Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(14)
Forma i typ
Książki
(14)
Publikacje naukowe
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(13)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna dla dor. i mł. od 15 r. ż. (Dąbrowskiego 33a)
(5)
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(9)
Autor
Minois Georges (1946- )
(14)
Klenczon Wanda
(3)
Szymanowski Adam
(3)
Szymanowski Adam (1938-2001)
(3)
Marczewska Katarzyna (1958- )
(2)
Dębska Agnieszka
(1)
Kot Karolina
(1)
Kędzierzawska Agnieszka
(1)
Szczepańska Barbara (tłumacz)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(2)
1990 - 1999
(10)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(2)
1989-2000
(2)
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(14)
Francja
(1)
Język
polski
(14)
Temat
Kościół katolicki
(7)
Filozofia chrześcijańska
(4)
Kultura
(3)
Antropologia społeczna
(2)
Nauka
(2)
Nauki przyrodnicze
(2)
Piekło
(2)
Starość
(2)
Wojna
(2)
Alienacja
(1)
Antropologia filozoficzna
(1)
Ateizm
(1)
Biblistyka
(1)
Eremici
(1)
Etyka
(1)
Etyka lekarska
(1)
Literatura
(1)
Ludzie starzy
(1)
Medycyna
(1)
Postawy
(1)
Religia
(1)
Samotność
(1)
Styl życia
(1)
Szydzenie
(1)
Tematy i motywy
(1)
Uzdrowienia
(1)
Śmiech
(1)
Temat: czas
1501-
(2)
1601-
(2)
1-
(1)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-
(1)
1001-1100
(1)
101-
(1)
101-200
(1)
1101-
(1)
1101-1200
(1)
1201-
(1)
1201-1300
(1)
1301-
(1)
1301-1400
(1)
1401-
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-
(1)
1701-1800
(1)
1801-
(1)
1801-1900
(1)
1901-
(1)
1901-2000
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
2001-
(1)
201-
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-
(1)
501-600
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-
(1)
601-700
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
701-
(1)
701-800
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
801-
(1)
801-900
(1)
901-
(1)
901-1000
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Europa
(1)
Gatunek
Literatura
(1)
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(4)
Filozofia i etyka
(3)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Religia i duchowość
(1)
14 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Histoire de l'athéisme" 1998.
ATEIZM W STAROŻYTNOŚCI I ŚREDNIOWIECZU: Co było na początku: wiara czy niewiara? ; Ateizmy grecko-rzymskie ; Średniowieczny ateizm? ; RENESANS: ATEIZM WYWROTOWY: Kontekst niewiary w renesansie ; Świadectwa ateizmu w XVI wieku ; Ateizm krytyczny (1500-1600) ; MIĘDZY DWOMA KRYZYSAMI ŚWIADOMOŚCI (1600-1730): Pierwszy europejski kryzys świadomości: libertyni sceptycy (1600-1640) ; Niewiara jako rewers Wielkiego Wieku (1640-1690) ; Drugi kryzys świadomości europejskiej: rozum i ateizm (1690-około 1730) ; WIEK XVIII, wiek niewiary: Maniferst księdza Mesliera (1729) ; Irreligia i społeczeństwo ; Podważenie fundamentów chrześcijaństwa i wahania deizmu ; Afirmacja materializmu ateistycznego ; STULECIE, W KTÓRYM BÓG UMARŁ (XIX WIEK): Rewolucyjna dechrystianizacja: wybuch ateizmu ludowego ; wzrost ateizmu praktycznego i jego zmagania ; Od wiary do niewiary: zastępcze wierzenia ; Ateizmy systemowe albo ideologie śmierci Boga ; KONIEC PEWNIKÓW (XX WIEK): Ateizm i wiara: od wojny do rozejmu? ; Hipoteza Boga: przebrzmiały problem? ; Niewiara po dwóch tysiącach lat chrześcijaństwa: jaki bilans? ; Czy wiek XXI będzie irreligijny?
Po obszernej "Historii samotności" (Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2018) niezwykle płodnego francuskiego historyka Georges’a Minois (ur. 1946) polski czytelnik otrzymuje jego monumentalną, prawie 800-stronicową Historię ateizmu. Autor zaczyna ją od starożytności, by poprzez średniowiecze i renesans dotrzeć do nowożytnej Francji, której z natury rzeczy poświęca najwięcej uwagi, i do czasów najnowszych. Zwyczajem elity nowoczesnych francuskich historyków nie tyle relacjonuje zdarzenia, ile na podstawie materiału historycznego stara się rozpoznać i określić przedmiotowe zjawisko. W tym sensie uprawia historię mentalności i poniekąd filozofię, akurat w przypadku kwestii ateizmu nie do pominięcia. Lektura pozwoli zapoznać się nie tylko z procesem przemian postaw w najszerszym sensie ateistycznych, lecz także z ich subtelną analizą, która wydobywa niuanse ich historycznego i filozoficznego zróżnicowania. Atrakcją książki są nowe wyniki badań i nieznane dotąd fakty, zwłaszcza dotyczące XVIII wieku i rewolucji francuskiej. Minois nie stroni też od diagnozy obecnego stanu ateizmu. Dochodzi do wniosku, że przynajmniej w Europie Zachodniej napięcie między wiarą a niewiarą zanikło, a problem wiary (i niewiary) uległ rozmyciu: wierzący często postępuje jak niewierzący, a niewierzący zawsze w coś wierzy, jeśli nawet nie w osobowego Boga. Pozostaje (sceptyczne) pytanie, czy ta diagnoza jest słuszna także w naszej części Europy. [Wydaw. Aletheia, 2019]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-108493 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-76225 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Histoire de la solitude et des solitaires" 2013.
Starożytność pogańska: człowiek jest zwierzeciem społecznym ; Ojcowie pustyni i złudzenia samotności (III-VI wiek) ; Średniowieczni wykluczeni, rekluzi i eremici: samotność pod kontrolą ; Renesans i reformacja: czynniki samotności humanistycznej (XIV-XVI wiek) ; Wiek XVII: człowiek godny i samotność w dobrym towarzystwie ; Czasy samotników z Port-Royal: ucieczka od świata i duchowość w XVII wieku ; Od światowca do "samotnego wędrowca": oświecenie a samotność ; Wiek indywidualizmu i liberalizmu: człowiek jest sam (1800-1900) ; Romantyzm i realizm: prestiż samotności (1800-1900) ; Samotność, obsesja intelektualistów? (XX wiek) ; Jutro: siedem miliardów samotnych ludzi podłączonych do sieci? Samotność w społeczeństwie czasu hiperkomunikacji.
Historia człowieka poucza nas o jego (naszej) naturze. Georges Minois (ur. 1946) kontynuuje dzieło kilku już pokoleń francuskich historyków, którzy zajęli się rekonstrukcją historii życia codziennego, zwykłej powszedniości spoza wielkich wydarzeń. Pola jego zainteresowań nie stanowi już jednak kultura materialna, lecz historia mentalności. Jest autorem kilkunastu książek o historii depresji, samobójstwa, śmiechu czy drwiny. Niniejsza opowieść o samotnikach i samotnictwie jako zjawisku historycznym rysuje zarazem syntetyczny obraz dziejów naszej kultury. W motywacji do samotnego życia odzwierciedla się ona nadzwyczaj dobitnie od religijnej decyzji pustelnika po gest poety romantycznego. Autor przeprowadza czytelnika przez dzieje samotnictwa od momentu, w którym jednostki mogły sobie pozwolić na ten „luksus” bezpiecznego oderwania się od wspólnoty, po czasy dzisiejsze, w których, jak twierdzi, samotność nie oznacza świadomego wyboru w imię domniemanego lepszego życia, lecz niewidoczne, skryte zagrożenie w samym sercu aktywności na forach „społecznościowych”. Na prawie sześciuset stronach zebrana została fascynująca historia samotnictwa obfitująca w sensacyjne niekiedy fakty jak choćby ten, że anachoreci wczesnego chrześcijaństwa znali samotność tylko z marzeń, otoczeni tysiącami gapiów i podobnych „pustelników”. Skłonność do samotności, czy to w imię spotkania z Bogiem, czy z sobą, stanowi wyróżnik człowieczeństwa i o tyle ta historia samotnika przechodzi niepostrzeżenie w jego filozofię. [Aletheia, 2018]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-108429 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Histoire du rire et de la dérision" 2000.
Wybitny francuski historyk Georges Minois (ur. 1946) zasłynął wieloma monografiami, które zgłębiają zjawiska z pogranicza życia duchowo-umysłowego i codzienności, takie jak samotność, praktyki religijne i zdrowotne, melancholia czy depresja, a w niniejszym tomie śmiech, tj. różne formy „wesołego” życia. Ich ukazana tu historia od starożytności do dziś jest dwuwątkowa. Z jednej strony, autor śledzi historię świąt, karnawałów, różnych odmian zbiorowej zabawy ludności, a z drugiej, zmienny z biegiem dziejów stosunek władz, zwłaszcza kościelnych, do śmiechu i wesołości. Rzecz nie była oczywista i na przykład starożytni uważali śmiech za boski, wyraz najwyższej wolności bogów, ale we wczesnych wiekach chrześcijaństwa uchodził on za domenę diabelską. Jednocześnie średniowiecze pełne było rubasznego śmiechu jako wytchnienia od rygorów doktryny. Jest jeszcze trzeci wątek, niejako filozoficzny, historii śmiechu. To forma reakcji na świat: sceptyczny śmiech Demokryta, kyniczny Diogenesa, satyra, zwłaszcza polityczna, wreszcie czasy najnowsze z dominacją ironii. Dzieło Minois jest tyleż historią co prawdziwą encyklopedią zjawisk społecznych skupionych wokół śmiechu i drwiny. Jak zwykle u tego autora zdumiewają przywoływane przez niego, mało znane fakty z historii, którym towarzyszy zniuansowana kulturowa interpretacja. Na szczęście dla nas historia śmiechu ma szczęśliwy finał i dziś śmiejemy się bez wyrzutów sumienia, nawet jeśli krytycy epoki głoszą, że śmiech dzisiejszych kultur maskuje utratę sensu. [Fundacja Aletheia, 2021]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-109649 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-74797 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-76126 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-79063 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Drugie miejsce wydania według siedziby wydawcy.
Tzw. "Seria z Klepsydrą".
Nowa książka francuskiego historyka Georges’a Minois (ur. 1941) podejmuje tematykę po trosze już obecną w jego Historii ateizmu (wydanie polskie: Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2019), mianowicie kwestię relacji Kościoła katolickiego ze światem świeckim. Teraz chodzi konkretnie o medycynę i o niezwykle ważny proces stosunków między „uzdrowicielami duszy” a leczącymi ciało. Minois zaczyna opowieść od starożytności, by pokazać, że od samego początku medycyna uchodziła za domenę boską, nie ludzką. Wyzdrowienie zależało raczej od woli bóstwa niż od umiejętności medyka. Chrześcijaństwo wsparło tę perspektywę swoim doloryzmem, tj. akceptacją choroby jako dopustu Bożego i jej afirmacją jako Bożego daru służącego zbawieniu. Dzięki fascynującej jak zwykle u Minois relacji o niewiarygodnych czasem epizodach wielowiekowych zmagań duchowieństwa z medycyną czytelnik może się zapoznać z przebiegiem jej „emancypacji”. Dzięki postępom nauki i ogólnej zmianie klimatu intelektualnego medycyna zdobyła sobie autonomiczną pozycję w dziedzinie leczenia ciała, a na dodatek sięgnęła do sfery zastrzeżonej uprzednio dla teologii - do sfery jeśli nie duszy, to w każdym razie sfery duchowej, obejmując leczeniem także psychikę. Na pozór ten proces zakończył się (choć dopiero w XX wieku) zwycięstwem medycyny, lecz fundamentalna kontrowersja pozostała i stale daje o sobie znać: jak dalece człowiek może ingerować w porządek, którego nie stworzył, lecz który otrzymał i otrzymuje nadal? [www.azymut.pl, 2020]
Dziedzictwo: medycyna pogańska i biblijne uzdrowienia ; Debata w Kościele pierwszych wieków: do czego służy medycyna? ; Kościół a średniowieczna medycyna: w zdrowym ciele zdrowy duch ; Lekarz między Bogiem a diabłem ; Dżuma i syfilis: Bóg, diabeł czy ciała niebieskie? (XIV-XVI wiek) ; Humanizm, wiara a medycyna. Nowy pogląd na zdrowie fizyczne (XVI wiek) ; Reformacja i kontrreformacja: czasy herezji w medycynie i religii (XVI wiek) ; Poglądy medycyny na religię: pragnienie niezależności (XVII wiek) ; Poglądy Kościoła na medycynę: nieufność i sceptycyzm (XVII wiek) ; Kruche przymierze między nauką a sumieniem (XVII wiek) ; Kontekst epoki oświecenia: medycyna ujawnia swoje ambicje (XVIII wiek) ; Wokół człowieka-maszyny: medycyna w awangardzie ateizmu (XVIII wiek) ; Pojedynek inokulacji i wakcynacji: praktyki medyczne a moralność chrześcijańska (XVIII-XIX wiek) ; Wielkie wyrównanie rachunków (I). Ksiądz: cudowne uzdrowienia a religia katolicka (XIX wiek) ; Wielkie wyrównanie rachunków (II). Lekarz na drodze do zdobycia dominacji socjokulturowej (XIX wiek) ; Epilog. Od moralności chrześcijańskiej do bioetyki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-108393 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Marianna = La Nouvelle Marianne)
Wskazówki bibliogr.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-612 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Książka
W koszyku
(Nowa Marianna = La Nouvelle Marianne)
Wskazówki bibliogr.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-74679 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-272 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-272 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-272 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. WG-2-1 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej