369834
Książka
W koszyku
Kino klasyczne / red. nauk. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska. - Kraków : Universitas, 2011. - 1242 [2] s. : il., fot., portr. ; 27 cm.
(Historia kina ; t. 2)
PRZEŁOM DŹWIĘKOWY: 1894-1915: wczesne prądy ; "Elektryfikacja" dźwięku ; 1924-1926: Czas konkwisty ; Warner Bros. i system Vitaphone ; 1927: Śpiewak jazzbandu ; Fox i system Movietone ; 1928: pierwszy sukces i przyspieszenie ; Europa i reszta świata ; Udoskonalenia techniczne ; Ekonomiczne konsekwencje przełomu dźwiękowego ; Zastrzyk świeżej krwi ; Unarodowienie kinematografii ; Dźwięk bez granic ; Implikacje artystyczna ; HOLLYWOOD: POD ZNAKIEM WIELKIEGO KRYZYSU: Joseph I. Breen i Kodeks Produkcyjny ; Hollywood o bandytach, mafiosach i agentach FBI: pwstanie i rozwój kina gangsterskiego ; Hollywood spogląda zza krat: filmy więzienne (prison films) ; Hollywood tańczy i śpiewa: musicale i filmowe operetki ; Hollywood się śmieje: spadkobiercy slapsticku, komedia anarchizująca, screwball comedy i sophisticatd comedy ; Hollywood straszy: Dracula, Frankenstein i inne horrory ; Hollywood podgląda sławnych ludzi: film biograficzny (biopic) ; Hollywood wyciska łzy: melodramaty i filmowe romanse ; Hollywood w krainie przygód i na Dzikim Zachodzie ; Poza kinem gatunków ; Ku nowej dekadzie ; FRANCJA LAT TRZYDZIESTYCH: KINO JAKO BAROMETR: Mapa pogody ; Dużo słońca z przelotnymi opadami: René Clair, Marcel Pagnol, Sacha Guitry, Jean Vigo: René Clair i populizm ; Marcel Pagnol i Sacha Guitry - film "teatralny" ; Jean Vigo ; Gęste zachmurzenia, deszcze, mgły i ogólne złe samopoczucie: Jacques Feyder, Julien Duvivier, Marcel Carné: Jacques Feyder ; Julien Duvivier ; Marcel Carné i realizm poetycki ; Słońce na przemian z burzami i gradobiciem: Jean Renoir i realizm społeczny ; Czasem słońce, czasem deszcz ; NIEMIECKI FILM FABULARNY U SCHYŁKU REPUBLIKI WEIMARSKIEJ I W TRZECIEJ RZESZY (1929-1945): Między Weimarem a Trzecią Rzeszą - przepaść czy ciągłość? ; Kino schyłku Republiki ; Kino niemieckie w okresie nazistowskim: Struktura przemysłu filmowego Trzeciej Rzeszy ; Filmy fabularne w zaprzęgu ideologii i propagandy ; Kino popularne w Trzeciej Rzeszy i jego gwiazdy ; Kino artystyczne Trzeciej Rzeszy ; KINO STALINOWSKIE: Przełom dźwiękowy, przełom polityczny ; Pierwsze sukcesy filmu dźwiękowego ; Socrealizm - sztuka w służbie politycznej utopii ; Wielki terror. Polityka historyczna ; "Żyje się lepiej, żyje się weselej" ; Wojna i schyłek stalinizmu ; JAPONIA MIĘDZY TRADYCJĄ I NOWOCZESNOŚCIĄ: Humor japoński ; W stronę codzienności - dramaty rodzinne (shomin-geki) ; Mizoguchi i melodramat filmowy ; Wojna i kino ; Rozrachunki z przeszłością ; Odrodzenie filmu historycznego ; Humanistyczne filmy wojenne ; Filmy o bombie atomowej (genbaku eiga) ; Konsekwencje przemian społecznych ; Oblicza buntu ; KINO BRYTYJSKIE: W OBRONIE IMPERIUM: Olga Katafiasz ; Schyłek mocarstwa ; Lata 30.: w poszukiwaniu tożsamości ; Imperium Ranka ; Kino czasu wojny: honor i pragmatyzm ; Szekspirowskie adaptacje Laurence'a Oliviera: "w imię męstwa przodków" ; Powojenne kino autorów: nadążyć za światem ; Strategie eskapistyczne ; Kryzys kinematografii i upadek potęgi Ranka ; DEKADA CIENIA: AMERYKAŃSKIE KINO LAT CZTERDZIECTYCH: Cisza przed burzą: Kino wojenne przed wojną ; System hollywoodzki przed wojną ; Przemiany w systemie produkcyjnym: Unit ; Niezależni producenci ; Reżyser -producent ; Trzy portrety reżyser: Orson Welles - mit ; Hitchcock w Hollywood ; Preston Sturges - satyra na marginesie Hollywood ; Hollywood na froncie: Gatunki idą na front ; Kino wojenne - typologia ; Home -front movies ; Combat films ; Filmy o weteranach ; System hollywoodzki w czasach wojny ; Strach przed cenzurą ; Czasy powojenne: Proces antytrustowy ; Komisja do Badania Działalności Antyamerykańskiej ; (HUAC) ; Jasne barwy powojennego kina ; Film nor: Noir a kino gatunków ; Femme fatale ; Psychoanaliza ; Kryzys racjonalizmu i subiektywizacja ; Nurt realistyczny końca lat 40 ; Epilog w kolorze ; FILM DOKUMENTALNY OKRESU KLASYCZNEGO: Dokument brytyjski lat 30 ; Robotnicza Liga Filmu i Fotografii ; Kino dokumentalne w Japonii ; Joris Ivens ; Inne filmy dokumentalne ; Leni Riefenstahl ; Lata wojny ; Po wojnie ; FILM ANIMOWANY W CIENIU DISNEYA: Film animowany w okresie kina niemego ; Amerykańska kreskówka po przełomie dźwiękowym ; Walt Disney: biznesmen i animator ; Film animowany w Europie ; Chronologia ; Propozycje lektur ; FILM AWANGARDOWY W LATACH 1930-1959: Kontynuatorzy Wielkiej Awangardy ; Lettryzm ; Międzynarodówka sytuacjonistyczna ; Amerykańska awangarda lat 20. i 30 ; Norman McLaren ; Willard Maas i Marie Menken ; Maya Deren ; Kenneth Anger ; Stan Brakhage ; WŁOSKI NEOREALIZM: Prądy rewizji kina okresu faszyzmu ; Kaligrafowie i inni ; Neorealizm: prądy definicji ; Rossellini albo neorealizm moralny ; Visconti albo neorealizm estetyczny ; De Sica albo realizm humanistyczny ; Vergano i De Santis albo neorealizm komunistyczny ; Inne warianty ; Chronologia ; Propozycje lektur ; KINEMATOGRAFIA MEKSYKU: Que viva México!, czyli w stronę "cudu meksykańskiego" ; Luis Bunuel, czyli ten, który odmienił Meksyk ; SKANDYNAWOWIE: Szwecja: Dekada marazmu ; Beredskap, czyli pogotowie obronne ; Powrót "złotej epoki"? ; Ingmar Bergman staje na planie filmowym ; Powojenna dekada ; Ingmar Bergman w drodze na szczyt ; W cieniu Bergmana ; Bergman na szczycie ; Dania: Cena przetrwania ; Autorskie kino Dreyera ; Okupacja ; Lata powojenne ; Norwegia: Ibsen, Sinding i Dalgard ; Długi cień wojny ; Finlandia: Ojczyzna, lud i sielunmaisema ; Wojna i jej konsekwencje ; FRANCUZI-KINO PAPY? (1940-1959):Okupacja: "Francuzi, musicie robić kino jakości!": Nowe porządki ; Od "Pierwszej randki" do "Ostatniego grosza" ; Kino Vichy? ; Kino wygnania ; Kino alegorii ; Kino z retorty ; Pasja odsuniętych od świata ; Odmiany "realizmu" ; Amerykańskie oko Clouzot ; "Rebatyzm", czyli w pułapce manicheizmu ; Po wojnie: "Nie interesują nas już te same sny": Francuska "szkoła wyzwolenia"? ; Jakość tradycji ; Celuloidowe wojny ; Pokusa rynku ; Realizm psychologiczny: pewna (gorzka) tendencja ; Szkoła widza walczy z "sankcją jakości" ; Dialogi i konfrontacje ; Kilka pokoleń poetów kina ; Cocteau, Tati, Bresson: anty-dykcje francuskiego kina ; Długi cień Marcela Carné ; KINO AMERYKAŃSKIE LAT 50: ZŁOTA DEKADA: System produkcji ; Telewizja i przemiany technologiczne ; Złoty okres kina gatunków: Western - mitologizacja i demitologizacja Starego Zachodu ; Musical - w stronę integralności ; Komedia - od Boba Hope'a do Marilyn Monroe ; Gatunki sensacyjne - policjanci, gangsterzy i komuniści ; Film wojenny - konflikt w Korei i obrachunki z wielkimi wojnami ; Kino epickie - filmy biblijne, historyczno -kostiumowe i przygodowe ; Melodramat: przypadek Douglasa Sirka ; Science fiction - lęk i nieufność ; Kino autor: Elia Kazan ; Alfred Hitchcock ; Billy Wilder ; John Huston ; Orson Welles ; Inni autorzy ; W stronę niezależności i buntu ; Nicholas Ray ; Robert Aldrich ; Pochód nastolatków ; Temat rasizmu ; Nurt realistyczny ; ZŁOTA ERA KINA INDII: Przełom dźwiękowy ; Muzyka i taniec ; Era wielkich wytwórni ; V. Shantaram ; Indyjski neorealizm ; Autorzy kina hindustani: Mehboob Khan ; Raj Kapoor ; Bimal Roy ; Guru Dutt ; Satyajit Ray - twórca osobny ; WŁOSI PO NEOREALIZMIE ; AUTORZY, KONTYNUATORZY, EPIGONI: Rossellini: neorealizm mimo wszystko ; Visconti: w poszukiwaniu drogi ; Fellini: dwie trylogie ; Antonioni: pejzaże wewnętrzne ; Kontynuacje ; Biedni, ale piękni - czyli neorealizm na różowo ; POLSKA SZKOŁA FILMOWA NA TLE RODZIMEGO KINA: Przed wojną: nadwiślańskie kino klasyczne (1930-1939): Film historyczny ; Komedia ; Melodramat ; Inne kino ; Wojna i po wojnie. Kino w innym systemie (1939-1954): Wojna ; Po wojnie - upaństwowienie kinematografii ; Rodzimy socrealizm ; Epoka Szkoły Polskiej (1955-1961): Odwilż w kinie ; Szkoła Polska - kanon ; Szkoła Polska - nowi autorzy ; Poza Szkołą ; KINO SOWIECKIE LAT 1956-1960. PIERWSZA FALA ODWILŻY: "Odwilż" polityczna a kinematografia ; Sezon 1956/1957 ; Grigorij Czuchraj ; Michaił Kałatozow ; Siergiej Bondarczuk ; "Człowiek wobec żywiołów" a cezury polityczne ; Chronologia ; Propozycje lektur ; POWOJENNE KINO NIEMIECKIE: Zanim powstały dwie republiki (1946-1949) ; Kino współtworzy Niemiecką Republikę Demokratyczną ; Ekrany "cudu gospodarczego" ; INNE KINEMATOGRAFIE: Czechosłowacja - Jadwiga Hukom ; Węgry - Grzegorz Bubak ; Turcja i Bałkany - Magdalena Bartczak ; Hiszpania - Iwona Kolasińska-Pasterczyk ; Chiny - Jacek Flig ; Australia - Marek Haltof ;
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-791(091) (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-107823/t.2 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Księg 2289 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Na s. red. i 4 s. okł. błędny zapis ISBN: 97883-242-0967-5.
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. przy rozdz. Indeksy.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej