Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(2)
Forma i typ
Książki
(2)
Dostępność
dostępne
(2)
Placówka
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(2)
Autor
Urbańska Sylwia
(1)
Zowczak Magdalena (1956- )
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(2)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Temat
Emigracja zarobkowa
(2)
Polacy za granicą
(2)
Bojkowie
(1)
Eurosieroctwo
(1)
Folklor
(1)
Gościnność
(1)
Handel prywatny
(1)
Karta Polaka
(1)
Kobieta
(1)
Matka
(1)
Niepełnosprawni
(1)
Przejścia graniczne
(1)
Przemytnictwo
(1)
Regiony przygraniczne
(1)
Rodzina
(1)
Timošenko, Uliâ Volodimirivna (1960- )
(1)
Ukraińcy za granicą
(1)
Świadomość społeczna
(1)
Żebracy
(1)
Temat: dzieło
Matka Boska Chełmska (obraz)
(1)
Temat: czas
1989-
(2)
2001-0
(2)
Temat: miejsce
Iwano-Frankowsk (Ukraina)
(1)
Kalników (woj. podkarpackie)
(1)
Kamionka Bużańska (Ukraina)
(1)
Krościenko (woj. podkarpackie)
(1)
Lwów (Ukraina ; okręg)
(1)
Macedonia
(1)
Medyka (woj. podkarpackie)
(1)
Polska
(1)
Stary Sambor (Ukraina ; okręg)
(1)
Starzawa (Ukraina)
(1)
Ukraina
(1)
Ustrzyki Dolne (woj. podkarpackie ; okolice)
(1)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
(Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej)
Bibliogr. s. [343]-363. Indeks.
Streszcz. w jęz. ang.
W debacie wokół przemian współczesnych rodzin i wzorców płci rzadko dyskutuje się o doświadczeniach kobiet spoza klasy średniej. W istocie niewiele wiemy na temat tego, jak po 1989 roku zmieniały się biografie, tożsamości i role rodzinne rolniczek i robotnic. Tymczasem od co najmniej kilku dekad to właśnie zwalniane z restrukturyzujących się fabryk pracownice, rolniczka i gospodynie domowe są bohaterkami cichej, niewidzialnej, choć masowej ewolucji. Jako (nie)legalne migrantki - sprzątaczki i opiekunki dzieci, osób starszych i chorych - zamieszkujące wraz z milionami podobnych sobie globalnych robotnic getta migracyjne w metropoliach Europy i Ameryki, musiały zmierzyć się z nowymi nierównościami, gruntownie przeorganizować rolę, tożsamości rodzinne i wzorce płci. Jak Polki radziły sobie z wieloletnią przymusową rozłąką z dziećmi w sytuacji, gdy „opieka na odległość” stała w sprzeczności z figurą matki rezydencjalnej utrwaloną w świadomości jako kanoniczna i niemodyfikowalna? Jak zmieniały się przy tym ich relacje z mężami, rodzinami i społecznościami lokalnymi? O jakich doświadczeniach , jakim językiem mówi „matka Polka na odległość”? Jakie kulisy życia polskich rodzin zaczęła odsłaniać, kiedy znalazła się tak - poza granicami domu, tradycyjnego świata społecznego wsi, miasteczka, państwa? Z czym wiąże się „postmodernizacja ubogich”? Autorka odpowiada na te pytania, zastanawiając się jednocześnie, czy od 1989 roku - kiedy okno dla masowych migracji kobiet otworzyło się szerzej - mieliśmy do czynienia z niedostrzeżoną rewolucją płci w społecznościach zwykle szufladkowanych jako twierdze tradycyjności. Analizy powstały na podstawie zebranych przez autorkę narracji autobiograficznych kobiet, których doświadczenie życia między dwoma krajami wpisało się w dwie dekady transformacji 1989-2010. Książka nie mogłaby jednak powstać bez intensywnych badań terenowych, prowadzonych w Polsce I Belgii. Dały one wgląd w życie migrantek, ich rodzin i społeczności na wsiach i w małych polskich miasteczkach, a także w gettach migracyjnych Brukseli. [Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-102962 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia Ethnologica)
Mapy na wyklejkach.
M.in. dot. wschodniej Rzeszowszczyzny.
Bibliogr. s. [667]-716.
Tekst częśc. ukr.
Streszcz. pol., ukr.
WSTĘP: Antropologia pogranicza. Projekt i realizacja badań ; Refleksje nad kierunkami przemian pogranicza polsko-ukraińskiego ; Język dialogu historyków polskich i ukraińskich na przełomie XX i XXI wieku ; Pograniččâ - zemlâ lubovi ta rozbratu. I. KONSTRUOWANIE GRANICY: Pamięć przedzielona rzeką ; Retoryka granicy ; Europa Wschodnia, Ukraina i orientalno-okcydentalne przeciąganie liny ; Współczesne Eldorado? Wschód i Zachód w narracjach migrantów z Bełza i okolic ; Czy pogranicze przeniesione? Analiza przestrzenno-demograficznych determinantów relacji pomiędzy polską i ukraińską diasporą w USA. II. EKONOMIE I "GLOKALIZACJA": Kobieca migracja zarobkowa do Europy Zachodniej na tle ukraińskiego dyskursu tożsamości ; Pojęcie granicy i jej przekraczania w kontekście migracji zarobkowych (pečalba) w Macedonii ; Drobny handel wahadłowy na pograniczu polsko-ukraińskim w ujęciu antropologicznym ; "Granica jest po to, żeby chodzić" - krajobraz kulturowy Mrówek z Medyki ; Jak zarobitky kształtują więzi krewniacze w transnarodowych rodzinach bojkowskich ; Wspólnota interesów czy rodzinny interes? Wpływ handlu przygranicznego na relacje w rodzinie ; Turystyka handlowa na południowym Podlasiu - perspektywa emic ; Rola przemytu w życiu młodzieży pogranicza. Na podstawie badań w Kalnikowie (pow. przemyski) ; Adaptacja ekonomiczna mieszkańców Stariawy do zmian politycznych zachodzących na granicy polsko-ukraińskiej od lat 50. XX wieku do czasów współczesnych ; Co mieszkańcy Boryni wynieśli z lokalnej piekarni? ; Postawy wobec żebractwa jako wyraz zmiany społecznej: od "społeczeństwa losu" do "społeczeństwa wyboru" (zachodnia Ukraina). III. PAMIĘĆ I TRAUMA W STREFIE KONFLIKTU: Golos pam'âti abo ukrains'kij fol'klor stresovih situacij âk identifikacijnij marker ; Symboliczne obrazy lat wojny. Narracje z pogranicza ; Značennâ materi u zbereženni nacional'noi tradicii v mišanih šlubah na pol's'ko-ukrains'komu pograničči ; Narodna sakral'na skul'ptura v Ukraini v konteksti zv'âzkiv iz zahidnimi susidami ; Rudyment pamięci - rzecz o dawnym Stanisławowie ; Różne wizje przeszłości w skonfliktowanej społeczności Matkowa ; Czerwona gwiazda, biała soroczka - rzecz o bojkowskich komunistach ; Pamięć przeszłości w procesie kształtowania się tożsamości. Na przykładzie Doliny Górnego Sanu (Muczne) ; Pamięć mieszkańców nowego pogranicza a tożsamość regionalna ; Rola milczenia w pamięci o historii mieszkańców pogranicza. IV. WIEDZA POTOCZNA I FOLKLOR NA POGRANICZU: Osoblivosti funkcionuvannâ fol'klornoi tradicii na pograničnih terenah ; Pol's'ka antiradâns'ka fol'klorna satira na ukrains'ko-pol's'komu pograničči ; Ukrains'ko-pol's'ke kul'turne pograniččâ u novočasnomu fol'klori L'vova ; Zberežennâ obrâdovih tradicij v umovah pereselennâ: deâki realii simejnoi obrâdovosti žiteliv Starosambirsini ; To ne żebraki - to mołodsze braty Isusa Christa - o żebrakach na Bojkowszczyźnie ; Pojęcie energii i jego konceptualizacje na gruncie medycyny komplementarnej we Lwowie i okolicznych miejscowościach ; Julia Tymoszenko - bohaterka mitu politycznego (Bojkowszczyzna). V. KONSTRUOWANIE TOŻSAMOŚCI I PRAKTYKI POGRANICZA: Wizerunki obcego a rzeczywistość społeczna pogranicza w Galicji Wschodniej w dwudziestoleciu międzywojennym ; Wpływ doświadczenia pokoleniowego na recepcję Karty Polaka (Sambor i Łanowice) ; Znaczenie kultu Matki Boskiej Chełmskiej w relacjach polsko-ukraińskich na pograniczu (Chełm, Łuck) ; Religia jako element kształtowania tożsamości mieszkańców Kamionki Buz'kiej na Ukrainie ; Odmienny, dziwaczny, nepownocinnyj. Kulturowe i religijne uwarunkowania postaw wobec niepełnosprawności dziecięcej w Kamionce Buz'kiej na Ukrainie ; Strategie uczestnictwa przyjezdnych w życiu społeczności lokalnej na pograniczu polsko-ukraińskim ; Wspólnota lokalna w przygranicznej wsi Krościenko ; Dwie społeczności - dwie gościnności. Jak różnice w społecznościach ukraińskiej Stariawy i polskiego Krościenka wpływają na różnice w gościnności? ; Pogranicze "polsko-greckie". Elementy kształtujące obraz Greka w społeczności wsi przygranicznej Krościenko. ANEKS: Raport z badań terenowych grupy laboratoryjnej "Antropologia pogranicza: sąsiedztwo polsko-ukraińskie".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-98007 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej