Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(6)
Forma i typ
Książki
(6)
Publikacje naukowe
(2)
Dostępność
dostępne
(6)
Placówka
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(6)
Autor
Dziechcińska Hanna (1924- )
(1)
Kaźmierkiewicz Maciej
(1)
Klenczon Wanda
(1)
Kramkowska-Dąbrowska Agnieszka
(1)
Minois Georges (1946- )
(1)
Ratuszna Hanna
(1)
Stapkiewicz Agnieszka
(1)
Tyszkowa Maria (1932-1993)
(1)
Łazicka Agnieszka
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(3)
1970 - 1979
(2)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(6)
Język
polski
(6)
Temat
Śmiech
(6)
Literatura
(3)
Tematy i motywy
(2)
Antropologia społeczna
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Dziecko
(1)
Epigramy
(1)
Film dla dzieci i młodzieży
(1)
Herbert, Zbigniew (1924-1998)
(1)
Kobieta
(1)
Komizm
(1)
Literatura dziecięca
(1)
Muzyka
(1)
Pamflet
(1)
Poezja dziecięca
(1)
Portrety
(1)
Strach
(1)
Sztuka
(1)
Sztuka dziecka
(1)
Szydzenie
(1)
Teatr dziecięcy i młodzieżowy
(1)
Telewizja
(1)
Wychowanie estetyczne
(1)
Wyobraźnia
(1)
Świrszczyńska, Anna (1909-1984)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1501-
(1)
1801-1900
(1)
1901-
(1)
Gatunek
Karykatura
(1)
Literatura polska
(1)
Poezja polska
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
6 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [420]-435. Indeks.
Streszcz. ang.
Śmiech w twórczości Zbigniewa Herberta ma wiele odsłon - jest motywem poetyckim, zagadką filozoficzną, projektowaną reakcją odbiorcy, wreszcie odpowiedzią samego pisarza na otaczającą go rzeczywistość. Ma też wiele odcieni - bywa nostalgicznym uśmiechem, zabawą słowem poetyckim i tradycją literacką, dowcipem językowym, ale też reakcją obronną na zło i niesprawiedliwość, szyderstwem, narzędziem mającym poprawiać świat albo odpowiedzią na absurd i grozę rzeczywistości. To poprzez śmiech poeta odkrywa złożoność świata, jego tragikomiczną naturę. Czasem Herbert ośmiesza swoich bohaterów, by chwilę potem pokazać ich męstwo. Nie oszczędza również siebie - ujawnia komizm sytuacji tworzenia, ułomność poety jako zwykłego człowieka. Ten rodzaj samoświadomości staje się warunkiem tworzenia. Twórca może mówić wzniośle i prawdziwie tylko wtedy, kiedy wie, że sam w swym patosie bywa śmieszny. Nie może też - zdaje się przekonywać Herbert - obywać się bez zabawy, uśmiechu, tak by nie zapomnieć o swoim czytelniku, którego winien zapraszać do udziału w radości, jaką daje obcowanie ze słowem poetyckim. [Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, Fundacja Akademia Humanistyczna, 2015].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-103839 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Histoire du rire et de la dérision" 2000.
Wybitny francuski historyk Georges Minois (ur. 1946) zasłynął wieloma monografiami, które zgłębiają zjawiska z pogranicza życia duchowo-umysłowego i codzienności, takie jak samotność, praktyki religijne i zdrowotne, melancholia czy depresja, a w niniejszym tomie śmiech, tj. różne formy „wesołego” życia. Ich ukazana tu historia od starożytności do dziś jest dwuwątkowa. Z jednej strony, autor śledzi historię świąt, karnawałów, różnych odmian zbiorowej zabawy ludności, a z drugiej, zmienny z biegiem dziejów stosunek władz, zwłaszcza kościelnych, do śmiechu i wesołości. Rzecz nie była oczywista i na przykład starożytni uważali śmiech za boski, wyraz najwyższej wolności bogów, ale we wczesnych wiekach chrześcijaństwa uchodził on za domenę diabelską. Jednocześnie średniowiecze pełne było rubasznego śmiechu jako wytchnienia od rygorów doktryny. Jest jeszcze trzeci wątek, niejako filozoficzny, historii śmiechu. To forma reakcji na świat: sceptyczny śmiech Demokryta, kyniczny Diogenesa, satyra, zwłaszcza polityczna, wreszcie czasy najnowsze z dominacją ironii. Dzieło Minois jest tyleż historią co prawdziwą encyklopedią zjawisk społecznych skupionych wokół śmiechu i drwiny. Jak zwykle u tego autora zdumiewają przywoływane przez niego, mało znane fakty z historii, którym towarzyszy zniuansowana kulturowa interpretacja. Na szczęście dla nas historia śmiechu ma szczęśliwy finał i dziś śmiejemy się bez wyrzutów sumienia, nawet jeśli krytycy epoki głoszą, że śmiech dzisiejszych kultur maskuje utratę sensu. [Fundacja Aletheia, 2021]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-109649 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Z Problematyki Literatury i Sztuki Młodej Polski ; t. 8)
Indeks.
Aneks w języku rosyjskim na stronach [269]-282.
Magdalena Pawłowska, „Klęska jednoniemyślności”. Humor Bolesława Prusa w świetle teorii śmiechu Henriego Bergsona ; Tadeusz Linkner, Młoda Polska w anegdocie ; Urszula Maria Pilch, Strach nicości – młodopolska liryka wobec kategorii braku ; Marcin Bajko, Motyw śmiechu w „Śmierci” Ignacego Dąbrowskiego ; Grzegorz Igliński, Demoniczny koncertmistrz. O faunie i niszczycielskiej żądzy w poemacie Stefana Gralewskiego „Bal piekła” ; Mateusz Skucha, Głód życia – lęk śmierci. O młodopolskich nowelach Eleonory Kalkowskiej ; Agnieszka Łazicka, Przerażająca wiedza i zmagania z nieprzedstawialnym. O „Trzeciej godzinie” Romana Jaworskiego ; Weronika Szulik, Wyzwolić śmiech, wyzwolić śmiechem. „Bania doktora Lipka” Romana Jaworskiego ; Marek Kurkiewicz, Komizm, śmiech, ironia, groteska – świat z przymrużeniem oka w opowiadaniach Antoniego Langego ; Weronika Dulęba, „A ja się śmieję i śmiejąc, umieram”. Wokół humoresek Marii Sadowskiej ; Maria Jolanta Olszewska, Straszny jest ten świat, czyli „Wilki w nocy” Tadeusza Rittnera ; Radosław Sioma, Uśmiech nad przepaścią. O „Profesorze Tutce” Jerzego Szaniawskiego ; Katarzyna Czernic, Groza u Gastona Leroux ; Irena Szewczenko, Śmiech straszny i tanatologiczny w poezji polskich i ukraińskich modernistów ; Krystian Węgrzynek, Śmiech śląskich bohaterów Tomasza Manna ; Elżbieta Hurnik, Trwoga i śmierć w „Baśni 672 nocy” Hugona von Hofmannsthala na tle tendencji w sztuce przełomu XIX i XX wieku ; Agnieszka Kowalkiewicz-Kulesza, „Pogodny mądrym smutkiem” – funkcja (u)śmiechu w wybranych dramatach Jerzego Szaniawskiego ; Grzegorz P. Bąbiak, Obraz wroga na łamach „Muchy” w okresie rewolucji 1905–1907 ; Łukasz Garbal, Gombrowicz antytotalitarny (w świetle kilku dzienników i wspomnień z lat 50. XX wieku) ; Aneks.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-108720 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [279]-301. Indeks.
"U Świrszczyńskiej ciało jest sposobem myślenia, odczuwania i przeżywania świata - sposobem jedynym i wyłącznym". Ta dominująca pozycja ciała łączy się ściśle z kobiecością - nie tylko poprzez filozofię kobiecości, ale także jako specyfika kobiecej percepcji i kobiecego sposobu bycia w świecie. I śmiech: jeden "bezinteresowny" i radosny, a drugi - będący w istocie postawą śmierci, próbą odczytania jej grozy i obrony własnej tożsamości wobec tego, co przeczuwane i nieuniknione. Plan egzystencji i plan pisania autorka splata tak mocno, że trudno byłoby mówić o Świrszczyńskiej - poetce, nie pamiętając o Świrszczyńskiej - społecznicy czy Świrszczyńskiej - publicystce - trzeba wyjątkowych umiejętności nie tylko literaturoznawczych, aby ten splot wydobyć, ale także w sposób tak przekonujący i zajmujący opisać. To, co w tej książce niezmienne, to pełna żarliwej pasji i osobistego zaangażowania postawa badawcza. To ona sprawia, że czytając, obcujemy de facto z dwiema autentycznymi osobowościami: poetki i badaczki. Właśnie ta relacja osobowa jest niezmiernie ważna. Szczęśliwie odeszliśmy już w humanistyce od zdepersonalizowanych aktów lektury. prof. Krystyna Pietrych
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-102137 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-44352 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-53190 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej