Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(3)
Forma i typ
Książki
(3)
Muzyka
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(4)
Placówka
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(1)
Wypożyczalnia Muzyczna (Żeromskiego 2)
(3)
Autor
Bogusławska-Stachura Anna
(1)
Jarzębska Alicja (1941- )
(1)
Meyer Krzysztof (1943- )
(1)
Paja-Stach Jadwiga (1949-2011)
(1)
Schreiber Ewa
(1)
Stochniol Magdalena
(1)
Suprynowicz Adam
(1)
Wyglądacz Krzysztof
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(2)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(1)
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Przynależność kulturowa
Muzyka polska
(1)
Temat
Meyer, Krzysztof (1943- )
(3)
Kompozytorzy polscy
(2)
Muzyka polska
(2)
Szymański, Paweł (1954- )
(2)
Augustyn, Rafał (1951- )
(1)
Bacewicz, Grażyna (1909-1969)
(1)
Baird, Tadeusz (1928-1981)
(1)
Bargielski, Zbigniew (1937- )
(1)
Górecki, Mikołaj (1971- )
(1)
Kilar, Wojciech (1932-2013)
(1)
Krupowicz, Stanisław (1952- )
(1)
Lasoń, Aleksander (1951- )
(1)
Lutosławski, Witold (1913-1994)
(1)
Modernizm
(1)
Moszumańska-Nazar, Krystyna (1924-2008)
(1)
Muzycy polscy
(1)
Muzyka fortepianowa polska
(1)
Muzykologia
(1)
Palester, Roman (1907-1989)
(1)
Panufnik, Andrzej (1914-1991)
(1)
Penderecki, Krzysztof (1933-2020)
(1)
Postmodernizm
(1)
Pstrokońska-Nawratil, Grażyna (1947- )
(1)
Spisak, Michał (1914-1965)
(1)
Szymanowski, Karol (1882-1937)
(1)
Weinberg, Mieczysław (1919-1996)
(1)
Wielecki, Tadeusz (1954- )
(1)
Temat: dzieło
Epitafium
(1)
Koncerty
(1)
Maski
(1)
Metopy
(1)
Symfonie koncertujące
(1)
Temat: czas
1801-
(1)
1901-
(1)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Gatunek
Biogram
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Msza (utwór muzyczny)
(1)
Muzyka instrumentalna
(1)
Muzyka na orkiestrę
(1)
Muzyka poważna
(1)
Opracowanie
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
3 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Mistrzowie i przyjaciele / Krzysztof Meyer. - Kraków : Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2011. - 389, [2] s. : il., faks., fot., port. ; 25 cm.
Indeks.
Książka Krzysztofa Meyera jest głęboko osobista, ale mówi też dużo o świecie, w którym Kompozytorowi przyszło żyć, a pośrednio o czasach Polski Ludowej. Jest też książką programowo powściągliwą. Autor koncentruje się na tych postaciach, które zaważyły na jego życiu jako muzyka, a więc na nauczycielach, przyjaciołach, dalszych kolegach. W tej relacji łączy się sztuka portretowania rozmaitych osób z opowieścią o własnym artystycznym ( i po prostu ludzkim) dojrzewaniu. To mnie właśnie szczególnie ujęło: umiejętność zarysowywania kilkoma pociągnięciami pióra sylwetek różnych osób. Są wśród nich osobistości znane i do dzisiaj pamiętane, jak choćby Eugenia Umińska i Stanisław Wiechowicz, ale i takie, które chyba nigdy sławy nie zdobyły i ich rozgłos poza Kraków nie sięgał, jak nauczycielka fortepianu, Ekierówna, pianista Hoffman czy wiolonczelista Mikulski. Pisze się o nich z sympatią i wdzięcznością, w sposób daleki od heroizowania, przeciwnie, ze skłonnością do ukazywania osobliwości i dziwactw, ale dzięki temu są to postaci wyraziste. Dotyczy to zwłaszcza sylwetek osób, z którymi Autor zetknął się w młodych latach. Mówi o nich, ale też pozwala im mówić, niejako dopuszcza ich do głosu, na postawie notatek robionych na gorąco może cytować ich wypowiedzi. Szczególną wagę mają portrety dwóch wielkich kompozytorów: Szostakowicza i Lutosławskiego. Pisze się tu o nich bez zadęcia, do jakiego prowokować mogła ich pozycja klasyków muzyki XX wieku, przedstawiani są oni w swoim dniu codziennym, ujawniają się ich sposoby bycia, zwyczaje, a nawet - delikatnie sugerowane - śmiesznostki. W książce tej raczej nie ma (poza nielicznymi wyjątkami) bezpośrednich ocen. Autor, subtelnymi środkami narracyjnymi, ujawnia swój stosunek do osób, o których wspomina. Przypadkiem nadzwyczaj interesującym z tego punku widzenia są wzmianki o Krzysztofie Pendereckim, w których nie kwestionuje się jego pozycji, ale zaznacza wyraźny wobec niego dystans. Autor pełnił ważne funkcje w życiu muzycznym w bardzo młodym wieku: był prorektorem krakowskiej PWSM i prezesem Związków Kompozytorów Polskich. To pozwoliło mu zetknąć się z różnymi mechanizmami działającymi w Polsce Ludowej , pokazać panującą atmosferę, a także kilkoma kreskami zarysować figury reżimowych funkcjonariuszy. Rozpatrywana z tego punktu widzenia jest to ciekawa książka o PRL-u, nie zaciemniająca obrazu, ale pokazująca, na jakie trudności natrafili w swej pracy (zwłaszcza organizacyjnej) wybitni artyści. Michał Głowiński. [PWM, 2011]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-97415 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Księg 2290 (1 egz.)
Książka
Muzyka
CD
W koszyku
(Sto na Sto Muzyczne Dekady Wolności)
Stanowi część boxu "100 na 100 : muzyczne dekady wolności". Zawiera komentarz do płyt CD 25-28.
CD25: Tadeusz Wielecki: Liczne odnogi rozgałęzionych splotów ; Aleksander Lasoń: Katedra ; Paweł Szymański: Quasi una sinfonietta (57:53).
CD26: Grażyna Pstrokońska-Nawratil: Le soleil, koncert na instrumenty perkusyjne i orkiestrę ; Mieczysław Wajnberg: Symfonia kameralna nr 4 (53:47).
CD27: Stanisław Krupowicz: Fin de siècle ; Zbigniew Bargielski: Trigonalia ; Krystyna Moszumańska-Nazar: III Kwartet smyczkowy (62:20).
CD28: Krzysztof Meyer: Msza op. 68 ; Rafał Augustyn: Miroirs (42:31).
Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego "Niepodległa" na lata 2017-2022.
BOX "100 na 100" to ekskluzywne wydawnictwo, dokumentujące ostatnie 100 lat polskiej muzyki. Na prestiżową publikację w polskiej i angielskiej wersji językowej złożą się następujące elementy: 36 płyt CD z nagraniami wszystkich utworów z listy "100 na 100". Aż 60 rejestracji zostało wykonanych na zlecenie PWM-u, a w to gigantyczne przedsięwzięcie zaangażowali się najwybitniejsi polscy artyści. Pozostałe nagrania zostały pozyskane z archiwów Polskiego Radia i Polskich Nagrań. Wśród orkiestr, chórów i zespołów zaangażowanych w przedsięwzięcie znalazły się m.in. Filharmonia Narodowa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa, Narodowe Forum Muzyki, Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Aukso, Sinfonietta Cracovia, Kwartet Śląski, Chór Polskiego Radia, Camerata Silesia. Z dyrygentów warto wymienić maestrów Łukasza Borowicza, Jacka Kaspszyka, Jana Krenza, Jerzego Maksymiuka, Marka Mosia, Grzegorza Nowaka, Antoniego Wita. Do grona solistów należą m.in. Joanna Freszel, Tomasz Konieczny, Aleksandra Kurzak, Olga Pasiecznik, Arnold Rutkowski, Agata Zubel. [www.pwm.com.pl, 2018]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WM-Ksieg 3622 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Acta Musicologica Universitatis Cracoviensis ; 16)
Materiały z sympozjum, 31 marca 2006, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
CZĘŚC I: Z PROBLEMÓW ESTETYKI, TEORII I KOMPOZYCJI: Modernizm i postmodernizm w refleksji o muzyce ; Kompozytorzy polscy wobec idei modernistycznych i postmodernistycznych ; Postawy artystyczne w XX wieku i problem tradycji w autorefleksji Bairda, Kilara i Meyera. CZĘŚĆ II: W ŚWIETLE KLASYCZNOŚCI I NOWOCZESNOŚCI: Aspekty modernistyczne "Masek" i "Metop" Karola Szymanowskiego ; Neoklasycyzm w ujęciu Michała Spisaka (na przykładzie "Symfonii koncertującej nr 1") ; Fraktura skrzypowa w utworach Grażyny Bacewicz ; "Trzy wiersze Czesława Miłosza" Romana Palestra w świetle cech stylistycznych twórczości kompozytora ; Idea klasyczności w "Koncercie wiolonczelowym" Andrzeja Panufnika ; "Cztery eseje" Tadeusza Bairda - między tradycją i nowoczesnością ; "Epitafium na obój i fortepian" (1979) Witolda Lutosławskiego na tle cech stylu kompozytora. CZĘŚĆ II: W KRĘGU POSTMODERNIZMU: Stylistyczny "pluralizm kontrolowany" w "Missa pro pace" Wojciecha Kilara ; Symfonie Henryka Mikołaja Góreckiego - myślenie awangardowe a tradycja gatunku ; "Chaconne In memoria del Giovanni Paolo II" Pendereckiego w kontekście jego "ars componendi" ; "Koncert fortepianowy" Pawła Szymańskiego na tle filozoficznych idei postmodernizmu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Księg 2355 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej