Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(6)
Forma i typ
Książki
(6)
Publikacje naukowe
(4)
Dostępność
dostępne
(5)
wypożyczone
(1)
Placówka
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(6)
Autor
Zabawa Krystyna
(6)
Czabanowska-Wróbel Anna (1962- )
(3)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(4)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(6)
Język
polski
(6)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Literatura dla dzieci
(4)
Tematy i motywy
(3)
Literatura dla młodzieży
(2)
Literatura polska
(2)
Język polski (przedmiot szkolny)
(1)
Modernizm
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Powietrze
(1)
Woda
(1)
Wychowanie przedszkolne
(1)
Wyobraźnia
(1)
Ziemia
(1)
Temat: czas
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
1989-
(1)
2001-
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(3)
Monografia
(2)
Literatura dziecięca polska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(4)
Edukacja i pedagogika
(1)
6 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-80302 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 167-191. Indeks.
Publikacja dofinansowana ze środków przeznaczonych na działalność statutową Wydziału Pedagogicznego Akademii Ignatianum w Krakowie.
Streszczenie w języku angielskim.
R. I. Ciekawość świata - w kręgu edukacji przyrodniczej: 1. Świat zwierząt i roślin oraz edukacja ekologiczna ; 2. Tajemnice wszechświata - edukacja astronomiczna ; R. II. Mała ojczyzna - wokół edukacji regionalnej: 1. Tradycja małej ojczyzny w regionalnych podaniach, legendach, baśniach i w języku ; 2. Miejsce jako "bohater" ; R. III. "Skąd nasz ród" - problemy edukacji historycznej ; 1. Historia w książkach dla młodego odbiorcy przed 1989 - stan badań ; 2. Książka historyczna dla dzieci po 1989 roku: Nowe cele - rozrywka przede wszystkim. Kariera komiksu ; Nowe tematy - powstanie warszawskie, wojenne losy Żydów, historia powojenna ; R. IV Dziecko w społeczeństwie - elementy edukacji obywatelskiej: 1. Prawa dziecka i edukacja prawna ; 2. Patriotyzm współcześnie ; 3. Podstawy edukacji ekonomicznej ; R. V. Tajemnica "drugiej strony" - o edukacji religijnej: 1. Opowieści biblijne ; 2. Opowieści o świętych, aniołach i świętych ; 3. Opowieści o wierze ; R. VI. Poznać i wyrazić siebie, rozumieć innych - w kręgu edukacji emocjonalnej: 1. Emocje oraz sposób ich przedstawiania ; 2. Emocje a płeć ; 3. Poetycka szkoła wrażliwości i inteligencji emocjonalnej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-105329 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [291]-317, netogr. s. [318]-320. Indeks.
Streszcz. w jęz. ang.
Spis treści także w jęz. ang.
WSPÓŁCZESNA KSIĄŻKA DLA NAJMŁODSZYCH - DZIEŁO INTEGRALNE: Słowo - obraz - dźwięk. Polisensoryczność odbioru ; Ksiązka ilustrowana - słowo i obraz ; Ksiązka obrazkowa czyli ikonotekstowa - sojusz słowa z obrazem ; Ksiązka autorska - w stronę literatury? ; Od lat 3 do 103 - w kierunku literatury dla każdego wieku ; Cz. II "MIŁODŻWIĘKI" I GŁĘBSZE ZNACZENIE. POEZJA DLA DIECI WOBEC WSPÓŁCZESNYCH POETYCKICH TEMATÓW I ZJAWISK: Najnowsza poezja i wiersze dla dzieci - próba charakterystyki ; Liryka dla dzieci wobec tematów ostatecznych ; Poezja prozą - studium przypadku. "Zielony i Nikt" Małgorzaty Strzałkowskiej i Piotra Fąfrowicza ; Zabawa słowami - język jako bohater. Poezja dla dzieci wobec nurtu lingwistycznego w polskiej poezji współczesnej ; Autoportret i autotematyzm ; Tomik poetycki - analiza ikonotekstu ; Cz. III NARRATOR - AUTOR - POSTAĆ. PROZA DLA DZIECI WOBEC WSPÓŁCZESNYCH TENDECJI W LITERATURZE: Najnowsza proza dla najmłodszych - próba charakterystyki ; Narrator-autor. Strategie narracyjne ; Narrator - postać. Dziecięcy punkt widzenia ; Role płciowe w literaturze dla najmłodszych. Perspektywa genderowa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-100438 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Żywioły Wyobraźni)
Bibliografie przy pracach. Indeks.
Książka dofinansowana przez Uniwersytet Jagielloński ze środków Wydziału Polonistyki.
Książka dofinansowana ze środków przeznaczonych na działalność statutową Wydziału Pedagogicznego Akademii Ignatianum w Krakowie.
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Wszechobecne, niewidzialne, niezbędne do życia - powietrze symbolizuje to, co duchowe, a zarazem rzeczywiście istniejące. Najbardziej nieuchwytny z żywiołów odgrywa wyjątkowo ważną rolę zarówno w dawnych baśniach, jak i w nowszej literaturze dziecięcej. Subtelny żywioł daje o sobie znać na różne sposoby, może być delikatnym powiewem, ale ma też swój dramatyczny i destrukcyjny wymiar - staje się wówczas burzą i niszczącym huraganem. Na zakończenie Szekspirowskiego dramatu i w jego przeznaczonych dla dzieci adaptacjach Ariel zostaje uwolniony. W.H. Auden, wnikliwy czytelnik Burzy, napisał dla Prospera długi monolog, którym może on pożegnać Ariela i jego słodki, a równocześnie groźny śpiew, jakim duch powietrza otacza z właściwą mu delikatnością i obojętnością „szorstki świat”. Mamy nadzieję, że pamiętając o tych słowach, czytelnik naszej książki będzie kończył jej lekturę: „Och, Arielu, / Arielu, brak mi cię będzie. Ciesz się swoim żywiołem. Żegnaj”. Żywioły w literaturze dziecięcej. Powietrze to monografia zbiorowa doskonale wpisująca się w ciąg badań nad twórczością przeznaczoną dla dzieci, by wymienić wydany w 2017 roku tom poświęcony wodzie i kolejny, dotyczący ziemi w literaturze dziecięcej (2019). Można więc spojrzeć na książkę jako na kontynuację pewnego zamierzenia naukowego rozszerzającego dotychczasowe pole badawcze. Niewątpliwa jest także kompetencja obu redaktorek naukowych tego monograficznego cyklu, Anny Czabanowskiej-Wróbel i Krystyny Zabawy. Zasięgiem publikacja mogłaby objąć zarówno badaczy literatury zajmujących się piśmiennictwem dla dzieci, polskim i obcym, jak i dydaktyków poszukujących inspiracji wykraczających poza ograniczenia szkolnego kanonu. Powinna też zwrócić uwagę wszystkich zainteresowanych zagadnieniami wyobraźni znajdującej się pod znakiem żywiołów. Z recenzji profesora Tadeusza Sławka
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-108757 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Żywioły Wyobraźni)
Bibliografia przy pracach. Indeks.
Streszczenia w języku angielskim.
Krystyna Zabawa, Ziemia - (humena) origo et finis ; Bernadeta Niesporek-Szamburska, Ziemia - językowe obrazowanie żywiołów w wypowiedziach dziecięcych ; Ryszard Waksmund, Światy chtoniczne w literaturze dla niedorosłych. Od mitu do science Fiction ; Marta Rusek, Ukryci w podziemiach. Tetmajer, Kasprowicz, Strindberg o śpiących rycerzach ; Katarzyna Wądolny-Tatar, Znakowanie ziemi. Proza historyxująca Grażyny Bąkiewicz (na podstawie powieści "Mówcie mi Bezprym) ; Iwona Gralewicz-Wolny, Muminki - między wodą a ziemią ; Grzegorz Leszczyński, "...drzewo pod ziemią w nagły żal się rozklęka". Leśmianowska baśń ziemi ; Alicja Mazan-Mazurkiewicz, Andersenowska opowieść o prochu ziemi ; Alicja Ungeheuer-Gołąb, Żywioł ziemi jako tworzywo poetyckie w wierszu dla dzieci Józefa Ratajczaka ; Małgorzata Ochmanek, Dom jako miejsce na ziemi i scena dramatu w "Kłopotach Kacperka góreckiego skrzata" Zofii Kossak ; Bożena Olszewska, Ziemia i jej literackie konkretyzacje w międzywojennym "Płomyku" (1917-1939) ; Dorota Michułka, Romantyczne inspiracje baśniowej natury - ziemia w słowach i obrazach. Opowieść Martina Widmarka i Emilii Dziubak "Tyczka w Krainie Szczęścia ; Marta Kotkowska, Rośliny - dzieci, płody Matki Ziemi w książce dziecięcej początku XX wieku ; Beata Mytych-Forajter, Żar popiołów czyli jak przejść przez lisią norę i przeżyć? "Paź" Sary Pennypecker ; Alicja Baluch, "Bezsenność Jutki" Doroty Combrzyńskiej-Nogali jako literacka forma przemieszczenia mitu o Demeter i Korze ; Małgorzata Wójcik-Dudek, Doświadczenie ziemi. Zagłada w najnowszej literaturze dla dzieci i młodzieży ; Krystyna Zabawa, Między plażą i piaskownicą a okopem, Piskowym Dziadkiem a Piaskunem - motyw piasku i piaskowych stworzeń w wybranych utworach dla dzieci ; Jolanta Ługowska, "Tajemniczy ogród" Frances Hodgson Burnett - znaczenia i symbolika ziemi ; Piotr Oczko, W hrabstwie Sussex, w hrabstwie snów. O "Marcinie spod Dzikiej Jabłoni" Eleonor Farjeon ; Anna Czabanowsk-Wróbel, "Serce ziemi". Wyobraźnia telluryczna George'a MacDonalda ("Królewna i gobelin", "Królewna i Curdie") ; Sylwia J. Wojciechowska, Śródziemie i jego mieszkańcy: ziemski pierwiastek według J.R.R. Tolkiena ; Dominika Ruszkiewicz, "Wpuść mnie, matko miła": Matka Ziemia w "Opowieści Przekupienia Relikwii" Geoffreya Chaucera oraz współczesnej prozie dla dzieci i młodzieży Geraldine McCaughrean.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A-107737 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Żywioły Wyobraźni)
Bibliografia przy pracach. Indeksy.
Bernadeta Niesporek-Szamburska, Woda – językowe obrazowanie żywiołu w wypowiedziach dziecięcych ; Jolanta Ługowska, Motyw żywej wody w baśni ludowej i literackiej ; Alicja Mazan-Mazurkiewicz, Od oceanu do... kropli wody. Symbolika akwatyczna w baśniach Hansa Christiana Andersena ; Marta Rusek, Wezwanie morza. Sindbad Żeglarz i Tatuś Muminka wobec tajemnicy wodnego żywiołu ; Grzegorz Leszczyński, „Tyle smutków… A woda spojrzysta”. Leśmian i Malczewski: spotkania ; Alicja Baluch, Woda jako żywioł poetycki w utworach dla dzieci ; Katarzyna Wądolny-Tatar, Biopoetyka akwatyczna w kołysankowych wierszach dla dzieci ; Dominika Ruszkiewicz, Miłość u wybrzeży Bretanii: motyw wody w dziecięcych adaptacjach Opowieści Ziemianina Geoffreya Chaucera ; Anna Czabanowska-Wróbel, Wyobraźnia akwatyczna dla dzieci lądu. Zaczynając od Wodnych dzieci Charlesa Kingsleya ; Sylwia Wojciechowska, „Qui trans mare currunt”: Podróż „Wędrowca do Świtu” C.S. Lewisa ; Iwona Gralewicz-Wolny, „Gdzieś nieopodal płynie rzeka”. O czym szumią wierzby Kennetha Grahame’a ; Beata Mytych-Forajter, Życie na wodzie. Chłopiec i rzeka Henriego Bosco ; Krystyna Zabawa, Morze ciche Jeroena van Haelego – doświadczanie żywiołu przez dziecięcego bohatera z niepełnosprawnością ; Małgorzata Wójcik-Dudek, Płynna postpamięć – motywy akwatyczne w literaturze osobnej podejmującej problematykę Holokaustu ; Bożena Olszewska, „Płynie Wisła, płynie…” Motyw rzeki w literaturze międzywojennego „Płomyka” (1917–1939) ; Ryszard Waksmund, Woda, para, lód. W kręgu literatury popularnonaukowej dla niedorosłych ; Małgorzata Chrobak, Od potopu do „powodzi tysiąclecia”. Wieloznaczność obrazów powodzi w utworach dla młodego odbiorcy ; Alicja Ungeheuer-Gołąb, Co robi rybak na dnie morza? O książce pt. Rybak na dnie morza z tekstem Agnieszki Taborskiej i ilustracjami Józefa Wilkonia ; Marta Kotkowska, Wodne (morskie) zaświaty w ilustrowanych/obrazkowych książkach dla dzieci.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-106181 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej