368891
Książka
W koszyku
I. ASPEKT ETYCZNY, MORALNY I ARTYSTYCZNY LITERATURY DLA DZIECI: 1. Rozumienie pojęć moralnych w wychowaniu moralnym dzieci w młodszym wieku szkolnym: Wartości etyczne ; Wartości, normy, oceny i pojęcia moralne ; Rola rozumienia pojęć w wychowaniu moralnym - kształtowanie kompetencji społecznych dziecka ; 2. Świadomość i ekspresja kulturalna w edukacji wczesnoszkolnej: Kompozycje kulturowe w kontekście teoretycznym ; Inkulturacja jako proces ; Pojęcie świadomości i ekspresji ; Świadomość i ekspresja kulturalna jako kompetencja kluczowa ; Wyznaczniki kompetencji "świadomość i ekspresja kulturalna" ; Ekspresja i świadomość kulturalna w Podstawie programowej w pierwszym okresie kształcenia ; Rola kulturotwórcza nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej ; Edukacja kulturalna czy kompetencje w kulturze ; Dziecko w przestrzeni kultury ; 3. Rodowód baśni i jej wartości uniwersalne: Gra przeciwieństw - charakterystyka baśniowego świata ; Piękne i brzydkie postacie - baśniowi bohaterowie ; Istota wartości - dziecięca potrzeba cudowności ; II. SFERA WRAŻLIWOŚCI ESTETYCZNEJ I ETYCZNEJ POEZJI DLA DZIECI I POEZJI DZIECIĘCEJ: 1. Słowa w poezji ; 2. Twórczość poetycka dla dzieci w latach 1945-1955. Topos dzieciństwa i motyw domu: W stronę poezji - "osobowość", swoistość literatury dla dzieci ; Kołysanki, utulanki, zgadywanki, gdybanki wokół motywu domu - folklor pisany wierszem ; Animizacja i antropomorfizacja motywu domu w poezji dla dzieci - poszukujemy przestrzeni nastroju ; Topika domu - metaforyzacja ; Żartobliwy dydaktyzm w lirycznych i baśniowych wizjach domu ; Dziecięcy dom w poezji - płynące obłoki, śpiewająca ulewa, gałgankowe lalki ; 3. Proza, liryka, grafika - literackie oblicze "Świerszczyka": "Świerszczyk" - historia czasopisma ; Profil pisma i kompozycja ; III. WYBITNI TWÓRCY LITERATURY DLA DZIECI: 1. Fenomen twórczości Marii Konopnickiej w edukacji małego dziecka: Gniazdo rodzinne - pejzażem jej serca ; Pozytywistyczna codzienność prawdziwego artyzmu poetki ; 2. Rola literatury pięknej w rozwoju kompetencji społecznych i moralnych uczniów. Ponadczasowość idei "Serce" Edmondo de Amicis: Endo de Amicis i jego twórcza droga ; Wartości pedagogiki "Serca" w kontekście kompetencji społecznych i moralnych ; "Serce" jako wyraz miłości do szkoły... ; "Serce" jako poemat dobra i odpowiedzialności ; 3. Humanizm, humor i fantazja w życiu i twórczości Janusz Korczaka: Rozrachunek z sumieniem i własnymi wyborami... ; Dorobek piśmienniczy Janusz Korczaka ; Pod berłem króla dzieci - wspomnienia o Starym Doktorze.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-103915 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [203]-221. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej