378512
Book
In basket
Od ponad półtora stulecia "Rękopis znaleziony w Saragossie" istnieje w polskiej świadomości kulturowej jako niezwykłe i fascynujące arcydzieło. Powstały w 1964 roku film Wojciecha Hasa, jedna z wybitniejszych realizacji polskiej kinematografii XX w., dała tej reputacji nowego, unowocześnionego splendoru. "Rękopis" to dzieło wprost kultowe, które odgrywało i wciąż odgrywa istotną rolę w kształtowaniu wyobraźni i estetycznych wzorców wielu artystów, nie tylko literatów, lecz także plastyków, dramaturgów, aktorów, scenografów i reżyserów - nawet muzyków. Ciekawe, że ten sukces opiera się na tekście, który jest wynikiem różnych manipulacji edytorskich i translatorskich, na tekście dość oddalonym od tego, co autor w rzeczywistości napisał. Dopiero niedawno w wyniku nowo odkrytych oryginalnych źródeł tej powieści udawało się w sposób wiarygodny odtworzyć zawiłą historię jej powstania. Okazuje się, że między 1791 a 1814 rokiem Jan Potocki cały czas pracował nad "Rękopisem", nadając mu coraz to inny kształt. Próbował różnych wzorów, by z niesłychanie bogatego i różnorodnego materiału fabularnego zbudować spójną całość. W rezultacie można powiedzieć, że pełen obraz "Rękopisu" oddają wspólnie dwie wersje: jedna datowana na rok 1804, druga na 1810. Ta ostatnia jest wersją jedyną pełną i skończoną, choć nie należy z tego wysnuwać wniosku, że miały anulować poprzednie próby. (François Rosset, Dominique Triaire)
Availability:
There are copies available to loan: sygn. A-103410 (1 egz.)
Notes:
Tyt. oryg.: Manuscrit trouvé a Saragosse
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again