1689). Zasługuje na specjalną uwagę ; DWIE MYŚLI O SARMATYZMIE: O POETACH, KTÓRZY RYWALIZOWALI Z BOGAMI: Maciej Kazimierz Sarbiewski (1595-1640), Cz. I. Rys Życia: Wykształcenie wszechstronnie jezuickie, Dolce far niente ; O MŁODYM SZLACHCICU, KTÓRY ZMARŁ NIESZCZĘŚLIWIE W ŚWIĘTA BACHANALIÓW, Cz. II. Klimaty: Treść formy - klimat cywilizacyjny, Barok jako synteza, Klimat religijny, Klimat artystyczny, Klimat baśniowy. Genealogia Sarmatów, Klimat etyczny, Klimat filozoficzny. Sarmaty portret przedtrumienny, Czas, Lekarstwo (poczwórne) w chorobie, Patriotyzm, Heroizm. Życie wielkimi podwoić czyny, Cz. III. Poetyka tworzenia światów: Poeta na granicy filozofii, religioznawstwa i herezji, Kilka prezentacji, Poezja jako teoria poznania - początki polskiej estetyki, Bóg w swoim świecie. Coś więcej niż estetyka, PS ; FREDRO, CZYLI SARMATYZM BEZ ZŁUDZEŃ: Rys życia, Cz. I. Ułomności ludzkiej i polskiej natury: Stoicyzm skorygowany, "Icon ingeniorum". Od psychologii do politologii, Pisarstwo czasu zbiorowej choroby, Cz. II. Wyjaśnienia: mimo wszystko sarmatyzm: Obce ordery, twierdze i parę innych pomysłów, "Głupia" obrona liberum veto, Republikanizm, sparta i wiara w złoty wiek, Cz. III. Pana Fredry filozofia polityki skutecznej: Polityk idealny, Polityk i plebs. Manipulujący i manipulowani, Budowanie stronnictwa - rola księży i w ogóle sacrum, Zasady walki - aneks techniczny, Elita moralna może działać niemoralnie, Cz. IV. Państwo idealne: Republika średniej wielkości, Republikanizm jako postawa. WYBITNI I NAJWYBITNIEJSI: ŚWIATŁA PRZED EPOKĄ ŚWIATEŁ. I PO: Cz. I. Ostatnie rozbłyski sarmatyzmu: Sapere auso... Requiescat in pace, Antoni Wiśniewski. W stronę philosophiae recentiorum, Cz. II. Klasycyzm stanisławowski i poststanisławowski: 1. KEN, 2. Jaroński, czyli jakiej filozofii Polacy potrzebują, Cz. III. Mędrcy i celebryci: 1. Hugo, 2. Józef Kalasanty, 3. Ignacy [Adam Ignacy Zabellewicz - Zubelewicz, Zubellewicz]: Ścieżkami Kartezjusza i Kanta, Przeciw materializmowi i nihilizmowi, Wolność, natura i zbawienie się człowieka, PS, Klasycyzm postanisławowski ; ARYSTOTELES CZYNU [Stanisław Staszic]: Cz. I. Parę szczegółów z życia, czyli z pracy: Szkoły średnie, wyższe i najwyższe, Korepetytor doskonały, Uwagi o "Uwagach", TPN, W Księstwie i w Królestwie, Cz. II. Spadek nieoceniony: 1. "Uwagi nad życiem Zamoyskiego": Czysta tablica i utopia edukacyjna, Moralność a religia, Filozofia pracy i jej moralne środowisko. Historia jako moralność w działaniu, Pragmatyzm. Wychowanie fizyczne, przysposobienie wojskowe, nauka konkretnych zawodów, Nowicjat obywatelski i ograniczenie wyjazdów, Polityka i ekonomia. Ustroje. Kraj Samostarczalny, Oświecony despotyzm i monarchia dziedziczna, Polityka zewnętrzna, 2. "Przestrogi dla Polski z teraźniejszych politycznych Europy związków z praw natury wypadające": Natura i parę wniosków. Treść ustaw Natury, Treść ustaw Natury, Prawo człowieka, czyli o związkach człowieka z światem, z sobą samym i z innymi ludźmi. Równość i nierówność ludzi. Bariery rozwoju, Kontrakty. Naród i jednostka. Naród a naród, Wolność, równość i własność, Jeszcze o narodzie, Filozofia a raczej moralność polityki. Wschód, Zachód i Polska, Król, Kościół, wojsko, czynsz i problem chłopski, Problem asymilacji Żydów. Wspólne wychowanie - wspólna republika, 3. Dwa pisma mniejsze, ale ważne: Instytucje, Naród, 4. "Ród ludzki": Parę słów o genezie i formie dzieła, Metaproblemy, Teologia dziejów. Bóg, stworzenie świata, opatrzność, dusza, Historia degeneracji rodzaju ludzkiego, Religia: zabobon i opinia, Prawdziwa religia, Utopia. Zrzeszenie narodów. Wieczny pokój, Cz. III. Kultura czynu: Motor nauki, Ojciec górnictwa, Towarzystwo Rubieszowskie, czyli utopia zrealizowana, Dom zarobkowy, czyli pośmiertna praca Staszica ; DEKADENT OŚWIECENIA [Jan Śniadecki]: Cz. I. Jak wykształcić się na geniusza, Cz. II. Śniadecki - dekadent Oświecenia: "O filozofii", a właściwie o Kancie i o teologach, "Przydatek do pisma O filozofii", "Filozofia umysłu ludzkiego, czyli rozważny wywód sił i działań umysłowych" - 1822, Człowiek, Ład i Mądrość Najwyższa, Agnostycyzm i płynące z niego dowody, Cz. III. Władze umysłu. Próba anatomii ducha: Część pierwsza - o początkowych i prostych władzach umysłu, Uwaga, Odrywanie, czyli abstrakcja, Pamięć (memoria), przypominanie (reminiscentia), rozpamiętywanie (recordatio), Język, Nawijanie się myśli, Cz. IV. O wyższych i zawilszych władzach umysłu: Rozum (Ratio). Jeszcze o teorii poznania, Smak, czyli zalążki estetyki, Imaginacja, Sen i wolność. Pochwała imaginacji, Wola, Cz. V. Metafizyka naukowa: "O metafizyce", Założenia metafizyki naukowej: 1. Minimalizm i agnostycyzm. Pogodzić się z tajemnicą, 2. Punkt wyjścia wiedzy możliwej. Gra wrażeń i rozumu, 3. Metoda tworzenia metafizyki naukowej, czyli metodologia Śniadeckiego, Cz. VI. "O rachunku losów", Życie wedle rachunku. Pochwała matematyki, Cz. VII. Racjonalna etyka i religia rozumu, Zakończenie: Pomiędzy epokami: "O pismach klasycznych i romantycznych", Dwa rodzaje wyobraźni.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107371/t.1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
NA SKRZYDŁACH BURZY I SZAŁU. MY Z NIEGO WSZYSCY: Kiewicz, czyli początki filozofii narodowej ; A priori: Drzewo genealogiczne. CZĘŚĆ I. POŻEGNANIE Z UTOPIĄ: Ontogeneza geniuszu ; Pierwsze wątpliwości ; Kolejne wątpliwości ; Nadzieja za oceanem. CZĘŚĆ II. TROCHĘ ROMANTYCZNEGO EGZYSTENCJALIZMU: Tukaj, albo Hiob prowincjonalny ; Liryczne pokrzykiwanie z głębi duszy. CZĘŚĆ III. ETYKA W ŚWIECIE BALLAD: Szukanie sprawiedliwości w świecie i w zaświatach ; Heroizm i patriotyzm ; Naród a wartości (nawet poznawcze) ; Dialektyka indywidualizmu i patriotyzmu. CZĘŚĆ IV. ROZUMNI SZAŁEM. GNOSEOLOGIA MICKIEWICZA: Czucie czy szkiełko ; Rehabilitacja szału. Poeta jako wieszcz ; Klęska Konrada - szaleństwo źle użyte ; Droga księdza Piotra ; Mesjanizm (w trybie warunkowym) i rewolucja rosyjska ; Ostatnia wojna i idea wiecznego pokoju. CZĘŚĆ V. METAFIZYKA POETY: Niepewny, niematerialny fundament. CZĘŚĆ VI. ANTROPOLOGIA PONAD CZASEM I PRZESTRZENIĄ, CZYLI SŁOWO O WĘDRÓWCE DUSZ. CZĘŚĆ VII. METAFILOZOFIA, CZYLI O POŻYTKACH Z MISTYCYZMU: Metempsychiczna definicja narodu ; Wyrozumiałość dla sprzeczności ; Prozaiczne funkcje poezji. CZĘŚĆ VIII. EGZOTERYCZNA I EZOTERYCZNA (POLICYJNA) WERSJA TOWIAŃSZCZYZNY: Cud zastępczy ; Pierwsze wątpliwości ; Trzecia tajemnica ; Wierność Jana Chrzciciela ; Drugi kryzys - list Chodźki ; Zerwanie ; Wersja ezoteryczna. Tajemnica tajemnic ; Wyklęcie. CZĘŚĆ IX. FILOZOFIA PRAKTYKI - DROGA WYSOCKIEGO: Legion „artystów i duchów” ; Spowiedź przed walką ; Konstytucja Królestwa Bożego w Polsce ; Walka o utopię ; Rewolucja, socjalizm i Święte Przymierze Ludów ; Ostatnie dni Legionu. ZAPOMNIEĆ O NIM TO ZAPOMNIEĆ O POLSCE. CZĘŚĆ I. KRYTYKA, CZYLI NADBUDÓWKA LITERATURY: z Bojańca do „Karmelitów” ; Jak doszło do wielkiej wpadki ; Memoriał karmelicki ; Publicystyka formy różnorodne ; Głos obywatela. CZĘŚĆ II. BÓJ O ROMANTYZM: Pierwszy ważny spór. Sprawozdanie z niedokończonej kłótni ; Zaskakujący głos Mickiewicza ; Mochnacki o romantyczności świata ; Pierwsze pogłębienie dyskusji - o problemach gnoseologicznych ; Wszyscy jesteśmy poetami ; Do trzech źródeł: Skandynawowie - źródło na północy, Poezja rycerska - źródło w przeszłości, Poezja gminna - źródło tuż poza miastem ; Krytyk jako wtajemniczony i wtajemniczający. CZĘŚĆ III. NATURA I PARĘ PROBLEMÓW: Myśl o literaturze a właściwie o ontologii, może nawet o teologii ; Muzyka i metafizyka. CZĘŚĆ IV. TRAGIZM ISTNIENIA: Historia jako dramat - rozważania o wolności. CZĘŚĆ V. UZNANIE SIĘ W SWOIM JESTESTWIE. Uznanie się natury w swoim jestestwie. Droga do światła ; Uznanie się natury w swoim jestestwie. Droga do człowieka. Człowiek w swoim jestestwie ; W wymiarze narodu. Uznanie się narodu w swoim jestestwie. CZĘŚĆ VI. POEZJA CZYNU, CZYLI FILOZOFIA PRAKTYCZNA: Życie codzienne Insurekcji, czyli nikt nie lubi Kassandry ; Krytyka życia praktycznego ; Terroryzm nierozumu ; Rewolucja w służbie insurekcji ; Wojna zaczepna ; Bagnetem i znowu piórem. CZĘŚĆ VII. PISANIE POEZJI KRWIĄ: Powstanie pod postacią muzyki ; Tajemnicza panna S ; Emigracyjny testament ; Ostatnie dni. WYBITNI I NAJWYBITNIEJSI. SIÓDMY DZIEŃ TWORZENIA. CZĘŚĆ I. PROCES O ABSOLUT: Młodość i emigracja ; Do Damaszku ; Tajemnice historii ; Trochę sprawozdawczości ; I jeszcze trochę ; Rywalizacja z Kantem. CZĘŚĆ II. ODWRÓT KOPERNIKAŃSKI: Byt, Wiedza, Twórczość (Etre, Savoir, Virtualite creatrice) ; Dygresja. CZĘŚĆ III. ILIADA I ODYSEJA ABSOLUTU: Architektonika rzeczywistości ; Koncepcja rozumu ludzkiego ; Filozofia w walce ze śmiercią. CZĘŚĆ IV. TWÓRCZOŚĆ W MARSZU: Trochę romantycznej scholastyki ; Epoki, ery i periody rozwoju ; Dwa okresy nadziei ; Kilka fragmentów pod lupa. Fragment samotworzenia ; Fragment podpatrywania Absolutu ; Wątpliwości p. Ludwika ; Pedagogika ; Odrzucenie socjalizmu. ROMANTYZM WIELOPIĘTROWY AUGUSTA CIESZKOWSKIEGO. CZĘŚĆ I. TAJEMNICA PSEUDOHISTORYCZNEGO ROMANSU: Parę słów o młodym Cieszkowskim ; Interwencjonizm i dialektyka („Du credit et de la circulation”) ; Senat kooplatywny, arystokracja demokratyczna i wciąż ta dialektyka ; Dzieło życia. Dwa źródła ; Prolegomena do sporu o wędrówkę dusz ; Początki mozolnej i nie widowiskowej drogi ; Manifest komunistyczny Cieszkowskiego ; Drogi ducha ; Unguibus et rosto. CZĘŚĆ II. HEGEL JAKO DIALEKTYKA („PROLEGOMENA”): Historia jako organizm, prawda jako szkielet. CZĘŚĆ III. SPÓR O BOGA I WĘDRÓWKĘ DUSZ: „Gott ind Palimgenesie” ; Przyczynek do legendy ; Powrót do sporu. CZĘŚĆ III. A. Z (KRYTYCZNA): ZASTĘPCZA WOJNA Z MICHELETEM („OSTATNIA ŁUSKA”): Walka o nieśmiertelność duszy ; Tajemnica drugiego tomu. CZĘŚĆ III. B (POZYTYWNA). CZYN I ETER O PALINGENEZIE I WĘDRÓWCE DUSZ - PRZEZ PLANETY I GWIAZDY: Zmartwychwstanie, czyli eter dla zasłużonych ; Wędrówka dusz poprzez ciała. I to wcale nie koniec ; Dygresja o komizmie ; O Chrystusie ; Chór błogosławionych. CZĘŚĆ IV. SPÓR O BOGA I WĘDRÓWKĘ DUSZ. Tom I. Kto panią a kto służką. (Jeszcze „O drogach ducha”) ; gdzie ten Raj („Wstęp”). Tom II-III. Modlitwa jako klucz do historii ; „Ojcze nasz” ; „Któryś jest w niebiosach” ; Niebiosa są realnym Boga przybytkiem, niebiosa są wszędzie ; Wywód nieskończoności i odrzucenia panteizmu, na rzecz… ; Panteizm do potęgi, czyli sancto-spirytualizm. Jeszcze w tomie II: Po wezwaniu: „Ojcze nasz” w tomie drugim pojawia się pierwsza prośba: „Święć się Imię Twoje”. Tom III. Druga prośba: „Przyjdź Królestwo Twoje” ; Trzecia prośba: „Bądź wola Twoja jako w niebie, tak i na ziemi” ; Czwarta prośba: „Chleba naszego powszedniego daj nam co dzień” ; Sakralny charakter przyszłej wspólnoty ; Piąta prośba: „I odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom. Szósta prośba: „I nie wódź nas na pokuszenie” ; Siódma prośba: „ale nas zbaw ode zła” ; Amen. Zakończenie. PO TRUPIE HEGLA: PO TRUPIE HEGLA - W PRZYSZŁOŚĆ. ŚWIAT JAKO DZIEŁA SZTUKI: Początek dróg. CZĘŚĆ I. WYOBRAŹNIA PRZECIW ROZUMOWI: Krytyka idealizmu ; Um ; Umnictwo. CZĘŚĆ II. ESTETYKA FIZYCZNA: Etyczne źródła filozofii. CZĘŚĆ III. POPLĄTANE DROGI: Życie niejawne - jawnie przerwane ; Z lochów na barykady ; Znowu powrót i znowu klęska. CZĘŚĆ IV. ŚWIAT BOŻY I ŚWIAT LUDZKI: Hierarchia władz. Władze poznawcze, inspirujące i wykonawcze ; Odrzucenie panteizmu na rzecz… ; Świat tajemniczych sił ; Duży Stwórca i mały twórca. CZĘŚĆ V. ZARYS FILOZOFII WOLI: Filozofia słowiańska. UNIWERSALIZM JAKO PROGRAM FILOZOFII NARODOWEJ. CZĘŚĆ I. Z PODLASIA DO FRYBURGA: Kontrowersje ; Pole bitwy, pole filozofii. CZĘŚĆ II. FILOZOFIA FILOZOFII: Idea różno jedni ; Mysł ; Metoda sejmowa. CZĘŚĆ II. PRZECIW HEGLOWI: Zupełnie inny wszechświat ; Jaźń. Wielki i mały Bóg ; Znalezisko z czasów Platona ; Dialog heidelberski o wolności. CZĘŚĆ IV. BÓG I METAMORFOZY: Najważniejsze, czyli Bóg w trzech (?) osobach ; Wychowywanie Boga ; Parę konsekwencji. CZĘŚĆ V. WIECZNOŚĆ PRZESYPUJĄCYCH SIĘ KAMIENI: Pożyczanie ciała i dusze ; Zaczas, a nie zaświat ; Kamieniejąc wraz ze swym czasem. CZĘŚĆ VI. WIARA I RELIGIA TRENTOWSKIEGO: Bogini z piersią otwartą ; Plusy i minusy. CZĘŚĆ VII. PROGRAM POLITYKI WEWNĘTRZNEJ TRENTOWSKIEGO: Czyn i zbiór ; Nobilitacja ; Rząd moralny. CZĘŚĆ VII. PROGRAM POLITYKI ZEWNĘTRZNEJ TRENTOWSKIEGO. Zakończenie. ROMANTYZM BEZ ZŁUDZEŃ: Więc parę słów o życiu. CZĘŚĆ I. POCZĄTEK DROGI: W Warszawie i w Poznaniu. CZĘŚĆ II. POŻEGNANIE ZE STARYM MĘDRCEM, CZYLI ZMIANA PARADYGMATU: Trochę teorii, a nawet metateorii ; Chaos świata jako wyzwanie. Etap 1. Obrona starego wzorca. Etap 2. Poszerzanie wzorca: Stanowisko przyszłości filozofii, czyli myśl to uczucie a byt to twórczość ; Kilka myśli o eklektyzmie, czyli jeszcze kilka myśli o bycie, celu i postępie. Etap 3. Odrzucenie, czyli nowa triada: Etap 3a. Jedna z dróg. W górę i w kosmos. Etap 3b. Droga na lewo - w stronę ateizmu. Etap 3c. Przegląd paradygmatów i nowa filozofia. Nowe pojęcie religii; Przepis na filozofię narodową. CZĘŚĆ III. CZAS SYNTEZY - RZECZPOSPOLITA OBYWATELI: Ostatnie przygotowanie - pierwsze walki ; W Krakowie ; Próba realizacji Rzeczpospolitej Obywateli ; Założenie Klubu Rewolucyjnego Polskiego ; O postępach rewolucji. ROMANTYZM PRACY HENRYKA KAMIEŃSKIEGO. CZĘŚĆ I. ABSOLUTOWI ŚWIECZKĘ: Filozofia ekonomi materialnej - uwagi wstępne ; Per aspera ad astra ; Prokrustowe łoże denifinicji ; Przypiski ważniejsze niż tekst główny. CZĘŚĆ II. CZŁOWIECZENSTWU POCHODNIĘ: Ten mniejszy absolut, czyli chodzący paradoks: Z punktu widzenia ontologii był bytem duchowo-cielesnym, z punktu widzenia gnoseologii był podmiotem poznająco-twórczym. CZĘŚĆ III. FILOZOFIA EKONOMII MATERIALNEJ: Trzy ekonomie - zwłaszcza jedna: Ekonomia moralna ; Ekonomia materialna ; Ekonomia polityczna. CZĘŚĆ IIIA. EKONOMIA MATERIALNA - DOPOWIEDZENIA: Podstawowe pytania ekonomii ludzkiej ; Człowieczenie i odczłowieczenie ; Godność pracy ; „Ekonomie przymusu” i ekonomie dobrej woli ; O własności. CZĘŚĆ IV. CZEGO NIE MOŻNA POMINĄĆ: Tajemnica aresztowania ; Podejrzani mniej lub bardziej romantyczni. CZĘŚĆ V. PRAWDY ŻYWOTNE, PRAWDY ŚMIERTELNE: Kolejny Skarga - romantycznego pokolenia ; Clausewitz wojny powstańczej. CZĘŚĆ IV. PRZESŁANIE - KILKA PRAWD NAJWAŻNIEJSZYCH: Etyczny wymiar czynów ; Geniusz i zwykły śmiertelnik w historii. POEZJA JAK WYŻSZY STOPIEŃ FILOZOFII. WĘDRÓWKA DUSZY SŁOWACKIEGO: Prolog: nawrócenie i bunt brata Juliusza. CZĘŚĆ I. POETY PROBLEMY EGZYSTENCJALNE: Różowa wiara ; Przygoda z historią ; Nicość i nuda, czyli egzystencjonalizm avant la Littre ; Intermedium: dramat jako zadośćuczynienie i jako mitologia. CZĘŚĆ II. RZECZY JAKO LITERY DUCHA: Bunt kosmiczny ; Trójce ; Początki ewolucji: prehistoria ; Historia ; Drogi autokreacji: polityka ; Droga autokreacji: religia ; Droga autokreacji: sztuka. Pedagogika Słowackiego ; Legion Chrystusów. CZĘŚĆ III. METEMPSYCHICZNA ODPOWIEDŹ: Idealizm jako fundament indywidualizm ; Idealizm jako fundament patriotyzmu ; Idealizm jako formuła godząca indywidualizm z patriotyzmem. ZBAWIENIE W TRYBIE WARRUNKOWYM - METAFIZYKA W PRACY CYPRIANA NORWIDA. Zamiast wstępu: Młodość w cieniu legend ; Szkoły ; Wyjazd ; Czas powiedzieć o niej kilka słów ; W Paryżu i jeszcze dalej. CZĘŚĆ I. POEZJA JAKO INSTRUMENT. POLITYKA NORWIDA: Modyfikacje dźwiękowe ; Modyfikacje graficzne ; Modyfikacje znaczeniowe: 1. Definicje, 2. Makaronizmy, 3. Neologizmy itp., 4. Asocjacje, 5. Alegorie i symbole. Parabole. Ironia, serio, fałszywe serio. Prawo sztuki do kłamstwa. Wnioski. CZĘŚĆ II. FORMAT TO JEST PIĘKNO: Zguby szukanie ; Prawo piękna, prawo kwitnienia ; Piękno a praktyka ; Problem oryginalności ; Nowe piękno ; Sztuka stosowana. CZĘŚĆ II. GNOSEOLOGIA NORWIDA: Antysystemowość ; Przybliżenie ; Teoria przemilczeń. CZĘŚĆ IV. TREŚĆ TO JEST DOBRO. ETYKA NORWIDA: Sens prac ludzkich ; Zło ; Asocjacja, ilość i jakość - ewolucja i regres ducha ; Nienawiść i miłość ; Praca ; Zło kultury współczesnej ; Struktura dobra ; Kongresy międzynarodowe ; Felicytologia - sens życia. CZĘŚĆ V. ŚWIATŁOŚĆ OBU - PRAWDA. PROFETYKA NORWIDA: Prawda objawiona, preegzystująca ; Pierwotna jedność w prawdzie ; Rewelacja historii ; Epoki dziejów ludzkich według Norwida.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107371/t.2 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
PREKURSOR. MIEĆ I UMIEĆ: Wojciecha Jastrzębskiego podręcznik realizowania marzeń. CZĘŚĆ I. BIOGRAFIA UCZONEGO: Z Mazowsza do Warszawy ; Młody uczony na wojnie ; I po. CZĘŚĆ II. WIEDZA I BYT: Hierarchia nauk ; Kolejny przewrót kopernikański ; Hierarchia bytów: pięć światów, cztery siły, trzy prawa: Trzy prawa ; Cztery stany. CZĘŚĆ III. ERGONOMIA: Apologia filozofii czynu ; Rys ergonomii ; Aksjomat: wolność człowieka ; Struktura ergonomii ; Cel i plan: Etapy pracy. CZĘŚĆ IV. ANANKONOMIA: Obraz potrzeb ; Mieć i umieć. CZĘŚĆ V. NOWY CZŁOWIEK - PRACERZ: Rycerze pracy ; Dialektyka kreacji i autokracji. CZĘŚĆ VI. DIALEKTYKA UTOPII I PRAKTYKI: Konstytucja dla Europy. DWAJ SKAZANI NA NIESTNIENIE. ISTNIEĆ CHWILĘ, TRWAĆ JESZCZE POZA TĄ CHWILĄ: Rys życia ; Początki filozofii pracy i w ogóle pozytywizmu. CZĘŚĆ I. METAFIZYKA BEZ METAFIZYKI: 1. Credo. Wiedza wiedz. 2. Deizm, a nawet agnostycyzm: Praprawo i dualizm ; Harmonia sprzecznych sił. 3. Nieśmiertelność rozkładu. 4. Życie jako rzut. CZĘŚĆ II. ŚWIAT CZŁOWIEKA. 1. Ciało, zmysły i umysł - narzędzia siły rzutu: Zmysły zwierzęce ; Mowa ; Siła duchowa. 2. Rozumność i umiar. 3. Wola: Wiedza i praca ; Wiedza i praca. Zasób społeczny. 4. O prawach II rządu: Założenie w formie metafory ; Darmośc ; Rozmaitość ; Podział pracy ; Wyścigi, czyli walka o byt ; Czynność lub bierność ; Właściwośći praw i materii. CZĘŚĆ III. FIZYKA SPOŁECZNA: 1. Zasób. 2. Moralne konsekwencje ekonomii humanistycznej. 3. Oczyszczenie przedpola. 4. Początki społeczeństwa: Trwoga, religia i poezja ; Zamiana. 5. Trzy momenta: Czas świątyń ; Czas urzędów i państw ; Czas zamków ; Domostwa i lepianki. 6. Dwie postacie społeczeństwa: Ogniwa społeczne ; Społeczeństwo: naród i państwo. HISTORIA NATURALNEGO DUCHA - AGNOSTYCYZM OPTYMISTYCZNY ERAZMA MAJEWSKIEGO. CZĘŚĆ I. PROLEGOMENA DO PROLEGOMENÓW: 1. Przygody w wymiarze S-F. 2. Niepewność oznacza nadzieję. CZĘŚĆ II. EWOLUCJA BEZ EWOLUCJI: 1. Parę słów o cywilizacji. 2. Błąd ewolucjonizmu. 3. Błąd animizmu. CZĘŚĆ III. FENEOMEN CZŁOWIECZEŃSTWA: 1. Argumenty przeciw ewolucjonistom. 2. Twórczość, zróżnicowanie psychiczne, społeczność: Twórczość ; Zróżnicowanie psychiczne ; Społeczeństwo. 4. Historia odzwierzęcania. CZĘŚĆ IV. FENOMEN ŻYCIA: 1. Hierarchia życia. 2. Tajemnica jajka. CZĘŚĆ V. CYWILIZACJA - SFERA D: 1. Mowa. 2. Dygresja o wolności. 3. Literatura i sztuka. 4. Dygresja o geniuszach. CZĘŚĆ VI. NARÓD I ZŁUDZENIA CYWILIZACJI PONADNARODOWEJ: 1. Życie w rozgwarze. 2. Trwanie i obumieranie cywilizacji. 3. Narody. 4. Fikcja zjednoczonej ludzkości. POZYTYWIZM, KTÓREGO NIE BYŁO. OCHOROWICZ, CZYLI METAFIZYKA POZYTYWIZMU. CZĘŚĆ I. WZLOT: Manifest wierszowany a bardzo prozaiczny. CZĘŚĆ II. NAUKA JAKO POEZJA, CZYLI WYNALAZKI: Powrót nad Wisłę i do Wisły. CZĘŚĆ III. ENERGETYCZNA BUDOWA ŚWIATA: 1. Poprawianie pozytywizmu: "Niewłaściwe pytania" - atak na "marzycielstwo w nauce" ; Klasyfikacja nauk. 2. Duch, mózg i energia: Siła=energia=eter ; Ewelucja energii ; Od monizmu materialistycznego do dualizmu. 3. Świat jako perpetuum mobile: Metamorfozy sił ; Pięć praw rządzących wszechświatem. CZĘŚĆ IV. NAUKA W WALCE Z POEZJĄ: 1. Parapsychologia naukowa. Podświadomość i jaźń syntetyczna: Ideoplasta ; Błędne koło pozytywizmu ; Myśl i eter ; Materia, eter i substancje jeszcze dziwniejsze ; Lewa noga Eusapii Palladino ; Stanisława, mała Stasia i Wojtek. 2. Psychologia narodowa: My i inni ; Autokreacja jednostki i narodu ; Uczucia ; Kształcenie woli - dwie siły. MYŚL PRZYZIEMNA W TROSCE O WARTOŚCI NAJWYŻSZE. CZĘŚĆ I. SMUTEK PROMETEUSZA: Powód pierwszy ; Powód drugi. 1. Żywot pozytywisty poczciwego: Prasa jako narzędzie filozofii ; Literatura jako narzędzie filozofii ; Przerywnik liryczny, czyli katastrofa rodzinna i finansowa ; Podziemna partia szachów ; Powrót do Gołotczyzny ; "Alma". 2. Manifesty, manifesty: Antyromantyzm ; Wiara w zbawczą moc nauki. 3. Wskazania polityczne: Jako Grecy Rzym ; Mądre zsolidaryzowanie się ; Legalizm, półlegalizm i trochę panslawizmu. CZĘŚĆ II. "DUMANIA PESYMISTY". CZEŚĆ III. ETNOLOGIA. DESAKRALIZACJA MORALNOŚCI: 1. Trochę porządku. 2. Parada pomysłów. 3. Ludzie i kopulujące żaby, czyli kultura i natura: Obudowywanie instynktów ; Zwyczaj, prawo, moralność. CZĘŚĆ IV. "UTOPIENIE W ROZWOJU HISTORYCZNYM": 1. Utopie. 2. Tajemnice utopii. CZĘŚĆ V. DŁUGI, DRAMATYCZNY TESTAMENT: 1. "Duchy". 2. Kilka wniosków na zakończenie: Odwrócenie kantyzmu ; Nowe szanse dla jednostek i narodów ; Nowe, liczniejsze elity ; Polskie a priopi ; Sacrum pozytywizmu ; PS. Po latach. POZYTYWISTA ERY DEKADENTYZMU. CZĘŚĆ I. POCZĄTEK DROGI: 1. Pozytywizm krakowski: Nauka? Polityka? Dziennikarstwo? ; Habilitacja - pierwsze podejści. 2. "Kraj": Błogosławiona wina ; Amalgamacja. 3. Grac, komunizm i kanibalizm: Człowiek jako camera obscura ; Koniec drogi. CZĘŚĆ II. RASIZM NAUKOWY: 1. Filozofia natury a człowiek: Założenia wstępne - MONIZM. 2. Ogólne prawa naturalne: Prawo przyczynowości ; Prawo rozwoju ; Prawo periodyczności ; Prawo skomplikowania ; Powszechna celowość ; Istotna jednakowość sił i procesów. CZĘŚĆ III. FILOZOFIA SPOŁECZNA: 1. Wieloplemienny początek ludzkości: Rasy i wykopaliska. 2. Żywioły społeczne: Horda ; Szczep gospodarczy. 3. Państwo: Czy tylko podbój ; Kultura ; Dwie dźwignie rozwoju ludzkości ; Hierarchia władzy ; Lud, naród, społeczeństwo ; Masa ; Węzły i koła społeczne. 4. Ruchy i partie polityczne w państwie: Monarchizm ; Feudalizm ; Klerykalizm ; Liberalizm ; Kapitalizm ; Socjalizm ; Agraryzm. CZĘŚĆ IV. FILOZOFIA KULTURY: Zjawiska społeczno-psychiczne: Język ; Religia ; Moralność ; Prawo. CZĘŚĆ V. FILOZOFIA CZLOWIEKA: 1. Jednostka jako płód społeczny: Indywidualizm i kolektywizm ; Jednostka a grupa. 2. Cel świata, cel państwa, cel życia. SOCJALIZM O SARMANCKIM OBLICZU. W PRZECIĄGU HISTORII. WIKTOR HELTMAN. CZĘŚĆ I. ADEPCI IZIS W SŁUŻBIE RZECZYPOSPOLITEJ: Związek Wolnych Braci Polaków. Jawne i tajne struktury: "Dekada" ; Załamanie ; Powrót. CZĘŚĆ II. UTOPIA I NATURA LUDZKA. CZĘŚĆ III. WIZJA HISTORII: Cel. WIKTOR HELTMAN. CZĘŚĆ I. ŻYCIE, CZYLI WALKA I WĘDRÓWKA: Na tułaczce. CZĘŚĆ II. SOCJALIZM WYGNANCÓW: Socjalizm a demokratyzm ; Dysputy w polskim piekle ; Socjalizm to ewangelia w działaniu (argumentacja religijna): 1. Podwójna funkcja religii. 2. Krytyka stanu natury. 3. Ewangelie - nowa jakość życia, czyli socjalizm chrześcijański Wortella. Porównanie kondycji (argumentacja ekonomiczna): 1. Dywagacje na temat własności. 2. Ekonomia a socjalizm. Personalizm (argumentacja socjologiczna): 1. Socjalizm jako zadanie. 2. "Socjalność". CZĘŚĆ III. MISJA POLSKI. FEDERACJA NARODÓW MIĘDZYMORZA. SOCJALIZM INTEGRALNY: STO LAT ŻYCIA I DZIAŁALNOŚCI BOLESŁAWA LIMANOWSKIEGO. CZĘŚĆ I. MŁODOŚĆ WYMIESZANIA ZE STAROŚCIĄ: Rosyjska młodość ; W Warszawie i we Lwowie. Młodość raz jeszcze ; Genewa: Stowarzyszenie Socjalistyczne Lud Polski ; Partia socjal-rewolucyjna "Proletariat" ; Zjazd polskich socjalistów. CZĘŚĆ II. PROGRAM NAUKOWEGO SOCJALIZMU: Pytanie o sens. CZĘŚĆ III. STATYKA I DYNAMIKA: Statyka ; Dynamika ; Wielość dusz. DWIE TAJEMNICE KRZYWICKIEGO. CZEŚĆ I. RYS ŻYCIA: Więzienie po raz pierwszy i drugi i trzeci. CZĘŚĆ II. ZARYS NAUKI: Punkt wyjścia: antypozytywizm ; Akuszeria społeczna, czyli o roli idealistów: 1. Monizm jako założenie. 2. Ani cele, ani przypadki. 3. Wyłom, czyli akuszeria historyczna. 4. Rola jednostek. Idea i życie. CZĘŚĆ III. SIC ITUR AD VIRTUTEM: Krzywickiego filozofia czynu ; Nowa etyka rycerska. W ODPOWIEDZI NA WYZWANIA WIEKU. CZĘŚĆ I. WSTĘP DO OPOWIEŚCI: Światopogląd pracy i swobody - uwagi wstępne ; Atak ; Próba obrony ; Głosy świadków. CZĘŚĆ II. JAKIEJ FILOZOFII POLACY POTRZEBUJĄ: Prolog 1903-1906 ; Do i od marksizmu ; Już był w ogródku ; "Światopogląd pracy i swobody" - sprawozdanie z wykładów ; Powrót koszmaru. CZĘŚĆ III. DZIEJE GRZECHU (PRZED I PO 1898): Dyletant, agigator, przywódca lewych i prawych filomatów ; Od prelegenta do prezesa ; Wyznanie winy ; Kultura polska jako śmietnik. CZĘŚĆ IV. POWRÓT Z SANATORIUM: Kultura polska jako skarbiec ; Dziecię wieku ; Pod ciężarem Boga ; Lista pretensji ; "Mocarz" ; Wielkie cienie ; Kultura - pole pracy, pole bitwy ; Przypadek z Sienkiewiczem, Krytyk, czyli wieszcz. CZĘŚĆ V. FILOZOFIA, CZYLI TESTAMENT: Dzieła pracy, metafizyka pracy ; Kategorie, teorie i inne przęsła ; Wolność, godność i tragizm, czyli etyka ; Wola i wolność ; Szczęście ; Naród jako dzieło sztuki (I) ; Ludzkość jako dzieło sztuki ; Życie bez objawienia. CZĘŚĆ VI. WYGNANIE (1907-1911): Drugi atak ; Proces ; Wiemy niewiele więcej. CZĘŚĆ VII. DIALEKTYKA ODEJŚĆ I POWROTÓW: Inspiracje życiowe i filozoficzne ; Metafizyczne przyspieszenie. CZĘŚĆ VIII. DWA LATA Z NEWMANEM: Przyświadczenie ; Po drugiej stronie skoku. CZĘŚĆ IX. OCHOTNIK DO VI KRĘGU: Wcielenia Brzozowskiego ; Poprawić Kościół! ; Widok z oka cyklonu ; Symbolizm ; 3 stycznia 1911 ; Halucynacje (na dodatek spóźnione) ; Metafizyka narodu ; Socjalizm ale inny, chrześcijański ; Uniwersalizm i kosmizm ; Metafilozofia, meta religia, meta kultura. A może jednak metafizyka? ; Pascendi ; Akces do potępionych. CZĘŚĆ X. UMARŁ ŚWIĘTY. ANEKS I. "FILOZOFIA CZYNU" 1903. ANEKS II. ROMANTYZM PRZECIW NIHILIZMOWI: Filozofia romantyzmu polskiego. SOCJALIZM HUMANISTYCZNY EDWARDA ABRAMOWSKIEGO: Genialny samouk ; Własną drogą ; Ostatnie prace. CZĘŚĆ I. PRZEZWYCIĘŻENIE KANTA: Pochwała bez-myślności ; Fenomenalizm ; Socjologia od podstaw ; Podwójność ; Sumienie ; Jednostka jako transformator. CZĘŚĆ II. SOCJALIZM I SUMIENIE: Popekany socjalizm: 1. Jakobini. 2. Fataliści (lenie) ; Egoarchizm Abramowskiego ; Alienacja państwa (odrzucenie jakobinizmu): 1. Antyindywidualizm. 2. Antykreatywizm. 3. Antypostępowość. 4. Wyzysk. 5. Antysocjalizm, alienacja ruchu i partii ; Krytyka "demokracji". CZĘŚĆ III. KOOPERATYZM: Po prostu wspólnoty ; Polska Rzeczypospolita Spółdzielcza ; Pomniejszyciele ojczyzny. CZĘŚĆ IV. METAFIZYKA DOŚWIADCZALNA: W świecie i zaświatach zapisanych przez Słowackiego ; Doświadczenie Niedoświadczalnego ; Idioplazma starsza niż my ; Opór zapomnianego ; Co oznaczają Bogowie ; Co oznacza człowiek: 1. Ideały ; Ciąg dalszy nastąpi: 1. Po pierwsze. Ciało już w zasadzie gotowe. 2. Po drugie. Ukryte moce, a zwłaszcza sumienie. 3. Po trzecie. Marzenia celowe ; Zakończenie. JÓZEF PIŁSUDSKI - WYZNAWANIE IDEI CZYNEM. CZĘŚĆ I. PRAKTYKA, CZYLI PRACE I DNI PIŁSUDSKIEGO: Śladami filomatów - na Sybir ; Prace ; Prace ciężkie, brudzące ręce. CZĘŚĆ II. MIĘDZY PRAKTYKĄ A TEORIĄ: Formy zniewolenia. Diagnoza: 1. Spustoszenie biologiczne. 2. Wyzysk ekonomiczny. 3. Zniewolenie oświatowe. 4. Zniewolenie religijne. 5. Degradacja socjalna. 6. Choroba ducha ; Romantyzm planów pozytywizm środków: 1. Romantyzm planów. Niepodległość i federacja. 2. Pozytywizm środków. Filozofia wojny: 1. Sojusze. 2. Tajność. 2a. Śląsk. 2b. Tajemnica wojny prewencyjnej. 3. Inicjatywa. 4. Ekonomia sił. 5. Bluff. 6. Siły i wartości - idee i pragmatyka ; Demokracja a wojsko - dygresje. CZĘŚĆ III. TEORIA, CZYLI FILOZOFIA TWÓRCZOŚCI: Teoria szukająca wsparcia w systemie: Rozpad świata i pokusy epickie: 1. Socjalizm rosyjski. 2. Socjalizm polski, czyli kłopoty z marksizmem. 3. Ekonomia i czyn - problem fatalizmu. 4. Baza czy nadbudowa - problemu fatalizmu ciąg dalszy. 5. Klasa - naród - partia. 6. Filozofia pracy ; Teoria bez systemu ; Metodologia bez metodologii ; Epistemologia bez epistemologii: O prawdopodobieństwie prawdy ; Dwie drogi i pasjans. Antropologia bez antropologii: 1. Wola. 2. Myślenie jako działanie (i namiastka działania). Historiozofia bez historiozofii: 1. Roboczy podział światopoglądów. 2. Historia jako gra, jako walka ; Teologia bez pewności Boga: Ułomność świadectw i świadków ; Kiedy zatem marszałek używa słowa Bóg? ; Kiedy Piłsudski nie używa słowa "Bóg" ; ... i bez eschatologii: W głównym nurcie Romantyzmu: człowiek jako żywioł twórczy ; Etyka bez metafizyki: Etos walki - etos pracy - i znów walki ; Stoicyzm. Cnota i pamięć ; Prawo i honor ; Rzeczpospolita - dzieło woli i dzieło sztuki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107371/t.3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
META FILOZOFIA LWOWSKO-WARSZAWSKA, MISTRZ: Zadanie pierwsze: unaukowienie filozofii ; Punkt trzeci a może nawet pierwszy: etyka naukowa ; Filozof szczęśliwy ; Spadek i spadkobiercy ; UCZNIOWIE: "O twórczości w nauce" ; Piękno jako język ; "PROFUNDYSTA": CZ. I. PARĘ SŁÓW O BOHATERZE ARTYKUŁU: Filozofia dobrego początku i wciąż tylko początku ; CZ. II. ZAGADNIENIA I KIERUNKI FILOZOFII: Prawda ; Źródła ; Granice poznania. Intencjonalność ; Pozytywizm, neopozytywizm, wąż, który zjadł ogon ; Walka z idealizmem, jeszcze bardziej, z Heglem a najbardziej z dialektyką ; Realizmy, w tym własny ; Dusza i ciało ; Determinizm i indeterminizm a naprawdę to wolność woli ; Mechanizm i finalizm ; Inny finalizm ; CZ. III. ZAGADNIENIA METAFIZYCZNE WYRASTAJĄCE Z RELIGII ; IM DALEJ OD LOGIKI: Polski Renan ; CZ. I. KRATYZM. FILOZOFIA MŁODEJ POLSKI: Ambicja ; Dwie próby zastosowania kratyzmu: 1. W świecie ludzi ; 2. W świecie sztuki ; Echo ; CZ. II. WIARA OŚWIECONYCH: Poczucie świętości ; Sądy i supozycje, emocje plus piękno ; Wiara i paraliż, nawet dwa ; CZ. III. O JEZUSIE - KRATYCZNIE: Parę uwag Witwickiego o Jezusie: 1. To nie był miękki cyklomik ; 2. Typologia Ernesta Kretschmera ; 3. Pointa ; PLATO PROWINCJONALNY: CZ. I. PARĘ SŁÓW O ŻYCIU ; CZ. II. "PODSTAWY WYCHOWANIA PAŃSTWOWEGO": Trochę nawiązań, trochę polemik ; Kolizja i etos: 1. Normatywność ; 2. Wartościowość ; 3. Pokrewieństwo etosu i mitu ; 4. Strukturalny charakter etosu ; Etosy jednostkowe, grupowe, państwowe: 1. Etos moralny i religijny ; 2. Etos grupowy ; 3. Etos państwowy ; Wychowanie państwowe ; Konstytucja i cnoty ; Misja ; SOKRATES WARSZAWSKI. TADEUSZA KOTARBIŃSKIGO. FILOZOFIA WIEDZY I DZIAŁANIA: CZ. I. ŻYCIE I DZIEŁA: Po drugiej stronie katedry ; Tajne nauczanie i trudna wolność ; Dygresja. Jak być przyzwoitym w czasach nieprzyzwoitych ; Pracowita odwilż ; CZ. II. REIZM - ATEIZM - MARKSIZM: Protokół rozbieżności ; Filozofia jako nauka o wiedzy ; Reizm. Rozprawa z przedmiotami idealnymi ; Wątpliwości na temat duszy ; CZ. III. OPUS MAGNUM REIZMU: 1. Reizm ontologiczny ; 2. Reizm semantyczny ; CZ. IV. REIZM - MATERIALIZM - PANSOMATYZM: Materializm nie jedno ma imię ; Humanistyka bez hipotez ; CZ. V. FILOZOFIA JAKO NAUKA O DZIAŁANIU: Rozwój filozofii czynu ; "Czyn" ; Z zagadnień ogólnej teorii walki ; CZ. VI. OPUS MAGNUM PRAKSEOLOGII: TRAKTAT O DOBREJ ROBOCIE: Pojęcia opisujące ; Pojęcia oceniające ; Dyrektywy działania skutecznego ; Organizacja działń wielopodmiotowych ; CZ. VII. ETYKA NIEZALEŻNA: Ideały ; Zagadnienia etyki niezależnej ; Deklaracja niezależności ; Sprawa ocen etycznych ; Ideał opiekuna spolegliwego ; Etyka a religia ; CZ. VIII. FELICYTOLOGIA: Cel życia" 1. Etyka chrześcijańska ; 2. Ewolucjonizm ; 3. Hasło życia zgodnego z Naturą ; Być sobą ; Realizm praktyczny ; Społeczny wymiar felicytologii ; Pokój nasza nadzieja ; Uciążliwość i skończoność życia ; PS ; FILOZOFOWIE ARTYŚCI: WIELKOŚĆ RZECZYWISTOŚCI LEONA CHWISTKA: CZ. I. żYCIE, DZIEŁA, PASJE: Podróże i pojedynki ; Formizm, strefizm i inne podrygi ; Jednostronna miłość filozofia do polityki ; CZ. II. CZŁOWIEK I WIELKOŚĆ RZECZYWISTOŚCI: Ciemne źródła ; Dojrzała postać ; Między ciemnotą motłochy a ciemnością metafizyków ; Antenaci i wrogowie ; Cztery rzeczywistości ; Rzeczywistość naturalna - realizm naturalny ; Rzeczywistość fizykalna - realizm fizykalny ; Rzeczywistość wrażeń - fenomenalizm ; Rzeczywistość wyobrażeń - wyrażenia reproduktywne ; Korzyści ; CZ. III. ESTETYKA: Źródła teorii wielu rzeczywistości ; Wielość rzeczywistości w sztuce ; CZ. IV. SYTUACJA DUCHOWA POLSKI: Racjonalizm krytyczny ; CZ. V. PRZESŁANIE PAŁACÓW BOGA: WITKACY ZNANY I NIEZNANY: CZ. I. WUNDERKIND ZATRZYMANY W ROZPIĘDZIE: Samo życie ; Pierwsze rozprawy filozoficzne ; Inspiracje ; Cięgi dalsze i bliższe ; Trochę oczywistości ; Pierwsze linijki dzieła życia ; Krótka dygresja o muzyce ; Malarstwo ; Klęska ma na imię awangarda ; Dzięki czy mimo? ; CZ. II. O CZYSTEJ FORMIR: Młodopolskie źródła ; Zdziwienie ; CZ. III. KRÓTKA, BO O POWIEŚCIACH ; CZ. IV. WITKACY NIE DOCENIONY: "Wyższy rodzaj materializmu" ; Ogólna nauka o Istnieniu ; Nicość ; Dedukcja kupy ; Zagadnienia psychologiczne ; CZ. V. DRAMATURG ŻYCIA: Cienie ; ŚWIATOWCY: OSTATNI HISTORIOZF: CZ. I. ŻYCIE I DZIEŁA FELIKSA KONECZNEGO: Polskie źródła ; Ostatnia prace ; CZ. II. PRZYRODA I DUCH LUDZKI: Deklaracja dualizmu ; W walce z monizmem przyrodniczym ; Krytyka monizmu filozoficznego ; Krytyka monizmu prawnego ; Czworaki stosunek przyrody i ducha ; CZ. III. TEORIA CYWILIZACJI: Rządy abstraktów ; Jak abstrakty dochodziły do władzy ; Rola tradycji i języka ; Trzy źródła abstraktów: poezja, nauka, religia ; CZ. IV. WYRÓŻNIKI CYWILIZACYJNE: Opanowanie czasu ; Trójprawo. Stosunek między prawem publicznym a prawem ; Źródła prawa i etyki ; Istnienie (lub brak) poczucia narodowego ; CZ. V. QUINMCUNX (PIĘCIOMIAN)WARTOŚCI EGZYSTENCJALNYCH: Pancerz i szkielet ; Treść pojęcia cywilizacji ; Kategoria dobra: prawo prywatne, prawo publiczne, etyka ; Kategoria prawdy ; Kategoria piękna ; Kategoria zdrowia ; Kategoria dobrobytu ; Iloczyn ; Wymiany ; CZ. VI. ŻYWE I MARTWE CYWILIZACJE: Cywilizacja bramińska ; Cywilizacja żydowska ; Cywilizacja bizantyjska ; Cywilizacja turańska ; Cywilizacja arabska ; Cywilizacja chińska ; Cywilizacja łacińska ; CZ. VII. PRAWA CYWILIZACJI: współwierność (harmonia) ; Nie można być cywilizowanym na dwa sposoby ; Nierówność ; Trwałość i ekspansja ; Syntezy i miesznki ; Prawo: niższość górą! ; CZ. VIII. KULTURA CZYNU, LOGOS A ETHOS: Nusarchia ; Twórczość a niepodległość ; Zdatność twórcza Polaków ; CZ. IX. LUDZIE WIELCY I WARTOŚCI NAJWYŻSZE: Rola świętych i wielkich ludzi ; Pokój ; ANEKS, ETYKA CZYNNA FELIKSA KONECZNEGO: Wolna wola, uczucia rozum ; Etyka a personalizacja ; Superemocja etyki w poltyce, a nawet w teologii ; Etyka jako nauka. (Próba uporządkowania pojęcia). Ogólnoludzki trzon etyczny ; Siedmiomia ; Kliny podsuwane przez chrześcijaństwo ; Etyka czynna vs bierne szczęście łatwiźniaków ; Kłopoty wyższego rzędu ; KULTURALIZM FLORIANA ZNANIECKIEGO: CZ. 1 pRZECIW NATURZE I INNYM ABSOLUTOM: Doświadczenie ; Wartość i światopogląd ; Dygresja: ontyczny status wartości ; Od humanizmu do kulturalizmu ; Rzeczy fizyczne i przedmioty kultury ; CZ. II. KONSTRUKCJA ŚWIATA KULTURY: Praktyczna organizacja rzeczywistości ; Teoretyczna organizacja rzeczywistości: porządek fizyczny, porządek psychologiczny, porządek socjologiczny, porządek idealny ; CZ. III. SOCJOLOGIA JAKO NAUKA O CZYNNOŚCIACH: Układy ; Osoby i role ; Grupy ; CZ. IV. PROGRAM KULTURALIZMU: Kulturalizm jest humanizmem ; Kulturalizm jest realizmem ; Kulturalizm jest indywidualizmem ; CZ. V. GROŹBA DESTRUKCJI KULTURY: A. Diagnoza: Upadek cywilizacji zachodniej: Panowanie nad przyrodą ; Gromadzenie dóbr ; Ideał narodowy ; Ideał walki z cierpieniem ; Ideały religijne ; Ideały estetyczne ; Ideały umysłowe ; Wzrost materializmu ; Wzrost ochlokracji ; Wzrost imperializmu rasowego ; Fala bolszewizmu ; B. Recepta: Cywilizacja przyszłości: Możliwości nowej cywilizacji ; Uduchowienie cywilizacji ; Zharmonizowanie cywilizacji ; Upłynnienie cywilizacji ; CZ. VI. LUDZIE TERAŹNIEJSI I LUDZIE PRZYSZŁOŚCI: Ludzie dobrze wychowani ; Ludzie pracy ; Ludzie zabawy ; Ludzie zboczeńcy ; Możliwości nowych ludzi ; Braterstwo twórczości ; AGNOSTYCYZM TRAGICZNY I KRÓLESTWO SYMBOLI BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO: CZ. WSTĘPNA. FILOZOF I JEGO DZIEŁA: Nauczyciele, przyjaciele oraz nauczyciele i przyjaciele jednocześnie ; Muzyka, fanfary i cisza ; Z krakowa na drugą i trzecią półkulę ; Ekonomia myślenia ; Wierzenia pierwotne ; Zwłaszcza totem ; Dualizm doświadczenia, dualizm świata ; Religia a uczucia ; Wielkie monografie ; CZ. I. CZŁOWIEK JAKO BYT ZDETERMINOWANY: Potrzeby i instytucje ; Potzrby i biologiczne jednostki ; Potrzeby i reakcje zbiorowości ; 4 Imperatywy kulturowe ; Magia, nauka i religia ; Symbolizm ; CZ. II. CZŁOWIEK JAKO BYT DETERMINUJĄCY ; CZ. III. KULTURA JAKO DAR WOLNOŚCI - WOLNOŚĆ JAKO DAR KULTURY: Rola wartości ; Wolność a edukacja ; Rola instytucji ; Wolność i polityka ; Naród i państwo ; Wolność i wojna ; CI, KTÓRZY RATOWALI HONOR: RELIGIA WARTOŚCI HENRYKA ELZENBERGA: CZ. I. ŻYCIE I PRACA: Rys życia ; Odkrycia wartości ; Racjonalizm. Przyczynek do jedności Europy ; Filozofia i niepodległości ; Rok 1966 i później ; CZ. II. A. METODA I POSTAWA. MINI ROZPRAWA O METODZIE: O wyższości racjonalizmu ; O ograniczeniach racjonalizmu ; O niższości racjonalizmu ; CZ. II. B. MINI ROZPRAWA O PODSTAWIE. SZKIELET FILOZOFII: Groza ; Wolność ; Tragizm ; Lukrecjusz jako wzór ; CZ. III. RELIGIA WARTOŚCI: Architektura świata wartości ; Mechanizmy twórczości ; Antyhedonizm ; Etyka i estetyka. Obligująca moc aksjologii ; CZ. IV. ETYKA ZAMIAST RELIGII: Etyka wyrzeczenia ; Etyka ufundowana na samobójstwie ; "Ideał zbawiania na gruncie etyki czystej" ; Melloryści i soteryści ; Homo ethicus ; Gandhi. Żywy człowiek etyczny ; CZ. V. ODJAZD DO iNDII ; CZ. VI. RELIGIA BEZ BOGA OSOBOWEGO I DUSZY NIEŚMIERTELNEJ: Teoria poznania zamiast metafizyki (Ekwiwalent objawienia) ; Nieokreślone zamiast Boga (Ekwiwalent Boga) ; Droga na skróty - dygresja ; Motor ciała (Ekwiwalent duszy) ; Raz jeszcze: kultura zamiast religii ; CZ. VII. POPIOŁY BEZ FENIKSA: Smutna historia w greckim kostium ; Iskierki nadziei ; Ale ; Małe wyspy prawdy, dobra, piękna ; Powrót z Indii, powrót z jarmarku ; FILOZOFIA NADWRAŻLIWOŚCI KAZIMIERZA DĄBROWSKIEGO: CZ. I. ŻYCIE I DZIEŁA ; CZ. II. DEZINTEGRACJA POZYTYWNA: Słownik ; Czynnik Trzeci ; Przeciwko komu filozofujemy ; Wolność. Rehabilitacja uczuć jako fundamentu wolności ; Wrażliwość. Rehabilitacja cierpienia jako ceny rozwoju ; Dramatyzm. Rehabilitacja nieprzystosowania - warunku nowatorstwa i postępu ; CZ. III. NADWRAŻLIWOŚĆ I TWÓRCZOŚĆ: Argumenty empiryczneI: analizy literackie ; Argumenty empiryczne II: rozwój najwybitniejszych ; Argumenty empiryczne III: badanie uzdolnionej młodzieży ; CZ. IV. SZCZEBLE ROZWOJU ; CZ. V. HIPOTEZY I WĄTPLIWOŚCI: Hipotezy na temat ukrytego sensu rozwoju ; Beznadzieja i nadzieja śmierci ; Wątpliwości na temat Boga ; Nadzieja w chorobie ; Nadzieja w miłości ; Nadzieja w snach i sztuce ; Bezsilność teologii i siła wiary ; Wiersz - synteza ; PS. Charakter Narodowy ; FILOZOFIA NIEŚMIERTELNEJ NADZIEI ; UNIWERSALIZM KAROLA WOJTYŁY: Zakończenie zamiast wstępu ; CZ. I. MŁODOŚĆ: Początki dróg twórczości ; Dwie drogi ; Dwa skrzydła poezji religijnej ; Miłość i odpowiedzialność ; elementarz etyczny ; Norma personalistyczna ; CZ. II. CZŁOWIEK WOLNY I GODNY. ANTROPOLOGIA KAROLA WOJTYŁY: Tło historyczne nadczasowej filozofii człowieka ; Początek: doświadczenie źródłowe ; Transcendencja osoby w czasie. Wolność ; Transcendencja osoby w czasie. Sumienie ; Integracja osoby w czynie ; Uczestnictwo ; CZ. III. WSPÓLNOTA LUDZI WOLNYCH I GODNYCH. NAUKA SPOŁECZNA KAROLA WOJTYŁY: Filozofia pracy ; "Redemptor hominis" ; "Laborem excersens" ; Kryzys, postęp i minimum praw ; "Solicitudo rei socialis" ; "Centesimus annus" - poszukiwanie trzeciej drogi ; Krytyka konsumizmu ; Rola państwa. "Ekologia ludzka" ; Zasada dobra wspólnego i pomocniczość. Interwencjonizm ; Kultura ; Ku cywilizacji miłości, solidarności, pokoju ; Ekumenizm ; CZ. IV. PRZECIW KULTURZE ŚMIERCI: ZAMIAST POSŁOWIA: Metafilozofia romantyczna ; CZ. I. FILOZOFIA W POLSCE, FILOZOFIA POLSKA: Światy i mikroświaty ; Cel, czyli kierunek i nadzieja ; Filozofia w Polsce znaczenie jawne i ukryte ; "Naród" - droga do definicji ; CZ. II. SAMOTWORZENIE NARODU: Budowa chrześcijańskiego środowiska duchowego ; Synod i koronacja ; Zjednoczenie Królestwa i powstanie polskiej szkoły filozofii prawa ; Pierwsza fala ; Druga fala. Ruch egzekucyjny ; Przekładając filozofię na ustrój ; Reformatorzy i Sarmaci ; Bracia Polsscy ; Sarmacja i tożsamość Sarmatów - awers i rewers dzieła zbiorowej twórczości ; Tradycja, addycja i misja ; Romantyzm, czyli Królestwo w IV wymiarze ; Socjaliści ; Lata przedostatnie ; Rzeczpospolita ludzi honoru. Ostatnie elementy definicji narodu ; Nie eklektyzm, nie złoty środek: złoty szczyt ; CZ. III. FILOZOFIA Z CHARAKTEREM: Cechy zepolone w charakter: 1. Syntetyzm: a) Poznanie jako różnojednia. Jeszcze o iloczynie ; b) Scholastyka, czyli zbiornik pojęć w większości zbędnych, ale mogą się przydać ; c) Kombinatorka i Transfer ; 2. Aktywizm i ideologia twórczości: a) Krótkie przypomnienie ; b) Filozofia żywa. Przedłużenie aktywistycznych koncepcji ; 3. Praktycyzm sięgający w przyszłość: a) Praktycyzm ; b) Pedagogika ; c)Polityka ; 4. Uniwersalizm: a) Kosmiczny smutek Elzenberga ; 5. Filozofia religii - religia filozofii ; 6. Prewidyzm. Filozofia przyszłości a nawet metafizyka hipotetyczna ; 7. Artyzm. Filozofia jako dobra literatury ; 8. Oryginalność - niemożliwa i możliwa ; 9. Ostrzeżenie: antologia i alienacja ; CZ. IV. NOWAHUMANIZACJA: 1. Nowy, wielowymiarowy świat matriksu: Rosja, czyli matriks totalny ; 2. Marksiści - staliniści i ponownie marksiści ; 3. Remont komunistycznego matriksu ; 4. Instytut dla każdego pokolenia ; 5. Marksizm odmłodzony i przebrany w pelerynę ; 6. Słówka o czerwonej socjologii i "historykach idei". "Wielka koalicja" - projekt młodych marksistów, trockistów głównie ; 7. Powrót zombie: a) Nowość: prawda negocjacyjna ; b) Powrót komediantów ; c) Dygresja o charakterze przejściowym ; 8. Prace niedokończone ; a) Sedlak, czyli polska filozofia świata ; b) Bocheńska o marksizmie z punktu widzenia ligiki ; c) Tischner - projekt etyki "Solidarności" ; d) Wspomnienie o filozofie, który przyszedł na sronę poezji ; e) Ingarden, czyli do czego może przydać się Husserl ; 9. Dehumanizacja. Symptomy zapaści Europa ; a) Zwyrodnienie socjalizmu ; b) Kapitalizm we własnej pułapce ; 10. Polaks, czyloi kłopoty z tożsamością elit: a) Bunt marginesu ; b) Głębokie korzenie ; c) Gender, bindu i Lejba Dawidowicz - znów filozofie w Polsce ; 11. Humanizacja. Diagnoza i prognoza: a) Rozpoznanie permanentne ; b) Planowanie strategiczne ; 12. Nowa humanizacja ; BOHDAN URBANKOWSKI: Lata szkolne ; Studia i nauka ; Praca zarobkowa ; Działalność w II obiegu ; W III RP ; Dramaty, słuchowiska, widowiska ; Imprezy, tomiki, nagrody poetyckie ; Odznaczenia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107371/t.4 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka "Niepodległości" ; t. 19)
Bibliografia na stronach 689-723. Indeks.
Współfinansowanie: Fundacja Lotos
Streszczenie w języku angielskim.
ROLA KOŚCIOŁA W FORMOWANIU SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO W LATACH 1945-1976 ; SYTUACJA SPOŁECZEŃSTWA POLSKIEGO W LATACH 1976-1981: Opozycja polityczna w PRL i jej uwarunkowania ; Stosunki Kościół - Państwo w latach 1976-1981 ; KOŚCIÓŁ WOBEC ZJAWISK SPOŁECZNO-POLITYCZNYCH: Kościół wobec strajków w lipcu i sierpniu 1980 roku ; Kościół wobec stanu wojennego ; KOŚCIÓŁ WOBEC NIEZALEŻNYCH INSTYTUCJI POLITYCZNYCH: Kościół wobec powstających instytucji opozycji politycznej ; Kościół wobec NSZZ RI "Solidarność" ; Kościół wobec Niezależnego Zrzeszenia Studentów ; Kościół wobec NSZZ "Solidarność" i innych instytucji społeczeństwa obywatelskiego ; ROLA KOŚCIOŁA W KSZTAŁTOWANIU ŚWIADOMOŚCI ORAZ POSTAW OBYWATELSKICH I NARODOWYCH: Prawa czlowieka w nauczaniu społcznym Kościoła w PRL ; Udział Kościoła w odnawianiu kultury i tradycji narodowej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-109186 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Niepodległości ; t. 18)
Bibliografia na stronach [655]-671. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
CZ. I. Drugi obieg polityczny - wybrane elementy, perspektywa badacza: R. 1. Opozycja polityczna jako istotny element drugiego obiegu politycznego w PRL ; R. 2. Konfederacja Polski Niepodległej 1979-1989. - pierwsza partia polityczna drugiego obiegu politycznego ; R. 3. Niezależne Zrzeszenie Studentów - największa organizacja środowiskowa drugiego obiegu politycznego 1980-1989 ; R. 4. Stosunek Kościoła Katolickiego do organizacji opozycji politycznej i ich programów społecznych i gospodarczych w latach 1976-1989 ; R. 5. Między drugim obiegiem politycznym a władzą. Kościół wobec wydarzeń politycznych w latach 1982-1989 ; CZ. II. Drugi obieg polityczny - wybrane elementy, perspektywa badacza- uczestnika ; R. 6. Jednostka - uczestnik w drugim obiegu politycznym. Wywiad dla Instytutu Pamięci Narodowej ; R. 7. W drodze do drugiego obiegu politycznego - Wokół Marca 1968: Kuroń, Lawina, Lipski, Lityński, Wujec, Zambrowski ; R. 8. Czerwiec 1976- początek drugiego obiegu politycznego ; R. 9. Programy Niezależnego Zrzeszenia Studentów 1980-1981 ; CZ. III. Drugi obieg wydawniczy jako podstawowy element drugiego obiegu politycznego - perspektywa uczestnika: R. 10. Lektura drugiego obiegu politycznego - "Zielony kalendarz" 1984-1989 ; R. 11. "Żeby Polska była Polską" (1981-1989) - najmniejsze pismo drugiego obiegu ; R. 12. "Kurier Akademicki" - środowiskowe pismo podziemne ; R. 13. Koniec drugiego obiegu politycznego: rok 1989. Osobista historia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-112251 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej