Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(37)
Forma i typ
Książki
(36)
Publikacje popularnonaukowe
(13)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(6)
Publikacje naukowe
(3)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Audiobooki
(1)
Publikacje dla niewidomych
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Publikacje promocyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(41)
wypożyczone
(18)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna dla dor. i mł. od 15 r. ż. (Dąbrowskiego 33a)
(15)
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(26)
Wypożyczalnia Muzyczna (Żeromskiego 2)
(2)
Oddział dla Dzieci i Młodzieży (Słowackiego 11)
(2)
Filia 1 (Bohaterów 5)
(1)
Filia 2 (Fredry 5)
(1)
Filia 3 (Krzyżanowskiego 6)
(2)
Filia 4 (Ofiar Katynia 15)
(2)
Filia 6 (Podwisłocze 6)
(3)
Filia 7 (Osmeckiego 51)
(1)
Filia 8 (Okulickiego 3)
(1)
Filia 9 (Czackiego 5)
(1)
Filia 10 (Podchorążych 1)
(1)
Filia 13 (Iwonicka 38)
(1)
Filia 20 (Solarza 9a)
(1)
Autor
Vetulani Jerzy (1936-2017)
(8)
Mazurek Maria (1987- )
(3)
Binder Anna
(2)
Binder Marek
(2)
Burnett Dean
(2)
Dzięcioł Katarzyna
(2)
Fields R. Douglas
(2)
Longstaff Alan
(2)
Rotkiewicz Marcin (1972- )
(2)
Wróbel Andrzej Zbigniew
(2)
Andruszko Robert
(1)
Bereś Anna (psycholog)
(1)
Blakemore Sarah-Jayne
(1)
Bostrom Nick (1973- )
(1)
Chalmers David John (1966- )
(1)
Cipora Krzysztof
(1)
Deutsch David (1953- )
(1)
Dzierzgowski Jan
(1)
Erickson Carlton K
(1)
Feldman Barrett Lisa
(1)
Gazzaniga Michael S. (1939- )
(1)
Goleman Daniel (1946- )
(1)
Harris Sam (1967- )
(1)
Harris William A. (1950- )
(1)
Hess Grzegorz (1958- )
(1)
Hohol Mateusz (1987- )
(1)
Jankowski Andrzej (anglista)
(1)
Jarosz Agnieszka (medycyna)
(1)
Józefaciuk Małgorzata
(1)
Jóźwiak Bożena
(1)
Jędrzejek Michał
(1)
Kaczmarzyk Marek (1968- )
(1)
Kahneman Daniel (1934- )
(1)
Kołodziej-Józefowicz Elżbieta
(1)
Krakauer David (1967- )
(1)
LeDoux Joseph E. (1949- )
(1)
Levitin Daniel J
(1)
Lilienfeld Scott O. (1960- )
(1)
Loury Glenn C. (1948- )
(1)
Machin Anna
(1)
Maksymowicz-Hamann Jowita
(1)
Mazurek Maria (dziennikarka)
(1)
Metzinger Thomas (1958- )
(1)
O'Sullivan Suzanne
(1)
Oakley Barbara
(1)
Owen Adrian (1966- )
(1)
Paszkowska Aleksandra (tłumaczka)
(1)
Pikuła Sławomir (1954- )
(1)
Podgórska Joanna (biolog)
(1)
Ramachandran V. S
(1)
Rogowsky Beth
(1)
Rossowski Dariusz
(1)
Sapolsky Robert M
(1)
Sapolsky Robert M. (1957- )
(1)
Satel Sally
(1)
Sejnowski Terrence J
(1)
Seth Anil K. (1972- )
(1)
Siegel Daniel J. (1957- )
(1)
Sikora Jacek (1950- )
(1)
Snyder Timothy (1969- )
(1)
Soh Debra (1990- )
(1)
Stach Ryszard (1944- )
(1)
Stach-Borejko Anna
(1)
Strzelczyk Grzegorz (1971- )
(1)
Szwajcer Piotr (1959- )
(1)
Szymczak Piotr (filolog)
(1)
Szymonik Michał
(1)
Tegmark Max (1967- )
(1)
Trybus Adam
(1)
Tuleja Patryk
(1)
Wołoszyn Kinga
(1)
Zwiech Izabela
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(11)
2010 - 2019
(22)
2000 - 2009
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(23)
Kraj wydania
Polska
(36)
Język
polski
(37)
Odbiorca
Nauczyciele
(1)
Niewidomi
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(3)
Literatura amerykańska
(1)
Temat
Neurobiologia
(36)
Mózg
(24)
Vetulani, Jerzy (1936-2017)
(8)
Biolodzy
(3)
Fizjologia człowieka
(3)
Neuropsychologia
(3)
Pamięć
(3)
Konopie indyjskie
(2)
Lęk
(2)
Marihuana
(2)
Narkotyki
(2)
Nastolatki
(2)
Nauka
(2)
Neurobiolodzy
(2)
Płeć
(2)
Stosunki interpersonalne
(2)
Uczenie się
(2)
Układ nerwowy
(2)
Umysł
(2)
Uzależnienie (nałóg)
(2)
Mózg
(1)
Alkohol
(1)
Alkoholizm
(1)
Bachański, Marek
(1)
Bio art
(1)
Biologia rozwoju
(1)
Bioróżnorodność
(1)
Centrum Neurobiologii (Polska Akademia Nauk)
(1)
Choroby mózgu
(1)
Choroby psychosomatyczne
(1)
Depresja psychiczna
(1)
Dojrzewanie
(1)
Dotyk
(1)
Embriologia
(1)
Empatia
(1)
Etologia
(1)
Etyka
(1)
Galeria Miejska (Zespół Szkół Plastycznych im. Piotra Michałowskiego ; Rzeszów)
(1)
Gazzaniga, Michael S. (1939- )
(1)
Gender
(1)
Inteligencja (psychol.)
(1)
Inteligencja (socjol.)
(1)
Kora mózgowa
(1)
Mięśnie
(1)
Miłość
(1)
Muzyka
(1)
Móżdżek
(1)
Narkomania
(1)
Nauki kognitywne
(1)
Nałóg
(1)
Neurologia
(1)
Neuromarketing
(1)
Neuronauka poznawcza
(1)
Neuropatologia
(1)
Nikotyna
(1)
Organogeneza
(1)
Polityka
(1)
Profesorowie
(1)
Przemoc
(1)
Psychiatria
(1)
Psychofizjologia
(1)
Psycholodzy
(1)
Psychologia nauczania
(1)
Psychologia rozwojowa
(1)
Psychoterapia
(1)
Płeć psychologiczna
(1)
Religia
(1)
Rozwój emocjonalny
(1)
Rozwój psychofizyczny młodzieży
(1)
Smak (fizjol.)
(1)
Społeczeństwo
(1)
Strach
(1)
Strzelczyk, Grzegorz (1971- )
(1)
Substancje uzależniające
(1)
Syndrom rezygnacji
(1)
Sztuka polska
(1)
Słuch
(1)
Teolodzy katoliccy
(1)
Tożsamość płciowa
(1)
Trauma
(1)
Uchodźcy
(1)
Uczucia
(1)
Uzależnienia behawioralne
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Wzrok
(1)
Węch
(1)
Zaburzenia lękowe
(1)
Zachowanie
(1)
Zdrowie fizyczne
(1)
Zdrowie psychiczne
(1)
Zdrowy styl życia
(1)
Zmysły
(1)
Świadomość
(1)
Temat: czas
2001-
(8)
1901-2000
(5)
1945-1989
(4)
1989-2000
(4)
1918-1939
(2)
Temat: miejsce
Polska
(3)
Rzeszów (woj. podkarpackie)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Opracowanie
(13)
Wywiad dziennikarski
(6)
Podręczniki akademickie
(4)
Wywiady
(2)
Album
(1)
Antologia
(1)
Katalog wystawy
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Poradnik
(1)
Publicystyka
(1)
Dziedzina i ujęcie
Medycyna i zdrowie
(12)
Psychologia
(12)
Biologia
(10)
Historia
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Edukacja i pedagogika
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
37 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Seria # nauka)
Tyt. oryg.: "This is your brain on music : the science of a human obsession" 2006.
Bibliogr. s. [299]-321. Indeks.
Otwierająca uszy i głowy analiza jednej z namiętności rządzących naturą człowieka! Daniel J. Levitin, niegdyś muzyk rockowy, a dziś neurobiolog, analizuje związek między muzyką - jej wykonaniami, kompozycją, sposobami słuchania i tym, co sprawia, że się nam podoba - a mózgiem człowieka. Wykorzystując najnowsze badania i przykłady muzyczne, od Mozarta, Elli Fitzgerald i U2, po Schönberga i Metallicę, Levitin pokazuje, dlaczego odczuwamy więź emocjonalną z muzyką, której słuchaliśmy, będąc nastolatkami, i jak kompozytorzy wykorzystują to, w jaki sposób nasz mózg racjonalizuje świat. Dochodzi też do niezwykłych wniosków - to 10 000 godzin ćwiczeń - a nie tylko talent - decyduje o tym, że możemy zostać wirtuozami! [Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-104381 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Księg 3005 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [179]-188.
1. Definicja empatii - zakres znaczeniowy pojęcia. Składowe empatii. 2. Neuronalne mechanizmy empatii. 3. Osobniczy rozwój zdolności empatycznych. 4. Funkcje empatii, empatia jako narzędzie (instrument) prospołeczności. 5. Konsekwencje niedostatków zdolności empatyzowania - niedoboru empatii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-103998 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "The idiot brain : what your head is really up to" 2016.
Czy idąc z kuchni do pokoju, zapominasz czasem, po co się tam wybrałeś i bezradnie rozglądając się po wnętrzu, powtarzasz tylko w myślach: „Zaraz, zaraz, co ja tu właściwie robię…”? Czy zdarza Ci się gorączkowo myśleć nad imieniem napotkanej osoby, którą skądś znasz, ale za nic w świecie nie możesz sobie przypomnieć skąd? „A niech to, musiałem ją gdzieś widzieć. Zaraz się wyda, że nie pamiętam gdzie”. Czy dałbyś sobie głowę uciąć, że to dzięki Twojej decyzji jakieś zawodowe przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem, a uzurpuje ją sobie ktoś inny? „To przecież niemożliwe!” A jednak pewne fakty wskazują, że ten ktoś ma rację. Jak przekonująco dowodzi neurolog Dean Burnett, wszystkiemu jest winny jeden narząd – ludzki mózg! Choć tak zaawansowany ewolucyjnie, jest też potwornie bałaganiarski, omylny, egocentryczny i chaotyczny. A skutki tego, choć czasem trudne do zniesienia, bywają jednocześnie zabawne. W trakcie tej lektury, zgłębiając neurologiczne procesy, będziesz śmiał się do łez z samego siebie – z tego, co wyprawia Twój gupi muzg, sabotując Twoje własne życie. [Wydawnictwo Feeria - Wydawnictwo JK, 2016]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.13-159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Drugi mózg : rewolucja w nauce i medycynie / R. Douglas Fields ; przeł. Katarzyna Dzięcioł. - Warszawa : Prószyński i S-ka, 2011. - 415 s., [16] s. tabl. : il., faks., fot., portr.; 21 cm.
(Na Ścieżkach Nauki)
Bibliogr. s. [376]-412. Indeks.
I. ODKRYWAMY DRUGI MÓZG: 1. Bąbelkowa folia czy błyszczący klej? ; 2. Spojrzenie w głąb mózgu: budowa komórkowa mózgu ; 3. Transmisja z drugiego mózgu: komórki glejowe znają i kontrolują twój umysł. II. KOMÓRKI GLEJOWE W ZDROWIU I CHOROBIE: 1. Guz mózgu: prawie nic wspólnego z neuronami ; 2. Urazy mózgu i rdzenia kręgowego ; 3. Neuroinfekcje ; 4. Zdrowie psychiczne: komórki glejowe, cisi współwinni chorób psychicznych ; 5. Choroby neurodegeneracyjne ; 6. Komórki glejowe i ból: błogosławieństwo i przekleństwo ; 7. Komórki glejowe i uzależnienie ; 8. Matka i dziecko ; 9. Starzenie się: komórki glejowe wściekle walczą z gasnącym światłem. III. KOMÓRKI GLEJOWE W MYŚLACH I PAMIĘCI: 1. Umysł drugiego mózgu: komórki glejowe kontrolują umysł świadomy i nieświadomy ; 2. Pamięć i moc mózgu ponad neuronami ; 3. Myślenie ponad synapsami ; 4. Ku przyszłości: nowy mózg.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. WG-616.8 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Książka
W koszyku
Drugi mózg : rewolucja w nauce i medycynie / R. Douglas Fields ; przeł. Katarzyna Dzięcioł. - Warszawa : Prószyński Media, 2011. - 415 s., [16] s. tabl. : il., faks., fot., portr.; 21 cm.
(Na Ścieżkach Nauki)
Bibliogr. s. [376]-412. Indeks.
I. ODKRYWAMY DRUGI MÓZG: Bąbelkowa folia czy błyszczący klej? ; Spojrzenie w głąb mózgu: budowa komórkowa mózgu ; Transmisja z drugiego mózgu: komórki glejowe znają i kontrolują twój umysł. II. KOMÓRKI GLEJOWE W ZDROWIU I CHOROBIE: Guz mózgu: prawie nic wspólnego z neuronami ; Urazy mózgu i rdzenia kręgowego ; Neuroinfekcje ; Zdrowie psychiczne: komórki glejowe, cisi współwinni chorób psychicznych ; Choroby neurodegeneracyjne ; Komórki glejowe i ból: błogosławieństwo i przekleństwo ; Komórki glejowe i uzależnienie ; Matka i dziecko ; Starzenie się: komórki glejowe wściekle walczą z gasnącym światłem. III. KOMÓRKI GLEJOWE W MYŚLACH I PAMIĘCI: Umysł drugiego mózgu: komórki glejowe kontrolują umysł świadomy i nieświadomy ; Pamięć i moc mózgu ponad neuronami ; Myślenie ponad synapsami ; Ku przyszłości: nowy mózg.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-96009 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Kontrasty i Kontrowersje)
Krótki wstęp pedagoga do książki biologa ; Wprowadzenie ; R. I WITAJCIE W ŚWIECIE NADMIARU: Przydatny zestaw cech ; Różnorodność na straży ewolucji ; Między głodem a łakomstwem ; Fatalny urok nadmiaru ; Ruch w procesie poznania ; R. II ROZWIJAJĄCY SIĘ MÓZG: Właściciele wielkich głów ; Neurologiczne wcześniactwo ; Interesują nas inni ; R. III ANATOMIA BUNTU: Sukcesy kolektywu ; Łamanie reguł gry ; Grunt to bunt ; R. IV TAJEMNICE MÓZGU NASTOLATKA: Mniej znaczy więcej ; Dojrzewanie mózgu ; Układ nerwowy ; Bezsenność nastolatka ; Nie tylko równowaga ; R. V NEURONY LUSTRZANE, CZYLI NA GRANICY ŚWIATÓW: Plastyczność dała nam przewagę ; Biologiczne podłoże empatii ; Po właściwej stronie lustra ; Skalowanie mechanizmów lustrzanych ; Od gestów do słowa ; R. VI PAMIĘĆ: Znaczenie powtórek ; Ślady pamięci ; Trwałość śladu ; Pamięć operacyjna ; Wieloznaczność w praktyce ; R. VII WIEDZA, MĄDROŚĆ, PROBLEMY I WZORCE: Po co nam dorośli? ; Kosztorys dojrzałości ; Jak to działa? ; Życie jako projekt badawczy ; R. VIII MEMORÓŻNORODNOŚC. O ŹRÓDŁACH I POTRZBACH: Człowiek memetyczny ; Autorytet memetyczny nauczyciela ; Memotyp rozproszony ; Memetyczna szkoła ; Natura edukacji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A-105081 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Krótkie Wykłady)
Bibliogr. Indeks.
A. Komórki nerwowe B. Podstawy elektrofizjologii C. Działanie synaps D. Integracja w neuronie E. Podstawy anatomii układu nerwowego F. Kodowanie neuronalne G. Układy czuciowe (somatosensoryczne) H. Wzrok I. Słuch J. Zmysły chemiczne : węch, smak K. Funkcje ruchowe : mięśnie i kora mózgu L. Móżdżek i jądra podstawne M. Neuroendokrynologia i czynności autonomiczne N. Rozproszone przekaźnictwo aminergiczne O. Mózg a zachowanie P. Neurobiologia rozwojowa Q. Uczenie się i pamięć R. Zagadnienia naeuropatologii
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. WG-611 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 291-[302].
Miłość tkwi w jądrze człowieczeństwa. Należy do najważniejszych atrybutów życia, jest niezbędna do szczęścia, zdrowia i długowieczności. Społeczeństwa Zachodu od dawna traktują z atencją jej romantyczną wersję. A co z innymi jej rodzajami? Czy kochanie przyjaciół, rodziny, domowych zwierzaków lub bóstw niesie takie same dobrodziejstwa? Do czego doprowadziłoby poznanie całego spektrum miłości w naszym życiu? Antropolożka ewolucyjna Anna Machin w przełomowej książce nowatorsko przedstawia najpełniejszy i najaktualniejszy zakres ludzkiej miłości. Odwołuje się do najnowszych badań genetycznych, psychologicznych oraz rozmaitych dziedzin neuronauki i konfrontuje ich osiągnięcia z prawdziwym przeżywaniem miłości przez społeczeństwo. Oryginalne badania zyskały wymiar autentyczności dzięki wywiadom i studiom przypadków. Objęły zakochanie i miłość rodzicielską, podkreślają znaczenie przyjaźni i miłości do zwierząt. Dotyczą tak fascynujących zagadnień, jak poliamoria, interakcje paraspołeczne (wielbienie celebrytów) czy miłość uświęcona. Anna Machin przekonuje, że pora uznać dobroczynne walory wszystkich zadzierzganych przez nas bliskich więzi. Mobilizuje do zrewidowania znaczenia miłości w naszym życiu oraz przeanalizowania własnych doświadczeń i powrotu do istoty człowieczeństwa. Zachęca do potraktowania miłości nie jako uczucia, ale jako potrzeby równie niezbędnej jak jedzenie czy powietrze, którym oddychamy. [Słowne, 2022]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-110688 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Brainwashed : the seductive appeal of mindless neuroscience" 2013.
Wprowadzenie: Zanikający umysł, czyli jak stracić rozum w epoce nauk o mózgu ; I. "Oto jak Twój mózg reaguje na Ahmadinejada", czyli czym jest neuroobrazowanie ; II. Nadchodzi zakupologia, czyli narodziny neuromarketingu ; III. Nałogi i mit chorego mózgu ; IV. Mózg-donosiciel. Neuronauki i kłamstwo ; V. Moje ciało migdałowate zmusiło mnie do tego! W stronę neuroprawa ; VI. Przyszłość winy. Neuronauki a moralna odpowiedzialność ; Zakończenie: Umysł przed mózgiem.
"Wszyscy znamy takie nagłówki: "Oto Twój zakochany mózg (rozmodlony mózg, zazdrosny mózg, szczęśliwy mózg...). Artykuł opatrzony takim tytułem zwykle ilustrują obrazy aktywności mózgu (potocznie - i nie do końca poprawnie - zwane skanami) - a t mózg medytującego buddyjskiego mnicha, ato narkomana na głodzie, ewentualnie studenta I roku usiłującego zdecydować, czy woli Colę, czy Pepsi. Dziennikarze - a także niektórzy neuronaukowcy - ubóstwiają odwoływać się do neurobiologicznych podstaw zachowania przy wyjaśnianiu prawie wszystkiego, od spekulacji finansowych Berniego Madoffa poprzez nasze niemal narkotyczne uzależnienie od iPhone'ów i seksualne wybryki polityków aż po niechęć prawicy do przyjęcia do wiadomości, że globalne ocieplenie jest faktem, a nie spiskiem jajogłowych. Ba - nawet kariera samoopalaczy była w ten sposób wyjaśniona". (Fragment WSTĘPU). Warto wiedzieć, ile w tym wszystkim jest prawdziwej nauki, ile zaś medialnej sensacji i pseudonauki, a mało kto potrafi na to pytanie odpowiedzieć lepiej niż autorzy książki, Sally Satel i Scott O. Lilienfeld.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-612 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-105513 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [346]-358. Indeksy.
O CZYM MÓWI MÓZG?: Więcej niż małpa ; Fantomowe kończyny i plastyczne mózgi ; Widzieć a wiedzieć ; Krzykliwe kolory i gorące ślicznotki: synestezja ; Neurony, które ukształtowały cywilizację ; Gdzie jest Steven? Zagadka autyzmu ; O ewolucji języka ; Piękno i mózg: pojawienie się estetyki ; Pomysłowy mózg: powszechne prawa estetyki ; Małpa z duszą: jak ewoluowała introspekcja.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-98988 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Mózg : fascynacje, problemy, tajemnice / Jerzy Vetulani. - Wyd. 2. - Kraków : Wydawnictwo Homini, 2011. - 306, [1] s. : il., rys. ; 21 cm.
(Opera Selecta ; 1)
Bibliogr. przy wybranych rozdz. i na s. 305-306.
I. MÓZG, MORALNOŚĆ, SZTUKA: Mózg a sztuka ; Mózg i świadomość ; Dekalog od pasa w górę, czyli neurobiologia moralności ; Świat według neurobiologa ; Neurobiologia inteligencji ; Plastyczność mózgu ; Czy człowiek jest jedyną istotą świadomą na Ziemi? ; Poszukiwanie dobrostanu ; Neurobiologia agresji. Fenomen agresji w świetle biologii, biochemii i fizjologii mózgu ; Czy może udać się zamach na autonomię ludzkiego mózgu? II. SEKS: Mózg, seks i nagrody ; Płeć mózgu i neurobiologia zachowań seksualnych ; Z życia seksualnego Homo sapiens ; Neurobiologia seksu ; Czy homoseksualizm ma podłoże biologiczne? III. PAMIĘĆ: O pamięci i uczeniu ; Neurobiologia pamięci ; Czy i jak wspomagać pamięć? IV. NARKOTYKI: Dopalacze ; O nałogach bez emocji ; Narkotyki - czym grożą, jak rozpoznać, że ktoś ich używa, i jak ratować w przypadkach zatrucia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-96572 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach [417]-463.
Wstęp: Dwutysiącletnie założenie ; 1. W poszukiwaniu "odcisków palców" emocji ; 2. Emocje są konstruowane ; 3. Mit uniwersalnych emocji ; 4. Pochodzenie uczuć ; 5. Pojęcia, cele i słowa ; 6. Jak mózg tworzy emocje ; 7. Emocje jako rzeczywistość społeczna ; 8. Nowe spojrzenie na naturę ludzką ; 9. Panowanie nad emocjami ; 10. Emocja a choroba ; 11. Emocja a prawo ; 12. Czy warczący pies jest zły? ; 13. Od mózgu do umysłu - nowa granica ; Załącznik A: Podstawy mózgu ; Załącznik B: Suplement do rozdziału 2 ; Załącznik C: Suplement do rozdziału 3 ; Załącznik D: Dowody na kaskadę pojęć.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A-107121 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Behave : the biology of humans at our best and worst" 2017.
Indeks.
Zachowuj się - znakomita, kompleksowa publikacja amerykańskiego biologa i neurologa, Roberta Sapolsky’ego, o motywach ludzkiego zachowania. Kolejny tytuł pośród uznanych propozycji popularno-naukowych Media Rodziny, takich jak „Inteligencja emocjonalna” Golemana, „Factfulness” Hansa Roslinga czy „Pułapki myślenia” Kahnemana. Autor zabiera czytelnika w zdumiewającą podróż, przedstawiając interdyscyplinarne spojrzenie na ludzkie postępowanie z perspektywy naukowej. W fascynujący sposób tłumaczy nasze codzienne doświadczenia. Zarazem jednak maluje najpełniejszy jak dotąd obraz gleby, z której wyrastają plemienne waśnie i ksenofobia, wojna i pokój. Książka ma pomysłowy układ: poczynając od chwili, w której zachowaliśmy się tak, a nie inaczej, cofamy się w czasie, aby warstwa po warstwie ukazać kolejne przyczyny naszego postępowania. Od reakcji w ułamku sekundy zachodzących w mózgu i układzie nerwowym, przez interakcje hormonalne, doświadczenia dorastania, dzieciństwa czy rozwoju płodowego. W każdym rozdziale pojawia się najważniejsze z pytań: co sprawia, że popełniamy najgorsze potworności, i zarazem co nas popycha do najwspanialszych zachowań? Autor uwzględnia też wpływ genetycznego dziedzictwa i kulturowego kontekstu aż do ewolucyjnych początków istnienia naszego gatunku. Po połączeniu wszystkich tych warstw uzyskujemy bezprecedensowy, zdumiewający wgląd w ludzką naturę. Rzuca nowe światło na takie zjawiska, jak rasizm, traumatyczne dzieciństwo, moralność czy wolna wola. Pokazuje także, jak skuteczniej dążyć do pojednania i trwałego pokoju. „Zachowuj się” to niespotykane osiągnięcie: książka mądra, głęboko ludzka, często bardzo zabawna, która nas uczy człowieczeństwa. Przez wiele lat nie znajdzie sobie równej. Niewątpliwą zaletą tej książki jest wspaniała narracja, zabarwiona dowcipem i humorem, a także znakomity przekład autorstwa Piotra Szymczaka, które ułatwiają przyswajanie pełnej erudycji treści. [Media Rodzina, 2021]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A-109898 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Indeks
Daniel Goleman jest autorem światowego bestsellera - "Inteligencji emocjonalnej" - który zmienił nasze spojrzenie na rolę samoświadomości. W "Inteligencji społecznej" idzie jeszcze dalej: stawia tezę, że jesteśmy zaprogramowani na związki społeczne i że związki mają zaskakujaco głębokie znaczenie dla wszelkich aspektów naszego życia. Nasze reakcje na zachowania innych oraz ich reakcje na nasze zachowania wywierają przemożny wpływa na biologię naszego organizmu, inicjując złożone reakcje hormonalne, które regulują wszystko: od pracy serca po układ odpornościowy. A zatem dobre stosunki z innymi są jak witaminy, a złe - jak trucizna. Jak więc żyć, by czerpać jak najwięcej "witamin"? Czy istnieje taki sposób wychowania dzieci, który zagwarantuje im szczęście? Na czym powinna się opierać trwałość małżeństwa? Jak szefowie i nauczyciele mogą wydobyć to, co najcenniejsze, od swoich pracowników i uczniów? Jak podzielone nienawiścią i przesądami grupy społeczne mogą żyć razem? Goleman odpowiada nam na te pytania radykalnie: natura dała nam skłonność do empatii i współpracy - musimy jednak rozwijać w sobie inteligencję społeczną, aby pozytywnie rozwiązywać problemy współistnienia z innymi. [Rebis, 2007]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 6 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-159.9 (2 egz.)
Biblioteka zamknięta
Egzemplarze są obecnie niedostępne: sygn. Wyp-1
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.3-1 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. F.4-159.9 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.6-Czyt.159.9 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.10-159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Tytuł oryginału: Zero to birth : how the human brain is built.
Ta opowieść rozpoczyna się od jednej zapłodnionej komórki jajowej. Powstaje z niej zarodek, w którym grupa komórek zostaje przeznaczona czy też przypisana do utworzenia mózgu. Opowieść podąża za tymi komórkami, gdy wytwarzają neurony, które formują połączenia w rosnącym mózgu, i kończy się, jak można się spodziewać, na w pełni ukształtowanym ludzkim mózgu. Duża część narracji dotyczy wydarzeń na poziomie komórkowym, ponieważ to właśnie w tej skali łatwiej zrozumieć etapy i podstawowe zasady dotyczące procesu powstawania mózgu. Z pewnej perspektywy opowiadana przeze mnie historia może przypominać nieco biografię dojrzewania neuronu. Jakie wydarzenia sprawiają, że pewna populacja komórek zarodka staje się komórkami w naszych mózgach? Ile rodzajów komórek znajduje się w mózgu? Jaki wpływ mają pochodzenie i środowisko neuronu na jego specyficzne przeznaczenie do stania określonym rodzajem neuronu i indywidualną komórką naszego ciała? W jaki sposób neurony wykształcają swoje nitkowate wypustki zwane aksonami i dendrytami, które tworzą wszystkie właściwe rodzaje elektrycznie aktywnych połączeń, zapewniając prawidłową architekturę sieci? Dlaczego tak wiele neuronów w naturalny sposób umiera w pierwszych latach życia? Co musi przejść neuron, by stać się trwałą częścią naszego mózgu? Jak ten neuron będzie się zmieniał przez lata? Choć rozwija się w znikomo małej skali komórkowej i molekularnej, biografia neuronu jest pełna dramatyzmu, a ta książka otworzy okno na scenę wydarzeń. W historię rozwoju mózgu wpleciona jest równoległa opowieść, która sięga dalej w przeszłość – opowieść o bardziej pierwotnym typie ewolucji ludzkiego mózgu, czyli innymi słowy o tym, jak ludzie uzyskali ludzkie mózgi. Ta historia również zaczyna się od pojedynczych komórek, tyle że istniejących miliardy lat temu w pierwotnej zupie wczesnego życia na Ziemi. Opowieść o ewolucji kończy się w tym samym miejscu, w którym kończy się opowieść o rozwoju: na w pełni uformowanym ludzkim mózgu. Nie są to więc niezależne wątki. Spojrzenie na ludzki mózg przez pryzmat jego początków rozwojowych oraz ewolucyjnych daje nam bogatszy obraz naszych typowo ludzkich cech. Ostatni rozdział tej książki skupia się na tym, jak ludzki mózg ewoluował od naszych najbliższych naczelnych krewnych i człowiekowatych przodków. Co (jeśli w ogóle) zasadniczo różni ludzkie mózgi od mózgów naszych wymarłych przodków i żyjących krewnych – i jak powstały te różnice? Jakie specjalne mechanizmy są niezbędne do zbudowania typowego, współczesnego ludzkiego mózgu w odróżnieniu od mózgu innych gatunków? Ludzki mózg, z którym przychodzimy na świat, zmienia się pod wpływem doświadczeń (zwłaszcza tych w okresie dzieciństwa), zmienia go też zasób osobistych informacji, umiejętności i wspomnień. Okazuje się, że mechanizmy rozwoju, które tworzą nasze mózgi, sprawiają, że nie ma dwóch takich samych ludzkich mózgów. To, co czyni nas wszystkich ludźmi, sprawia jednocześnie, że każdy z nas jest inny. Opowieść o tym, jak rozwija się ludzki mózg, od poczęcia do narodzin, to historia stawania się kimś jedynym w swoim rodzaju. Ciągle ją odkrywamy i badamy. [Wydawnictwo Naukowe PWN, 2023]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A-113387 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tak działa mózg : jak mądrze dbać o jego funkcjonowanie / dr Asia Podgórska. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo W.A.B., 2023. - 414, [2] strony : ilustracje ; 23 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 371-[410].
Trudno odnaleźć twór bardziej złożony od ludzkiego mózgu. I paradoksalnie -twór najmniej poznany. Jesteśmy całkowicie zależni od tej nieco ponadkilogramowej galaretki w naszej głowie. Nastroje, pragnienia, emocje, świadomość, zdolności intelektualne - za to wszystko odpowiada mózg i jego określone struktury, wraz z powstającym w układzie nerwowym szeregiem neuroprzekaz?ników i zmianami zachodzącymi w biochemicznej zupie. To, co oddziałuje na nasz mózg, z czym codziennie się on styka - kształtuje to, jacy jesteśmy. To od nas, od tego, czym - dosłownie i w przenośni - karmimy go codziennie, w ogromnej mierze zależy to, jak funkcjonuje. Modyfikacja naszej diety, zachowania oraz rutyny - i w związku z tym pracy mózgu - ma podstawowe znaczenie dla profilaktyki wielu chorób oraz dla lepszego codziennego funkcjonowania. Możemy zrobić o wiele więcej dla poprawienia sprawności mózgu niż jakiegokolwiek innego narządu naszego ciała. Dzisiaj mamy już pewność, że m.in. to: co i jak jemy w jakiej kondycji są nasze jelita ile czasu dziennie jesteśmy w ruchu jak dużą wagę przywiązujemy do jakościowego odpoczynku i snu w znacznym stopniu definiuje zdrowie i pełnię funkcjonowania naszego mózgu! Dr Asia Podgórska przybliża czytelnikowi zależność między stylem życia a kondycją komórek nerwowych. Jeśli chcesz poznać bliżej swój mózg, zrozumieć, jak neurony komunikują się ze sobą, czym jest neuroplastyczność i skąd bierze się serotonina, ta książka jest właśnie dla Ciebie! [Wydawnictwo W.A.B., 2023]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A-113565 (1 egz.)
Długość kolejki oczekujących: 7.
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Anxious : using the brain to understand and treat fear and anxiety".
Bibliografia na stronach [595]-755. Indeks.
Wprowadzenie. Neurobiologia bliżej codzienności ; 1. Zawiły związek strachu z lękiem ; 2. Mózg emocjonalny przemyślany na nowo ; 3. Życie jest niebezpieczne ; 4. Mózg obronny ; 5. Czy odziedziczyliśmy emocje po naszych zwierzętach przodkach? ; 6. Problem świadomości ; 7. To coś osobistego: jak pamięć wpływa na świadomość? ; 8. Czując to: świadomość emocjonalna ; 9. Czterdzieści milionów mózgów pełnych lęku ; 10. Zmieniając mózg przepełniony lękiem ; 11. Terapia: nauka płynąca z laboratorium.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. WG-616.89 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-105832 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [303]-333. Indeks.
1. Umysł, mózg i doświadczenie ; 2. Pamięć ; 3. Przywiązanie ; 4. Emocje ; 5. Reprezentacje. Tryby przetwarzania i konstruowanie rzeczywistości ; 6. Stany umysłu. Spoistość, subiektywne doświadczenie i systemy złożone ; 7. Samoregulacja ; 8. Więzi interpersonalne ; 9. Integracja.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A-92945 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Uncommon sense teaching : practical insights in brain science to help students learn" 2021.
Bibliografia, netografia na stronach 371-394.
Tytuł oryginału: Uncommon sense teaching : practical insights in brain science to help students learn.
Do naszych czytelników-nauczycieli ; Tworzenie pamięci. Jak uczniowie sami się nabierają, myśląc, że się uczą ; Nauczanie z wzięciem pod uwagę potrzeb wszystkich. O tym, jak ważna jest pojemność pamięci opracyjnej ; Aktywne przyswajanie wiedzy. Szlak pamięci deklaratywnej ; Sposoby na prokrastynację ; Jak wyewoluował ludzki mózg i jaki ma to wpływ na nauczanie ; Aktywne przyswajanie wiedzy. Szlak pamięci proceduralnej ; Budowanie wspólnoty przez nawyki ; Łączenie ze sobą uczniów. Moc współpracy w nauce ; Nauczanie online z osobowością i stylem ; Wytyczanie drogi do mety. O mocy konspektów ; Pożegnanie i powitanie ; Dodatek A. Jak radzić sobie w zespole ; Dodatek B. Lista kontrolna dobrego nauczyciela.
Nauczanie bywa traktowane jak powołanie. Młodzi nauczyciele rozpoczynają pracę w szkole z myślą, że zmienią świat na lepsze. Szybko się okazuje, że mimo ogromnego poświęcenia i wielkiego wysiłku pożądane sukcesy nie przychodzą. Większość nauczycieli chce wykonywać swoją pracę jak najlepiej, często jednak powielają stare schematy i nauczają tak, jak sami byli uczeni, albo tak, jak im się wydaje, że należy uczyć. Niestety, te sposoby często nie zaspokajają potrzeb edukacyjnych współczesnych uczniów. Dzięki badaniom neurobiologów i psychologów poznawczych dziś dużo lepiej rozumiemy, jak działa mózg, gdy się uczymy. Ta książka została napisana z myślą o osobach, które chcą efektywnie uczyć, stosując osiągnięcia neurobiologii w praktyce. Dokładnie omówiono tu procesy zachodzące podczas zapamiętywania i czynniki, które mają największy wpływ na to, by było ono skuteczne. Przedstawiono techniki umożliwiające przywoływanie wiedzy u uczniów, a także przedyskutowano, w jaki sposób nauczyciel może pomóc uczniom w szybszym utrwalaniu koncepcji w pamięci długotrwałej, aby mogli myśleć i działać bardziej kreatywnie. Materiał zawarty w poradniku został zaprezentowany w sposób zrozumiały i atrakcyjny, dzięki czemu jest łatwo przyswajalny nawet dla osób nieobeznanych z działaniem mózgu! Dowiedz się, jak: stosować w nauczaniu wiedzę o procesach zachodzących w mózgu, rozróżnić przyswajanie wiedzy deklaratywnej i proceduralnej, pomagać uczniom w trwałym zapamiętywaniu materiału, radzić sobie z prokrastynacją uczniów i budować dobre nawyki, sprawić, aby klasa stała się dobrze funkcjonującą grupą, utrzymać motywację uczniów, również podczas zajęć online Chcesz dobrze uczyć? Zrozum, jak działa mózg Twojego ucznia! [www.azymut.pl, 2023]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-37.015.3 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Książka
W koszyku
(Sensus. Osobowość Odnowa)
Tytuł oryginału: "The end of gender : debunking the myths about sex and identity in our society" 2020.
Mężczyzna czy kobieta? Dziewczynka czy chłopiec? Człowieka definiuje się przez płeć, a płeć określa, kim może się stać. Na uwarunkowania czysto biologiczne nakładają się wymagania społeczne, oczekiwania rodziny, polityków i przywódców religijnych, a także obyczaje i stereotypy. Z tym wszystkim musi się mierzyć konkretna osoba. Rodzą się wtedy pytania, na które nie ma prostych odpowiedzi. Czym jest kobiecość i męskość? Jakie znaczenie mają wychowanie i kultura, a jakie biologia? I wreszcie - jak odróżnić prawdę od uprzedzeń, poprawności politycznej i ideologii? Dzięki tej książce dowiesz się, jakie są fakty, i to fakty dowiedzione akademickimi metodami. Przekonasz się, że wokół płciowości człowieka i jego orientacji seksualnej narosło sporo mitów, a próby ich zdemaskowania mogą w najlepszym wypadku zostać uznane za kontrowersyjne, w najgorszym zaś - wywołać falę nienawiści. W każdym rozdziale tej książki znajdziesz wyniki rzetelnych badań naukowych przedstawione w kontekście powszechnych dziś mitów, tabu czy ideologii. Odpowiedzi nauki na pytania o różnice płciowe w relacjach seksualnych, o tranzycję małych dzieci, liczbę płci czy różnice płciowe w mózgu mogą wydać Ci się trudne do przyjęcia. Masz jednak możliwość ich poznania. I podjęcia decyzji, czy je akceptujesz, czy odrzucasz. W książce między innymi: czym są płeć biologiczna i różnice płciowe, tożsamość płciowa a orientacja seksualna, gender a gra polityczna, cenzura i wolność nauki, konsekwencje wczesnej tranzycji, wychowanie neutralne płciowo a wpływ biologii i ewolucji. [Helios, 2022]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-3 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej