Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(7)
Forma i typ
Książki
(7)
Publikacje naukowe
(3)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(6)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Muzyczna (Żeromskiego 2)
(7)
Autor
Piotrowska Anna G
(7)
Lewandowska Bożena (1952- )
(1)
Sitarz Andrzej
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(5)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(5)
Odbiorca
Nauczyciele akademiccy
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Temat
Cyganie
(4)
Muzyka cygańska
(3)
Etnomuzykologia
(2)
Muzyka europejska
(2)
Muzyka węgierska
(2)
Tematy i motywy
(2)
Copland, Aaron (1900-1990)
(1)
Edytorstwo muzyczne
(1)
Gershwin, George (1898-1937)
(1)
Górale
(1)
Indianie
(1)
Ives, Charles Edward (1874-1954)
(1)
Liszt, Ferenc (1811-1886)
(1)
Muzyka
(1)
Muzyka amerykańska
(1)
Muzyka filmowa
(1)
Muzyka hiszpańska
(1)
Muzyka indiańska
(1)
Muzyka skandynawska
(1)
Notacja muzyczna
(1)
Partytura
(1)
Rapsodia
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Świadomość narodowa
(1)
Temat: czas
1801-1900
(3)
1901-2000
(3)
1701-1800
(1)
1901-
(1)
Temat: miejsce
Karpaty
(1)
Gatunek
Opracowanie
(2)
Monografia
(1)
Muzyka filmowa
(1)
Muzyka ludowa
(1)
Podręcznik
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(4)
Historia
(2)
Edukacja i pedagogika
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
7 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Księg 1907 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Acta Musicologica Universitatis Cracoviensis ; 32)
Bibliografia na stronach 219-236. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim
Prolegomenom. Krótka historia rapsodii od antyku do dziś. Rozdział 1. RAPSODOWIE XIX WIEKU - MUZYCY CYGAŃSCY: Starożytny rapsod wskrzeszony ; Apoteoza postaci muzyka cygańskiego w XIX wieku ; Od Homera do Osjana i muzyka cygańskiego ; Niebezpieczne powinowactwa: popularyzator i wulgaryzator ; Liszt jako rapsod i jego rola w promowaniu cygańskości ; Urodzony pod cygańską gwiazdą ; Liszt o Cyganach ; Pomiędzy alla zingara i alla ungarische, czyli o tym, co "cygańskie" w muzyce Liszta. Rozdział 2. CYGAŃSKA IMPROWIZACJA A IDEA RAPSODII: Improwizacja muzyczna i poetycka ; Improwizujący rapsod, improwizujący muzyk ; Rapsodie literackie przed wiekiem XIX ; Od zbioru utworów do utworu-zbioru ; Czy istnieje forma rapsodyczna? ; Koncepcja rapsodii ; Lisztowskie rapsodie z ducha improwizacji poczęte ; Rapsodie inspirowane improwizacją cygańską. Potpourri, melanż, kalejdoskop. Rozdział 3. CYGAŃSKI CHARAKTER RAPSODII: Rapsodia połączeniem przeciwieństw ; Życie, życie jest rapsodią ; Zasada kontrastu ; Przeciwieństwa w tzw. kompozycjach cygańskich ; Efekt nagłości ; Koncepcja Plötzlichkeit ; Nagłość a demoniczność ; Nagłość w tzw. kompozycjach cygańskich. Rozdział 4. CYGAŃSKIE, WĘGIERSKIE, RUMUŃSKIE... - element narodowy w rapsodiach ; Rapsodia jako epos narodowy ; Tradycja "commonplace" ; Rapsodie węgierskie ; Liszta jako zbiór melodii ; Wirtuozowskie efekty "cygańskie" ; Rapsodie, fantazje i kaprysy alla zingara ; Rapsodie narodowe i orientalne ; Rapsodie "patriotyczne" ; Rapsodie "egzotyczne". Rozdział 5. MIĘDZY RAPSODIĄ A BALLADĄ: Kontekst historyczny ; Liszt a sprawa węgierska ; Liszt a Chopin ; Ballady i... rapsodie ; Narodowy rys ; Gawęda snuta tonami ; Z programem czy bez? ; Dwa modele narracyjne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Księg 3007 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Acta Musicologica Universitatis Cracoviensis ; 25)
Bibliogr. s. [333]-349. Indeks osób. Indeks filmów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Księg 2503 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Acta Musicologica Universitatis Cracoviensis ; 22)
Bibliografia na stronach 247-[267]. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
WSTĘP: Przedmiot i cel rozważań, pytania oraz koncepcje badawcze. CZĘŚĆ. I. IDEOLOGIE ROMANTYCZNE A INSPIRACJE TEMATEM CYGAŃSKIM W MUZYCE: Wprowadzenie: W kręgu ideologii romantycznych ; Rozdział 1. Tytuły nawiązujące do romantycznych wyobrażeń na temat Cyganów: 1.1. Wyidealizowany obraz Cygana i życia cygańskiego a tytuły utworów muzycznych, 1.2. Cygańskie czyli węgierskie? Cygańskie czyli hiszpańskie? ; Rozdział 2. Romantyczna wizja kultury cygańskiej w umuzycznionych tekstach poetyckich i librettach dzieł scenicznych: 2.1. Pozytywny i negatywny stereotyp Cygana, 2.2. Świat Cyganów jako pełen skrajnych emocji 'koloryt lokalny', egzotyka lub heterotopia ; Rozdział 3. Muzyk cygański jako alter ego romantycznego wirtuoza i improwizatora: 3.1. Cygańska maniera wykonawcza w kontekście dyskusji na temat wirtuozostwa, 3.2. Cygański muzyk improwizator. Część II. CHARAKTERYSTYKA BRZMIENIA UTWORÓW INSPIROWANYCH ROMANTYCZNĄ WIZJĄ KULTURY CYGAŃSKIEJ: Wprowadzenie: Pojęcia style hongrois, verbunkos idiom oraz koncepcja 'cygańskości' jako sposobu muzycznej komunikacji ; Rozdział 4. Kształtowanie języka muzycznego w utworach inspirowanych tematyką cygańską: 4.1. Kwestia proweniencji wykorzystywanych melodii, 4.2. Problem tzw. skali cygańskiej i ornamentowania melodii ; Rozdział 5. Sposoby wykorzystywania instrumentów kojarzonych z 'cygańskością': 5.1. Skrzypce - symbol węgierskich Cyganów wirtuozów, 5.2. Efekt brzmienia cymbałów, 5.3. Efekt brzmienia gitary, 5.4. Tamburyn i kastaniety - wymiar symboliczny ; Rozdział 6. Od melancholijnej zadumy do żywiołowego tańca: 6.1. Sentymentalizm i prostota tzw. pieśni cygańskiej, 6.2. W kręgu radosnej zabawy - tzw. taniec cygański, 6.3. Fantazyjność …alla zingara; ZAKOŃCZENIE: Rezonans społeczno-kulturowy oraz inspiracje badawcze.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Wyp.Muz.Ksieg 3241 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Acta Musicologica Universitatis Cracoviensis ; 21)
Bibliografia na stronach [399]-414. Indeks.
Kształtowanie się toposu muzyka cygańskiego; CZĘŚĆ I. DWA MODELE DYSKURSU O MUZYCE CYGAŃSKIEJ: A. MODEL ASYMILACYJNY - IDEA MUZYKI NARODOWEJ A PROBLEM MUZYKI CYGAŃSKIEJ: 1. Wokół idei węgierskiej muzyki narodowej: 1.1. Tradycje muzyki cygańskiej na terenach węgierskich, 1.2. Franza Liszta wizja węgierskiej muzyki narodowej, 1.3. Muzyka cygańska i węgierska muzyka ludowa w pismach Béli Bartóka, 2. Wokół idei hiszpańskiej muzyki narodowej: 2.1. Muzyczne tradycje Gitanos w Hiszpanii, 2.2. Fenomen flamenco, 2.3. Idea muzyki narodowej w Hiszpanii ; B. MODEL NIEASYMILACYJNY - MUZYKA CYGAŃSKA A KONCEPCJA EGZOTYKI I RASY: 3. Topos Cygana i muzyki cygańskiej a pojęcie egzotyki: 3.1. Kategoria egzotyki w europejskiej kulturze muzycznej, 3.2. Kwestie cygańskie w świetle koncepcji egzotyki, 4. Muzyka cygańska w orbicie dyskusji o rasie: 4.1. Pojęcie 'rasy' w piśmiennictwie muzykologicznym, 4.2. Kontrowersje wokół muzyki cygańskiej. CZĘŚĆ II. TOPOS MUZYKI CYGAŃSKIEJ W TWÓRCZOŚCI KOMPOZYTORÓW XIX I POCZĄTKU XX WIEKU: C. DZIEŁA SCENICZNE WYKORZYSTUJĄCE WĄTKI CYGAŃSKIE: 5. Funkcjonowanie idiomu cygańskiego w operach: 5.1. Kontekst pseudonarodowy i egzotyczny: "Carmen" Georgesa Bizeta, 5.2. Od sielanki do komedii: "Jawnuta" i "Ideał" Stanisława Moniuszki oraz "Duch wojewody" Ludwika Grossmana, 5.3. Obraz Cygana w Polsce: "Manru" Ignacego Jana Paderewskiego, 5.4. Żywioł narodowy: "La vida breve" Manuela de Falli, 6. Tematyka cygańska w operetkach i wodewilach: 6.1. Rola Johanna Straussa, 6.2. Spadkobiercy Johanna Straussa: Franz Lehar i Imre Kálmán, 6.3. "Cygański" wodewil Konstantego Krumłowskiego, 7. Wątki cygańskie w baletach: 7.1. Motywy cygańskie w baletach europejskich, 7.2. "Cygańskie" balety Manuela de Falli ; D. CHARAKTERYSTYKA DZIEŁ NIESCENICZNYCH ODWOŁUJĄCYCH SIĘ DO KULTURY CYGAŃSKIEJ: 8. Tematyka cygańska w utworach wokalno-instrumentalnych: 8.1. Tradycje pieśni o inspiracjach cygańskich w pierwszej połowie XIX wieku, 8.2. Pieśni inspirowane kulturą cygańską w drugiej połowie XIX wieku, 8.3. Przeobrażenia pieśni cygańskiej w wieku XX, 9. Motywy cygańskie w utworach instrumentalnych: 9.1. Wczesne miniatury instrumentalne o cygańskich konotacjach, 9.2. Cygańskie pieśni bez słów, 9.3. Cygańskie miniatury taneczne, 9.4. Różnorodność gatunkowa miniatur odwołujących się do toposu muzyki cygańskiej, 9.5. Aspekt narodowy miniatur instrumentalnych nawiązujących do toposu cygańskiego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Ksieg 3240 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Oprawa spiralowa.
Bibliografia na stronach [262]-265.
Dla studentów i wykładowców.
"Podręcznik do nauki czytania partytur z elementami edytorstwa muzycznego" został zaprojektowany jako koherentna całość będąca podstawą kursu akademickiego. Odpowiedni dobór omawianych treści oraz ich sprofilowanie pod kątem progresywnie rosnących trudności zweryfikowane zostało długoletnią praktyką pedagogiczną, a wszystkie proponowane zadania i ćwiczenia były wielokrotnie realizowane przez adeptów kierunku muzykologicznego. Podręcznik kierowany jest więc w pierwszej kolejności do studentów, ale także wykładowców, którzy będą mogli korzystać z niego podczas zajęć prowadzonych w instytucjach akademickich (np. w instytutach muzykologicznych i w akademiach muzycznych) czy w szkołach muzycznych. Z myślą o dydaktykach, na końcu podręcznika zamieszczono dla nich kilka uwag metodycznych, które mogą okazać się przydatne w pracy z tym podręcznikiem. Jednakże podręcznik ten może być także polecany do pracy samodzielnej, prowadzi bowiem uczących się krok po kroku, przybliżając im podstawowe, a w dalszej kolejności coraz bardziej skomplikowane zagadnienia z zakresu edytorstwa muzycznego, by następnie w przystępny sposób zaznajomić ich z tajnikami odczytywania partytur. Jako propozycja metodyczna kierowana jest do wszystkich zainteresowanych odkrywaniem tajemnic sztuki muzycznej oraz wszystkich chcących poszerzyć swoją wiedzę muzykologiczną. Podręcznik ten ma za zadanie w logiczny i funkcjonalny, a jednocześnie klarowny sposób pomóc w zrozumieniu zawiłości i problemów związanych z praktyką muzyczną, przybliżając i naświetlając zasady prawidłowego zapisu nutowego, oraz zapoznać z fenomenem partytury muzycznej, proponując systematyczną metodę samodzielnego odkrywania i odczytywania partytury. [https://mi.pl/pl/p/Anna-G.-Piotrowska%2C-Andrzej-Sitarz-Podrecznik-do-czytania-partytur-z-elementami-edytorstwa-muzycznego/442, dostęp 26.09.2022]
WPROWADZENIE DO EDYTORSTWA NUTOWEGO: Ortografia muzyczna i typografia nutowa z ćwiczeniami ; Grafika nuty ; Zapis wiązań nutowych ; Zapis łuków przedłużających ; Oznaczenia i użycie pauz ; Znaki chromatyczne ; Znaki dynamiczne, artykulacyjne i instrukcje wykonawcze ; Oznaczenie zmiany metrum, klucza i tonacji ; Oznaczenia sekcji i powtórzeń ; Specyfika zapisu podwójnej obsady instrumentalnej ; Specyfika zapisu muzyki wokalnej. FENOMEN PARTYTURY: Definicja partytury ; Składowe partytury ; Układ partytury ; Zapis partytury ; Typy partytury ; Sposoby realizacji partytury ; Rozwój partytury. NAUKA PRAKTYCZNEGO CZYTANIA PARTYTUR: Klucze muzyczne ; Relatywność zapisu. Względne i bezwzględne odczytywanie wysokości nut ; Technika 'kotwicy' i 'miksturowania' ; Harmonia w czytaniu partytur. Myślenie harmoniczne ; Zasada tradukcji ; Figura i tło, czyli melodia i akompaniament ; Rozwój orkiestry (1): Orkiestra klasyków wiedeńskich ; Rozwój orkiestry (2): Zwiększanie wolumenu brzmienia (zwielokrotnianie obsady, wprowadzanie nowych instrumentów, dublowanie melodii) ; Rozwój orkiestry (3): Uprzywilejowanie i emancypowanie brzmień instrumentów solowych (ze szczególnym uwzględnieniem instrumentów dętych) ; Rozwój orkiestry (4): Partytura współczesna ; Wyciąg fortepianowy ; Uwagi metodyczne ; Klucz do ćwiczeń.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WM-Ksieg 3612 (1 egz.)
Książka
W koszyku
KARPATY, KARPATY: O polsko-słowackim muzykowaniu na karpackich szlakach ; Historia ubiorem pisana. Rzecz o stroju górali podhalańskich ; Motywy zbójnickie w balecie Karola Szymanowskiego "Harnasie". WOKÓŁ IDEI SKANDYNAWIZMU: Koncepcja skandynawizmu. Kraje nordyckie czyli jedność kulturowa w różnorodności ; Idea szkół narodowych i stylu narodowego a kwestia muzyki skandynawskiej ; W ucieczce przed muzycznym komunizmem. Synteza klasycznej formy i norweskiej slatt w "II Symfonii" Eivinda Grovena. DAWNO TEMU W AMERYCE...: Muzyka amerykańskich Indian ; Amerykańska fascynacja muzyką Indian ; Propagowanie idei amerykańskiej muzyki narodowej na początku XX wieku. ROMOWIE I ICH MUZYKA: Wprowadzenie do historii i kultury Romów ; Miejsce Romów i muzyki romskiej w historii i kulturze Węgier ; Muzyka polskich Romów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Księg 2356 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej