Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(12)
Forma i typ
Książki
(12)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(9)
Poezja
(1)
Dostępność
dostępne
(46)
wypożyczone
(20)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna dla dor. i mł. od 15 r. ż. (Dąbrowskiego 33a)
(6)
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(6)
Wypożyczalnia Muzyczna (Żeromskiego 2)
(8)
Oddział dla Dzieci i Młodzieży (Słowackiego 11)
(2)
Filia 1 (Bohaterów 5)
(3)
Filia 2 (Fredry 5)
(4)
Filia 3 (Krzyżanowskiego 6)
(5)
Filia 4 (Ofiar Katynia 15)
(3)
Filia 5 (Budziwojska 194)
(3)
Filia 6 (Podwisłocze 6)
(2)
Filia 7 (Osmeckiego 51)
(4)
Filia 8 (Okulickiego 3)
(2)
Filia 9 (Czackiego 5)
(1)
Filia 10 (Podchorążych 1)
(7)
Filia 12 (Beskidzka 5)
(3)
Filia 13 (Iwonicka 38)
(3)
Filia 16 (Gromskiego 10c)
(4)
Filia 20 (Solarza 9a)
(1)
Autor
Czyńska Małgorzata (1975- )
(12)
Dwurnik Edward (1943- )
(1)
Dwurnik Edward (1943-2018)
(1)
Tarasewicz Leon (1957- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(7)
2010 - 2019
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(8)
Kraj wydania
Polska
(12)
Język
polski
(12)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Malarze polscy
(7)
Kobieta
(6)
Tematy i motywy
(4)
Malarstwo polskie
(3)
Modelki i modele
(3)
Witkiewicz, Stanisław Ignacy (1885-1939)
(3)
Malarstwo europejskie
(2)
Malarze
(2)
Pisarze polscy
(2)
Portrety
(2)
Łempicka, Tamara (1898-1980)
(2)
Anguissola, Sofonisba (1528?-1625)
(1)
Art déco
(1)
Balthus (1908-2001)
(1)
Bell, Vanessa (1879-1961)
(1)
Berezowska, Maja (1898-1978)
(1)
Bilińska, Anna (1854-1893)
(1)
Boznańska, Olga (1865-1940)
(1)
Chagall, Bella (1895-1944)
(1)
Dalí, Salvador (1904-1989)
(1)
Dwurnik, Edward (1943- )
(1)
Dwurnik, Edward (1943-2018)
(1)
Goya, Francisco (1746-1828)
(1)
Graficy polscy
(1)
Grekowa, Maria (1884-1941)
(1)
Jachimecka, Zofia (1886-1973)
(1)
Juel-Przybyszewska, Dagny (1867-1901)
(1)
Kahlo, Frida (1907-1954)
(1)
Kiki de Montparnasse (1901-1953)
(1)
Klimt, Gustav (1862-1918)
(1)
Kobro, Katarzyna (1898-1951)
(1)
Laurencin, Marie (1883-1956)
(1)
Leonardo da Vinci (1452-1519)
(1)
Leszczyńska, Eliza (1888-1923)
(1)
Literatura polska
(1)
Mahler, Alma (1879-1964)
(1)
Malarstwo (sztuka)
(1)
Malarstwo meksykańskie
(1)
Malarze białoruscy
(1)
Malczewski, Jacek (1854-1929)
(1)
Manet, Édouard (1832-1883)
(1)
Modigliani, Amedeo (1884-1920)
(1)
Modrzejewska, Helena (1840-1909)
(1)
Morisot, Berthe (1841-1895)
(1)
Picasso, Pablo (1881-1973)
(1)
Polacy za granicą
(1)
Roszkowska, Teresa (1904-1992)
(1)
Rubinstein, Helena (1870-1965)
(1)
Rysownicy polscy
(1)
Rysunek polski
(1)
Rzeźbiarze polscy
(1)
Schiele, Egon (1890-1918)
(1)
Siddal, Elizabeth (1829-1862)
(1)
Stryjeńska, Zofia (1891-1976)
(1)
Sztuka polska
(1)
Tarasewicz, Leon (1957- )
(1)
Valadon, Suzanne (1865-1938)
(1)
Vermeer van Delft, Jan (1632-1675)
(1)
Witkiewiczowa, Jadwiga (1893-1968)
(1)
Żeleńska, Zofia (1886-1956)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(9)
1801-1900
(5)
1501-1600
(2)
1601-1700
(2)
1701-1800
(2)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
2001-
(2)
1401-1500
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Polska
(4)
Europa
(1)
Francja
(1)
Meksyk
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Gatunek
Biografia
(7)
Esej
(3)
Biografie
(2)
Listy
(1)
Wywiad rzeka
(1)
Wywiad-rzeka
(1)
Wywiady
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(9)
Kultura i sztuka
(9)
Literaturoznawstwo
(1)
12 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Berezowska : nagość dla wszystkich / Małgorzata Czyńska. - Wołowiec : Wydawnictwo Czarne, 2018. - 235, [4] strony : ilustracje, fotografie ; 22 cm.
(Biografie)
Bibliografia i filmografia na stronach 231-[235].
Przed wojną źle, po wojnie jeszcze gorzej. W dwudziestoleciu Maję Berezowską i jej śmiałe rysunki prześladowały bigotki, po 1945 roku - ideolodzy socrealizmu. Ona sama zupełnie się tym jednak nie przejmowała. Rysowała nawet w Ravensbrück. Jej modelkami były współwięźniarki i strażniczki. Tym pierwszym dodawała ducha, drugie traktowała koniunkturalnie. Urodzona w "belle èpoque, współtworzyła artystyczne mity dwudziestolecia. Przyjaźniła się z malarzami i poetami. Z Karolem Szymanowskim wymienili pełne czułości listy. Zawsze otaczała się pięknymi ludźmi, pięknymi przedmiotami i kwiatami. I w twórczości, i w życiu pozostawała wierna sobie i swojej sztuce. Poczucia humoru nie traciła nawet w szarej powojennej rzeczywistości. Małgorzata Czyńska opisuje kobietę, której los to materiał na porywający serial. Pytanie tylko, czy znalazłby się reżyser odważny na tyle, by pokazać nam Maję bez cenzury. [Wydawnictwo Czarne, 2018]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 4 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-74 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-106975 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Ksieg 3343 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.10-71/76 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kobiety Witkacego : metafizyczny harem / Małgorzata Czyńska. - Kraków : Znak, 2016. - 333 s., [16] s. tabl. : il. (w tym kolor.) ; 22 cm.
Bibliogr. s. 325-[329]. Indeks.
Mroczny artysta i jego demony. Szalał za nimi z wzajemnością, dla niego zrobiły wszystko. Sprawiały, że był pijany szczęściem i staczał się na dno rozpaczy. W jego "fizycznym haremie" było ich bez liku. Artystka i fryzjerka, podlotek i poważna matrona, aktorka i doktorowa... Kim był ten, dla którego zdradzały mężów, usuwały ciąże, popełniały samobójstwo? Wysoki, przystojny, z błyskiem w oku. Artysta. Braterstwo dusz cenił na równi z rozkoszami cielesnymi. Nie był monogamistą, nie był wierny, nie obiecywał miłości do grobowej deski. Nie rozumiał słowa "zdrada". Małżeństwo z Jadwigą - złotooką, rudowłosą, o zmysłowych ustach - trwało szesnaście lat. Nawet kiedy dzieliły ich setki kilometrów, wiedzieli o sobie wszystko. "Ty jednak jesteś jedyna i nie ma na to rady. Wszystkie baby możliwe są niczym wobec Ciebie" - pisał, by w innym liście stwierdzić: ponieważ "Ty mi się dostatecznie nie podobasz, muszę mieć inne kobiety". Uwiecznił je w "metafizycznym haremie" - na obrazach, fotografiach, kartach powieści. Bez nich nie byłoby jego. [Znak, 2016]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 7 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A-104111 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.3-75 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. F.4-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.6-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.8-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.10-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.20-75 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kobiety z obrazów / Małgorzata Czyńska. - Wydanie pierwsze w tej edycji. - Warszawa : Wydawnictwo Marginesy, 2020. - 270, [2] strony : ilustracje, fotografie, portrety ; 22 cm.
Bibliografia na stronach 255-258. Indeks.
Ekscentryczna Dora Maar, niezależna Victorine Meurent, tajemnicza Lisa del Giocondo czy twardo stąpająca po ziemi Catherine Bolnes – to tylko niektóre z kobiet kryjących się za dziełami wielkich mistrzów. Tamara Łempicka w czasach największej biedy za sprzedawane obrazy kupowała diamentowe bransoletki. Frida Kahlo nawet przykuta do wózka inwalidzkiego i dręczona bólem brała udział w manifestacjach politycznych. Emilie Flöge przez ponad dwadzieścia lat prowadziła zakład krawiecki, ubierając najzamożniejsze wiedenki. Gala Dali twardo kierowała karierą męża, rozkochiwała też w sobie przeróżnych artystów, często doprowadzając ich do szaleństwa. Antoinette de Wateville o względy i miłość Balthusa musiała rywalizować z własnym bratem, a zaledwie siedemnastoletnia Wally Neuzil dla Egona Schielego porzuciła pracę modelki u Gustawa Klimta. Małgorzata Czyńska udziela im głosu, ukazuje je już nie przez pryzmat ich związków z wielką sztuką, lecz jako osoby z krwi i kości, pełne obaw i emocji, żywe i zaskakująco prawdziwe. Choć pochodziły z różnych czasów, krajów i sfer, zostały uwiecznione na obrazach, które wywarły trwały wpływ na światową sztukę i przeniknęły do zbiorowej świadomości. Muzy wielkich artystów zachwycały nieprzeciętną urodą, imponowały odwagą, gorszyły bezwstydnością. Często były nie mniej fascynujące od płócien, na których je utrwalono. [Wydawnictwo Marginesy, 2020]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 12 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-75 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WM-Ksieg 3715, WM-Ksieg 3710 (2 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.1-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.2-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.3-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.5-7 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. F.7-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.10-75 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. F.12-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.13-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.16-75 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kobiety z obrazów : nowe historie / Małgorzata Czyńska. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Marginesy, 2021. - 277, [3] strony : ilustracje, fotografie, portrety ; 22 cm.
Bibliografia na stronach 263-[265]. Indeks.
Ambitne, utalentowane, zdeterminowane – artystki, muzy, modelki, inspiratorki i protektorki twórców. Długo czekały, by zaistnieć w świecie sztuki zdominowanym przez mężczyzn. Wreszcie nadszedł ich czas. Suzanne Valadon, ulubiona modelka Renoira i Toulouse-Lautreca, porzuciła pozowanie mistrzom, żeby malować i zyskać sławę artystki. Berthe Morisot, choć zakochana w Éduardzie Manecie i zafascynowana jego sztuką, ze wszystkich sił starała się go nie naśladować. Komplementy, w których porównywano jej obrazy do jego dzieł, uznawała wręcz za zniewagę. Piękna Kiki, najsłynniejsza modelka dwudziestolecia, zawładnęła wyobraźnią i zmysłami paryskich artystów. Królowa Montparnasse’u nigdy nie nosiła bielizny, a sukienkę imitowała falbaną doszytą do rąbka płaszcza, żeby raz-dwa pozować nago. Vanessa Bell od dzieciństwa wiedziała, że pragnie być malarką. Sławy zazdrościła jej młodsza siostra, Virginia Woolf, która w utworach literackich wielokrotnie sięgała do fenomenu postaci siostry – pięknej, zmysłowej, utalentowanej. Nie wyobrażała sobie, żeby ktoś inny projektował okładki jej książek i malował portrety. Bella Chagall wtopiła się w malarską wizję swojego męża tak mocno, że pisał do niej: „Kiedy Ci się długo przyglądam, wydaje mi się, że jesteś moim dziełem”. Fascynujące opowieści o kobietach z obrazów dopisują ważny rozdział do historii sztuki i emancypacji. Ich wkład do światowej kultury jest nie do przecenienia. [Wydawnictwo Marginesy, 2021]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 12 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-75 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WM-Ksieg 3716 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.1-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.2-75 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. F.3-75 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. F.4-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.5-7 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. F.7-75 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. F.10-75 (1 egz.)
Brak informacji o dostępności: sygn. F.12-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.13-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.16-75 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kobiety z obrazów : Polki / Małgorzata Czyńska. - Warszawa : Wydawnictwo Marginesy, 2022. - 323, [5] stron : ilustracje (w tym kolorowe), fotografie, portrety ; 22 cm.
Bibliografia na stronach 314-[316]. Indeks.
Opowieści o polskich malarkach, muzach, modelkach, które tworzyły dzieła światowej klasy oraz inspirowały najwybitniejszych artystów. Utalentowane i przebojowe, wrażliwe i introwertyczne - każda inna, każda z porywającą historią. Galeria kobiecych losów zapisanych w obrazach. [Wydawnictwo Marginesy, 2022]
Anna Bilińska ; Teresa Roszkowska ; Olga Boznańska ; Helena Modrzejewska ; Siostry Pareńskie ; Helena Rubinstein ; Zofia Jachimecka ; Zofia Stryjeńska.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 11 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. WG-75 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WM-Ksieg 3670 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.1-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.2-75 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. F.3-75 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. F.5-7 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. F.7-75 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. F.10-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.12-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.13-75 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. F.16-75 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kobro : skok w przestrzeń / Małgorzata Czyńska. - Wołowiec : Wydaw. Czarne, 2015. - 263, [1] s. : fot., faks. ; 23 cm.
(Biografie)
Bibliogr. s. 256-[261].
Katia von Kobro już jako dziecko bunt miała we krwi. Dzieciństwo spędziła w dostatnim mieszczańskim domu, przyszło jej jednak dojrzewać i kształtować się zawodowo w okresie rewolucji, która zmiotła ten dom z powierzchni ziemi. Katarzyna dała się uwieść nowym ideałom, a sztuka rodząca się w bolszewickim państwie okazała się jej celem i powołaniem. Kobro, dotąd znana głównie jako żona Władysława Strzemińskiego, była rzeźbiarką i propagatorką najnowocześniejszych rozwiązań w sztuce. Ambitna, pewna siebie i swoich koncepcji. „Moja rzeźba - mówiła - nie jest tym, czego by chcieli w swych salonach zbankrutowani i spatynowani fabrykanci”. Należała do grup Blok, Praesens i "a.r." Spotykała na swojej artystycznej drodze wybitnych twórców awangardowej sztuki, Rosjan - Kazimierza Malewicza czy Wassilego Kandinskiego, i Polaków - Mieczysława Szczukę, Teresę Żarnower, Helenę i Szymona Syrkusów, Bohdana Lacherta, Juliana Przybosia, Jana Brzękowskiego. Gdzieś przemknął też Witkacy. Życie i twórczość poprowadziły ją przez hanzeatycką Rygę, Moskwę okresu rewolucji, Smoleńsk w czasie wojny polsko-bolszewickiej, aż po Wilno, Szczekociny, Brzeziny, Żakowice, Koluszki i Łódź, w której ostatecznie znalazła swoje miejsce i gdzie zmarła 21 lutego 1951 roku. W pogrzebie na prawosławnym cmentarzu na Dołach uczestniczyło zaledwie kilka osób - córka i kilkoro przyjaciół. Strzemiński nie przyszedł. [Wydaw. Czarne, 2015]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Księg 2699 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Łempicka : tryumf życia / Małgorzata Czyńska. - Kraków : Wydawnictwo Znak, 2020. - 198, [9] stron : fotografie ; 21 cm.
Tamara Łempicka - artystka w pracy i w życiu. Niepokorna, skandalizująca, zafascynowana pięknem ludzkiego ciała. Orędowniczka wolnej miłości i przyjemności życia. Budowała swoją legendę konsekwentnie i bezkompromisowo. Ważniejsza od prawdy była dla niej opowieść - tych kilka dodanych szczegółów, które zmieniały to, co nudne, w to, co niepowtarzalne. W końcu żyć to wyróżniać się na tle innych. Czy da się dotrzeć do prawdziwej historii, przedzierając się przez misternie stworzoną legendę? Małgorzacie Czyńskiej udało się uchwycić Tamarę - kobietę z krwi i kości, która kochała, pracowała i zmagała się z losem, by trwale zapisać swoje miejsce w historii. [Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2022]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-110856 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Najpiękniejsze kobiety z obrazów / Małgorzata Czyńska. - Kraków : Znak Horyzont - Społeczny Instytut Wydawniczy znak, 2014. - 284 strony, [16] stron tablic : ilustracje (głównie kolorowe) ; 24 cm.
(Prawdziwe Historie)
Bibliografia na stronach [255]-261. Indeks.
1. Tamara Łempicka ; 2. Wally Neuzil i Egon Schiele ; 3. Maja i Goya ; 4. Nina Witkiewiczowa i Witkacy ; 5. Antoinette de Watteville i Balthus ; 6. Gala i Salvador Dali ; 7. Jeanne Hébuterne i Amedeo Modigliani ; 8. Lisa del Giocondo i Leonardo da Vinci ; 9. Catherine Bolnes i Jan Vermeer ; 10. Victorine Meurent i Édouard Manet ; 11. Emilie Flöge i Gustav Klimt ; 12. Dora Maar i Pablo Picasso ; 13. Maria Balowa i Jacek Malczewski ; 14. Frida Kahlo.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 10 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-75 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp-929 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.2-75 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. F.3-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.4-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.6-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.7-929 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.8-929 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.10-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.16-75 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Witkacy i kobiety : harem metafizyczny / Małgorzata Czyńska. - Wydanie pierwsze w tej edycji. - Warszawa : Marginesy, 2022. - 339, [5] stron : ilustracje (w tym kolorowe) ; 24 cm.
Bibliografia na stronach 309-[315].
Nie był monogamistą, nie był wierny, nie obiecywał miłości po grobową deskę. Nie rozumiał słowa „zdrada”. Braterstwo dusz cenił na równi z rozkoszami cielesnymi. Niezwykły pisarz, malarz i skandalista, ale także wyjątkowy kobieciarz. Stanisław Ignacy Witkiewicz miał błysk w oku, wielką słabość do płci pięknej i równie wielki temperament. Arystokratki i podlotki, aktorki i poważne matrony. Demoniczne i uległe. Znane dziś z kart jego powieści, portretów malarskich, fotografii oraz… listów do żony. Kochał i portretował je wszystkie. Eugenię Wyszomirską, Ewę Tyszkiewiczównę, Irenę Solską, Helenę Czerwijowską, Jadwigę Janczewską, Zofię Żeleńską (żonę „Boya”), Marię Pawlikowską z Kossaków i oczywiście Nenę Stachurską. Wszystkie też musiała zaakceptować żona Nina - jednocześnie najdalsza i najbliższa. Historia związków Witkacego z kobietami nie tylko pozwala prześledzić burzliwe koleje jego życia i małżeństwa, lecz także dogłębnie poznać bogatą osobowość artysty. W nowym, uzupełnionym wydaniu książki o kobietach w życiu Witkacego Małgorzata Czyńska odsłania kulisy jego biografii oraz twórczości - pomaga czytać między wierszami i dostrzec historię uwiecznioną na słynnych obrazach. [Wydawnictwo Marginesy, 2022].
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 4 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-821.162.1(091)A/Z-Witkiewicz S.I. (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A-110866 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. WM-Ksieg 3591 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. F.10-929 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Edward Dwurnik: malarz celebryta, ulubieniec mediów, galerzystów, kolekcjonerów i koneserów sztuki. Artysta przewrotny, po witkacowsku ukrywający się za maską błazna i prowokatora. Tytan pracy doceniony w Polsce i na świecie. Wreszcie humanista, przenikliwy komentator życia społecznego, który czasami z głębokim zrozumieniem portretuje ludzkie niedoskonałości i ograniczenia. Wywiad Małgorzaty Czyńskiej jest jak kolekcja obrazów malarza - na kolejnych stronach pojawiają się migawki z jego bogatego życia, opowieści o sobie, przyjaciołach, autorytetach, sztuce i kobietach. Balansuje na granicy zmyślenia i prawdy, nie boi się szczerych wyznań ani kontrowersji, rozmawia poważnie, by za chwilę puścić do czytelnika oko. I każdy sam musi sobie odpowiedzieć na pytanie: czy król jest nagi? [Wydaw. Czarne, 2015]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-104181 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Księg 2790 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nie opuszczam rąk : rozmowa z Leonem Tarasewiczem / Małgorzata Czyńska. - Wołowiec : Wydawnictwo Czarne, 2021. - 179, [5] stron : fotografie, portrety ; 22 cm.
(Bez Pośpiechu)
Uznawany za jednego z najważniejszych polskich artystów współczesnych zdobył sławę w kraju i zagranicą. W swojej twórczości wychodzi poza blejtram, dosłownie i w przenośni – maluje światłem i betonem, przełamuje schematy, przekłada rzeczywistość na język obrazu i przestrzeni. Leon Tarasewicz w rozmowie z Małgorzatą Czyńską opowiada o swojej białoruskiej tożsamości i skomplikowanych stosunkach Białorusinów z Polakami, o fascynacji naturą i zwierzętami, zwłaszcza kurami, które z pasją hoduje, wspomina czasy studenckie, ale przede wszystkim mówi o sztuce, której podporządkował całe swoje życie. [Wydawnictwo Czarne, 2021]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.9-75 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dwurnik : robotnik sztuki / Małgorzata Czyńska. - Wydanie pierwsze w tej edycji. - Warszawa : Marginesy, 2023. - 282, [6] stron : ilustracje (w tym kolorowe), fotografie ; 22 cm.
Edward Dwurnik, wybitny malarz i grafik, enfant terrible świata sztuki. Ulubieniec mediów, przewrotny prowokator, wnikliwy obserwator Polski i Polaków. Zasłynął cyklami Podróże autostopem, Warszawa, Robotnicy i Sportowcy. Chłopak z prostej rodziny, bez żadnych artystycznych tradycji czy koneksji, czuł, że malarstwo to jego przeznaczenie. Przy okazji okazało się ratunkiem przed wykolejeniem się. "Gdybym nie miał tej pasji, potrzeby, żeby jeszcze trochę pomalować, porysować, to pewnie bym się zmarnował..." - mówił. Z Małgorzatą Czyńską chciał rozmawiać o życiu i o sztuce. Wspominał awanturniczą młodość w podwarszawskim Międzylesiu, lata studiów w Akademii Sztuk Pięknych czy pierwsze wyjazdy zagraniczne. Dzielił się historiami o brutalnej wojennej rzeczywistości, kontaktach z peerelowską władzą, zaangażowaniu w politykę, ale i o pierwszych młodzieńczych zauroczeniach, pijackich ekscesach, sławie i pieniądzach. Opowiadał też o swoim warsztacie, kolorach, o fascynacjach i mistrzach - od Delacroix przez Nikifora aż po Hoppera. O sztuce potrafił mówić trzeźwo, bez egzaltacji, ale przebijająca z jego słów pasja, nie pozwalała wątpić, że twórczość stanowiła treść jego życia. Mawiał, że jest robotnikiem sztuki. Był nim bez dwóch zdań. [Wydawnictwo Marginesy, 2023]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A-113495 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. WM-Ksieg 3786 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej