Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(3)
Legimi
(2)
Forma i typ
Książki
(3)
E-booki
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(10)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna dla dor. i mł. od 15 r. ż. (Dąbrowskiego 33a)
(2)
Wypożyczalnia Muzyczna (Żeromskiego 2)
(1)
Filia 2 (Fredry 5)
(1)
Filia 6 (Podwisłocze 6)
(1)
Filia 8 (Okulickiego 3)
(1)
Filia 9 (Czackiego 5)
(2)
Filia 10 (Podchorążych 1)
(2)
Filia 18 (Łukasiewicza 78)
(1)
Autor
Goldkorn Wlodek
(3)
Goldkorn Włodek
(2)
Assuntino Rudi
(1)
De Benedetti Neige (1988- )
(1)
Edelman Marek (1922-2009)
(1)
Hussakowska-Szyszko Maria (1947- )
(1)
Jałowik Delfina (1986- )
(1)
Kania Ireneusz (1940- )
(1)
Kozioł Monika (historyk sztuki)
(1)
MacBride Anda
(1)
Malawska Joanna
(1)
Mucha Dominika (historyk sztuki)
(1)
Młynarczyk-Gemza Aleksandra (1988- )
(1)
Obirek Stanisław (1956- )
(1)
Porębski Mieczysław (1921-2012)
(1)
Potocka Maria Anna (1950- )
(1)
Sachar Agnieszka
(1)
Sobczyk Martyna (historyk sztuki)
(1)
Sum Ngai-Ling (1952- )
(1)
Szczepański Jan Józef (1919-2003)
(1)
Wincenciak Katarzyna (1986- )
(1)
Łopatka Paweł (tłumacz)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(2)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(5)
Przynależność kulturowa
Literatura włoska
(1)
Literatura żydowska
(1)
Temat
Żydzi
(2)
Edelman, Marek (1922-2009)
(1)
Goldkorn, Wlodek (1952- )
(1)
Holokaust
(1)
Kultura pamięci
(1)
Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK (Kraków)
(1)
Naród
(1)
Ojczyzna
(1)
Powstanie w getcie warszawskim (1943)
(1)
Sztuka
(1)
Tematy i motywy
(1)
Wojna 1991-1995 r. jugosłowiańska
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Świadomość społeczna
(1)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
2001-
(2)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Katowice (woj. śląskie)
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Gatunek
Katalog wystawy
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
5 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Il bambino nella neve" 2016.
Dzieciństwo spędził w Katowicach. Mieszkał w domu opuszczonym przez Niemców. W przestronnych i jasnych pokojach stały meble w stylu biedermeier. Przymocowane były do nich tabliczki z ciemnego metalu z napisem „własność Trzeciej Rzeszy” i swastyką. Swastyki stały się codziennością, oswojoną częścią jego dziecięcego imaginarium. Jako mały chłopiec bawił się z kolegami „w Auschwitz”. Włodek Goldkorn - Żyd, Polak, ceniony włoski publicysta - podobnie jak wiele innych dzieci osób ocalałych z Holocaustu całe życie spędził w cieniu Zagłady, wśród strzępków opowieści, fragmentów wspomnień. Jego ciocia Nachcia poszła do komory gazowej z córeczką na rękach. „To nie jest świat godzien tego, żeby na nim żyć” - powiedziała, choć mogła oddać dziecko i uniknąć śmierci. Jego ciocia Chajtełe, uciekając przed Niemcami, porzuciła niemowlę w śniegu. Przeżyła. Tego, kto przetrwał Zagładę, nie można sądzić ludzką miarą, pisze Goldkorn. Prawda o Zagładzie leży w wielości narracji, w niepewności wspomnień, w niedomówieniach. Jest opowieścią świadków, ale też katów. Dziecko w śniegu to traktat o pamięci, o prawdzie, o doświadczeniu zła, o przetrwaniu. [https://czarne.com.pl/katalog/ksiazki/dziecko-w-sniegu, dostęp 24.10.2018]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 5 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-94(=411.16) (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.8-94(438) (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.9-94(438).082 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.10-94(438) (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.18-94(438) (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 5 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-94(438).082 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.2-94(438) (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. F.6.- 94(438) (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.9-94(438) (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.10-94(438).082 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Książka
W koszyku
Wystawa: Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, 27 kwietnia - 30 września 2018 r.
Tekst równoległy w języku polskim, angielskim.
Ważne słowo „ojczyzna” przeżywa w dzisiejszym świecie wielką i momentami bolesną modernizację. W dawnym rozumieniu było to miejsce, w którym się dorastało, do którego się przynależało i którego za cenę życia należało bronić przed obcymi. Ojczyzna była twierdzą, gdzie mówiono w jednym języku, czczono lokalnego boga i hołdowano tradycji, szanowanej na równi z rytuałami religijnymi. Ten model – dający poczucie osadzenia, ale również izolacji – opierał się na wykluczeniu i radykalnie dzielił ludzi na naszych i obcych. Takie podejście sprawdzało się do momentu, kiedy ludzkośćzaczęła się intensywnie przemieszczać. Pewne próby – niezbyt wyrafinowane – podważenia izolacyjnego modelu ojczyzny podjęło Cesarstwo Rzymskie, a potem Cesarstwo Austro-Węgierskie. Jednak w obu przypadkach narody „zaproszone” były zbyt przywiązane do identyfikacji ojczyźnianej, aby dać się skusić przynależnością do mocarstwa. Dopiero Unia Europejska zbudowała model ojczyzny opartej na zasadzie pełnej zgody – wręcz ochoty – na przynależność. Obecnie pojmowanie ojczyzny wymaga głębokiej – przede wszystkim mentalnej – transformacji. Inaczej będziemy skazani na to, aby być obcym w cudzej ojczyźnie, albo przyjmować obcego w swojej. Obie sytuacje są emocjonalnie wyjątkowo niekomfortowe. Dzisiaj naszą ojczyzną jest cały świat. Tym samym wszyscy ludzie są naszymi współziomkami i zasługują na takie same prawa i szacunek. Ojczyzna „dawna” oczywiście nadal pozostanie wartością. Poprzez krajobraz, język, klimat i tradycję stanie się naszą rozszerzoną indywidualnością, wewnętrzną identyfikacją, nostalgiczną przyjemnością bycia sobą w rozpoznanym otoczeniu. Będziemy tej ojczyzny bronić, manifestując kulturową wartość ludzi tam urodzonych. Uzbrojenie kulturowe w miejsce militarnego to wymóg dzisiejszego świata. Idea ojczyzny totalnej jest ciągle marzeniem. Jednak to marzenie coraz bardziej staje się jedynym wyjściem. Tylko z koncepcji jednego narodu wynika bezpieczeństwo świata. Artyści już dawno przeszli na „globalny model ojczyzny”. Mówią uniwersalnym językiem obrazów i z łatwością zmieniają kraje zamieszkania, wszędzie odnajdując pokarm dla wyobraźni. Nowe miejsca są dla nich tym cenniejsze, że nadają oswojonym obrazom trochę inne znaczenia symboliczne. Obrazy stają się bogatsze, bo zaczynają smakować różnymi „ojczyznami”. Artystów z całego świata – czujących swoją indywidualność i odrębność – łączą również wspólne dla wszystkich kultur problemy egzystencjalne. Dotyczą one przede wszystkim poszukiwania wewnętrznego sensu i zewnętrznej niezależności. Dlatego, szukając odpowiedzi na pytanie: „czym jest dla nas ojczyzna?”, warto zaglądnąć do katalogu odpowiedzi artystycznych. Wystawa Ojczyzna w sztuce zamierza zebrać i przedstawić najciekawsze rozwiązania. [www.azymut.pl, 2023]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WM-Ksieg 3746 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej