368529
Książka
W koszyku
Kontrola finansowa w samorządzie terytorialnym prowadzona przez Najwyższą Izbę Kontroli / Joanna Łubina. - Wydanie I, stan prawny na dzień 10 kwietnia 2023 r. - Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023. - 251, [1] strona : ilustracje, 24 cm.
Wstęp ; R. I. Pojęcie kontroli, Uwagi wstępne: 1. Geneza pojęcia kontrola w wybranych obszarach nauki: Prawo rzymskie jako fundament rozumienia pojęcia kontrola ; Kontrola na gruncie nauki socjologii ; Kontrola w doktrynach polityczno-prawnych - ujęcie historyczne ; Geneza kontroli w tradycyjnych teoriach podziału władzy ; 2. Kontrola a nadzór w ujęciu administracyjnoprawnym: Kontrola a nadzór - ewolucja pojęcia ; 3. Kontrola w ujęciu administracyjnoprawnym: Cel kontroli administracyjnoprawnej ; Rodzaje kontroli administracyjnoprawnej ; Uwagi końcowe ; R. II. Źródła prawa kontroli, w tym kontroli prowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli, Uwagi wstępne: . Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej jako podstawowe źródło kontroli ; 2. Kontrola w ujęciu prawa Unii Europejskiej ; 3. Znaczenie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli z punktu widzenia kontroli działalności finansowej jednostek samorządu terytorialnego w ujęciu historycznym ; 4. Ustawa o finansach publicznych jako podstawa dla właściwego gromadzenia i wydatkowania środków publicznych ; 5. Uchwały organów stanowiących jako quasi-kontrola finansowa w świetle orzecznictwa regionalnych izb obrachunkowych ; Uwagi końcowe ; R. III. Pojmowanie kontroli przez naukę finansów publicznych, Uwagi wstępne, 1. Kontrola w ujęciu finansowym, podatkowym, budżetowym ; 2. Kontrola zarządcza: Pojęcie i cele kontroli zarządczej ; Kontrola zarządcza a kontrola finansowa ; Poziomy kontroli zarządczej ; Rola głównego księgowego oraz kierownika w systemie kontroli zarządczej ; Istota i cele standardów kontroli zarządczej ; Dokumentacja organizacji kontroli zarządczej ; Proces samooceny w systemie kontroli zarządczej ; Funkcjonowanie kontroli zarządczej w jednostkach samorządu terytorialnego z punktu widzenia ocen Najwyższej Izby Kontroli ; 3. Audyt wewnętrzny: Pojęcie audytu wewnętrznego ; Cele i zakres audytu wewnętrznego ; Standardy audytu wewnętrznego ; Charakterystyka podmiotów poddających się audytowi z mocy prawa i podmiotów podlegających audytowi fakultatywnie ; Koordynacja systemu audytu w jednostkach sektora finansów publicznych ; Audytorzy - wymogi formalne i kwalifikacje audytora wewnętrznego ; Warunki prowadzenia audytu (dokumentacja) ; Obowiązek informacyjny kierownika jednostki w przedmiocie realizacji audytu wewnętrznego, Uwagi końcowe ; R. IV. Zakres przedmiotowy kontroli finansowej prowadzonej w jednostkach samorządu terytorialnego oraz podmioty mające prawo dokonywania tej kontroli, Uwagi wstępne: 1. Zakres przedmiotowy kontroli i nadzoru prowadzonych w jednostkach samorządu terytorialnego ; 2. Rola regionalnych izb obrachunkowych w zakresie kontroli i nadzoru spraw finansowych samorządu terytorialnego: Działalność kontrolna i nadzorcza - zadania regionalnych izb obrachunkowych ; Uprawnienia inspektora kontroli ; Organizacja regionalnych izb obrachunkowych ; Środki nadzorcze ; Wyniki działalności nadzorczej regionalnych izb obrachunkowych - wybrane nieprawidłowości stwierdzone w działalności jednostek samorządu terytorialnego ; 3. Wojewoda jako organ nadzoru: Znaczenie środków nadzoru z uwzględnieniem środków o charakterze informacyjno-doradczym ; Środki nadzoru będące w dyspozycji wojewody z uwzględnieniem spraw finansowych jednostek samorządu terytorialnego ; Zarządzenia zastępcze wojewody jako środek nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem perspektywy finansowo-prawnej ; Działania kontrolne wojewody jako uzupełnienie działań nadzorczych ; Ocena działalności wojewodów dokonana przez Najwyższą Izbę Kontroli ; 4. Rola tzw. samorządowych organów podatkowych w stosunku do zasad gromadzenia środków publicznych: Istota i cele kontroli celno-skarbowej ; Zakres kontroli skarbowej ; Postępowanie kontrolne ; 5. Minister finansów i jego kompetencje w zakresie kontroli zarządczej prowadzonej w jednostkach samorządu terytorialnego ; Uwagi końcowe ; R. V. Kryteria i standardy kontroli fakultatywnej dokonywanej w jednostkach samorządu terytorialnego, Uwagi wstępne: 1. Kryterium legalności ; 2. Kryterium gospodarności ; 3. Kryterium rzetelności ; 4. Zastosowanie kryteriów kontroli do oceny działalności jednostek samorządu terytorialnego, Uwagi końcowe ; R. VI. Kontrola dokonywana przez Najwyższą Izbę Kontroli w jednostkach samorządu terytorialnego, Uwagi wstępne: 1. Prawa i obowiązki kontrolującego oraz kontrolowanego ; 2. Przebieg kontroli i jej dokumentowanie ; 3. Znaczenie wystąpienia pokontrolnego ; 4. Praktyki i zmiany wdrożone na podstawie wniosków pokontrolnych w jednostkach samorządu terytorialnego.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-114206 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Na podstawie rozprawy doktorskiej.
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych, orzecznictwo na stronach 237-251.
Uwaga dotycząca przeznaczenia czytelniczego
Dla osób związanych z działalnością jednostek samorządu terytorialnego, urzędników, radnych oraz osób pełniących funkcje w organach wykonawczych, zwłaszcza wójtów, burmistrzów, prezydentów miast i członków zarządu.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej