367100
Książka
W koszyku
(Narracje w Edukacji)
R. I. KULTURA CHŁOPSKA W ŚWIETLE TEORII POSTKOLONIALNEJ: 1. Czy chłop jest subalternem? Kondycja chłopska a postkolonializm ; 2. Metoda biograficzna Floriana Znanieckiego oraz Józefa Chałasińskiego. Zapis głosów chłopskich subalternów ; 3. Poddaństwo a niewolnictwo – kategorie osobne? ; 4. Kultura sarmacka jako kultura wykluczenia ; R. II. NARRACJE CHŁOPSKIE. INTERPRETACJE POSTKOLONIALNE: 1. Znaczenie więzi ojca i dziecka w Nagim sadzie: Figura dziecka w dyskursie kolonialnym ; Wizja zdziecinniałych chłopów w relacjach historycznych ; Wszechświat ojca i syna. Realistyczna i symboliczna przestrzeń powieści ; Ojciec i ciemiężca. Dwuznaczność relacji kolonialnej zależności według Homiego Bhabhy ; Ontologiczna niepewność. Abdykacja „ja” ; Scalenie „ja” w opowieści ; 2. Przekroczyć układ poddanego i hegemona? Pałac: Rozpad ziemiańskiego uniwersum w konstrukcji opowieści ; Mimikra kolonialna – pragnienie przekroczenia różnicy ; Chłopskie „ja idealne” ; Hegemon jako kozioł ofiarny ; Sytuacja zależności a reakcje psychosomatyczne ; 3. Rekonstrukcja kultury tradycyjnej. Kamień na kamieniu w dialogu: Zmienny charakter kultury. Nurt chłopski w kontekście literatury światowej ; Ślady przeszłości. Wszystko rozpada się i Kamień na kamieniu – lektura porównawcza ; Schyłek kultury słowa. Wspólnota kultur pierwotnych ; R. III. DOMKNIĘCIE NOWOCZESNOŚCI. PAMIĘĆ, CZAS, TOŻSAMOŚĆ A INNY: 1. Pamięć i czas. O Widnokręgu: Rozumienie pamięci w twórczości Wiesława Myśliwskiego ; Polifonia wspomnień. Cisza i dźwięk ; Pamięć biograficzna w kontekście historii. Żydowscy sąsiedzi i wyrwa w pamięci ; Struktura i semantyka czasu w powieści ; Modernizm i rozpad linearności. Literatura europejska a dyskurs fizyki i filozofii ; Szeroki czy wąski horyzont czasowy narracji? ; Kościół św. Jakuba jako „miejsce pamięci” ; 2. Fotografie Innego, spotkania z Innym w Widnokręgu i Traktacie o łuskaniu fasoli: Fotografia – stygmat śmierci? Teoria Rolanda Barthes’a ; Imperialne spojrzenie – artykulacje postkolonialne ; Konstruowanie obrazu Obcego. Z kamerą wśród barbarzyńców ; Trauma a mit. Traktat o łuskaniu fasoli w kontekście badań nad traumą ; Spotkanie z Innym w filozofii i w badaniach kulturowych ; Ślad transcendencji na papierze światłoczułym. Metafizyczny wymiar spotkania ; R. IV. KOBIETA JAKO INNA W PROZIE WIESŁAWA MYŚLIWSKIEGO. WOKÓŁ OSTATNIEGO ROZDANIA: 1. Dotknięcie bólu. Akt kobiecy w prozie Wiesława Myśliwskiego: Nagość i akt w ujęciu Kennetha Clarka i Frances Borzello ; Akty wojenne ; Kobieta jako Inna w kulturze patriarchalnej ; 2. Historie drugoplanowe, historie kobiece. Między wykluczeniem a empatią: Typologia postaci kobiecych ; Kobieta przed lustrem ; Kobiety ze zmazą ; Kobieta, która kochała za mocno.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-106388 (1 egz.)
Strefa uwag:
Tyt. grzbietowy: Drugi plan
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia na stronach 229-239. Indeks.
Uwaga dotycząca finansowania
Publikacja finansowana ze środków na działalność statutową Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej