Sorting
Source
Katalog centralny
(2)
Form of Work
Książki
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Status
available
(1)
unavailable
(1)
Branch
Wypożyczalnia Muzyczna (Żeromskiego 2)
(2)
Author
Floros Constantin (1930- )
(1)
Scruton Roger (1944-2020)
(1)
Skowron Zbigniew (1950- )
(1)
Trzęsiok Marcin (1973- )
(1)
Year
2020 - 2025
(2)
Time Period of Creation
2001-
(2)
Country
Poland
(2)
Language
Polish
(2)
Subject
Analiza muzyczna
(1)
Człowiek
(1)
Dźwięk
(1)
Estetyka muzyki
(1)
Filozofia analityczna
(1)
Kultura
(1)
Metafora
(1)
Miłość
(1)
Muzyka
(1)
Nauki humanistyczne
(1)
Piśmiennictwo muzyczne
(1)
Rozumienie
(1)
Tematy i motywy
(1)
Tonalność (muzyka)
(1)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(1)
Wyobraźnia twórcza
(1)
Genre/Form
Opracowanie
(2)
Domain
Kultura i sztuka
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Historia
(1)
2 results Filter
Book
In basket
Estetyka muzyki / Roger Scruton ; tłumaczenie Zbigniew Skowron. - Wydanie I. - Kraków : Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2024. - 651, [1] strona : nuty ; 24 cm.
(Biblioteka Res Facta Nova)
Tytuł oryginału: "The aesthetics of music" 2007.
Bibliografia na stronach 624-[632]. Indeksy.
Dźwięk ; Ton ; Wyobraźnia i metafora ; Ontologia ; Przedstawienie ; Ekspresja ; Język ; Rozumienie ; Tonalność ; Forma ; Treść ; Wartość ; Analiza ; Wykonanie ; Kultura.
„Estetyka muzyki” Rogera Scrutona to pierwsza pełna publikacja przedstawiająca charakter i znaczenie muzyki z perspektywy filozofii analitycznej. To także jedyne ujęcie tematu tak bogato ilustrowane przykładami muzycznymi. Podstawą tomu stały się wykłady Rogera Scrutona wygłaszane na Uniwersytecie Bostońskim, przekształcone w obszerne dzieło obejmujące fundamentalne zagadnienia z zakresu estetyki muzycznej. Autor wyjaśnia oraz poddaje krytyce wiele modnych teorii z zakresu współczesnej filozofii i teorii muzyki. Podnosi kwestię moralnego znaczenia sztuki dźwięków oraz jej miejsca w naszej kulturze, upatrując fundamentu doświadczenia estetycznego w poczuciu smaku. Wnikliwie omawia różne szkoły analizy muzycznej, ponadto przeprowadza krytykę tezy zakładającej, że podstawą muzycznego porządku jest tonalność. Filozof przyjmuje przy tym postawę konserwatywną, konfrontując znaczenia uznawane za uniwersalne z ideami postmodernistycznymi. Broni wyznawanych przez siebie wartości estetycznych, określa zasady krytycyzmu, ostro wypowiada się o nowoczesnej muzyce popularnej. Skupiając się na głównych problemach estetyki muzycznej, autor poddaje je wnikliwej i krytycznej analizie z perspektywy kluczowej dlań kategorii „podwójnej intencjonalności”: nastawienia na kształt brzmieniowy i jego świadome przeżycie. Jak zauważa we wstępie tłumacz niniejszej książki, „Scruton, dociekając sensu muzyki, nieustannie wskazuje na jej związek z otaczającym życiem i na jej niezbywalną rolę w estetycznym kształtowaniu współczesnego człowieka”. [Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2024]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. WM-Ksieg 3844 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Res Facta Nova)
Tytuł oryginału: "Der Mensch, die Liebe und die Musik" 2022.
Bibliografia na stronach 281-[287]. Indeks.
Constantin Floros jest jednym z pionierów przezwyciężenia formalistycznego paradygmatu analizy muzycznej. Stworzył teoretyczne podwaliny „muzycznej egzegetyki” i przedstawił interpretacje, które trwale zmieniły obraz muzyki XIX i XX wieku. W książce „Człowiek, miłość i muzyka”, stanowiącej jego naukowe i życiowe credo, Floros przywraca zmarginalizowane w XX wieku humanistyczne aspekty muzyki. Wychodząc od pytania o znaczenie muzyki w ogóle, rozprawia się z przestarzałymi wyobrażeniami, takimi jak pojęcie „muzyki absolutnej”. Opierając się na nowych badaniach interdyscyplinarnych oraz na licznych, często nieznanych, dokumentach, wykazuje, że muzycznych arcydzieł, od Monteverdiego do Berga, można słuchać jako dźwiękowego języka miłości: że muzyka Mozarta zawiera cały repertuar figur wyrażających czułość, że w dziełach Schumanna znaleźć można ukryte przesłania dla Clary Wieck, że w dramatach muzycznych Wagnera człowiek, miłość i muzyka tworzą nierozdzielną jedność, że opera „Salome” Straussa jest wyrazem psychopatologii miłości. Ponadto temat „muzyki humanistycznej” poruszony zostaje w kontekście innych twórców, m.in. Holsta, Messiaena, Stockhausena. [Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2022]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
All copies are currently on loan: sygn. WM-Ksieg 3739 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again