367100
Książka
W koszyku
David Hockney twierdzi, że jedyny sposób, w jaki możemy zdać relację z tego, co widzimy, to stworzenie obrazu. Każdy, kto obrazy tworzy, musi się natomiast zmierzyć z tą samą kwestią: jak sprowadzić trójwymiarowych ludzi, przedmioty i przestrzeń do płaskiej powierzchni. Rezultaty tych wysiłków często się szufladkuje jako obrazy malowane, zdjęcia czy filmy. Ewentualnie można je porządkować według czasu powstania i stylu, określając jako średniowieczne, renesansowe czy barokowe. Hockney dowodzi, że w rzeczywistości są przede wszystkim obrazami – bez względu na to, czy powstały w wyniku użycia pędzla, kamery czy programu komputerowego i czy znajdują się na ścianie jaskini, czy ekranie. I żebyśmy mogli zrozumieć, jak postrzegamy otaczający nas świat – a tym samym również siebie samych – potrzebna jest nam historia obrazów. Ową historię opowiada ta książka. Czerpiąc całe życie energię z malowania, rysowania i tworzenia obrazów różnego rodzaju aparatami i opierając się na tym doświadczeniu, Hockney wspólnie z krytykiem sztuki Martinem Gayfordem stawia pytania o to, jak i dlaczego od tysiącleci tworzono obrazy. Co sprawia, że kreski i plamy na płaskiej powierzchni są ciekawe? Jak pokazać ruch w nieruchomym obrazie albo na odwrót – co zbliża film i telewizję do dawnych mistrzów? Jak można zagęścić czas i przestrzeń w statycznym obrazie na płótnie bądź ekranie? Co widać na obrazie – prawdę czy fałsz? Czy fotografia pokazuje świat w zgodzie z naszym doświadczeniem? Dzięki zestawieniu ze sobą obrazów pochodzących z najrozmaitszych obszarów – klatki filmu rysunkowego Disneya z drzeworytem Hiroshigego, sceny nakręconej przez Eisensteina z obrazem Velázqueza – autorzy przekraczają konwencjonalne granice między kulturą wysoką a masową rozrywką i dostrzegają nieoczekiwane związki zarówno między różnymi epokami, jak i mediami. Odwołując się do przełomowej książki Hockneya Wiedza tajemna, twierdzą, że film, fotografia, malarstwo i rysunek są ze sobą ściśle połączone. Historia obrazów, książka wnikliwa i dająca do myślenia, stanowi poważny przyczynek do zrozumienia sposobu, w jaki przedstawiamy rzeczywistość. [https://www.rebis.com.pl/pl/book-historia-obrazow-david-hockney-martin-gayford,HCHB07626.html, dostęp 4.12.2018]
Wprowadzenie: obrazy, sztuka i historia ; 1. Obrazy a rzeczywistość ; 2. Stawianie kresek ; 3. Cień i złudzenie ; 4. Przedstawianie czasu i przestrzeni ; 5. Zwierciadło Brunelleschiego i okno Albertiego ; 6. Lustra i odbicia ; 7. Renesans: naturalizm i idealizm ; 8. Papier, farba i reprodukowanie obrazów ; 9. Przedstawianie sceny i inscenizowanie obrazu ; 10. Caravaggio i Accademia dei Lincei ; 11. Vermeer i Rembrandt: ręka, soczewka, serce ; 12. Prawda i piękno w epoce rozumu ; 13. Kamera przed rokiem 1839 i później ; 14. Fotografia, prawda i malarstwo ; 15. Malarstwo z fotografią i bez niej ; 16. Fotki i filmy ; 17. Filmy i kadry ; 18. Historia bez końca.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Ksieg 3114 (1 egz.)
Strefa uwag:
Tytuł oryginału: History of pictures : from the cave to the computer screen, 2016
Uwaga ogólna
Tytuł oryginału: "A history of pictures : from the cave to the computer screen" 2016.
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia na stronie 349. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej