Sorting
Source
Katalog centralny
(37)
Form of Work
Książki
(37)
Publikacje naukowe
(6)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Status
available
(39)
unavailable
(1)
unknown
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna dla dor. i mł. od 13 r. ż. (Dąbrowskiego 33a)
(2)
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(32)
Wypożyczalnia Muzyczna (Żeromskiego 2)
(4)
Filia 6 (Podwisłocze 6)
(1)
Filia 8 (Okulickiego 3)
(2)
Author
Baran Bogdan (1952- )
(8)
Kunicka Anna
(6)
Minois Georges (1946- )
(4)
Eco Umberto (1932-2016)
(3)
Kania Ireneusz (1940- )
(3)
Klenczon Wanda
(3)
Potocka Maria Anna (1950- )
(2)
Pucek Robert
(2)
Scholem Gershom Gerhard (1897-1982)
(2)
Sloterdijk Peter (1947- )
(2)
Tołstoj Lew (1828-1910)
(2)
Aries Philippe (1914-1984)
(1)
Baran Zuzanna
(1)
Bauman Janina (1926-2009)
(1)
Bauman Zygmunt (1925-2017)
(1)
Benjamin Walter (1892-1940)
(1)
Borowska Natalia
(1)
Carrilho Manuel Maria Ferreira (1951- )
(1)
Cioran Emil (1911-1995)
(1)
Danto Arthur Coleman (1924-2013)
(1)
Datner-Śpiewak Helena (1949- )
(1)
Drzazgowska Ewa
(1)
Eagleton Terry (1943- )
(1)
Flusser Vilém (1920-1991)
(1)
Goffman Erving (1922-1982)
(1)
Graves Robert (1895-1985)
(1)
Haas Agnieszka
(1)
Heidegger Martin (1889-1976)
(1)
Higman B. W. (1943- )
(1)
Jurkowlaniec Grażyna
(1)
Kooijmans Luuc (1956- )
(1)
Kot Karolina
(1)
Kotkin Joel
(1)
Leyk Anna
(1)
Maniecki Jacek
(1)
Meyer Michel (1950- )
(1)
Middelaar Luuk van (1973- )
(1)
Mizera Janusz
(1)
Muschg Walter (1898-1965)
(1)
Nabokov Vladimir Vladimirovič (1899-1977)
(1)
Nietzsche Friedrich (1844-1900)
(1)
Ochab Maryna (1946- )
(1)
Soliński Wojciech (1948- )
(1)
Szacki Jerzy (1929-2016)
(1)
Szczubiałka Michał
(1)
Timmermans Benoît
(1)
Tokarska-Bakir Joanna (1958- )
(1)
Uglik Jacek (1976- )
(1)
Vigarello Georges (1941- )
(1)
Wilson Edward Osborne (1929- )
(1)
Yalom Marilyn (1932- )
(1)
Zawojski Piotr (1963- )
(1)
Śpiewak Paweł (1951-2023)
(1)
Year
2020 - 2025
(3)
2010 - 2019
(27)
2000 - 2009
(7)
Time Period of Creation
2001-
(7)
1901-2000
(3)
1989-2000
(2)
1801-1900
(1)
1945-1989
(1)
Country
Poland
(35)
France
(1)
Language
Polish
(35)
Demographic Group
Literatura rosyjska
(2)
Subject
Antropologia filozoficzna
(3)
Antropologia społeczna
(3)
Filozofia
(3)
Literatura
(3)
Filozofia religii
(2)
Kabała (religia)
(2)
Mistyka
(2)
Religia
(2)
Semiotyka
(2)
Sens życia
(2)
Sztuka
(2)
Abulafia, Abraham ben Samuel (1240-1291?)
(1)
Alienacja
(1)
Anarchizm
(1)
Aristoteles (384-322 a.C.)
(1)
Ateizm
(1)
Autoprezentacja
(1)
Bakunin, Mihail Aleksandrovič (1814-1876)
(1)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(1)
Chasydyzm
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Dramat grecki
(1)
Dziecko
(1)
Eremici
(1)
Estetyka
(1)
Etyka
(1)
Etyka lekarska
(1)
Ewolucja
(1)
Fotografowie
(1)
Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832)
(1)
Halucynacje
(1)
Haszysz
(1)
Integracja europejska
(1)
Interakcje społeczne
(1)
Islam
(1)
Israel ben Elieser (ca 1700-1760)
(1)
Judaizm
(1)
Język
(1)
Języki sztuczne
(1)
Kant, Immanuel (1724-1804)
(1)
Kobieta
(1)
Konflikt społeczny
(1)
Kościół katolicki
(1)
Kultura klasyczna
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Luria, Icchak ben Salomon (1534-1572)
(1)
Małżeństwo
(1)
Medycyna
(1)
Metafizyka
(1)
Miasta
(1)
Mitologia
(1)
Monoteizm
(1)
Nabokov, Vladimir Vladimirovič (1899-1977)
(1)
Nauka
(1)
Nauki przyrodnicze
(1)
Negacja
(1)
Nieświadomość
(1)
Obyczaje
(1)
Odpowiedzialność moralna
(1)
Pisarze amerykańscy
(1)
Pisarze rosyjscy
(1)
Plato (427-347 a.C.)
(1)
Postawy
(1)
Poznanie
(1)
Przestępstwo przeciw wolności seksualnej i obyczajności
(1)
Relacje międzyludzkie
(1)
Retoryka
(1)
Rodzina
(1)
Samotność
(1)
Spostrzeganie
(1)
Styl życia
(1)
Swammerdam, Jan (1637-1680)
(1)
Szkolnictwo
(1)
Szydzenie
(1)
Tematy i motywy
(1)
Teologia judaistyczna
(1)
Teozofia
(1)
Tołstoj, Lew (1828-1910)
(1)
Tożsamość (filoz.)
(1)
Tragizm
(1)
Unia Europejska (UE)
(1)
Uzdrowienia
(1)
Wolność
(1)
Zgwałcenie
(1)
Śmiech
(1)
Życie
(1)
Żywność
(1)
Subject: time
1801-1900
(6)
1901-2000
(5)
1-100
(4)
100-1 p.n.e.
(4)
1001-1100
(4)
101-200
(4)
1101-1200
(4)
1201-1300
(4)
1301-1400
(4)
1401-1500
(4)
1501-1600
(4)
1601-1700
(4)
1701-1800
(4)
200-101 p.n.e.
(4)
2001-
(4)
201-300
(4)
300-201 p.n.e.
(4)
301-400
(4)
400-301 p.n.e.
(4)
401-500
(4)
500-401 p.n.e.
(4)
501-600
(4)
601-700
(4)
701-800
(4)
801-900
(4)
901-1000
(4)
600-501 p.n.e.
(3)
700-601 p.n.e.
(3)
800-701 p.n.e.
(3)
do 801 p.n.e.
(2)
1601-
(1)
1801-
(1)
1945-1989
(1)
Subject: place
Europa
(2)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Genre/Form
Opracowanie
(3)
Fotografia
(2)
Szkice
(2)
Aforyzmy francuskie
(1)
Esej
(1)
Literatura
(1)
Monografia
(1)
Publicystyka
(1)
Rozprawa naukowa
(1)
Szkic literacki
(1)
Szkice literackie
(1)
Słownik biograficzny
(1)
Wywiady
(1)
Domain
Historia
(7)
Filozofia i etyka
(6)
Religia i duchowość
(2)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
37 results Filter
Book
In basket
(Historia)
I. DZIECIŃSTWO: Okresy życia ; Odkrycie dzieciństwa ; Ubiory dzieci ; Przyczynek do historii gier i zabaw ; Od bezwstydu do niewinności ; Konkluzja. Dwie postawy wobec dzieciństwa. II. SZKOŁA: Młodzi i starzy scholarowie w średniowieczu ; Nowa instytucja: kolegium ; Początki klas szkolnych ; wiek uczniów ; Rozwój dyscypliny ; "Szkółki" ; Trudne dzieciństwo w szkole ; Konkluzja. Szkoła a długość dzieciństwa. III. RODZINA: Obrazy rodziny ; Od rodziny średniowiecznej do nowożytnej ; Konkluzja. Rodzina i towarzyskość.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-95170 (1 egz.)
Book
In basket
MORALNE OBOWIĄZKI, ETYCZNE ZASADY: Niepewność etyczna ; Dylemat etyczny ; Sąd moralny, odebrany i odzyskany ; Ponowoczesność: moralność bez kodeksu etycznego ; NIEUCHWYTNA UNIWERSALNOŚĆ: Uniwersalizm i jego rozgoryczenie ; Zakorzenienie wykorzenionej jaźni ; Moralne granice uniwersalności etycznej ; O samotności podmiotu moralnego ; NIEUCHWYTNE FUNDAMENTY: Budowanie na nieufności ; Moralność przed wolnością ; Fundamenty pozbawienia fundamentów ; Nieznośne milczenie odpowiedzialności ; MORALNOŚĆ WE DWOJE: Ja-Ty: relacja asymetryczna ; Aporia bliskości ; Moralność jako pieszczota ; Choroby, lekarstwa i dalsze choroby miłości ; TEN TRZECI: Ten trzeci, czyli narodziny społeczeństwa ; Struktura i kontrstruktura ; Rozum przeciw impulsowi moralnemu ; Estetyzacja impulsu moralnego ; Historia naturalna struktury i kontrstruktury ; Ponowoczesny rozwód ; Od państwa narodowego do ustroju plemiennego ; PRZESTRZEŃ SPOŁECZNA: POZNAWCZA, ESTETYCZNA, MORALNA: Znać drugiego a wiedzieć o Drugim ; Obcy jako sąsiad ; Sztuka tajemna nibyspotykania ; Aporia Obcego ; Tworzenie przestrzeni moralnej: rozbiórka przestrzeni poznawczej ; Przestrzeń estetyczna ; Bycie razem jako boisko ; Boisko nadzorowane ; Tworzenie przestrzeni moralnej: rozbiórka przestrzeni estetycznej ; Ziemia niczyja tylko własna ; PRYWATNA MORALNOŚĆ, WSPÓLNE RYZYKA: Środki luzem puszczone ; Technologia demontażu jaźni moralnej ; "Społeczeństwo ryzyka": ostatnia reduta technologii ; Wąż pożerający własny ogon ; W poszukiwaniu etycznych rozwiązań problemów nowoczesności ; PODSUMOWANIE: NA KOŃCU JEST POCZĄTEK: Czy dokonuje się postęp moralny? ; Nowy nieład światowy, czyli reorganizacja przestrzeni społecznej ; Niepewność i okrucieństwo ; Włóczęga i turysta: typy ponowoczesne ; Ponowoczesna mądrość, ponowoczesna bezsiła.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-98027 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-94539 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-92771 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: "What art is" 2013.
Bibliografia na stronach [213]-215.
Niedawno zmarły Arthur C. Danto (1924-2013) należał do najbardziej znanych amerykańskich filozofów sztuki. Był wszechstronnym myślicielem, który początkowo, w latach 60. XX wieku, starał się z perspektywy filozofii analitycznej przyswoić Ameryce myśl "kontynentalną" (Nietzsche, Sartre). W latach 70. powrócił do dziedziny, od której zaczął w młodości (studiował malarstwo). W Czym jest sztuka, swojej ostatniej książce (2013), objaśnia sformułowaną przez siebie definicję sztuki jako "ucieleśnionego znaczenia". Tą definicją chce objąć zarówno dzieła "mimetyczne", jak i nieprzedstawiające. W celu historycznej ilustracji swego podejścia skupia się na kilku przykładach składających się na poszczególne rozdziały eseju: freski w Kaplicy Sykstyńskiej, Duchamp, Warhol, fotografia artystyczna. Te frapujące intelektualnie rozważania nazywa raczej filozofią sztuki niż estetyką, przy czym, trzeba dodać, jest to filozofia bardziej analityczna niż kontynentalna. Zgodnie ze współczesną tendencją w samej sztuce Danto nie uważa piękna za czynnik definiujący i pozostawia je sferze tradycyjnej estetyki. Jego definicja może być punktem wyjścia do dalszego namysłu, do zapytania na przykład, czy każde "ucieleśnione znaczenie" jest dziełem sztuki, czy artystyczne "ucieleśnienie" nie wyróżnia się czymś szczególnym. Już choćby dla takich myślowych wyzwań warto zajrzeć do tej książki, inspirującej i otwierającej nowe perspektywy na świat sztuki. [http://www.unus.shop.pl/, dostęp 18.10.2018]
1. Sny na jawie ; 2. Renowacja i znaczenie ; 3. Ciało w filozofii i sztuce ; 4. Koniec konkursu ; 5. Kant a dzieło sztuki ; 6. Przyszłość estetyki.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. Wyp.Muz.ksieg 3090 (1 egz.)
Book
In basket
Tyt. oryg.: "How to read literature" 2013.
Terry Eagleton (ur. 1943) - oksfordczyk rozmaitych zajęć i wielce kontrowersyjnej reputacji intelektualnej, teoretyk literatury, filozof społeczny, marksista wierzący w Boga… Najbardziej znany w dziedzinie akademickiej jest ze sprzedanego w milionowym nakładzie podręcznika do teorii literatury. W niniejszym instruktażu również niekonwencjonalnie (ale jakże odkrywczo!) wprowadza nas w sekrety literatury. Na licznych przykładach wnikliwej analizy pokazuje zwykłemu czytelnikowi, ile można „przepuścić”, powierzchownie czytając nie tylko Szekspira czy Becketta, ale i „Harry Pottera”. Dydaktyczna wartość tego wprowadzenia do podstawowych pojęć analizy tekstu literackiego jest nieoceniona, ale zarazem nie jest to banalne podręcznikowe wprowadzenie, lecz przenikliwy esej o podstawowych kwestiach dotyczących naszego obcowania z literaturą. Nie tylko „zwykły”, lecz także „zaawansowany” czytelnik dowie się wiele z kompetentnego źródła, jakim przesądom i uprzedzeniom ulega podczas lektury, a także czym cechują się podstawowe formacje literackie, takie jak powieść realistyczna, modernistyczna czy postmodernistyczna. Jeśli nawet nie otrzymujemy algorytmu oceny, co jest dobrą literaturą, a co nią nie jest, to w każdym razie otwierają się nam - dobrze pouczonym przez tę lekturę - szerzej oczy na niuanse literackiej treści i formy. A sarkastyczne poczucie humoru Eagletona będzie dodatkowym bonusem, sugerując na przykład, że Otello zda się świadomie przemawiać białym Szekspirowskim wierszem.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-102959 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. [451]-468. Indeks.
O byciu ; Kant, Peirce i dziobak ; Typy poznawcze a treść jądrowa ; Dziobak między słownikiem a encyklopedią ; Uwagi o odniesieniu jako kontrakcie ; Ikoniczność a hipoikona ; O denotacji ; Croce, intuicja i miszmasz.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-97509 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. [481]-506.
1. Od drzewa do labiryntu ; 2. Metafora jako poznanie: kłopoty z Arystotelesem w średniowieczu ; 3. Od metafory do analigia entis ; 4. Szczekanie psa ; 5. Fałszerstwo w średniowieczu ; 6. Przyczynki do Beatusa ; 7. Dante między modystami a kabalistami ; 8. Użycie i interpretacja tekstów średniowiecznych ; 9. Przyczynki do historii denotacji ; 10. Lill, Pico i lullizm ; 11. Język półkuli południowej ; 12. Powrót do Izydora: etymologie Josepha de Maistre'a ; 13. O milczeniu Kanta ; 14. Semioza naturalna i słowo w "Narzeczonych" ; 15. Próg i nieskończoność. Peirce i ikoniczność prymarna ; 16. Definicje w estetyce Crocego ; 17. Pięć znaczeń terminu "semantyka": od Bréala po czasy najnowsze ; 18. Myśl słaba a granice interpretacji.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-92886 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. [379]-398. Indeks..
1. Od Adama do äconfusio linguarumö: Księga Rodzaju 2, 10,11 ; Przed i po narodzinach Europy ; Skutki uboczne ; Model semiotyczny języka naturalnego ; 2. Pansemiotyka kabalistyczna: Lektura Tory ; Kombinatoryka kosmiczna i kabała imion ; Prajęzyk ; 3. Język doskonały Dantego: Łacina a język ludowy ; Języki a akty mowy ; Pierwszy dar udzielony Adamowi ; Dante a gramatyka uniwersalna ; Język ludowy znamienity ; Dante i Abulafia ; 4. äArs magnaö Ramóna Lulla: Elementy sztuki kombinatorycznej ; Alfabet i cztery figury ; äArbor scientiarumö ; Powszechna zgoda według Kubańczyka ; 5. Hipoteza monogenetyczna a języki pierwotne: Powrót do języka hebrajskiego ; Utopia uniwersalistyczna Postela ; Pasja etymologiczna ; Konwencjonalizm, epikureizm, poligeneza ; Język prehebrajski ; Hipotezy nacjonalistyczne ; Hipoteza indoeuropejska ; Filozofowie przeciw monogenetyzmowi ; Marzenie, które nie chciało umrzeć ; Nowe perspektywy monogenetyczne ; 6. Kabalistyka i lullizm w kulturze nowożytnej: Imiona magiczne i kabalistyczny język hebrajski ; Kabalistyka i lullizm w steganograffach ; Kabalistyka lulliańska ; Bruno: kombinatoryka i światy nieskończone ; Śpiewy i recytacje bez końca ; 7. Język doskonały wizerunków: äHieroglyphicaö Horapollona ; Alfabet egipski ; Egitptologia Kirchera ; Język chiński według Kirchera ; Kircheriańskie ideały ; Późniejsza krytyka ; Droga egipska i droga chińska ; Obraz dla obcych przybyszów ; 8. Język magiczny: Kilka hipotez ; Język magiczny Johna Dee ; Doskonałość i tajemniczość ; 9. Poligrafie: Poligrafia kircheriańska ; Beck i Becher ; Pierwsze próby organizacji planu treści ; 10. Filozoficzne języki aprioryczne: Bacon ; Komeński ; Kartezjusz i Mersenne ; Angielska dyskusja na temat znaku i cech ; Znaki pierwotne i organizacja planu treści ; 11. George Dalgarno ; 12. John Wilkins: Tabele i gramatyka ; Znaki realne ; Słownik: synonimy peryfrazy, metafory ; Klasyfikacja otwarta? ; Granice klasyfikacji ; Hipertekst Wilkinsa ; 13. Francis Lodwick ; 14. Od Leibniza d o Encyclopedaĺe: Characteriatica i rachunek ; Problem pojęć pierwotnych ; Encyklopedia i alfabet myśli ; Ślepa myśl ; äI Chingö i numeracja binarna ; Skutki uboczne ; äBibliotekaö Leibniza a Encyklopedie ; 15. Języki filozoficzne od oświecenia do naszych czasów: Projekty wieku XVIII ; Jesień języków filozoficznych ; Języki kosmiczne ; Sztuczna inteligencja ; Niektóre upiory języka doskonałego ; 16. Międzynarodowe języki pomocnicze: Języki mieszane ; Wieża Babel języków aposteriorycznych ; Esperanto ; Optymalizacja gramatyki ; Teoretyczne obiekcje i kontrobiekcje ; äPolityczneö możliwości MJP ; Ograniczenia i äwyrażalnośćö MJP ; 17. Wnioski końcowe: Wieża Babel ľ nowa ocena ; Przekład ; Dar dla Adama.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-100155 (1 egz.)
Book
In basket
Tyt. oryg.: "Für eine philosophie der fotografie" 1983.
Człowiek i aparat. Viléma Flussera filozofia fotografii / Piotr Zawojski. 1. Obraz ; 2. Obraz techniczny ; 3. Aparat fotograficzny ; 4. Gest fotograficzny ; 5. Fotografia ; 6. Dystrybucja fotografii ; 7. Odbiór fotografii ; 8. Fotograficzne uniwersum ; 9. Niezbędność filozofii fotografii.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. Wyp.Muz.Księg 2631 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: "The presentation of self in everyday life" 1959.
Erving Goffman (1922–1982) zalicza się do niekonwencjonalnych klasyków amerykańskiej socjologii. Mniej zainteresowany teoriami systemów i badaniami ilościowymi, preferował obserwację uczestniczącą. Najbardziej znane jego dzieło "Człowiek w teatrze życia codziennego" (1956/1959) należy do światowego kanonu badań socjologicznych. Na podstawie przeróżnych źródeł – od anonsów reklamowych po podręczniki dobrego wychowania – autor rozważa „teatralny” charakter ludzkich zachowań społecznych. Uświadamia nam ich mechanizmy, z których na ogół nie zdajemy sobie sprawy: pokazujemy się innym za pośrednictwem „fasady”, w pewnych „dekoracjach”, wycofujemy się za „kulisy”. „Fasad” mamy wiele, gramy różne role w zależności od sytuacji. Wszyscy jesteśmy aktorami, wszyscy też widzami, ale „gra”, interakcja symboliczna są wprost niezbędne do właściwego funkcjonowania społeczeństwa. Trzeba pamiętać, że tej gry nie prowadzi się dla niej samej, lecz służy ona prezentacji siebie przez człowieka w sytuacji społecznej. Inni są tu katalizatorem i warunkiem jego „występów”. Tropienie form, taktyk i chwytów tej autoprezentacji nadaje w ten sposób socjologii wymiar po trosze egzystencjalny – chodzi przecież o ludzką „jaźń”, „self”, o „siebie” – a z drugiej przesuwa badanie socjologa w stronę etnologii. Bo też znajdziemy w tej książce tyleż metodycznych analiz co frapujących szczegółów obyczajowych, niemal anegdot, zaskakujących i niezwykłych. [www.azymut.pl, 2025]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
All copies are currently on loan: sygn. A-316/U (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-92420 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-95161 (1 egz.)
Book
In basket
Tyt. oryg.: "How food made history" 2012.
Bibliogr. przy rozdz.
Stworzenie światów jedzenia ; Genetyka i geografia ; Las, gospodarstwo rolne, fabryka ; Myślistwo, pasterstwo, rybołówstwo ; Konserwowanie i przetwarzanie ; Handel ; Gotowanie, klasa i konsumpcja ; Kuchnia narodowa, regionalna i globalna ; Jeść dobrze, jeść byle jak ; Głodujacy ; Róg obfitości czy puszka Pandory?
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-103547 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
Bibliogr. s. [441]-448.
I. Chaos ; II. Prawda ; III. W pogoni za sławą ; IV. Bratnie dusze ; V. Nowiny włoskie ; VI. Bliżej Boga ; VII. Rywale ; VIII. Wojna ; IX. Zakończenia ; X. Matka ; XI. Dzieło ; XII. Upadek.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-95166 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: "The city: a global history" 2005.
Początki. Powstanie miast w kontekście globalnym ; Klasyczne miasta w Europie ; Epoka orientalna ; Miasta Zachodu umacniają swoją supremację ; Miasto przemysłowe ; Współczesna metropolia.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. WG-93/94 (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. A-106628 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. [343]-351.
KORZENIE RETORYKI: STAROŻYTNOŚĆ GRECKA I RZYMSKA: Od rozwiązywania konfliktów do uroków perswazji ; Platon (427-347) lub "diabolizacja" słowa ; Arystoteles (384-322) lub wielość bytu jako podstawa retoryki ; Retoryka hellenistyczna i rzymska ; Poza językiem: druga sofistyka i retoryka chrześcijańska. ODRODZENIE I NOWOŻYTNOŚĆ RETORYKI: Od średniowiecza do renesansu ; Ogólny duch renesansu ; XV wiek i odkrycie wielkich traktatów o retoryce ; XVI wiek lub sprzeczność między etosem a patosem ; XVII wiek między barokiem a klasycyzmem ; Wiek oświecenia i języka ; XIX wiek między ideologią a filozofią. WSPÓŁCZESNOŚĆ: Retoryki XX wieku ; Problematologia jako klucz do jedności retoryki.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-95160 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-97500 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: "Histoire de l'athéisme" 1998.
ATEIZM W STAROŻYTNOŚCI I ŚREDNIOWIECZU: Co było na początku: wiara czy niewiara? ; Ateizmy grecko-rzymskie ; Średniowieczny ateizm? ; RENESANS: ATEIZM WYWROTOWY: Kontekst niewiary w renesansie ; Świadectwa ateizmu w XVI wieku ; Ateizm krytyczny (1500-1600) ; MIĘDZY DWOMA KRYZYSAMI ŚWIADOMOŚCI (1600-1730): Pierwszy europejski kryzys świadomości: libertyni sceptycy (1600-1640) ; Niewiara jako rewers Wielkiego Wieku (1640-1690) ; Drugi kryzys świadomości europejskiej: rozum i ateizm (1690-około 1730) ; WIEK XVIII, wiek niewiary: Maniferst księdza Mesliera (1729) ; Irreligia i społeczeństwo ; Podważenie fundamentów chrześcijaństwa i wahania deizmu ; Afirmacja materializmu ateistycznego ; STULECIE, W KTÓRYM BÓG UMARŁ (XIX WIEK): Rewolucyjna dechrystianizacja: wybuch ateizmu ludowego ; wzrost ateizmu praktycznego i jego zmagania ; Od wiary do niewiary: zastępcze wierzenia ; Ateizmy systemowe albo ideologie śmierci Boga ; KONIEC PEWNIKÓW (XX WIEK): Ateizm i wiara: od wojny do rozejmu? ; Hipoteza Boga: przebrzmiały problem? ; Niewiara po dwóch tysiącach lat chrześcijaństwa: jaki bilans? ; Czy wiek XXI będzie irreligijny?
Po obszernej "Historii samotności" (Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2018) niezwykle płodnego francuskiego historyka Georges’a Minois (ur. 1946) polski czytelnik otrzymuje jego monumentalną, prawie 800-stronicową Historię ateizmu. Autor zaczyna ją od starożytności, by poprzez średniowiecze i renesans dotrzeć do nowożytnej Francji, której z natury rzeczy poświęca najwięcej uwagi, i do czasów najnowszych. Zwyczajem elity nowoczesnych francuskich historyków nie tyle relacjonuje zdarzenia, ile na podstawie materiału historycznego stara się rozpoznać i określić przedmiotowe zjawisko. W tym sensie uprawia historię mentalności i poniekąd filozofię, akurat w przypadku kwestii ateizmu nie do pominięcia. Lektura pozwoli zapoznać się nie tylko z procesem przemian postaw w najszerszym sensie ateistycznych, lecz także z ich subtelną analizą, która wydobywa niuanse ich historycznego i filozoficznego zróżnicowania. Atrakcją książki są nowe wyniki badań i nieznane dotąd fakty, zwłaszcza dotyczące XVIII wieku i rewolucji francuskiej. Minois nie stroni też od diagnozy obecnego stanu ateizmu. Dochodzi do wniosku, że przynajmniej w Europie Zachodniej napięcie między wiarą a niewiarą zanikło, a problem wiary (i niewiary) uległ rozmyciu: wierzący często postępuje jak niewierzący, a niewierzący zawsze w coś wierzy, jeśli nawet nie w osobowego Boga. Pozostaje (sceptyczne) pytanie, czy ta diagnoza jest słuszna także w naszej części Europy. [Wydaw. Aletheia, 2019]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-108493 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: "Histoire de la solitude et des solitaires" 2013.
Starożytność pogańska: człowiek jest zwierzeciem społecznym ; Ojcowie pustyni i złudzenia samotności (III-VI wiek) ; Średniowieczni wykluczeni, rekluzi i eremici: samotność pod kontrolą ; Renesans i reformacja: czynniki samotności humanistycznej (XIV-XVI wiek) ; Wiek XVII: człowiek godny i samotność w dobrym towarzystwie ; Czasy samotników z Port-Royal: ucieczka od świata i duchowość w XVII wieku ; Od światowca do "samotnego wędrowca": oświecenie a samotność ; Wiek indywidualizmu i liberalizmu: człowiek jest sam (1800-1900) ; Romantyzm i realizm: prestiż samotności (1800-1900) ; Samotność, obsesja intelektualistów? (XX wiek) ; Jutro: siedem miliardów samotnych ludzi podłączonych do sieci? Samotność w społeczeństwie czasu hiperkomunikacji.
Historia człowieka poucza nas o jego (naszej) naturze. Georges Minois (ur. 1946) kontynuuje dzieło kilku już pokoleń francuskich historyków, którzy zajęli się rekonstrukcją historii życia codziennego, zwykłej powszedniości spoza wielkich wydarzeń. Pola jego zainteresowań nie stanowi już jednak kultura materialna, lecz historia mentalności. Jest autorem kilkunastu książek o historii depresji, samobójstwa, śmiechu czy drwiny. Niniejsza opowieść o samotnikach i samotnictwie jako zjawisku historycznym rysuje zarazem syntetyczny obraz dziejów naszej kultury. W motywacji do samotnego życia odzwierciedla się ona nadzwyczaj dobitnie od religijnej decyzji pustelnika po gest poety romantycznego. Autor przeprowadza czytelnika przez dzieje samotnictwa od momentu, w którym jednostki mogły sobie pozwolić na ten „luksus” bezpiecznego oderwania się od wspólnoty, po czasy dzisiejsze, w których, jak twierdzi, samotność nie oznacza świadomego wyboru w imię domniemanego lepszego życia, lecz niewidoczne, skryte zagrożenie w samym sercu aktywności na forach „społecznościowych”. Na prawie sześciuset stronach zebrana została fascynująca historia samotnictwa obfitująca w sensacyjne niekiedy fakty jak choćby ten, że anachoreci wczesnego chrześcijaństwa znali samotność tylko z marzeń, otoczeni tysiącami gapiów i podobnych „pustelników”. Skłonność do samotności, czy to w imię spotkania z Bogiem, czy z sobą, stanowi wyróżnik człowieczeństwa i o tyle ta historia samotnika przechodzi niepostrzeżenie w jego filozofię. [Aletheia, 2018]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. A-108429 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again