Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(2)
Forma i typ
Książki
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Dostępność
dostępne
(2)
Placówka
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(2)
Autor
Niewiadomski Andrzej (1965- )
(1)
Świeściak Alina (1969- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Temat
Literatura polska
(2)
Sendecki, Marcin (1967- )
(2)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(1)
Barańczak, Stanisław (1946-2014)
(1)
Białoszewski, Miron (1922-1983)
(1)
Czechowicz, Józef (?-1655)
(1)
Czyżewski, Tytus (1880-1945)
(1)
Góra, Konrad (1978- )
(1)
Janiak, Kamila (1984- )
(1)
Kornhauser, Julian (1946- )
(1)
Literatura eksperymentalna
(1)
Miłosz, Czesław (1911-2004)
(1)
Poezja
(1)
Polkowski, Jan (1953- )
(1)
Przyboś, Julian (1901-1970)
(1)
Sommer, Piotr (1948- )
(1)
Sosnowski, Andrzej (1959- )
(1)
Tkaczyszyn-Dycki, Eugeniusz (1962- )
(1)
Wiersze
(1)
Zagórski, Jerzy (1907-1984)
(1)
Zdrodowski, Adam (1979- )
(1)
Świetlicki, Marcin (1961- )
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Gatunek
Opracowanie
(2)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(2)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach [339]-345. Indeks.
Książka nosi tytuł Osiemdziesiąt, co oznacza mniej więcej tyle, że jej autor nie chciał „na siłę” tworzyć żadnej karkołomnej ani nader kontrowersyjnej konstrukcji terminologicznej, chciał jedynie pokazać trwałość pewnych zjawisk w poezji polskiej na przestrzeni właśnie lat osiemdziesięciu (między latami trzydziestymi a drugą dekadą XXI wieku), wyjąwszy najwcześniejszą nowoczesność. Próbował także zdefiniować swoistość dwóch etapów nowoczesności i dwóch „przełomów”; początku jednego z nich, będącego jednocześnie zamknięciem wczesnego etapu eksploracji nowoczesnych idei, mitów i poetyk (oraz dalszych ech i konsekwencji tego przesilenia), a także początku zupełnie innej zmiany, która zaczęła dokonywać się w ostatniej ćwierci minionego wieku, niemniej jednak ciekawej i dramatycznej. Zmiany w poważnym stopniu rzutującej na kształt poezji wciąż nazywanej „najnowszą”. Ze Wstępu Oto czytamy (wespół z Autorem) osiemdziesiąt lat poezji polskiej: od poetów pokolenia 1910 i metamorfoz katastrofizmu (w części pierwszej, sześć studiów) do refleksji nad poezją ostatnich kilku dekad (w części drugiej, dziesięć szkiców); od Czechowicza i żagarystów do Kornhausera, Polkowskiego, Sommera, Świetlickiego, Sosnowskiego, Sendeckiego, Tkaczyszyna-Dyckiego. […] Obie partie książki - tu nie można nie pochwalić zmysłu kompozycyjnego Autora - nader ciekawie przeglądają się w sobie, bywają (często w nieoczekiwany sposób) komplementarne, a jednocześnie są przecież oryginalnym konceptem, pomysłem lektury interpretacyjnej ogromnej połaci polskiej poezji, poezji z najlepszego kruszcu. […] To bardzo dobra, poważna, skomplikowana myślowo książka dla znawców polskiej poezji (szerzej: literatury) XX i początków XXI stulecia. Z recenzji prof. dr hab. Katarzyny Kuczyńskiej-Koschany
I. Czechowiczowskie wyspy dyskursu. Rekonesans ; Kościoły Józefa Czechowicz, czyli raz jeszcze o poecie-teoretyku ; Jeszcze jeden głos (na osiemdziesięciolecie) o "Trzech zimach" ; Czechowicz, Zagórski, Miłosz - trzy "syntetyzmy" ; "Dwa światy". Wyobrażenia nowoczesnego poety jako manifestacja świadomości "rozbitej". Przypadek Jerzego Zagórskiego ; Katastrofizm poetycki. Próba stabilizacji pojęcia i "ciągi dalsze" ; II. "Czarna dziura" czy "międzyepoka"? Tezy o poezji lat osiemdziesiątych ; O "świecie" i światach" Piotra Sommera ; Zawsze i nigdy. O trzech wierszach Jana Polkowskiego ; Dlaczego skwery są idealnie kwadratowe? ; Przypisy do "Dla Jana Polkowskiego" po ćwierćwieczu ; Jak (jednocześnie) być i nie być poetą należącym do kanonu? Przypadek Marcina Świetlickiego ; "Czerwony fallusik komunizmu". Jak ideologia odchodziła (i wracała) w poezji kręgu "bruLion" ; Poezja niezrozumiała, czyli o nadzwyczaj trwałym nieporozumieniu krytycznym. Rekonesans badawczy ; Poezja jako terapia (nie)możliwa. O wierszach Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego ; Każdy wiersz tej poezji ciągnie w inną stronę. O twórczości Marcina Sendeckiego ; Dwudziestolecie "Versus" dwudziestolecie? O przepadkach poezji najnowszej z perspektywy historyka literatury.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-108446 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Awangarda/Rewizje / Ośrodek Badań nad Awangardą)
Bibliografia na stronach 289-308. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Monografia Aliny Świeściak rekonstruuje tradycję polskiej poezji awangardowej, aby przybliżyć powody, dla których jest to obecnie tradycja coraz bardziej aktywna w twórczości poetek i poetów współczesnych. Jak się dowiadujemy, idea autonomicznego świata literatury, z którego wychodzi się ku „życiu", aby je przekształcić, jest utopijnym projektem stale powracającym w polskiej poezji pomimo - i dzięki - silnej świadomości jego utopijności. Ową mocno aporetyczną definicję poezji awangardowej rozwija Świeściak, pokazując jej podwójne zakorzenienie w normotwórczych awangardach zachodnich i w specyficznie odkształcających je awangardach środkowoeuropejskich. (...) Dopiero na tym tle sytuuje coś, co okazuje się największym atutem monografii - znakomite analizy wybranych tekstów poetyckich, uświadamiające, na ile angażująca potrafi być dzisiejsza lektura dawnych i nowych wierszy awangardowych. To w tych analizach zaczyna działać tytułowy „współczynnik sztuki" decydujący o tym, że wchodzący w układ opisanych przez autorkę awangardowych napięć tekst poetycki zyskuje na nowo artystyczną intensywność. Fragment recenzji prof. dr. hab. Tomasza Mizerkiewicza
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107669 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej