Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(4)
Forma i typ
Książki
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(12)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna dla dor. i mł. od 15 r. ż. (Dąbrowskiego 33a)
(2)
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(3)
Filia 1 (Bohaterów 5)
(1)
Filia 4 (Ofiar Katynia 15)
(1)
Filia 6 (Podwisłocze 6)
(1)
Filia 7 (Osmeckiego 51)
(2)
Filia 9 (Czackiego 5)
(1)
Filia 10 (Podchorążych 1)
(2)
Autor
Piątek Grzegorz (1980- )
(4)
Białoszewski Miron (1922-1983)
(1)
Poprawa Adam (1959- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(4)
Język
polski
(4)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Architektura polska
(2)
Architekci polscy
(1)
Biuro Odbudowy Stolicy
(1)
Ekonomiści
(1)
Odbudowa (urbanistyka)
(1)
Pniewski, Bohdan (1897-1965)
(1)
Politycy
(1)
Prezydent miasta
(1)
Starzyński, Stefan (1893-1939)
(1)
Straty wojenne
(1)
Życie codzienne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(3)
1945-1989
(2)
1901-1900
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Polska
(1)
Gatunek
Antologia
(1)
Artykuł publicystyczny
(1)
Biografia
(1)
Biografie
(1)
Opracowanie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Architektura i budownictwo
(2)
Historia
(2)
Literaturoznawstwo
(1)
4 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Najlepsze miasto świata : Warszawa w odbudowie 1944-1949 / Grzegorz Piątek. - Warszawa : Wydawnictwo WAB, 2020. - 530, [14] stron : fotografie, ilustracje, plany ; 20 cm.
Indeks.
Po klęsce powstania warszawskiego nazywana niegdyś Paryżem Północy Warszawa zamieniła się w ocean gruzów. Trzeba było mieć wiele wyobraźni, żeby patrząc na sterczące kikuty dawnych kamienic, planować szybkie odrodzenie miasta. A jednak decyzję o jego odbudowie podjęto niemal niezwłocznie. Przed architektami i budowniczymi stanęło trudne zadanie… Choć wizytówką powojennej odbudowy Warszawy stała się zrekonstruowana starówka, to reszta miasta nie miała wrócić do dawnej formy, tylko zamienić się w idealną nowoczesną metropolię. To książka o entuzjazmie i optymizmie, o wyobrażaniu sobie „najlepszego miasta świata” na gruzach starego porządku, o architektach z Biura Odbudowy Stolicy, którzy tworząc miasto swoich marzeń, przykładali rękę do budowy totalitarnego państwa. [www.azymut.pl, 2021]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-71 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A-109449 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.7-71 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Niezniszczalny : Bohdan Pniewski : architekt salonu i władzy / Grzegorz Piątek. - Warszawa : Teatr Wielki Opera Narodowa : Wydawnictwo Filtry, copyright 2021. - 495, [1] strona : ilustracje, fotografie, portrety, erraty ; 22 cm.
Bibliografia na stronach [459]-472. Indeks.
Bohdan Pniewski był najbardziej wpływowym architektem w Polsce XX wieku. projektował przede wszystkim gmachy publiczne (m.in. Teatr Wielki, Sejm, siedzibę NBP), ale też wille prominentnych osobistości. Jego doskonałe relacje z władzą zaczęły się już w czasach II RP i pozostały równie dobre w PRL. Nie stroniąc od barwnych anegdot z życia pierwszego polskiego "starchitekta", Grzegorz Piątek kreśli jego biografię na tle zmieniającego się pejzażu politycznego i architektonicznego Warszawy. [Teatr Wielki - Opera Narodowa, Wydawnictwo Filtry, 2021]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-72(438) (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-110234 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Sanator : kariera Stefana Starzyńskiego / Grzegorz Piątek. - Warszawa : Wydawnictwo W.A.B, 2016. - 444, [2] : il., fot. ; 21 cm.
Wykaz źródeł zdjęć s. [445-446].
Indeks.
Bohaterski prezydent, wzór patriotyzmu, mąż stanu, legenda - tak postrzegamy człowieka, który stał się symbolem walczącej Warszawy we wrześniu 1939 roku. Politycy, społecznicy i varsavianiści od dziesięcioleci odwołują się do osiągnięć Stefana Starzyńskiego i przedstawiają go jako charyzmatycznego wizjonera. Lecz czy autorem wizji i koncepcji dotyczących stolicy był sam Starzyński? Co tak naprawdę zastał, gdy obejmował urząd prezydenta Warszawy w 1934 roku, i jakie były jego rzeczywiste dokonania? Kim był dla obozu rządzącego i dlaczego ostatecznie nie opuścił stolicy we wrześniu 1939 roku? Grzegorz Piątek rzetelnie i z pasją odtwarza życie i karierę Stefana Starzyńskiego oraz portretuje sanacyjne środowisko, z którego się wywodził. Pokazuje jego charakter oraz drogę, która zawiodła go na stanowisko prezydenta Warszawy. Opisuje despotycznego człowieka, a zarazem urzędnika głęboko zaangażowanego w sprawy miasta. Autor uzmyśławia nam mity, które nawarstwiły się przez lata, dzięki czemu otrzymujemy wielowymiarowy portret jednej z najbardziej emblematycznych postaci przedwojennej elity politycznej. [W.A.B., 2016]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-103686 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.10-94(438) (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Reporterska)
Zanim napisał Pamiętnik z powstania warszawskiego, był dziennikarzem. Na każdym rogu ta sama truskawka to zbiór nigdy niepublikowanych w formie książki tekstów prasowych Mirona Białoszewskiego. Jego reportaże, impresje reporterskie i wywiady ukazywały się przez niemal pięć lat na łamach „Kuriera Codziennego”, „Wieczoru Warszawy” i „Świata Młodych”. W czerwcu 1946 roku Białoszewski rozpoczął swoją dziennikarską przygodę artykułem napisanym z obozu studentów w Leśnym Zdroju: „Placówka uniwersytecka, położona o trzy kilometry od granicy polsko-czeskiej, pośród dość znacznej ilości repatriantów, ale jeszcze większej Niemców (zawsze pewnych siebie) (…)”. Prowadził czytelników powstańczymi szlakami Starego Miasta („Jeszcze jeden skok przez wyłom na śmietnik, na stołek i… Rybaki 5. Można wyjść na ulicę”). Wszedł na szczyt spalonego wieżowca Prudentialu – przedwojennego symbolu nowoczesności, i chodził po jego belkach konstrukcyjnych niczym linoskoczek, co uwiecznił na zdjęciu fotoreporter, a my przerobiliśmy zdjęcie na rysunek i umieściliśmy go na okładce książki. Narzekał na zaśmiecenie stolicy plakatami („»Uśmiech mody« uśmiecha się do nas co pięć metrów”), opisał warszawskich sprzedawców oszukujących na wadze dorszy („na kilogramie ryb brakuje bardzo często po dwadzieścia deka”) i zachwycał się Oresteją wystawioną przez Teatr Polski. „Chór dziewic w barchanach, bogowie we flaneli, ale Atena w jedwabiu” – pisał o kostiumach aktorów. W cyklu wywiadów pytał mieszkańców stolicy o warunki pracy, pensje, mieszkanie. Osiemnastoletnia Hanna Pitrasiewicz, piaskarka w „płaszczyku wiatrem podszytym”, cieszy się, że kupiła ziemniaki na zimę. Danuta Plebanek, dziewiętnastolatka pracująca w księgarni, marzy o nauce zawodu, ale teraz „musi ze swoimi planami poczekać. Choć straciła tyle lat przez wojnę”. Teksty Białoszewskiego przypadłyby do gustu futurystom: „Migają półnadzy robotnicy niosący narzędzia. W dużej hali działu mechanicznego stoi pośrodku na specjalnym rusztowaniu kadłub naprawionej barki. Obok w dziale kotlarsko-kowalskim miarowy łoskot. W fontannach iskier lśnią stalowe młoty. Wznoszone silnie oburącz mijają się z rozpaloną twarzą – do góry – zamach – w dół…”. I socrealistom: „Marszałkowska uniesie dalej jezdnię ponad nowym Dworcem Gdańskim (nr 6) i wpłynie szeroką rzeką asfaltu na Żoliborz, niosąc jakby w nurtach tej jezdni między nowoczesne, gładkie olbrzymy bloków mieszkalnych odbicia kolumnad i attyk starych, empirowych pałaców”. Na każdym rogu ta sama truskawka to opowieści o mieście dźwigającym się z popowstańczej pożogi i o ludziach straumatyzowanych wojną, którzy próbują ułożyć sobie życie na nowo. To również dokument czasu o zmianach politycznych, które znalazły odbicie w prasie – od tekstów, w których poeta-reporter mógł bawić się językiem, po socrealistyczne produkcyjniaki. Białoszewski pokazuje w swoich reportażach miasto, które – jak pisał – „wywyższa [się], włazi pod górę, po skarpie, po wieżowcach, świeci, spada, topi się w wodzie, drży, całe od góry do dołu, gasi, zapala, zmąca, i od początku…”. Na każdym rogu ta sama truskawka to Miron Białoszewski od początku. [www.azymut.pl]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 6 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.1-82-92 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.4-82-92 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.6-82-92 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.7-82-92 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.9-82-92 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.10-82-92 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej