Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(4)
Forma i typ
Książki
(4)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(4)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna dla dor. i mł. od 15 r. ż. (Dąbrowskiego 33a)
(1)
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(3)
Wypożyczalnia Muzyczna (Żeromskiego 2)
(1)
Autor
Markowska Anna (1962- )
(3)
Burzyńska Anna
(1)
Jaśkowiak Edyta (1990- )
(1)
Kobylińska Weronika
(1)
Markowski Michał Paweł (1962- )
(1)
Mirga-Kruszelnicka Anna (1985- )
(1)
Szczepan Aleksandra (1984- )
(1)
Szewczyk Monika (historyk sztuki)
(1)
Szymański Wojciech (1985- )
(1)
Weychert Monika (1972- )
(1)
Wąsowska-Pawlik Agata (1972- )
(1)
Żak Natalia
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(1)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(4)
Język
polski
(4)
Temat
Sztuka polska
(3)
Cyganie
(1)
Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury (Kraków)
(1)
Ideologia
(1)
Komunizm
(1)
Kultura socjalistyczna
(1)
Literatura
(1)
Mirga-Tas, Małgorzata (1978- )
(1)
Obiekt (sztuki plastyczne)
(1)
Rewolucja
(1)
Społeczeństwo
(1)
Sztuka
(1)
Sztuka cygańska
(1)
Sztuka europejska
(1)
Sztuka kobiet
(1)
Tematy i motywy
(1)
Tkaniny artystyczne
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1945-1989
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Polska
(1)
Gatunek
Album
(1)
Katalog wystawy
(1)
Monografia
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
4 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
(Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskie)
Na okł. skrócony tyt. serii: Monografie FNP.
Bibliogr. s. [449]-[467]. Indeks.
Streszcz. w jęz. ang.
PRZEŁAMYWANIE KONSENSUSU. ARTYŚCI W PRL-U WOBEC MODERNIZMU: Dlaczego nie Dubuffet i Batalle, Jorn i Debord...? ; Konsensus poodwilżony a negocjacje kryteriów wielkości artysty ; Nic nie jest takie, jakie się wydaje ; Wojciecha Weissa powrót do akademii ; Orfickie transkrypcje granicy. Póżne gwasze Andrzeja Wróblewskiego ; Aura "Domowego wypieku" i poczucie obcości. Paradoksy twórczości Marka Piaseckiego ; Abakanowicz i "INFORMEL" raz jeszcze ; Artystki grupy krakowskiej ; WTARGNIĘCIE ARTYSTÓW AGONU: Trochę historii, czyli jak to było, gdy nie było wiadomo jak to będzie ; Wybuch wstrętu w wzmianie: koncepcja Abject Kristevej jako narzędzie do badania sztuki po upadku komunizmu w Polsce ; Czytanie Derridy, oglądanie obrazów a pożytki z historii ; Straszne inwektywy. Język krytyczny "rastra" a potecjał zmiamy ; Znikająca figura ; Batalistyka "a posteriori" ; Szablonowy świat: "surfing", "scanning", "sampling" ; Kanon a różnica: artyści stawiają pytania kolekcjom publicznym ; Manifesty artystyczne ostatnich lat, czyli jak porzucić krainę płaskich.
Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku to próba opowieści o powojennej sztuce polskiej poprzez - z jednej strony - znaczące pominięcia i powody takich wykluczeń, a z drugiej - poprzez stopniowe ujawnianie się kontrowersyjnych zmian dotyczących sztuki i ścieranie się różnic. Daremna nostalgia za tym, co nie zostało wypowiedziane ze względu na polityczny konsensus zderza się w książce z olśnieniem wolnością i jej pluralizmem. To właśnie artystyczne utarczki często najdobitniej uświadamiały sztywne granice społecznych akceptacji, tak jak wcześniej - w okresie PRL-u - dotkliwy brak dyskursu tożsamościowego (m.in. feministycznego, gejowskiego) czy kompensacyjny charakter oficjalnej sztuki nowoczesnej wskazywał bezapelacyjnie i ostatecznie na dzieła, które mogą być uznane za sztukę. Konsensus odwilży 1955 roku i agon przełomu po 1989 roku ramują dwie narracje o sztuce polskiej: tego, co miało być niewidoczne i tego, co skandaliczne, wątpliwe i ambiwalentne. [Wydaw. NUMK, 2012].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-98194 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 576-626. Indeks.
Współfinansowanie: Minister Edukacji i Nauki, Instytut Historii Sztuki (Uniwersytet Wrocławski)
Streszczenie w języku angielskim.
Markowska w znakomity sposób tematyzuje euforyczny wydźwięk momentu zakończenia wojny i wyzwolenia, przechodzący stopniowo w nowe formy społecznego i cielesnego dyscyplinowania. […] Empatyczna postawa autorki jest w tekście wyczuwalna wraz z jej dowcipno-ironicznym i nieraz gorzkim stosunkiem do omawianych kwestii; w tym sensie stanowi świadome zaprzeczenie autorytarnego obiektywizmu. Socjalistyczna rewolucja jest w świetle tej książki czymś, w co wszyscy jesteśmy uwikłani, choć nie musimy mieć z tego powodu nieczystych sumień. [z recenzji dr hab. Agnieszki Rejniak-Majewskiej]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-112665 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 691-693
I.Psychoanaliza.1.Objaśnianie marzeń sennych.II. Fenomenologia.1.Z teorii dzieła literackiego. 2.Apelacyjna struktura tekstów.III.Formalizm rosyjski.1.Sztuka jako chwyt.2.Tematyka.IV.Formalizm amerykański.1.Błąd intencji.2.Herezja parafrazy. V.Bachtin.1.Słowo w poezji i słowo w powieści. 2.Problem gatunków mowy.VI.Hermeneutyka.1. O interpretacji.2.Tekst i interpretacja.VII. Strukturalizm.1.Poetyka w świetle językoznawstwa. 2.Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań.VIII. Semiotyka.1.Problem znaczenia w tekście artystycznym. 2.Tryb symboliczny.IX.Poststrukturalizm.1.Śmierć autora.X.Dekonstrukcja.1.Retoryka czasowości.2.Przed prawem.XI.Pragmatyzm.1.Retoryka.2.Osobne światy czy osobne słowa ?Konsekwencje pragmatyzmu dla badań literackich.XII.Feminizm.Gender.Queer.1.Arachnologie: kobieta, tekst i krytyka.2.Zapisy na ciele, wywrotowe odgrywanie.3.Krytycznie Queer.XIII.Historyzm.1.Tekst historiograficzny jako artefakt literacki.2.Rezonans i zachwyt.XIV.Badania kulturowe.1.Dystynkcja.2. Ekonomia piśmienna.XV.Postkolonializm.1.Orientalizm. 2.Krytyka postkolonialnego rozumu.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-82.0 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-88735 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa: Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury, Kraków, 1 grudnia 2022 r. - 5 marca 2023 r.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Album towarzyszący wystawie Małgorzaty Mirgi-Tas, polsko-romskiej artystki i aktywistki społecznej, specjalizującej się w tworzeniu z materiałów i ubrań monumentalnych instalacji, obrazów i kolaży. Książka zawiera przegląd prac artystki, skupionych na zagadnieniach transnarodowej tożsamości współczesnych Romów, ale też sięgających do ich historii w Polsce. Jednym z kluczowych dzieł jest przygotowany specjalnie na tę wystawę cykl „Siukar Manusia” – o Romach z Nowej Huty. Ważnym tematem zarówno albumu, jak i wystawy jest także przepracowanie antyromskich stereotypów i uprzedzeń – Mirga-Tas czyni z niego jedno z kół zamachowych swej twórczości. Dlatego w książce znajdują się zarówno teksty współczesnych badaczy, jak i reprodukcje dzieł artystów z poprzednich epok, którzy malowali Romów jako postaci ze świata przestępczego, zseksualizowane lub egzotyzowane. Mirga-Tas przeciwstawia się tym wyobrażeniom, opowiadając inną historię, pokazując życie prywatne, rodzinne, zupełnie nieznane Obcym. Badacze i krytycy sztuki w swoich tekstach wprowadzających sięgają po losy Romów w czasie Zagłady, ich życie w po wojnie i osiadanie w Nowej Hucie. Na plan pierwszy wybijają się jednak wątki związane z twórczością samej Małgorzaty Mirgi-Tas, ustawiające ją w kontekście artystycznym, politycznym i społecznym, nakładając m. in. filtr postkolonialny, feministyczny i ekologiczny. Twórczość Małgorzaty Mirgi-Tas, laureatki Paszportu „Polityki”, reprezentantki Polski na 59. Biennale Sztuki w Wenecji, po raz pierwszy poddawana jest tak szerokiej analizie. Publikacja bogato ilustrowana, zawiera 50 reprodukcji prac Małgorzaty Mirgi-Tas, reprodukcje prac innych artystów oraz zdjęcia z wystawy. [ksiegarniamck.pl, 2023]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. WM-Ksieg 3729 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej