Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(1)
Autor
Kurpiewski Piotr
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Temat
Film historyczny
(1)
Film polski
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Gatunek
Monografia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
Historia na ekranie Polski Ludowej / Piotr Kurpiewski. - Gdańsk ; Sopot : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2017. - 304 strony, [12] kart tablic : fotografie ; 24 cm.
(Linia Filmowa)
Bibliografia, netografia na stronach 277-291. Indeksy.
Publikacja sfinansowana z działalności statutowej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego.
1. Cele badawcze, stan badań, źródła wykorzystane w książce, konstrukcja rozprawy, selekcja materiału analitycznego ; 2. Film historyczny – trudności z gatunkową definicją. Stan badań dotyczący związku filmu i historii ; 3. Polityka historyczna Polski Ludowej – tematy wiodące. Doktrynalne aspekty polityki historycznej PRL ; 4. Z dziejów polskiego filmu historycznego przed 1939 rokiem. Odrodzenie polskiej kinematografii po drugiej wojnie światowej ; 4.1. Kino historyczne – pierwsze próby na ziemiach polskich w latach 1912–1918 ; 4.2. Polski film historyczny w dwudziestoleciu międzywojennym ; Rozdział 1. „Chłop potęgą jest i basta!” – polska kinematografia historyczna w czasach realizmu socjalistycznego oraz w okresie przełomu Października ’56 (1949–1956/1957) ; 1. Powstanie kinematografii Polski Ludowej w latach 1945–1949 ; 2. Kontekst historyczny epoki, polityka historyczna w czasach stalinizmu ; 3. Moniuszko w czerwonej Halce: 3.1. Kulisy realizacji Warszawskiej premiery ; 3.2. Recepcja Warszawskiej premiery ; 3.3. Stanisław Moniuszko twórcą ludowym, arcyludowym ; 4. Fryderyk Chopin i jego rewolucyjny entourage: 4.1. Kulisy realizacji Młodości Chopina ; 4.2. Recepcja Młodości Chopina ; 4.3. Fryderyk Chopin dojrzewa do rewolucyjnych czynów ; 5. „Nad Czorsztynem się błyska. O Kostce-Napierskim opowieść (nie)prawdziwa” ; 5.1. Kulisy realizacji Podhala w ogniu ; 5.2. Recepcja Podhala w ogniu w prasie ; 5.3. Kostka-Napierski – niestrudzonym bojownikiem o wolność dla chłopów ; 6. Wnioski ; 7. Film historyczny lat pięćdziesiątych – uwagi na temat estetyki i cech wyróżniających ; Rozdział 2. Polskie kino historyczne „małej stabilizacji” (1956/57–1971): 1. Kontekst historyczny, polityka historyczna ekipy Władysława Gomułki ; 2. W cieniu uchwały... Uchwała Sekretariatu KC a model kina historycznego w Polsce w latach sześćdziesiątych ; 3. Krzyżacy– pierwszy supergigant polskiej kinematografii ; 3.1. Kulisy realizacji filmu ; 3.2. Recepcja Krzyżaków w czasach PRL i po 1989 roku ; 3.3. Krzyżacy jako modelowy przykład antyniemieckiej propagandy ; 4. Faraon walczy z kapłanami ; 4.1. Kulisy realizacji Faraona ; 4.2. Recepcja Faraona w prasie ; 4.3. Antyreligijny wymiar Faraona– analogie do czasów PRL, Faraon jako traktat filozoficzno-polityczny ; 5. Pierwsza połowa XIX wieku na ekranie PRL: 5.1. Tonacja polemiczna – dyskutujemy o Popiołach ; 5.2. Tonacja satyryczna – farsowe ujęcie postaci Napoleona ; 5.3. Tonacja liryczna – podzwonne dla Romantycznych ; 6. Czy bronić czci Hrabiny Cosel? Romans Hrabiny Cosel z telewizją ; 7. Trylogia Henryka Sienkiewicza na ekranie PRL – problemy i kompromis ; 7.1. Czy i jak ekranizować Sienkiewicza? – problemy z warstwą sakralną Trylogii ; 7.2. Zatopiony Ford, czyli Aleksander Ford nie realizuje Potopu ; 7.3. Jerzy Hoffman realizuje pierwszą część swej idée fixe – Pan Wołodyjowski ; 8. Filmy historyczne adresowane do dzieci i młodzieży ; 8.1. Historia żółtej ciżemki ; 8.2. Dzieci muszą wiedzieć, że Panienka z okienka mieszkała w polskim Gdańsku ; 8.3. Pierścień księżnej Anny ; 9. Wnioski ; 10. Film historyczny lat sześćdziesiątych – uwagi na temat estetyki i cech wyróżniających ; Rozdział 3. Pomiędzy dawnymi a nowymi laty. Projekty filmowe realizowane w okresie zmian na szczytach władzy PRL: 1. Zmiany w rozłożeniu akcentów polityki historycznej na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ; 2. Bolesław Śmiały epigonem okresu gomułkowskiego ; 2.1. Kulisy realizacji Bolesława Śmiałego ; 2.2. Recepcja Bolesława Śmiałego w prasie ; 2.3. Ekranowa konstrukcja konfliktu o władzę – analogie do czasów PRL ; 3. Świecki Mikołaj Kopernik buntuje się przeciw Kościołowi katolickiemu. Casus Kopernika Ewy i Czesława Petelskich ; 3.1. Kulisy realizacji Kopernika ; 3.2. Recepcja Kopernika w prasie ; 3.3. „Rzeczą ludzką jest dochodzić prawdy”, świeckiej prawdy ; 4. Gniazdo– filmowa opowieść o początkach państwa polskiego ; 4.1. Kulisy realizacji Gniazda ; 4.2. Recepcja Gniazda w prasie ; 4.3. „Pierwsza Polska” Mieszka – „Druga Polska” Gierka ; 5. Wnioski ; Rozdział 4. Dekada Gierka. Próby stworzenia nowej formuły kina historycznego ; 1. Kontekst historyczny, polityka historyczna w czasach gierkowskich ; 2. Polskie kino historyczne lat siedemdziesiątych ; 3. Idée fixe Jerzego Hoffmana część druga – 535 dni Potopu ; 3.1. Kulisy realizacji Potopu ; 3.2. Recepcja Potopu ; 3.3. Potop najlepszym filmem historycznym Polski Ludowej? ; 4. Kazimierz „Edward Gierek” Wielki? Historyczny supergigant Ewy i Czesława Petelskich wyśnionym snem władz PRL ; 4.1. Kulisy realizacji Kazimierza Wielkiego ; 4.2. Recepcja Kazimierza Wielkiego – krytyczny odbiór filmu w prasie ; 4.3. Kazimierz Wielki – nieudana historyczna parabola ; 5. Komunistyczna hagiografia rewolucyjna – Jarosław Dąbrowski ; 5.1. Kulisy realizacji Jarosława Dąbrowskiego ; 5.2. Recepcja Jarosława Dąbrowskiego ; 5.3. Neosocrealizm filmowy na przykładzie Jarosława Dąbrowskiego ; 6. Nieudane powstania – przykład Pasji Stanisława Różewicza ; 6.1. Kulisy realizacji Pasji ; 6.2. Recepcja Pasji ; 6.3. Estetyczne zwycięstwo Różewicza ; 7. Historyczne żarty – o Ojcu królowej słów kilka ; 8. Produkcje osobne z historią w tle ; 8.1. Gdzie Diabeł...? ; 8.2. Jam jest Janosik ; 8.3. Warszawskie Zaczarowane podwórko ; 9. Polski film historyczny na tle przemian estetycznych zachodzących w produkcji światowej w latach siedemdziesiątych XX wieku. Uwagi na temat biografistyki filmowej ; Rozdział 5. Ostatnia dekada PRL. Kino historyczne 1980–1989 ; 1. Kontekst historyczny, polityka historyczna w ostatniej dekadzie istnienia Polski Ludowej ; 2. „Nie będziemy o różnicę wiar krwi przelewać...” – Klejnot wolnego sumienia ; 3. Skomplikowana sprawa Dantona Andrzeja Wajdy ; 4. Epitafium Polski jagiellońskiej ; 5. Sugestywny obraz powstania styczniowego – Wierna rzeka ; 5.1. Kulisy realizacji Wiernej rzeki ; 5.2. Recepcja Wiernej rzeki ; 5.3. Wierna rzeka ostatnim historycznym „półkownikiem” PRL ; 6. Historia w kostiumie. Produkcje popularno-historyczne pierwszej połowy dekady ; 7. Produkcje historyczne końca epoki Polski Ludowej ; 7.1. Desperacka rola Desperacji ; 7.2. Żelazna ręka w szlacheckiej Rzeczpospolitej ; 7.3. Napoleon Bonaparte – Jeniec Europy w ostatnich latach swego życia ; 7.4. Czarny wąwóz – opowieść o kłamstwie ; 7.5. Francois Villon – poeta spod szubienicy ; 8. Produkcje osobne z historią w tle ; 8.1. Poetyckie filmy metafizyczne ; 8.2. Alchemik – gatunkowa hybryda ; 8.3. Lawa jako adaptacja arcydzieła dramatu romantycznego ; 9. Wnioski ; 10. Film historyczny lat osiemdziesiątych – uwagi na temat estetyki i cech wyróżniających.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-105691 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej