364134
Książka
W koszyku
(Krytyka XX i XXI wieku ; 27)
W najnowszym tomie Julii Hartwig "Spojrzenie odnaleźć można znamienną uwagę: "jak to przestrzeń bez końca/ od zachwytu światem? do gęstej grozy nocy". Metaforyka i tematyka przestrzenna w twórczości autorki "Zobaczobego" jest jeden z najważniejszych środków ujmowania doświadczeń artystycznych i życiowych, własnych i cudzych. W pracy przedstawiano propozycję odczytania różnorodnego dorobku twórczego Julii Hartwig, obejmującego nie tylko poezję, ale także diarystykę, utwory dla dzieci, felietony, eseje i tłumaczenia, ze szczególnym uwzględnieniem właśnie aspektów przestrzennych i wymiaru autobiograficznego. Wykorzystując narzędzia podsuwane przez geopoetkę i inne tendencje badawcze związane ze "zwrotem topograficznym", wyróżniono trzy sekwencje czasowo-przestrzenne w twórczości Julii Hartwig: francuską, z którą związane są życiowe i artystyczne początki, amerykańską - wyznaczającą istotną cenzurę oraz polską - stały i trudny punkt odniesienia. Pozwalają one dostrzec w twórczości autorki "Błysków" swego rodzaju auto/bio/geo/grafię, a zarazem odsłaniają problematyczność kluczowych dla niej pojęć: centrum, prowincja, zaułek. Wyodrębnione sekwencje skłaniają do interpretacji utworów Julii Hartwig w kontekście sporów i przemian w kulturze współczesnej, tradycji i codzienności, historii i pamięci, przekonują o tym, że - jak można przeczytać w wierszu tytułowym z tomu "Spojrzenie" - "Nie w wybranym nie w oczekiwanym/ miejscu się pokażę/ ten odmieniony w jednej chwili świat". [Universitas, 2016]
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-104444 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Na s. red. błędny ISBN.
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [277-295]. Indeks.
Uwaga dotycząca języka
Streszcz. w jęz. ang. i niem.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej