Repertuar operowy i nagrania A. Didura s. 293-301.
Początki polskiej wokalistyki operowej: pierwsze śpiewaczki i pierwsi śpiewacy; Rozdz. I. Młodość, nauka i pierwsze występy: 1. Wola Sękowa, 2. Lwów, 3. Wyjazd do Włoch; Rozdz. II. Teatr Wielki w Warszawie; Rozdz. III. Mediolańska La Scala; Rozdz. IV. Nowojorska Metropolitan Opera: 1. Początki MET, 2. Polacy w Metropolitan Opera House na przełomie XIX i XX wieku, 3. Nowojorskie ćwierćwiecze Adama Didura (1908-1933); Rozdz. V. Rówieśnicy: Adam Didur - Fiodor Szalapin; Rozdz. VI. Pedagog i dyrektor: 1. Powrót do Lwowa i Warszawy, 2. Twórca Opery Śląskiej, 3. Pamiętając Adama Didura; Aneksy.
Nieznany kraj ; Dawne echa ; W zimowej szacie ; W rozlewie wód ; Lato poleskie ; Poleszuk w swoim żywiole ; Kacze państwo ; Chutor, rola, pastwisko i rzemiosło ; Wiara i wierzenia ; Ruś, Pogoń i orzeł biały ; Żłobienie duszy ; Wielka przemiana.
1. Stara ziemia ; 2. Człowiek ; 3. Żywa tradycja ; 4. Zakonni bracia i święte panie ; 5. Pod sklepieniem piastowskim ; 6. Renesansowe gody ; 7. W ojczyzny potrzebie i w służbie Maryi ; 8. Nastały czasy saskie ; 9. Partyzantka wolności ; 10. "Na odgłos narodu" ; 11. Spełniony sen o rycerskiej szpadzie ; 12. Post scriptum.
KOLEBKA POLSKI ; I. CZĘŚĆ PÓŁNOCNA WOJEWÓDZTWA: Dolina Noteci ; Bydgoszcz ; Kraina wydm madnoteckich ; Lasy i wydmy bydgosko-toruńskie ; II. KUJAWY. PŁYTA GNIEŹNIEŃSKA: Gopło, Kruszwica ; Innowrocław, Strzelno ; Płyta Gnieźnieńska ; Jeziora ; Gniezno ; Katedra Gnieźnieńska ; Lednica. "Szwedzkie szańce" ; Miasta ; III. PŁYTA POZNAŃSKA, POZNAŃ: Poznań ; Katedra Poznańska ; Rynek i Ratusz poznański ; Zabytki starego, lewobrzeżnego miasta ; Górne i nowe miasto ; IV. OKOLICE POZNANIA. MIASTA. DOLINA OBRY: Miasteczka płyty poznańskiej ; Dolina Obry ; V. NAD GRANICĄ ŚLĄSKA: Miasta i miasteczka ; Wzgórza Ostrzeszowskie.
I. Niepróżnujące próżnowanie ; II. Małżeństwo lorda Byrona ; III. Poematy miłości i śmierci ; IV. Pielgrzymstwo ku potędze ; V. "Literatura" ; VI. Walka z poetą laureatem ; VII. Misterium o śmierci ; VIII. W dążeniu do autosyntezy ; IX. Ostatnie słowa.
Powieść ma charakter panegiryku na cześć głównego bohatera, który jednak w miarę poznawania kolejnych faktów z jego biografii ukazuje się czytelnikowi jako postać w gruncie rzeczy bezwartościowa. [lubimyczytac.pl, 2019]