Indeks.
CZ. I. RZECZYWISTOŚĆ POLITYCZNA I NARZĘDZIA JEJ ANALIZY: 1. Rzeczywistość polityczna Segmentacja rzeczywistości politycznej: ordo, władza i społeczność : Ordo: Odrębność kategorii ordo w stosunku do etyki ; Ordo, czyli aksjonormatywny lad i regulatywny porządek ; Ordo jako odwzorowanie makrokosmosu w mikrokosmosie ; Prawo naturalne jako nośnik ordo ; Religia jako źródło politycznego ordo ; Ordo obecne w utopiach oraz ideologiach ; Teoria jako nośnik ładu aksjonormatywnego ; Prawo jako nośnik ordo ; Władza polityczna ; Władza jako zjawisko uniwersalne w przyrodzie a władza polityczna ; Władza w perspektywie ustrojowej i systemowej ; Od władzy jako zjawiska rozproszonego przez sieć powiązań do układu politycznego ; Podmiotowość polityczna ; Społeczność polityczna ; Społeczność polityczna na tle innych kategorii i grup społecznych ; Społeczność polityczna w ujęciu ustrojowym i systemowym ; Polityczna stratyfikacja społeczności ; Praźródło polityki: wola i dobro ; 2. Ustrój i system. Dwubiegunowość polityki i Janusowe oblicze władzy ; 3. Nurt makiawelański kontra nurt erazmiański w polityce państw zachodnich od czasów nowożytnych do dziś ; CZ. II. USTROJE I SYSTEMY POLITYCZNE: 1. Rodzaje ustrojów i systemów politycznych: Podstawy i kryteria klasyfikacji ustrojów i systemów politycznych ; Kryteria klasyfikacji ustrojów i systemów politycznych ; Platońska autodegradacja: od doskonałej arystokracji przez timokrację, oligarchię i demokrację do tyranii ; Arystotelesowska koncepcja ustrojów jako punkt wyjścia nowej klasyfikacji ustrojowo-systemowej ; Etapy budowania ustroju przez system ; Stałość ustrojów i elastyczność systemów ; 2. Systemy polityczne występujące w ustroju jedynowładczym Ustrój jedynowładczy ; Właściwe dla ustroju jedynowładczego systemy: erazmiański królewski kontra makiawelański "absolutyzm oświecony" ; 3. Mniejszościowe systemy polityczne: Dominacja mniejszościowych systemów politycznych w XX i XXI wieku ; Partiokratyczny system polityczny ; Oligarchiczny system polityczny ; Urzędokratyczny system polityczny ; Dlaczego urzędokratyczny, a nie biurokratyczny system polityczny? ; Zasady normatywne źródłem władzy urzędokratycznej ; System urzędokratyczny, czyli władza urzędniczego establishmentu nad klientami ; Przykład 1. Spór o Trybunał Konstytucyjny w Polsce na przełomie 2015 i 2016 r. ; Prawny i polityczny wymiar Trybunału Konstytucyjnego ; "Demokratyczne państwo prawa", czyli suwerenność strażników prawa kontra suwerenność ludu ; Konflikt między urzędokratycznym Trybunałem i partiokratycznym systemem władz politycznych państwa ; Przykład 2. Unia Europejska, czyli połączenie kilku mniejszościowych systemów politycznych ; Dominacja mniejszościowych systemów politycznych w Unii Europejskiej System oligarchiczny. Hegemonia państw "lokomotywowych", sprawujących kontrolę nad państwami "wagonowymi" ; Urzędokratyczny system polityczny, oparty na kulcie państwa prawa, instytucjonalizmu, proceduralizmu i zasady równości ; 4. Systemy polityczne ustroju większościowego: Krytyka współczesnej idealizacji i absolutyzacji demokracji oraz konieczność jej demitologizacji ; Demokratyczne zapętlenie współczesnej myśli politycznej ; Elitokracja, czyli niejawny mniejszościowy system polityczny, faktycznie działający w ramach zmitologizowanej demokracji ; Demokracja i republika jako większościowe wzajemnie przeciwstawne systemy polityczne ; Nawiązanie do demokracji ateńskiej i republiki rzymskiej ; Ordo, władza i społeczność w systemie demokratycznym i republikańskim przykład. Ustrój i systemy polityczne istniejące w I Rzeczpospolitej szlacheckiej ; CZ. III.NOWOŻYTNY SPÓR O POLITYKĘ. LEWICA KONTRA PRAWICA: REKONSTRUKCJA ICH TYPÓW IDEALNYCH: 1. Nurt makiawelański kontra nurt erazmiański. Rekonstrukcja typów idealnych lewicy i prawicy ; Typy idealne dwóch nurtów zamiast pojęć lewicy i prawicy ; Specyfika opozycji między nurtami: redukcjonizm kontra podejście integralne, czyli część kontra całość ; Wybór Niccoló Machiavellego i Erazma z Rotterdamu na patronów dwóch opozycyjnych nurtów politycznych ; Główne założenia politycznych koncepcji realisty Erazma i pseudorealisty ; Machiavellego ; Protagoniści obu nurtów ; 2. Makiawelański naturalizm kontra erazmiańskie prawo naturalne ; Ład i celowość wszechświata u podstaw prawa naturalnego oraz integralnej koncepcji rzeczywistości ; Nominalizm, czyli początek odchodzenia nurtu makiawelańskiego od prawa naturalnego ; Od nominalizmu do naturalizmu ; Makiawelańska jedność przeciwieństw: naturalizm i ewolucjonizm, kauzalizm i woluntaryzm, egalitaryzm i elitaryzm ; Od fikcji stanu natury przez fikcję umowy społecznej do realnej absolutyzacji (lewiatanizacji) władzy ; Nowożytny spór o uniwersalizm. Makiawelańska tyrania tego, co ogólne ; 3. Idealistyczny postępowy systemizm kontra osoba ludzka i wspólnota polityczna: Makiawelańska wizja systemu jako idealnego projektu politycznego ; Przedmiot i kryteria oceny politycznej według obu nurtów ; Idealistyczny systemizm kontra realna wspólnota polityczna ; Od naturalizmu do systemizmu ; Jednostka i ludzkość kontra osoba i wspólnota polityczna ; Transsubiektacja, czyli przeniesienie podmiotowości z osoby i wspólnoty na system ; Racjonalizm ideologiczny kontra człowiek jako istota rozumna ; 4. Władza. Tzw. trójpodział władzy, czyli narzędzie redukcji polityki do władzy oraz jej absolutyzacji ; Przejęcie i zagospodarowanie idei trójpodziału władzy przez nurt makiawelański ; Trójpodział jako redukcja polityki do władzy, źródło jej woluntaryzmu i absolutyzacji ; Trójpodział władzy ustrojowej jako narzędzie systemu politycznego ; 5. Ideologia i państwo ideologiczne jako produkt firmowy nurtu makiawelańskiego ; Korzenie ideologii ; Ideologiajako zupełnie nowe narzędzie zmieniania ludzi i świata ; Korzenie ideologicznego drzewa. Naturalizm, czyli woluntarystyczny kauzalizm - źródłem ideologii opartej na kulcie egoizmu ; Pień ideologicznego drzewa: postęp ; Kontrola przyszłości. Postęp, czyli słowo wytrych, pojęcie, ocena, mit, idea, ideologia, narzędzie walki? ; Ideologia postępu jako synteza futurystycznego idealizmu i wariabilizmu ; Absolutyzm oświecony jako pierwsza polityczna aplikacja ideologii postępu Rewolucja francuska (1789), czyli pierwsze państwo ideologiczne oraz prototyp państwa totalitarnego ; Konary ideologicznego drzewa: liberalizm, socjalizm i rasizm ; Wspólne ideologiczne zasady liberalizmu, socjalizmu i rasizmu ; Cechy specyficzne trzech ideologii. Mity i fakty ; Liberalizm ; Socjalizm ; Socliberalizm. Socjalizm jako liberalizm z jedyną, aplikacyjną różnicą ; Rasizm ; 6. Erazmiańska riposta: Fałszywy mit reakcyjności nurtu erazmiańskiego, pozbawionego oryginalności i zdolności twórczych ; Spór o sposób rozumienia czasu i jego konsekwencje dla polityki ; Próba kradzieży ontologicznej i konieczność "odzyskania rzeczywistości" ; Erazmiański rozwój kontra makiawelański postęp ; Konserwatyzm jako riposta przeciwko utopijnej ideologii w obronie rzeczywistości ; Trójpodział rzeczywistości politycznej jako podstawa polityki integralnej ; Ordo trójwymiarowe ; Twórcza władza podporządkowana ordo i rozwojowi społeczności ; Społeczność polityczna: tożsamościowe wspólnoty wartości kontra bezimienne społeczeństwa ; Rodzina jako najmniejsza instytucja państwa i komórka społeczna kontra społeczeństwo obywatelskie ; Naród jako rodzina rodzin: ich wzór dla państwa i społeczności ; CZ. IV. PAŃSTWO USTROJOWE KONTRA PAŃSTWO WSPÓLNOTOWE W XX WIEKU: 1. Historia polityki nowożytnej jako dzieje walki o państwo ustrojowe lub wspólnotowe Państwo jako najdoskonalsze narzędzie realizacji polityki integralnie rozumianej ; Od pańskiego przez narodowy do ustrojowego typu państwa ; Ustrojowcy kontra wspólnotowcy, czyli główny front nowożytnych wojen politycznych. Ludobójstwo ustrojowo-klasowe ; 2. Totalitaryzm. Ideologiczne państwo ustrojowo-klasowe: System totalitarny ukrywający się za parawanem kultu ustroju Instrumentalizacja ustroju przez system komunistyczny ; Równoległość ciągów organów ustrojowych i systemowych w państwie komunistycznym ; Dlaczego komuniści nie stworzyli "ustroju" komunistycznego w tzw. krajach demokracji ludowej? ; Centralizm mniejszościowego systemu i egalitaryzm większościowego "ustroju" ; Substytucyjny mechanizm reprezentacji ; Instrumentalizacja ustroju przez system dzięki mechanizmowi substytucji ; 3. Podbój zewnętrzny (militarny) i wewnętrzny (społeczny): legalizacja systemu i legitymizacja ustroju ; Przykład PRL. Nielegalność systemu i brak legitymizacji ustroju komunistycznego ; Rzeczywistość polityczna w systemie totalitarnym ; Władza ; Przywódcy systemu kontra ustrojowe głowy państw i szefowie rządów ; Układ w systemie odpowiednikiem prawa w ustroju. Koncepcja układu w systemie totalitarnym ZSRR według Rudolfa G. Pichoi ; Tzw. trójpodział władzy jako narzędzie ograniczenia władzy ustroju i absolutyzacji władzy systemu totalitarnego ; Ordo ; Substytucja ordo przez ideologię jednym ze źródeł państwa totalitarnego ; Pionizacja pozornie demokratycznego ordo w ustroju oraz ideologicznego ordo w systemie ; Ideologiczne ordo komunizmu, czyli odpodmiotowiający człowieka system izm ; Społeczność państw komunistycznych ; Elitaryzm partii i egalitaryzm mas. Faktyczna hierarchiczna struktura społeczności komunistycznej ; Zasada reprezentacyjności zamieniona w swoje przeciwieństwo dzięki mechanizmowi substytucji tologia społeczna: prymat społeczności w stosunku do człowieka jako bytu osobowego ; 3. Solidarność. Odrodzenie erazmiańskiej, integralnie rozumianej polityki oraz państwa jako wspólnoty wartości ; Solidarność: "21 postulatów" czy jedna z oryginalnych koncepcji politycznych świata? ; Mitologizacja i demitologizacja Solidarności przeszkodą w zrozumieniu jej istoty ; Erazmiańska ; Solidarność kontra makiawelańska ideologia ; Solidarność jako źródło odrodzenia polityki, czyli nowej koncepcji ordo, władzy i społeczności ; Wahadło aksjologiczne. Prymat ordo w inicjowaniu zmian politycznych ; Wychylenie solidarnościowego wahadła aksjologicznego ku nowemu politycznemu ordo ; Erazmiańska Solidarność kontra makiawelańska rewolucja francuska ; Kanon solidarnościowych wartości: ich struktura oraz teoretyczna interpretacja na tle zasad rewolucji francuskiej ; Zwycięstwo i porażka Solidarności w kategoriach wahadła aksjologicznego i mechanizmu substytucji ; Od zwycięstwa Solidarności przez substytucyjne przejęcie nad nią kontroli ; Substytucja podmiotowa Solidarności w okresie stanu wojennego ; Substytucja wartości solidarnościowych przez socliberalne zasady ideologiczne w połowie lat osiemdziesiątych. Zdrada Solidarności przez jej własne elity "Okrągły stół", czyli polityczna substytucja Solidarności przez jej elity. III Rzeczpospolita jako tkwienie w przejściu (tzw. Powrót do normalności) ; Ustrój i system III RP - utkwienie na zawsze "w okresie przejścia" ; Odradzanie się świadomości pierwszej Solidarności. Wychylenie wahadła w kierunku polityki suwerennej i integralnej ; 4. Czy świat zmierza do systemów totalitarnych nowej generacji? ; Systemy totalitarne XX wieku: jednokrotne wydarzenie czy przejaw stałej tendencji? Propozycja nowej metody badawczej ; System totalitarny nowej generacji, czyli sterowanie chaosem dzięki nowej ideologicznej syntezie kauzalizmu i woluntaryzmu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.